Program kursu specjalistycznego z zakresu metodyki nauczania.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2008.12.74

Akt utracił moc
Wersja od: 24 czerwca 2015 r.

DECYZJA Nr 355
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 4 czerwca 2008 r.
w sprawie programu kursu specjalistycznego z zakresu metodyki nauczania

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877 i Nr 221, poz. 1644) postanawia się, co następuje:
1.
Wprowadza się "Program kursu specjalistycznego z zakresu metodyki nauczania", stanowiący załącznik do decyzji.
2.
Realizację programu, o którym mowa w § 1, powierza się Wyższej Szkole Policji w Szczytnie.
3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 1

PROGRAM KURSU SPECJALISTYCZNEGO

Z ZAKRESU METODYKI NAUCZANIA

SPIS TREŚCI

1. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1.1. Nazwa kursu

1.2. Cel kursu

1.3. Kryteria formalne kandydatów kierowanych na kurs

1.4. Katalog zadań

1.5. System prowadzenia kursu

1.6. Czas trwania i organizacja zajęć

1.7. Zakres tematyczny oraz korelacja treści programowych kursu

1.8. Obowiązki nauczyciela realizującego kurs

1.9. Zakończenie kursu

2. ZESTAWIENIE TEMATÓW

1.

 ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1.1.

 Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny z zakresu metodyki nauczania.

1.2.

 Cel kursu

Przygotowanie nauczycieli policyjnych do realizacji zadań dydaktycznych w jednostkach szkoleniowych oraz uzupełnienie kompetencji osób wykonujących zadania wymagające przygotowania metodycznego.

1.3.

 Kryteria formalne kandydatów kierowanych na kurs

Na kurs mogą zostać skierowani:

- nauczyciele policyjni z jednostek szkoleniowych, których wiedza i umiejętności dydaktyczne wymagają uzupełnienia oraz rozpoczynający pracę dydaktyczną,

- policjanci, realizujący zadania nauczyciela stowarzyszonego, którzy zostali umieszczeni na wykazie nauczycieli stowarzyszonych jednostki szkoleniowej,

- policjanci jednostek szkoleniowych realizujący zadania związane z metodyką nauczania lub prowadzący zajęcia dydaktyczne.

1.4.

 Katalog zadań

W wyniku realizacji programu kursu specjalistycznego uczestnik kursu nabędzie umiejętności z zakresu metodyki kształcenia dorosłych, niezbędne do:

- planowania i przygotowania zajęć dydaktycznych,

- formułowania i analizy celów kształcenia,

- stosowania zasad i metod nauczania,

- kierowania grupą szkoleniową,

- przygotowania i zastosowania pomocy dydaktycznych,

- konstruowania narzędzi oceny,

- prowadzenia zajęć dydaktycznych.

1.5.

 System prowadzenia kursu

Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym. Słuchacze podczas kursu są zakwaterowani w jednostce szkoleniowej.

1.6.

 Czas trwania i organizacja zajęć

Kurs trwa 10 dni szkoleniowych. Realizacja treści kształcenia określona w programie kursu wymaga przeprowadzenia 78 godzin lekcyjnych. Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych nie może przekraczać 12 osób.
PrzedsięwzięciaCzas (okres) realizacji
Rozpoczęcie i zapoznanie się z organizacją kursu2 godz.
Zajęcia programowe74 godz.
Zakończenie kursu2 godz.
Ogółem78 godz. (10 dni szkoleniowych)

Wskazywane w programie metody i formy realizacji zajęć są proponowanymi przez autorów. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę, gwarantującą osiągnięcie zoperacjonalizowanych celów kształcenia.

Zaleca się prowadzenie zajęć z tematu nr 1 przez psychologa, przy udziale nauczyciela policyjnego, tematów nr 2 do 6 przez psychologa, a tematu nr 17 przez nauczyciela policyjnego, przy wsparciu psychologa. Pozostałe zajęcia realizowane są przez nauczyciela policyjnego. Zajęcia z tematu nr 12 należy realizować w sali wyposażonej w tablicę interaktywną, z tematu nr 16 w sali komputerowej, natomiast z tematu nr 17 w sali komputerowej z dostępem do stanowiska komputerowego dla każdego słuchacza.

1.7.

