Program nauczania na kursie specjalistycznym dla dzielnicowych.
Dz.Urz.KGP.2023.2
Akt utracił mocDECYZJA Nr 399
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 30 grudnia 2022 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla dzielnicowych
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA DZIELNICOWYCH
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA DZIELNICOWYCH
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia kursu i forma przeprowadzenia egzaminu końcowego
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny dla dzielnicowych, zwany dalej "kursem".
Celem kursu jest przygotowanie policjanta do wykonywania zadań służbowych na stanowisku dzielnicowego.
Na kurs kierowani są policjanci, którzy pełnią służbę na stanowisku dzielnicowego oraz posiadają poświadczenie bezpieczeństwa, upoważniające ich do dostępu do informacji niejawnych, oznaczonych klauzulą "poufne".
Kurs realizowany jest w systemie stacjonarnym. Może być on prowadzony w formie elektronicznego kształcenia na odległość w przypadku treści realizowanych metodą wykładu lub za pomocą innych metod podających.
Kurs trwa 18 dni szkoleniowych. Na całkowity wymiar czasu trwania kursu, składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Rozpoczęcie, zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu | 1 |
Zajęcia programowe | 140 |
Egzamin końcowy | 2 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 144 (18 dni szkoleniowych) |
Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, realizowanych od poniedziałku do piątku, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.
W uzasadnionych przypadkach, kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących czasu służby, wprowadzić inny dzienny oraz tygodniowy wymiar godzin lekcyjnych oraz realizować zajęcia od poniedziałku do soboty.
Treści kształcenia należy realizować w grupie szkoleniowej, której liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod i technik dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie może przekraczać 23 osób.
Zaleca się, żeby zajęcia w danej grupie szkoleniowej, w obrębie bloku lub zagadnienia, prowadził, w miarę możliwości ten sam nauczyciel. W przypadku braku określenia liczby prowadzących zajęcia, przyjmuje się zasadę, iż do realizacji wyodrębnionych zagadnień wyznacza się jednego nauczyciela. Natomiast w przypadku zajęć praktycznych liczba nauczycieli, wraz z określeniem ich roli, wynika ze sposobu realizacji zajęć w podgrupach oraz przyjętych założeń do stosowanej metody (techniki). Dopuszczalne jest podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń, regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.
W trakcie realizacji szkolenia słuchaczy obowiązuje umundurowanie ćwiczebne. Policjanci biorący udział w symulacjach lub ćwiczeniach w charakterze pozoranta mogą być w ubiorze cywilnym.
Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka i równego traktowania, zakazu dyskryminacji, obowiązku zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym zasad komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami oraz tematyki przeciwdziałania korupcji, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań.
Nauczyciel policyjny podczas realizacji treści kształcenia jest zobowiązany posługiwać się przykładami z praktyki policyjnej i orzecznictwa sądowego.
Blok | Czas realizacji w godzinach lekcyjnych | System oceniania |
NR I Organizacja, metody i formy pełnienia służby przez dzielnicowego | 6 | Nabywane przez słuchaczy wiadomości i umiejętności podlegają bieżącej ocenie według obowiązującej skali ocen: 6-1. Sporządzone przez słuchaczy dokumenty, podlegają bieżącej ocenie według dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym - zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). Każda negatywna ocena uzyskana w trakcie bloku tematycznego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Zaliczenie bloku następuje na podstawie średniej ocen bieżących (minimum dwie oceny) uzyskanych w toku realizacji poszczególnych tematów. Do średniej nie wlicza się ocen uogólnionych. W bloku nr IV temacie nr 5 wymagane jest zaliczenie wszystkich zalecanych strzelań. |
NR II Zagadnienia prawne | 30 | |
NR III Profilaktyka społeczna | 24 | |
NR IV Interwencje policyjne | 61 | |
NR V Postępowania w sprawach o wykroczenia | 7 | |
NR VI Wybrane zagadnienia z zakresu prawa karnego procesowego | 7 | |
NR VII Praca operacyjna | 5 | |
Razem: | 140 |
Kurs kończy się egzaminem końcowym. Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest uzyskanie zaliczenia z każdego bloku tematycznego.
Egzamin przeprowadza się według poniższych zasad:
Kryteria oceny testu wiedzy:
ocena 1 | niedostateczna | od 0 do 27 poprawnych odpowiedzi |
ocena 2 | dopuszczająca | od 28 do 30 poprawnych odpowiedzi |
ocena 3 | poprawna | od 31 do 33 poprawnych odpowiedzi |
ocena 4 | dobra | od 34 do 36 poprawnych odpowiedzi |
ocena 5 | bardzo dobra | od 37 do 38 poprawnych odpowiedzi |
ocena 6 | wyróżniająca | od 39 do 40 poprawnych odpowiedzi |
Absolwent kursu otrzymuje "Świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego", z wpisanym ogólnym wynikiem nauki (średnia wszystkich ocen okresowych) oraz oceną z egzaminu końcowego.
