Program nauczania na kursie specjalistycznym dla przewodników psów patrolowych do działania bez kagańca.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2015.82

Akt obowiązujący
Wersja od: 16 października 2015 r.

DECYZJA Nr 329
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 16 października 2015 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla przewodników psów patrolowych do działania bez kagańca

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1.
Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym dla przewodników psów patrolowych do działania bez kagańca, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2.
Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Centrum Szkolenia Policji w Legionowie.
§  3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM

DLA PRZEWODNIKÓW PSÓW PATROLOWYCH

DO DZIAŁANIA BEZ KAGAŃCA

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1. Nazwa kursu

2. Cel programu

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Warunki niezbędne do osiągnięcia celów kształcenia

8. Zakres tematyczny

9. Forma zakończenia kursu

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I.

 ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1. Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny dla przewodników psów patrolowych do działania bez kagańca.

2. Cel programu

Absolwent kursu będzie przygotowany do wykonywania zadań z psem patrolowym do działania bez kagańca.

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs

Na kurs kierowany jest policjant, który posiada aktualne:

1) zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym;

2) szczepienia przeciwko tężcowi i odkleszczowemu zapaleniu opon mózgowych lub przedkłada dokument potwierdzający rozpoczęcie cyklu szczepień przeciwko odkleszczowemu zapaleniu opon mózgowych.

Kwalifikacja psów na kurs odbywa się zgodnie z założeniami do Centralnego Doboru psów do służby w Policji.

Istnieje możliwość uczestnictwa w kursie przedstawicieli podmiotów pozapolicyjnych na podstawie zawartych porozumień.

4. System prowadzenia kursu

Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym. Policjant oraz pies są na okres kursu zakwaterowani w jednostce szkoleniowej.

5. Czas trwania kursu

Kurs trwa 83 dni. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 7 godzin dziennie, tj. 35 godz. tygodniowo, pozostały czas służby w wymiarze 5 godz. policjant przeznacza na czynności związane z obsługą psa. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się realizację zajęć w wymiarze większym niż 7 godzin w ciągu dnia.

Na całkowity wymiar czasu trwania kursu, składają się:

PrzedsięwzięciaCzas (okres) realizacji
Rozpoczęcie kursu1 dzień
Realizacja treści kształcenia81 dni (567 godziny lekcyjne)
Zakończenie kursu1 dzień
Ogółem83 dni

6. Liczebność grupy szkoleniowej

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, nie może przekraczać 6 osób na jednego instruktora.

7. Warunki niezbędne do osiągnięcia celów kształcenia

Nauczyciel policyjny podczas prowadzenia symulacji bądź ćwiczeń może regulować czas trwania zajęć w systemie tygodniowym lub dziennym w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów. Kolejność realizacji treści kształcenia może być zmieniana przez prowadzącego zajęcia, w szczególności ze względu na warunki atmosferyczne.

Ze względu na specyfikę służby z psem patrolowym zajęcia należy realizować o różnych porach doby, również poza terenem jednostki szkoleniowej.

Na poszczególnych etapach bloku nr III postępy w kształceniu umiejętności słuchacza oraz tresurze psa są oceniane przez dwóch przedstawicieli komórki organizacyjnej właściwej do prowadzenia kursu, wyznaczonych przez jej kierownika, oraz dokumentowane w "Karcie ocen" według wzoru określonego w treściach kształcenia. Kartę ocen po IV etapie podpisuje instruktor. Uzyskanie przez słuchacza negatywnej oceny na którymkolwiek z etapów skutkuje jego usunięciem z kursu. W przypadku usunięcia słuchacza, z powodu negatywnej oceny okresowej z zaliczenia etapu bloku nr III możliwe jest włączenie w jego miejsce innego słuchacza w terminie do 30 dnia realizacji treści kształcenia.

W przypadku nieosiągania postępów w tresurze lub z przyczyn zdrowotnych w terminie:

1) do 20-go dnia realizacji treści kształcenia od rozpoczęcia kursu pies może zostać wymieniony,

2) po 20-tym dniu realizacji treści kształcenia wycofanie psa skutkuje wyłączeniem z kursu słuchacza.

