Program nauczania na kursie specjalistycznym dla dzielnicowych.
Dz.Urz.KGP.2016.16
Akt utracił mocDECYZJA Nr 131
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 25 kwietnia 2016 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla dzielnicowych
ZAŁĄCZNIK 1
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA DZIELNICOWYCH
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA DZIELNICOWYCH
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia kursu
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
1.
Nazwa kursu
Nazwa kursu
2.
Cel kursu
Cel kursu
3.
Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4.
System prowadzenia kursu
System prowadzenia kursu
5.
Czas trwania kursu
Czas trwania kursu
Przedsięwzięcia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych |
Zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu | 1 |
Realizacja treści programowych | 170 |
Egzamin końcowy | 2 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 174 godz. (22 dni szkoleniowe) |
Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie, tj. 40 godz. tygodniowo.
Dopuszczalne jest, podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń, regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.
6.
Liczebność grupy szkoleniowej
Liczebność grupy szkoleniowej
7.
Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Temat nr 1 zagadnienie nr 1 z bloku tematycznego nr III należy zrealizować, jako pierwszy.
Temat nr 1 zagadnienie nr 3 z bloku tematycznego nr III realizuje dwóch nauczycieli komunikacji społecznej.
Temat nr 3 zagadnienie nr 7 z bloku tematycznego nr IV realizuje dwóch nauczycieli taktyki i technik interwencji.
Temat nr 3 zagadnienie nr 8 z bloku tematycznego nr IV realizuje nauczyciel taktyki i technik interwencji wspólnie z nauczycielem z zakresu służby prewencyjnej.
Temat nr 5 zagadnienie nr 2 z bloku tematycznego nr IV realizuje dwóch nauczycieli (instruktorów strzelania).
8.
Zakres tematyczny oraz system oceniania
Zakres tematyczny oraz system oceniania
Blok | Czas realizacji w godzinach lekcyjnych | Sposób zaliczenia |
NR I Organizacja, metody i formy pełnienia służby przez dzielnicowego | 18 | Nabywane przez słuchaczy wiadomości i umiejętności podlegają bieżącej ocenie według obowiązującej skali ocen: 6-1. Sporządzone przez słuchaczy dokumenty, podlegają bieżącej ocenie poprzez zastosowanie dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym - zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). Każda negatywna ocena uzyskana w trakcie bloku tematycznego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Zaliczenie bloku następuje na podstawie średniej ocen bieżących (minimum dwie oceny) uzyskanych w toku realizacji poszczególnych tematów. Do średniej nie wlicza się ocen uogólnionych. |
NR II Zagadnienia prawne | 40 | |
NR III Profilaktyka społeczna | 21 | |
NR IV Interwencje policyjne | 56 | |
NR V Postępowania w sprawach o wykroczenia | 14 | |
NR VI Postępowanie przygotowawcze | 15 | |
NR VII Praca operacyjna | 6 | |
Razem: | 170 |
9.
Forma zakończenia kursu
Forma zakończenia kursu
Egzamin przeprowadza się według poniższych zasad:
1. Komisja egzaminacyjna powoływana jest przez kierownika jednostki szkoleniowej, której powierzono do realizacji kurs specjalistyczny.
2. W skład komisji wchodzą przedstawiciele jednostki szkoleniowej, w której realizowany jest kurs specjalistyczny.
3. Egzamin końcowy prowadzony jest w formie testu wiedzy.
4. Test wiedzy opracowuje jednostka szkoleniowa Policji, realizująca kurs specjalistyczny.
5. Test wiedzy składa się z 40 zadań testowych, ocenianych w skali od 0 do 1 punktu za każdą odpowiedź, i trwa 40 minut.
6. Każde z zadań testowych powinno zawierać 4 odpowiedzi, wśród których są odpowiedzi fałszywe, częściowo prawdziwe i tylko jedna prawdziwa. Za każdą poprawną odpowiedź słuchacz kursu otrzymuje 1 punkt.
7. Warunkiem zaliczenia egzaminu końcowego jest uzyskanie przez policjanta, co najmniej 28 punktów. Stanowi to 70 % wszystkich punktów możliwych do uzyskania.
Kryteria oceny testu wiedzy:
ocena 1 | niedostateczna | od 0 do 27 poprawnych odpowiedzi |
ocena 2 | dopuszczająca | od 28 do 30 poprawnych odpowiedzi |
ocena 3 | poprawna | od 31 do 33 poprawnych odpowiedzi |
ocena 4 | dobra | od 34 do 36 poprawnych odpowiedzi |
ocena 5 | bardzo dobra | od 37 do 38 poprawnych odpowiedzi |
ocena 6 | wyróżniająca | od 39 do 40 poprawnych odpowiedzi |
8. Z przeprowadzonego egzaminu końcowego komisja egzaminacyjna sporządza protokół.
Absolwent kursu specjalistycznego otrzymuje "Świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego", z wpisanym ogólnym wynikiem nauki (średnia wszystkich ocen okresowych) oraz oceną z egzaminu końcowego.
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TEMAT NR 1: Organizacja służby dzielnicowego
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- określić prawne i funkcjonalne podstawy służby dzielnicowego,
- omówić organizację służby na stanowisku dzielnicowego,
- wskazać zadania i obowiązki kierownika rewiru dzielnicowych w zakresie nadzoru nad pracą dzielnicowego.
