Program nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów w zakresie przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości nieletnich oraz działań podejmowanych na rzecz małoletnich.
Dz.Urz.KGP.2019.104
Akt utracił mocDECYZJA Nr 293
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 30 września 2019 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów w zakresie przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości nieletnich oraz działań podejmowanych na rzecz małoletnich
ZAŁĄCZNIK 1
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA DEMORALIZACJI I PRZESTĘPCZOŚCI NIELETNICH ORAZ DZIAŁAŃ PODEJMOWANYCH NA RZECZ MAŁOLETNICH
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA DEMORALIZACJI I PRZESTĘPCZOŚCI NIELETNICH ORAZ DZIAŁAŃ PODEJMOWANYCH NA RZECZ MAŁOLETNICH
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia kursu i przeprowadzania egzaminu końcowego
10. Lista wyposażenia dydaktycznego
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny dla policjantów w zakresie przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości nieletnich oraz działań podejmowanych na rzecz małoletnich, zwany dalej "kursem".
Celem kursu jest przygotowanie policjanta do wykonywania zadań służbowych w zakresie przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości nieletnich oraz działań podejmowanych na rzecz małoletnich, w tym:
Na kurs kierowani są policjanci, którzy pełnią służbę w komórkach organizacyjnych do spraw nieletnich i patologii, przestępczości nieletnich oraz izbach dziecka lub przewidziani są do pełnienia służby w tych komórkach. Na kurs skierować można również policjantów (wszystkich rodzajów służb) pełniących służbę na innych stanowiskach, jeżeli wykonują zadania z zakresu problematyki nieletnich i małoletnich.
Kurs jest realizowany w systemie stacjonarnym.
Kurs trwa 27 dni szkoleniowych. Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych |
Zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu (rozpoczęcie i organizacja kursu) | 1 |
Zajęcia programowe | 208 |
Egzamin końcowy | 2 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 212 (27 dni szkoleniowych) |
Zajęcia dydaktyczne realizowane są przez 5 dni w tygodniu. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych, nie powinna przekraczać 20 osób.
W celu podniesienia efektywności kursu, realizację niektórych treści programowych należy organizować w warunkach rzeczywistych, w jednostkach organizacyjnych Policji lub innych instytucjach.
Z uwagi na interdyscyplinarny charakter kursu, na którym kształcone są umiejętności uniwersalne i specjalistyczne z różnych obszarów, realizujący go nauczyciele policyjni są obowiązani do zapoznania się z całością treści programowych. Podczas realizacji kolejnych sekwencji - wskazane jest odwoływanie się do wcześniej zrealizowanych treści.
Zajęcia z zakresu Tematu nr 7 Działania profilaktyczne, zagadnienie 10. Praktyczna realizacja spotkania profilaktycznego, realizowane są w dwóch placówkach wychowawczo - oświatowych o różnych poziomach kształcenia. Realizacja powyższego zagadnienia powinna być tak planowana, aby zapewnić możliwość jego przeprowadzenia w wybranych placówkach wychowawczo-oświatowych, czyli poza miesiącami wakacyjnymi i okresami wolnymi od zajęć dydaktycznych dla dzieci i młodzieży, określonymi w szkolnictwie powszechnym.
Przerwy w zajęciach dydaktycznych w zakresie przeprowadzania spotkań profilaktycznych z wybranymi grupami odbiorców, ze względu na sposób realizacji, określa prowadzący zajęcia.
Zajęcia wyjazdowe mogą być realizowane w innej kolejności, aniżeli wynika to z kolejności zapisu zagadnień w ramach danego tematu, w miarę możliwości organizacyjnych.
Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka, polityki antydyskryminacyjnej lub też działań antykorupcyjnych, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań.
Zajęcia o charakterze umiejętnościowym objęte programem są prowadzone przez więcej niż jednego nauczyciela policyjnego, w podgrupach oraz zgodnie z przyjętymi założeniami do stosowanej metody (techniki).
Wskazane w programie sposoby (metody i techniki) realizacji zajęć, są według autorów najbardziej optymalne do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia. Prowadzący zajęcia może wybrać inny sposób, gwarantujący osiągnięcie celów kształcenia.
Rozkład zajęć programowych powinien uwzględniać uwagi co do kolejności zajęć wskazanych w programie kursu. Układ godzinowy i dzienny oraz regulacja przerw powinny być dostosowane do progresji treści kształcenia, dynamiki zajęć oraz efektów pracy grupy.
Temat | Czas realizacji w godzinach lekcyjnych | System oceniania |
Nr 1 Postępowanie w sprawie nieletniego. | 47 | Zaliczenie tematu nr 1 jest oceną okresową. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia tematu nr 1 jest uzyskanie pozytywnych ocen bieżących. Formą zaliczenia jest pisemny test osiągnięć. Formę i liczbę zadań testowych testu wiedzy określa prowadzący zajęcia. Aby zaliczyć test wiedzy, słuchacze muszą uzyskać 70% prawidłowych odpowiedzi. Zaliczenie następuje według obowiązującej skali ocen (6-1). |
Nr 2 Czynności procesowe i rejestracyjno-statystyczne. | 26 | Zaliczenie tematu nr 2 jest oceną okresową. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia tematu nr 2 jest uzyskanie pozytywnych ocen bieżących. Formą zaliczenia jest pisemny test osiągnięć. Formę i liczbę zadań testowych testu wiedzy określa prowadzący zajęcia. Aby zaliczyć test wiedzy, słuchacze muszą uzyskać 70% prawidłowych odpowiedzi. Zaliczenie następuje według obowiązującej skali ocen (6-1). |
Nr 3 Wybrane przepisy prawa cywilnego oraz rodzinnego i opiekuńczego. | 19 | Zaliczenie tematu nr 3 jest oceną okresową i stanowi średnią arytmetyczną pozytywnych ocen bieżących. |
Nr 4 Wybrane zjawiska patologii społecznej. | 15 | Zaliczenie tematu nr 4 jest oceną okresową i stanowi średnią arytmetyczną pozytywnych ocen bieżących. |
Nr 5 Interwencje z udziałem małoletnich. | 15 | Zaliczenie tematu nr 5 jest oceną okresową i stanowi średnią arytmetyczną pozytywnych ocen bieżących. |
Nr 6 Poszukiwania małoletnich/nieletnich | 8 | Zaliczenie tematu nr 6 jest oceną okresową i stanowi średnią arytmetyczną pozytywnych ocen bieżących. |
Nr 7 Działania profilaktyczne. | 36 | Zaliczenie tematu nr 7 jest oceną okresową i stanowi średnią arytmetyczną pozytywnych ocen bieżących. |
Nr 8 Wybrane elementy taktyki i techniki interwencji. | 16 | Zaliczenie tematu nr 8 odbywa się na podstawie pozytywnych ocen bieżących i przyjmuje postać końcowego zapisu uogólnionego zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |
Nr 9 Szkolenie strzeleckie. | 20 | Zaliczenie tematu nr 9 odbywa się na podstawie pozytywnych ocen bieżących i przyjmuje postać końcowego zapisu uogólnionego zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |
Nr 10 Udzielanie pierwszej pomocy. | 6 | Zaliczenie tematu nr 10 odbywa się na podstawie pozytywnych ocen bieżących i przyjmuje postać końcowego zapisu uogólnionego zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |
Razem: | 208 |
Kurs kończy się egzaminem, który przeprowadza się według poniższych zasad:
Kryteria oceny testu wiedzy:
ocena 1 | niedostateczna | od 0 do 27 poprawnych odpowiedzi | |
ocena 2 | dopuszczająca | od 28 do 30 poprawnych odpowiedzi | |
ocena 3 | poprawna | od 31 do 33 poprawnych odpowiedzi | |
ocena 4 | dobra | od 34 do 36 poprawnych odpowiedzi | |
ocena 5 | bardzo dobra | od 37 do 38 poprawnych odpowiedzi | |
ocena 6 | wyróżniająca | od 39 do 40 poprawnych odpowiedzi |
Z przeprowadzonego egzaminu końcowego komisja egzaminacyjna sporządza protokół.
Absolwent kursu otrzymuje "Świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego", z wpisanym ogólnym wynikiem nauki (średnia wszystkich ocen okresowych) oraz oceną z egzaminu końcowego.
