Program nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów recertyfikujących uprawnienia do wykonywania zadań związanych z udzielaniem kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Dz.Urz.KGP.2016.32
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 226
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 30 czerwca 2016 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów recertyfikujących uprawnienia do wykonywania zadań związanych z udzielaniem kwalifikowanej pierwszej pomocy
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW RECERTYFIKUJĄCYCH UPRAWNIENIA DO WYKONYWANIA ZADAŃ ZWIĄZANYCH Z UDZIELANIEM KWALIFIKOWANEJ PIERWSZEJ POMOCY
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW RECERTYFIKUJĄCYCH UPRAWNIENIA DO WYKONYWANIA ZADAŃ ZWIĄZANYCH Z UDZIELANIEM KWALIFIKOWANEJ PIERWSZEJ POMOCY
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu i organizacja zajęć
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Zakres tematyczny oraz system oceniania
8. Katalog zadań
9. Forma zakończenia kursu
II. WYKAZ JEDNOSTEK SZKOLNYCH
Jednostki szkolne
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny dla policjantów recertyfikujących uprawnienia do wykonywania zadań związanych z udzielaniem kwalifikowanej pierwszej pomocy, zwany dalej "kursem".
2. Cel kursu
Program kursu przygotowuje policjanta do egzaminu recertyfikującego uprawnienia do wykonywania zadań związanych z udzielaniem kwalifikowanej pierwszej pomocy.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
Na kurs są kierowani policjanci, którzy ukończyli szkolenie w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz posiadają aktualny tytuł ratownika.
4. System prowadzenia kursu
Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.
5. Czas trwania kursu i organizacja zajęć
Realizacja treści kształcenia zawartych w programie wymaga przeprowadzenia 24 godzin lekcyjnych. Na całkowity czas kursu składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Rozpoczęcie kursu, zapoznanie z regulaminami i organizacją doskonalenia, pretest | 2 |
Zajęcia programowe | 15 |
Egzamin końcowy i zakończenie kursu | 7 |
Ogółem: | 24 |
Zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu obejmuje zaznajomienie z przepisami:
- regulującymi funkcjonowanie jednostki szkoleniowej,
- regulującymi pobyt słuchacza w jednostce szkoleniowej, w tym wynikające z nich prawa i obowiązki oraz pretest mający na celu określenia stopnia zaawansowania oraz znajomości zasad udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Czas trwania kursu wynosi 3 dni.
Zajęcia dydaktyczne są realizowane przez 3 dni w tygodniu. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych nie może przekroczyć 8 godzin. Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej Policji, realizującej dane kluczowe punkty nauczania jednostki szkolnej, dopuszczalne jest podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń, regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.
Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka, zachowań antydyskryminacyjnych, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań.
6. Liczebność grupy szkoleniowej
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 12 osób. Ze względu na specyfikę tematyki oraz potrzebę wysokiego poziomu przekazywanych treści wskazane jest aby zajęcia były prowadzone, w miarę możliwości jednostki szkoleniowej, przez dwóch instruktorów.
7. Zakres tematyczny oraz system oceniania
W ramach jednostki modułowej realizowanych jest pięć jednostek szkolnych, ukierunkowanych na doskonalenie umiejętności z zakresu udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. Doskonalone umiejętności podlegają ocenie wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony wykonywanych ćwiczeń przez słuchaczy. Zaliczenie doskonalenia zawodowego odbędzie się w formie egzaminu potwierdzającego uprawnienia w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy.
8. Katalog zadań
W wyniku realizacji kursu absolwent będzie potrafił wykonywać zadania w zakresie określonym treściami programowymi, tj.:
1. Bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych.
2. Resuscytacja według aktualnie obowiązujących wytycznych Europejskiej Rady Resuscytacji w zakresie podstawowych zabiegów resuscytacyjnych oraz wykorzystania automatycznego defibrylatora zewnętrznego, zwanych dalej "ERC (BLS, AED)".
3. Postępowanie z poszkodowanym w przypadku urazów penetrujących w różnych częściach ciała.
4. Postępowanie z poszkodowanym w urazie kostno-stawowym oraz przygotowanie do transportu i nadzorowanie stanu poszkodowanego do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego.
5. Zadania praktyczne z zakresu zdarzeń występujących podczas pełnionej służby, a także zdarzeń możliwych do wystąpienia poza służbą.