W sytuacji, w której policjant uczestniczy w kursie z psem służbowym, przeszkolonym w danej kategorii, kierownik jednostki szkoleniowej może wyrazić zgodę na wcześniejsze ukończenie kursu przez tego policjanta, jeżeli uzyskał pozytywną opinię zespołu pedagogicznego oraz zaliczenie wszystkich bloków.

8. Zakres tematyczny

Nazwa i charakterystyka blokuCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób oceniania
Nr I. Teoretyczne podstawy tresury psów41Po zakończeniu każdego tematu przeprowadzany jest test wiedzy. Ocena z testu wiedzy stanowi ocenę bieżącą. Ocena negatywna uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną.

Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia, po zakończeniu realizacji bloku.

Zaliczenie następuje na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych, z testów wiedzy przeprowadzanych po zakończeniu każdego z tematów.

W ramach bloku zagadnieniowego realizowane są trzy tematy ukierunkowane na kształcenie z zakresu teorii tresury psów, kynologii służbowej oraz taktyki oraz techniki użycia psów w Policji.
Nr II. Pierwsza pomoc18Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia, po zakończeniu realizacji bloku. Ocena negatywna uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Zaliczenie następuje na podstawie oceny uzyskanej z testu umiejętności.
W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat, ukierunkowany na doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
Nr III. Tresura praktyczna478W bloku przeprowadzane są cztery testy umiejętności (etap I-IV), które stanowią oceny okresowe słuchacza. Zaliczenie bloku następuje na podstawie oceny uzyskanej z testu umiejętności na IV etapie.
W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat, ukierunkowany na wykształcenie, u przewodnika i psa, umiejętności umożliwiających realizację zadań związanych z wykonywaniem służby patrolowej.
Nr IV. Kształtowanie sprawności fizycznej30W bloku przeprowadzany jest jeden test umiejętności. Ocena negatywna uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną.

Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia, po zakończeniu realizacji bloku.

Zaliczenie następuje na podstawie oceny uzyskanej z testu umiejętności.

W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat ukierunkowany na rozwijanie umiejętności w zakresie kształtowania zdolności motorycznych.

9. Forma zakończenia kursu

Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu z wpisanym ogólnym wynikiem nauki. Ukończenie kursu jest równoznaczne z wydaniem psu atestu.

II.

 TREŚCI KSZTAŁCENIA

BLOK NR I: TEORETYCZNE PODSTAWY TRESURY PSÓW

TEMAT NR 1: TEORIA TRESURY PSÓW

CELE: Po zrealizowaniu tematu, słuchacz będzie potrafił:

- wymienić i scharakteryzować sprzęt wykorzystywany w tresurze psa,

- omówić warunki bezpieczeństwa podczas tresury psa,

- omówić podstawowe elementy pozoracji podczas ćwiczeń obrończych,

- scharakteryzować metody i zasady tresury psa,

- scharakteryzować metody i zasady wyrabiania u psa odwagi oraz ciętości do osób obcych,

- omówić system nerwowy psa oraz zasady stosowania bodźców,

- scharakteryzować typy psychiczne psów i ich znaczenie w tresurze,

- wymienić zasady stosowania bodźców i powstawania odruchów warunkowych u psa.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób

realizacji

Wskazówki do realizacji
1. Sprzęt wykorzystywany w tresurze oraz bezpieczeństwo pracy z psem.

2. System nerwowy psa oraz zasady stosowania bodźców i powstawania odruchów warunkowych.

3. Budowa łuku odruchowego, mechanizm stereotypu dynamicznego oraz zasady odruchu warunkowego u psów.

4. Typy psychiczne oraz psychofizjologiczne podstawy tresury psa.

5. Zasady i metody stosowane w tresurze psa.

6. Szczegółowe metody i zasady wyrabiania u psa odwagi oraz ciętości do osób obcych.

7. Elementy pozoracji podczas ćwiczeń obrończych.

10wykład,

pokaz

W czasie realizacji zajęć zaprezentuj słuchaczom sprzęt do tresury psa.

