Program nauczania na kursie specjalistycznym dla przewodników psów służbowych do ratownictwa wodnego i wyszukiwania zapachu zwłok ludzkich.
Dz.Urz.KGP.2015.19
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 112
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 13 marca 2015 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla przewodników psów służbowych do ratownictwa wodnego i wyszukiwania zapachu zwłok ludzkich
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA PRZEWODNIKÓW PSÓW SŁUŻBOWYCH DO RATOWNICTWA WODNEGO I WYSZUKIWANIA ZAPACHU ZWŁOK LUDZKICH
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA PRZEWODNIKÓW PSÓW SŁUŻBOWYCH DO RATOWNICTWA WODNEGO I WYSZUKIWANIA ZAPACHU ZWŁOK LUDZKICH
SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI
1. Nazwa kursu
2. Cel programu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny
9. Forma zakończenia kursu
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
Kurs specjalistyczny dla przewodników psów służbowych do ratownictwa wodnego i wyszukiwania zapachu zwłok ludzkich.
2. Cel programu.
Przygotowanie przewodnika psa służbowego do wykonywania zadań związanych z ratownictwem wodnym i wyszukiwaniem miejsc występowania zapachu zwłok ludzkich.
Kurs stanowi drugi etap doskonalenia zawodowego przewodników psów służbowych do wyszukiwania zapachu zwłok ludzkich.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs.
Na kurs kierowany jest policjant, który:
1) ukończył kurs specjalistyczny dla policjantów wykonujących zadania na wodach i terenach przywodnych;
2) ukończył kurs specjalistyczny dla przewodników psów służbowych do wyszukiwania zapachu zwłok ludzkich;
3) posiada zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym;
4) posiada aktualne szczepienia przeciwko tężcowi i odkleszczowemu zapaleniu opon mózgowych.
W Zakładzie Kynologii Policyjnej Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, bezpośrednio przed rozpoczęciem kursu przeprowadza się postępowanie kwalifikacyjne dla psów służbowych. Do postępowania przystępują psy służbowe, które zostały wytresowane do wyszukiwania zapachu zwłok ludzkich.
Psy, które nie przeszły pozytywnie postępowania, nie zostają zakwalifikowane na kurs. Niezakwalifikowanie psa skutkuje brakiem możliwości udziału przewodnika w kursie.
Istnieje możliwość uczestnictwa w kursie podmiotów pozapolicyjnych, na podstawie zawartych porozumień.
4. System prowadzenia kursu.
Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym. Policjant oraz pies na okres kursu są zakwaterowani w jednostce szkoleniowej.
5. Czas trwania kursu.
Kurs trwa 82 dni. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 7 godzin dziennie, tj. 35 godz. tygodniowo, pozostały czas służby w wymiarze 5 godz. policjant przeznacza na czynności związane z obsługą psa. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się realizację zajęć w wymiarze większym niż 7 godzin w ciągu dnia.
Na całkowity wymiar czasu trwania kursu, składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji |
Rozpoczęcie kursu | 1 dzień |
Realizacja treści kształcenia | 80 dni (560 godzin dydaktycznych) |
Zakończenie kursu | 1 dzień |
Ogółem | 82 dni |
6. Liczebność grupy szkoleniowej.
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, nie może przekraczać 6 osób na jednego instruktora.
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągania celów kształcenia.
Nauczyciel policyjny podczas prowadzenia symulacji bądź ćwiczeń może regulować czas trwania zajęć w systemie tygodniowym lub dziennym w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów. Kolejność realizacji treści kształcenia może być zmieniana przez prowadzącego zajęcia, w szczególności ze względu na warunki atmosferyczne.
Ze względu na specyfikę służby z psem do ratownictwa wodnego zajęcia należy realizować o różnych porach doby, również poza terenem jednostki szkoleniowej.
Wskazane jest, aby prowadzący zajęcia posiadał uprawnienia zawodowe do kierowania jednostką pływającą i ukończył kurs specjalistyczny dla policjantów wykonujących zadania na wodach i terenach przywodnych.
Na poszczególnych etapach bloku nr II postępy w kształceniu umiejętności słuchacza oraz tresurze psa są oceniane przez dwóch przedstawicieli komórki organizacyjnej właściwej do prowadzenia kursu, wyznaczonych przez jej kierownika oraz dokumentowane w "Karcie ocen" według wzoru określonego w treściach kształcenia. "Kartę ocen" po IV etapie podpisuje instruktor. Uzyskanie przez słuchacza negatywnej oceny na którymkolwiek z etapów skutkuje jego usunięciem z kursu. W przypadku usunięcia słuchacza z powodu negatywnej oceny okresowej z zaliczenia etapu bloku nr II możliwe jest włączenie w jego miejsce innego słuchacza w terminie do 30 dnia realizacji treści kształcenia.
W przypadku nieosiągania postępów w tresurze lub z przyczyn zdrowotnych w terminie:
1) do 20 dnia realizacji treści kształcenia od rozpoczęcia kursu pies może zostać wymieniony,
2) po 20 dniu realizacji treści kształcenia wycofanie psa skutkuje wyłączeniem z kursu słuchacza.
