Program nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów wykonujących zadania obronne.
Dz.Urz.KGP.2023.41
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 147
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 16 maja 2023 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów wykonujących zadania obronne
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW WYKONUJĄCYCH ZADANIA OBRONNE
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW WYKONUJĄCYCH ZADANIA OBRONNE
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia kursu
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny dla policjantów wykonujących zadania obronne, zwany dalej "kursem".
Celem kursu jest przygotowanie policjantów do wykonywania zadań obronnych realizowanych w jednostkach organizacyjnych Policji przewidzianych do militaryzacji.
Na kurs kierowani są policjanci, którzy:
Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.
Kurs trwa 9 dni szkoleniowych. Liczba godzin lekcyjnych, realizowanych od poniedziałku do piątku w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie. W uzasadnionych przypadkach, kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących czasu służby, wprowadzić inny dzienny oraz tygodniowy wymiar godzin lekcyjnych oraz realizować zajęcia od poniedziałku do soboty.
Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu | 2 |
Zajęcia programowe | 64 |
Zakończenie kursu | 2 |
Ogółem | 68 |
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupie szkoleniowej, której liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 16 osób.
Zajęcia dydaktyczne prowadzone są przez nauczycieli policyjnych oraz policjantów zajmujących się problematyką przygotowań obronnych w jednostce szkoleniowej. W prowadzeniu zajęć mogą brać udział policjanci oraz pracownicy Policji, a także nauczyciele stowarzyszeni z innych jednostek organizacyjnych Policji zajmujący się problematyką przygotowań obronnych w obszarach: kadrowym, sztabowym i logistycznym. W prowadzeniu zajęć mogą również uczestniczyć przedstawiciele terenowych organów administracji wojskowej lub organów administracji publicznej.
Prowadzący zajęcia może wybrać inną niż wskazana w programie metodę i technikę dydaktyczną pozwalającą na osiągnięcie zakładanych celów praktycznego kształcenia. Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej realizującej dane zagadnienie, nauczyciel policyjny podczas prowadzenia zajęć może regulować czas przerw w zajęciach w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów.
W trakcie realizacji kursu słuchaczy obowiązuje umundurowanie ćwiczebne.
Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka i równego traktowania, zakazu dyskryminacji, obowiązku zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym zasad komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami oraz tematyki przeciwdziałania korupcji, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań. Nauczyciel policyjny podczas realizacji treści kształcenia jest zobowiązany posługiwać się przykładami z praktyki policyjnej i orzecznictwa sądowego.
Temat | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | System oceniania |
1. Regulacje prawne z zakresu przygotowań obronnych. | 6 | Przy zaliczeniu tematów stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). Warunkiem zaliczenia tematu jest uzyskanie pozytywnych bieżących ocen podczas jego realizacji. |
2. Procedury Policji dotyczące gotowości do działań i alarmowania, podwyższania gotowości obronnej oraz zadania w zakresie militaryzacji jednostek organizacyjnych Policji. | 17 | |
3. Planowanie i przygotowanie zabezpieczenia kadrowego jednostek zmilitaryzowanych Policji. | 8 | |
4. Szczególna ochrona obiektów administrowanych przez podmioty systemu obronnego państwa oraz przygotowanie stanowisk kierowania w Policji. | 12 | |
5. Zadania operacyjne realizowane na rzecz Sił Zbrojnych RP, sojuszniczych sił wzmocnienia oraz podmiotów systemu zarządzania kryzysowego. | 9 | |
6. Organizacja i prowadzenie procesu szkolenia obronnego w zakresie wykonywania zadań obronnych nałożonych na Policję. | 12 | |
Razem: | 64 |
Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie zaliczeń wszystkich tematów przewidzianych w programie. Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu, gdzie w miejsce wyniku stosuje się wpis - "pozytywnym".