Podaj podstawowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas zajęć z praktycznej tresury psa.

Omów podstawowe elementy pozoracji podczas ćwiczeń obrończych.

Zaprezentuj schemat powstawania łuku odruchowego oraz mechanizm powstawania stereotypu dynamicznego.

8. Zaliczenie.1test

wiedzy

TEMAT NR 2: KYNOLOGIA SŁUŻBOWA

CELE: Po zrealizowaniu tematu, słuchacz będzie potrafił:

- omówić elementy anatomii psa,

- scharakteryzować główne procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie psa,

- omówić choroby odzwierzęce oraz sposoby pielęgnacji psa,

- scharakteryzować zasady racjonalnego żywienia psów,

- opisać objawy chorobowe psa.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób

realizacji

Wskazówki do realizacji
1. Anatomia i fizjologia psa.

2. Pielęgnacja psa, choroby odzwierzęce.

3. Żywienie psów.

4. Patologia organizmu psa, choroby zakaźne i pasożytnicze oraz zasady korzystania z pomocy weterynaryjnej.

5. Schorzenia występujące u psów, profilaktyka oraz zasady postępowania w nagłych wypadkach.

10wykładKorzystając z tablic poglądowych oraz modelu układu kostnego nazwij i scharakteryzuj okolice ciała psa.

Przedstaw profilaktykę chorób odzwierzęcych.

Omów zasady racjonalnego żywienia psów.

Wymień i omów choroby zakaźne i pasożytnicze, a także ich profilaktykę.

6. Zaliczenie.1test wiedzy

TEMAT NR 3: TAKTYKA I TECHNIKA UŻYCIA PSÓW W POLICJI

CELE: Po zrealizowaniu tematu, słuchacz będzie potrafił:

- omówić obowiązki przewodnika psa wynikające z przepisów,

- scharakteryzować zasady i metody pracy z psem patrolowym,

- omówić zadania przewodnika psa na miejscu zdarzenia,

- omówić zasady użycia psa podczas pościgów, przeszukania terenu i zabudowań,

- sporządzić dokumentację z użycia psa w Policji.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób

realizacji

Wskazówki do realizacji
1. Kryteria doboru kandydatów na przewodników oraz obowiązki przewodnika psa wynikające z przepisów.

2. Zasady prowadzenia ćwiczeń z psem w terenie.

3. Organizacja i wykonywanie służby patrolowej z psem.

4. Podstawy prawne użycia psa jako środka przymusu bezpośredniego.

5. Taktyka i technika prowadzenia pościgu za osobą.

6. Zadania przewodnika psa na miejscu zdarzenia.

7. Zasady użycia psa podczas przeszukania terenu i zabudowań w celu odnalezienia osoby ukrywającej się.

8. Sposoby tworzenia szyków psów oraz taktyka i technika kontroli tłumu.

9. Sporządzanie dokumentacji dotyczącej użycia psa służbowego Policji.

18wykład,

pokaz,

ćwiczenia

Przedstaw akty prawne regulujące służbę przewodnika psa. Scharakteryzuj formy pełnienia służby z psem patrolowym. Omów zasady wykorzystania psa z zakresu obrony przewodnika, ścigania i obezwładniania osób, przeszukania terenu i zabudowań, legitymowania, konwojowania osób. Omów przypadki i zasady użycia psa jako środka przymusu bezpośredniego. Wskaż rolę przewodnika na miejscu zdarzenia oraz jego zadania do wykonania przy użyciu psa. Na podstawie założeń słuchacze sporządzą dokumentację, np. notatkę służbową z użycia psa służbowego Policji jako środka przymusu bezpośredniego, która będzie podlegała ocenie. Omów sporządzoną dokumentację.
10. Zaliczenie.1test wiedzy

BLOK NR II: PIERWSZA POMOC

TEMAT NR 1: DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY

CELE: Po zrealizowaniu tematu, słuchacz będzie potrafił:

- wykonać czynności ratownicze, w zależności od rodzaju zdarzenia,

- dokonać wstępnej oceny stanu poszkodowanego,

- przeprowadzić badania fizykalne,

- omówić zasady prowadzenia selekcji poszkodowanych i ustalania priorytetów w udzielaniu pomocy,