9. Forma zakończenia kursu
Kurs kończy się egzaminem potwierdzającym uprawnienia w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. Egzamin końcowy przeprowadzany jest zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 grudnia 2008 r. w sprawie szkoleń w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy (Dz. U. Nr 229, poz. 1537 oraz z 2011 r. Nr 299, poz. 1778). Egzamin teoretyczny przeprowadzany jest w formie testu, ujętego w kartę testową, składającego się z zestawu 30 zadań testowych wybranych przez komisję egzaminacyjną, spośród zadań testowych opracowanych przez Centrum Egzaminów Medycznych, działające na podstawie odrębnych przepisów i podanych do publicznej informacji na stronach internetowych Centrum Egzaminów Medycznych.
Egzamin praktyczny będzie przeprowadzony w oparciu o pakiety egzaminacyjne zatwierdzone przez Koordynatora Ratownictwa Medycznego Policji, z których jednostka realizująca kurs samodzielnie dokona wyboru 2 zadań praktycznych. Wykonanie zadań, o których mowa oceniane jest odrębnie przez każdego członka komisji, posługującego się następującą skalą ocen: 5 (bardzo dobry), 4,5 (dobry plus), 4 (dobry), 3,5 (dostateczny plus), 3 (dostateczny), 2 (niedostateczny). Ocenę końcową stanowi średnia z wystawionych ocen na każdym etapie egzaminu.
Absolwent kursu otrzymuje świadectwo potwierdzające uzyskanie kwalifikacji do wykonywania czynności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz zaświadczenie o zdaniu egzaminu potwierdzającego posiadanie tytułu ratownika.
II.
WYKAZ JEDNOSTEK SZKOLNYCH
WYKAZ JEDNOSTEK SZKOLNYCH
Kod i nazwa jednostki szkolnej | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
JS01 - Bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych. | 1 |
JS02 - Resuscytacja według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED). | 2 |
JS03 - Postępowanie z poszkodowanym w przypadku urazów penetrujących w różnych częściach ciała. | 2 |
JS04 - Postępowanie z poszkodowanym w urazie kostno-stawowym oraz przygotowanie do transportu i nadzorowanie stanu poszkodowanego do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego. | 2 |
JS05 - Symulacje zdarzeń wynikających z charakteru pełnionej służby oraz zdarzeń możliwych do wystąpienia poza służbą. | 8 |
JS06 - Egzamin. | 7 |
Razem: | 22 |
CELE KSZTAŁCENIA W ZAKRESIE JEDNOSTKI MODUŁOWEJ - JM01 |
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. |
OKREŚLENIE CELÓW: Uczestnik szkolenia po zakończeniu jednostki modułowej będzie potrafił: - postępować w nagłych sytuacjach chorobowych (zawał mięśnia sercowego, udar mózgowy, napad drgawkowy, cukrzyca, astma), - ocenić i zabezpieczyć poszkodowanego po urazie penetrującym w różnych częściach ciała, - zabezpieczyć poszkodowanego po urazie kostno-stawowym oraz przygotować do transportu i nadzorować jego stan do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego. |
ARKUSZ ANALIZY JEDNOSTKI MODUŁOWEJ - JM01 Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. Zakres pracy: Przygotowanie do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. | ||||
Lp. | Etapy pracy oraz standardy/normy ich wykonania | Umiejętności wymagane do realizacji etapów pracy - policjant: | Nazwa jednostki szkolnej (JS) | Czas realizacji JS w godz. lek. |
1 | Zabezpiecza drogi oddechowe. Standardy/normy wykonania zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERC (BLS, AED). | - prawidłowo wykonuje bezprzyrządowe udrożnienie dróg oddechowych, - prawidłowo zakłada rurkę ustno-gardłową, - prawidłowo zakłada rurkę nosowo-gardłową. | Bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych. | 1 |
2 | Prowadzi działania resuscytacyjne według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED) z zastosowaniem wentylacji przyrządowej. | - prowadzi działania resuscytacyjne według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED), - prowadzi resuscytację u kobiet w ciąży i dzieci, - obsługuje worek samorozprężalny, - postępuje w zadławieniu. | Resuscytacja według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED). | 2 |