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Cele: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- interpretować i stosować akty prawne i akty wewnętrznego kierowania z zakresu przygotowań obronnych w Policji;
- określić zadania Policji z zakresu przygotowań obronnych;
- przeprowadzić selekcję zadań obronnych i wyspecyfikować zadania przewidziane do realizacji we własnej jednostce;
- scharakteryzować zadania podmiotów systemu obronnego szczebla wojewódzkiego, powiatowego i gminnego;
- określić zadania Policji wykonywane na rzecz podmiotów pozapolicyjnych;
- omówić zakres współpracy z Centralnym Wojskowym Centrum Rekrutacji, Wojskowym Centrum Rekrutacji, Żandarmerią Wojskową, jednostkami wojskowymi, Państwową Strażą Pożarną oraz Strażą Graniczną;
- zdefiniować pojęcia: mobilizacja i militaryzacja;
- wskazać i zdefiniować stany nadzwyczajne w państwie;
- omówić ograniczenia praw człowieka i obywatela wynikające z ustaw o stanach nadzwyczajnych oraz zadania Policji z nimi związane;
- wskazać rozdziały budżetu przeznaczone do finansowania przygotowań obronnych w Policji.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1 | Podstawowe akty prawne z zakresu przygotowań obronnych w Policji | 1 | wykład, dyskusja | Wspólnie z grupą przeanalizuj środowisko prawne (akty prawne i akty wewnętrznego kierowania), z których wynikają zadania w zakresie obronności. Przeprowadź analizę Rozdziału XI Konstytucji RP - Stany nadzwyczajne. Omów obecnie obowiązującą Strategię Bezpieczeństwa Narodowego RP. Na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641) omów podstawowe zadania organów administracji publicznej w zakresie przygotowań obronnych państwa, istotę i zadania Policji w systemie obronnym państwa, zasady pełnienia służby w jednostkach zmilitaryzowanych Policji (świadczenia na rzecz obrony). Następnie omów rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1911 i 441). Na podstawie ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1928) i ustawy z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2091) omów zasady funkcjonowania państwa w stanach |
nadzwyczaj nych. Omów warunki i tryb planowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych Policji, warunki i tryb finansowania zadań obronnych oraz właściwości organów w tych sprawach. | ||||
2 | Zadania z zakresu przygotowań obronnych w jednostce organizacyjnej Policji | 4 | wykład, dyskusja | Omów akty normatywne oraz akty wewnętrznego kierowania Komendanta Głównego Policji regulujące problematykę przygotowań obronnych w Policji. Wspólnie z grupą przeanalizuj spoczywające na Policji zadania z zakresu przygotowań obronnych, zwracając jednocześnie uwagę, że zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych Policji mogą być różne ze względu na ich specyfikę i właściwość miejscową. |
3 | Współpraca z podmiotami systemu obronnego państwa | 1 | wykład, dyskusja | Omów współpracę z Siłami Zbrojnymi RP (w szczególności z Centralnymi Wojskowymi Centrami Rekrutacji, Wojskowymi Centrami Rekrutacji, Żandarmerią Wojskową oraz jednostkami wojskowymi). Wskaż zakres współpracy z Państwową Strażą Pożarną, Strażą Graniczną oraz organami administracji publicznej. Oceń pracę słuchaczy - na zakończenie tematu nr 1 zastosuj wobec każdego ze słuchaczy dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). |
Temat nr 2: Procedury Policji dotyczące gotowości do działań i alarmowania, podwyższania gotowości obronnej oraz zadania w zakresie militaryzacji jednostek organizacyjnych Policji
Cele: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wskazać i scharakteryzować poszczególne rodzaje alarmów, stany gotowości obronnej państwa, stopnie alarmowe w Policji do przeciwdziałania zagrożeniom terrorystycznym i sabotażowym;
- postępować zgodnie z procedurami alarmowymi oraz zdefiniować grupy adresatów poszczególnych rodzajów alarmów w ramach obowiązującego w Policji systemu alarmowania;
- stosować zasady wprowadzania, odwoływania i zmiany stanów gotowości do działań i alarmowania w jednostkach organizacyjnych Policji oraz stanów gotowości obronnej państwa;