Lp. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Organizacja służby na stanowisku dzielnicowego. | 2 | wykład | Omów cele funkcjonowania oraz wskaż uregulowania prawne służby dzielnicowego i wymagania kwalifikacyjne stawiane policjantowi na tym stanowisku. Przedstaw zasady wyznaczania, przydziału i obsługi rejonu służbowego, formy pełnienia służby przez dzielnicowego, uwzględniając istotę obchodu oraz właściwego planowania czasu służby obchodowej. |
2. | Zadania i obowiązki kierownika rewiru dzielnicowych w zakresie nadzoru nad pracą dzielnicowego. | 2 | wykład, dyskusja | Wskaż zadania i obowiązki kierownika rewiru dzielnicowych oraz prowadzoną przez niego dokumentację. Omów i przedyskutuj sposoby bieżącego rozliczania dzielnicowego z powierzonych mu do wykonania zadań. |
TEMAT NR 2: Zakres zadań dzielnicowego
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- scharakteryzować rodzaje oraz zakres rozpoznania rejonu służbowego,
- przedstawić cele oraz zasadę funkcjonowania Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa (KMZB),
- omówić zadania realizowane przez dzielnicowego w zakresie rozpoznania osobowego i terenowego,
- omówić zadania realizowane przez dzielnicowego w zakresie profilaktyki społecznej,
- wskazać zakres współpracy z wybranymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się przeciwdziałaniem uzależnień,
- omówić zadania realizowane przez dzielnicowego w zakresie ścigania sprawców przestępstw i wykroczeń,
- określić różnice w zakresie zadań dzielnicowego z terenu miejskiego i pozamiejskiego.
Lp. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Rozpoznanie rejonu służbowego. | 1 | wykład | Scharakteryzuj rodzaje rozpoznania rejonu prowadzonego przez dzielnicowego oraz zakres wymaganych wiadomości o przydzielonym rejonie służbowym. |
2. | Zadania dzielnicowego wynikające z funkcjonowania KMZB. | 1 | wykład, dyskusja | Przedstaw cele oraz zasadę funkcjonowania KMZB oraz jej rolę jako: - platformy wymiany informacji między społeczeństwem a Policją pozwalających na ocenę i optymalizację działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa, - narzędzia aktywizującego społeczności lokalne (społeczeństwo obywatelskie). Omów zakres informacji o zagrożeniach uzyskiwanych z KMZB. Omów funkcjonalności KMZB, kategorie dostępnych zagrożeń w części interaktywnej oraz proces nanoszenia zagrożeń na mapę. Zaakcentuj konieczność rzetelnej weryfikacji wskazanych zagrożeń pod kątem ich faktycznego występowania - zjawisko niepotwierdzone nie musi okazać się nieprawdziwe (konieczność właściwego nadzoru nad działaniami w celu weryfikacji zagrożenia). Omów sposób zapisu w karcie weryfikacji zagrożenia (rzeczowość zapisu tak, aby wskazywał datę, czas, osobę oraz podjęte działania w ramach weryfikacji/likwidacji zagrożenia). Omów sposób dokumentowania czynności w procesie weryfikacji informacji o zagrożeniu (notatnik służbowy, protokół odprawy do służby, wpis w karcie weryfikacji zagrożenia). |
3. | Zadania dzielnicowego w zakresie rozpoznania osobowego. | 2 | wykład dyskusja, | W trakcie dyskusji wypracuj z grupą kategorie osób, które są w szczególnym zainteresowaniu dzielnicowego. W dalszej kolejności, w ramach dyskusji określ zadania, jakie należy podjąć wobec osób zagrażających bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu, osób mających wpływ na funkcjonowanie środowiska lokalnego, osób narażonych na działalność przestępczą i ofiar przestępstw. Następnie przedstaw czynności podejmowane w zakresie rozpoznania osobowego wobec nieletnich. Wskaż zasady obiegu informacji o osobach i zjawiskach objętych rozpoznaniem. |
4. | Zadania dzielnicowego w zakresie rozpoznania terenowego. | 2 | dyskusja | W formie dyskusji zaprezentuj zakres rozpoznania terenowego oraz źródła i sposoby uzyskiwania bieżących informacji o infrastrukturze rejonu. |
5. | Zadania dzielnicowego z zakresu profilaktyki społecznej. | 2 | wykład, dyskusja | Wskaż zadania z zakresu profilaktyki społecznej, akcentując rolę dzielnicowego w inspirowaniu i organizowaniu działań oraz przedsięwzięć o charakterze profilaktycznym i prewencyjnym. Omów, a następnie przedyskutuj ze słuchaczami rolę dzielnicowego w zakresie współpracy z wybranymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się przeciwdziałaniem uzależnieniom. |
6. | Zadania dzielnicowego w zakresie ścigania sprawców przestępstw i wykroczeń. | 2 | wykład, dyskusja | Przedstaw obowiązki w zakresie ścigania sprawców przestępstw i wykroczeń oraz istotę dokonywania bieżącej analizy stanu bezpieczeństwa rejonu służbowego w oparciu o efekty planowania dalszych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego. W trakcie dyskusji na wyżej wymieniony temat wykorzystaj doświadczenie zawodowe słuchaczy. |
7. | Ograniczenia w zadaniach dzielnicowego pełniącego służbę na terenach miejskich. Różnica zakresu zadań dzielnicowego z terenu miejskiego i pozamiejskiego. | 1 | wykład, dyskusja | Wskaż na ograniczenia w zadaniach realizowanych przez dzielnicowego pełniącego służbę na terenach miejskich. Przedyskutuj ze słuchaczami, jakie zadania może zlecić kierownik jednostki organizacyjnej Policji dzielnicowemu pełniącemu służbę w terenie pozamiejskim w szczególnie uzasadnionych przypadkach. |
8. | Rola i zadania Policji w sytuacjach kryzysowych. | 1 | wykład, dyskusja | Omów rolę i zadania Policji w sytuacjach kryzysowych, w tym spowodowanych zagrożeniem terrorystycznym. Przedstaw rolę i zadania Policji w sytuacjach katastrof naturalnych, awarii technicznych, aktów terrorystycznych i innych zagrożeń nadzwyczajnych. Zaakcentuj i przedyskutuj ze słuchaczami potrzebę niesienia pomocy obywatelom oraz właściwego informowania społeczności lokalnej. |
TEMAT NR 3: Dokumentowanie służby dzielnicowego
CEL: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił określić dokumentację służbową sporządzaną przez dzielnicowego.
Lp. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Dokumentacja służbowa dzielnicowego. | 2 | dyskusja | Omów podstawowe dokumenty sporządzane przez dzielnicowego, następnie wskaż sposób dokumentowania czynności dzielnicowego w notatniku służbowym. Przedstaw zawartość teczki rejonu oraz możliwe formy jej prowadzenia. Zaakcentuj możliwość prowadzenia przez dzielnicowego innej dokumentacji służbowej. Dokonaj zaliczenia bloku tematycznego. |
BLOK NR II: ZAGADNIENIA PRAWNE
TEMAT NR 1: Wybrane elementy prawa karnego i prawa wykroczeń
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- dokonać kwalifikacji prawnej wybranych przestępstw i wykroczeń,
- wskazać zadania dzielnicowego wynikające z wybranych ustaw szczególnych.