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TEMAT NR 1: Organizacja służby dzielnicowego
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- określić prawne i funkcjonalne podstawy służby dzielnicowego, - omówić organizację służby na stanowisku dzielnicowego.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Organizacja służby na stanowisku dzielnicowego. | 2 | wykład, dyskusja | Omów cele funkcjonowania oraz wskaż uregulowania prawne służby dzielnicowego i wymagania kwalifikacyjne stawiane policjantowi na tym stanowisku. Przedstaw zasady wyznaczania, przydziału i obsługi rejonu służbowego, formy pełnienia służby przez dzielnicowego uwzględniając istotę obchodu oraz znaczenie właściwego planowania czasu służby obchodowej. |
TEMAT NR 2: Zakres zadań dzielnicowego
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- scharakteryzować rodzaje oraz zakres rozpoznania rejonu służbowego,
- przedstawić cele oraz zasadę funkcjonowania Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa (KMZB), - wymienić zadania Policji w sytuacjach kryzysowych.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Rozpoznanie rejonu służbowego. | 2 | wykład, dyskusja | Scharakteryzuj rodzaje rozpoznania rejonu prowadzonego przez dzielnicowego oraz zakres wymaganych wiadomości o przydzielonym rejonie służbowym. W takcie dyskusji wypracuj z grupą kategorie osób, które są w szczególnym zainteresowaniu dzielnicowego. W dalszej kolejności, w ramach dyskusji określ zadania, jakie należy podjąć wobec osób zagrażających bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu, osób mających wpływ na funkcjonowanie środowiska lokalnego, osób narażonych na działalność przestępczą i ofiar przestępstw. Wskaż zasady obiegu informacji o osobach i zjawiskach objętych rozpoznaniem. W ramach dyskusji zaprezentuj zakres rozpoznania terenowego oraz źródła i sposoby uzyskiwania bieżących informacji o infrastrukturze rejonu. Przedstaw informacje, jakie powinny być gromadzone w teczce rejonu. |
2. | Zadania dzielnicowego wynikające z funkcjonowania KMZB. | 1 | wykład, dyskusja | Przedstaw cele oraz zasadę funkcjonowania KMZB oraz jej rolę jako: - platformy wymiany informacji między społeczeństwem a Policją pozwalającej na ocenę i optymalizację działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa, - narzędzia aktywizującego społeczności lokalne (społeczeństwo obywatelskie). Omów zakres informacji o zagrożeniach uzyskiwanych z KMZB. Omów funkcjonalności KMZB, kategorie dostępnych zagrożeń w części interaktywnej oraz proces nanoszenia zagrożeń na mapę. Zaakcentuj konieczność rzetelnej weryfikacji wskazanych zagrożeń pod kątem ich faktycznego występowania - zjawisko niepotwierdzone nie musi okazać się nieprawdziwe (konieczność właściwego nadzoru nad działaniami w celu weryfikacji zagrożenia). Omów sposób zapisu w karcie weryfikacji zagrożenia (rzeczowość zapisu tak, aby wskazywał datę, czas, osobę oraz podjęte działania w ramach |
weryfikacj i/likwidacj i zagrożenia). Omów sposób dokumentowania czynności w procesie weryfikacji informacji o zagrożeniu (notatnik służbowy, protokół odprawy do służby, wpis w karcie weryfikacji zagrożenia). | ||||
3. | Rola i zadania Policji w sytuacjach kryzysowych. | 1 | wykład, dyskusja | Omów rolę i zadania Policji w sytuacjach kryzysowych, w tym spowodowanych zagrożeniem terrorystycznym. Przedstaw rolę i zadania Policji w sytuacjach katastrof naturalnych, awarii technicznych, aktów terrorystycznych i innych zagrożeń nadzwyczajnych. Zaakcentuj potrzebę niesienia pomocy obywatelom oraz właściwego informowania społeczności lokalnej. Dokonaj zaliczenia bloku tematycznego. |
BLOK NR II: ZAGADNIENIA PRAWNE
TEMAT NR 1: Wybrane elementy prawa karnego i prawa wykroczeń
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- dokonać kwalifikacji prawnej wybranych przestępstw i wykroczeń,
- wskazać zadania dzielnicowego wynikające z wybranych ustaw szczególnych.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Przestępstwa kryminalne. | 2 | dyskusja, analiza przypadku, ćwiczenia | W oparciu o przygotowane założenia i na podstawie zdarzeń wskazanych przez słuchaczy, zleć im zakwalifikowanie i określanie trybu ścigania wybranych przestępstw. Oceń pracę słuchaczy. |
2. | Wybrane wykroczenia. | 3 | analiza przypadku, ćwiczenia | W oparciu o przygotowane założenia i na podstawie zdarzeń wskazanych przez słuchaczy, zleć im zakwalifikowanie i określanie trybu ścigania wybranych wykroczeń; uwzględnij przepisy prawa miejscowego. Oceń pracę słuchaczy. |
3. | Wybrane przepisy z ustaw szczególnych. | 4 | dyskusja, analiza przypadku, ćwiczenia | Wskaż przepisy karne wybranych ustaw szczególnych oraz w oparciu o przygotowane założenia omów zadania dzielnicowego wynikające z: - ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2022 r. poz. 1191), - ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2022 r. poz. 671), - ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2022 r. poz. 572 i 2375), - ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916, 1726, 2185 i 2375), - ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1466 i 1700), - ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2519), - ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2022 r. poz. 2516), - ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2021 r. poz. 1119, z późn. zm.). Oceń pracę słuchaczy. |
TEMAT NR 2: Postępowanie w sprawach nieletnich i małoletnich pozbawionych opieki
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- określić zadania dzielnicowego wobec sprawców czynów karalnych i nieletnich zagrożonych demoralizacją,