 Zakres tematyczny oraz korelacja treści programowych kursu

Podczas planowania zajęć dydaktycznych, w miarę możliwości jednostki szkoleniowej, należy uwzględnić poniżej proponowaną korelację realizacji treści programowych. Czas rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych jednostek lekcyjnych reguluje prowadzący zajęcia w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów z uwzględnieniem wewnętrznego układu realizacji treści programowych.
Numer tematuNazwa tematu i kolejność realizacjiLiczba godzinDzień doskonalenia
Pierwszy tydzień
1.Rozpoczęcie kursu i integracja grupy2Pierwszy dzień
2.Emocje i motywacja2
3.Wykorzystanie komunikacji interpersonalnej w procesie dydaktycznym4
4.Dynamika procesów grupowych2Drugi dzień
5.Kierowanie grupa szkoleniową2
6.Niepowodzenia dydaktyczne1
7.Wybrane zagadnienia z andragogiki1
8.Formułowanie i zastosowanie celów kształcenia2
9.Zasady dydaktyczne2Trzeci dzień
10.Ogniwa procesu kształcenia3
11.Metody nauczania3
Metody nauczania4Czwarty dzień
12.Środki dydaktyczne wspomagające proces kształcenia4
Środki dydaktyczne wspomagające proces kształcenia2Piąty dzień
13.Zasady oceniania2
14.Narzędzia oceny4
Drugi tydzień
15.Omówienie sporządzonej dokumentacji2Szósty dzień
16.Elektroniczne kształcenie na odległość2
17.Kształcenie umiejętności praktycznych4
Kształcenie umiejętności praktycznych8Siódmy dzień
Kształcenie umiejętności praktycznych8Ósmy dzień
Kształcenie umiejętności praktycznych8Dziewiąty dzień
Kształcenie umiejętności praktycznych4Dziesiąty dzień
Zakończenie kursu2
Razem78 godzin

1.8.

 Obowiązki nauczyciela realizującego kurs

Prowadzący zajęcia, przed rozpoczęciem realizacji pierwszego tematu, zobowiązany jest do:

- zapoznania słuchaczy z programem kursu specjalistycznego oraz sposobem realizacji zajęć,

- określenia warunków oceniania i sposobu zaliczenia kursu specjalistycznego,

- przekazania słuchaczom materiałów niezbędnych do realizacji zajęć lub wskazania sposobu ich uzyskania,

- podania literatury podstawowej i uzupełniającej,

- zapewnienia niezbędnych środków dydaktycznych do realizacji zajęć.

1.9.

 Zakończenie kursu

Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie zaliczenia (zal.) ze wszystkich wymaganych programem zadań praktycznych i wyniku pozytywnego (zal.) ze zrealizowanych przez uczestnika dwóch jednostek lekcyjnych z wykorzystaniem różnych metod nauczania.

Uczestnik otrzymuje świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego, a w miejscu wyniku stosuje się wpis - "pozytywny".

2.

 ZESTAWIENIE TEMATÓW

TEMAT 1: ROZPOCZĘCIE KURSU I INTEGRACJA GRUPY
Treści nauczaniaCzas

(godz.)

Metoda realizacjiCele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć
1. Rozpoczęcie kursu.

2. Zapoznanie się grupy.

3. Wypracowanie zasad pracy w grupie.

2dyskusja,

ćwiczenia

Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- określić zakres zagadnień realizowanych podczas trwania kursu,

- określić zasady pracy w grupie.

TEMAT 2: EMOCJE I MOTYWACJA
Treści nauczaniaCzas

(godz.)

Metoda realizacjiCele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć
1. Wpływ emocji na procesy poznawcze i podejmowane działania.

2. Istota procesu motywacji.

3. Systemy motywacji w procesie dydaktycznym.

2dyskusja,

ćwiczenia

Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- rozpoznawać werbalne i niewerbalne symptomy emocji,

- określić wpływ emocji na zachowanie człowieka,

- zastosować wybrany sposób motywowania w sytuacji dydaktycznej.

TEMAT 3: WYKORZYSTANIE KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ W PROCESIE DYDAKTYCZNYM
Treści nauczaniaCzas

(godz.)

Metoda realizacjiCele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć
1. Komunikacja interpersonalna, jako zasadnicza umiejętność społeczna.

2. Wady i zalety komunikacji jednostronnej oraz dwustronnej.

3. Komunikacja werbalna i niewerbalna, jako uzupełniające się kanały komunikacji międzyludzkiej.

4. Bariery komunikacyjne i ich przezwyciężanie w procesie dydaktycznym.

5. Skuteczne nadawanie - komunikacja perswazyjna oraz skuteczne odbieranie - aktywne słuchanie w relacjach nauczyciel-uczeń.

6. Zasady formułowania informacji zwrotnej.

4dyskusja,

ćwiczenia

Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- przekazywać komunikaty uczestnikom zajęć,

- sprawdzić percepcję odbiorców,

- stosować techniki aktywnego słuchania,

- przekazać uczestnikom zajęć informację zwrotną.

TEMAT 4: DYNAMIKA PROCESÓW GRUPOWYCH
Treści nauczaniaCzas

(godz.)

Metoda realizacjiCele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć
1. Etapy rozwoju grupy.