- przygotować dokumentację zawierającą procedury z zakresu wprowadzania stanów gotowości do działań i alarmowania oraz podwyższania gotowości obronnej Policji na potrzeby poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych;
- scharakteryzować tabelę realizacji zadań operacyjnych, wykaz przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego NATO (NCRS), rozkodować zadania z tabel realizacji zadań operacyjnych, omówić kartę realizacji zadania operacyjnego, opracować karty realizacji zadań operacyjnych na podstawie tabeli realizacji zadań operacyjnych, uruchomić realizację zadań operacyjnych w jednostce organizacyjnej Policji;
- scharakteryzować zasady wprowadzania i funkcjonowania systemu stałych dyżurów w Policji oraz zadania wykonywane w ramach stałego dyżuru;
- przygotować dokumentację oraz w przypadku podwyższania gotowości obronnej w Policji, uruchomić system stałego dyżuru w jednostce organizacyjnej Policji;
- stosować zasady przygotowania i przeprowadzenia procesu militaryzacji jednostki organizacyjnej Policji przewidzianej do militaryzacji, opracować przykładową koncepcję przygotowania jednostki organizacyjnej Policji do objęcia militaryzacją;
- scharakteryzować poszczególne części planu działania kierownika jednostki zmilitaryzowanej Policji w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
- wykonać, na podstawie obowiązujących przepisów, projekt planu działania kierownika jednostki organizacyjnej Policji w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1 | Osiąganie wyższych stanów gotowości obronnej państwa oraz zasady alarmowania w Policji | 2 | wykład, dyskusja | Omów stany gotowości obronnej państwa, rodzaje alarmów oraz procedury i zadania kierowników jednostek organizacyjnych Policji, w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa, a także zasady alarmowania w jednostkach organizacyjnych Policji. |
2 | Organizacja systemu stałych dyżurów w Policji | 2 | wykład, dyskusja | Omów zasady organizacji i funkcjonowania systemu stałych dyżurów w jednostkach organizacyjnych Policji w stanie stałej gotowości obronnej państwa oraz w podwyższonych stanach gotowości obronnej państwa - uruchomienie stałego dyżuru w Policji. |
3 | Podwyższanie gotowości obronnej Policji | 2 | wykład, dyskusja | Omów istotę podwyższania gotowości obronnej Policji. Omów dokumentację gotowości obronnej z ukierunkowaniem na tabele realizacji zadań operacyjnych. Omów zasady uruchamiania i odwoływania realizacji zadań operacyjnych dotyczących podwyższania gotowości obronnej w Policji. |
4 | Udział Policji w realizacji zadań operacyjnych | 4 | wykład, ćwiczenia | Omów źródła zadań operacyjnych wynikające z przepisów dotyczących planowania operacyjnego, zasady opracowania kart realizacji zadań operacyjnych oraz wykaz przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego NATO (NCRS). Zapoznaj słuchaczy z budową i sposobem korzystania z tabel realizacji zadań operacyjnych. Omów szczegółowy sposób tworzenia karty realizacji zadania operacyjnego. |
5 | Zasady militaryzacji jednostki Policji. Osiąganie gotowości do działania w strukturach jednostki zmilitaryzowanej Policji | 7 | wykład, analiza dokumentów, ćwiczenia, praca w grupach | Omów koncepcję przygotowania do objęcia militaryzacją jednostki Policji. Omów zasady rozwinięcia jednostki Policji po objęciu militaryzacją. Przedstaw ogólne zasady rozwinięcia jednostki w strukturę jednostki zmilitaryzowanej, w tym tryb kierowania militaryzacją (funkcjonowanie zespołu ds. militaryzacji) powołanego na czas militaryzacji i osiągnięcia gotowości do działania w tym organizację punktów: Kontrolno-Informacyjnego, Wydawania Wyposażenia, Rozdziału Transportu. Podziel słuchaczy na grupy, zleć słuchaczom przedstawienie wykazu przedsięwzięć realizowanych w czasie przejścia jednostki organizacyjnej Policji w struktury jednostki zmilitaryzowanej Policji. Omów przygotowanie planu działania kierownika jednostki organizacyjnej Policji w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny. Oceń pracę słuchaczy - na zakończenie tematu nr 2 zastosuj wobec każdego ze słuchaczy dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). |
