Program kursu specjalistycznego z zakresu metodyki nauczania.
Dz.Urz.KGP.2008.12.74
Akt utracił mocDECYZJA Nr 355
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 4 czerwca 2008 r.
w sprawie programu kursu specjalistycznego z zakresu metodyki nauczania
ZAŁĄCZNIK 1
PROGRAM KURSU SPECJALISTYCZNEGO
Z ZAKRESU METODYKI NAUCZANIA
PROGRAM KURSU SPECJALISTYCZNEGO
Z ZAKRESU METODYKI NAUCZANIA
1. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
1.1. Nazwa kursu
1.2. Cel kursu
1.3. Kryteria formalne kandydatów kierowanych na kurs
1.4. Katalog zadań
1.5. System prowadzenia kursu
1.6. Czas trwania i organizacja zajęć
1.7. Zakres tematyczny oraz korelacja treści programowych kursu
1.8. Obowiązki nauczyciela realizującego kurs
1.9. Zakończenie kursu
2. ZESTAWIENIE TEMATÓW
1.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
1.1.
Nazwa kursu
Nazwa kursu
1.2.
Cel kursu
Cel kursu
1.3.
Kryteria formalne kandydatów kierowanych na kurs
Kryteria formalne kandydatów kierowanych na kurs
- nauczyciele policyjni z jednostek szkoleniowych, których wiedza i umiejętności dydaktyczne wymagają uzupełnienia oraz rozpoczynający pracę dydaktyczną,
- policjanci, realizujący zadania nauczyciela stowarzyszonego, którzy zostali umieszczeni na wykazie nauczycieli stowarzyszonych jednostki szkoleniowej,
- policjanci jednostek szkoleniowych realizujący zadania związane z metodyką nauczania lub prowadzący zajęcia dydaktyczne.
1.4.
Katalog zadań
Katalog zadań
- planowania i przygotowania zajęć dydaktycznych,
- formułowania i analizy celów kształcenia,
- stosowania zasad i metod nauczania,
- kierowania grupą szkoleniową,
- przygotowania i zastosowania pomocy dydaktycznych,
- konstruowania narzędzi oceny,
- prowadzenia zajęć dydaktycznych.
1.5.
System prowadzenia kursu
System prowadzenia kursu
1.6.
Czas trwania i organizacja zajęć
Czas trwania i organizacja zajęć
Przedsięwzięcia | Czas (okres) realizacji |
Rozpoczęcie i zapoznanie się z organizacją kursu | 2 godz. |
Zajęcia programowe | 74 godz. |
Zakończenie kursu | 2 godz. |
Ogółem | 78 godz. (10 dni szkoleniowych) |
Wskazywane w programie metody i formy realizacji zajęć są proponowanymi przez autorów. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę, gwarantującą osiągnięcie zoperacjonalizowanych celów kształcenia.
Zaleca się prowadzenie zajęć z tematu nr 1 przez psychologa, przy udziale nauczyciela policyjnego, tematów nr 2 do 6 przez psychologa, a tematu nr 17 przez nauczyciela policyjnego, przy wsparciu psychologa. Pozostałe zajęcia realizowane są przez nauczyciela policyjnego. Zajęcia z tematu nr 12 należy realizować w sali wyposażonej w tablicę interaktywną, z tematu nr 16 w sali komputerowej, natomiast z tematu nr 17 w sali komputerowej z dostępem do stanowiska komputerowego dla każdego słuchacza.
1.7.
Zakres tematyczny oraz korelacja treści programowych kursu
Zakres tematyczny oraz korelacja treści programowych kursu
Numer tematu | Nazwa tematu i kolejność realizacji | Liczba godzin | Dzień doskonalenia |
Pierwszy tydzień | |||
1. | Rozpoczęcie kursu i integracja grupy | 2 | Pierwszy dzień |
2. | Emocje i motywacja | 2 | |
3. | Wykorzystanie komunikacji interpersonalnej w procesie dydaktycznym | 4 | |
4. | Dynamika procesów grupowych | 2 | Drugi dzień |
5. | Kierowanie grupa szkoleniową | 2 | |
6. | Niepowodzenia dydaktyczne | 1 | |
7. | Wybrane zagadnienia z andragogiki | 1 | |
8. | Formułowanie i zastosowanie celów kształcenia | 2 | |
9. | Zasady dydaktyczne | 2 | Trzeci dzień |
10. | Ogniwa procesu kształcenia | 3 | |
11. | Metody nauczania | 3 | |
Metody nauczania | 4 | Czwarty dzień | |
12. | Środki dydaktyczne wspomagające proces kształcenia | 4 | |
Środki dydaktyczne wspomagające proces kształcenia | 2 | Piąty dzień | |
13. | Zasady oceniania | 2 | |
14. | Narzędzia oceny | 4 | |
Drugi tydzień | |||
15. | Omówienie sporządzonej dokumentacji | 2 | Szósty dzień |
16. | Elektroniczne kształcenie na odległość | 2 | |
17. | Kształcenie umiejętności praktycznych | 4 | |
Kształcenie umiejętności praktycznych | 8 | Siódmy dzień | |
Kształcenie umiejętności praktycznych | 8 | Ósmy dzień | |
Kształcenie umiejętności praktycznych | 8 | Dziewiąty dzień | |
Kształcenie umiejętności praktycznych | 4 | Dziesiąty dzień | |
Zakończenie kursu | 2 | ||
Razem | 78 godzin |
1.8.