2. Wybrane zjawiska pracy w grupie.

3. Dynamika procesów grupowych a planowanie i prowadzenie działań edukacyjnych.

2wykład,

dyskusja,

ćwiczenia

Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- rozpoznawać poszczególne etapy rozwoju grupy,

- identyfikować zjawiska pojawiające się podczas pracy w grupie,

- wskazać techniki oddziaływania stosowane na poszczególnych etapach rozwoju grupy,

- wskazać techniki oddziaływania w zetknięciu z różnymi zjawiskami pracy grupowej.

TEMAT 5: KIEROWANIE GRUPĄ SZKOLENIOWĄ
Treści nauczaniaCzas

(godz.)

Metoda realizacjiCele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć
1. Charakterystyka i diagnoza ról grupowych.

2. Trudne sytuacje w grupie szkoleniowej.

3. Uciążliwi uczestnicy w grupie szkoleniowej.

2wykład,

dyskusja,

ćwiczenia

Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- identyfikować rodzaje ról grupowych,

- wskazać trudne sytuacje mogące pojawić się w grupie,

- zastosować techniki radzenia sobie z trudnymi uczestnikami grupy szkoleniowej.

TEMAT 6: NIEPOWODZENIA DYDAKTYCZNE
Treści nauczaniaCzas

(godz.)

Metoda realizacjiCele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć
1. Istota sukcesu i niepowodzenia dydaktycznego.

2. Zależność sukcesów i niepowodzeń dydaktycznych od przygotowania zawodowego nauczyciela policyjnego.

1dyskusja,

ćwiczenia

Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować sukces i sytuację niepowodzenia dydaktycznego,

- wskazać czynniki wpływające na wystąpienie zjawiska niepowodzeń dydaktycznych,

- wskazać przykłady pożądanych postaw nauczyciela w sytuacji niepowodzenia dydaktycznego.

TEMAT 7: WYBRANE ZAGADNIENIA Z ANDRAGOGIKI
Treści nauczaniaCzas

(godz.)

Metoda realizacjiCele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć
1. Przedmiot i zadania andragogiki.

2. Podstawowe zasady edukacji dorosłych.

1wykład,

dyskusja,

ćwiczenia

Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- omówić przedmiot i cel andragogiki,

- scharakteryzować proces kształcenia osób dorosłych.

TEMAT 8: FORMUŁOWANIE I ZASTOSOWANIE CELÓW KSZTAŁCENIA
Treści nauczaniaCzas

(godz.)

Metoda realizacjiCele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć
1. Pojęcie i struktura celu kształcenia.

2. Klasyfikacja celów kształcenia.

3. Zasady formułowania celów.

4. Formułowanie celów operacyjnych do treści programowych.

2dyskusja,

ćwiczenia

Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wymienić elementy składające się na prawidłową budowę celu kształcenia,

- formułować cele operacyjne.

TEMAT 9: ZASADY DYDAKTYCZNE
ZagadnieniaCzas

(godz.)

Metoda realizacjiCele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć
1. Pojęcie zasady dydaktycznej.

2. Klasyfikacja zasad dydaktycznych.

3. Wykorzystanie zasad dydaktycznych w procesie kształcenia.

2dyskusja,

ćwiczenia

Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wskazać i omówić podstawowe zasady dydaktyczne,

- określić zastosowanie podstawowych zasad dydaktycznych w procesie kształcenia.

TEMAT 10: OGNIWA PROCESU KSZTAŁCENIA
Treści nauczaniaCzas

(godz.)

Metoda realizacjiCele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć
1. Pojęcie procesu kształcenia i jego ogniwa.

2. Informacje o grupie i miejscu, jako podstawa planowania i organizacji realizacji zajęć.

3. Przygotowanie i organizacja zajęć.

4. Struktura lekcji.

5. Gospodarowanie czasem, tempo zajęć, emisja głosu.

6. Konspekt zajęć.

3wykład,

dyskusja,

ćwiczenia

Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- planować proces kształcenia zgodnie z jego ogniwami,

- dostosować miejsce realizacji zajęć dydaktycznych do rodzaju i liczebności grupy,

- w sposób efektywny zorganizować przestrzeń nauczania i uczenia się,

- przygotować i rozmieścić techniczne środki nauczania,

- efektywnie gospodarować czasem w toku jednostki dydaktycznej, przy właściwym wykorzystaniu emisji głosu,

- opracować konspekt zajęć.

Wskazówka dla nauczyciela prowadzącego:

Słuchacz samodzielnie, w ramach pracy własnej opracowuje konspekt, który podlega ocenie (zal./nzal.).

TEMAT 11: METODY NAUCZANIA
Treści nauczaniaCzas

(godz.)