- sporządzić protokół zatrzymania nieletniego,
- omówić czynności podejmowane w przypadku ujawnienia małoletniego pozbawionego opieki.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Zadania dzielnicowego wobec nieletnich zagrożonych demoralizacją i sprawców czynów karalnych. | 3 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Przypomnij pojęcia "nieletni", "demoralizacja", "czyn karalny" oraz uregulowania dot. współpracy Policji z sądem i prokuraturą w zakresie ujawniania i zwalczania demoralizacji i przestępczości nieletnich. Określ zadania dzielnicowego w zakresie przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości nieletnich oraz działania na rzecz małoletnich. Poleć słuchaczom sporządzenie na podstawie założeń, dokumentacji ze zrealizowanych czynności w postaci protokołu zatrzymania nieletniego oraz notatki dotyczącej ujawnienia faktu demoralizacji. |
2. | Omawianie sporządzonej dokumentacji. | 1 | dyskusja | Omów i oceń sporządzoną dokumentację wskazując na ewentualne błędy. |
3. | Zadania dzielnicowego wobec małoletnich pozbawionych opieki. | 2 | wykład, dyskusja | Przedstaw pojęcie "małoletniego" oraz omów podstawowe czynności w przypadku ujawnienia małoletniego pozbawionego opieki. |
TEMAT NR 3: Karno-prawne aspekty narkomanii i alkoholizmu
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- opisać podstawowe środki odurzające i substancje psychotropowe oraz symptomy ich zażycia, - rozpoznać podstawowe symptomy uzależnienia od alkoholu.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Podstawowe pojęcia związane z narkomanią i przepisy karne ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2020 r. poz. 2050, z późn. zm.). | 2 | wykład, dyskusja | W nawiązaniu do doświadczenia życiowego i zawodowego słuchaczy omów problematykę narkomanii w Polsce, podkreślając jej kryminogenny charakter. Omów rodzaje narkotyków oraz wskaż na charakterystyczne symptomy mogące świadczyć o zażyciu narkotyku (stany fizyczne i psychiczne). W oparciu o ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii omów podstawowe pojęcia związane z narkomanią i przepisy karne ustawy. |
2. | Podstawowe pojęcia związane z alkoholizmem i przepisy ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. | 1 | wykład, dyskusja | W nawiązaniu do doświadczenia życiowego i zawodowego słuchaczy omów problematykę alkoholizmu w Polsce, podkreślając jego kryminogenny charakter. Omów charakterystyczne symptomy mogące świadczyć o uzależnieniu od alkoholu (stany fizyczne i psychiczne). W oparciu o ustawę z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi omów podstawowe pojęcia i przepisy karne ustawy. |
TEMAT NR 4: Wybrane zagadnienia prawa cywilnego i rodzinnego
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- określić sposób postępowania w przypadku wystąpienia sporów sąsiedzkich,
- wskazać różnice pomiędzy właścicielem nieruchomości a posiadaczem oraz wskazać sposób postępowania wobec naruszania ich praw,
- scharakteryzować odpowiedzialność za określone czyny niedozwolone,
- wskazać sposób postępowania dzielnicowego w przypadku ujawnienia nieprawidłowości w wykonywaniu władzy rodzicielskiej,
- omówić istotę obowiązku alimentacyjnego i krąg zobowiązanych do alimentacji.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Spory sąsiedzkie. | 5 | wykład, analiza przypadku, ćwiczenia | Omów treść i wykonywanie prawa własności oraz ochronę własności. Wskaż różnicę między własnością a posiadaniem. Na podstawie przepisów prawa cywilnego omów zagadnienia związane z tzw. samowolnym naruszeniem posiadania nieruchomości - obrona konieczna, samopomoc (art. 343 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny), wskazując jednocześnie na właściwość organów w sprawach egzekucyjnych (art. 758 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego). W oparciu o przygotowane założenia i na podstawie przypadków wskazanych przez słuchaczy wypracuj sposób postępowania w sytuacji wystąpienia sporów sąsiedzkich oraz sporów pomiędzy właścicielem nieruchomości a posiadaczem. Oceń pracę słuchaczy. |
2. | Czyny niedozwolone. | 3 | wykład, analiza przypadku, ćwiczenia | Scharakteryzuj wybrane czyny niedozwolone (odpowiedzialność małoletnich, odpowiedzialność za zwierzęta, odpowiedzialność za wyrzucenie, wylanie, spadnięcie przedmiotu). W oparciu o przygotowane założenia i na podstawie zgłaszanych potrzeb słuchaczy wypracuj z grupą sposób postępowania w określonych sytuacjach. Oceń pracę słuchaczy. |
3. | Wykonywanie władzy rodzicielskiej oraz obowiązek alimentacyjny. | 4 | wykład, dyskusja | Przedstaw istotę władzy rodzicielskiej. Wskaż przesłanki pozbawienia i ograniczenia władzy rodzicielskiej. Posługując się określonymi przykładami w trakcie dyskusji wskaż na prawidłowy sposób postępowania dzielnicowego w przypadku ujawnienia nieprawidłowości w wykonywaniu władzy rodzicielskiej. Omów istotę obowiązku alimentacyjnego. Dokonaj zaliczenia bloku tematycznego. |
BLOK NR III: PROFILAKTYKA SPOŁECZNA
TEMAT NR 1: Kompetencje społeczne dzielnicowego
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wskazać swój styl komunikowania się oraz styl reagowania na konflikt,
- wykorzystać w sposób efektywny komunikację werbalną i niewerbalną w kontakcie ze społeczeństwem,
- wybrać sposób rozwiązania sytuacji konfliktowej,
- określić potrzeby osoby pokrzywdzonej,