Obowiązki nauczyciela realizującego kurs
Obowiązki nauczyciela realizującego kurs
- zapoznania słuchaczy z programem kursu specjalistycznego oraz sposobem realizacji zajęć,
- określenia warunków oceniania i sposobu zaliczenia kursu specjalistycznego,
- przekazania słuchaczom materiałów niezbędnych do realizacji zajęć lub wskazania sposobu ich uzyskania,
- podania literatury podstawowej i uzupełniającej,
- zapewnienia niezbędnych środków dydaktycznych do realizacji zajęć.
1.9.
Zakończenie kursu
Zakończenie kursu
Uczestnik otrzymuje świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego, a w miejscu wyniku stosuje się wpis - "pozytywny".
2.
ZESTAWIENIE TEMATÓW
ZESTAWIENIE TEMATÓW
TEMAT 1: ROZPOCZĘCIE KURSU I INTEGRACJA GRUPY | ||||||||
Treści nauczania | Czas (godz.) | Metoda realizacji | Cele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć | |||||
1. Rozpoczęcie kursu. 2. Zapoznanie się grupy. 3. Wypracowanie zasad pracy w grupie. | 2 | dyskusja, ćwiczenia | Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił: - określić zakres zagadnień realizowanych podczas trwania kursu, - określić zasady pracy w grupie. | |||||
TEMAT 2: EMOCJE I MOTYWACJA | ||||||||
Treści nauczania | Czas (godz.) | Metoda realizacji | Cele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć | |||||
1. Wpływ emocji na procesy poznawcze i podejmowane działania. 2. Istota procesu motywacji. 3. Systemy motywacji w procesie dydaktycznym. | 2 | dyskusja, ćwiczenia | Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił: - rozpoznawać werbalne i niewerbalne symptomy emocji, - określić wpływ emocji na zachowanie człowieka, - zastosować wybrany sposób motywowania w sytuacji dydaktycznej. | |||||
TEMAT 3: WYKORZYSTANIE KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ W PROCESIE DYDAKTYCZNYM | ||||||||
Treści nauczania | Czas (godz.) | Metoda realizacji | Cele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć | |||||
1. Komunikacja interpersonalna, jako zasadnicza umiejętność społeczna. 2. Wady i zalety komunikacji jednostronnej oraz dwustronnej. 3. Komunikacja werbalna i niewerbalna, jako uzupełniające się kanały komunikacji międzyludzkiej. 4. Bariery komunikacyjne i ich przezwyciężanie w procesie dydaktycznym. 5. Skuteczne nadawanie - komunikacja perswazyjna oraz skuteczne odbieranie - aktywne słuchanie w relacjach nauczyciel-uczeń. 6. Zasady formułowania informacji zwrotnej. | 4 | dyskusja, ćwiczenia | Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił: - przekazywać komunikaty uczestnikom zajęć, - sprawdzić percepcję odbiorców, - stosować techniki aktywnego słuchania, - przekazać uczestnikom zajęć informację zwrotną. | |||||
TEMAT 4: DYNAMIKA PROCESÓW GRUPOWYCH | ||||||||
Treści nauczania | Czas (godz.) | Metoda realizacji | Cele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć | |||||
1. Etapy rozwoju grupy. 2. Wybrane zjawiska pracy w grupie. 3. Dynamika procesów grupowych a planowanie i prowadzenie działań edukacyjnych. | 2 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił: - rozpoznawać poszczególne etapy rozwoju grupy, - identyfikować zjawiska pojawiające się podczas pracy w grupie, - wskazać techniki oddziaływania stosowane na poszczególnych etapach rozwoju grupy, - wskazać techniki oddziaływania w zetknięciu z różnymi zjawiskami pracy grupowej. | |||||
TEMAT 5: KIEROWANIE GRUPĄ SZKOLENIOWĄ | ||||||||
Treści nauczania | Czas (godz.) | Metoda realizacji | Cele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć | |||||
1. Charakterystyka i diagnoza ról grupowych. 2. Trudne sytuacje w grupie szkoleniowej. 3. Uciążliwi uczestnicy w grupie szkoleniowej. | 2 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił: - identyfikować rodzaje ról grupowych, - wskazać trudne sytuacje mogące pojawić się w grupie, - zastosować techniki radzenia sobie z trudnymi uczestnikami grupy szkoleniowej. | |||||