Temat nr 3: Planowanie i przygotowanie zabezpieczenia kadrowego jednostek zmilitaryzowanych Policji
Cele: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- określić potrzeby kadrowe jednostki organizacyjnej Policji przewidzianej do militaryzacji i przeprowadzić proces w zakresie zabezpieczenia kadrowego;
- stosować akty prawne i akty wewnętrznego kierowania z zakresu zabezpieczenia kadrowego;
- omówić zakres współpracy z Centralnym Wojskowym Centrum Rekrutacji oraz Wojskowym Centrum Rekrutacji;
- przeprowadzić selekcję zadań z zakresu zabezpieczenia kadrowego i wyspecyfikować zadania przewidziane do realizacji w jednostce zmilitaryzowanej Policji na szczeblu wojewódzkim, miejskim/powiatowym/rejonowym;
- zdefiniować pojęcia: regulamin - etat jednostki zmilitaryzowanej, limit stanowisk, rezerwy osobowe, przydział organizacyjno-mobilizacyjny, wyłączenie/ustanie przyczyn wyłączenia od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej;
- wykonać rozdział projektu planu działania kierownika jednostki organizacyjnej Policji w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny dot. zasad funkcjonowania i struktury organizacyjnej jednostki zmilitaryzowanej;
- przygotować dokumentację z zakresu zabezpieczenia kadrowego.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1 | Organizacj a j ednostki zmilitaryzowanej Policji | 1 | wykład, dyskusja | Omów strukturę organizacyjną jednostki zmilitaryzowanej Policji i proces jej przekształcania w oparciu o zarządzenie nr z-9 Komendanta Głównego Policji z dnia 11 marca 2021 r. w sprawie organizacji i zabezpieczenia kadrowego jednostek zmilitaryzowanych Policji. |
2 | Wybrane pojęcia z zakresu zabezpieczenia kadrowego jednostki zmilitaryzowanej Policji | 1 | wykład, dyskusja | Omów pojęcia: regulamin - etat jednostki zmilitaryzowanej, limit stanowisk, rezerwy osobowe, przydział organizacyjno-mobilizacyjny, wyłączenie/ustanie przyczyn wyłączenia od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej. |
3 | Sporządzanie dokumentacji zabezpieczenia kadrowego jednostki zmilitaryzowanej Policji | 5 | wykład, ćwiczenia | Opisz proces sporządzania regulaminu organizacyjnego, etatu jednostki zmilitaryzowanej Policji oraz tabel należności sprzętu i środków. Zwróć uwagę na zasady wyłączenia/ustania przyczyn wyłączenia policjantów i pracowników Policji od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej oraz nadawania przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych. Zleć grupie sporządzenie przedmiotowej dokumentacji. |
4 | Zakres współpracy z terenowymi organami administracji publicznej i wojskowej | 1 | wykład, dyskusja | Omów procedury współpracy z Wojskowym Centrum Rekrutacji (zgodnie z właściwością terytorialną). Oceń pracę słuchaczy - na zakończenie tematu nr 3 zastosuj wobec każdego ze słuchaczy dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). |
Temat nr 4: Szczególna ochrona obiektów administrowanych przez podmioty systemu obronnego państwa oraz przygotowanie stanowisk kierowania w Policji
Cele: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- zdefiniować i omówić pojęcia szczególnej ochrony obiektów kat. I i II;
- omówić zadania w zakresie rozwinięcia i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów policyjnych kategorii II oraz udzielanie doraźnej pomocy innym organom
i jednostkom w ochronie obiektów ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
- przygotować dokumenty planistyczne w zakresie udziału Policji w przygotowaniu i prowadzeniu szczególnej ochrony obiektów własnych i administrowanych przez podmioty systemu obronnego państwa;
- zdefiniować i omówić pojęcia: stanowiska kierowania kierownika jednostki Policji w swojej stałej siedzibie (SSS), zapasowym miejscu pracy (ZMP) i zapasowego stanowiska kierowania KGP (ZSK), omówić zadania realizowane na stanowiskach kierowania;
- przygotować planistycznie rozwinięcie i przemieszczenie się kierownika jednostki ze swojej stałej siedziby (SSS) na zapasowe miejsce pracy (ZMP);
- sporządzić plan i schemat przemieszczenia kierownika jednostki Policji ze swojej stałej siedziby (SSS) na zapasowe miejsce pracy (ZMP).