Lp. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Przestępstwa kryminalne. | 6 | dyskusja, analiza przypadku, ćwiczenia | W trakcie dyskusji przypomnij ustawowe znamiona przestępstw oraz ich formy stadialne i zjawiskowe. Na podstawie przygotowanych założeń i zdarzeń wskazanych przez słuchaczy, zleć im zakwalifikowanie i określanie trybu ścigania wybranych przestępstw. Oceń pracę słuchaczy. |
2. | Wybrane wykroczenia. | 6 | analiza przypadku, ćwiczenia | Na podstawie przygotowanych założeń i zdarzeń wskazanych przez słuchaczy, zleć im zakwalifikowanie i określanie trybu ścigania wybranych wykroczeń. Uwzględnij przepisy prawa miejscowego. Oceń pracę słuchaczy. |
3. | Wybrane przepisy z ustaw szczególnych. | 8 | dyskusja, analiza przypadku, ćwiczenia | Wskaż przepisy karne wybranych ustaw szczególnych oraz na podstawie przygotowanych założeń omów zadania dzielnicowego wynikające z: - ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2015 r. poz. 388), - ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. Nr 116, poz. 1131, z późn. zm.), - ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. 1650, z późn. zm.), - ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2013 r. poz. 856, z późn. zm.), - ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2139, z późn. zm.), - ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r. poz. 250), - ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2012 r. poz. 576, z późn. zm.), - ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. Nr 208, poz. 1240, z późn. zm.), - ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2015 r. poz. 1286, z późn. zm.). Oceń pracę słuchaczy. |
TEMAT NR 2: Postępowanie w sprawach nieletnich i małoletnich pozbawionych opieki
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- określić zadania dzielnicowego wobec sprawców czynów karalnych i nieletnich zagrożonych demoralizacją,
- sporządzić protokół zatrzymania nieletniego,
- omówić czynności podejmowane w przypadku ujawnienia małoletniego pozbawionego opieki.
Lp. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Zadania dzielnicowego wobec nieletnich zagrożonych demoralizacją i sprawców czynów karalnych. | 3 | dyskusja, ćwiczenia | Przypomnij, w formie dyskusji, pojęcia "nieletni", "demoralizacja", "czyn karalny" oraz uregulowania dotyczące współpracy Policji z sądem i prokuraturą w zakresie ujawniania i zwalczania demoralizacji i przestępczości nieletnich. Określ zadania dzielnicowego w zakresie przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości nieletnich oraz działań na rzeczy małoletnich. Poleć słuchaczom sporządzenie na podstawie założeń, dokumentacji ze zrealizowanych czynności. |
2. | Omawianie sporządzonej dokumentacji. | 1 | dyskusja | Omów i oceń sporządzoną dokumentację, wskazując na ewentualne błędy. |
3. | Zadania dzielnicowego wobec małoletnich pozbawionych opieki. | 2 | wykład, dyskusja | Przedstaw pojęcie "małoletniego" oraz omów podstawowe czynności w przypadku ujawnienia małoletniego pozbawionego opieki. |
TEMAT NR 3: Karno-prawne aspekty narkomanii i alkoholizmu
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- opisać podstawowe środki odurzające i substancje psychotropowe oraz symptomy ich zażycia,
- rozpoznać podstawowe symptomy uzależnienia od alkoholu.
Lp. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Podstawowe pojęcia związane z narkomanią i przepisy karne ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. | 2 | dyskusja, pokaz | Nawiązując do doświadczenia życiowego i zawodowego słuchaczy, omów problematykę narkomanii w Polsce, podkreślając jej kryminogenny charakter. Omów rodzaje narkotyków oraz wskaż na charakterystyczne symptomy mogące świadczyć o zażyciu narkotyku (stany fizyczne i psychiczne). Na podstawie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii omów podstawowe pojęcia związane z narkomanią i przepisy kamę ustawy. |
2. | Podstawowe pojęcia związane z alkoholizmem i przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. | 1 | dyskusja, pokaz | Nawiązując do doświadczenia życiowego i zawodowego słuchaczy, omów problematykę alkoholizmu w Polsce, podkreślając jego kryminogenny charakter. Omów charakterystyczne symptomy mogące świadczyć o uzależnieniu od alkoholu (stany fizyczne i psychiczne). Na podstawie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi omów podstawowe pojęcia i przepisy karne ustawy. |
TEMAT NR 4: Wybrane zagadnienia prawa cywilnego i rodzinnego
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- określić sposób postępowania w przypadku wystąpienia sporów sąsiedzkich,
- scharakteryzować odpowiedzialność za określone czyny niedozwolone,
- wskazać sposób postępowania dzielnicowego w przypadku ujawnienia nieprawidłowości w wykonywaniu władzy rodzicielskiej,
- omówić istotę obowiązku alimentacyjnego i krąg zobowiązanych do alimentacji.
