Program nauczania na kursie specjalistycznym dla instruktorów w zakresie posługiwania się przedmiotami przeznaczonymi do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej.
Dz.Urz.KGP.2016.66
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 352
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 24 października 2016 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla instruktorów w zakresie posługiwania się przedmiotami przeznaczonymi do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA INSTRUKTORÓW W ZAKRESIE POSŁUGIWANIA SIĘ PRZEDMIOTAMI PRZEZNACZONYMI DO OBEZWŁADNIANIA OSÓB ZA POMOCĄ ENERGII ELEKTRYCZNEJ
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA INSTRUKTORÓW W ZAKRESIE POSŁUGIWANIA SIĘ PRZEDMIOTAMI PRZEZNACZONYMI DO OBEZWŁADNIANIA OSÓB ZA POMOCĄ ENERGII ELEKTRYCZNEJ
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu i organizacja zajęć
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia kursu
II. LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO
III. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny dla instruktorów w zakresie posługiwania się przedmiotami przeznaczonymi do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej, zwany dalej "kursem".
2. Cel kursu
Celem kursu jest przygotowanie policjantów do pełnienia funkcji instruktorów w zakresie posługiwania się przedmiotami przeznaczonymi do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej i realizacji wynikających z tej funkcji obowiązków i zadań, polegających na systematycznym doskonaleniu i egzaminowaniu policjantów jednostek organizacyjnych Policji w zakresie bezpiecznego, prawidłowego użytkowania, skutecznego użycia i wykorzystania przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
Na kurs kierowani są policjanci, którzy w ramach zadań służbowych będą prowadzić szkolenie w zakresie posługiwania się przedmiotami przeznaczonymi do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej.
Skierowani na kurs muszą posiadać:
- uprawnienia instruktora taktyki i technik interwencji lub strzelań policyjnych (wyszkolenia strzeleckiego) - kserokopia lub oryginał uprawnienia należy posiadać w celu okazania prowadzącemu kurs,
- zaświadczenie (dwuletni staż) ukończenia szkolenia w zakresie posługiwania się przedmiotami przeznaczonymi do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej - kserokopia lub oryginał uprawnienia należy posiadać w celu okazania prowadzącemu kurs,
- aktualne badania lekarskie, zaopiniowane "zdolny do służby na zajmowanym stanowisku",
- aktualne zaświadczenie o zdanym teście sprawności fizycznej wystawione przez kierownika komórki właściwej w sprawach kadr i szkolenia macierzystej KWP/KSP/SP/ CBŚP,
- następujące elementy wyposażenia:
-- sprawne urządzenie służące do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej,
-- kaburę do ww. urządzenia,
-- jednostkę zasilającą,
-- okulary ochronne,
-- kaburę do broni,
-- kajdanki,
-- umundurowanie ćwiczebne (kompletne - odpowiednie do pory roku, w którym realizują zadania służbowe).
4. System prowadzenia kursu
Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.
5. Czas trwania kursu i organizacja zajęć
Realizacja treści kształcenia zawartych w programie kursu obejmuje 5 dni szkoleniowych, co stanowi 40 godzin lekcyjnych.
Podczas realizacji poszczególnych treści programu czas zajęć reguluje prowadzący w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów.
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godzinach lekcyjnych) |
Rozpoczęcie kursu | 1 |
Zajęcia programowe | 31 |
Egzamin końcowy | 7 (1 - test wiedzy, 6 - test umiejętności) |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 40 |
W planowaniu i realizowaniu treści kształcenia kursu w zakresie ćwiczeń praktycznych należy dążyć do tworzenia warunków najbardziej zbliżonych do rzeczywistych
W czasie realizacji zajęć programowych instruktorzy powinni kierować się zasadą stopniowania trudności.
Za warunki bezpieczeństwa odpowiedzialny jest organizator zajęć, a za ich przestrzeganie w trakcie zajęć indywidualnie - każdy uczestnik kursu.
Zajęcia dydaktyczne realizowanie są w układzie dziennym od poniedziałku do piątku włącznie w ilości nie przekraczającej 8 godz. dziennie.
