Program nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów z zakresu wykorzystania zasobów informacyjnych Krajowego Systemu Informacyjnego Policji, innych systemów policyjnych, systemów pozapolicyjnych oraz Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych.
Dz.Urz.KGP.2015.111
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 366
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 25 listopada 2015 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów z zakresu wykorzystania zasobów informacyjnych Krajowego Systemu Informacyjnego Policji, innych systemów policyjnych, systemów pozapolicyjnych oraz Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW Z ZAKRESU WYKORZYSTANIA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH KRAJOWEGO SYSTEMU INFORMACYJNEGO POLICJI, INNYCH SYSTEMÓW POLICYJNYCH, SYSTEMÓW POZAPOLICYJNYCH ORAZ KRAJOWEGO CENTRUM INFORMACJI KRYMINALNYCH
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW Z ZAKRESU WYKORZYSTANIA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH KRAJOWEGO SYSTEMU INFORMACYJNEGO POLICJI, INNYCH SYSTEMÓW POLICYJNYCH, SYSTEMÓW POZAPOLICYJNYCH ORAZ KRAJOWEGO CENTRUM INFORMACJI KRYMINALNYCH
1. Założenia organizacyjno-programowe kursu
1.1. Nazwa kursu
1.2. Katalog zadań, do realizacji których kurs ma przygotować
1.3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
1.4. System prowadzenia kursu
1.5. Czas trwania kursu
1.6. Liczebność grupy szkoleniowej
1.7. Warunki niezbędne do osiągania celów kształcenia
1.8. Zakres tematyczny i zasady oceniania
1.9. Forma zakończenia kursu
2. Treści kształcenia
1.
Założenia organizacyjno-programowe kursu
Założenia organizacyjno-programowe kursu
1.1.
Nazwa kursu
Nazwa kursu
1.2.
Katalog zadań, do realizacji których kurs ma przygotować
Katalog zadań, do realizacji których kurs ma przygotować
Absolwent kursu będzie potrafił realizować zadania określone treściami programowymi, tj. z zakresu:
1) znajomości przepisów regulujących przetwarzanie informacji przez Policję;
2) funkcjonalności systemów informatycznych eksploatowanych w Policji;
3) sprawdzeń i rejestracji w poszczególnych obszarach zbiorów KSIP;
4) sprawdzeń i rejestracji w części niejawnej systemu KSIP;
5) gromadzenia i wykorzystania zasobów Systemu Informacji Operacyjnych (SIO) oraz kartoteki miejsc;
6) wykorzystania zasobów informacyjnych KCIK;
7) wykorzystania zasobów informacyjnych Systemu Wspomagania Dowodzenia (SWD);
8) wykonywania raportów, analiz i typowania na podstawie informacji uzyskanych z KSIP w Systemie Analitycznym;
9) zasad usuwania danych z KSIP;
10) uzyskania informacji w tym danych osobowych z systemów pozapolicyjnych.
1.3.
Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
1.4.
System prowadzenia kursu
System prowadzenia kursu
1.5.
Czas trwania kursu
Czas trwania kursu
Na całkowity wymiar kursu, składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godzinach lekcyjnych) |
Rozpoczęcie, zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu | 2 |
Zajęcia programowe | 73 |
Egzamin końcowy | 4 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 80 (10 dni szkoleniowych) |
1.6.
Liczebność grupy szkoleniowej
Liczebność grupy szkoleniowej
Należy przy tym uwzględnić liczbę stanowisk dostępowych umożliwiającą dostęp do aplikacji szkolnych systemów policyjnych dla każdego słuchacza.
1.7.
Warunki niezbędne do osiągania celów kształcenia
Warunki niezbędne do osiągania celów kształcenia
Podczas realizacji treści programowych, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie pożądanych postaw i zachowań w zakresie poszanowania prawa, zasad etyki zawodowej, praw człowieka, działań antykorupcyjnych oraz polityki antydyskryminacyjnej.