Lp. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Spory sąsiedzkie. | 4 | wykład, ćwiczenia | Omów treść i wykonywanie prawa własności oraz ochronę własności. Wskaż różnicę między własnością a posiadaniem. Na podstawie przygotowanych założeń i przypadków wskazanych przez słuchaczy poleć słuchaczom wypracowanie sposobu postępowania w sytuacji wystąpienia sporów sąsiedzkich. Wskazanym jest, aby w zajęciach brał udział psycholog. Oceń pracę słuchaczy. |
2. | Czyny niedozwolone. | 3 | wykład, ćwiczenia | Scharakteryzuj wybrane czyny niedozwolone (odpowiedzialność małoletnich, odpowiedzialność za zwierzęta, odpowiedzialność za wyrzucenie, wylanie, spadnięcie przedmiotu z pomieszczenia). Na podstawie przygotowanych założeń i zgłaszanych potrzeb słuchaczy wypracuj z grupą sposób postępowania w określonych sytuacjach. Oceń pracę słuchaczy. |
3. | Wykonywanie władzy rodzicielskiej oraz obowiązek alimentacyjny. | 4 | wykład, dyskusja | Przedstaw istotę władzy rodzicielskiej. Wskaż przesłanki pozbawienia i ograniczenia władzy rodzicielskiej. Posługując się określonymi przykładami w trakcie dyskusji, wskaż na prawidłowy sposób postępowania dzielnicowego w przypadku ujawnienia nieprawidłowości w wykonywaniu władzy rodzicielskiej. Omów istotę obowiązku alimentacyjnego. |
Dokonaj zaliczenia bloku tematycznego. |
BLOK NR III: PROFILAKTYKA SPOŁECZNA
TEMAT NR 1: Kompetencje społeczne dzielnicowego
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- kreować swój wizerunek i określać granice otwartości w kontakcie,
- określić wpływ nastawień i stereotypów w myśleniu na kontakty interpersonalne,
- określić wpływ emocji i pierwszego wrażenia na zachowanie w kontakcie osobistym,
- wskazać swój styl komunikowania się,
- przygotować wystąpienie publiczne.
Lp. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Budowanie relacji w grupie. | 3 | dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia | Przeprowadź ćwiczenia budujące otwartość i zaufanie w grupie. Zbierz oczekiwania uczestników kursu. Oceń pracę słuchaczy. |
2. | Diagnoza kompetencji społecznych. | 5 | wykład, dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia | Na bazie ćwiczeń przeprowadzonych w ramach realizacji zagadnienia nr 1, określ zasoby i braki w zakresie kompetencji społecznych. Omów i przećwicz elementy budujące kontakt: - kreowanie wizerunku dzielnicowego (zakres otwartości na innych, określenie granic własnych kompetencji zawodowych i dostępności czasowej, miejscowej), - wzbudzanie zaufania w kontakcie, radzenie sobie z oporem, - nastawienie, "samospełniająca się przepowiednia", stereotypy w myśleniu, efekt "pierwszego wrażenia", określenie wpływu związku między uczuciami, myślami a działaniami, - wskazanie na style komunikacyjne (agresja, asertywność, uległość). Na bazie doświadczenia zawodowego słuchaczy omów rolę informacji zwrotnej w przepływie informacji w instytucji: - dookreślenie kompetencji, - szerszy kontekst diagnozy problemu zgłaszanego dzielnicowemu, - uzyskiwanie informacji na temat miejsc, osób, zagrożeń przekazywanych dzielnicowemu przez policjantów innych pionów służbowych, - zwiększenie skuteczności pomocy osobom zgłaszającym się do dzielnicowego. |
Wskaż na możliwości negocjacji w zależności od typu osobowości osób, z którymi rozmawia dzielnicowy, z uwzględnieniem technik aktywnego słuchania. Oceń pracę słuchaczy. | ||||
3. | Komunikacja interpersonalna. | 8 | warsztaty, ćwiczenia | W ramach samokształcenia poleć słuchaczom przygotowanie wystąpienia publicznego, np. dla przedstawicieli rady gminy, dzielnicy, osiedla, uczniów, tematycznie związane z realizowanymi programami profilaktycznymi. W trakcie warsztatów zwróć uwagę na zagadnienia związane z zasadami poprawnej wypowiedzi, elementami komunikacji niewerbalnej i technikami udzielania odpowiedzi (socjotechniki). Omów zasady współpracy z mediami i wystąpienia publicznego. Wystąpienia słuchaczy w miarę możliwości utrwal przy pomocy kamery. Zaleca się realizowanie ćwiczeń poprzez organizowanie spotkań ze społeczeństwem (np. placówki oświatowe, dom seniora). Oceń pracę słuchaczy. (Zajęcia powinny być realizowane w 1 bloku godzinowym) |
TEMAT NR 2: Rola dzielnicowego w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- omówić sposób nawiązania i prowadzenia współpracy z przedstawicielami lokalnej społeczności,
- wskazać zadania dzielnicowego wynikające z programów profilaktycznych,
- zaprezentować program profilaktyczny.
Lp. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Współpraca z przedstawicielami lokalnej społeczności. | 1 | dyskusja | Wypracuj ze słuchaczami zakres i formy współdziałania Policji z podmiotami działającymi na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego. Zaakcentuj znaczenie i korzyści wynikające z prowadzonej współpracy. Wskazanym jest, aby w zajęciach brał udział psycholog. |
2. | Programy profilaktyczne realizowane przez jednostki organizacyjne Policji. | 4 | dyskusja, ćwiczenia | Określ działania dzielnicowego w zakresie realizowanych programów profilaktycznych, między innymi Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań "Razem bezpieczniej". Przeprowadź ćwiczenia, w ramach których słuchacze zaprezentują realizowane przez siebie działania profilaktyczne. Oceń pracę słuchaczy. |
Dokonaj zaliczenia bloku tematycznego. |
BLOK NR IV: INTERWENCJE POLICYJNE
TEMAT NR 1: Realizowanie zadań dzielnicowego w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- scharakteryzować zjawisko przemocy w rodzinie,
- omówić zadania wynikające z procedury "Niebieskie Karty",
- wykonać czynności związane ze wszczęciem procedury "Niebieskie Karty",
- wskazać zadania wynikające z "Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie".