- zapewnić bezpieczeństwo poszkodowanemu w zależności od jego stanu oraz doznanych obrażeń,

- prowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową osób dorosłych, dzieci, kobiety w ciąży,

- wykonać defibrylację przy zastosowaniu automatycznego defibrylatora w sytuacji nagłego zatrzymania krążenia,

- zabezpieczyć poszkodowanego z obrażeniami tkanek miękkich oraz krwotokiem,

- zabezpieczyć poszkodowanego z urazem termicznym (oparzeniem),

- wskazać działania zapobiegające rozwojowi wstrząsu,

- udzielić pomocy w urazach kostnych,

- przygotować poszkodowanego do transportu,

- omówić zasady postępowania w przypadku kontaktu z materiałem potencjalnie zakaźnym (HIV, HCV, HBV i inne wirusy),

- scharakteryzować zasady dotyczące własnego bezpieczeństwa w trakcie udzielania pierwszej pomocy.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Bezpieczeństwo i organizacja działań ratowniczych na miejscu wypadku w zależności od jego rodzaju.

2. Ewakuacja poszkodowanego z miejsca zdarzenia.

3. Ocena wstępna stanu poszkodowanego.

4. Selekcja poszkodowanych - określenie priorytetów udzielania pomocy osobom poszkodowanym.

5. Szybkie badania urazowe.

6. Zabezpieczenie poszkodowanego zgodnie z jego stanem i stwierdzonymi obrażeniami, urazami.

3wykład,

dyskusja,

pokaz,

ćwiczenia

Do zajęć należy przygotować: walizkę pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem, rękawiczki, atrapę samochodu, kołnierze ortopedyczne. Przypomnij schemat postępowania w miejscu zdarzenia w zależności od jego rodzaju. Zwróć uwagę na umiejętność szybkiego przeprowadzenia oceny i analizy sytuacji oraz podjęcia działań ratowniczych z uwzględnieniem szeroko pojętego bezpieczeństwa. Przypomnij organizację działań ratowniczych funkcjonariusza Policji, w sytuacji wypadku komunikacyjnego i innych zdarzeń. Przypomnij zasady dotyczące ewakuacji poszkodowanego z miejsca zdarzenia. Zwróć uwagę na znaczenie doboru prawidłowej techniki w trakcie ewakuacji (chwyt Rauteka).

Przypomnij o zasadach selekcji osób poszkodowanych w celu ustalenia kolejności w udzielaniu pomocy ofiarom, biorąc po uwagę stan poszkodowanych oraz stwierdzone obrażenia i urazy. Poleć, aby słuchacze w ramach ćwiczeń doskonalili umiejętności udzielania pomocy poszkodowanym na miejscu zdarzenia.

7. Pomoc w sytuacji niedrożnych dróg oddechowych (zadławienie).

8. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa zgodnie ze standardem ERC 2005.

9. Resuscytacja z wykorzystaniem automatycznego defibrylatora.

6wykład,

dyskusja,

pokaz,

ćwiczenia

Do zajęć należy przygotować: trenażery osób dorosłych, niemowlaka, dziecka, a także worek do prowadzenia oddechu zastępczego POCKET-MASK, rękawiczki, defibrylator z oprogramowaniem szkoleniowym. Zaprezentuj działania ratownicze.

Podkreśl znaczenie czasu podjęcia czynności ratowniczych w sytuacji nagłego zatrzymania podstawowych funkcji życiowych. Wspólnie ze słuchaczami przeanalizuj znaczenie określenia "cztery złote minuty" w działaniach ratowniczych.

Zwróć uwagę na czynniki mające wpływ na skuteczność czynności resuscytacyjnych.

Przypomnij algorytm czynności resuscytacji krążeniowo-oddechowej w poszczególnych grupach wiekowych.

Zwróć uwagę na bezpieczeństwo ratownika podczas wykonywanych czynności.

W ramach ćwiczeń praktycznych słuchacze doskonalą umiejętność resuscytacji krążeniowo-oddechowej osoby dorosłej i dziecka oraz umiejętność posługiwania się defibrylatorem.