Należy przyjąć, że zajęcia, w przypadku grup powyżej 10 osób, powinny być prowadzone przez dwóch nauczycieli.
Charakter przekazywanej wiedzy i kształtowanych umiejętności wymaga, aby zajęcia realizowane były w pomieszczeniach wyposażonych w niezbędne środki dydaktyczne umożliwiające osiągnięcie przez słuchaczy zakładanych celów kształcenia. Nauczyciele policyjni oraz słuchacze uczestniczą w zajęciach w ubiorze cywilnym.
1.8.
Zakres tematyczny i system oceniania
Zakres tematyczny i system oceniania
Zakres tematyczny | Czas realizacji kursu w godz. lekcyjnych | System oceniania |
Temat nr 1. Aspekty formalno-prawne, techniczne i funkcjonalne systemów informatycznych eksploatowanych w Policji. | 7 | Do oceny stopnia przyswojenia wiedzy i opanowania umiejętności stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo niezaliczono (nzal.). Uzyskanie zaliczeń z przeprowadzonych ćwiczeń określonych programem warunkuje przystąpienie do egzaminu końcowego. |
Temat nr 2. Wykorzystanie aplikacji KSIP w zakresie sprawdzeń w obszarach: osoba, rzecz, fakt oraz w zbiorach danych wykorzystanych przez Policję. | 16 | |
Temat nr 3. Rejestracja informacji w zbiorach KSIP. | 24 | |
Temat nr 4. Sprawdzenie i rejestracja w części niejawnej bazy KSIP. | 2 | |
Temat nr 5. Sporządzanie informacji i wykorzystanie zasobów SIO. | 5 | |
Temat nr 6. Uzyskiwanie i wykorzystanie informacji z SWD | 16 | |
Temat nr 7. Raporty, analizy i typowanie na podstawie informacji przetwarzanych w KSIP. | 3 |
1.9.
Forma zakończenia kursu
Forma zakończenia kursu
Kryteria oceny testu wiedzy:
ocena 1 | niedostateczna | od 0 do 11 poprawnych odpowiedzi |
ocena 2 | dopuszczająca | od 12 do 13 poprawnych odpowiedzi |
ocena 3 | poprawna | od 14 do 15 poprawnych odpowiedzi |
ocena 4 | dobra | od 16 do 17 poprawnych odpowiedzi |
ocena 5 | bardzo dobra | od 18 do 19 poprawnych odpowiedzi |
ocena 6 | wyróżniająca | 20 poprawnych odpowiedzi |
Do testu umiejętności przystępują słuchacze, którzy uzyskali pozytywną ocenę z testu wiedzy. Test umiejętności trwa 3 godziny lekcyjne i obejmuje praktyczne elementy pracy policjanta z wykorzystaniem systemów informatycznych.
Absolwent kursu otrzymuje świadectwo z wpisem "pozytywnym" - w miejscu ogólnego wyniku nauki i oceną z egzaminu końcowego stanowiącą średnią ocenę z testu wiedzy i testu umiejętności.
2.