Podstawę sprawnej realizacji programu kursu stanowi szczegółowa korelacja czasowa, którą przedstawiono w tabeli nr 1 (korelacja ogólna).
Tabela nr 1
Dzień 1 Pn | Dzień 2 Wt | Dzień 3 Śr | Dzień 4 Czw | Dzień 5 Pt | ||||
1 | I / 1 / 1 | 1 | I / 2 / 1 | 1 | II / 1 / 4 | 1 | I / 2 / 2 | III / 1 / 1 |
2 | I / 1 / 2 | 2 | I / 2 / 1 | 2 | II / 1 / 4 | 2 | I / 2 / 2 | III / 1 / 2 |
3 | I / 1 / 3 | 3 | II /1 / 2 | 3 | II / 1 / 4 | 3 | I / 2 / 2 | III / 1 / 2 |
4 | I / 1 / 3 | 4 | II /1 / 2 | 4 | II / 1 / 4 | 4 | I / 2 / 2 | III / 1 / 2 |
5 | I / 1 / 4 | 5 | II /1 / 3 | 5 | II / 1 / 4 | 5 | I / 2 / 2 | III / 1 / 2 |
6 | I / 1 / 4 | 6 | II /1 / 3 | 6 | II / 1 / 4 | 6 | I / 2 / 2 | III / 1 / 2 |
7 | I / 1 / 5 | 7 | II /1 / 5 | 7 | II / 1 / 4 | 7 | I / 2 / 2 | III / 1 / 2 |
8 | I / 1 / 5 | 8 | II /1 / 5 | 8 | II / 1 / 4 | 8 | I / 2 / 2 | Zakończenie kursu |
6. Liczebność grupy szkoleniowej
Kurs należy realizować w grupach szkoleniowych, w których liczba uczestników nie powinna przekraczać 14 osób.
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia zakładanych celów kształcenia
Z uwagi na efektywność procesu dydaktycznego i konieczność osiągnięcia założonych celów zajęcia powinny być prowadzone przez dwóch nauczycieli policyjnych posiadających uprawnienia instruktorskie w tym zakresie.
Zagadnienia dotyczące pierwszej pomocy realizuje nauczyciel policyjny posiadający stosowne uprawnienia.
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
Blok zagadnieniowy | Temat | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metoda | System oceniania |
I. INSTRUKTOR W SZKOLENIU Z ZAKRESU POSŁUGIWANIA SIĘ PRZEDMIOTAMI PRZEZNACZONYMI DO OBEZWŁADNIANIA OSÓB ZA POMOCĄ ENERGII ELEKTRYCZNEJ | 1. Szkolenie z zakresu użycia/ wykorzystania przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej w Policji. 2. Kształtowanie umiejętności metodycznych. | 17 | test wiedzy, wykład, analiza przypadku, ćwiczenia, pokaz | Dwustopniowa skala ocen z wpisem uogólnionym: zaliczono (zal.) albo me zaliczono (nzal.) Skala ocen: 1-6 |
II. STANDARYZACJA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI INSTRUKTORA | 1. Posługiwanie się przedmiotami przeznaczonymi do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej stanowiącymi wyposażenie Policji. | 15 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Dwustopniowa skala ocen z wpisem uogólnionym: zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.) |
III. EGZAMIN KOŃCOWY | 1. Egzamin z wiedzy i umiejętności. | 7 | test wiedzy, test umiejętności | Dwustopniowa skala ocen z wpisem uogólnionym: zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.) |
9. Forma zakończenia kursu
Kurs kończy się egzaminem końcowym, składającym się z pisemnego testu wiedzy i testu umiejętności. Każdy z etapów egzaminu musi być ukończony z wynikiem pozytywnym (zal.).
Warunkiem dopuszczenia słuchacza do egzaminu końcowego jest uzyskanie wszystkich zaliczeń oraz pozytywnych ocen z nabywanych wiadomości i umiejętności.
Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu z wynikiem pozytywnym i nabywa uprawnienia instruktorskie do samodzielnego prowadzenia zajęć oraz egzaminowania w zakresie posługiwania się przedmiotami przeznaczonymi do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej.