3 | Udziela pomocy poszkodowanym w przypadku urazów penetrujących w różnych częściach ciała (kończyn, głowy i szyi, klatki piersiowej i jamy brzusznej). Standardy/normy wykonania zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERC (BLS, AED). | - rozpoznaje wstrząs pourazowy, - zna zasady i sposoby postępowania w ranach penetrujących w obrębie kończyn, głowy i szyi, klatki piersiowej i jamy brzusznej. | Postępowanie z poszkodowanym w przypadku urazów penetrujących w różnych częściach ciała. | 2 |
4 | Zabezpiecza poszkodowanego pod kątem urazów kostno-stawowych, przygotowuje poszkodowanego do transportu i monitoruje jego stan do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego. Standardy/normy wykonania zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERC (BLS, AED). | - sprawdza poszkodowanego badaniem urazowym zwracając uwagę na mechanizm zdarzenia i cechy urazów kostno-stawowych, - stosuje ręczną stabilizację głowy i szyi, - zabezpiecza urazy kostne za pomocą sprzętu do unieruchomienia, - monitoruje funkcje życiowe poszkodowanego, - udziela informacji służbom medycznym o stanie poszkodowanego i wykonanych czynnościach. | Postępowanie z poszkodowanym w urazie kostno-stawowym oraz przygotowanie do transportu i nadzorowanie stanu poszkodowanego do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego. | 2 |
5 | Samodzielnie udziela pomocy w zdarzeniach symulowanych wynikających z charakteru pełnionej służby. Standardy/normy wykonania zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERC (BLS, AED) oraz Ratownictwa przedszpitalnego w urazach (International Trauma Life Support - ITLS) | - udziela pomocy osobom wobec których zastosował skutkowo środki przymusu bezpośredniego, - udziela pomocy osobom pokrzywdzonym w innych wypadkach zagrażających zdrowiu i życiu, - monitoruje stan osób oraz przekazuje informację zespołowi medycznemu. | Symulacje zdarzeń wynikających z charakteru pełnionej służby oraz zdarzeń możliwych do wystąpienia poza służbą. | 8 |
LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO - JM01 Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. Zakres pracy: Przygotowanie do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. | ||
Kategoria/nazwa wyposażenia | Liczba na grupę | Uwagi |
01. Wyposażenie pracowni Pomieszczenie symulacyjne lub przystosowana sala dydaktyczna | 1 | |
do realizacji zajęć z zakresu udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy | ||
02. Pomoce dydaktyczne | ||
1. Komputer | 1 | |
2. Projektor multimedialny | 1 | |
3. Tablica suchościeralna | 1 | |
4. Atrapa samochodu | 1 | |
5. Prezentacja multimedialna | zestaw | |
6. Przepisy prawne | zestaw | |
7. Założenia do ćwiczeń | zestaw | |
8. Fantom - niemowlę | 2 | |
9. Fantom - dziecko | 2 | |
10. Fantom - dorosły (z urazowymi kończynami) | 2 | |
11. Fantom - dorosły (tors) | 2 | |
12. Fantom z możliwością udrażniania dróg oddechowych | 1 | |
metodami przyrządowymi 13. Fantom dorosły (urazowy z możliwością ewakuacji) | 1 | |
14. Worek samorozprężalny | 2 | |
15. Zestaw R-1 | 2 | |
16. Zestaw R-0 | 2 | |
17. Atrapy ran | 2 zestawy | |
18. Opatrunki | wg potrzeb | |
19. Maseczki do sztucznego oddychania | wg potrzeb | |
20. Rękawiczki lateksowe (akrylowe) | wg potrzeb | |
21. Koce termiczne | wg potrzeb | |
22. Chusty trójkątne | wg potrzeb | |
23. Kołnierz ortopedyczny (dostosowany do wieku) | wg potrzeb | |
24. Deski ortopedyczne | 2 | |
25. Defibrylator szkoleniowy | 2 | |
26. Opatrunek indywidualny | wg potrzeb | |
27. Rurki ustno-gardłowe | 2 komplety | |
28. Rurki nosowo-gardłowe | 2 komplety | |
29. Opatrunek hydrożelowy | 2 komplety | |
30. Kamizelka do nauki procedury przy wystąpieniu zadławienia | 1 | |
31. Pas do unieruchomienia miednicy | 1 | |
32. Szyny Kramera | zestaw | |
33. Szyny próżniowe | zestaw | |
03. Materiały pomocnicze | ||
1. Arkusze papieru (format A4) | wg potrzeb | |
2. Środki zabezpieczające przed zakażeniem | wg potrzeb | |
3. Mazaki do suchościeralnych tablic | wg potrzeb | |
4. Baterie do AED | wg potrzeb | |
5. Elektrody do AED | wg potrzeb | |
6. Papier do drukarek podłączonych do manekina | wg potrzeb |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS01 Nazwa jednostki szkolnej: Bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych. Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. | Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił: - założyć rurkę ustno-gardłową, - założyć rurkę nosowo-gardłową. | |||||
Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu | ||||||
