Program nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów-ekspertów, pełniących służbę w kontyngentach policyjnych - część językowa (język francuski).

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2016.37

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 czerwca 2016 r.

DECYZJA Nr 231
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 30 czerwca 2016 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów-ekspertów, pełniących służbę w kontyngentach policyjnych - część językowa (język francuski)

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1.
Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów-ekspertów, pełniących służbę w kontyngentach policyjnych - część językowa (język francuski), stanowiący załącznik do decyzji.
§  2.
Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Wyższej Szkole Policji w Szczytnie.
§  3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM NAUCZANIA

NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM

DLA POLICJANTÓW-EKSPERTÓW,

PEŁNIĄCYCH SŁUŻBĘ W KONTYNGENTACH POLICYJNYCH

- CZĘŚĆ JĘZYKOWA (JĘZYK FRANCUSKI)

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

2. Cel kursu

3. Kryteria formalne i inne wymagania, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu i organizacja zajęć

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. System oceniania

8. Forma zakończenia kursu

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I.

 ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny dla policjantów-ekspertów, pełniących służbę w kontyngentach policyjnych - część językowa (język francuski), zwany dalej "kursem".

2. Cel kursu

Celem kursu jest przygotowanie policjantów do pełnienia służby poza granicami państwa w kontyngencie policyjnym, w charakterze eksperta poprzez nabycie umiejętności językowych pozwalających na wykonywanie zadań określonych mandatem misji.

3. Kryteria formalne i inne wymagania, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Od kandydatów wymagane jest spełnienie łącznie niżej wymienionych warunków:

1) znajomość języka francuskiego w mowie i piśmie na poziomie biegłości językowej B2, z elementami słownictwa policyjnego;

2) co najmniej 2-letnie doświadczenie w prowadzeniu pojazdów samochodowych (prawo jazdy kat. "B");

3) ukończenie z wynikiem pozytywnym postępowania kwalifikacyjnego obejmującego:

a) egzamin ustny i pisemny z języka francuskiego, do którego pakiety egzaminacyjne przygotowane zostaną przez Studium Edukacji Językowej Wydziału Administracji Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie,

b) sprawdzian umiejętności kierowania samochodem;

4) unormowana sytuacja rodzinna;

5) umiejętność pracy w zespole.

Postępowanie kwalifikacyjne odbywa się w Centrum Szkolenia Policji w Legionowie. Prowadzi je komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji właściwa w sprawach międzynarodowej współpracy Policji, we współpracy z Centrum Szkolenia Policji oraz przy udziale nauczycieli Studium Edukacji Językowej Wydziału Administracji Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie.

4. System prowadzenia kursu

Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.

5. Czas trwania kursu i organizacja zajęć

Realizacja treści kształcenia zawartych w programie kursu wymaga przeprowadzenia 120 godzin lekcyjnych (20 dni). Na całkowity wymiar czasu pobytu słuchaczy w jednostce szkoleniowej składają się:

PrzedsięwzięciaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)
Rozpoczęcie kursu1
Zajęcia programowe118
Zakończenie kursu1
Ogółem120

Zajęcia odbywają się 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku, w wymiarze 6 godzin lekcyjnych (45 minut każda) dziennie.

Za zgodą kierownika merytorycznej komórki organizacyjnej dopuszczalne jest regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów.

6. Liczebność grupy szkoleniowej

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność powinna być dostosowana do możliwości kadrowych i potrzeb polskich kontyngentów policyjnych. Jednakże, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, liczebność grupy nie powinna przekraczać 12 osób.

7. System oceniania

Przedmiotem oceny są wypowiedzi ustne i pisemne. Szczególny nacisk należy położyć na testy mające na celu rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i czytania ze zrozumieniem oraz pisania raportów. Słuchacz ma obowiązek uczestniczyć we wszystkich zajęciach. W przypadku nieobecności jest zobowiązany do zaliczenia danej partii materiału na zasadach określonych przez nauczyciela prowadzącego zajęcia. Każda ocena negatywna musi zostać poprawiona na ocenę pozytywną przed zakończeniem kursu w trybie określonym przez prowadzącego zajęcia. W trakcie kursu obowiązuje dwustopniowa skala ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).

8. Forma zakończenia kursu

Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich partii materiału w trakcie realizacji kursu.

Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu z wynikiem pozytywnym, potwierdzające uzyskanie językowych kwalifikacji zawodowych do pełnienia służby w charakterze eksperta w ramach kontyngentów policyjnych.

II.

 TREŚCI KSZTAŁCENIA

1. Stosowanie struktur gramatycznych (pogadanka, wykład konwersatoryjny, ćwiczenia pisemne, ćwiczenia ustne, czas realizacji - 20 godz.)

1. Stosowanie form czasowych wyrażających przeszłość.

2. Stosowanie form czasowych wyrażających teraźniejszość.

3. Stosowanie form czasowych wyrażających przyszłość.

4. Stosowanie form zdań nieosobowych.

5. Stosowanie form zdań warunkowych.

6. Stosowanie form strony biernej.

7. Stosowanie form trybu łączącego i trybu przypuszczającego.

8. Stosowanie form mowy zależnej.

9. Stosowanie konstrukcji gramatycznych najczęściej stosowanych w dokumentacji policjanta pełniącego służbę w ramach misji zagranicznych.

2. Stosowanie słownictwa ogólnego i zawodowego (pogadanka, wykład konwersatoryjny, ćwiczenia pisemne, ćwiczenia ustne, czas realizacji - 78 godz.)

1. Dane personalne, miejsce pracy, stanowisko, codzienne obowiązki, przebieg kariery zawodowej.

2. Nazwy państw i narodowości.

3. Opis wyglądu zewnętrznego osób poszukiwanych lub zaginionych.

4. Cechy charakteru i zasady etyki zawodowej policjanta na misji.

5. Przestępczość i wymiar sprawiedliwości - nazwy i definicje przestępstw, rodzaje kar.

6. Organizacje międzynarodowe.

7. Prawa człowieka.

8. Niepokoje etniczne, problemy rasowe, demonstracje.

9. Terroryzm, ataki terrorystyczne.

10. Techniczne środki komunikacji. Język korespondencji radiowej, komendy. Alfabet NATO.

11. Elementy samochodu, manewry na drodze, karta pojazdu, analiza warunków na drodze, wypadki. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Ukształtowanie terenu. Pogoda - warunki pogodowe.

12. Bezpieczeństwo i zagrożenia na misji.

13. Zdrowie, części ciała, objawy chorobowe, urazy, pierwsza pomoc i ochrona zdrowia, nazwy chorób i dolegliwości, stres.

14. Wyposażenie domu, nazwy sprzętu, awarie związane z użytkowaniem mieszkania lub miejsca pracy, narzędzia.

3. Sporządzanie dokumentacji w języku francuskim (pogadanka, wykład konwersatoryjny, ćwiczenia pisemne, ćwiczenia ustne, czas realizacji - 10 godz.)

1. Opisywanie zdarzeń, problemów oraz doświadczeń związanych z pracą zawodową.

2. Streszczenie artykułu, historii, rozmowy lub wywiadu.

3. Wypełnianie formularzy.

4. Sporządzanie notatek służbowych.

5. Sporządzanie raportów.

6. Pisanie listów oficjalnych i nieoficjalnych.

4. Repetytorium (ćwiczenia pisemne, czas realizacji - 10 godz.)

1. Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.

2. Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.

3. Pisanie raportów.