Test wiedzy:
Pisemny test wiedzy składa się z 25 zadań testowych zamkniętych wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową. Test trwa 25 minut. Słuchacz, aby zaliczyć test, musi rozwiązać prawidłowo co najmniej 21 zadań testowych.
Test umiejętności:
Podczas testu umiejętności słuchacz winien wykazać się praktyczną znajomością materiału realizowanego w trakcie kursu.
Oceniane jest poprawne wykonanie zadania egzaminacyjnego z uwzględnieniem elementów taktyki i technik posługiwania się przedmiotem przeznaczonym do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej, tj.:
- dobycie i przygotowanie urządzenia do służby,
- postawy strzeleckie,
- sposób przemieszczania się,
- wymiana kartridży,
- zaprezentowanie użycia przedmiotu z tzw. przyłożenia,
- procedura czynności przed użyciem/wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego,
- procedura zabezpieczenia wystrzelonego kartridża,
- przestrzeganie i zachowanie warunków bezpieczeństwa,
- procedura oddania prawidłowego, celnego strzału po wysiłku fizycznym (tarcza strzelecka / manekin 3D, odległość 3,0 - 3,5 m bez celownika laserowego),
- procedura oddania prawidłowego, celnego strzału po wysiłku fizycznym (tarcza strzelecka / manekin 3D, odległość 4,0 - 4,5 m z celownikiem laserowym).
Niewykonanie któregokolwiek elementu zadania egzaminacyjnego testu umiejętności w sposób prawidłowy skutkuje uzyskaniem wyniku negatywnego z egzaminu końcowego.
II.
LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO
LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO
Kategoria/nazwa wyposażenia | Liczba | |||
Wyposażenie pracowni: | ||||
1. | Komputer - laptop | 1 | ||
2. | Oprogramowanie do urządzeń | 1 na osobę | ||
2. | Rzutnik multimedialny | 1 | ||
3. | Materace gimnastyczne | 7 | ||
4. | Apteczka pierwszej pomocy | 1 | ||
Pomoce dydaktyczne: | ||||
1. | Prezentacja multimedialna | 1 | ||
2. | Przedmiot przeznaczony do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej | 1 na osobę * | ||
3. | Jednostka zasilająca do przedmiotu | 1 na osobę * | ||
4. | Kabura do przedmiotu | 1 na osobę * | ||
5. | Kartridż demonstracyjny | 4 | ||
6. | Kartridże bojowe | 4 na osobę ** | ||
7. | Kajdanki | 1 na osobę * | ||
8. | Okulary ochronne | 1 na osobę * | ||
9. | Kabura do broni | 1 na osobę * | ||
10. | Pas główny | 1 na osobę * | ||
11. | Tarcza strzelecka | 28 | ||
12. | Manekin 3D (imitujący postać człowieka) | 2 | ||
13. | Atrapa noża | 1 na parę | ||
14. | Broń szkolna | 1 na osobę | ||
15. | Atrapa pałki | 1 na parę | ||
16. | AED (automatyczny zewnętrzny defibrylator treningowy) | 2 | ||
17. | Manekiny do resuscytacji | 2 | ||
18. | Jednorazowe rękawiczki nitrylowe | 6 szt. na osobę | ||
19. | Jednorazowe maseczki do sztucznego oddychania | 2 szt. na osobę | ||
20. | Sala komputerowa | 1 komputer na osobę | ||
Materiały pomocnicze: | ||||
1. | Pakiet egzaminacyjny (arkusz pytań i karty odpowiedzi, założenia do części praktycznej) | 1 |
** kartridże zapewnione przez Komendę Główną Policji w ramach zakupów centralnych, zgodnie z potrzebami szkoleniowymi i programowymi
III.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
INSTRUKTOR W SZKOLENIU Z ZAKRESU POSŁUGIWANIA SIĘ PRZEDMIOTAMI PRZEZNACZONYMI DO OBEZWŁADNIANIA OSÓB ZA
POMOCĄ ENERGII ELEKTRYCZNEJ
TEMAT NR 1: Szkolenie z zakresu użycia/wykorzystania przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej w Policji.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wskazać podstawy prawne, cel i zasady organizacji szkolenia z zakresu użycia/wykorzystania przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej;
- omówić zakres kursu związanego z użyciem/wykorzystaniem przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej z etatowymi policjantami jednostki organizacyjnej Policji;
- sporządzić dokumentację z użycia/wykorzystania przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej;
- dokonać oceny zasadności, legalności i prawidłowości użycia lub wykorzystania przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej;
- udzielić pierwszej pomocy po użyciu przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej.