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
Nazwa i charakterystyka bloku | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | System oceniania |
Nr I. Teoretyczne podstawy tresury psów | 7 | W bloku przeprowadzany jest jeden test wiedzy. Ocena negatywna uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia, po zakończeniu realizacji bloku. Zaliczenie następuje na podstawie oceny uzyskanej z testu wiedzy, przeprowadzonego po zakończeniu tematu. |
W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat ukierunkowany na rozwijanie umiejętności w zakresie taktyki i techniki użycia psa służbowego Policji. | ||
Nr II. Tresura praktyczna | 537 | W bloku przeprowadzane są cztery testy umiejętności (etap I-IV), które stanowią oceny okresowe słuchacza. Zaliczenie bloku następuje na podstawie oceny uzyskanej z testów umiejętności na IV etapie. |
W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat, ukierunkowany na rozwijanie i doskonalenie umiejętności przewodnika i psa z zakresu: - posłuszeństwa ogólnego psów, - ratownictwa wodnego, - wyszukiwania zapachu zwłok ludzkich w wodzie, umożliwiających realizację przydzielonych zadań. | ||
Nr III. Kształtowanie sprawności fizycznej | 16 | W bloku przeprowadzany jest jeden test umiejętności. Ocena negatywna uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia, po zakończeniu realizacji bloku. Zaliczenie następuje na podstawie oceny uzyskanej z testu umiejętności. |
W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat ukierunkowany na rozwijanie umiejętności w zakresie kształtowania zdolności motorycznych. |
9. Forma zakończenia kursu.
Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu z wpisanym ogólnym wynikiem nauki. Ukończenie kursu jest równoznaczne z wydaniem psu atestu.
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TEMAT NR 1: TAKTYKA I TECHNIKA UŻYCIA PSÓW W POLICJI
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wymienić obowiązki przewodnika psa wynikające z obowiązujących przepisów prawnych,
- omówić zasady użycia psa podczas przeszukania terenów wodnych w celu ujawnienia miejsca występowania zapachu zwłok ludzkich,
- sporządzić dokumentację dotyczącą użycia psa służbowego Policji.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Organizacja i wykonywanie służby z psem do ratownictwa wodnego. 2. Taktyka i technika prowadzenia przeszukiwań różnego rodzaju terenów wodnych. 3. Zadania przewodnika na miejscu zdarzenia. 4. Sporządzanie dokumentacji dotyczącej użycia psa służbowego Policji. | 6 | wykład, ćwiczenia | Wymień formy pełnienia służby z psem do ratownictwa wodnego. Przedstaw zadania przewodnika z psem do wyszukiwania zapachu zwłok ludzkich na miejscu poszukiwań. Wskaż rolę przewodnika na miejscu zdarzenia oraz jego zadania do wykonania przy użyciu psa. Na podstawie założeń słuchacze sporządzą dokumentację, np. notatkę służbową z użycia psa służbowego Policji do..., która będzie podlegała ocenie. Omów sporządzoną dokumentację. |
5. Zaliczenie. | 1 | test wiedzy |
BLOK NR II: TRESURA PRAKTYCZNA
TEMAT NR 1: TRESURA PSA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- rozwinąć u psa umiejętności dynamicznego wejścia do wody,
- rozwinąć u psa umiejętności podawania sprzętu ratunkowego osobie poszkodowanej,
- rozwinąć u psa umiejętności holowania osób poszkodowanych w wodzie,
- realizować zadania z udziałem psa związane z ratowaniem osób tonących,
- doprowadzić psa do osiągnięcia umiejętności wyszukiwania miejsca występowania zapachu zwłok ludzkich w wodzie,
- utrzymać sprawność użytkową psa związaną z ratowaniem osób tonących, w zakresie pracy węchowej oraz w zakresie posłuszeństwa ogólnego.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Równanie. 2. Zwroty. 3. Stanie. 4. Siadanie. 5. Warowanie. 6. Pozostawanie. 7. Przywoływanie. 8. Zatrzymywanie. 9. Pokonywanie przeszkód terenowych. 10. Dynamiczne wejścia psa do wody. 11. Podawanie sprzętu ratunkowego osobie poszkodowanej. 12. Holowanie osób poszkodowanych w wodzie. 13. Wyszukiwanie miejsca występowania zapachu zwłok ludzkich na wodzie. | 509 | pokaz, ćwiczenia, | Przewodnik z psem każdy dzień tresurowy powinien rozpocząć 1 godziną ćwiczeń z zakresu posłuszeństwa ogólnego. Omów techniki dynamicznego wejścia psa do wody (m.in. szybki start), zwróć uwagę na kwestie bezpieczeństwa. Zalecane jest, aby wszystkie techniki dynamicznego wejścia psa do wody (np. z pomostu, z lądu, z jednostki pływającej) odbywały się w kapoku asekuracyjno-wypornościowym. Po opanowaniu przez psa technik dynamicznego wejścia do wody, rozpocznij ćwiczenia tresurowe dotyczące podawania sprzętu ratunkowego osobie poszkodowanej. Wybierz określone rodzaje sprzętu ratunkowego przydatnego do realizacji ww. zagadnienia, np. boja PS, koło ratunkowe, rzutka ratownicza. Po opanowaniu przez psa technik podawania sprzętu ratunkowego osobie poszkodowanej, rozpocznij ćwiczenia tresurowe dot. holowania osób poszkodowanych w wodzie. Ćwiczenia rozpocznij na lądzie, a następnie kontynuuj w wodzie. Zajęcia realizuj o różnych porach doby i w zróżnicowanych warunkach. Zmieniaj akweny. Przed każdym przystąpieniem do zajęć dokonaj sprawdzenia sprawności sprzętu do tresury i dopasowania oporządzenia psów. Przy ocenie bieżącej stosowana jest ocena kształtująca, polegająca na wskazywaniu mocnych i słabych stron wykonywania zadań przez słuchaczy. |