Treści kształcenia
Treści kształcenia
CELE: Po zrealizowaniu tematu, słuchacz będzie potrafił:
- wskazać uprawnienia Policji w zakresie gromadzenia i przetwarzania informacji,
- wymienić policyjne i pozapolicyjne systemy informatyczne, podstawy prawne ich działania oraz zakres informacji w nich zawartych,
- scharakteryzować elementy ochrony danych w systemach policyjnych i pozapolicyjnych oraz wskazać zagrożenia wynikające z dostępu do danych w nich zawartych,
- wskazać konsekwencje dyscyplinarne wynikające ze sprawdzeń dokonywanych niezgodnie z obowiązującymi przepisami,
- omówić zasady usuwania danych z KSIP.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Uprawnienia Policji w zakresie gromadzenia i przetwarzania informacji. 2. Policyjne systemy informacyjne i ich zawartość. 3. Pozapolicyjne systemy informacyjne wykorzystywane podczas wykonywania zadań służbowych i ich zawartość. 4. Zakres informacyjny KCIK. 5. Ochrona informacji zawartych w policyjnych i pozapolicyjnych zbiorach ewidencyjnych. 6. Usuwanie informacji z KSIP. 7. Dokonywanie sprawdzeń w module SWP. | 8 | wykład interaktywny, dyskusja | Na podstawie ustawy o Policji omówić uprawnienia do gromadzenia informacji i ich wykorzystywania. Wskazać przepisy regulujące funkcjonowanie policyjnych systemów informacyjnych - KSIP, SWD, AFIS, GENOM, SIO, SEWiK i inne. Zwrócić uwagę na sposób zasilania przez KSIP innych baz informacyjnych (replikacja). Wskazać przepisy regulujące funkcjonowanie pozapolicyjnych systemów informacyjnych - KCIK, PESEL, KRK, CEP i CEK, RDO, ZSE KGSG, Noe.NET, REGON, POBYT, SIS II, KRS, VIS i inne. Wskazać zakres informacji uzyskiwanych z KCIK. Omówić obowiązki użytkownika wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie informacji niejawnych. Omówić elementy bezpieczeństwa teleinformatycznego: ochronę fizyczną, kryptograficzną, elektromagnetyczną, niezawodność transmisji, bezpieczeństwo systemów i sieci, autoryzację, autentykację w systemie oraz rozliczalność. Wskazać, które wnioski o usunięcie danych należy rozpatrzyć we własnym zakresie, a które podlegają przekazaniu do BSK KGP. Omówić przesłanki obligatoryjnego usuwania danych. Wskazać na różnice we wprowadzaniu warunków zapytania oraz interpretacji wyników sprawdzeń w KSIP i module SWP. |
8. Nieuprawnione sprawdzenia w systemach policyjnych i pozapolicyjnych. | 1 | wykład, pogadanka, pokaz | Zapoznać z podstawami prawnymi pozwalającymi na dokonywanie sprawdzeń w systemach wraz z obowiązującymi wytycznymi dot. nieuprawnionych sprawdzeń w systemach policyjnych i pozapolicyjnych. Przedstawić konsekwencje dyscyplinarne wynikające ze sprawdzeń dokonywanych niezgodnie z obowiązującymi przepisami. |
TEMAT NR 2: Wykorzystanie aplikacji KSIP w zakresie sprawdzeń w obszarach: osoba, rzecz, fakt oraz rejestracja w zbiorach danych prowadzonych przez Policję.
CELE: Po zrealizowaniu tematu, słuchacz będzie potrafił:
- uruchomić i zakończyć pracę z aplikacją,
- wykonać sprawdzenie osoby, pojazdu, dokumentu, rzeczy, faktu,
- zinterpretować uzyskane wyniki sprawdzenia.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Podstawy wykorzystania aplikacji KSIP. 2. Dokonywanie sprawdzeń w obszarach: osoba, rzecz, fakt w zbiorach KSIP. 3. Wykorzystanie informacji z obszaru legitymowania, notowań kryminalnych. | 10 | pokaz, ćwiczenia | Zaprezentować zasady wykorzystania systemu KSIP (poruszanie się po formularzu, korzystanie z list, metaznaków, zmiana kontekstu sprawdzenia). Zaprezentować sprawdzenia osób, rzeczy, pojazdu, dokumentu oraz faktu (wydarzenie, przestępstwo, postępowanie) wykorzystując aplikację KSIP i przeprowadzić ćwiczenia. Wskazać na stosowanie "transliteracji". Wskazać możliwości wykorzystania informacji z obszaru legitymowania oraz notowania kryminalne i przeprowadzić ćwiczenia. |
4. Przetwarzanie informacji w zbiorach danych prowadzonych przez Policję na podstawie odrębnych przepisów. | 6 | pokaz, ćwiczenia | Zaprezentować zasady rejestracji i wyszukiwania zdarzeń drogowych w SEWiK. Omówić sposób interpretacji uzyskanych wyników. Przedstawić możliwości wykorzystania zbioru PRIM. Przedstawić możliwości wykorzystania zbiorów dot. broni utraconej oraz wydanych pozwoleń na broń. |
TEMAT NR 3: Rejestracja informacji w zbiorach KSIP.