Kluczowe punkty nauczania | Czas | Metody | Liczba na grupę | Nazwa/opis | Źródło poch. | Dokumentacja programowa |
1. Bezprzyrządowe metody udrożniania dróg oddechowych metodami: - czoło-żuchwa, - zmodyfikowane wysunięcie żuchwy (rękoczyn Esmarcha). 2. Przyrządowe metody udrażniania dróg oddechowych: - zakładanie rurki nosowo-gardłowej, - zakładanie rurki ustno-gardłowej, - alternatywne metody udrażniania dróg oddechowych. | 1 | pokaz, ćwiczenia | wg potrzeb wg potrzeb 1 1 2 2 komplet komplet | Maseczki do sztucznego oddychania Rękawiczki lateksowe (akrylowe) Projektor multimedialny Prezentacje multimedialne Zestaw R-1 Zestaw R-0 Rurki ustno-gardłowe Rurki nosowo-gardłowe | W gestii podmiotu realizującego kurs. | Poradnik dla nauczyciela |
JM01JS01PN01 |
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA JEDNOSTKA SZKOLNA - JS01 Nazwa jednostki szkolnej: Bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych. Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. | JM01JS01PN01 |
1. Wymagania początkowe. Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. | |
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu. Tworząc założenia do ćwiczeń bazuj na doświadczeniu zawodowym. Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji jednostki szkolnej. Punkty kluczowe realizuj zgodnie z chronologią. | |
Kluczowe punkty nauczania 1-2: pokaz, ćwiczenia. Przypomnij o sposobach udrażniania dróg oddechowych metodami bezprzyrządowymi i przyrządowymi. Wskaż problemy wynikające z niedrożności dróg oddechowych, omów wskazania i przeciwwskazania do zastosowania konkretnej metody. Przypomnij o zasadach zakładania i dostosowywania wielkości rurek do budowy anatomicznej poszkodowanego. Następnie poleć, aby każdy ze słuchaczy w ramach ćwiczeń, pod Twoim nadzorem, wykonał samodzielnie czynności udrażniania dróg oddechowych. | |
3. Sposoby oceniania: Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony wykonywanych ćwiczeń przez słuchaczy. |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS02 Nazwa jednostki szkolnej: Resuscytacja według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED). Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. | Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił: - samodzielnie prowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową, - obsługiwać worek samorozprężalny, - posługiwać się defibrylatorem, - podjąć resuscytację w stosunku do kobiet w ciąży i dzieci, - postępować przy zadławieniu. | |||||
Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu | ||||||
Kluczowe punkty nauczania | Czas | Metody | Liczba na grupę | Nazwa/opis | Źródło poch. | Dokumentacja programowa |
1. Samodzielne prowadzenie działań resuscytacyjnych według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED). 2. Obsługa worka samorozprężalnego. 3. Wykorzystywanie defibrylatora automatycznego. 4. Prowadzenie resuscytacji u kobiet w ciąży i dzieci. 5. Postępowanie w zadławieniu. | 2 | pokaz, ćwiczenia | 2 2 2 wg potrzeb wg potrzeb 2 2 komplet 1 1 wg potrzeb 1 1 1 | Fantom - niemowlę Fantom - dziecko Fantom - dorosły Maseczka do sztucznego oddychania Rękawiczki lateksowe Defibrylator szkoleniowy Worek samorozprężalny Rurki ustno-gardłowe Zestaw R-1 Zestaw R-0 Koce termiczne Projektor multimedialny Prezentacje multimedialne Kamizelka do nauki procedury przy wystąpieniu zadławienia | W gestii podmiotu realizującego kurs. | Poradnik dla nauczyciela JM01JS02PN01 |
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA JEDNOSTKA SZKOLNA - JS02 Nazwa jednostki szkolnej: Resuscytacja według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED). Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. | JM01JS02PN01 |
1. Wymagania początkowe. Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. | |
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu. Tworząc założenia do ćwiczeń bazuj na doświadczeniu zawodowym. Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji jednostki szkolnej. Punkty kluczowe realizuj zgodnie z chronologią. | |