Lp. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Charakterystyka przemocy w rodzinie. | 6 | wykład, ćwiczenia, dyskusja | Scharakteryzuj zjawisko przemocy w rodzinie. W trakcie realizacji zajęć nawiąż do uregulowań prawnych zawartych w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Przedstaw rolę i formy działania dzielnicowego w procedurze niesienia pomocy ofierze przemocy domowej oraz czynności w ramach procedury "Niebieskie Karty" z wykorzystaniem narzędzi szacowania ryzyka. Zaakcentuj rolę dzielnicowego w pracy interdyscyplinarnej w ramach grupy roboczej dotyczącej przeciwdziałania przemocy w rodzinie. W ramach zajęć poleć wypełnienie formularza "Niebieskiej Karty A" - dokonaj omówienia. Wskazanym jest, aby w zajęciach brał udział psycholog. Oceń pracę słuchaczy. |
2. | Zadania wynikające z realizacji "Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie". | 1 | wykład, dyskusja | Scharakteryzuj rolę dzielnicowego w długofalowych działaniach profilaktycznych, z uwzględnieniem zadań wynikających z realizacji "Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie". |
TEMAT NR 2: Przeprowadzanie interwencji przez dzielnicowego
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- właściwie korzystać z uprawnień dotyczących wybranych czynności wykonywanych przez dzielnicowego,
- posłużyć się wybranym systemem informatycznym dla sprawdzenia osoby, pojazdu, dokumentu, rzeczy,
- interpretować przesłanki warunkujące użycie oraz wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego i broni palnej,
- interpretować podstawowe pojęcia związane z użyciem lub wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego i broni palnej,
- wymienić zasady, warunki i przypadki użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego i broni palnej,
- przestrzegać zakazów użycia środków przymusu bezpośredniego i broni palnej,
- stosować zasady postępowania z przydzieloną bronią palną,
- radzić sobie z sytuacjami stresowymi,
- wykorzystać informacje z wybranych policyjnych systemów informatycznych.
Lp. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1 | Podstawowe uprawnienia, użycie lub wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego oraz broni palnej. | 6 | wykład, dyskusja | Omów postępowanie przy wykonywaniu niektórych uprawnień policjantów w codziennej służbie (legitymowanie, kontrola osobista, zatrzymanie i doprowadzenie). Podkreśl znaczenie rzetelnego wykonywania tych uprawnień. Wyjaśnij podstawowe pojęcia w zakresie użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego oraz broni palnej. |
2. | Sposoby radzenia sobie z sytuacjami stresowymi. | 4 | wykład, ćwiczenia | Zapoznaj słuchaczy z wybranymi sposobami radzenia sobie z sytuacjami stresowymi. W ramach ćwiczeń zastosuj wybrane metody radzenia sobie z sytuacjami stresowymi. Zajęcia prowadzone są przez psychologa. |
3. | Wykorzystanie informacji z wybranych policyjnych systemów informatycznych z zastosowaniem stanowisk dostępowych. | 4 | ćwiczenia | Omów wykorzystanie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (KSIP) i Systemu Wspomagania Dowodzenia (SWD) w służbie dzielnicowego. Omów aplikację SWD przeznaczoną dla terminali mobilnych. Zaprezentuj zasady wykorzystania systemu KSIP (poruszanie się po formularzu, korzystanie z list, metaznaków, zmiana kontekstu sprawdzenia). Wskaż na stosowanie "transliteracji". Wskaż na różnice we wprowadzaniu warunków zapytania oraz interpretacji wyników sprawdzeń w KSIP i SWD. Wskaż możliwość powiązania legitymowań KSIP z wykorzystaniem Punktu Sprawdzeń w SWD. Na podstawie przygotowanych założeń przeprowadź ćwiczenia ze słuchaczami z wykorzystaniem wyżej wymienionych systemów obejmujące sprawdzenie osób, pojazdów, dokumentów oraz rzeczy. Oceń pracę słuchaczy. |
4. | System Informacyjny Schengen - SIS II. | 2 | wykład, ćwiczenia | Omów funkcjonowanie i użytkowanie przez Policję Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji. Procedury postępowania policjanta w przypadku odnalezienia osoby lub przedmiotu na skutek wglądu do danych SIS II. Omów prawidłowe wypełnienie formularzy. Na podstawie przygotowanych założeń przeprowadź ćwiczenia ze słuchaczami. Oceń pracę słuchaczy. |
TEMAT NR 3: Wybrane elementy technik i taktyk interwencji
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- określić warunki bezpieczeństwa wymagane podczas zajęć oraz procedurę powypadkową,
- obezwładniać osobę z wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego w różnych sytuacjach,
- podnosić z ziemi i odrywać od przeszkody osobę stawiającą opór oraz transportować osoby,
- zakładać kajdanki oraz dokonać sprawdzenia osoby w różnych sytuacjach,
- zastosować obronę przed atakiem niebezpiecznym narzędziem i zagrożeniem bronią palną,
- stosować odpowiednią taktykę podczas legitymowania i zatrzymywania osób w różnych miejscach, stawiających bierny i czynny opór oraz dokonujących czynnej napaści,
- skutecznie przeprowadzić w sytuacji koniecznej interwencję policyjną.