Lp. | Nazwa wyposażenia | Liczba na grupę |
1. | Pomieszczenie symulacyjne lub przystosowana sala dydaktyczna do przeprowadzania interwencji policyjnych, pomieszczenie do prowadzenia przesłuchania przyjaznego dziecku, pomieszczenie przystosowane do prowadzenia okazania, pracownia narkotykowa, strzelnica wyposażona w oś do strzeleń z krótkiej broni. | 1 |
2. | Telewizor, odtwarzacz DVD/VHS lub komputer | 1 |
3. | Kamera video | 1 |
4. | Dyktafon | 1 |
5. | Stolik daktyloskopijny | 1 |
6. | Wałek daktyloskopijny | 1 |
7. | Poduszka daktyloskopijna | 1 |
8. | Walizki śledcze | 10 |
9. | Kredki, pisaki, magnesy do tablicy | 1 zestaw |
10. | Projektor multimedialny lub rzutnik pisma | 1 |
11. | Prezentacje multimedialne lub foliogramy | 1 |
12. | Indywidualne środki przymusu bezpośredniego | 1 zestaw na słuchacza |
13. | Zestaw testerów kolorymetrycznych | 5 |
14. | Materiały poglądowe o narkotykach | 1 |
15. | Protokół przyjęcia ustnego zawiadomienia o przestępstwie przesłuchania świadka | 25 |
16. | Uprawnienia pokrzywdzonego | 25 |
17. | Protokół przesłuchania świadka | 25 |
18. | Protokół przyjęcia ustnej skargi o przestępstwie ściganym z oskarżenia prywatnego | 20 |
19. | Protokół okazania | 20 |
20. | Protokół zatrzymania rzeczy | 20 |
21. | Protokół przeszukania pomieszczeń/ osoby, protokół przeszukania w celu ustalenia miejsca pobytu osoby podlegającej przymusowemu odebraniu | 20 |
22. | Spis i opis rzeczy | 20 |
23. | Protokół konfrontacji | 20 |
24. | Protokół eksperymentu procesowego | 20 |
25. | Protokół oględzin | 20 |
26. | Protokół zatrzymania nieletniego | 120 |
27. | Protokół przesłuchania nieletniego | 45 |
28. | Pouczenie nieletniego | 25 |
29. | Karty daktyloskopijne | 20 |
30. | Druki statystyczne | 20 zestawów |
31. | Formularz meldunku informacyjnego | 20 |
32. | Formularz "Niebieska Karta" | 20 kompletów |
33. | Mechanizm przesuwu (ruchu tarcz) | 1 |
34. | Obrotnica tarcz | 1 |
35. | Podnośnik tarcz | 1 |
36. | Sala wyposażona w stoły do składania i rozkładania broni | 1 |
37. | Tor przeszkód | 1 |
38. | Sala z matą judo | 1 |
39. | Korytarz taktyczny | 1 |
40. | Pojazdy | 5 |
41. | Trenażer komputerowy (zestaw) | zestaw |
42. | Rękawiczki lateksowe | 20 par |
43. | Koc termiczny | 1 |
44. | Kołnierz ortopedyczny | 20 |
45. | Apteczka z wyposażeniem | 1 |
46. | Fantom - dziecko | 1 |
47. | Fantom - dorosły | 1 |
48. | Maseczka do sztucznego oddychania | 20 |
49. | AED Trening system | 1 |
50. | Fantom z ranami i złamaniami | 1 |
51. | Atrapy ran i złamań | 20 |
52. | Chusta trójkątna | 20 |
53. | Deska ortopedyczna | 1 |
54. | Szyny próżniowe | zestaw |
55. | Amunicja 9x19 Parabellum | 1460 szt. |
56. | Amunicja szkolna | zestaw |
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Zagadnienia wprowadzające do postępowania w sprawach nieletnich. | 3 | wykład, pogadanka, praca w grupach | Na podstawie preambuły omów cele ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich (upn) oraz omów dobro dziecka jako naczelną zasadę w postępowaniu w sprawach nieletnich. Podziel grupę na zespoły i odwołując się do wiedzy zawodowej słuchaczy poleć, aby wypracowali pojęcia ustawowe właściwe dla postępowania w sprawach nieletnich. |
2. Uwarunkowania niedostosowania społecznego dziecka. | 1 | wykład konwersatoryjny | Omów psychologiczne determinanty niedostosowania społecznego dziecka. |
3. Agresja. | 1 | wykład, pogadanka | Wyjaśnij pojęcie oraz określ istotę i rodzaje agresji, a także mechanizm jej powstawania. Przedstaw style zachowania nieletniego w kontaktach interpersonalnych. Omów ze słuchaczami, na podstawie ich doświadczenia, style zachowań agresywnych. Przedstaw słuchaczom sposoby redukowania agresji. |
4. Zachowania przestępcze. | 1 | wykład konwersatoryjny | Wyjaśnij definicję pojęcia przestępca w ujęciu psychologicznym. Omów czynniki biopsychologiczne mające wpływ na zachowania przestępcze. Przedstaw rodzaje zaburzeń osobowości. |
5. Zachowania dzieci świadczące o ich demoralizacji. | 2 | wykład, pogadanka, praca w grupach | Wspólnie z grupą, odwołując się do doświadczenia zawodowego oraz życiowego słuchaczy, wypracuj katalog zachowań świadczących o demoralizacji nieletniego. Odwołując się do własnego doświadczenia zawodowego, przedstaw skalę zjawiska oraz wybrane przypadki świadczące o demoralizacji nieletniego. Zwróć uwagę na udział nieletnich w przestępczości zorganizowanej. |
6. Przepisy ogólne o postępowaniu w sprawach nieletnich. | 6 | wykład, pogadanka | Bazując na przepisach ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich oraz innych ustawach, omów zasady odpowiedzialności nieletnich, obowiązek społeczny i prawny przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości nieletnich oraz powiadamiania o tym fakcie wskazanych w ustawach instytucji (upn, kpk, kpc, ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie). Określ rolę sądu rodzinnego w postępowaniu z nieletnimi. Na podstawie doświadczenia zawodowego słuchaczy wskaż właściwość rzeczową i miejscową sądu rodzinnego i nieletnich. Odwołując się do znajomości przepisów upn oraz kpk, wraz ze słuchaczami określ zasady wszczynania i prowadzenia postępowania w sprawach nieletnich, uprawnienia stron procesowych oraz pokrzywdzonego, tryb powoływania i udziału obrońcy. Przedstaw sytuacje, w których prokurator wszczyna i prowadzi postępowanie wobec nieletniego. Omów naczelne zasady procesowe wynikające z kpk. |
7. Środki wychowawcze i poprawcze stosowane wobec nieletnich. | 2 | wykład, pogadanka, praca w grupach | Podziel grupę na dwa zespoły i poleć wypracowanie katalogu środków wychowawczych oraz scharakteryzowanie środka poprawczego z uwzględnieniem podziału na środki wychowawcze w zmienionym i niezmienionym środowisku wychowawczym. Podczas omawiania środków wychowawczych zwróć uwagę na te, które ustają z mocy prawa po ukończeniu przez nieletniego 18 i 21 lat. |
8. Sytuacje, w których sąd może orzec karę wobec nieletniego. 9. Wyłączenie i przekazanie materiałów do odrębnego prowadzenia. 10. Rodzaje i charakter środków przymusu stosowanych wobec nieletnich. 11. Środki odwoławcze od orzeczeń sądu rodzinnego. 12. Czynności policjanta w związku z ujawnieniem przejawów demoralizacji lub czynu karalnego. 13. Dokumentowanie uzyskanych informacji świadczących o zagrożeniu nieletniego demoralizacją. | 6 | wykład konwersatoryjny, praca w grupach | Scharakteryzuj sytuacje, w których sąd może wobec nieletniego orzec karę. Omów rodzaje i charakter środków przymusu stosowanych wobec nieletnich oraz środki odwoławcze od orzeczeń sądu rodzinnego. Omów zadania schroniska dla nieletnich. Podziel grupę na zespoły i odwołując się do wiedzy zawodowej słuchaczy poleć, aby wypracowali czynności policjanta w związku z ujawnieniem przejawów demoralizacji lub czynu karalnego. |
14. Postępowanie mediacyjne. | 1 | wykład | Scharakteryzuj postępowanie mediacyjne, zasady, etapy oraz jego cele na podstawie przepisów upn oraz dokumentu opracowanego w Ministerstwie Sprawiedliwości "Mediacja w polskim prawie nieletnich" (dostępny na stronie internetowej tego Ministerstwa: httD://ms.20v.Dİ/Dİ/dzialalnosc/mediacie/Dublikacie-aktv-Drawne-statystyki/). Wskaż, że w innych rodzajach postępowania również występuje instytucja mediacji. |