Kluczowe punkty nauczania 1-5: pokaz, ćwiczenia. Podczas realizacji kluczowych punktów nauczania przypomnij zagadnienia dotyczące nagłego stanu zagrożenia życia z powodu zatrzymania podstawowych funkcji życiowych. Podkreśl znaczenie czynników wpływających na skuteczność resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Metodą wykładu omów szczegółowo zagadnienia dotyczące poruszanego tematu oraz przedstaw algorytm postępowania w sytuacji zadławienia oraz resuscytacji krążeniowo-oddechowej z zastosowaniem automatycznej defibrylacji zewnętrznej według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED). Pokaż prawidłowo przeprowadzoną resuscytację krążeniowo-oddechową, w poszczególnych grupach wiekowych, przy wykorzystaniu fantomów oraz defibrylację, wykorzystując defibrylator szkoleniowy. Realizując cele praktyczne, słuchacze samodzielnie pod Twoim nadzorem, w ramach ćwiczeń praktycznych, wykonują resuscytację krążeniowo-oddechową oraz defibrylację elektryczną w różnych grupach wiekowych ze szczególnym uwzględnieniem resuscytacji krążeniowo-oddechowej u kobiet w ciąży. 3. Sposoby oceniania: Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony wykonywanych przez słuchaczy ćwiczeń. |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS03 Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie z poszkodowanym w przypadku urazów penetrujących w różnych częściach ciała. Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. | Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił: - rozpoznawać wstrząs pourazowy, - zabezpieczyć poszkodowanego z krwotokiem, - opatrywać rany i obrażenia układu kostnego, - podejmować działania przeciwwstrząsowe. | |||||
Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu | ||||||
Kluczowe punkty nauczania | Czas | Metody | Liczba na grupę | Nazwa/opis | Źródło poch. | Dokumentacja programowa |
1. Postępowanie w przypadku krwotoków z kończyn. 2. Postępowanie w przypadku ran głowy i szyi. 3. Postępowanie w przypadku ran klatki piersiowej. 4. Postępowanie w przypadku ran w okolicy jamy brzusznej. 5. Rozpoznawanie wstrząsu pourazowego. | 2 | pokaz, ćwiczenia | 2 2 zestaw wg potrzeb wg potrzeb 2 zestaw wg potrzeb 1 1 1 zestaw | Fantom z ranami Atrapy ran Opatrunki hydrożelowe Maseczka do sztucznego oddychania Rękawiczki lateksowe (akrylowe) Kołnierz ortopedyczny Defibrylator szkoleniowy Opatrunek osobisty Zestaw R-0 Zestaw R-1 Pas do unieruchomienia miednicy Szyny Kramera | W gestii podmiotu realizującego kurs. | Poradnik dla nauczyciela JM01JS03PN01 |
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA JEDNOSTKA SZKOLNA - JS03 Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie z poszkodowanym w przypadku urazów penetrujących w różnych częściach ciała. Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pomocy. | JM01JS03PN01 |
1. Wymagania początkowe. Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. | |
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu. Tworząc założenia do ćwiczeń bazuj na doświadczeniu zawodowym. Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji jednostki szkolnej. Punkty kluczowe realizuj zgodnie z chronologią. | |
Kluczowe punkty nauczania 1-5: pokaz, ćwiczenia. W ramach wykładu przypomnij algorytmy postępowania w przypadku urazów penetrujących różnych części ciała ze szczególnym uwzględnieniem postępowania w krwotoku zewnętrznym z kończyn oraz w ranach penetrujących głowy i szyi, klatki piersiowej i brzucha. W ramach ćwiczeń uczestnicy zakładają opatrunki na poszczególne części ciała z wykorzystaniem atrap ran na podstawie przygotowanych wcześniej założeń. 3. Sposoby oceniania: Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej, wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony wykonywanych przez słuchaczy ćwiczeń. |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS04 Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie z poszkodowanym w urazie kostno-stawowym oraz przygotowanie do transportu i nadzorowanie stanu poszkodowanego do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego. Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. | Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił: - wykonać badanie urazowe, - przygotować poszkodowanego do ewakuacji i transportu, - prowadzić stały nadzór nad poszkodowanym do czasu przyjazdu służb medycznych, - przeprowadzić ewakuację poszkodowanego. | |||||
Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu | ||||||
Kluczowe punkty nauczania | Czas | Metody | Liczba na grupę | Nazwa/opis | Źródło poch. | Dokumentacja programowa |