Lp. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Założenia jednostki szkolnej oraz warunki bezpieczeństwa wymaganego podczas zajęć. | 1 | pogadanka | Zapoznaj słuchaczy ze strukturą jednostki szkolnej oraz warunkami bezpieczeństwa wymaganego podczas zajęć. Omów warunki zaliczenia. Poinformuj o zasadach i regulaminie korzystania z obiektów dydaktycznych. Zapoznaj słuchaczy z warunkami uczestnictwa w zajęciach i omów procedurę powypadkową. |
2. | Doskonalenie technik obezwładniania. | 3 | pokaz, ćwiczenia | Doskonal techniki obezwładniania za pomocą dźwigni, duszeń i obaleń we współdziałaniu oraz pojedynczo. Oceń pracę słuchaczy. |
3. | Doskonalenie chwytów transportowych. | 2 | pokaz, ćwiczenia | Doskonal techniki chwytów transportowych. Doskonalenie rozpocznij od umiejętności stosowania łagodnych form prowadzenia osoby, która nie stawia oporu. Następnie doskonal techniki prowadzenia, chwyty transportowe, sposoby odrywania i podnoszenia z ziemi w różnych sytuacjach, także wtedy, kiedy osoba stawia bierny lub czynny opór. W razie potrzeby sytuacje takie zakończ unieruchomieniem i przygotowaniem do założenia kajdanek. Oceń pracę słuchaczy. |
4. | Doskonalenie technik zakładania kajdanek. Sprawdzenie osoby w różnych sytuacjach taktycznych. | 2 | pokaz, ćwiczenia | Doskonal techniki zakładania kajdanek oraz sprawdzenia osoby. Przypomnij poszczególne etapy zakładania kajdanek: - utrzymanie bezpiecznej odległości, - prawidłowe wydawanie poleceń aż do właściwego ustawienia osoby, - prawidłowe założenie kajdanek, sprawdzenie osoby, - zabezpieczenie znalezionych przedmiotów, - transportowanie osoby z założonymi kajdankami, - prawidłowa asekuracja podczas wszystkich etapów działania. Oceń pracę słuchaczy. |
5. | Doskonalenie umiejętności użycia wybranych środków przymusu bezpośredniego w obronie przed atakiem niebezpiecznym narzędziem i bronią palną. | 4 | pokaz, ćwiczenia | Doskonal technikę obrony poprzez: - dystansowanie, - stopowanie ataku, - zejście z linii ataku, - zbicie ataku, - blokowanie ataku. Prowadząc zajęcia, uświadom skalę zagrożenia i możliwości obrony w zależności od rodzaju broni palnej, której używa napastnik. Przypomnij zasady taktyczne: - umiejętność negocjowania, "zagadywania" napastnika, - zejście z linii strzału z przechwyceniem broni, - możliwość stosowania uderzeń w miejsca wrażliwe, odebranie broni. Oceń pracę słuchaczy. |
6. | Zapewnienie bezpieczeństwa podczas realizacji czynności interwencyjnych w różnych sytuacjach. | 4 | pokaz, ćwiczenia | Zademonstruj i omów wzorcową procedurę postępowania podczas legitymowania i zatrzymywania w terenie otwartym, w pomieszczeniu oraz osób stawiających opór i stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia. Oceń pracę słuchaczy. Zajęcia realizuje dwóch nauczycieli z zakresu taktyki i techniki interwencji. |
7. | Interweniowanie wobec wybranych kategorii osób. | 4 | dyskusja | Przypomnij zasady taktyki realizacji interwencji. Zaakcentuj sytuacje, w których policjant może odstąpić od podejmowania lub przeprowadzenia interwencji. Podkreśl znaczenie bezpieczeństwa fizycznego i prawnego w czasie interwencji. Podczas omawiania wybranych interwencji Policji zwróć uwagę na umiejętności uczestników w zakresie komunikacji, konfliktu, technik negocjacyjnych i asertywności. Pobudzaj do twórczego myślenia poprzez wprowadzanie "stop klatek" i pracy opartej na "burzy mózgów". Wskazanym jest, aby w zajęciach brał udział psycholog. |
TEMAT NR 4: Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
- ocenić miejsce zdarzenia pod kątem bezpieczeństwa własnego i osób poszkodowanych,
- dokonać wstępnej oceny stanu poszkodowanego,
- zastosować odpowiednią pozycję ułożeniową,
- prowadzić działania resuscytacyjne według standardów Europejskiej Rady Resuscytacji (ERC),
- ocenić i zabezpieczyć poszkodowanego po urazie (opatrywanie różnego rodzaju ran, tamowanie krwotoków, unieruchamianie obrażeń układu kostnego),
- udzielić pomocy poszkodowanemu w sytuacjach nietypowych (urazy termiczne, chemiczne, porażenie prądem, utonięcie),
- udzielić pomocy w nagłych sytuacjach chorobowych (drgawki, bóle w klatce piersiowej),
- wykorzystać automatyczny defibrylator zewnętrzny AED.
Lp. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Obowiązki policjanta w zakresie udzielania | 2 | ćwiczenia | Przypomnij obowiązki policjanta: moralny, prawny oraz wynikający z etyki |
pierwszej pomocy wynikające z przepisów | praktyczne | zawodowej, w zakresie udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym. | ||
prawa oraz etyki zawodowej. | W dalszej części przypomnij algorytm postępowania na miejscu wypadku | |||
w zależności od jego rodzaju. Przypomnij słuchaczom, że postępowanie na | ||||
2. | Nagłe zatrzymanie krążenia - | miejscu wypadku wymaga przestrzegania ustalonego schematu działań | ||
rozpoznawanie. | wchodzących w zakres ogólnej oceny zdarzenia: bezpieczeństwo na miejscu | |||
zdarzenia, rozpoznanie mechanizmu urazu (rodzaj zdarzenia). Uświadom | ||||
3. | Algorytm postępowania w nagłym | słuchaczom ważność dbania o własne bezpieczeństwo na miejscu wypadku, | ||
zatrzymaniu krążenia w poszczególnych | zabezpieczania się przed transmisją wirusów HIV, HBV, HCV. Przypomnij, | |||
grupach wiekowych i u kobiet w ciąży. | jakie czynności należy wykonać podczas wstępnej oceny poszkodowanego | |||
z uwzględnieniem odrębnych stanów fizjologicznych (dzieci i kobiety w ciąży). | ||||
4. | Zastosowanie automatycznej defibrylacji | Przypomnij słuchaczom pozycje ułożeniowe, które należy zastosować | ||
zewnętrznej. | u poszkodowanego w zależności od jego stanu, doznanych obrażeń, a także z | |||
uwzględnieniem wieku. Następnie poleć, aby każdy ze słuchaczy w ramach | ||||
5. | Samodzielne przeprowadzenie resuscytacji | ćwiczeń pod twoim nadzorem wykonał samodzielnie czynności podejmowane | ||
krążeniowo-oddechowej w poszczególnych | wobec poszkodowanego na miejscu zdarzenia na podstawie nabytej wiedzy | |||
grupach wiekowych. | oraz umiejętności. Podczas realizacji punktów kluczowych przypomnij | |||
zagadnienia dotyczące nagłego stanu zagrożenia życia z powodu zatrzymania | ||||
