Program nauczania na kursie specjalistycznym dla dowódców podoperacji kontrterrorystycznych prowadzonych w ramach operacji policyjnych.
Dz.Urz.KGP.2019.117
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 357
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 4 grudnia 2019 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla dowódców podoperacji kontrterrorystycznych prowadzonych w ramach operacji policyjnych
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA DOWÓDCÓW PODOPERACJI KONTRTERRORYSTYCZNYCH PROWADZONYCH W RAMACH OPERACJI POLICYJNYCH
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA DOWÓDCÓW PODOPERACJI KONTRTERRORYSTYCZNYCH PROWADZONYCH W RAMACH OPERACJI POLICYJNYCH
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia kursu
10. Lista wyposażenia dydaktycznego
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny dla dowódców podoperacji kontrterrorystycznych prowadzonych w ramach operacji policyjnych, zwany dalej "kursem".
Po ukończeniu kursu absolwent będzie potrafił:
Na kurs kierowani są dowódcy pododdziałów kontrterrorystycznych Policji oraz ich zastępcy, a także oficerowie Policji z pododdziałów kontrterrorystycznych Policji przewidziani do pełnienia funkcji dowódcy podoperacji kontrterrorystycznej prowadzonej w ramach operacji policyjnej, zwanej dalej "podoperacją KT". W kursie mogą uczestniczyć również policjanci pododdziałów kontrterrorystycznych Policji przewidziani do dowodzenia działaniami bojowymi oraz policjanci Wydziału IV Zarządu III Centralnego Biura Śledczego Policji, przewidziani do dowodzenia działaniami bojowymi.
Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.
Kurs trwa 5 dni szkoleniowych. Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Rozpoczęcie kursu | 1 |
Treści kształcenia | 38 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 40 |
Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, nie powinna przekraczać 10 osób.
Ze względu na charakter kursu, zajęcia realizowane są w sposób stwarzający optymalne warunki do ujawnienia cech psychofizycznych słuchaczy. Nauczyciele policyjni, realizując temat numer 2 i 3, powinni poddać słuchaczy presji braku czasu, informacji oraz ograniczeń w potencjale sił i środków, jaka związana jest z realiami dotyczącymi organizacji i prowadzenia działań kontrterrorystycznych.
Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej realizującej dane zagadnienie, dopuszczalne jest regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów kształcenia, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnego tematu w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.
Zajęcia prowadzą nauczyciele policyjni z komórek dydaktycznych jednostki szkoleniowej, której powierzono realizację przedmiotowego programu. Nauczyciele ci mogą być wspomagani przez policjantów Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA", samodzielnych pododdziałów kontrterrorystycznych Policji, Komendy Głównej Policji oraz przedstawicieli podmiotów pozapolicyjnych, mających doświadczenie w dowodzeniu działaniami bojowymi Policji.
Ze względu na interdyscyplinarny charakter, potrzebę szczegółowego monitorowania pracy słuchaczy oraz jej oceny, jak też konieczność pracy w podgrupach zadaniowych, zajęcia z tematów 2, 3 i 4 powinny być prowadzone przez minimum dwóch nauczycieli policyjnych. Jeśli prowadząca kurs jednostka szkoleniowa będzie dysponowała możliwościami kadrowymi i organizacyjnymi, liczba nauczycieli policyjnych prowadzących zajęcia z wymienionych tematów może być większa.
W realizacji zajęć może uczestniczyć w charakterze obserwatora lub konsultanta przedstawiciel Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA" lub komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach sztabowych.
Realizujący program są obowiązani do zapoznania się z całą jego zawartością. Podczas realizacji kolejnych tematów wskazane jest odwoływanie się do wcześniej zrealizowanych treści.
Zmiana aktów prawnych lub przepisów, których unormowania mają odzwierciedlenie w realizowanych tematach, powoduje konieczność aktualizacji tych tematów przez kadrę realizującą zajęcia.
Wskazane w programie metody realizacji zajęć są rekomendowane do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę gwarantującą osiągnięcie celów kształcenia.
Temat | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | System oceniania |
Temat nr 1: Wybrane zagadnienia dowodzenia w Policji | 11 | Słuchacz podlega okresowemu ocenianiu. Do określenia stopnia przyswojenia wiedzy lub opanowania umiejętności stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). Każda negatywna ocena musi być poprawiona przez słuchacza na ocenę pozytywną. |
Temat nr 2: Przygotowanie podoperacji KT | 8 | |
Temat nr 3: Realizacja podoperacji KT | 14 | |
Temat 4: Podsumowanie i ocena podoperacji KT | 5 | |
Razem: | 38 |
Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie pozytywnych ocen z zaliczeń.
Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu, gdzie w miejsce wyniku stosuje się wpis - "pozytywnym".