15. Stosowanie przepisów kpk w zakresie utrwalania, zbierania i przeprowadzania dowodów przez Policję. 16. Zakres czynności Policji w wypadkach niecierpiących zwłoki oraz zleconych przez sąd rodzinny. | 1 | wykład konwersatoryjny, pogadanka | Odwołując się do dotychczasowej wiedzy i doświadczenia zawodowego słuchaczy, omów i scharakteryzuj stosowanie przepisów kpk w zakresie utrwalania, zbierania i przeprowadzania dowodów przez Policję. Następnie, wspólnie z grupą, odwołując się do doświadczenia zawodowego oraz życiowego słuchaczy, wypracuj w ramach dyskusji zakres czynności wykonywanych przez Policję w wypadkach niecierpiących zwłoki oraz czynności zleconych przez sąd rodzinny. |
17. Zatrzymanie nieletniego. | 6 | wykład konwersatoryjny, praca w grupach, ćwiczenia | Omów zatrzymanie nieletniego na podstawie art. 32e i 32g upn. Omów przesłanki umieszczenia nieletniego w Policyjnej Izbie Dziecka (PID). Omów obowiązki Policji w związku z zatrzymaniem nieletniego oraz jego prawa. Następnie podziel grupę na zespoły i odwołując się do wiedzy zawodowej słuchaczy poleć, aby wypracowali algorytm czynności dotyczący zatrzymania nieletniego. Na podstawie przygotowanych założeń, poleć słuchaczom opracowanie trybu postępowania z zatrzymanym nieletnim i sporządzenie odpowiedniej dokumentacji (np. notatka, urzędowa, protokół zatrzymania nieletniego). Zwróć uwagę na etyczne aspekty zatrzymywania osób i respektowanie podczas zatrzymania praw człowieka. |
18. Przesłuchanie nieletniego. | 6 | pogadanka, symulacja, ćwiczenia | ZAGADNIENIE NALEŻY ZREALIZOWAĆ PO TEMACIE NR 6, ZAGADNIENIU 1. Zajęcia realizuje dwóch nauczycieli, w tym jeden, który posiada wiedzę z zakresu psychologicznych aspektów przesłuchania nieletniego (wskazany psycholog). Omów przepisy ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich oraz kodeksu postępowania karnego dotyczące przesłuchania nieletniego. Zwróć uwagę na warunki dopuszczalności przesłuchania nieletniego. Na podstawie doświadczenia zawodowego słuchaczy wypracuj metody przesłuchania. W ramach symulacji, zgodnie z przygotowanym wcześniej założeniem, wybrany słuchacz przesłucha nieletniego, jednocześnie dokumentując tę czynność. Umiejętność powinna być kształtowana w "Przyjaznym Pokoju Przesłuchań Dzieci" w celu zapewnienia maksymalnego stopnia realizmu. Zwróć uwagę na specyfikę przesłuchania nieletniego, uwzględniając jego prawa i obowiązki. Zwróć uwagę na etyczne aspekty przesłuchiwana osób. |
19. Omówienie sporządzanej dokumentacji. | 1 | pogadanka | Omów sporządzoną dokumentację wykonaną podczas ćwiczeń z zagadnienia nr 17. |
20. Zasady funkcjonowania Policyjnej Izby Dziecka. | 6 | zajęcia wyjazdowe - wizyta w PID | Zajęcia wyjazdowe - zorganizuj wizytę słuchaczy w Policyjnej Izbie Dziecka. Funkcjonariusze pełniący służbę w PID określą rolę i zadania tej placówki. Ponadto, omów obowiązki policjanta związane z doprowadzeniem i umieszczeniem nieletniego w PID. |
21. Zadania Policji w zakresie ujawniania nieletnich zagrożonych demoralizacją i przestępczością. | 2 | pogadanka | Odwołując się do dotychczasowej wiedzy i doświadczenia zawodowego słuchaczy oraz na podstawie przepisów prawnych, omów zadania Policji w zakresie ujawniania nieletnich zagrożonych demoralizacją i przestępczością. Zwróć szczególną uwagę na zadania komórek do spraw nieletnich i patologii, mieszczących się w komendach miejskich, powiatowych i rejonowych Policji, a także zakres współpracy tych komórek z innymi komórkami organizacyjnymi Policji. |
22. Test osiągnięć. | 2 | pisemny test wiedzy | Aby zaliczyć test osiągnięć, słuchacz musi uzyskać 70% prawidłowych odpowiedzi według obowiązujących ocen w skali 6-1. W sytuacji kiedy zajęcia w tym temacie realizują nauczyciele z różnych komórek organizacyjnych, za przygotowanie i przeprowadzenie testu odpowiada nauczyciel z komórki, która realizuje najwięcej zagadnień. Na drugiej godzinie wskazane jest, aby uczestniczyli nauczyciele z tych komórek, które realizowały zagadnienia w tym temacie. |
Temat nr 2: Czynności procesowe i rejestracyjno-statystyczne
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Przyjęcie zawiadomienia o przestępstwie i wykroczeniu od osoby małoletniej oraz w sytuacji, gdy sprawcą jest nieletni. | 2 | wykład, pogadanka, symulacja, ćwiczenia | Przypomnij źródła informacji o przestępstwie i wykroczeniu oraz sposoby dokumentowania. Wskaż różnice między prawami i obowiązkami pokrzywdzonego pełnoletniego a małoletniego. Omów sytuację prawną małoletniego pokrzywdzonego przestępstwem ściganym na wniosek. Zwróć uwagę na reprezentację małoletniego pokrzywdzonego w sytuacji sprzeczności interesów między rodzicami a dzieckiem, wynikającą z krio. Przedstaw sposób postępowania Policji przy zawiadomieniu o czynie karalnym popełnionym przez nieletniego. Zwróć uwagę, że przy spełnieniu określonych przesłanek postępowanie o czyny ścigane na wniosek i z oskarżenia prywatnego popełnione przez nieletniego toczą się z urzędu. Podkreśl, że osoba zgłaszająca powinna zostać poinformowana o toku dalszych czynności wykonywanych w jej sprawie. Omów czynności niecierpiące zwłoki oraz postępowanie sprawdzające. Podkreśl, że Policja zbiera, utrwala i przeprowadza dowody w sprawie nieletniego w trybie przepisów kpk. Na podstawie założenia przeprowadź symulację przyjęcia zawiadomienia o popełnionym czynie karalnym. |
2. Przesłuchanie małoletniego świadka. | 4 | wykład, pogadanka, pokaz (film dydaktyczny), symulacja, ćwiczenia | ZAGADNIENIE NALEŻY ZREALIZOWAĆ PO TEMACIE NR 6 ZAGADNIENIA 1. Trzy ostatnie godziny realizuje dwóch nauczycieli w tym jeden, który posiada wiedzę z zakresu psychologicznych aspektów przesłuchania małoletniego (wskazany psycholog), w miarę możliwości w "Przyjaznym Pokoju Przesłuchań Dzieci". Przypomnij prawa i obowiązki świadka oraz metody przesłuchania świadka. Odwołując się do dotychczasowej wiedzy słuchaczy zwróć uwagę, jak ważna podczas przesłuchania świadka jest komunikacja werbalna i pozawerbalna, dostosowana do jego poziomu rozwoju. Połóż szczególny nacisk na właściwe przygotowanie się do przesłuchania małoletniego. Omów prawne aspekty przesłuchania małoletniego świadka z udziałem osób trzecich. Wskaż okoliczności, kiedy policjant nie może przesłuchać małoletniego. Następnie omów sytuacje przesłuchania małoletniego świadka w wieku poniżej 15 roku życia przez Policję w warunkach przyjaznych dziecku. Przedstaw kwestię odpowiedzialności prawnej małoletniego za składanie fałszywych zeznań. Podkreśl, że świadek małoletni może samodzielnie korzystać ze swoich praw. Przypomnij zasady prawidłowego dokumentowania czynności przesłuchania. Zwróć uwagę na art. 20 § 2 upn. Wskazana jest prezentacja filmu z przesłuchania małoletniego świadka. Na podstawie założenia przeprowadź symulację przesłuchania małoletniego świadka. Poleć słuchaczom udokumentowanie czynności przesłuchania. |
3. Omówienie sporządzonej dokumentacji. | 1 | pogadanka | Omów sporządzoną dokumentacje wykonaną podczas ćwiczeń z zagadnień nr 1 i 2. |