6. | Postępowanie w zadławieniu z | podstawowych funkcji życiowych. | ||
uwzględnieniem odrębnych stanów | Podkreśl znaczenie czynników wpływających na skuteczność resuscytacji | |||
fizjologicznych (dzieci i kobiety w ciąży). | krążeniowo-oddechowej. | |||
Omów szczegółowo zagadnienia dotyczące poruszanego tematu oraz przedstaw algorytm postępowania w sytuacji zadławienia oraz resuscytacji krążeniowo- oddechowej z zastosowaniem automatycznej defibrylacji zewnętrznej według obowiązujących standardów. W ramach ćwiczeń praktycznych słuchacze samodzielnie wykonują resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomach oraz defibrylację elektryczną. Oceń pracę słuchaczy. | ||||
7. | Rany - ich prawidłowe zaopatrzenie. | 2 | ćwiczenia praktyczne | Podczas realizacji zagadnień przypomnij algorytmy postępowania w przypadku opatrywania różnego rodzaju ran. Zwróć uwagę na bezpieczeństwo ratownika. Wykorzystaj do zajęć praktycznych pozoranta, atrapy ran, złamań i innych urazów, rękawiczki, walizki pierwszej pomocy z wyposażeniem, szyny unieruchamiające oraz deskę ortopedyczną. Podczas ćwiczeń słuchacze samodzielnie na podstawie przygotowanych wcześniej założeń, podejmują czynności wobec osób, u których stwierdzają różnego rodzaju rany, krwotok lub obrażenia układu kostnego. Oceń pracę słuchaczy. |
8. | Krwotok - sposoby i etapy tamowania krwawienia zewnętrznego. | |||
9. | Urazy układu kostnego - objawy i sposoby unieruchamiania (zasada Potta). | |||
10. | Postępowanie po urazach układu kostnego poszczególnych części ciała (głowa, kręgosłup, klatka piersiowa). | |||
11. | Przypadki nietypowe: - podejrzenia zawału mięśnia sercowego, - postępowanie w przypadku oparzenia, - napad drgawkowy, cukrzyca. | 2 | pogadanka, ćwiczenia praktyczne | Omów postępowanie z osobą, u której podejrzewasz zawał mięśnia sercowego, rozpoznałeś napad drgawkowy, stwierdziłeś uszkodzenia termiczne, chemiczne, doznała rażenia prądem lub podejrzewasz cukrzycę. Podczas realizacji zagadnień omów szczegółowo zagadnienia dotyczące poruszanego tematu oraz przedstaw algorytmy postępowania. Następnie poleć, aby każdy ze słuchaczy w ramach ćwiczeń wykonał samodzielnie czynności podejmowane wobec poszkodowanego na miej scu zdarzenia. Oceń pracę słuchaczy. |
TEMAT NR 5: Doskonalenie umiejętności strzeleckich
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
- bezpiecznie użytkować broń palną,
- stosować właściwą taktykę podczas posługiwania się bronią palną,
- stosować zasady mające wpływ na celność strzelania,
- rozpoznać i usunąć zacięcia w broni palnej krótkiej,
- wykonać bezpiecznie strzelania sytuacyjne z broni palnej krótkiej.
Lp. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Warunki bezpieczeństwa przy posługiwaniu się bronią. | 1 | wykład, pokaz | Zajęcia realizuj w sali dydaktycznej. Omów treści i zobrazuj je poprzez prezentację multimedialną lub prezentację foliogramów oraz tablic poglądowych. Przypomnij: warunki i przypadki użycia broni, zasady bezpiecznego posługiwania się bronią, sposoby usuwania zacięć w broni palnej krótkiej oraz podstawy celnego strzelania. Oceń pracę słuchaczy. |
2. | Strzelanie sytuacyjne o zmieniającym się stopniu trudności - zgodnie z warunkami strzelań określonymi w przepisach prawnych dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów, przy użyciu broni palnej krótkiej. | 6 | pokaz, ćwiczenia | W trakcie realizacji tego punktu nauczania zrealizuj strzelania sytuacyjne zgodnie z zasadą stopniowania trudności oraz warunkami określonymi w przepisach prawnych dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów przy użyciu broni palnej krótkiej. Oceń pracę słuchaczy. Zajęcia realizuje dwóch nauczycieli (instruktorów szkolenia strzeleckiego). *Zalecane jest wykonanie 3 strzelań. Dokonaj zaliczenia bloku tematycznego. |
BLOK NR V: POSTĘPOWANIA W SPRAWACH O WYKROCZENIA
TEMAT NR 1: Czynności wyjaśniające
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wskazać warunki dopuszczalności postępowania o wykroczenie,
- ocenić i zweryfikować decyzję policjanta prowadzącego czynności wyjaśniające co do sposobu ich zakończenia,
- wskazać obowiązki związane z zakończeniem czynności wyjaśniających,
- przeanalizować materiały z czynności wyjaśniających pod kątem prawidłowości ich przeprowadzenia i udokumentowania,
- ocenić prawidłowość sporządzonej konkluzji,
- ocenić prawidłowość dokonanej kwalifikacji prawnej czynu.
Lp. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Dopuszczalność postępowania o wykroczenie. | 10 | dyskusja, analiza przypadku, ćwiczenia | Ilustruj poszczególne zagadnienia przykładami. Prowadź wraz ze słuchaczami analizę przepisów. Poleć każdemu ze słuchaczy dokonanie analizy akt czynności wyjaśniających (takich samych) pod kątem wartości dowodowej i sposobu dokumentowania poszczególnych czynności, budowy konkluzji i kwalifikacji prawnej wykroczenia. Omów elementy związane z instytucją przedstawienia zarzutu oraz przesłuchania osoby, co do której istnieje uzasadniona podstawa do sporządzenia przeciwko niej wniosku o ukaranie. Doprowadź do wskazania przez słuchaczy wartości dowodowej analizowanych materiałów. Poleć słuchaczom sporządzenie wniosku o ukaranie oraz wniosku o odstąpieniu od skierowania wniosku o ukaranie do sądu. Oceń pracę słuchaczy. |
2. | Zasady dokumentowania czynności wyjaśniających. | |||
3. | Sposoby zakończenia czynności wyjaśniających. | |||
4. | Obowiązki oskarżyciela publicznego, postępowanie przed sądem oraz środki zaskarżania. | |||
5. | Ocena pod względem merytorycznym i formalnym materiałów z czynności wyjaśniających w szczególności konkluzji i kwalifikacji prawnej zamieszczonej we wniosku o ukaranie. |
TEMAT NR 2: Postępowania szczególne
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wskazać przypadki zastosowania trybu przyspieszonego,
- określić zadania policjanta w stosunku do zatrzymanego sprawcy wykroczenia w postępowaniu przyspieszonym,
- wskazać przesłanki dodatnie i ujemne postępowania mandatowego,
- określić rodzaj oraz wysokość nakładanego mandatu karnego,
- dokonać rozróżnienia pomiędzy zbiegiem przepisów ustawy a zbiegiem wykroczeń.