CELE: Po zrealizowaniu tematu, słuchacz będzie potrafił:
- zarejestrować informacje w zbiorach KSIP w zakresie faktu (wydarzenie, przestępstwo, postępowanie), osoby, rzeczy (pojazd, dokument, rzecz), podmiotu,
- przekształcić wydarzenie w przestępstwo, powiązać utracone rzeczy z wydarzeniem i przestępstwem,
- zarejestrować przestępstwo wraz z postępowaniem i rejestracją procesową oraz wprowadzić informację o zakończeniu postępowania,
- wydzielić z postępowania rejestrację na osobę i na czyn oraz włączyć do innego postępowania rejestrację osoby i (lub) czynu,
- przekazać i przejąć rejestracje,
- zarejestrować: osobę poszukiwaną, N.N. zwłoki, N.N. osobę, dozory, zatrzymania oraz zakazy,
- zarejestrować podmiot.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Zasady rejestracji. 2. Sporządzenie formularzy i wprowadzanie informacji o wydarzeniu. 3. Sporządzenie formularzy i wprowadzanie informacji o osobach. 4. Sporządzenie formularzy i wprowadzanie informacji o pojazdach. 5. Sporządzenie formularzy i wprowadzanie informacji o dokumentach. 6. Sporządzenie formularzy i wprowadzanie informacji o rzeczach. 7. Sporządzenie formularzy i wprowadzanie informacji o podmiocie. 8. Sporządzenie formularzy i wprowadzanie informacji o przestępstwie i postępowaniu. | 24 | pokaz, ćwiczenia | Wyjaśnić zasady rejestracji w zbiorach KSIP (wskazać terminy na zarejestrowanie informacji, omówić postępowanie z dokumentami stanowiącymi podstawę rejestracji). Rozdać słuchaczom przykładowe formularze rejestracyjne, polecić ich wypełnienie. Zaprezentować sposób rejestracji informacji w zbiorach KSIP w module wydarzenia. Wskazać na możliwość powiązania rejestracji z modułem PRIM i przeprowadzić ćwiczenia. Zaprezentować sposób rejestracji przestępstw, postępowań i rejestracji procesowych oraz ich zakończeń i przeprowadzić ćwiczenia. Wskazać różnicę pomiędzy wydzieleniem na osobę i na czyn. Zaprezentować zasady przekazań, przejęć, włączeń i wyłączeń w rejestracjach osób i czynów. Zwrócić uwagę na konieczność uprzedniego powiadomienia jednostki, do której ma nastąpić przekazanie. Zaprezentować zasady rejestrowania: osób poszukiwanych, N.N. zwłok, N.N. osób, dozorów, zatrzymań oraz zakazów i wydaleń i przeprowadzić ćwiczenia. Zaprezentować zasady rejestracji pojazdów, dokumentów i rzeczy i przeprowadzić ćwiczenia. Zaprezentować zasady rejestracji podmiotów i przeprowadzić ćwiczenia. |
TEMAT NR 4: Sprawdzenia i rejestracje w części niejawnej bazy KSIP.
CELE: Po zakończeniu zajęć, słuchacz będzie potrafił:
- omówić sposób sprawdzenia osoby i podmiotu w części niejawnej bazy KSIP,
- omówić sposób rejestracji, modyfikacji, usunięcia i zakończenia rejestracji osoby,
- omówić sposób rejestracji, usunięcia i zakończenia rejestracji podmiotu.
Kluczowe punkty nauczania | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Sposób dostępu do danych. 2. Wykonywanie sprawdzeń osób i podmiotów. 3. Wykonywanie rejestracji, modyfikacji, usuwania i zakończenia rejestracji osoby. 4. Wykonywanie rejestracji, usuwania i zakończenia rejestracji podmiotu. | 2 | wykład, pogadanka | Omówić procedury bezpiecznej eksploatacji systemu. Wskazać różnicę w sposobie dostępu do danych jawnych i niejawnych (upoważnienia, poświadczenia bezpieczeństwa, system bezpiecznej poczty elektronicznej). Omówić sposób rejestracji, modyfikacji, usuwania i zakończenia rejestracji osoby. Wskazać na konieczność stosowania identycznych danych jak użytych podczas rejestracji. Omówić sposób rejestracji, usuwania i zakończenia rejestracji podmiotu. Omówić funkcjonalność opcji zastrzeżeń koordynacyjnych. |
TEMAT NR 5: Sporządzanie informacji i wykorzystanie zasobów SIO.
CELE: Po zrealizowaniu tematu, słuchacz będzie potrafił:
- wskazać uregulowania prawne oraz dokumenty stanowiące podstawę do przetwarzania danych w SIO,
- scharakteryzować poszczególne zbiory wchodzące w skład SIO,
- sporządzić właściwe dokumenty źródłowe do SIO.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Aspekty formalno-prawne korzystania z zasobów SIO. 2. Zakres informacyjny SMI. 3. Zakres informacyjny kartoteki miejsc. 4. Zakres informacyjny CBIU. 5. Koordynacja i ochrona informacji w SIO. | 5 | wykład, pogadanka, ćwiczenia | Na podstawie obowiązujących przepisów omówić funkcjonalność SIO, jego strukturę, przeznaczenie oraz funkcjonowanie w Policji. Przedstawić rodzaje dokumentów stanowiących podstawę do wprowadzenia danych do SIO. Zaprezentować i omówić formularz Meldunku Informacyjnego i zapytania do SIO. Przeprowadzić ćwiczenia w zakresie sporządzania formularzy. |
TEMAT NR 6: Uzyskiwanie i wykorzystywanie informacji z SWD.
CEL: Po zrealizowaniu tematu, słuchacz będzie znał zakres informacyjny możliwy do uzyskania w SWD.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Podstawy prawne gromadzenia i przetwarzania informacji w SWD. 2. Zakres informacyjny SWD. | 16 | pokaz, ćwiczenia | Omówić podstawy prawne gromadzenia i przetwarzania informacji w SWD. Wskazać możliwości powiązania zdarzenia w SWD z wydarzeniem w KSIP. Wskazać możliwość powiązania legitymowań KSIP z wykorzystaniem Punktu Sprawdzeń w SWD. Omówić zasady wykorzystania urządzeń mobilnych. Przeprowadzić ćwiczenia. |
TEMAT NR 7: Raporty, analizy i typowanie na podstawie informacji przetwarzanych w KSIP.
CELE: Po zrealizowaniu tematu, słuchacz będzie potrafił:
- wskazać możliwości wykorzystania informacji przetwarzanych w KSIP,
- za pomocą aplikacji System Analityczny wykonać podstawowe raporty z danych przetwarzanych w KSIP,
- zinterpretować uzyskane wyniki.
Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. System Analityczny. 2. Typowanie. | 3 | wykład, pogadanka, pokaz | Omówić i zaprezentować działanie systemu analitycznego, możliwości uzyskiwania informacji za pomocą tej aplikacji oraz zademonstrować sposób zadawania zapytań do utworzonych na stałe raportów. Sposoby zlecania typowań i analiz w Systemie Analitycznym. Zaprezentować możliwości tworzenia raportów, analiz, typowań oraz zestawień informacji z wykorzystaniem Systemu Analitycznego. |