14. Zaliczenie etapu I, II, III. | 21 | test umiejętności | Przeprowadź I, II, III etap oceny przewodnika i psa, dokonując wszechstronnego sprawdzenia ich umiejętności. Słuchacz uzyskuje zaliczenie okresowe na podstawie oceny z etapów postępów umiejętności. Oceny te wpisuje się do "Karty ocen" i do dziennika kursu. |
15. Zaliczenie etapu IV. | 7 | test umiejętności | Przeprowadź IV etap oceny przewodnika i psa, dokonując wszechstronnego sprawdzenia ich umiejętności. Oceny te stanowią oceny końcowe, które są wpisywane do "Książki psa służbowego Policji" i są podstawą do wydania psu atestu. Oceny te wpisuje się również do "Karty ocen" i do dziennika kursu. |
Oceniane ćwiczenie (umiejętności) | I ETAP ZALICZENIE | II ETAP ZALICZENIE | III ETAP ZALICZENIE | IV ETAP ZALICZENIE | KARTA OCEN | |
Posłuszeństwo psa | Równanie | ........................................................................................ | ||||
Zwroty | (stopień, imię i nazwisko słuchacza) | |||||
Stanie | ........................................................................................ | |||||
Siadanie | (nazwa i numer ew. psa) | |||||
Warowanie | ........................................................................................ | |||||
Pozostawanie | (data i nr kursu) | |||||
Przywołanie | OCENIAJĄCY: (stopień, imię, nazwisko, podpis) | |||||
Zatrzymywanie | 1 Etap. Data.................................................................... | |||||
Pokonywanie przeszkód terenowych | Schody | 1...................................................................................... | ||||
Kładka | 2...................................................................................... | |||||
Tunel | II Etap. Data................................................................... | |||||
Ściana | 1...................................................................................... | |||||
Tor przeszkód | 2...................................................................................... | |||||
Ratownictwo wodne | Dynamiczne wejścia psa do wody | III Etap. Data.................................................................. | ||||
Podawanie sprzętu ratunkowego osobie poszkodowanej | 1...................................................................................... | |||||
Holowanie osób poszkodowanych w wodzie | 2...................................................................................... | |||||
Praca węchowa | Wyszukiwanie zapachu zwłok ludzkich w wodzie | IV Etap. Data.................................................................. | ||||
Umiejętności słuchacza | 1...................................................................................... | |||||
2...................................................................................... | ||||||
INSTRUKTOR:............................................................. | ||||||
(stopień, imię, nazwisko, podpis) |
CHARAKTERYSTYKA PSA
POSŁUSZEŃSTWO I PRZESZKODY
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
RATOWNICTWO WODNE
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
PRACA WĘCHOWA
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
...............................................
data ważności atestu
......................................... "ZATWIERDZAM"
podpis słuchacza
BLOK NR III: KSZTAŁTOWANIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ
TEMAT NR 1: KSZTAŁTOWANIE WYTRZYMAŁOŚCI I WYDOLNOŚCI ORGANIZMU, SIŁY OGÓLNEJ, ZWINNOŚCI RUCHOWEJ I WSPÓŁDZIAŁANIA W ZESPOLE
CEL: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił wykazać się szybkością, wytrzymałością, siłą ogólną i koordynacją ruchową, wydolnością oraz umiejętnością współdziałania w zespole.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Kształtowanie zdolności motorycznych: - bieg na 400 m, - bieg terenowy, marszobieg, - gry zespołowe, - ćwiczenia siłowe, - ćwiczenia gimnastyczne. | 14 | ćwiczenia | Do zajęć należy przygotować: siatkę do gry w piłkę siatkową, piłkę do siatkówki, piłkę nożną oraz sprzęt na siłowni. Przypomnij warunki dotyczące zachowania bezpieczeństwa podczas zajęć. |
2. Zaliczenie. | 2 | test umiejętności | Przeprowadź test umiejętności według zasad określonych w przepisach w sprawie zakresu oraz szczegółowych warunków, trybu przeprowadzania oraz zasad oceniania sprawności fizycznej policjantów. |