Lp. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Postępowanie przyspieszone i nakazowe. | 2 | dyskusja | Wskaż przesłanki stosowania postępowania nakazowego i przyspieszonego. Podkreśl rolę Policji w zastosowaniu postępowania przyspieszonego w sprawach o wykroczenia, zwróć uwagę na prawa i obowiązki osoby zatrzymanej w związku z zastosowaniem trybu przyspieszonego. |
2. | Postępowanie mandatowe. | 2 | dyskusja | Przypomnij przesłanki ujemne i dodatnie postępowania mandatowego, rodzaje mandatów oraz ich prawomocność, terminy, wysokość grzywien nakładanych w postępowaniu mandatowym (wskaż różnicę pomiędzy zbiegiem przepisów ustawy a zbiegiem wykroczeń). Dokonaj zaliczenia bloku tematycznego. |
BLOK NR VI: POSTĘPOWANIE PRZYGOTOWAWCZE
TEMAT NR 1: czynności związane z przyjęciem informacji o przestępstwie
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wskazać zakres czynności w postępowaniu sprawdzającym,
- wskazać zakres czynności w postępowaniu w niezbędnym zakresie,
- sporządzić protokół przyjęcia ustnego zawiadomienia o przestępstwie, przesłuchania zawiadamiającego w charakterze świadka, przyjęcia wniosku o ściganie,
- sporządzić protokół przyjęcia ustnej skargi o przestępstwie ściganym z oskarżenia prywatnego,
- sporządzić protokół przesłuchania świadka,
- sporządzić protokół oględzin.
Lp. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Postępowanie sprawdzające. | 1 | pogadanka | Wskaż istotę postępowania sprawdzającego realizowanego na podstawie art. 307 kpk oraz omów zakres, dokumentowanie i sposób zakończenia postępowania sprawdzającego. |
2. | Czynności w niezbędnym zakresie. | 2 | wykład, dyskusja | Omów przesłanki podjęcia czynności w niezbędnym zakresie, szczegółowo wskazane w art. 308 kpk. Przypomnij podstawy prawne, przyczyny, cel, zakres, czas i sposób przeprowadzania i dokumentowania postępowania w niezbędnym zakresie. Zinterpretuj pojęcie wypadku niecierpiącego zwłoki. |
3. | Przyjęcie zawiadomienia o przestępstwie. | 6 | wykład, dyskusja, ćwiczenia, symulacja | Omów źródła informacji o przestępstwie, społeczny i prawny obowiązek zawiadomienia o przestępstwie, sposoby dokumentowania informacji, postępowanie w przypadku zawiadomienia przez osobę małoletnią, nietrzeźwą, pokrzywdzoną przestępstwem przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, niepełnosprawną, cudzoziemca oraz instytucje. Wskaż skutki złożenia wniosku o ściganie (przypomnij tryby ścigania). Zaakcentuj konieczność rejestracji rzeczy utraconych w policyjnym systemie informatycznym w wymagany czasie. Na podstawie założeń poleć słuchaczom sporządzenie protokołu przyjęcia ustnego zawiadomienia o przestępstwie, zaakcentuj obowiązek pouczenia o przysługujących prawach i obowiązkach oraz protokołu przyjęcia ustnej skargi o przestępstwie ściganym z oskarżenia prywatnego. Oceń pracę słuchaczy. |
4. | Przesłuchanie osoby w charakterze świadka. | 3 | dyskusja, ćwiczenia | Wskaż, w jaki sposób należy dokumentować złożone zeznania. Omów dokumentację z przesłuchania, wskaż dokumenty podstawowe i pomocnicze, uwzględniając przy dokumentowaniu środki audiowizualne i urządzenia techniczne umożliwiające przeprowadzenie czynności na odległość. Omów szczególne formy przesłuchania (konfrontacja, okazanie), wskaż podstawy prawne i warunki przeprowadzenia czynności. Na podstawie opracowanych założeń do ćwiczeń poleć sporządzenie stosownej dokumentacji. Oceń pracę słuchaczy. |
5. | Oględziny rzeczy i miejsca zdarzenia. | 2 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Omów podstawy prawne, cele, zasady przeprowadzania oraz sposoby dokumentowania oględzin. Podkreśl role i znaczenie dowodów w postępowaniu karnym. Na podstawie przygotowanych założeń poleć sporządzenie protokołu oględzin. Oceń pracę słuchaczy. |
6. | Omówienie sporządzonej dokumentacji. | 1 | dyskusja | Omów sporządzoną dokumentację wskazując ewentualne błędy. Dokonaj zaliczenia bloku tematycznego. |
BLOK NR VII: PRACA OPERACYJNA
TEMAT NR 1: Praca operacyjna w służbie dzielnicowego
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- określić zakres pracy operacyjnej na stanowisku dzielnicowego,
- właściwie przyjąć informacje od osoby informującej,
- sporządzić meldunek informacyjny.
Lp. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Wybrane elementy pracy operacyjnej realizowanej przez dzielnicowego. | 2 | wykład, dyskusja | Przypomnij istotę, cele, podstawy prawne, zasady, formy i metody pracy operacyjnej. Omów zakres pracy operacyjnej stosowanej w służbie dzielnicowego. Przypomnij istotę i zasady sporządzania meldunku informacyjnego. Zwróć uwagę na gromadzenie i przetwarzanie informacji w Systemie Informacji Operacyjnych "SIO". |
2. | Przyjęcie informacji od osoby informującej. | 3 | symulacja, ćwiczenia | Przeprowadź symulację przyjęcia informacji od osoby informującej i na tej podstawie zleć słuchaczom sporządzenie meldunku informacyjnego. |
3. | Omówienie sporządzonej dokumentacji. | 1 | dyskusja | Omów i oceń sporządzone dokumenty, wskazując na ewentualne błędy. Dokonaj zaliczenia bloku tematycznego. |