L.p. | Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Rozpoczęcie kursu, założenia programowe kursu oraz warunki bezpieczeństwa wymagane podczas zajęć. | 1 | wykład | Omów warunki bezpieczeństwa prowadzenia zajęć, system oceniania. |
2. | Sprawdzenie wiedzy użytkownika, w zakresie użytkowania, użycia/wykorzystania przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej. | 1 | test | Przeprowadź test wiedzy obejmujący wiedzę z zakresu programu lokalnego doskonalenia zawodowego dla użytkowników przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej. Stosuj system ocen uogólnionych: zal./nzal. |
3. | Podstawy prawne, cel i zasady organizacji kursu z zakresu użycia/wykorzystania przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej w Policji. | 2 | wykład | Przedstaw: 1. Zbiór przepisów prawnych dotyczących użytkowania, użycia/wykorzystania przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej. 2. Programy nauczania w doskonaleniu zawodowym. 3. Cel kursu. 4. Zasady dokumentowania użycia/wykorzystania przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej. |
4. | Analiza zasadności, legalności i prawidłowości użycia lub wykorzystania przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej. | 2 | analiza przypadku | 1. Posiłkując się wcześniej przygotowanymi założeniami (przykładami sytuacji z tzw. jednostek terenowych Policji), przeprowadź w grupach dwuosobowych analizę zasadności, legalności i prawidłowości użycia lub wykorzystania przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej. Dokonaj oceny pracy słuchaczy stosując system ocen uogólnionych: zal./nzal. |
5. | Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy. | 2 | pokaz, ćwiczenia | Omów: 1. Obowiązki prawne udzielenia pierwszej pomocy. 2. Algorytm postępowania na miejscu zdarzenia w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia poszkodowanego. 3. Resuscytację krążeniowo-oddechową osób dorosłych. 4. Użycie automatycznego defibrylatora zewnętrznego. 5. Algorytm postępowania poekspozycyjnego (po użyciu elektrod). Przeprowadź ćwiczenia oraz dokonaj oceny pracy słuchaczy stosując system ocen uogólnionych: zal./nzal. |
TEMAT NR 2: Kształtowanie umiejętności metodycznych.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wskazać elementy metodyki szkolenia i doskonalenia w zakresie posługiwania się przedmiotami przeznaczonymi do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej;
- przeprowadzić zajęcia na podstawie programu kursu.
L. p | Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Wybrane zagadnienia z zakresu dydaktyki. | 2 | wykład | Omów: 1. Zasady kształcenia. 2. Wybrane metody kształcenia. 3. Środki dydaktyczne w realizacji szkolenia z zakresu posługiwania się przedmiotami przeznaczonymi do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej. 4. Strukturę zajęć szkoleniowych. 5. Zasady budowy i sporządzania konspektu do zajęć. Przydziel tematy do samodzielnego prowadzenia zajęć. |
2. | Prezentacja prowadzenia zajęć szkoleniowych. | 8 | ćwiczenia | W celu zapewnienia optymalnych warunków służących kształtowaniu umiejętności dydaktycznych realizowanych w ramach zagadnienia "Prezentacja prowadzenia zajęć szkoleniowych", podziel grupę szkoleniową na dwie podgrupy. Poleć słuchaczom równolegle przeprowadzić zajęcia dydaktyczne w podgrupach, zgodnie z opracowanym wcześniej konspektem. Dokonaj oceny pracy słuchaczy stosując skalę ocen: 1-6 |
BLOK ZAGADNIENIOWY NR II
STANDARYZACJA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI INSTRUKTORA
TEMAT NR 1: Posługiwanie się przedmiotami przeznaczonymi do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej stanowiącymi wyposażenie Policji.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- rozróżniać kartridże stosowane w przedmiotach przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej będące na wyposażeniu Policji;
- posługiwać się przedmiotami przeznaczonymi do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej stanowiącymi wyposażenie Policji;
- stosować i przestrzegać zasad użytkowania i przechowywania urządzeń;
- stosować elementy techniki i taktyki posługiwania się przedmiotami przeznaczonymi do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej;
- realizować procedury rejestracji i odczytu danych z urządzeń.