1. Badanie urazowe. 2. Postępowanie z poszkodowanym w urazie kostnym głowy, kręgosłupa, klatki piersiowej, miednicy, kończyn. 3. Przygotowanie poszkodowanego do transportu z zastosowaniem odpowiedniej metody ewakuacji. 4. Monitorowanie funkcji życiowych poszkodowanego. 5. Udzielanie informacji służbom medycznym o stanie poszkodowanego i wykonanych czynnościach. | 2 | pokaz, ćwiczenia | zestaw wg potrzeb 2 2 zestaw wg potrzeb 1 1 1 zestaw | Atrapy ran Rękawiczki lateksowe (akrylowe) Kołnierz ortopedyczny Deska ortopedyczna Szyny próżniowe Opatrunek indywidualny Zestaw R-0 Zestaw R-1 Pas do unieruchomienia miednicy Szyny Kramera | W gestii podmiotu realizującego kurs. | Poradnik dla nauczyciela |
JM01JS04PN01 |
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA JEDNOSTKA SZKOLNA - JS04 Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie z poszkodowanym w urazie kostno-stawowym oraz przygotowanie do transportu i nadzorowanie stanu poszkodowanego do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego. Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. | JM01JS04PN01 |
1. Wymagania początkowe. Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. | |
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu. Tworząc założenia do ćwiczeń bazuj na doświadczeniu zawodowym. Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji jednostki szkolnej. Punkty kluczowe realizuj zgodnie z chronologią. | |
Kluczowe punkty nauczania 1-5: pokaz, ćwiczenia. W ramach pokazu przypominam słuchaczom kolejność badania urazowego ze szczególnym zwróceniem uwagi na poszkodowanych z podejrzeniem urazu kręgosłupa. W ramach ćwiczeń uczestnicy stosują unieruchomienia za pomocą sprzętu ratowniczego na poszczególne części ciała na podstawie przygotowanych wcześniej założeń do ćwiczeń, przygotowują do transportu oraz monitorują funkcje życiowe poszkodowanego i przekazują niezbędne informacje zespołowi ratownictwa medycznego na miejscu zdarzenia. 3. Sposoby oceniania: Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej, wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony wykonywanych przez słuchaczy ćwiczeń. |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS05 Nazwa jednostki szkolnej: Symulacje zdarzeń wynikających z charakteru pełnionej służby oraz zdarzeń możliwych do wystąpienia poza służbą. Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. | Cel: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił udzielić pomocy oraz zabezpieczyć poszkodowanego w nagłych stanach chorobowych. | |||||
Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu | ||||||
Kluczowe punkty nauczania | Czas | Metody | Liczba na grupę | Nazwa/opis | Źródło poch. | Dokumentacja programowa |
1. Udzielanie pomocy osobom wobec których zastosowano skutkowo środki przymusu bezpośredniego. 2. Postępowanie z osobami uczestniczącymi w wypadkach. 3. Udzielanie pomocy osobom w innych stanach zagrożenia życia (pobicia, upadki z wysokości, urazy termiczne). 4. Nadzorowanie stanu osób oraz przekazanie ich Zespołowi Ratownictwa Medycznego. | 8 | Ćwiczenia, symulacje | wg potrzeb wg potrzeb 1 1 1 1 | Rękawiczki Chusta trójkątna Zestaw R-0 Zestaw R-1 Fantom urazowy z możliwością ewakuacji Fantom z możliwością przyrządowego udrażniania dróg oddechowych | W gestii podmiotu realizującego kurs. | Poradnik dla nauczyciela |
JM01JS05PN01 |
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA JEDNOSTKA SZKOLNA - JS05 Nazwa jednostki szkolnej: Symulacje zdarzeń wynikających z charakteru pełnionej służby oraz zdarzeń możliwych do wystąpienia poza służbą. Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. | JM01JS05PN01 |
1. Wymagania początkowe. Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. | |
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu. Tworząc założenia do ćwiczeń bazuj na doświadczeniu zawodowym. Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji jednostki szkolnej. Punkty kluczowe realizuj zgodnie z chronologią. | |
Kluczowe punkty nauczania 1-4: ćwiczenia, symulacja Metodą ćwiczeń oraz symulacji realizuj postępowanie z osobą, wobec której skutkowo użyto środki przymusu bezpośredniego, jest uczestnikiem zdarzenia zagrażającego zdrowiu lub życiu człowieka. | |