4. Przeszukanie osoby, pomieszczeń i zatrzymanie rzeczy oraz postępowanie z dowodami rzeczowymi. | 3 | wykład, pogadanka, symulacja, ćwiczenia | Zajęcia realizuje co najmniej dwóch nauczycieli, w tym jeden z zakresu taktyki przeszukania. Przypomnij podstawy prawne i faktyczne oraz aspekty prawne przeprowadzenia przeszukania (z uwzględnieniem sytuacji, gdy na miejscu nie ma gospodarza) i zatrzymania rzeczy. Wskaż różnice między przeszukaniem, zatrzymaniem rzeczy a kontrolą osobistą i sprawdzeniem prewencyjnym. Przedstaw zasady procesowo-taktyczne przeszukania i zatrzymania rzeczy. Zaakcentuj potrzebę właściwego zabezpieczenia i postępowania z dowodami rzeczowymi (omów postanowienie w przedmiocie dowodów rzeczowych, protokół zatrzymania rzeczy, wykaz dowodów rzeczowych). Na podstawie założenia, przeprowadź ze słuchaczami symulację z czynności procesowych: przeszukania i zatrzymania rzeczy, które w sposób kompleksowy je udokumentują (protokół przeszukania pomieszczeń/osoby lub zatrzymania rzeczy, postanowienie w przedmiocie dowodów rzeczowych oraz wykaz dowodów rzeczowych/przedmiotów, wniosek o zatwierdzenie przeszukania lub zatrzymania rzeczy). |
5. Oględziny miejsca zdarzenia. | 4 | wykład, pogadanka, symulacja, ćwiczenia | Przypomnij istotę kryminalistycznego badania miejsca zdarzenia. Przedstaw skład i zadania członków grupy operacyjno-procesowej, podczas wykonywania czynności. Omów podstawy prawne, cele i zadania oględzin. Posługując się przykładami wyjaśnij zasady ich przeprowadzania. Przedstaw formy dokumentowania przebiegu i wyników oględzin. Omów czynność sporządzania protokołu oględzin, szkicu oraz notatki pooględzinowej. Zaprezentuj podstawowe zasady fotografowania miejsca zdarzenia. Podziel słuchaczy na czteroosobowe zespoły, które na podstawie przygotowanych założeń, przeprowadzą oględziny miejsca zdarzenia. Z oględzin miejsca zdarzenia słuchacze sporządzą dokumentację: - protokół oględzin, - szkice, - zabezpieczone ślady wraz z metryczką śladową, - notatkę pooględzinową, - dokumentację fotograficzną. |
6. Omówienie sporządzonej dokumentacji. | 1 | pogadanka | Omów sporządzoną dokumentację z zagadnienia 4 i 5. |
7. Pobranie materiału porównawczego. | 3 | ćwiczenia, praca w grupach | Na podstawie kpk oraz ustawy o Policji, omów podstawy prawne daktyloskopowania. Przygotuj i przedstaw sprzęt służący do daktyloskopowania osób. Omów zasady postępowania policjanta podczas daktyloskopowania oraz sporządzania karty daktyloskopijnej. Zaprezentuj daktyloskopowanie osoby w celu: - zarejestrowania w systemie AFIS, - sporządzenia ekspertyzy daktyloskopijnej. Każdy ze słuchaczy przeprowadzi daktyloskopowanie osoby. W trakcie daktyloskopowania zwróć uwagę na dokładność, czytelność oraz techniczną poprawność wykonanych odbitek, jak równie na poprawne wypełnienie karty. Na bieżąco omów sporządzoną przez słuchaczy dokumentację. |
8. Biegły w postępowaniu karnym. | 2 | wykład, pogadanka, symulacja, ćwiczenia | Wyjaśnij pojęcie biegłego oraz jego obowiązki i uprawnienia. Omów pojęcie ekspertyzy, wymień rodzaje oraz wskaż na jej przedmiot i zakres. Wskaż na zasady powoływania biegłych oraz współpracy z nim. Omów zasady sporządzania postanowienia o dopuszczeniu dowodu z opinii biegłego. Zapoznaj słuchaczy z "Postanowieniem o dopuszczeniu dowodu z opinii biegłego". Słuchacze, na podstawie przygotowanych założeń, sporządzą "Postanowienie o dopuszczeniu dowodu z opinii biegłego". Zaprezentuj, w miarę możliwości, przykładowe opinie biegłych. |
9. Zbieranie, gromadzenie, przetwarzanie danych statystycznych i informacji o przestępczości. 10. Akta kontrolne. 11. Koszty postępowania. | 1 | wykład konwersatoryjny | Omów zasady sporządzania druków statystycznych związanych ze wszczęciem, prowadzeniem, zakończeniem postępowania. Podkreśl, że w postępowaniu z nieletnimi rzadko mamy do czynienia z czynem ciągłym. Wskaż rodzaj materiałów gromadzonych w aktach kontrolnych. Omów druk dotyczący kosztów postępowania. |
12. Charakterystyka wybranych kategorii czynów karalnych na podstawie art. 1 § 2 pkt 2a upn. | 2 | ćwiczenia | Na podstawie przygotowanych założeń słuchacze, maksymalnie w 4-osobowych grupach, dokonają kwalifikacji prawnej czynów karalnych, opracują algorytm czynności procesowych i sporządzą wybrane druki statystyczne. |
13. Omówienie sporządzonej dokumentacji. | 1 | pogadanka | Omów sporządzoną dokumentację wykonaną podczas ćwiczeń z zagadnień nr 11 i 12. Omówienia dokonują nauczyciele, którzy zrealizowali te zagadnienia. |
14. Test osiągnięć. | 2 | pisemny test wiedzy | Aby zaliczyć test osiągnięć słuchacz musi uzyskać 70% prawidłowych odpowiedzi. Obowiązuje skala ocen 6-1. |
Temat nr 3: Wybrane przepisy prawa cywilnego oraz rodzinnego i opiekuńczego
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Pojęcie i zasady prawa cywilnego. 2. Pojęcie i źródła powstania zobowiązania. 3. Elementy struktury stosunku zobowiązaniowego. 4. Pojęcie czynu niedozwolonego. 5. Istota i zasady odpowiedzialności deliktowej. 6. Prowadzenie nadzoru. | 4 | wykład, pogadanka | Wyjaśnij podstawowe pojęcia z zakresu części ogólnej prawa cywilnego i prawa zobowiązań. Wyjaśnij terminy: osoba fizyczna i osoba prawna, szczególną uwagę zwróć na zagadnienia dotyczące zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych. Omów źródła powstania zobowiązania. Wyjaśnij pojęcie czynu niedozwolonego. Omów, na czym polega odpowiedzialność deliktowa i wyjaśnij zasady tej odpowiedzialności. Wyjaśnij pojęcie nadzoru, ze wskazaniem jego źródeł. Szczególną uwagę zwróć na odpowiedzialność osoby zobowiązanej do nadzoru za czyny niedozwolone popełnione przez osobę pozostającą pod nadzorem. |
7. Pojęcie i zasady prawa rodzinnego. 8. Istota zawarcia małżeństwa. 9. Prawa i obowiązki małżonków. 10. Ustroje majątkowe między małżonkami. 11. Władza rodzicielska. 12. Pochodzenie dziecka. 13. Obowiązek alimentacyjny. 14. Opieka nad małoletnim. | 6 | wykład, pogadanka | Omów podstawowe instytucje prawa rodzinnego i opiekuńczego. Zwróć uwagę na przesłanki zawarcia małżeństwa, zakazy względne i bezwzględne jego zawarcia, a także na prawa i obowiązki małżonków. Omów ustroje majątkowe między małżonkami (ustrój wspólności ustawowej, ustroje umowne i przymusowy). Scharakteryzuj władzę rodzicielską, wskaż jej elementy i omów, w jaki sposób sąd rodzinny może ingerować w sprawowanie władzy przez rodziców. Omów obowiązek alimentacyjny, zwróć uwagę, na to komu i w jakich okolicznościach przysługuje świadczenie alimentacyjne. Omów instytucję opieki nad małoletnim. Wskaż różnice między władzą rodzicielską a opieką prawną. |
15. Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych a zdolność procesowa, legitymacja procesowa i zdolność do podejmowania działań w procesie karnym. 16. Małżeństwo i inne instytucje prawa rodzinnego a przepisy karne art. 197-204 kk, art. 206-21 1a kk oraz art. 89 і art. 104-106 kw. | 5 (3+2) | wykład, pogadanka | Wykorzystując dotychczasową wiedzę i doświadczenie zawodowe słuchaczy dokonaj porównania zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych (instytucje prawa cywilnego) ze zdolnością procesową, legitymacją procesową i zdolnością do podejmowania działań w procesie karnym. Omów przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przeciwko rodzinie i opiece. Wskaż związek między poszczególnymi instytucjami prawa rodzinnego i opiekuńczego a przestępstwami przeciwko rodzinie i opiece. |