- przygotować wystąpienie publiczne.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Komunikacja interpersonalna. | 4 | wykład, ćwiczenia | Omów i przećwicz komunikację werbalną i niewerbalną w kontekście zadań realizowanych przez dzielnicowego z uwzględnieniem budowania i podtrzymania kontaktu z małoletnim w ramach prowadzenia zajęć edukacyjno-profilaktycznych. Omów style komunikacyjne (agresja, asertywność, uległość) i konsekwencje ich zastosowania w sytuacjach zawodowych. Na bazie doświadczenia zawodowego słuchaczy wypracuj z grupą najczęściej występujące bariery komunikacyjne. Omów techniki aktywnego słuchania. Wskaż możliwość zastosowania tych technik oraz przećwicz je. Zwróć uwagę na rolę pytań i informacji zwrotnej w relacji z petentem. Omów zagadnienia związane z wywieraniem wpływu na innych (komunikacja perswazyjna, obrona przed manipulacją). Zajęcia prowadzone są przez psychologa. |
2. | Kontakt z osobą pokrzywdzoną. | 1 | wykład | Omów sposoby reagowania ludzi w sytuacjach trudnych. Zwróć uwagę na funkcjonowanie na poziomie emocjonalnym i poznawczym osób znajdujących się w takich sytuacjach. Zwróć uwagę na potrzeby osób pokrzywdzonych. Omów wskazówki do kontaktu z nimi zwracając szczególną uwagę na spokojny ton, zrozumienie i należytą uwagę, tworzenie atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji, dostosowanie do stanu emocjonalnego pokrzywdzonej osoby (odzwierciedlanie emocji). Zajęcia prowadzone są przez psychologa. |
3. | Konflikty interpersonalne. | 4 | wykład, ćwiczenia | Omów istotę oraz przyczyny konfliktów interpersonalnych. W ramach ćwiczeń słuchacz wykona test określający style reakcji na konflikt. Omów uzyskane wyniki. Wypracuj z grupą sytuacje, w których w sposób optymalny można wykorzystać poszczególne style rozwiązywania konfliktów. Zwróć uwagę na możliwości wykorzystania negocjacji, mediacji i arbitrażu w sytuacjach konfliktowych. Omów i przećwicz techniki asertywne możliwe do zastosowania w konflikcie. Zajęcia prowadzone są przez psychologa. Oceń pracę słuchaczy. |
4. | Wystąpienia publiczne. | 5 | wykład, ćwiczenia | W ramach samokształcenia słuchacze przygotują wystąpienie publiczne, np. dla przedstawicieli rady gminy, dzielnicy, osiedla, uczniów, tematycznie związane z realizowanymi programami profilaktycznymi. W trakcie warsztatów zwróć uwagę na zagadnienia związane z zasadami poprawnej wypowiedzi, elementami komunikacji niewerbalnej i technikami udzielania odpowiedzi (socjotechniki). Omów zasady współpracy z mediami i wystąpienia publicznego. Wystąpienia słuchaczy w miarę możliwości utrwal przy pomocy kamery. Oceń pracę słuchaczy. W miarę możliwości zajęcia powinny być realizowane w jednym bloku godzinowym. |
TEMAT NR 2: Rola dzielnicowego w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- omówić sposób nawiązania i prowadzenia współpracy z przedstawicielami lokalnej społeczności,
- omówić zadania realizowane przez dzielnicowego w zakresie profilaktyki społecznej,
- wskazać zakres współpracy z wybranymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się przeciwdziałaniem uzależnień,
- wskazać zadania dzielnicowego wynikające z programów profilaktycznych,
- stworzyć plan działania priorytetowego.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Współpraca z przedstawicielami lokalnej społeczności. | 1 | wykład, dyskusja | Wypracuj ze słuchaczami zakres i formy współdziałania Policji z podmiotami działającymi na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego. Zaakcentuj znaczenie i korzyści wynikające z prowadzonej współpracy. Omów elementy strategii Community Policing i określ rolę dzielnicowego, jako jej realizatora na poziomie lokalnym. |
2. | Programy profilaktyczne realizowane przez jednostki organizacyjne Policji oraz zadania dzielnicowego z zakresu profilaktyki społecznej. | 3 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Określ zadania dzielnicowego w zakresie realizowanych programów profilaktycznych. Wskaż zadania z zakresu profilaktyki społecznej akcentując rolę dzielnicowego w inspirowaniu i organizowaniu działań oraz przedsięwzięć o charakterze profilaktycznym i prewencyjnym. Na podstawie doświadczenia słuchacze wskażą rolę dzielnicowego i zakres współpracy z wybranymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się zagrożeniami dla porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałaniem uzależnieniom. |
3. | Plan działania priorytetowego dla rejonu służbowego. | 6 | wykład, ćwiczenia dyskusja | Na podstawie założeń słuchacze opracują plan działania priorytetowego rejonu służbowego. Scharakteryzują zdiagnozowane zagrożenie, wskażą zakładany do osiągnięcia cel, proponowane etapy działań, określą podmioty współpracujące podczas realizacji działania priorytetowego oraz sposób przekazania społeczności rejonu informacji o działaniu priorytetowym. Podczas realizacji zajęć wskaż wagę wykorzystania KMZB, analizy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz oczekiwań społecznych itp. Oceń pracę słuchaczy. Dokonaj zaliczenia bloku tematycznego. |
BLOK NR IV: INTERWENCJE POLICYJNE
TEMAT NR 1: Realizowanie zadań dzielnicowego w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- scharakteryzować zjawisko przemocy w rodzinie,
- omówić zadania wynikające z procedury "Niebieskie Karty",
- wykonać czynności związane ze wszczęciem procedury "Niebieskie Karty" oraz czynności związane z wydaniem nakazu natychmiastowego opuszczenia przez sprawcę przemocy w rodzinie wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia lub/i związane z wydaniem zakazu zbliżania się przez sprawcę przemocy w rodzinie do wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia,
- wskazać zadania wynikające z "Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie".
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Charakterystyka przemocy w rodzinie. | 6 | wykład, ćwiczenia w grupach, dyskusja | Na podstawie doświadczenia w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie słuchacze dobrani w grupach scharakteryzują zjawisko przemocy w rodzinie i przedstawią rolę i formy działania dzielnicowego w procedurze niesienia pomocy osobie doznającej przemocy w rodzinie. Omawiając zagadnienie nawiąż do uregulowań prawnych dotyczących przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Zwróć uwagę na rolę dzielnicowego w kwestii identyfikowania sytuacji zagrożenia przemocą i ochrony przed przemocą osób z niepełnosprawnościami. Zaakcentuj rolę dzielnicowego w pracy interdyscyplinarnej w ramach grupy roboczej dotyczącej przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Zwróć uwagę na sytuacje gdzie osobą podejrzewaną o stosowanie przemocy w rodzinie bądź osobą doznająca przemocy w rodzinie jest policjant. |
2. | Uprawnienia policjanta w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie. | 3 | wykład, dyskusja | Określ uprawnienia policjanta realizowane w związku z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie, w tym w zakresie stosowania nakazu natychmiastowego opuszczenia przez sprawcę przemocy w rodzinie wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia lub/i związane z wydaniem zakazu zbliżania się przez sprawcę przemocy w rodzinie do wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia. Omów i oceń sporządzoną dokumentację związaną z uprawnieniami policjanta w związku z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie, wskazując ewentualne błędy. |
3. | Zadania wynikające z realizacji "Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie". | 1 | wykład, dyskusja | Scharakteryzuj rolę dzielnicowego w długofalowych działaniach profilaktycznych, z uwzględnieniem zadań wynikających z realizacji "Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie". |
TEMAT NR 2: Przeprowadzanie interwencji przez dzielnicowego
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- właściwie korzystać z uprawnień dotyczących wybranych czynności wykonywanych przez dzielnicowego,
- posłużyć się wybranym systemem informatycznym dla sprawdzenia osoby, pojazdu, dokumentu, rzeczy,
- interpretować podstawowe pojęcia związane z użyciem lub wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego i broni palnej,
- wymienić zasady, warunki i przypadki użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego i broni palnej,
- przestrzegać zakazów użycia środków przymusu bezpośredniego i broni palnej,
- stosować zasady postępowania z przydzieloną bronią palną,
- wykorzystać informacje z wybranych policyjnych systemów informatycznych.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Podstawowe uprawnienia, wykorzystywane podczas wybranych czynności wykonywanych przez dzielnicowego. | 4 | wykład, dyskusja | W trakcie doskonalenia przypomnij postępowanie przy wykonywaniu niektórych uprawnień policjantów wykorzystywane w codziennej służbie (legitymowanie, kontrola osobista, sprawdzenie prewencyjne, zatrzymanie i doprowadzenie), podkreśl znaczenie ich rzetelnego wykonywania. W ramach dyskusji przypomnij podstawowe pojęcia związane z użyciem lub wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego i broni palnej. Przypomnij zasady, warunki i przypadki użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego i broni palnej, a także zakazy ich użycia. |
2. | Wykorzystanie informacji z wybranych policyjnych systemów informatycznych z zastosowaniem stanowisk dostępowych. | 2 | wykład, ćwiczenia | Omów wykorzystanie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (KSIP) i Systemu Wspomagania Dowodzenia (SWD) w służbie dzielnicowego. Omów aplikację SWD przeznaczoną dla terminali mobilnych, a następnie kryteria sprawdzenia przez mechanizm SPP, uwzględniając interpretacje odpowiedzi z poszczególnych systemów. Zaprezentuj zasady wykorzystania systemu KSIP (poruszanie się po formularzu, korzystanie z list, metaznaków, zmiana kontekstu sprawdzenia). Wskaż na stosowanie "transliteracji". Wskaż na różnice we wprowadzaniu warunków zapytania oraz interpretacji wyników sprawdzeń w KSIP i SWD. Wskaż możliwość powiązania legitymowań KSIP z wykorzystaniem Punktu Sprawdzeń w SWD. W oparciu o przygotowane założenia przeprowadź ćwiczenia ze słuchaczami z wykorzystaniem ww. systemów obejmujące sprawdzenie osób, pojazdów, dokumentów oraz rzeczy. Oceń pracę słuchaczy. |
3. | System Informacyjny Schengen. | 2 | wykład, ćwiczenia | Omów funkcjonowanie i użytkowanie przez Policję Systemu Informacyjnego Schengen. Omów procedury postępowania policjanta |
w przypadku odnalezienia osoby lub przedmiotu na skutek wglądu do danych Systemu Informacyjnego Schengen. Omów prawidłowe wypełnienie formularzy. W oparciu o przygotowane założenia przeprowadź ćwiczenia ze słuchaczami. Oceń pracę słuchaczy. |
TEMAT NR 3: Wybrane elementy taktyki i technik interwencji
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- określić warunki bezpieczeństwa wymagane podczas zajęć oraz procedurę powypadkową,
- transportować osobę stosując odpowiednie chwyty transportowe,
- zakładać kajdanki oraz dokonać sprawdzenia osoby w różnych sytuacjach taktycznych,
- obezwładnić osobę,
- zastosować odpowiednie środki przymusu bezpośredniego przed atakiem niebezpiecznym przedmiotem,
- stosować zasady postępowania wobec osób z zaburzeniami psychicznymi, po upojeniu alkoholowym, w stanie po zażyciu substancji psychotropowych
i nowych substancji psychoaktywnych oraz niekontrolujących swoich zachowań z innych przyczyn,
- stosować odpowiednią taktykę podczas legitymowania i zatrzymywania osób w różnych miejscach, stawiających bierny i czynny opór oraz dokonujących czynnej napaści na funkcjonariusza,
- przeprowadzić interwencję wobec "szczególnej" grupy osób.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Założenia tematu oraz warunki bezpieczeństwa wymaganego podczas zajęć. | 1 | pogadanka, wykład, dyskusja | Zapoznaj słuchaczy ze strukturą tematu oraz warunkami bezpieczeństwa wymaganego podczas zajęć. Omów warunki zaliczenia. Poinformuj o zasadach i regulaminie korzystania z obiektów dydaktycznych. Zapoznaj słuchaczy z warunkami uczestnictwa w zajęciach i omów procedurę powypadkową. |
2. | Doskonalenie chwytów transportowych. | 2 | pokaz, ćwiczenia | Doskonal techniki chwytów transportowych. Doskonalenie rozpocznij od umiejętności stosowania łagodnych form prowadzenia osoby, która nie stawia oporu. Następnie doskonal techniki prowadzenia, chwyty transportowe, sposoby odrywania i podnoszenia z ziemi w różnych sytuacjach, także wtedy, kiedy osoba stawia bierny lub czynny opór. W razie potrzeby sytuacje takie zakończ unieruchomieniem i przygotowaniem do założenia kajdanek. Oceń pracę słuchaczy. |
3. | Doskonalenie technik zakładania kajdanek, sprawdzenie osoby w różnych sytuacjach taktycznych. | 2 | pokaz, ćwiczenia | Doskonal techniki zakładania kajdanek oraz sprawdzenia osoby w różnych sytuacjach taktycznych. Przypomnij poszczególne etapy zakładania kajdanek: - utrzymanie bezpiecznej odległości, - prawidłowe wydawanie poleceń aż do właściwego ustawienia osoby, - prawidłowe założenie kajdanek, - sprawdzenie osoby, |
- zabezpieczenie znalezionych przedmiotów, - transportowanie osoby z założonymi kajdankami, - prawidłowa asekuracja podczas wszystkich etapów działania. Oceń pracę słuchaczy. | ||||
4. | Doskonalenie technik obezwładniania. | 3 | pokaz, ćwiczenia | Doskonal techniki obezwładniania za pomocą dźwigni, obchwytów szyi z uciskiem i obaleń. Omawiając wskazane treści, posiłkuj się katalogiem zasad interweniowania wobec osób niekontrolujących swoich zachowań z różnych przyczyn, zawartych w teoretyczno-praktycznym poradniku Interwencje wobec osób z zaburzeniami psychicznymi lub niekontrolujących swoich zachowań z innych przyczyn. Przeprowadź symulacje interwencji wobec osób przejawiających agresję fizyczną oraz słowną, wobec osób nietrzeźwych, a także wobec osób przejawiających zaburzenia psychiczne. Zwróć uwagę na umiejętne i bezpieczne kontrolowanie osoby w różnych sytuacjach poprzez bezpieczne stosowanie technik unieruchamiania osoby z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała oraz odstąpienia od stosowania ww. technik w przypadku ustąpienia przyczyny jej stosowania. Stosując unieruchomienie, dąż do bezpiecznego wykonania techniki oraz kontrolowania pozycji ciała zatrzymanego, aby umożliwić mu oddychanie. Oceń pracę słuchaczy. |
5. | Doskonalenie umiejętności użycia wybranych środków przymusu bezpośredniego w obronie przed atakiem niebezpiecznym przedmiotem. | 4 | pokaz, ćwiczenia | Doskonalenie obrony poprzez: - dystansowanie, - stopowanie ataku, - zejście z linii ataku, - zbicie ataku, - blokowanie ataku. Nauczając obrony przed zagrożeniem atakiem niebezpiecznym przedmiotem, uświadom skalę zagrożenia i możliwości użycia posiadanych na wyposażeniu środków przymusu bezpośredniego. Oceń pracę słuchaczy. |
6. | Zapewnienie bezpieczeństwa podczas realizacji czynności interwencyjnych w różnych sytuacjach. | 5 | pokaz, ćwiczenia | Zademonstruj, omów i przećwicz procedurę postępowania podczas legitymowania i zatrzymywania osób w terenie otwartym, w pomieszczeniach, stawiających opór i stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia. Oceń pracę słuchaczy. |
7. | Interweniowanie wobec wybranych kategorii osób. | 4 | dyskusja, wykład, pokaz, ćwiczenia | Przypomnij zasady taktyki realizacji interwencji. Zaakcentuj sytuacje, w których policjant może odstąpić od podejmowania lub przeprowadzenia interwencji. Podkreśl znaczenie bezpieczeństwa fizycznego i prawnego w czasie interwencji. Dokonaj przedstawienia wybranych interwencji Policji, dokonaj ich analizy a następnie omówienia i przećwiczenia. |
TEMAT NR 4: Udzielanie pierwszej pomocy
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- ocenić miejsce zdarzenia pod kątem bezpieczeństwa własnego i osób poszkodowanych,
- dokonać wstępnej oceny stanu poszkodowanego,
- zastosować odpowiednią ratowniczą pozycję ułożeniową,
- prowadzić działania resuscytacyjne według standardów ERC oraz wykorzystać automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED),
- ocenić i zabezpieczyć poszkodowanego po urazie (opatrywanie różnego rodzaju ran, tamowanie krwotoków, unieruchamianie obrażeń układu kostnego),
- udzielić pomocy poszkodowanemu w sytuacjach nietypowych (urazy termiczne, chemiczne, porażenie prądem, utonięcie),
- udzielić pomocy w nagłych sytuacjach chorobowych (drgawki, bóle w klatce piersiowej),
- wykorzystać automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED).
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Obowiązki policjanta w zakresie udzielania pierwszej pomocy wynikające z przepisów prawa oraz etyki zawodowej. | 5 | wykład, ćwiczenia | Przypomnij obowiązki policjanta: moralny, prawny oraz wynikający z etyki zawodowej, w zakresie udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym. W dalszej części przypomnij algorytm postępowania na miejscu wypadku w zależności od jego rodzaju. Przypomnij słuchaczom, że postępowanie na miejscu wypadku wymaga przestrzegania ustalonego schematu działań wchodzących w zakres ogólnej oceny zdarzenia: bezpieczeństwo na miejscu zdarzenia, rozpoznanie mechanizmu urazu (rodzaj zdarzenia). Uświadom, słuchaczom ważność dbania o własne bezpieczeństwo na miejscu wypadku, zabezpieczania się przed transmisją wirusów HIV, HBV, HCV i innych. Przypomnij, jakie czynności należy wykonać podczas wstępnej oceny poszkodowanego z uwzględnieniem odrębnych stanów fizjologicznych (dzieci i kobiety w ciąży). Przypomnij słuchaczom pozycje ułożeniowe, które należy zastosować u poszkodowanego w zależności od jego stanu, doznanych obrażeń, a także uwzględniając wiek. Następnie poleć, aby każdy ze słuchaczy w ramach ćwiczeń pod Twoim nadzorem wykonał samodzielnie czynności podejmowane wobec poszkodowanego na miejscu zdarzenia w oparciu o nabytą wiedzę oraz umiejętności. Podczas realizacji punktów kluczowych przypomnij zagadnienia dotyczące nagłego stanu zagrożenia życia z powodu zatrzymania podstawowych funkcji życiowych. |
2. | Nagłe zatrzymanie krążenia - rozpoznawanie. | |||
3. | Algorytm postępowania w nagłym zatrzymaniu krążenia w poszczególnych grupach wiekowych i u kobiet w ciąży. | |||
4. | Zastosowanie automatycznej defibrylacji zewnętrznej. | |||
5. | Samodzielne przeprowadzenie resuscytacji krążeniowo-oddechowej w poszczególnych grupach wiekowych. | Podkreśl znaczenie czynników wpływających na skuteczność resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Omów szczegółowo zagadnienia dotyczące poruszanego tematu oraz przedstaw algorytm postępowania w sytuacji zadławienia oraz resuscytacji krążeniowo-oddechowej z zastosowaniem automatycznej defibrylacji zewnętrznej wg obowiązujących standardów. W ramach ćwiczeń praktycznych słuchacze samodzielnie wykonują resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomach oraz defibrylację elektryczną. Oceń pracę słuchaczy. | ||
6. | Postępowanie w zadławieniu z uwzględnieniem odrębnych stanów fizjologicznych (dzieci i kobiety w ciąży). | |||
7. | Rany - ich prawidłowe zaopatrzenie. | 2 | wykład, ćwiczenia | Podczas realizacji zagadnień przypomnij algorytmy postępowania w przypadku opatrywania różnego rodzaju ran. Zwróć uwagę na bezpieczeństwo ratownika. Wykorzystaj do zajęć praktycznych pozoranta, atrapy ran, złamań i innych urazów, rękawiczki, walizki pierwszej pomocy z wyposażeniem, szyny unieruchamiające oraz deskę ortopedyczną. Podczas ćwiczeń słuchacze samodzielnie w oparciu o przygotowane wcześniej założenia, podejmują czynności wobec osób, u których stwierdzają różnego rodzaju rany, krwotok lub obrażenia układu kostnego. Oceń pracę słuchaczy. |
8. | Krwotok - sposoby i etapy tamowania krwawienia zewnętrznego. | |||
9. | Urazy układu kostnego - objawy i sposoby unieruchamiania (zasady POTTA). | |||
10. | Postępowanie po urazach układu kostnego poszczególnych części ciała (głowa, kręgosłup, klatka piersiowa). | |||
11. | Przypadki nietypowe: - podejrzenia zawału mięśnia sercowego, - postępowanie w przypadku oparzenia, - napad drgawkowy, cukrzyca. | 2 | pogadanka, wykład, ćwiczenia | Omów postępowanie z osobą, u której podejrzewasz zawał mięśnia sercowego, rozpoznałeś napad drgawkowy, stwierdziłeś uszkodzenia termiczne, chemiczne, doznała rażenia prądem lub, u której istnieje podejrzenie cukrzycy. Podczas realizacji zagadnień omów szczegółowo treści dotyczące poruszanego tematu oraz przedstaw algorytmy postępowania. Następnie poleć, aby każdy ze słuchaczy w ramach ćwiczeń wykonał samodzielnie czynności podejmowane wobec poszkodowanego na miejscu zdarzenia. Oceń pracę słuchaczy. |
TEMAT NR 5: Doskonalenie umiejętności strzeleckich
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- bezpiecznie użytkować broń palną,
- stosować właściwą taktykę podczas posługiwania się bronią palną,
- stosować zasady mające wpływ na celność strzelania,
- rozpoznać i usunąć zacięcia w broni palnej krótkiej,
- wykonać bezpiecznie strzelania statyczne z broni palnej krótkiej,
- wykonać bezpiecznie strzelania szybkie z broni palnej krótkiej,
- wykonać bezpiecznie strzelania dynamiczne z broni palnej krótkiej, - wykonać bezpiecznie strzelania sytuacyjne z broni palnej krótkiej.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Strzelanie statyczne o zmieniającym się stopniu trudności - zgodnie z warunkami strzelań określonymi w przepisach prawnych dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów, przy użyciu broni palnej krótkiej. *Zalecane jest wykonanie 2 strzelań. | 3 | pokaz, ćwiczenia | Zajęcia realizuje dwóch nauczycieli (instruktorów strzelań policyjnych). Zrealizuj strzelania statyczne zgodnie z zasadą stopniowania trudności oraz warunkami określonymi w przepisach prawnych dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów przy użyciu broni palnej krótkiej. Oceń pracę słuchaczy. |
2. | Strzelania szybkie o zmieniającym się stopniu trudności - zgodnie z warunkami strzelań określonymi w przepisach prawnych dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów, przy użyciu broni palnej krótkiej. *Zalecane jest wykonanie 2 strzelań. | 4 | pokaz, ćwiczenia | Zajęcia realizuje dwóch nauczycieli (instruktorów strzelań policyjnych). Zrealizuj strzelania szybkie zgodnie z zasadą stopniowania trudności oraz warunkami określonymi w przepisach prawnych dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów przy użyciu broni palnej krótkiej. Oceń pracę słuchaczy. |
3. | Strzelania dynamiczne o zmieniającym się stopniu trudności - zgodnie z warunkami strzelań określonymi w przepisach prawnych dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów, przy użyciu broni palnej krótkiej. *Zalecane jest wykonanie 1 strzelania. | 2 | pokaz, ćwiczenia | Zajęcia realizuje w dwóch nauczycieli (instruktorów strzelań policyjnych). Zrealizuj strzelania dynamiczne zgodnie z zasadą stopniowania trudności oraz warunkami określonymi w przepisach prawnych dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów przy użyciu broni palnej krótkiej. Oceń pracę słuchaczy. |
4. | Strzelania sytuacyjne o zmieniającym się stopniu trudności - zgodnie z warunkami strzelań określonymi w przepisach prawnych dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów, przy użyciu broni palnej krótkiej. *Zalecane jest wykonanie 2 strzelań. | 4 | pokaz, ćwiczenia | Zajęcia realizuje dwóch nauczycieli (instruktorów strzelań policyjnych). Zrealizuj strzelania sytuacyjne zgodnie z zasadą stopniowania trudności oraz warunkami określonymi w przepisach prawnych dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów przy użyciu broni palnej krótkiej. Oceń pracę słuchaczy. Dokonaj zaliczenia bloku tematycznego. |