10. Pierwsza pomoc w urazach i obrażeniach mechanicznych.

11. Wstrząs - działania zapobiegające rozwojowi.

12. Obrażenia wielomiejscowe, wielonarządowe.

13. Przygotowanie poszkodowanego do transportu.

14. Profilaktyka zakażeń w miejscu zdarzenia w kontakcie z materiałem zakaźnym.

15. Zasady postępowania w razie ekspozycji zawodowej na krew i inny, potencjalnie infekcyjny materiał mogący zawierać wirusy (HIV, HCV, HBV i inne).

4wykład,

dyskusja,

pokaz,

ćwiczenia

Do zajęć należy przygotować: atrapy ran, atrapy złamań, trenażer urazowy, walizkę pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem, rękawiczki. Przypomnij najważniejsze zasady opatrywania ran, tamowania krwotoków, zabezpieczania urazów układu kostnego, działań zapobiegających rozwojowi wstrząsu urazowego. Przypomnij algorytmy czynności obowiązujące w trakcie opatrywania ran szczególnych: amputacja, wytrzewienie jelit, drążąca rana klatki piersiowej, rana z ciałem obcym. Zaprezentuj, w jaki sposób należy zabezpieczyć poszkodowanego, układając go na twardej desce w celu przygotowania do transportu. Omów mechanizm powstawania urazów wielonarządowych, przypomnij algorytm postępowania ratowniczego w sytuacji poszkodowanego z obrażeniami wielonarządowymi. Szczególną uwagę zwróć na bardzo ważny aspekt w działaniach ratowniczych, jakim jest bezpieczeństwo ratownika (konieczność stosowania ochrony osobistej: rękawiczki, maseczka, okulary itp.). Przypomnij działania profilaktyczne HIV, HCV, HBV oraz postępowanie w razie ekspozycji zawodowej na miejscu wypadku. Zwróć uwagę na odpowiednie
postępowanie profilaktyczne w celu uniknięcia zakażenia chorobami zakaźnymi. W ramach ćwiczeń słuchacze będą doskonalić umiejętność zabezpieczania poszkodowanych, u których wystąpiły obrażenia tkanek miękkich, urazy kostne oraz obrażenia wielonarządowe oraz umiejętność układania poszkodowanego na desce ortopedycznej w celu przygotowania do transportu.
16. Pierwsza pomoc w nietypowych sytuacjach zagrażających życiu:

- ostry ból w klatce piersiowej,

- drgawki,

- podtopienie,

- porażenie prądem,

- porażenie piorunem,

- obrażenia termiczne.

3pogadanka,

wykład,

pokaz,

ćwiczenia

Do realizacji zajęć potrzebne będą: rękawiczki, walizka, torba pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem. Z udziałem słuchaczy przypomnij algorytm postępowania z osobą, u której stwierdzasz napad drgawkowy, podejrzewasz zawał mięśnia sercowego, doszło do porażenia prądem, porażenia piorunem, urazu termicznego (oparzenia, odmrożenia). Przypomnij postępowanie z osobą wydobytą z wody bez zachowanych czynności życiowych. W ramach ćwiczeń słuchacze będą doskonalić umiejętność udzielania pomocy w różnych sytuacjach zagrożenia życia. Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej ze wskazaniem na mocne i słabe strony wykonywanych czynności.
17. Zaliczenie.2test umiejętności

BLOK NR III: TRESURA PRAKTYCZNA

TEMAT NR 1: POSŁUSZEŃSTWO OGÓLNE I POKONYWANIE PRZESZKÓD TERENOWYCH

CELE: Po zrealizowaniu tematu, słuchacz będzie potrafił:

- rozwinąć u psa wymagane umiejętności z zakresu posłuszeństwa ogólnego, pokonywania przeszkód terenowych, ćwiczeń obrończych oraz pracy węchowej,

- osiągnąć u psa wymagany w służbie stopień posłuszeństwa ogólnego, pokonywania przeszkód terenowych, ćwiczeń obrończych oraz pracy węchowej,

- utrzymać sprawność użytkową psa w zakresie posłuszeństwa ogólnego, pokonywania przeszkód terenowych, ćwiczeń obrończych oraz pracy węchowej,

- w stopniu podstawowym wykonywać czynności pozoranta na różnym etapie rozwoju psa.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób

realizacji

Wskazówki do realizacji
1. Przyzwyczajanie psa do przewodnika.