17. Udzielanie pomocy kuratorowi sądowemu przy czynnościach związanych z odebraniem osoby podlegającej władzy rodzicielskiej lub pozostającej pod opieką. | 1 | wykład konwersatoryjny | Określ zakres pomocy udzielanej kuratorowi sądowemu przy czynnościach związanych z przymusowym odebraniem osoby podlegającej władzy rodzicielskiej lub pozostającej pod opieką. Omów czynność przeszukania w kontekście alienacji lub porwania rodzicielskiego. |
18. Udzielanie informacji dotyczącej sytuacji opiekuńczo-wychowawczej dziecka. | 3 | symulacja, ćwiczenia, pogadanka | Określ zakres informacji (które należy ustalić i przekazać), dotyczących sytuacji opiekuńczo-wychowawczej dziecka w rozmowie z osobą zgłaszającą. Na podstawie przygotowanych założeń, przeprowadź symulację udzielenia informacji dotyczącej sytuacji opiekuńczo-wychowawczej dziecka. Wskazane jest, aby symulacja została przeprowadzona przynajmniej trzykrotnie z udziałem różnych słuchaczy. Omów i przeanalizuj wspólnie z grupą sposób komunikowania się z osobą zgłaszającą, zakres zebranych informacji oraz podjęte przez policjantów decyzje dotyczące dalszego postępowania. Z przeprowadzonej symulacji słuchacze sporządzają odpowiednią dokumentację (notatki służbowe, urzędowe i wnioski do sądu rodzinnego). |
Temat nr 4: Wybrane zjawiska patologii społecznej
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Subkultury o charakterze kryminogennym. 2. Sekty o charakterze destrukcyjnym. | 2 | wykład, pogadanka, pokaz (film dydaktyczny) | Podziel grupę na zespoły i odwołując się do wiedzy zawodowej słuchaczy poleć, aby wypracowali i scharakteryzowali symptomy świadczące o przynależności do poszczególnych subkultur. Odwołując się do własnego doświadczenia zawodowego, przedstaw skalę zjawiska (dynamika, rozmiar, geografia) oraz wybrane przypadki świadczące o kryminogennym charakterze poszczególnych subkultur. Na podstawie obowiązujących przepisów zaakcentuj rolę i zadania Policji w zakresie rozpoznawania zjawiska subkultur. Omów charakterystyczne właściwości sekt destrukcyjnych, metody indoktrynacji nowych członków, metody psychomanipulacji. Przedstaw prawne mechanizmy przeciwdziałania grupom psychomanipulacyjnym. |
3. Prostytucja nieletnich. | 2 | pogadanka, pokaz (film dydaktyczny) | Podziel grupę na zespoły i odwołując się do wiedzy zawodowej słuchaczy poleć, aby wypracowali czynniki przyczynowe i motywacyjne prostytucji. Wspólnie z grupą, odwołując się do doświadczenia zawodowego oraz życiowego, omów formy prostytucji, systemy prawne funkcjonowania prostytucji. |
4. Zjawisko handlu ludźmi. | 2 | pogadanka, pokaz (film dydaktyczny) | Omów zjawisko handlu ludźmi ze szczególnym zwróceniem uwagi na handel dziećmi. |
5. Zagrożenia dzieci w Internecie. | 2 | pogadanka | Zwróć uwagę na problem wykorzystywania dzieci i pornografię dziecięcą. Następnie korzystając z wiedzy zawodowej i życiowej słuchaczy omów zjawisko cyberprzemocy, jego formy i ewentualne skutki. Wskaż na zwalczanie niebezpiecznych treści w Internecie m. in. Dyżurnet.pl, sieciaki.pl, kidprotect.pl. |
6. Pojęcia: uzależnienie, współuzależnienie. 7. Podział substancji psychoaktywnych. 8. Środki zastępcze. | 3 | wykład, pogadanka | Zaktywizuj słuchaczy do wyjaśnienia pojęć uzależnienie i współuzależnienie. Podsumowując pracę w grupach, odnieś się do definicji ustawowych. Dokonaj podziału substancji psychoaktywnych ze względu na: - sposób działania, - podział dokonany przez Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), - sposoby produkcji i występowania. Zwróć szczególną uwagę na zjawisko związane z "dopalaczami". |
9. Czynności związane z zabezpieczeniem substancji psychoaktywnych ujawnionym przy nieletnim. | 2 | wykład, pogadanka, pokaz, ćwiczenia | Wskazane jest, aby zajęcia realizować w pracowni narkotykowej z dostępem do zdjęć, atrap substancji narkotycznych. Przedstaw czynności związane z zabezpieczeniem substancji podejrzewanych jako narkotyczne. Wyjaśnij pojęcie "wstępna identyfikacja substancji narkotycznej". Rozdaj słuchaczom protokoły użycia testu narkotykowego. Przedstaw sposób jego wypełniania. Słuchacze samodzielnie sporządzają taką dokumentację. |
10. Psychologiczne aspekty uzależnienia dzieci i młodzieży. 11. Zewnętrzne sygnały eksperymentowania z substancjami psychoaktywnymi. | 2 | wykład, pogadanka | Omów motywy eksperymentowania przez młodych ludzi ze środkami psychoaktywnymi. Wypracuj ze słuchaczami na podstawie ich wiedzy życiowej, sposoby interpretacji zachowań użytkownika substancji psychoaktywnych. Zwróć szczególną uwagę na mity funkcjonujące w społeczeństwie na temat uzależnień. Przedstaw słuchaczom problematykę związaną ze środkami anabolicznymi stosowanymi przez małoletnich. Wskaż na zagrożenia zdrowotne, społeczne, psychologiczne wynikające z ich stosowania. Wskaż na opracowane już systemy pomocowe prowadzone przez określone podmioty zajmujące się profilaktyką i pomocą osobom uzależnionym. |
Temat nr 5: Interwencje z udziałem małoletnich
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Organizacja i zasady funkcjonowania "Przyjaznego Pokoju Przesłuchań Dzieci". | 2 | pogadanka, dyskusja | Wykorzystując doświadczenie zawodowe słuchaczy, ukierunkuj dyskusję na temat funkcjonowania "Przyjaznego Pokoju Przesłuchań Dzieci". Następnie omów organizację i zasady funkcjonowania pokoju przyjaznego przesłuchania dziecka i wymogi niezbędne do uzyskania certyfikatu Ministerstwa Sprawiedliwości. |
2. Rola i zadania Policji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie. | 4 | wykład, pogadanka, pokaz (film dydaktyczny) | Na podstawie przepisów prawnych przypomnij procedurę "Niebieskie Karty" oraz określ zasady i tryb interweniowania w trakcie przeprowadzania interwencji związanych z przemocą w rodzinie, wskaż sposób dokumentowania czynności z tym związanych. Zaakcentuj zasady postępowania z osobą, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie oraz z osobą stosującą przemoc. Zwróć uwagę na rolę i zadania zespołów interdyscyplinarnych. |
3. Sposoby i tryb postępowania z małoletnim co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięty przemocą w rodzinie. | 2 | wykład, pogadanka | Omów tryb i sposoby postępowania z małoletnim, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięty przemocą w rodzinie. Zwróć uwagę na trzy grupy potrzeb i oczekiwań (potrzeby emocjonalne, informacyjno-konsultacyjne i praktyczne) osób doznających przemocy w stosunku do udzielających pomocy. Wypracuj zakres pomocy, której policjant powinien udzielić pokrzywdzonemu. Zwróć uwagę na zadania Policji przy wykonywaniu czynności odebrania dziecka z rodziny przez pracownika socjalnego. |