TEMAT 6: NIEPOWODZENIA DYDAKTYCZNE | ||||||||
Treści nauczania | Czas (godz.) | Metoda realizacji | Cele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć | |||||
1. Istota sukcesu i niepowodzenia dydaktycznego. 2. Zależność sukcesów i niepowodzeń dydaktycznych od przygotowania zawodowego nauczyciela policyjnego. | 1 | dyskusja, ćwiczenia | Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił: - scharakteryzować sukces i sytuację niepowodzenia dydaktycznego, - wskazać czynniki wpływające na wystąpienie zjawiska niepowodzeń dydaktycznych, - wskazać przykłady pożądanych postaw nauczyciela w sytuacji niepowodzenia dydaktycznego. | |||||
TEMAT 7: WYBRANE ZAGADNIENIA Z ANDRAGOGIKI | ||||||||
Treści nauczania | Czas (godz.) | Metoda realizacji | Cele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć | |||||
1. Przedmiot i zadania andragogiki. 2. Podstawowe zasady edukacji dorosłych. | 1 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił: - omówić przedmiot i cel andragogiki, - scharakteryzować proces kształcenia osób dorosłych. | |||||
TEMAT 8: FORMUŁOWANIE I ZASTOSOWANIE CELÓW KSZTAŁCENIA | ||||||||
Treści nauczania | Czas (godz.) | Metoda realizacji | Cele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć | |||||
1. Pojęcie i struktura celu kształcenia. 2. Klasyfikacja celów kształcenia. 3. Zasady formułowania celów. 4. Formułowanie celów operacyjnych do treści programowych. | 2 | dyskusja, ćwiczenia | Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił: - wymienić elementy składające się na prawidłową budowę celu kształcenia, - formułować cele operacyjne. | |||||
TEMAT 9: ZASADY DYDAKTYCZNE | ||||||||
Zagadnienia | Czas (godz.) | Metoda realizacji | Cele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć | |||||
1. Pojęcie zasady dydaktycznej. 2. Klasyfikacja zasad dydaktycznych. 3. Wykorzystanie zasad dydaktycznych w procesie kształcenia. | 2 | dyskusja, ćwiczenia | Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił: - wskazać i omówić podstawowe zasady dydaktyczne, - określić zastosowanie podstawowych zasad dydaktycznych w procesie kształcenia. | |||||
TEMAT 10: OGNIWA PROCESU KSZTAŁCENIA | ||||||||
Treści nauczania | Czas (godz.) | Metoda realizacji | Cele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć | |||||
1. Pojęcie procesu kształcenia i jego ogniwa. 2. Informacje o grupie i miejscu, jako podstawa planowania i organizacji realizacji zajęć. 3. Przygotowanie i organizacja zajęć. 4. Struktura lekcji. 5. Gospodarowanie czasem, tempo zajęć, emisja głosu. 6. Konspekt zajęć. | 3 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił: - planować proces kształcenia zgodnie z jego ogniwami, - dostosować miejsce realizacji zajęć dydaktycznych do rodzaju i liczebności grupy, - w sposób efektywny zorganizować przestrzeń nauczania i uczenia się, - przygotować i rozmieścić techniczne środki nauczania, - efektywnie gospodarować czasem w toku jednostki dydaktycznej, przy właściwym wykorzystaniu emisji głosu, - opracować konspekt zajęć. Wskazówka dla nauczyciela prowadzącego: Słuchacz samodzielnie, w ramach pracy własnej opracowuje konspekt, który podlega ocenie (zal./nzal.). | |||||
TEMAT 11: METODY NAUCZANIA | ||||||||
Treści nauczania | Czas (godz.) | Metoda realizacji | Cele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć | |||||
1. Pojęcie metody nauczania. 2. Typologia metod i technik nauczania. 3. Realizacja przykładowych jednostek dydaktycznych z zastosowaniem wybranych metod i technik dydaktycznych. | 7 | wykład, pokaz | Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił: - omówić podstawowe metody i techniki dydaktyczne, - dobrać optymalną metodę do opracowanych celów kształcenia. | |||||
TEMAT 12: ŚRODKI DYDAKTYCZNE WSPOMAGAJĄCE PROCES KSZTAŁCENIA | ||||||||