Metoda realizacjiCele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć
1. Pojęcie metody nauczania.

2. Typologia metod i technik nauczania.

3. Realizacja przykładowych jednostek dydaktycznych z zastosowaniem wybranych metod i technik dydaktycznych.

7wykład,

pokaz

Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- omówić podstawowe metody i techniki dydaktyczne,

- dobrać optymalną metodę do opracowanych celów kształcenia.

TEMAT 12: ŚRODKI DYDAKTYCZNE WSPOMAGAJĄCE PROCES KSZTAŁCENIA
Treści nauczaniaCzas

(godz.)

Metoda realizacjiCele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć
1. Rodzaje i funkcje środków dydaktycznych.

2. Zasady projektowania środków dydaktycznych i ich wykorzystanie w procesie nauczania.

6wykład,

dyskusja,

ćwiczenia

Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- zaprojektować i wykorzystać środki dydaktyczne,

- ocenić środki dydaktyczne pod względem ich przydatności w procesie kształcenia,

- dobrać optymalne środki dydaktyczne do celów kształcenia. Wskazówka dla nauczyciela prowadzącego:

W trakcie zajęć, słuchacz samodzielnie opracuje prezentację multimedialną, która podlega ocenie (zal./nzal.).

TEMAT 13: ZASADY OCENIANIA
Treści nauczaniaCzas

(godz.)

Metoda realizacjiCele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć
1. Cele i funkcje oceniania.

2. Zasady poprawnego oceniania.

3. Kryteria i warunki oceny w oparciu o obowiązujące przepisy prawne.

2wykład,

dyskusja,

ćwiczenia

Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować funkcje oceniania w procesie kształcenia,

- zastosować zasady poprawnego oceniania,

- rozpoznać błędy występujące w procesie oceniania,

- zastosować przepisy dotyczące oceniania, wynikające z uregulowań prawnych.

TEMAT 14: NARZĘDZIA OCENY
Treści nauczaniaCzas

(godz.)

Metoda realizacjiCele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć
1. Rodzaje testów osiągnięć.

2. Zasady tworzenia testów osiągnięć.

3. Budowanie testów osiągnięć.

4wykład,

dyskusja,

ćwiczenia

Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił opracować narzędzia oceny sprawdzające wiedzę i umiejętności.

Wskazówka dla nauczyciela prowadzącego:

Uczestnik kursu opracuje test wielokrotnego wyboru, z jedną prawidłową odpowiedzią, który podlega ocenie (zal./nzal.) zgodny z zakresem treści nauczania określonym w konspekcie zajęć dydaktycznych przygotowanym na wcześniejszych zajęciach.

TEMAT 15: OMÓWIENIE SPORZĄDZONEJ DOKUMENTACJI
Treści nauczaniaCzas

(godz.)

Sposób realizacjiCele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć
Omówienie i ocena zadań praktycznych podlegających zaliczeniu.2dyskusjaSłuchacz będzie potrafił przygotować konspekt zajęć, prezentację multimedialną i test wiedzy.
TEMAT 16: ELEKTRONICZNE KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ
Treści nauczaniaCzas

(godz.)

Sposób realizacjiCele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć
1. Platformy e-learningowe.

2. Możliwości kształcenia i doskonalenia zawodowego z wykorzystaniem e-learningu.

2wykład,

pokaz

Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie znał:

- rodzaje platform e-learningowych,

- zasady kształcenia e-learningowego,

- możliwości wykorzystania platformy e-learningowej.

TEMAT 17: KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH
Treści nauczaniaCzas

(godz.)

Sposób realizacjiCele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć
1. Realizacja przez każdego uczestnika kursu dwóch jednostek lekcyjnych z wykorzystaniem dwóch różnych metod dydaktycznych.

2. Analiza przeprowadzonych zajęć z zastosowaniem oceny trójstopniowej.

34zajęcia praktyczne,

dyskusja

Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- dobrać i zastosować optymalną metodę i techniki dydaktyczne do realizacji celu dydaktycznego,

- zorganizować miejsce realizacji zajęć,

- wykorzystać konspekt zajęć i środki dydaktyczne w trakcie realizacji zajęć,

- zastosować zasady kształcenia,

- ocenić efektywność przeprowadzonych zajęć.

Wskazówki dla nauczyciela prowadzącego:

Uczestnik kursu ma prawo wyboru tematu/tematów przygotowywanych zajęć. Warunkiem ich realizacji jest akceptacja tematu/tematów przez nauczyciela.

3. Zakończenie kursu.2dyskusjaPodsumowanie zajęć.
1 Załącznik dodany przez § 1 decyzji z dnia 24 czerwca 2015 r. (Dz.Urz.KGP.15.43) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 czerwca 2015 r.