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1 | Udział Policji w przygotowaniu i prowadzeniu szczególnej ochrony obiektów własnych i administrowanych przez podmioty systemu obronnego państwa | 6 | wykład, ćwiczenie, praca w grupach | Omów istotę obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony. Przedstaw zasady kwalifikacji obiektów do kategorii I oraz kategorii II objętych szczególną ochroną. Omów zakres udziału Policji w przygotowaniu i prowadzeniu szczególnej ochrony obiektów. Przedstaw zasady uzgadniania w jednostce organizacyjnej Policji planów szczególnej ochrony obiektów kategorii II znajdujących się we właściwości podmiotów pozapolicyjnych. Omów różnice pomiędzy zadaniami Policji w zakresie szczególnej ochrony obiektów kategorii I i II. Przedstaw wzór planu szczególnej ochrony obiektów kategorii II oraz wzór arkusza uzgodnień z Policją planu szczególnej ochrony obiektów znajdujących się we właściwości podmiotów pozapolicyjnych. Na podstawie przygotowanych założeń, w ramach pracy w grupach, poleć słuchaczom sporządzenie oceny zagrożenia obiektu podlegającego szczególnej ochronie kategorii II. |
2 | Rozwinięcie własnych stanowisk kierowania oraz stanowisk kierowania szczebla wojewódzkiego lub powiatowego | 6 | wykład, ćwiczenie, praca w grupach | Omów pojęcia: stanowisko kierowania kierownika jednostki Policji w swojej stałej siedzibie (SSS), zapasowym miejscu pracy (ZMP) i zapasowego stanowiska kierowania KGP (ZSK). Omów zadania Policji związane z rozwinięciem stanowisk kierowania kierownika jednostki Policji oraz zapewnieniem bezpieczeństwa porządku publicznego w ich rejonie. Omów zadania Policji dotyczące zapewnienia ochrony osobistej wojewodzie jako organowi szczebla rządowego oraz komendantowi wojewódzkiemu (Stołecznemu) Policji. Omów elementy planu przemieszczania kierownika jednostki Policji ze swojej stałej siedziby (SSS) na zapasowe miejsce pracy (ZMP). Oceń pracę słuchaczy - na zakończenie tematu nr 4 zastosuj wobec każdego ze słuchaczy |
dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). |
Temat nr 5: Zadania operacyjne realizowane na rzecz Sił Zbrojnych RP, sojuszniczych sił wzmocnienia oraz podmiotów systemu zarządzania kryzysowego
Cele: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- scharakteryzować zadania realizowane w ramach współpracy cywilno-wojskowej (Civil-Military Co-operation - CIMIC) oraz stosować zasady wspierania i współpracy z Siłami Zbrojnymi RP i sojuszniczymi siłami wzmocnienia;
- zdefiniować i omówić zadania wynikające z roli państwa - gospodarza (Host Nation Support - HNS);
- omówić udział Policji w działaniach przeciwdywersyjnych oraz kontrterrorystycznych;
- omówić udział Policji w zabezpieczeniu akcji kurierskiej, realizowanej na rzecz Sił Zbrojnych RP;
- stosować zasady wspierania i współpracy z podmiotami systemu zarządzania kryzysowego, wskazać zadania realizowane przez Policję na rzecz podmiotów systemu zarządzania kryzysowego.