4. Psychologiczne koszty ponoszone przez policjanta interweniującego w związku z przemocą w rodzinie. | 2 | wykład konwersatoryjny, "giełda pomysłów" | Zwróć uwagę na zjawisko stresu traumatycznego i jego konsekwencje. Wypracuj ze słuchaczami katalog sposobów radzenia sobie ze stresem zawodowym. |
5. System ochrony praw dziecka w świetle przepisów prawa międzynarodowego i polskiego. 6. Instytucje i organizacje zajmujące się ochroną praw dziecka oraz podmioty działające na rzecz dzieci i rodziny. | 2 | pogadanka, praca w grupach | Omów system ochrony praw dziecka w świetle przepisów prawa międzynarodowego i polskiego, nawiązując m.in. do Konwencji o prawach dziecka, Europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, Reguł Minimalnych oraz Reguł Narodów Zjednoczonych dotyczących Ochrony Nieletnich Pozbawionych Wolności. Odwołując się do doświadczenia zawodowego i życiowego słuchaczy wypracuj katalog instytucji i organizacji zajmujących się ochroną praw dziecka oraz instytucji i organizacji działających na rzecz dzieci i rodziny. Następnie wspólnie z grupą, odwołując się do doświadczenia zawodowego i życiowego, omów zakres kompetencji i współpracy z Policją podmiotów pozapolicyjnych działających na rzecz dzieci i rodziny. |
7. Dokumentowanie czynności dotyczących sytuacji opiekuńczej i trybu interwencyjnego. 8. Omówienie sporządzonej dokumentacji. | 3 (2+1) | pogadanka, ćwiczenia | ZAGADNIENIE NR 7 NALEŻY ZREALIZOWAĆ DOPIERO PO ZAKOŃCZENIU TEMATU NR 4. ZAGADNIENIE NR 8 POWINNO BYĆ REALIZOWANE CO NAJMNIEJ DZIEŃ PÓŹNIEJ. Na podstawie przygotowanych założeń poleć słuchaczom opracowanie trybu postępowania po uzyskaniu informacji o przemocy w rodzinie (umieszczania dzieci w odpowiednich placówkach opiekuńczo-wychowawczych) i sporządzenie odpowiedniej dokumentacji (wniosek o wgląd w sytuację opiekuńczo-wychowawczą dziecka, wniosek o umieszczenie dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej). |
Temat nr 6: Poszukiwania małoletnich/nieletnich
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Stosowanie przepisów w zakresie poszukiwań. | 2 | pogadanka | Na podstawie obowiązujących przepisów w sprawie prowadzenia poszukiwania osoby zaginionej oraz postępowania w przypadku ujawnienia osoby o nieustalonej tożsamości lub znalezienia nieznanych zwłok oraz szczątków ludzkich, wyjaśnij pojęcia oraz określ istotę i rodzaje poszukiwań, ze zwróceniem szczególnej uwagi na poszukiwania opiekuńcze. Zwróć szczególną uwagę na różnicę między zaginięciem małoletniego, a wszczęciem poszukiwań opiekuńczych. |
2. Rola Policji podczas realizacji zadań związanych z poszukiwaniami opiekuńczymi. | 2 | pogadanka | Omów zadania policjanta: - podczas przyjęcia zawiadomienia o samowolnym oddaleniu się osoby małoletniej lub nieletniej w ramach poszukiwań opiekuńczych, - po przyjęciu zawiadomienia o samowolnym oddaleniu się osoby małoletniej lub nieletniej w ramach poszukiwań opiekuńczych. Wskaż rolę Policji w sytuacji otrzymania informacji dotyczącej porwania rodzicielskiego. |
3. Rejestracja poszukiwań opiekuńczych w systemach policyjnych. | 1 | pogadanka | Wskaż i omów podstawy rejestracji poszukiwań opiekuńczych w systemach policyjnych. |
4. Dokumentowanie czynności dotyczących poszukiwań opiekuńczych. 5. Omówienie sporządzonej dokumentacji. | 3 | pogadanka, ćwiczenia | Przedstaw sposób wypełniania zawiadomienia o samowolnym oddaleniu się osoby małoletniej lub nieletniej. Rozdaj słuchaczom zawiadomienia i na podstawie przygotowanych założeń poleć samodzielne sporządzenie takiej dokumentacji. Omów sporządzoną dokumentacje wykonaną podczas ćwiczeń. |
Temat nr 7: Działania profilaktyczne
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Wybrane elementy etykiety i ceremoniału policyjnego. | 2 | pogadanka, praca w grupach, ćwiczenia | Podczas zajęć scharakteryzuj wybrane elementy ceremoniału policyjnego w kontaktach wewnętrznych i zewnętrznych Policji. Omów podstawowe zasady dotyczące ubioru policjanta w pracy zawodowej i podczas oficjalnych spotkań i najczęstsze uchybienia. Scharakteryzuj zasady dobrego wychowania. Omów system kurtuazji i form, który służy tworzeniu, utrzymaniu i normowaniu stosunków międzyludzkich w sytuacjach spotkań służbowych. |
2. Zasady udzielania informacji środkom masowego przekazu. | 4 | wykład, ćwiczenia | Przedstaw i zinterpretuj przepisy prawne i zakres działania medialnego w Policji. Omów zasady tworzenia komunikatu prasowego i przygotowania się do wystąpienia przed kamerą. Przedstaw rodzaje przekazu telewizyjnego oraz zasady udzielania informacji na miejscu zdarzenia. Na podstawie opracowanych założeń przeprowadź symulację z grupą szkoleniową z zakresu stosowania zasad udzielania informacji. Zajęcia realizuj w sali specjalistycznej dostosowanej do realizacji zagadnień dotyczących współpracy Policji z mediami. Kolejno każdy słuchacz udziela informacji, która jest rejestrowana. Po wykonaniu zadania przez wszystkich słuchaczy kolejno odtwarzaj utrwalony przekaz wideo. Wyjaśnij pojęcie i omów zasady skutecznej autoprezentacji. Wspólnie ze słuchaczami wypracuj sposoby radzenia sobie z tremą. |
3. Spotkanie profilaktyczne z różnymi grupami odbiorców (uczniowie, nauczyciele, rodzice). 4. Plan spotkania profilaktycznego. | 6 | wykład, pogadanka, dyskusja, ćwiczenia | Co najmniej trzy pierwsze godziny zajęć realizuje dwóch nauczycieli (jeden specjalista z zakresu prewencji, drugi z zakresu metodyki nauczania). W przypadku braku możliwości udziału dwóch nauczycieli podczas 6 godzin, pozostałe 3 godziny realizuje specjalista z zakresu prewencji. W trakcie realizacji zajęć omów przygotowanie do spotkania profilaktycznego z różnymi grupami odbiorców. Omów adekwatne techniki prowadzenia spotkania profilaktycznego w zależności od tematu i grupy odbiorców. Zwróć uwagę na wykorzystanie środków dydaktycznych w odniesieniu do określonej grupy odbiorców. Wspólnie ze słuchaczami wypracuj istotne elementy spotkania profilaktycznego. Przedstaw zasady opracowania planu (konspektu) spotkania profilaktycznego. Dokonaj podziału na dwuosobowe zespoły, które sporządzą plany (konspekty) spotkań - z uwzględnieniem oczekiwań odbiorców wybranej placówki oświatowej. |
5. Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach kryzysowych i metody współpracy szkół z Policją. | 2 | pogadanka, praca w grupach | Przedstaw procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy szkół z Policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności: narkomanią, alkoholizmem i prostytucją. |
6. Krajowy Program Ograniczenia Przestępczości i Aspołecznych Zachowań "Razem Bezpieczniej". 7. Inne działania profilaktyczne. | 2 | pogadanka | Scharakteryzuj Krajowy Program Ograniczenia Przestępczości i Aspołecznych Zachowań "Razem Bezpieczniej". Wykorzystując doświadczenia słuchaczy, omów inne niż spotkania profilaktyczne działania podejmowane w ramach programu "Razem Bezpieczniej". Porusz kwestię edukacji społecznej między innymi osób starszych. |
