Program nauczania na kursie specjalistycznym dla dowódców podoperacji antyterrorystycznych prowadzonych w ramach operacji policyjnych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2015.73

Akt utracił moc
Wersja od: 22 września 2015 r.

DECYZJA Nr 301
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 22 września 2015 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla dowódców podoperacji antyterrorystycznych prowadzonych w ramach operacji policyjnych

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1.
Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym dla dowódców podoperacji antyterrorystycznych prowadzonych w ramach operacji policyjnych, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2.
Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Wyższej Szkole Policji w Szczytnie.
§  3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA DOWÓDCÓW PODOPERACJI ANTYTERRORYSTYCZNYCH PROWADZONYCH W RAMACH OPERACJI POLICYJNYCH

SPIS TREŚCI

1. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1.1. Nazwa kursu

1.2. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs

1.3. System prowadzenia kursu

1.4. Czas trwania kursu

1.5. Katalog zadań, do realizacji których kurs ma przygotować

1.6. Zakres tematyczny

1.7. Liczebność grupy szkoleniowej

1.8. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

1.9. Lista wyposażenia dydaktycznego

1.10. Zakończenie kursu

2. TREŚCI KSZTAŁCENIA

1.

 ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1.1. Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny dla dowódców podoperacji antyterrorystycznych prowadzonych w ramach operacji policyjnych, zwany dalej "kursem".

1.2. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs

Na kurs kieruje się dowódców lub kierowników jednostek lub komórek antyterrorystycznych Policji oraz ich zastępców, a także oficerów Policji z jednostek lub komórek antyterrorystycznych Policji przewidzianych do pełnienia funkcji dowódcy podoperacji antyterrorystycznej prowadzonej w ramach operacji policyjnej, zwanej dalej "podoperacją AT".

1.3. System prowadzenia kursu

Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym. Policjanci w czasie kursu są zakwaterowani w jednostce szkoleniowej. Koszty wyżywienia i zakwaterowania uczestników kursu pokrywane będą z budżetu jednostki szkoleniowej.

1.4. Czas trwania kursu

PrzedsięwzięciaCzas realizacji w godz. lekcyjnych
Rozpoczęcie kursu1
Zajęcia programowe38
Zakończenie kursu1
Ogółem40

Kurs trwa 5 dni roboczych. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie może przekraczać 8 godzin dziennie.

Prowadzący reguluje czas zajęć w sposób zapewniający optymalne osiąganie celów.

1.5. Katalog zadań, do realizacji których program ma przygotować

Uczestnik kursu po zakończeniu jednostki modułowej będzie potrafił:

- przygotować podoperację AT,

- realizować podoperację AT,

- podsumować i ocenić podoperację AT.

1.6. Zakres tematyczny

Kod i nazwa jednostki modułowej (JM)Kod i nazwa jednostki szkolnej (JS)Czas realizacji w godz. lekcyjnych
JM 01

Dowodzenie

podoperacją AT

JS 01 - Wybrane zagadnienia dowodzenia w Policji11
JS 02 - Przygotowanie podoperacji AT8
JS 03 - Realizacja podoperacji AT14
JS 04 - Podsumowanie i ocena podoperacji AT5
Razem:38

W programie realizowana jest jedna jednostka modułowa pod nazwą "Dowodzenie podoperacją AT". W ramach jednostki modułowej realizowane są cztery jednostki szkolne, ukierunkowane na kształtowanie umiejętności w zakresie stosowania teorii dowodzenia, przygotowania i realizacji podoperacji AT oraz oceny jej przebiegu.

Słuchacze w trakcie kursu są poddawani obserwacji w celu dokonania ich wszechstronnej oceny pod kątem przydatności do wykonywania zadań służbowych w zakresie dowodzenia podoperacjami AT.

Każda jednostka szkolna kończy się zaliczeniem w formie:

1) JS 01 - testu wiedzy;

2) JS 02 - oceny sporządzonej dokumentacji;

3) JS 03 - oceny zadania praktycznego;

4) JS 04 - oceny dokonanej analizy zadania praktycznego.

1.7. Liczebność grupy szkoleniowej

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, nie może przekraczać 10 osób.

1.8. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

Ze względu na specyficzny charakter kursu, zajęcia realizowane są w trybie stwarzającym optymalne warunki do ujawnienia cech psychofizycznych słuchaczy.

Prowadzący zajęcia, przed rozpoczęciem realizacji jednostki szkolnej, obowiązany jest do:

- wskazania słuchaczom celów nauczania oraz przekazania warunków i sposobu zaliczenia poszczególnych jednostek szkolnych,

- przekazania słuchaczom materiałów niezbędnych do realizacji zajęć lub wskazania sposobu ich pozyskania,

- zapewnienia niezbędnych pomocy dydaktycznych do realizacji zajęć.

Zajęcia prowadzą nauczyciele policyjni z komórek dydaktycznych Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, którzy mogą być wspomagani przez doświadczonych policjantów Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich (Stołecznej) Policji oraz przedstawicieli podmiotów pozapolicyjnych.

Nauczyciele policyjni samodzielnie prowadzą zajęcia w danej grupie szkoleniowej. Jeżeli realizowana tematyka wymaga wiedzy interdyscyplinarnej, zajęcia mogą być prowadzone przez kilku nauczycieli policyjnych. Można też w takich przypadkach odejść od obowiązującego w jednostce szkoleniowej systemu realizacji zajęć.

W realizacji zajęć może uczestniczyć w charakterze obserwatora lub konsultanta przedstawiciel komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach antyterrorystycznych lub sztabowych.

Realizacja zajęć praktycznych wymaga zwiększenia liczby osób prowadzących zajęcia. Liczba nauczycieli wynika ze sposobu realizacji zajęć praktycznych w podgrupach.

Zajęcia praktyczne prowadzone są na Symulatorze działań Policji w sytuacjach kryzysowych. Symulator ten przeznaczony jest do prowadzenia zajęć symulacyjnych realizowanych w formie treningu sztabowego z wykorzystaniem wirtualnego systemu symulacji komputerowej. Treningi procesów decyzyjnych wspomaganych multimedialnie w ramach funkcjonowania symulatora umożliwią między innymi:

- identyfikację błędów i luk w planach działań dowódców podoperacji AT,

- naukę kierowania (a w szczególności dowodzenia) siłami i środkami Policji oraz podmiotów współdziałających,

- naukę autokontroli czynności oraz natychmiastowej reakcji na popełnione błędy,

- naukę pracy w zespole.

Właściwie przygotowana dydaktyczna gra decyzyjna doskonale pozoruje działania w warunkach rzeczywistych i rozwija zdolność poszukiwania rozwiązań oraz podejmowania szybkich decyzji.

Realizujący program zobligowani są do zapoznania się z całą jego zawartością. Podczas realizacji kolejnych sekwencji szkoleniowych wskazane jest odwoływanie się do wcześniej zrealizowanych jednostek szkolnych.

Zmiana aktów prawnych lub przepisów, których unormowania mają odzwierciedlenie w realizowanych jednostkach szkolnych (kluczowych punktach nauczania), powoduje ich odpowiednią aktualizację przez kadrę realizującą zajęcia.

Wskazane w programie metody realizacji zajęć są najbardziej optymalne do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę, gwarantującą osiągnięcie celów kształcenia.

1.9. Lista wyposażenia dydaktycznego

Kategoria/nazwa wyposażeniaLiczba na grupę (10 osób)
1. Wyposażenie sali dydaktycznej:
Projektor multimedialny1
Tablica biała1
Stanowiska komputerowe10
Symulator działań Policji w sytuacjach kryzysowych1
2. Pomoce dydaktyczne:
Wzory dokumentówzestaw
Papier kancelaryjny formatu A-4500 szt.
Papier formatu A120 szt.
Mapy topograficznezestaw
Plany miastzestaw
Zestaw flamastrów suchościeralnych do tablicy białej2 komplety
Flamastry w kolorach żółtym, niebieskim, zielonym, czerwonym10

1.10. Zakończenie kursu

Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie zaliczenia wszystkich jednostek szkolnych.

Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu, potwierdzające uzyskanie kwalifikacji zawodowych do dowodzenia podoperacją AT. Na świadectwie w miejsce wyniku stosuje się wpis - "pozytywnym".

II.

 TREŚCI KSZTAŁCENIA

Jednostka szkolna nr 1 (JS 01): Wybrane zagadnienia dowodzenia w Policji

Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:

- opisać czynniki psychologiczne mające wpływ na skuteczne podejmowanie decyzji pod presją czasu i zadań,

- rozróżnić formy kierowania lub dowodzenia,

- zdefiniować zdarzenia kryzysowe,

- określić zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji w zdarzeniach kryzysowych,

- określić funkcje procesu dowodzenia w operacjach policyjnych,

- wymienić i scharakteryzować zasady i wymagania dowodzenia,

- scharakteryzować system dowodzenia w Policji i jego komponenty,

- scharakteryzować dokumenty sztabowe wytwarzane w procesie realizacji operacji policyjnej.

Lp.Kluczowe punkty nauczaniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1.Psychologiczne aspekty podejmowania decyzji.3wykład,

pogadanka,

dyskusja

Omówić wybrane czynniki osobowościowe mające wpływ na skuteczne podejmowanie decyzji w sytuacjach trudnych.

Podzielić słuchaczy na kilkuosobowe grupy. Zadaniem grupy jest odpowiedzenie na pytanie: Czy dla skuteczności podejmowanych decyzji lepsze jest mniejsze czy większe nasilenie danej cechy? Poprosić słuchaczy o uzasadnienie efektów swojej pracy. W podsumowaniu określić czynniki, których występowanie ma decydujący wpływ na podejmowane decyzje.

Przeprowadzić test celem zbadania nasilenia danej cechy u słuchacza. Badanie to ma na celu pogłębianie wglądu w siebie oraz uzyskanie informacji o mocnych i słabych stronach w sytuacji podejmowania decyzji. Podsumować zajęcia podkreślając znaczenie:

- wykorzystywania jednostek przygotowanych do działań pod presją czasu i zadań,

- posiadania i wykorzystywania przez dowódcę elementów wiedzy psychologicznej i socjologicznej w dowodzeniu,

- unikania improwizacji w dowodzeniu,

- przewidywania powstania nowych zagrożeń.

2.Dowodzenie w Policji.4wykład, pogadanka,

dyskusja

Omawiając to zagadnienie przedstaw podstawy teoretyczne dowodzenia z wykorzystaniem doświadczenia z przeprowadzonych akcji lub operacji policyjnych.

Scharakteryzuj podstawowe funkcje dowodzenia: planowanie, organizowanie, kierowanie (motywowanie) i kontrolowanie oraz funkcje cząstkowe: formułowanie, komunikowanie i uświadamianie podwładnym celu działania, pozyskiwanie, przetwarzanie i udzielanie informacji, przewidywanie (prognozowanie), decydowanie i zlecanie zadań.

Sformułuj podstawowe zasady dowodzenia oraz dokonaj ich charakterystyki, w tym specyfiki występowania i stosowania. Opierając się o formułę jednoosobowego dowodzenia (w Policji i nie tylko) scharakteryzuj sprawność dowodzenia. Zwróć szczególną uwagę na następujące, możliwe do wykorzystania kryteria oceny tej sprawności: wyobraźnię operacyjno-taktyczną, zdolność do szybkiej reakcji na zmieniające się warunki, intuicję, elastyczność w działaniach (umiejętność szybkiego przystosowywania się do powstających i zmieniających się warunków), umiejętność podejmowania ryzyka, a także ponoszenia konsekwencji własnych decyzji w trakcie działań oraz po ich zakończeniu, inicjatywę w oddziaływaniu na sytuację i otoczenie.

Podaj katalog obejmujący różne rodzaje przewagi w działaniach. Scharakteryzuj każdą z nich, wskazując na te cechy, które warunkują skuteczne działanie. Wypracuj ze słuchaczami sposoby osiągnięcia przewagi w działaniach, zwróć uwagę między innymi na: dostępne siły i środki, możliwości operacyjno-taktyczne własne i przeciwnika itp.

Scharakteryzuj system dowodzenia w Policji. Wskaż jego związki z efektywnością działania jednostek organizacyjnych Policji w zdarzeniach kryzysowych.

3.Specyfika działań jednostek i komórek antyterrorystycznych Policji w związku z akcjami lub operacjami policyjnymi.3wykład,

prezentacja,

pogadanka,

dyskusja

Omów słuchaczom:

- strukturę organizacyjną i zadania jednostek i komórek antyterrorystycznych Policji,

- wykorzystanie i dowodzenie jednostkami i komórkami antyterrorystycznymi Policji,

- przygotowanie i dowodzenie podoperacją antyterrorystyczną,

- prowadzenie działań bojowych w zdarzeniach kryzysowych, m.in. w sytuacji popełnienia przestępstwa o charakterze terrorystycznym, działań realizacyjnych w szczególności wzięcia i przetrzymywania zakładników, uprowadzenia osób, uprowadzenia środka transportu, ochrony osób podlegających szczególnej ochronie, wspieranie działań

ratowniczych w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia ludzi,

- wsparcie jednostek i komórek antyterrorystycznych Policji w trakcie planowania i realizacji akcji lub operacji policyjnych,

- negocjacje policyjne, umiejscowienie i podległość negocjatorów policyjnych w trakcie akcji lub operacji policyjnych.

4.Zaliczenie jednostki szkolnej.1test wiedzy

Sposoby oceniania:

W ramach JS 01 na bieżąco sprawdzane są wiedza i umiejętności słuchaczy, po zakończeniu jednostki szkolnej przeprowadzony będzie test wiedzy, z którego zostanie wystawiona ocena.

Do określenia stopnia przyswojenia wiedzy i opanowania umiejętności stosuje się następujące oceny: 6 - wyróżniająca; 5 - bardzo dobra; 4 - dobra; 3 - poprawna; 2 - dopuszczająca; 1 - niedostateczna.

Jednostka szkolna nr 2 (JS 02): Przygotowanie podoperacji AT

Cele: Na podstawie założeń, po zakończeniu jednostki szkolnej, słuchacz będzie potrafił przygotować założenia do planu działania dowódcy podoperacji AT, w tym:

- sprecyzować cel działania,

- określić strukturę dowodzenia podoperacją AT,

- przeprowadzić analizę ryzyka,

- określić zadania dla osób funkcyjnych podoperacji AT,

- dokonać kalkulacji sił i środków niezbędnych do realizacji zadań,

- określić scenariusze i warianty działań.

Lp.Kluczowe punkty nauczaniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1.Przepisy regulujące funkcjonowanie jednostek i komórek antyterrorystycznych Policji.2wykład,

pogadanka

Wskaż i omów akty prawne, których znajomość jest niezbędna do przygotowania i realizacji podoperacji AT. Omów uwarunkowania realizacji zadań w jednostkach i komórkach antyterrorystycznych Policji w ramach podoperacji AT.
2.1. Organizacja podoperacji AT.

2. Współdziałanie z innymi podmiotami policyjnymi i pozapolicynymi.

3. Planowanie podoperacji AT.

4. Dokumentacja działań.

6ćwiczenia,

pogadanka,

dyskusja

Na wstępie podziel słuchaczy na kilkuosobowe grupy. Każdej z grup przydziel różne założenia do ćwiczeń w ramach działań planowych lub doraźnych. Poleć słuchaczom określenie rodzaju zdarzenia, wskazanie celu działania pododdziału antyterrorystycznego Policji oraz przeprowadzenie analizy zagrożeń w przypadku opisanym w założeniach do ćwiczeń. W trakcie wykonywania zadania prowadź konsultacje, sprawdzaj wyniki, wskazuj mocne i słabe strony przyjętego toku myślenia. Podsumuj ten etap pracy korygując poczynione przez słuchaczy ustalenia.

Zwróć uwagę słuchaczom na organizację struktury dowodzenia, kalkulację sił i środków, organizację łączności, uzbrojenia i wyposażenia do działań, zabezpieczenia logistycznego, zabezpieczenia medycznego działań itp. Wskaż zasady używania lub wykorzystywania środków przymusu bezpośredniego w trakcie prowadzonych działań ustawowych. Omów zasady współdziałania z innymi podmiotami w ramach prowadzonej operacji policyjnej. Na podstawie przykładów omów wykorzystywanie negocjacji policyjnych do reagowania na zagrożenia i efektywnego działania ukierunkowanego na skuteczną realizację celów podoperacji AT. Wskaż możliwość realizacji podoperacji AT w środowisku zagrożeń CBRN (broni masowego rażenia).

Na podstawie wypracowanej analizy ryzyka i obowiązujących przepisów

poleć słuchaczom wypracowanie optymalnego sposobu realizacji podoperacji AT wskazując warianty działania. Omów proponowane przez słuchaczy rozwiązania wskazując ich mocne i słabe strony, ze względu na możliwość wykorzystania w planie działania dowódcy operacji policyjnej. Poleć słuchaczom sporządzenie założeń do dokumentacji działań. Twoim zadaniem jest bieżące konsultowanie ze słuchaczami postępów w tworzeniu elementów planu działania dowódcy operacji policyjnej. Zwróć szczególną uwagę na kompletność i merytoryczną poprawność przygotowanych dokumentów. Omów i oceń przygotowaną dokumentację. Wskaż związki posiadanych i umiejętnie wykorzystywanych środków dowodzenia z efektywnością działania jednostek i komórek antyterrorystycznych Policji w zdarzeniach kryzysowych.

Sposoby oceniania:

W ramach JS 02 na bieżąco sprawdzane są wiedza i umiejętności słuchaczy. Ocenie podlega dokumentacja wytworzona przez słuchaczy. Uzyskanie pozytywnej oceny jest warunkiem zaliczenia JS 02. Do oceny stopnia przyswojenia wiedzy i opanowania umiejętności stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).

Jednostka szkolna nr 3 (JS 03): Realizacja podoperacji AT

Cele: Na podstawie założeń, po zakończeniu jednostki szkolnej, słuchacz będzie potrafił:

- nadzorować i koordynować realizację planu działania dowódcy podoperacji AT,

- podejmować decyzje wynikające z bieżącego rozwoju sytuacji,

- przygotować właściwemu przełożonemu meldunki o sytuacji i realizowanych działaniach,

- dokonywać oceny możliwości współdziałania i zadaniowania współdziałających podmiotów.

Lp.Kluczowe punkty nauczaniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1.1. Dowodzenie siłami realizującymi podoperację AT.

2. Współdziałanie w ramach operacji policyjnej.

14ćwiczeniaZajęcia realizuj na Symulatorze działań Policji w sytuacjach kryzysowych, w salach wyposażonych w przewodowe i bezprzewodowe środki łączności, mapy, tablice poglądowe i materiały biurowe.

Na podstawie przygotowanej dokumentacji przeprowadź ćwiczenia praktyczne, w których zadaniem słuchaczy będzie realizacja podoperacji AT. W realizacji zajęć bierze udział co najmniej 4 nauczycieli policyjnych. Zorganizuj zajęcia w taki sposób, aby słuchacze jednocześnie ćwiczyli w roli dowódcy podoperacji AT, szefa sztabu, dowódców zespołów bojowych, innych niezbędnych do realizacji założeń. Pozostałym słuchaczom przypisz role obserwatorów symulacji, których zadaniem będzie bieżąca analiza działań ćwiczących słuchaczy.

Zajęcia realizowane są przez kolejne 2 dni. Twoim obowiązkiem jest notowanie wszystkich spostrzeżeń związanych z realizacją ćwiczeń (arkusz obserwacji). Oceń i omów działania słuchaczy po zakończeniu wszystkich ćwiczeń praktycznych.

Sposoby oceniania:

Zaliczenie JS 03 odbywa się na podstawie oceny z zadania praktycznego. Do oceny stopnia przyswojenia wiedzy lub opanowania umiejętności stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).

Jednostka szkolna nr 4 (JS 04): Podsumowanie i ocena podoperacji AT

Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:

- przeprowadzić analizę przebiegu podoperacji AT,

- sformułować wnioski końcowe.

Lp.Kluczowe punkty nauczaniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1.Analiza i ocena podoperacji AT.5dyskusja,

ćwiczenia

Na podstawie przeprowadzonych symulacji podoperacji AT poleć słuchaczom przeprowadzenie ich analizy, ze szczególnym uwzględnieniem jej słabych stron i wskazaniem sposobów ich eliminowania. Na podstawie wyników analizy każdy ze słuchaczy prezentuje wyniki swojej pracy (wnioski końcowe) uzasadniając przyjęte stanowisko. Oceń i omów przeprowadzoną analizę.

Sposoby oceniania:

Uzyskanie pozytywnej oceny z przeprowadzonej analizy stanowi warunek zaliczenia JS 04. Do oceny stopnia przyswojenia wiedzy lub opanowania umiejętności stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).