Treści nauczania | Czas (godz.) | Metoda realizacji | Cele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć | |||||
1. Rodzaje i funkcje środków dydaktycznych. 2. Zasady projektowania środków dydaktycznych i ich wykorzystanie w procesie nauczania. | 6 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił: - zaprojektować i wykorzystać środki dydaktyczne, - ocenić środki dydaktyczne pod względem ich przydatności w procesie kształcenia, - dobrać optymalne środki dydaktyczne do celów kształcenia. Wskazówka dla nauczyciela prowadzącego: W trakcie zajęć, słuchacz samodzielnie opracuje prezentację multimedialną, która podlega ocenie (zal./nzal.). | |||||
TEMAT 13: ZASADY OCENIANIA | ||||||||
Treści nauczania | Czas (godz.) | Metoda realizacji | Cele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć | |||||
1. Cele i funkcje oceniania. 2. Zasady poprawnego oceniania. 3. Kryteria i warunki oceny w oparciu o obowiązujące przepisy prawne. | 2 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił: - scharakteryzować funkcje oceniania w procesie kształcenia, - zastosować zasady poprawnego oceniania, - rozpoznać błędy występujące w procesie oceniania, - zastosować przepisy dotyczące oceniania, wynikające z uregulowań prawnych. | |||||
TEMAT 14: NARZĘDZIA OCENY | ||||||||
Treści nauczania | Czas (godz.) | Metoda realizacji | Cele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć | |||||
1. Rodzaje testów osiągnięć. 2. Zasady tworzenia testów osiągnięć. 3. Budowanie testów osiągnięć. | 4 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił opracować narzędzia oceny sprawdzające wiedzę i umiejętności. Wskazówka dla nauczyciela prowadzącego: Uczestnik kursu opracuje test wielokrotnego wyboru, z jedną prawidłową odpowiedzią, który podlega ocenie (zal./nzal.) zgodny z zakresem treści nauczania określonym w konspekcie zajęć dydaktycznych przygotowanym na wcześniejszych zajęciach. | |||||
TEMAT 15: OMÓWIENIE SPORZĄDZONEJ DOKUMENTACJI | ||||||||
Treści nauczania | Czas (godz.) | Sposób realizacji | Cele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć | |||||
Omówienie i ocena zadań praktycznych podlegających zaliczeniu. | 2 | dyskusja | Słuchacz będzie potrafił przygotować konspekt zajęć, prezentację multimedialną i test wiedzy. | |||||
TEMAT 16: ELEKTRONICZNE KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ | ||||||||
Treści nauczania | Czas (godz.) | Sposób realizacji | Cele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć | |||||
1. Platformy e-learningowe. 2. Możliwości kształcenia i doskonalenia zawodowego z wykorzystaniem e-learningu. | 2 | wykład, pokaz | Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie znał: - rodzaje platform e-learningowych, - zasady kształcenia e-learningowego, - możliwości wykorzystania platformy e-learningowej. | |||||
TEMAT 17: KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH | ||||||||
Treści nauczania | Czas (godz.) | Sposób realizacji | Cele dydaktyczne oraz wskazówki do realizacji zajęć | |||||
1. Realizacja przez każdego uczestnika kursu dwóch jednostek lekcyjnych z wykorzystaniem dwóch różnych metod dydaktycznych. 2. Analiza przeprowadzonych zajęć z zastosowaniem oceny trójstopniowej. | 34 | zajęcia praktyczne, dyskusja | Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił: - dobrać i zastosować optymalną metodę i techniki dydaktyczne do realizacji celu dydaktycznego, - zorganizować miejsce realizacji zajęć, - wykorzystać konspekt zajęć i środki dydaktyczne w trakcie realizacji zajęć, - zastosować zasady kształcenia, - ocenić efektywność przeprowadzonych zajęć. Wskazówki dla nauczyciela prowadzącego: Uczestnik kursu ma prawo wyboru tematu/tematów przygotowywanych zajęć. Warunkiem ich realizacji jest akceptacja tematu/tematów przez nauczyciela. | |||||
3. Zakończenie kursu. | 2 | dyskusja | Podsumowanie zajęć. |