BLOK NR V: POSTĘPOWANIA W SPRAWACH O WYKROCZENIA
TEMAT NR 1: Czynności wyjaśniające
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wskazać warunki dopuszczalności postępowania o wykroczenie, - wskazać sposoby dokumentowania czynności wyjaśniających, - wskazać sposoby zakończenia czynności wyjaśniających.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Dopuszczalność postępowania o wykroczenie. | 4 | wykład, dyskusja, analiza przypadku | Omów przesłanki dopuszczalności postępowania w sprawach o wykroczenia. Następnie przedstaw zasady dokumentowania oraz sposoby zakończenia czynności wyjaśniających. Poszczególne zagadnienia ilustruj przykładami. Poleć słuchaczom dokonanie analizy czynności wyjaśniających ze zwróceniem uwagi na błędy merytoryczne, a następnie oceń ich pracę. |
2. | Zasady dokumentowania czynności wyjaśniających. | |||
3. | Sposoby zakończenia czynności wyjaśniających. |
TEMAT NR 2: Postępowania szczególne
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wskazać przypadki zastosowania trybu przyspieszonego,
- określić zadania policjanta w stosunku do zatrzymanego sprawcy wykroczenia w postępowaniu przyspieszonym,
- wskazać przesłanki dodatnie i ujemne postępowania mandatowego,
- określić rodzaj oraz wysokość nakładanego mandatu karnego,
- dokonać rozróżnienia pomiędzy zbiegiem przepisów ustawy, a zbiegiem wykroczeń.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Postępowanie przyspieszone. | 1 | wykład, dyskusja | Wskaż przesłanki stosowania postępowania przyspieszonego. Podkreśl rolę Policji w zastosowaniu postępowania przyspieszonego w sprawach o wykroczenia, zwróć uwagę na prawa i obowiązki osoby zatrzymanej w związku z zastosowaniem trybu przyspieszonego. |
2. | Postępowanie mandatowe. | 2 | wykład, dyskusja | Przypomnij przesłanki ujemne i dodatnie postępowania mandatowego, rodzaje mandatów oraz ich prawomocność, terminy, wysokość grzywien nakładanych w postępowaniu mandatowym (przypomnij różnicę pomiędzy zbiegiem przepisów ustawy, a zbiegiem wykroczeń). Dokonaj zaliczenia bloku tematycznego. |
BLOK NR VI: WYBRANE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU PRAWA KARNEGO PROCESOWEGO
TEMAT NR 1: Czynności związane z przyjęciem informacji o przestępstwie
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wymienić funkcjonujące środki prawne na rzecz pomocy pokrzywdzonych przestępstwami,
- wskazać sposób postępowania w przypadku zawiadomienia przez osobę małoletnią, nietrzeźwą, pokrzywdzoną przestępstwem przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, niepełnosprawną, cudzoziemca oraz instytucje,
- wskazać różnice pomiędzy przestępstwami ściganymi z oskarżenia publicznego i przestępstwami ściganymi z oskarżenia prywatnego,
- sporządzić protokół przyjęcia ustnego zawiadomienia o przestępstwie, przesłuchania zawiadamiającego w charakterze świadka, przyjęcia wniosku o ściganie,
- sporządzić protokół przyjęcia ustnej skargi o przestępstwie ściganym z oskarżenia prywatnego.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Przyjęcie zawiadomienia o przestępstwie. | 4 | wykład, dyskusja, ćwiczenia, symulacja | Przypomnij źródła informacji o przestępstwie, społeczny i prawny obowiązek zawiadomienia o przestępstwie, sposoby dokumentowania informacji, postępowanie w przypadku zawiadomienia przez osobę małoletnią, nietrzeźwą, pokrzywdzoną przestępstwem przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, niepełnosprawną, cudzoziemca oraz instytucje. Wskaż skutki złożenia wniosku o ściganie i przypomnij tryby ścigania przestępstw. Przypomnij funkcjonujące środki prawne na rzecz pomocy pokrzywdzonych przestępstwami. Zaakcentuj konieczność rejestracji rzeczy utraconych w policyjnym systemie informatycznym w wymaganym czasie. Na podstawie założeń poleć słuchaczom sporządzenie protokołu przyjęcia ustnego zawiadomienia o przestępstwie, przesłuchania zawiadamiającego w charakterze świadka, przyjęcia wniosku o ściganie, zaakcentuj obowiązek pouczenia o przysługujących prawach i obowiązkach. Oceń pracę słuchaczy. |
2. | Przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego i prywatnego. | 2 | dyskusja, ćwiczenia | Wskaż na różnice pomiędzy przestępstwami ściganymi z oskarżenia publicznego i przestępstwami ściganymi z oskarżenia prywatnego. Podaj przykłady. Na podstawie opracowanych założeń do ćwiczeń poleć sporządzenie protokołu przyjęcia ustnej skargi o przestępstwie ściganym z oskarżenia prywatnego. Dokumentacja podlega ocenie. |
3. | Omówienie sporządzonej dokumentacji. | 1 | dyskusja | Omów sporządzoną dokumentację wskazując ewentualne błędy. Dokonaj zaliczenia bloku tematycznego. |
BLOK NR VII: PRACA OPERACYJNA
TEMAT NR 1: Praca operacyjna w służbie dzielnicowego
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- określić zakres pracy operacyjnej na stanowisku dzielnicowego,
- właściwie przyjąć i udokumentować informacje od osoby,
- sporządzić meldunek informacyjny.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Wybrane elementy pracy operacyjnej realizowanej przez dzielnicowego. | 2 | wykład, dyskusja | Przypomnij istotę, cele, podstawy prawne, zasady, formy i metody pracy operacyjnej. Omów zakres pracy operacyjnej stosowanej w służbie dzielnicowego. Przypomnij istotę i zasady sporządzania meldunku informacyjnego. Zwróć uwagę na gromadzenie i przetwarzanie informacji w Systemie Informacji Operacyjnych. |
2. | Przyjęcie informacji od osoby. | 2 | symulacja, ćwiczenia | Przeprowadź symulację przyjęcia informacji w ramach kontaktu osobowego i na tej podstawie zleć słuchaczom sporządzenie meldunku informacyjnego. |
3. | Omówienie sporządzonej dokumentacji. | 1 | dyskusja | Omów i oceń sporządzone dokumenty, wskazując na ewentualne błędy. Dokonaj zaliczenia bloku tematycznego. |