3. Sposoby oceniania. Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony wykonywanych przez słuchaczy ćwiczeń. |
PRZEWODNIK DLA SŁUCHACZA - JM01 JEDNOSTKA SZKOLNA - JS01-JS05 Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. | JM01JS01-JS05PS01 |
Wskazówki dla słuchacza: | |
1. Wymagania początkowe. Do realizacji jednostek szkolnych wymagana jest od Ciebie wiedza i umiejętności z zakresu kursu kwalifikowanej pierwszej pomocy. | |
2. Cele kursu. Po zakończeniu jednostek szkolnych będziesz potrafił: - udrażniać drogi oddechowe metodą bezprzyrządową i przyrządową, - prowadzić działania resuscytacyjne według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED), - rozpoznać i udzielić pomocy w nagłych stanach chorobowych, - zaopatrzyć krwotoki zewnętrzne z kończyn i rany penetrujące w okolicach głowy i szyi, klatki piersiowej, brzucha, - stosować unieruchomienia w urazach kostno-stawowych, - przygotować poszkodowanego do transportu, - monitorować stan poszkodowanego do czasu przybycia zespołu ratownictwa medycznego. | |
3. Metody nauczania i uczenia się. Zajęcia będą prowadzone w szczególności metodą aktywizującą (ćwiczenia praktyczne) i opierać się będą na wiedzy i umiejętnościach zdobytych w czasie kursu kwalifikowanej pierwszej pomocy. W czasie kursu omówione zostaną zagadnienia związane z zabezpieczeniem dróg oddechowych przed niedrożnością jak również postępowanie w nagłym zatrzymaniu krążenia z zastosowaniem automatycznej defibrylacji według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED). Po omówieniu w/w zagadnień przy wykorzystaniu przygotowanych założeń do ćwiczeń praktycznych będziesz udzielał pomocy poszkodowanym w urazach różnych części ciała z wykorzystaniem sprzętu ratowniczego. Końcowym etapem ćwiczeń będzie przygotowanie poszkodowanego do transportu oraz monitorowanie czynności życiowych oraz przekazanie informacji co do stanu poszkodowanego zespołowi ratownictwa medycznego. Udzielanie kwalifikowanej pomocy powinno być realizowane z wykorzystaniem zestawu R-1 i R-0. Ostatnim etapem przygotowania do egzaminu będzie udział w ćwiczeniach oraz symulacjach zdarzeń mających związek z wykonywaniem czynności służbowych. | |
4. Sposoby oceniania: Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony wykonywanych ćwiczeń (oceniany będzie poziom umiejętności oraz przestrzeganie algorytmów postępowania). |
Egzamin potwierdzający posiadanie tytułu ratownika powinien odbywać się w kolejnym dniu objętym programem szkolenia.
Egzamin jest przeprowadzony zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 grudnia 2008 r. w sprawie szkoleń w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy (Dz. U. Nr 229 poz. 1537 oraz z 2011 r. Nr 299 doz. 1778).
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA - JM01 JEDNOSTKI SZKOLNE - JS01-JS05 Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. | JM01JS01-JS05LU01 | |
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: | ||
1. | ABC postępowania w urazach - wydanie II, pod red. J. Jakubaszki, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2010 r. | |
2. | Pierwsza pomoc i resuscytacja krążeniowo-oddechowa - wydanie III, pod red. prof. dr hab. Janusza Andresa - podręcznik dla studentów, Kraków 2011 r. | |
3. | Ratownik Medyczny - wydanie II, pod red. J. Jakubaszki, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2010 r. | |
4. | Aktualne Wytyczne Resuscytacji Krążeniowo-Oddechowej - Polska Rada Resuscytacji, Kraków. | |
5. | Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.). | |
6. | Ewakuacja i transport poszkodowanego - pod. red. L. Styki, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2010 r. | |
7. | International Trauma Life Support: ratownictwo przedszpitalne w urazach - red. J. E. Campbell, Medycyna Praktyczna, Kraków 2015 r. | |
8. | Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 757). | |
9. | Ratownictwo medyczne w wypadkach masowych - red. J. Ciećkiewicz, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2010 r. | |
10. | Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 marca 2007 r. w sprawie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. | |
11. | Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 grudnia 2008 r. w sprawie szkoleń w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. |