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1 | Wspieranie i współpraca z Siłami Zbrojnymi RP oraz sojuszniczymi siłami wzmocnienia | 6 | wykład, dyskusja | Wyjaśnij pojęcie mobilizacyjne rozwinięcie Sił Zbrojnych. Scharakteryzuj zadania Policji realizowane w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na trasach przemieszczania się wojsk oraz w miejscach ich ześrodkowania i stacjonowania. Zwróć uwagę na udział Policji we wsparciu Sił Zbrojnych w działaniach przeciwdywersyjnych oraz kontrterrorystycznych. Omów udział Policji w zabezpieczeniu akcji kurierskiej realizowanej na rzecz Sił Zbrojnych RP. Omów pojęcia związane ze wsparciem państwa - gospodarza (HNS) oraz zadania realizowane w tym zakresie przez Policję. Wskaż szczególną rolę punktów kontaktowych HNS i służby dyżurnej. Omów współpracę w tym zakresie z organami administracji wojskowej (Centralne Wojskowe Centrum Rekrutacji, Wojskowe Centrum Rekrutacji i Żandarmeria Wojskowa) oraz organami administracji rządowej i samorządowej (punkty kontaktowe HNS). Przypomnij zasady interwencji Policji wobec żołnierzy. |
2 | Wspieranie i współpraca z podmiotami systemu zarządzania kryzysowego | 3 | wykład, dyskusja | Zdefiniuj pojęcie i określ poziomy systemu zarządzania kryzysowego, omów współpracę Policji z podmiotami systemu zarządzania kryzysowego po objęciu Policji militaryzacją. Oceń pracę słuchaczy - na zakończenie tematu nr 5 zastosuj wobec każdego ze słuchaczy dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). |
Temat nr 6: Organizacja i prowadzenie procesu szkolenia obronnego w zakresie wykonywania zadań obronnych nałożonych na Policję Cele: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- sporządzić dokumentację niezbędną do zorganizowania w jednostce Policji procesu szkolenia obronnego;
- przygotować i przeprowadzić w jednostce Policji szkolenie z zakresu wykonywania zadań obronnych;
- przygotować dokumentację do szkolenia obronnego, w tym w szczególności roczny plan szkolenia obronnego;
- omówić sposoby prowadzenia szkoleń obronnych, przygotować plan do szkolenia obronnego.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji | |
1 | Organizacja procesu szkolenia obronnego, opracowanie i realizacja rocznych planów szkolenia obronnego w jednostce Policji oraz udział w przedsięwzięciach szkoleniowych organizowanych przez inne podmioty systemu obronnego państwa | 3 | wykład, pokaz | Omów zasady organizacji procesu szkolenia obronnego w Policji z uwzględnieniem opracowania rocznego planu szkolenia obronnego opracowywanego na szczeblu KGP, KWP/KSP, KPP (KMP/KRP). Omów sposób dokumentowania przeprowadzonych szkoleń. Zwróć uwagę na potrzebę udziału przedstawicieli Policji w szkoleniach i ćwiczeniach organizowanych przez inne podmioty systemu obronnego państwa szczebla wojewódzkiego, miejskiego, powiatowego i gminnego. | |
2 | Metody organizacji i prowadzenia szkoleń | 1 | wykład, pokaz | Wskaż i omów metody stosowane podczas realizacji szkoleń obronnych. Wskaż wady i zalety poszczególnych metod. | |
3 | Dobór metody do przekazywanych treści | 2 | wykład, dyskusja | Wspólnie z grupą wypracuj najbardziej optymalne metody przydatne do realizacji przedsięwzięć szkoleniowych z zakresu przygotowań obronnych w jednostce Policji. Wykorzystując pokaz multimedialny wskaż możliwości jego wykorzystania do przekazu treści będących przedmiotem szkolenia obronnego. | |
4 | Sporządzenie dokumentacji do przeprowadzenia szkolenia obronnego | 6 | ćwiczenia, praca w grupach, pokaz | Zaprezentuj przykładowe plany do realizacji szkolenia obronnego. Zwróć uwagę na kluczowe punkty takiego dokumentu. Wskaż znaczenie takiego dokumentu. Na podstawie przygotowanych potrzeb szkoleniowych poleć słuchaczom, w ramach pracy w grupach, sporządzenie planu do przeprowadzenia szkolenia obronnego. Oceń pracę słuchaczy - na zakończenie tematu nr 6 zastosuj wobec każdego ze słuchaczy dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). |