Kategoria/nazwa wyposażenia | Liczba na grupę (10 osób) |
Wyposażenie sali dydaktycznej: | |
Projektor multimedialny | 1 |
Tablica biała | 1 |
Stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu | 10 |
Pomoce dydaktyczne: | |
Wzory dokumentów | zestaw |
Papier kancelaryjny formatu A-4 | 500 szt. |
Papier formatu A1 | 20 szt. |
Mapy topograficzne | zestaw |
Plany miast | zestaw |
Zestaw flamastrów suchościeralnych do tablicy białej | 2 komplety |
Flamastry w kolorach żółtym, niebieskim, zielonym, czerwonym | 10 |
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Cele: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metody realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Psychologiczne aspekty podejmowania decyzji. | 3 | wykład, pogadanka, dyskusja | Omów wybrane czynniki osobowościowe, mające wpływ na skuteczne podejmowanie decyzji w sytuacjach trudnych. Podziel słuchaczy na kilkuosobowe grupy. Zadaniem grupy jest udzielenie odpowiedzi na pytanie: Czy dla skuteczności podejmowanych decyzji lepsze jest mniejsze czy większe nasilenie danej cechy? Poleć słuchaczom uzasadnienie efektów swojej pracy. W podsumowaniu określ czynniki, których występowanie ma decydujący wpływ na podejmowane decyzje. Przeprowadź test w celu zbadania nasilenia danej cechy u słuchacza. Badanie to ma na celu pogłębianie wglądu w siebie oraz uzyskanie informacji o własnych mocnych i słabych stronach w sytuacji podejmowania decyzji. Podsumuj zajęcia podkreślając znaczenie: - wykorzystywania jednostek organizacyjnych przygotowanych do działań pod presją czasu i zadań, - posiadania i wykorzystywania przez dowódcę elementów wiedzy psychologicznej i socjologicznej w dowodzeniu, - unikania improwizacji w dowodzeniu, - przewidywania powstania nowych zagrożeń. |
2. Dowodzenie w Policji. | 4 | wykład, pogadanka, dyskusja | Omawiając to zagadnienie przedstaw podstawy teoretyczne dowodzenia, z wykorzystaniem doświadczenia z przeprowadzonych akcji lub operacji policyjnych. Scharakteryzuj podstawowe funkcje dowodzenia: planowanie, organizowanie, kierowanie (motywowanie) i kontrolowanie oraz funkcje cząstkowe: formułowanie, komunikowanie i uświadamianie podwładnym celu działania, pozyskiwanie, przetwarzanie i udzielanie informacji, przewidywanie (prognozowanie), decydowanie i zlecanie zadań. Sformułuj podstawowe zasady dowodzenia oraz dokonaj ich charakterystyki, w tym - specyfiki występowania i stosowania. Opierając się o formułę jednoosobowego dowodzenia, scharakteryzuj sprawność dowodzenia. Zwróć szczególną uwagę na następujące, możliwe do wykorzystania kryteria oceny tej sprawności: - wyobraźnię operacyjno-taktyczną, - zdolność do szybkiej reakcji na zmieniające się warunki, - intuicję, - elastyczność w działaniach, umiejętność szybkiego przystosowywania się do zmieniających się warunków, - umiejętność podejmowania ryzyka, a także ponoszenia konsekwencji własnych decyzji w trakcie działań oraz po ich zakończeniu, - inicjatywę w oddziaływaniu na sytuację i otoczenie. Podaj katalog obejmujący różne rodzaje przewagi w działaniach. Scharakteryzuj każdą z nich, wskazując na te cechy, które warunkują skuteczne działanie. Wypracuj ze słuchaczami sposoby osiągnięcia przewagi w działaniach. Zwróć uwagę między innymi na: - dostępne siły i środki, - możliwości operacyjno-taktyczne własne i przeciwnika, itp. Scharakteryzuj system dowodzenia w Policji. Wskaż jego związki z efektywnością działania jednostek organizacyjnych Policji w zdarzeniach kryzysowych. |
3. Specyfika działań pododdziałów kontrterrorystycznych Policji w związku z akcjami lub operacjami policyjnymi. | 3 | wykład, pogadanka, dyskusja | Omów: - strukturę organizacyjną i zadania Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA" oraz samodzielnych pododdziałów kontrterrorystycznych Policji, - wykorzystanie i dowodzenie pododdziałami kontrterrorystycznymi Policji, - przygotowanie i dowodzenie podoperacją kontrterrorystyczną, - prowadzenie działań bojowych w zdarzeniach kryzysowych, m.in. w sytuacji popełnienia przestępstwa o charakterze terrorystycznym, działań realizacyjnych w szczególności wzięcia i przetrzymywania zakładników, uprowadzenia osób, uprowadzenia środka transportu, ochrony osób podlegających szczególnej ochronie, wspieranie działań ratowniczych w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia ludzi, - wsparcie pododdziałów kontrterrorystycznych Policji w trakcie planowania i realizacji akcji lub operacji policyjnych, - negocjacje policyjne, umiejscowienie i podległość negocjatorów policyjnych w trakcie akcji lub operacji policyjnych. |
TEMT 2: Przygotowanie podoperacji KT
Cele: Na podstawie założeń, po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił przygotować założenia do planu działania dowódcy podoperacji KT, w tym:
Zagadnienia: | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metody realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Przepisy regulujące funkcjonowanie pododdziałów kontrterrorystycznych Policji. | 2 | wykład pogadanka | Wskaż i omów akty prawne, których znajomość jest niezbędna do przygotowania i realizacji podoperacji KT. Omów uwarunkowania realizacji zadań przez pododdziały kontrterrorystyczne Policji w ramach podoperacji KT. |
2. Organizacja podoperacji KT. 3. Współdziałanie z innymi podmiotami policyjnymi i pozapolicynymi. 4. Planowanie podoperacji KT. 5. Dokumentowanie działań. | 6 | ćwiczenia, pogadanka, dyskusja | Podziel słuchaczy na kilkuosobowe grupy. Każdej z grup przydziel różne założenia do ćwiczeń w ramach działań planowych lub doraźnych. Poleć słuchaczom: - określenie rodzaju zdarzenia, - wskazanie celu działania pododdziału kontrterrorystycznego Policji, - przeprowadzenie analizy zagrożeń w przypadku opisanym w założeniach. W trakcie wykonywania zadania należy prowadzić konsultacje, sprawdzać wyniki, wskazywać mocne i słabe strony przyjętego toku myślenia. Podsumuj ten etap pracy, korygując poczynione przez słuchaczy ustalenia. Zwróć uwagę słuchaczy na organizację struktury dowodzenia, kalkulację sił i środków, organizację łączności, uzbrojenia i wyposażenia do działań, zabezpieczenia logistycznego, zabezpieczenia medycznego działań itp. Omów zasady używania lub wykorzystywania środków przymusu bezpośredniego w trakcie prowadzonych działań ustawowych. Omów zasady współdziałania z innymi podmiotami w ramach prowadzonej operacji policyjnej. Na podstawie przykładów, omów wykorzystywanie negocjacji policyjnych w ramach reagowania na zagrożenia i prowadzenie efektywnych działań ukierunkowanych na skuteczną realizację celów podoperacji KT. Wskaż możliwości realizacji podoperacji KT w środowisku zagrożeń CBRN. Na podstawie wypracowanej analizy ryzyka i obowiązujących przepisów, poleć słuchaczom wypracowanie optymalnego sposobu realizacji podoperacji KT, z uwzględnieniem różnych wariantów działania. Omów proponowane przez słuchaczy rozwiązania, wskazując ich mocne i słabe strony oraz biorąc pod uwagę możliwość wykorzystania tych rozwiązań w planie działania dowódcy operacji policyjnej. Poleć słuchaczom sporządzenie dokumentacji działań. Zadaniem prowadzących jest bieżące konsultowanie ze słuchaczami postępów w tworzeniu elementów planu działania dowódcy operacji policyjnej. Zwracać należy uwagę na kompletność i merytoryczną poprawność przygotowanych dokumentów. Omów i oceń przygotowaną dokumentację. Wskaż związek między posiadanymi i umiejętnie wykorzystywanymi środkami dowodzenia a efektywnością działania pododdziałów kontrterrorystycznych Policji w zdarzeniach kryzysowych. |
6. Zaliczenie | 1 | test wiedzy | Test wiedzy obejmuje zagadnienia z tematu 1 i 2 - składać się będzie z co najmniej dwudziestu zamkniętych zadań testowych z czterema wariantami odpowiedzi, z których jedna jest prawidłowa. Zaliczenie testu wymaga uzyskania 80 % prawidłowych odpowiedzi. |
TEMAT 3: Realizacja podoperacji KT
Cele: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia: | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metody realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Dowodzenie siłami realizującymi podoperację KT. 2. Współdziałanie w ramach operacji policyjnej. | 14 | ćwiczenia | Realizuj zajęcia w salach wyposażonych w przewodowe i bezprzewodowe środki łączności, mapy, tablice poglądowe i materiały biurowe. Na podstawie przygotowanej dokumentacji, przeprowadź ćwiczenia praktyczne, w których zadaniem słuchaczy będzie realizacja podoperacji KT. Ćwiczenia zorganizuj w sposób umożliwiający słuchaczom ćwiczenie w roli dowódcy podoperacji KT, szefa sztabu, dowódców grup bojowych. Pozostałym słuchaczom przypisz role obserwatorów symulacji; ich zadaniem będzie bieżąca analiza działań ćwiczących. Zajęcia realizuj przez kolejne 2 dni. Zadaniem prowadzących ćwiczenie jest notowanie wszystkich spostrzeżeń związanych z jego realizacją (arkusz obserwacji). Oceń i omów działania słuchaczy po zakończeniu wszystkich ćwiczeń praktycznych. Ocena (zal. lub n.zal.) stanowi zaliczenie tematu nr 3. |
TEMAT 4: Podsumowanie i ocena podoperacji KT
Cele: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metody realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Analiza i ocena podoperacji KT. | 5 | dyskusja, ćwiczenia | Na podstawie przeprowadzonych w ramach poprzedniego tematu symulacji, poleć słuchaczom: - dokonanie analizy przeprowadzonej podoperacji KT, - wskazanie ewentualnych słabych stron zrealizowanej podoperacji KT, - wskazanie sposobów wyeliminowania ewentualnych błędów. Oceń pracę słuchaczy oraz omów wypracowane wyniki. Ocena (zal. lub n.zal) stanowi zaliczenie tematu nr 4. |