2. Równanie.

3. Zwroty.

4. Siadanie.

5. Warowanie.

6. Stanie.

7. Pozostawanie.

8. Przywoływanie.

9. Zatrzymywanie w marszu.

10. Pokonywanie przeszkód terenowych.

11. Legitymowanie i kontrola osobista.

12. Obrona przewodnika.

13. Ściganie i obezwładnianie osób.

14. Konwojowanie osób.

15. Formowanie szyków psów.

16. Kontrola tłumu.

17. Przeszukiwanie terenu w celu odnalezienia osoby ukrywającej się.

18. Przeszukiwanie zabudowań w celu odnalezienia osoby ukrywającej się.

19. Elementy pozoracji podczas ćwiczeń obrończych.

450pokaz,

ćwiczenia

Zaprezentuj prawidłowe wykonanie każdego ćwiczenia, tj. równania, zwrotów, siadania, warowania, stania itd. Przewodnik z psem każdy dzień tresurowy powinien rozpocząć 1 godziną ćwiczeń z zakresu posłuszeństwa ogólnego.

Przy ocenie bieżącej stosowana jest ocena kształtująca, polegająca na wskazywaniu mocnych i słabych stron wykonywania zadań przez słuchaczy.

Zajęcia realizuj o różnych porach doby i w zróżnicowanych warunkach. Zmieniaj pozoranta i miejsca jego ukrycia.

Zaprezentuj prawidłowe techniki pozoracji w ćwiczeniach obrończych. Do realizacji zajęć przygotuj sprzęt tresurowy.

W trakcie realizacji tematu należy przeprowadzić trzy etapy oceny predyspozycji psa do dalszej tresury.

20. Zaliczenie etapu I, II, III.21test

umiejętności

Przeprowadź I, II, III etap oceny przewodnika i psa, dokonując wszechstronnego sprawdzenia ich umiejętności. Słuchacz uzyskuje zaliczenie okresowe na podstawie oceny z etapów postępów umiejętności. Oceny te wpisuje się do "Karty ocen" i do dziennika kursu.
21. Zaliczenie etapu IV.7test

umiejętności

Przeprowadź IV etap oceny przewodnika i psa, dokonując wszechstronnego sprawdzenia ich umiejętności. Oceny te stanowią oceny końcowe, które są wpisywane do "Książki psa służbowego Policji" i są podstawą do wydania psu atestu. Oceny te wpisuje się również do "Karty ocen" i do dziennika kursu.

grafika

BLOK NR IV: KSZTAŁTOWANIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ

TEMAT NR 1: KSZTAŁTOWANIE WYDOLNOŚCI I WYTRZYMAŁOŚCI ORGANIZMU, SIŁY OGÓLNEJ, ZWINNOŚCI RUCHOWEJ I WSPÓŁDZIAŁANIA W ZESPOLE

CELE: Po zrealizowaniu tematu, słuchacz będzie potrafił wykazać się szybkością, wytrzymałością, siłą ogólną i koordynacją ruchową oraz umiejętnością współdziałania w zespole.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychSposób

realizacji

Wskazówki do realizacji
1. Kształtowanie cech motorycznych:

- bieg na 400 m,

- bieg terenowy, marszobieg,

- gry zespołowe,

- ćwiczenia siłowe,

- ćwiczenia gimnastyczne.

28ćwiczeniaDo zajęć należy przygotować: siatkę do gry w piłkę siatkową, piłkę do siatkówki, piłkę nożną oraz sprzęt na siłowni.

Przypomnij warunki dotyczące zachowania bezpieczeństwa podczas zajęć.

2. Zaliczenie.2test

umiejętności

Przeprowadź test umiejętności według zasad określonych w odrębnych przepisach obowiązujących w tym zakresie.