8. Omówienie sporządzonego planu spotkania profilaktycznego. | 2 | pogadanka | ZAGADNIENIE NALEŻY ZREALIZOWĄĆ DOPIERO PO UZYSKANIU ZALICZENIA Z TEMATU NR 1 I CO NAJMNIEJ DWA TYGODNIE PO REALIZACJI ZAGADNIENIA 4. Dokonaj sprawdzenia przygotowanych planów (konspektów) oraz środków dydaktycznych, zwracając uwagę na dobór treści i sposobów realizacji do grup odbiorców, a także możliwości zrealizowania zajęć. |
9. Realizacja przygotowanego spotkania z wybraną grupą odbiorców. | 6 | ćwiczenia | ZAGADNIENIE NALEŻY ZREALIZOWAĆ CO NAJMNIEJ DWA DNI PO ZAGADNIENIU 8. Zajęcia realizuje co najmniej dwóch nauczycieli (wskazany udział psychologa). Z uwagi na specyfikę zajęć należy je realizować w bloku 6-godzinnym. Słuchacze zaprezentują fragment jednego z dwóch przygotowanych spotkań. W miarę możliwości zarejestruj to wystąpienie celem omówienia. |
10. Praktyczna realizacja spotkania profilaktycznego. | 12 (6+6) | ćwiczenia | ZAGADNIENIE NALEŻY ZREALIZOWAĆ CONAJMNIEJ DWA DNI PO ZAGADNIENIU 9. Zajęcia realizowane w dwóch wybranych placówkach wychowawczo-oświatowych o różnych poziomach. Po spotkaniu zrealizowanym przez słuchaczy, dokonaj podsumowania i oceny. Zajęcia realizuje co najmniej dwóch nauczycieli (wskazany udział psychologa). W przypadku realizowania zajęć równolegle w kilku placówkach, należy zapewnić udział przynajmniej jednego nauczyciela policyjnego w każdej z nich. |
Temat nr 8: Wybrane elementy taktyki i technik interwencji
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Założenia jednostki szkolnej oraz warunki bezpieczeństwa wymagane podczas zajęć. | 1 | pogadanka | Zapoznaj słuchaczy ze strukturą jednostki szkolnej oraz warunkami bezpieczeństwa wymaganymi podczas zajęć. Omów warunki zaliczenia. Poinformuj o zasadach i regulaminie korzystania z obiektów dydaktycznych. Zapoznaj słuchaczy z warunkami uczestnictwa w zajęciach i omów procedurę powypadkową. |
2. Doskonalenie technik obezwładniania. | 2 | pokaz, ćwiczenia | Doskonal techniki obezwładniania: - dźwigniami: łokciową, łokciowo-barkową, - obchwytami szyi z uciskiem: z podejścia z przodu i z tyłu, - obaleniami: chwytem za głowę, za nogi, podcięciem. Doskonal ww. techniki we współdziałaniu. Techniki obezwładniania nauczaj do momentu unieruchomienia osoby. W ostatnim etapie nauczania dzieląc słuchaczy na trzyosobowe zespoły (dwóch policjantów, jeden napastnik) doskonal ww. umiejętności w różnych sytuacjach w formie zadaniowej, której celem będzie wyrobienie u policjantów nawyku współdziałania. |
3. Doskonalenie chwytów transportowych. | 2 | pokaz, ćwiczenia | Doskonal techniki chwytów transportowych: - techniki prowadzenia: przy pomocy dźwigni łokciowej, ucisków na miejsca wrażliwe, - dźwignie transportowe: łokciowo-barkowa, nadgarstkowa, - techniki podnoszenia z ziemi i odrywania od przeszkody: dźwignią: łokciową, łokciowo-barkową, przy pomocy ucisków na miejsca wrażliwe. Doskonal ww. techniki we współdziałaniu. Nauczanie rozpocznij od umiejętności stosowania łagodnych form prowadzenia osoby, która nie stawia oporu. Następnie doskonal techniki prowadzenia, chwyty transportowe, sposoby odrywania i podnoszenia z ziemi w różnych sytuacjach, także wtedy, kiedy osoba stawia bierny lub czynny opór. W razie potrzeby sytuacje takie zakończ unieruchomieniem i przygotowaniem do założenia kajdanek. |
4. Doskonalenie technik zakładania kajdanek oraz sprawdzenie osoby w różnych sytuacjach taktycznych z uwzględnieniem współdziałania. | 2 | pokaz, ćwiczenia | Doskonal techniki zakładania kajdanek oraz sprawdzenia osoby. Zakładanie kajdanek: a) na ręce trzymane z przodu - w pozycji wolnostojącej i przy ścianie, b) na ręce trzymane z tyłu: - w pozycji stojącej, - przy ścianie, - w klęku, - w leżeniu. Przypomnij poszczególne etapy zakładania kajdanek: - utrzymanie bezpiecznej odległości, - prawidłowe wydawanie poleceń do właściwego ustawienia osoby, - prawidłowe założenie kajdanek, - sprawdzenie osoby, - zabezpieczenie znalezionych przedmiotów, - transportowanie osoby z założonymi kajdankami, - prawidłowa asekuracja podczas wszystkich etapów działania. Techniki zakładania kajdanek doskonal w różnych sytuacjach, we współdziałaniu oraz z użyciem broni. Ćwiczenia sprawdzenia osoby poleć wykonywać z udziałem pozorantów w ubraniach cywilnych oraz z użyciem niebezpiecznych przedmiotów. |
5. Doskonalenie umiejętności użycia wybranych środków przymusu bezpośredniego w obronie przed atakiem niebezpiecznym narzędziem i bronią palną. | 2 | pokaz, ćwiczenia | Nauczanie obron przed atakiem niebezpiecznym narzędziem rozpocznij od scharakteryzowania różnych form ataku i zagrożeń z tego wynikających. Zwróć szczególną uwagę na to, że ataki te mogą być ponawiane i wielopłaszczyznowe. Podkreśl znaczenie zachowania bezpiecznej odległości oraz znaczenie stosowania przez policjantów podczas interwencji zasady "pustych rąk, widocznych i trzymanych daleko od niebezpiecznych przedmiotów". Omów możliwości wykorzystania do obrony środków przymusu bezpośredniego, różnych innych przedmiotów oraz aranżacji pomieszczenia. Następnie ćwicz obronę przed atakiem pałką i nożem w zależności od odległości od napastnika, poprzez: - dystansowanie, - stopowanie ataku, - zejście z linii ataku, - zbicie ataku, - blokowanie ataku. Nauczając obron przed zagrożeniem bronią palną uświadom skalę zagrożenia i możliwości obrony w zależności od rodzaju broni palnej, której używa napastnik. Przypomnij zasady taktyczne: - umiejętność negocjowania, "zagadywania" napastnika, - zejście z linii strzału z przechwyceniem broni, - możliwość stosowania uderzeń w miejsca wrażliwe, odebranie broni. |
6. Doskonalenie umiejętności posługiwania się bronią palną w interwencji. | 3 | pokaz, ćwiczenia | Zajęcia realizuje dwóch nauczycieli z zakresu taktyki i techniki interwencji. W zajęciach słuchacze uczestniczą z pełnym wyposażeniem do służby. Doskonal następujące umiejętności posługiwania się bronią: - postawy strzeleckie (gotowości, frontalna i półfrontalna obniżona, klęcząca niska), - postawa, dobycie, przeładowanie broni, - zmiana kierunku strzelania (zwroty w prawo, w lewo i w tył), - awaryjna i taktyczna wymiana magazynka (koniec amunicji i niewypał), - poruszanie się z bronią (chodzenie, bieg, zatrzymanie), - poruszanie się z bronią w patrolu dwuosobowym i w zespole (ze zwróceniem uwagi na sposób trzymania broni przez "1" i "2" oraz wzajemne ustawienie), - awaryjna wymiana magazynka z ubezpieczeniem partnera, - przemieszczanie się w terenie w dwójkach i w zespole z wzajemnym ubezpieczaniem się oraz z wykorzystaniem naturalnych przeszkód, - bezpieczne podejście do budynku, - poruszanie się korytarzem, - techniki wejść do pomieszczeń, - sprawdzenie pomieszczeń pod kątem osób. Zajęcia realizuj w terenie otwartym i w salach symulacyjnych z wykorzystaniem broni służbowej i środków technicznych. Omów rodzaje kamizelek kuloodpornych, latarek taktycznych, ich właściwości i sposób użycia. |
7. Zapewnienie bezpieczeństwa podczas realizacji czynności interwencyjnych w różnych sytuacjach. | 4 | pokaz, ćwiczenia | Zajęcia realizuje dwóch nauczycieli z zakresu taktyki i techniki interwencji. Zademonstruj i omów wzorcową procedurę postępowania podczas legitymowania i zatrzymywania w terenie otwartym, w pomieszczeniu i w pojeździe stawiających opór i stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia. Przygotowując założenia do ćwiczeń bazuj na przykładach z praktyki lub z biuletynu. W założeniach uwzględnij specyfikę postępowania w sprawach z udziałem nieletnich. Przeprowadź ćwiczenia praktyczne ww. czynności. |
Temat nr 9: Szkolenie strzeleckie
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Warunki bezpieczeństwa przy posługiwaniu się bronią. | 1 | wykład, pokaz | Zajęcia realizuj w sali dydaktycznej. Omów treści i zobrazuj je poprzez prezentację multimedialną lub prezentację foliogramów oraz tablic poglądowych. Przypomnij warunki i przypadki użycia broni, zasady bezpiecznego posługiwania się bronią, sposoby usuwania zacięć w broni palnej krótkiej oraz podstawy celnego strzelania. |
2. Strzelania statyczne o zmieniającym się stopniu trudności - zgodnie z warunkami strzelań określonymi w przepisach prawnych, dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów przy użyciu broni palnej krótkiej. *Zalecane jest wykonanie 2 strzelań. | 4 | pokaz, ćwiczenia | Zajęcia realizuje dwóch nauczycieli (instruktorów strzelania). Zrealizuj strzelania statyczne, przestrzegając zasady stopniowania trudności oraz warunki określone w zbiorze przepisów prawnych dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów przy użyciu broni palnej krótkiej. |
3. Strzelania szybkie o zmieniającym się stopniu trudności - zgodnie z warunkami strzelań określonymi w przepisach prawnych, dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów przy użyciu broni palnej krótkiej. *Zalecane jest wykonanie 3 strzelań. | 5 | pokaz, ćwiczenia | Zajęcia realizuje dwóch nauczycieli (instruktorów strzelania). Zrealizuj strzelania szybkie zgodnie z zasadą stopniowania trudności oraz warunkami określonymi w przepisach prawnych dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów przy użyciu broni palnej krótkiej. |
4. Strzelania dynamiczne o zmieniającym się stopniu trudności - zgodnie z warunkami strzelań określonymi w przepisach prawnych, dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów przy użyciu broni palnej krótkiej. *Zalecane jest wykonanie 3 strzelań. | 5 | pokaz, ćwiczenia | Zajęcia realizuje dwóch nauczycieli (instruktorów strzelania). W trakcie realizacji tego punktu nauczania zrealizuj strzelania dynamiczne zgodnie z zasadą stopniowania trudności oraz warunkami określonymi w przepisach prawnych dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów przy użyciu broni palnej krótkiej. |
5. Strzelania sytuacyjne o zmieniającym się stopniu trudności - zgodnie z warunkami strzelań określonymi w przepisach prawnych, dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów przy użyciu broni palnej krótkiej. *Zalecane jest wykonanie 3 strzelań. | 5 | pokaz, ćwiczenia | Zajęcia realizuje dwóch nauczycieli (instruktorów strzelania). W trakcie realizacji tego punktu nauczania zrealizuj strzelania sytuacyjne zgodnie z zasadą stopniowania trudności oraz warunkami określonymi w przepisach prawnych, dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów przy użyciu broni palnej krótkiej. |
Temat nr 10: Udzielanie pierwszej pomocy
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Obowiązki policjanta w zakresie udzielania pierwszej pomocy wynikające z przepisów prawa oraz etyki zawodowej. 2. Nagłe zatrzymanie krążenia - rozpoznawanie. 3. Algorytm postępowania w nagłym zatrzymaniu krążenia w poszczególnych grupach wiekowych i u kobiet w ciąży. 4. Zastosowanie automatycznej defibrylacji zewnętrznej. 5. Samodzielne przeprowadzenie resuscytacji krążeniowo-oddechowej w poszczególnych grupach wiekowych. 6. Postępowanie w zadławieniu z uwzględnieniem odrębnych stanów fizjologicznych (dzieci i kobiety w ciąży).kostnego poszczególnych części ciała (głowa, kręgosłup, klatka piersiowa). | 2 | ćwiczenia praktyczne | Przypomnij obowiązki policjanta: prawny oraz moralny, w tym wynikający z etyki zawodowej, w zakresie udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym. W dalszej części przypomnij algorytm postępowania na miejscu wypadku w zależności od jego rodzaju. Przypomnij słuchaczom, że postępowanie na miejscu wypadku wymaga przestrzegania ustalonego schematu działań wchodzących w zakres ogólnej oceny zdarzenia: bezpieczeństwo na miejscu zdarzenia, rozpoznanie mechanizmu urazu (rodzaj zdarzenia). Uświadom słuchaczom ważność dbania o własne bezpieczeństwo na miejscu wypadku, zabezpieczania się przed transmisją wirusów HIV, HBV, HCV. Przypomnij, jakie czynności należy wykonać podczas wstępnej oceny poszkodowanego z uwzględnieniem odrębnych stanów fizjologicznych (dzieci i kobiety w ciąży). Przypomnij słuchaczom pozycje ułożeniowe, które należy zastosować u poszkodowanego w zależności od jego stanu, doznanych obrażeń, a także uwzględniając wiek. Następnie poleć, aby każdy ze słuchaczy w ramach ćwiczeń pod twoim nadzorem wykonał samodzielnie czynności podejmowane wobec poszkodowanego na miejscu zdarzenia na podstawie nabytej wiedzy oraz umiejętności. Podczas realizacji punktów kluczowych, przypomnij zagadnienia dotyczące nagłego stanu zagrożenia życia z powodu zatrzymania podstawowych funkcji życiowych. Podkreśl znaczenie czynników wpływających na skuteczność resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Omów szczegółowo zagadnienia dotyczące poruszanego tematu oraz przedstaw algorytm postępowania w sytuacji zadławienia oraz resuscytacji krążeniowo-oddechowej z zastosowaniem automatycznej defibrylacji zewnętrznej według obowiązujących standardów. W ramach ćwiczeń praktycznych słuchacze samodzielnie wykonują resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomach oraz defibrylację elektryczną. |
7. Rany - ich prawidłowe zaopatrzenie. 8. Krwotok - sposoby i etapy tamowania krwawienia zewnętrznego. 9. Urazy układu kostnego - objawy i sposoby unieruchamiania (zasady POTTA). 10. Postępowanie po urazach układu | 2 | ćwiczenia praktyczne | Podczas realizacji zagadnień, przypomnij algorytmy postępowania w przypadku opatrywania różnego rodzaju ran. Zwróć uwagę na bezpieczeństwo ratownika. Wykorzystaj do zajęć praktycznych pozoranta, atrapy ran, złamań i innych urazów, rękawiczki, walizki pierwszej pomocy z wyposażeniem, szyny unieruchamiające oraz deskę ortopedyczną. Podczas ćwiczeń słuchacze samodzielnie na podstawie przygotowanych wcześniej założeń, podejmują czynności wobec osób, u których stwierdzają różnego rodzaju rany, krwotok lub obrażenia układu kostnego. |
11. Przypadki nietypowe: - podejrzenia zawału mięśnia sercowego, - postępowanie w przypadku oparzenia, - napad drgawkowy, - cukrzyca. | 2 | pogadanka, ćwiczenia praktyczne | Omów postępowanie z osobą, u której podejrzewasz zawał mięśnia sercowego, rozpoznałeś napad drgawkowy, stwierdziłeś uszkodzenia termiczne, chemiczne, doznała porażenia prądem lub podejrzewamy cukrzycę. Podczas realizacji zagadnień, omów szczegółowo zagadnienia dotyczące poruszanego tematu oraz przedstaw algorytmy postępowania. Następnie poleć, aby każdy ze słuchaczy w ramach ćwiczeń wykonał samodzielnie czynności podejmowane wobec poszkodowanego na miejscu zdarzenia. |