L.p. | Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji | |
1. | Kartridże do przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej. | 1 | wykład | Omów: 1. Budowę, rodzaje i tor lotu sond. 2. Budowę przewodów elektrycznych. 3. Zatrzaski kartridża. 4. Znaczniki strzału. 5. Zabezpieczanie sond po użyciu/wykorzystaniu urządzeń. | |
2. | Przedmioty przeznaczone do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej. | 2 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Omów i zaprezentuj rodzaje, budowę i działanie przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej stanowiących wyposażenie Policji. | |
3. | Konserwacja i warunki przechowywania przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej. | 1 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Omów i zaprezentuj: 1. Czyszczenie portu kartridża. 2. Procedury przechowywania. 3. Procedurę przeprowadzenia testu iskry. Przeprowadź ze słuchaczami ćwiczenia z zakresu prezentowanych zagadnień. | |
4. | Elementy taktyki i technik posługiwania się przedmiotami przeznaczonymi do obezwładnia osób za pomocą energii elektrycznej. | 8 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Przygotuj urządzenie do służby. Zaprezentuj użycie/wykorzystanie przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej. Omów elementy taktyczne w posługiwaniu się przedmiotami przeznaczonymi do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej. Omów i przećwicz sposób postępowania po oddaniu strzału. | |
5. | Zasady rejestracji i odczytu danych. | 2 | pokaz, ćwiczenia | Omów: 1. System rejestracji zdarzeń. 2. Rejestr impulsów. Omów i przećwicz obsługę aplikacji urządzeń. |
BLOK ZAGADNIENIOWY NR III
EGZAMIN KOŃCOWY
TEMAT NR 1: Egzamin z wiedzy i umiejętności.
L. p | Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Sprawdzenie poziomu nabytej wiedzy. | 1 | test wiedzy | Przeprowadź pisemny test wiedzy składający się z 25 zadań testowych zamkniętych wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową. Na test przeznacz 25 minut. Warunkiem zaliczenia testu jest rozwiązanie prawidłowo co najmniej 21 zadań. Pamiętaj, że warunkiem dopuszczenia słuchacza do egzaminu końcowego jest uzyskanie wszystkich zaliczeń oraz pozytywnych ocen z nabywanych wiadomości i umiejętności. Przy ocenianiu słuchaczy zastosuj dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym: zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |
2. | Sprawdzianie poziomu nabytych umiejętności. | 6 | test umiejętności | Podczas testu umiejętności słuchacz winien wykazać się praktyczną znajomością materiału stanowiącego program kursu. Oceń poprawne wykonanie zadania egzaminacyjnego, uwzględniając elementy taktyki i technik posługiwania się przedmiotem przeznaczonym do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej, tj. - dobycie i przygotowanie urządzenia do służby, - postawy strzeleckie, - sposób przemieszczania się, - wymiana kartridży, - zaprezentowanie użycia przedmiotu z tzw. przyłożenia - procedurę czynności przed użyciem/wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego, - procedurę zabezpieczenia wystrzelonego kartridża, - przestrzeganie i zachowanie warunków bezpieczeństwa, - procedurę oddania prawidłowego, celnego strzału po wysiłku fizycznym (tarcza strzelecka / manekin 3D, odległość 3,0 - 3,5 m bez celownika laserowego), - procedurę oddania prawidłowego, celnego strzału po wysiłku fizycznym (tarcza strzelecka / manekin 3D, odległość 4,0 - 4,5 m z celownikiem laserowym). Niewykonanie w sposób prawidłowy któregokolwiek elementu testu umiejętności powoduje przerwanie egzaminu i uzyskanie wyniku negatywnego z egzaminu końcowego. Przy ocenianiu słuchaczy zastosuj dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym: zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |