Program kursu specjalistycznego w zakresie ruchu drogowego - część ogólna.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2013.95

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 marca 2022 r.

DECYZJA Nr 472
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 18 listopada 2013 r.
w sprawie programu kursu specjalistycznego w zakresie ruchu drogowego - część ogólna

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Określa się program kursu specjalistycznego w zakresie ruchu drogowego - część ogólna, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2.  1
 Realizację programu, o którym mowa w § 1, powierza się Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, Szkole Policji w Katowicach, Szkole Policji w Słupsku oraz Ośrodkowi Szkolenia Policji w Łodzi z siedzibą w Sieradzu.
§  3. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 2  

PROGRAM KURSU SPECJALISTYCZNEGO W ZAKRESIE RUCHU DROGOWEGO - CZĘŚĆ OGÓLNA

SPIS TREŚCISTRONA
I.ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE4
1.Nazwa kursu4
2.Katalog zadań, do realizacji których program ma przygotować4
3.Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs4
4.System prowadzenia kursu4
5.Czas trwania kursu4
6.Liczebność grupy szkoleniowej5
7.Zakres tematyczny oraz system oceniania5
8.Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia5
9.Środki dydaktyczne niezbędne do osiągnięcia celów kształcenia6
10Zakończenie kursu8
II.TREŚCI KSZTAŁCENIA9

I. 

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1.
Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny w zakresie ruchu drogowego - część ogólna.

2.
Katalog zadań, do realizacji których program ma przygotować

Po ukończeniu kursu absolwent będzie potrafił:

1)
realizować czynności na miejscu zdarzenia drogowego;
2)
dokonać kwalifikacji prawnej zdarzeń drogowych;
3)
realizować podstawowe czynności w postępowaniu administracyjnym z zakresu kontroli transportu drogowego;
4)
reagować na przejawy zachowań korupcyjnych;
5)
w niezbędnym zakresie udzielać informacji mediom.

Ponadto słuchacze nabędą również umiejętności z zakresu:

1)
udzielania pierwszej pomocy;
2)
posługiwania się bronią palną;
3)
posługiwania się systemami informatycznymi wykorzystywanymi w Policji.
3.
Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Na kurs specjalistyczny kierowani są policjanci, którzy:

1)
pełnią służbę w komórkach organizacyjnych właściwych w sprawach ruchu drogowego lub są przewidziani do jej pełnienia;
2)
nie posiadają przeszkolenia specjalistycznego z zakresu ruchu drogowego;
3)
posiadają prawo jazdy kategorii B.
4.
System prowadzenia kursu

Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym. Kurs może być prowadzony w formie elektronicznego kształcenia na odległość w przypadku treści realizowanych metodą wykładu lub za pomocą innych metod podających.

5.
Czas trwania kursu

Realizacja treści kształcenia zawartych w programie kursu wymaga przeprowadzenia 117 godzin lekcyjnych.

PrzedsięwzięciaCzas realizacji w godz. lekcyjnych
Zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu (rozpoczęcie i organizacja kursu)2
Zajęcia programowe117
Zakończenie kursu1
Ogółem120
6.
Liczebność grupy szkoleniowej

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, nie powinna przekraczać 20 osób.

7.
Zakres tematyczny oraz system oceniania
Nazwa tematuCzas realizacji w godzinach lekcyjnychSystem oceniania
Temat nr 1:

Kryminalistyczne czynności na miejscu wypadku drogowego.

38Zaliczenie tematu następuje na podstawie oceny uzyskanej ze średniej wszystkich ocen bieżących. Wyliczona ocena w skali 6-1 jest oceną okresową. Każda negatywna ocena musi być poprawiona na ocenę pozytywną.
Temat nr 2:

Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji.

21Zaliczenie tematów nr 2 i nr 3 następuje na podstawie ocen uzyskanych z testów wiedzy przeprowadzanych po każdym z tematów. Wyliczone oceny w skali 6-1 są ocenami okresowymi.

Każda negatywna ocena musi być poprawiona na ocenę pozytywną.

Temat nr 3:

Podstawowe instytucje z zakresu ogólnego postępowania administracyjnego.

7
Temat nr 4:

Kontakty ze społeczeństwem.

7Ocenianie bieżące oraz zaliczenie tematów nr 4-7 następuje na podstawie oceny z zastosowaniem dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). Każda negatywna ocena musi być poprawiona na ocenę pozytywną.
Temat nr 5:

Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

15
Temat nr 6:

Wybrane zagadnienia z informatyki policyjnej.

9
Temat nr 7:

Posługiwanie się bronią palną w wybranych sytuacjach.

20
Razem 117 godzin lekcyjnych (15 dni)Ogólny wynik nauki, umieszczany na świadectwie, wyliczany jest ze średniej z ocen okresowych.
8.
Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

Policjanci skierowani na kurs powinni posiadać umundurowanie i wyposażenie do służby, przydzielone policjantowi ruchu drogowego oraz ubiór ćwiczebny.

Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach realizowanych od poniedziałku do piątku, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.

W uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących rozkładu czasu służby, wprowadzić inny tygodniowy wymiar godzin lekcyjnych oraz realizować zajęcia od poniedziałku do soboty.

Za zgodą kierownika jednostki szkoleniowej wybrane treści kształcenia mogą być realizowane przez słuchaczy w ramach pracy własnej.

Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej, realizującej określone zagadnienia, dopuszczalne jest podczas prowadzenia ćwiczeń regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnego tematu w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych. Określone w programie sposoby realizacji zajęć są sugerowane. O wyborze metody decyduje osoba prowadząca.

Wskazane jest, aby podczas realizacji ćwiczeń grupa szkoleniowa podzielona była na zespoły. Kierownik komórki organizacyjnej realizującej dane tematy (zagadnienia) określi w korelacji liczbę słuchaczy w zespole i liczbę nauczycieli przewidzianych do prowadzenia ww. zajęć dydaktycznych. W razie potrzeby, za zgodą kierownika jednostki szkoleniowej, której powierzono realizację kursu, wybrane zagadnienia, wymagające wiedzy specjalistycznej, mogą być realizowane przez policjantów z innych jednostek organizacyjnych Policji i pracowników podmiotów pozapolicyjnych, po uzgodnieniu ich uczestnictwa z właściwymi przełożonymi tych osób.

Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka, polityki antydyskryminacyjnej lub tez działań antykorupcyjnych, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań.

9.
Środki dydaktyczne niezbędne do osiągnięcia celów kształcenia
Środki dydaktyczne niezbędne do osiągnięcia celów kształcenia
NazwaLiczba
1) druk - wniosek o ukaranie do Sądu Rejonowego;40 szt.
2) druk - mandat karny;60 szt.
3) zestaw do zabezpieczenia miejsca zdarzenia drogowego;4 szt.
4) walizka oględzinowa;4 szt.
5) wózek do mierzenia odległości;4 szt.
6) taśma miernicza;4 szt.
7) aparat fotograficzny;5 szt.
8) stanowisko komputerowe (komputer + drukarka) wraz z oprogramowaniem
do rysowania planów miejsc zdarzeń drogowych;4 kpl.
9) druk - protokół oględzin pojazdu jednośladowego;50 szt.
10) druk - protokół oględzin pojazdu wielośladowego;50 szt.
11) druk - protokół oględzin miejsca wypadku drogowego;30 szt.
12) papier milimetrowy (format A-3);40 szt.
13) błony fotograficzne;30 szt.
14) papier fotograficzny;1000 szt.
15) tablice poglądowe (do dokumentacji fotograficznej);40 szt.
16) przybory kreślarskie (linijka, ekierka, krzywik);4 kpl.
17) okładka akt sprawy;4 szt.
18) druk - przegląd akt;4 szt.
19) druk - notatka urzędowa (dot. zdarzenia drogowego);4 szt.
20) pomieszczenie symulacyjne do realizacji zajęć z zakresu udzielania
pierwszej pomocy;1 szt.
21) atrapa samochodu;1 szt.
22) fantom (niemowlę);1 szt.
23) fantom (dziecko);1 szt.
24) fantom (osoba dorosła z urazowymi kończynami);1 szt.
25) fantom (osoba dorosła - tors);1 szt.
26) atrapy ran;1 zestaw
27) atrapy złamań;1 zestaw
28) maseczka do sztucznego oddychania (jednorazowa);20 szt.
29) rękawiczki lateksowe (jednorazowe);40 szt.
30) koc termiczny;1 szt.
31) chusta trójkątna;20 szt.
32) kołnierz ortopedyczny (dostosowany do wieku);6 szt.
33) deska ortopedyczna;1 szt.
34) AED Trening System;2 szt.
35) apteczka z wyposażeniem w materiały opatrunkowe;2 szt.
36) środki dezynfekcyjne "Aerodesin 2000";1 szt.
37) nośnik danych audio-wideo;22 szt.
38) pomieszczenie symulacyjne - studio filmowe;1 szt.
39) kamera;1 szt.
40) mikrofon;1 szt.
41) telewizor (wraz z odtwarzaczem DVD);1 szt.
42) stanowisko dostępowe do PSTD;20 szt.
43) terminal przenośny;10 szt.
44) terminal przewoźny;10 szt.
45) strzelnica;1 szt.
46) oś do strzelań z broni krótkiej;1 szt.
47) obrotnica tarcz;5 szt.
48) podnośniki tarcz;5 szt.
49) pistolet maszynowy z dwoma magazynkami;20 szt.
50) ładownica na magazynki do pistoletu maszynowego;20 szt.
51) amunicja 9 x 18;3000 szt.
52) amunicja 9 x 19;4000 szt.
53) kamizelka kuloodporna;20 szt.
54) latarka;20 szt.
55) zestaw "Simunition" (pistolet);5 szt.
56) zestaw "Simunition" (ubiór ochronny);6 szt.
57) zestaw "Simunition" (amunicja barwiąca FX.);200 szt.
58) makieta samochodu osobowego (bok);2 szt.
59) makieta samochodu osobowego (tył);2 szt.
60) tarczownica;30 szt.
61) naklejki;7000 szt.
62) zszywki;2000 szt.
63) druk - lista strzelań;30 szt.
64) tarcza;200 szt.
65) środki czyszcząco-konserwujące do broni;2 litry
66) czyściwo do broni (płótno);10 m
67) opatrunek osobisty;20 szt.
68) ochronniki słuchu;20 szt.
69) ochronniki wzroku;20 szt.
70) amunicja szkolna 9 x 18;50 szt.
71) amunicja szkolna 9 x 19;50 szt.
72) stoper;1 szt.
73) gwizdek;1 szt.
74) zszywacz tapicerski.1 szt.

Wymieniona lista środków dydaktycznych niezbędnych do osiągnięcia celów kształcenia nie zawiera standardowego wyposażenia:

1)
sal dydaktycznych w jednostce szkoleniowej;
2)
komórek dydaktycznych realizujących zajęcia w kursie w materiały piśmienne i biurowe;
3)
indywidualnego, przydzielonego policjantowi ruchu drogowego.

Do czasu wyposażenia jednostki szkoleniowej w mobilne terminale przewoźne zajęcia z tematu nr 6 należy realizować z wykorzystaniem aplikacji emulującej działania MTP dostępnej na stronie domowej KSIP.

10.
Zakończenie kursu

Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego w zakresie ruchu drogowego - część ogólna z wpisanym ogólnym wynikiem nauki. Świadectwo stanowi podstawę do skierowania na kurs specjalistyczny z zakresu ruchu drogowego - część szczególna.

II. 

TREŚCI KSZTAŁCENIA

TEMAT NR 1: Kryminalistyczne czynności na miejscu wypadku drogowego

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

-
dokonać klasyfikacji prawnej zdarzenia drogowego,
-
zabezpieczyć miejsce zdarzenia drogowego,
-
scharakteryzować ślady kryminalistyczne mogące wystąpić na miejscu wypadku drogowego,
-
przeprowadzić oględziny miejsca zdarzenia drogowego,
-
przeprowadzić oględziny pojazdu,
-
sporządzić protokół oględzin miejsca wypadku drogowego,
-
sporządzić protokół oględzin pojazdu,
-
wykonać dokumentację fotograficzną z oględzin miejsca wypadku,
-
wykonać dokumentację fotograficzną z oględzin pojazdu,
-
sporządzić szkic i plan miejsca zdarzenia drogowego.
ZagadnieniaCzas w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Klasyfikacja prawna zdarzeń drogowych. Zabezpieczanie miejsca zdarzenia drogowego.3wykład, ćwiczeniaOmów przepisy prawne pozwalające na sklasyfikowanie zdarzeń drogowych. Przedstaw różnice między wypadkiem drogowym, kolizją drogową i katastrofą w ruchu lądowym. Przedstaw cele i metody zabezpieczenia miejsca zdarzenia drogowego. Omów skład zestawu do technicznego zabezpieczania miejsc zdarzeń drogowych i sposoby jego wykorzystania. Omów czynności policjanta, który pierwszy przybył na miejsce wypadku drogowego. W ramach ćwiczeń słuchacze zabezpieczają na terenie jednostki szkoleniowej pozorowane miejsca zdarzeń. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.
2. Ślady kryminalistyczne mogące wystąpić na miejscu wypadku drogowego.3wykład, pogadanka, pokazPrzedstaw definicję i istotę śladu kryminalistycznego. Scharakteryzuj klasyfikację śladów kryminalistycznych oraz metody ich zabezpieczenia pod względem technicznym i procesowym. Omów ślady mogące wystąpić na miejscu wypadku drogowego i metody ich wymiarowania.
3. Wprowadzenie do oględzin miejsca zdarzenia drogowego i pojazdu.6wykład, pokaz, ćwiczeniaOmów zasady i etapy prowadzenia oględzin. Przedstaw metody dokumentowania warunków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem przebiegu drogi (np. zakręt, skrzyżowanie). Omów metodykę prowadzenia oględzin miejsca wypadku, analizując druk protokołu oględzin. Przedstaw metodykę przeprowadzania oględzin pojazdu, analizując druk protokołu oględzin pojazdu. Omów obsługę aparatu fotograficznego, zasady fotografii kryminalistycznej i rodzaje zdjęć kryminalistycznych. Scharakteryzuj zasady sporządzania szkicu i planu miejsca wypadku. Zaprezentuj program komputerowy służący do sporządzania szkiców miejsc zdarzeń. W ramach ćwiczeń słuchacze pod Twoim nadzorem, wykorzystując ww. program komputerowy, sporządzą przykładowe szkice miejsc zdarzeń. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.
4. Zaliczenie zagadnień 1-3.2testPrzeprowadź test wiedzy, obejmujący zagadnienia 1-3. Omów wyniki przeprowadzonego testu. Przedstaw zakres zagadnień słabo opanowanych przez słuchaczy i nawiąż do tej części materiału. Oceń słuchaczy.
5. Dokumentowanie warunków drogowych w miejscu zdarzenia drogowego.4ćwiczenia, pogadanka, dyskusjaPoleć słuchaczom dokonanie pomiarów parametrów drogi we wskazanych miejscach na terenie jednostki szkoleniowej (zakręt, skrzyżowanie). Słuchacze wykonają szkic, zdjęcia fotograficzne oraz wypełnią część protokołu oględzin dotyczącą warunków drogowych. Następnie słuchacze sporządzą dokumentację fotograficzną z przeprowadzonych oględzin, wykonają plany miejsc poddanych oględzinom, naniosą poprawki do wykonanych protokołów, sporządzając ostateczne ich wersje. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.
6. Oględziny pojazdu jednośladowego.4ćwiczenia, pogadanka, dyskusjaSłuchacze wykonają oględziny pojazdu jednośladowego, sporządzą protokoły oględzin, wykonają zdjęcia fotograficzne. Następnie słuchacze wykonają dokumentację fotograficzną z oględzin pojazdu jednośladowego, naniosą poprawki do wykonanych protokołów, sporządzą ostateczne ich wersje. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.
7. Oględziny pojazdu wielośladowego.4ćwiczenia, pogadanka, dyskusjaSłuchacze wykonają oględziny pojazdu wielośladowego, sporządzą protokoły oględzin, wykonają zdjęcia fotograficzne. Następnie słuchacze wykonają dokumentację fotograficzną z oględzin pojazdu wielośladowego, naniosą poprawki do wykonanych protokołów, sporządzą ich ostateczne wersje. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.
8. Kompleksowe oględziny miejsca wypadku drogowego i pojazdów.12ćwiczenia, pogadanka, dyskusjaSłuchacze przeprowadzą oględziny miejsca wypadku drogowego i pojazdów na podstawie przygotowanych założeń dotyczących:

- przypadku potrącenia pieszego,

- przypadku zderzenia pojazdów.

Słuchacze samodzielnie sporządzą protokoły oględzin, wykonają zdjęcia fotograficzne i szkice. Następnie wykonają dokumentację fotograficzną z oględzin pojazdu i miejsca wypadku, sporządzą plany miejsc zdarzeń, naniosą poprawki do wykonanych protokołów, sporządzając ich ostateczne wersje. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.

TEMAT NR 2: Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

-
interpretować przepisy Kodeksu wykroczeń dotyczące bezpieczeństwa i porządku w komunikacji,
-
dokonać kwalifikacji prawnej czynu, który wyczerpuje ustawowe znamiona wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji,
-
stosować przepisy regulujące problematykę zbiegu przepisów ustawy i zbiegu wykroczeń,
-
określić tryb postępowania w przypadku ujawnienia wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji,
-
stosować postępowanie mandatowe o wykroczenie przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji,
-
określić wysokość grzywny nakładanej w drodze mandatu karnego w przypadku, gdy sprawca jednym czynem narusza dwa lub więcej przepisów ustawy,
-
przeprowadzić czynności wyjaśniające w sprawie o wykroczenie przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji,
-
sporządzić wniosek o ukaranie w sprawie o wykroczenie przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji,
-
określić wysokość grzywny nakładanej w drodze mandatu karnego zgodnie z taryfikatorem,
-
określić liczbę punktów przypisanych w ewidencji kierowców naruszających przepisy za dane wykroczenie.
ZagadnieniaCzas w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Interpretacja wybranych przepisów Kodeksu wykroczeń dotyczących bezpieczeństwa i porządku w komunikacji.8wykład, pogadanka, analiza przypadkuOmów wykroczenia określone w rozdziale XI Kodeksu wykroczeń. Dokonaj interpretacji wybranych wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji, uwzględniając treść przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym, treść przepisów aktów wykonawczych oraz orzecznictwo SN. Podkreśl znaczenie znajomości tych przepisów w kontekście prawidłowej kwalifikacji prawnej czynu. Na podstawie przygotowanych założeń słuchacze dokonają kwalifikacji prawnej określonych stanów faktycznych. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.
2. Stosowanie regulacji dotyczących zbiegu przepisów ustawy i zbiegu wykroczeń.3wykład, pogadanka, analiza przypadkuWskaż i omów przykłady zbiegu przepisów ustawy, zbiegu wykroczeń. Podkreśl znaczenie problematyki zbiegu dla kwalifikacji prawnej czynu oraz prawidłowego stosowania trybu mandatowego i naliczania punktów za wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji. Na podstawie przygotowanych założeń słuchacze dokonają kwalifikacji prawnej określonych stanów faktycznych. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.
3. Specyfika stosowania postępowania mandatowego w sprawach o wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji.3wykład, pogadanka, analiza przypadkuNa podstawie przytoczonych stanów faktycznych omów specyfikę stosowania postępowania mandatowego w sprawach o wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji. Wskaż przesłanki do nałożenia mandatu karnego po zakończeniu przeprowadzonych w niezbędnym zakresie czynności wyjaśniających. Szczególną uwagę zwróć na wysokość nakładanej grzywny i przypisanie punktów. Na podstawie przygotowanych założeń słuchacze dokonają kwalifikacji prawnej określonych stanów faktycznych i zastosują postępowanie mandatowe. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.
4. Specyfika prowadzenia czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji.4wykład, ćwiczeniaOmów zakres prowadzonych czynności wyjaśniających. Scharakteryzuj warunki przesłuchania osoby, co do której istnieje uzasadniona podstawa do sporządzenia przeciwko niej wniosku o ukaranie. Szczególną uwagę zwróć na treść zarzutu i jego konstrukcję. Podkreśl szczególną pozycję prawną osoby przesłuchiwanej w trybie art. 54 § 6 kpow (mimo iż nie jest stroną procesową, korzysta z niektórych uprawnień wynikających z prawa do obrony przysługujących obwinionemu). Wskaż przesłanki faktyczne i prawne, które mają wpływ na sposób zakończenia czynności wyjaśniających. Na podstawie przygotowanych założeń słuchacze dokonają kwalifikacji prawnej określonych stanów faktycznych, opracują zarzuty, a następnie sporządzą protokół przesłuchania osoby podejrzanej o popełnienie wykroczenia. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.
5. Wnioski o ukaranie za wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji.2wykład, pogadankaOmów sytuacje, w których następuje obowiązek złożenia wniosku o ściganie. Na podstawie przepisów kpow omów przesłanki umożliwiające złożenie wniosku o ukaranie bez przeprowadzenia rozprawy.
6. Zaliczenie tematu.1testPrzeprowadź test wiedzy. Omów wyniki testu wiedzy. Wyjaśnij ewentualne wątpliwości. Wystaw ocenę końcową zaliczającą temat.

TEMAT NR 3: Podstawowe instytucje z zakresu ogólnego postępowania administracyjnego

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

-
scharakteryzować postępowanie administracyjne,
-
wymienić elementy decyzji administracyjnej,
-
obliczyć terminy w postępowaniu administracyjnym,
-
określić zasady prawidłowego doręczenia pisma, między innymi decyzji administracyjnej,
-
określić zasady prawidłowego wzywania i zawiadamiania uczestników postępowania administracyjnego,
-
wskazać konsekwencje naruszenia wyznaczonych terminów,
-
określić zasady składania odwołania od decyzji administracyjnej,
-
wskazać, jakie wady decyzji administracyjnej są podstawą do stwierdzenia jej nieważności albo do wznowienia postępowania administracyjnego.
ZagadnieniaCzas w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Charakterystyka postępowania administracyjnego.4wykład, pogadankaOmów podstawy prawne oraz cele postępowania administracyjnego. Wskaż podmioty występujące w tym postępowaniu i przedstaw pozycję prawną strony tego postępowania. Scharakteryzuj wybrane zasady postępowania administracyjnego. Omów zakres postępowania dowodowego i sposoby dokumentowania czynności. Przedstaw rozstrzygnięcia zapadające w ogólnym postępowaniu administracyjnym. Omów budowę decyzji administracyjnej. Wskaż najczęściej popełniane błędy występujące podczas sporządzania decyzji administracyjnej i przedstaw ich konsekwencje.
2. Terminy występujące w postępowaniu administracyjnym. Doręczenia, wezwania i zawiadomienia. Środki zaskarżenia.2wykład, pogadankaWskaż terminy na załatwianie spraw. Przedstaw sposoby obliczania terminów. Podaj przesłanki przywrócenia terminu w razie jego uchybienia. Omów zasady sporządzania wniosku i postanowienia w sprawie przywrócenia uchybionego terminu do wniesienia odwołania. Omów sposoby doręczania pism. Scharakteryzuj zasady wzywania oraz zawiadamiania uczestników postępowania administracyjnego. Omów istotę i rodzaje środków zaskarżenia. Scharakteryzuj postępowanie odwoławcze.
3. Zaliczenie tematu.1testPrzeprowadź test wiedzy. Omów wyniki testu wiedzy. Wyjaśnij ewentualne wątpliwości. Wystaw ocenę końcową zaliczającą temat.

TEMAT NR 4: Kontakty ze społeczeństwem

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

-
omówić elementy kultury pracy policjanta ruchu drogowego,
-
scharakteryzować postawę moralną policjanta w kontaktach z uczestnikami ruchu drogowego,
-
wskazać rolę etosu zawodowego policjanta,
-
omówić oczekiwania społeczne w odniesieniu do funkcjonariusza publicznego i jego kultury osobistej,
-
wskazać regulacje prawne odnoszące się do zjawiska korupcji,
-
omówić mechanizmy przeciwstawiania się propozycjom korupcyjnym,
-
scharakteryzować odpowiedzialność kamą i dyscyplinarną związaną z zachowaniami korupcyjnymi,
-
zinterpretować przepisy prawne dotyczące udzielania informacji mediom,
-
omówić zasady udzielania informacji mediom,
-
scharakteryzować techniczne aspekty wystąpienia przed kamerą,
-
przedstawić cele oraz zasadę funkcjonowania Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa (KMZB).
ZagadnieniaCzas w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Etyka i kultura pracy policjanta ruchu drogowego.1dyskusja,

analiza przypadku

Omów ze słuchaczami pojęcie kultury, z wyszczególnieniem kultury pracy. Scharakteryzuj kulturę pracy oraz pożądane postawy moralne policjanta ruchu drogowego:

- zachowanie staranności w ubiorze i wyglądzie zewnętrznym,

- wystrzeganie się wulgaryzmów, poufałości i niestosownych gestów,

- traktowanie osób w każdej sytuacji grzecznie i uprzejmie,

- zachowanie bezstronności i niebranie udziału w sporach,

- wystrzeganie się wszelkich agresywnych, prowokujących lub pogardliwych zachowań i postaw,

- bezwzględne poszanowanie osoby przejawiające się między innymi w postawie tolerancji i całkowitego braku dyskryminacji oraz faworyzowania, na przykład ze względu na: pochodzenie, narodowość, wyznanie, płeć, wiek, status społeczny i materialny,

- opanowanie emocjonalne, spokój i cierpliwość.

Omów kulturę funkcjonariusza publicznego oraz przedyskutuj rolę etosu zawodowego. Na podstawie przygotowanego opisu zdarzenia przedyskutuj ze słuchaczami poprawność zachowania policjanta.

2. Korupcja jako główny problem etyczny w pionie ruchu drogowego.2wykład,

pogadanka,

dyskusja,

analiza przypadku

Przypomnij regulacje prawne związane z pojęciem korupcji, zwracając szczególną uwagę na odpowiedzialność kamą i dyscyplinarną. Omów zjawisko korupcji w aspekcie etycznym. Zwróć uwagę na:

- usprawiedliwienia i racjonalizacje, za pomocą których redukowany jest tzw. dysonans moralny, pojawiający się po dokonaniu złego z moralnego punktu widzenia czynu,

- problem grup nieformalnych i proces tworzenia i uwiarygodniania usprawiedliwień,

- proces internalizacji norm moralnych i autonomiczny mechanizm działania polegający na odwoływaniu się do osobiście cenionych wartości i zasad, nabytych w procesie socjalizacji, zaspokajających potrzebę poczucia godności osobistej,

- asertywność zachowań.

Przeanalizuj ze słuchaczami aspekty prawne i moralne zachowania policjanta w sytuacji opisanej na podstawie faktów.

3. Udzielanie informacji mediom.3wykład,

pogadanka,

symulacja

Przypomnij przepisy prawne regulujące udzielanie informacji. Omów z udziałem słuchaczy zasady udzielania informacji oraz techniczne aspekty wystąpienia przed kamerą. Przekaż słuchaczom założenia do symulacji (przykładowe sprawy odnotowane przez Policję jako tło do nagrania telewizyjnego). Przypomnij sposoby radzenia sobie ze stresem, w szczególności związanym z wystąpieniem przed kamerą. Przeprowadź zindywidualizowane ćwiczenie, polegające na nagraniu np. tzw. setki na podstawie przygotowanych przez prowadzącego zajęcia założeń do symulacji. Poleć słuchaczom dokonanie analizy poprawności udzielania informacji, na podstawie nagranego z udziałem każdego słuchacza materiału filmowego. Omów symulację - pierwszy wypowiada się uczestnik symulacji, następnie grupa szkoleniowa, a na końcu prowadzący zajęcia. Podsumuj ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.
4. Zadania oraz cele wynikające z funkcjonowania Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa.1wykład,

dyskusja

Przedstaw cele oraz zasadę funkcjonowania KMZB oraz jej rolę jako:

- platformy wymiany informacji między społeczeństwem a Policją pozwalających na ocenę i optymalizację działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa,

- narzędzia aktywizującego społeczności lokalne (społeczeństwo obywatelskie).

Przedstaw zakres informacji o zagrożeniach uzyskiwanych z KMZB. Omów funkcjonalności KMZB, kategorie dostępnych zagrożeń w części interaktywnej oraz proces nanoszenia zagrożeń na mapę.

Zaakcentuj konieczność rzetelnej weryfikacji wskazanych zagrożeń pod kątem ich faktycznego występowania - zjawisko niepotwierdzone nie musi okazać się nieprawdziwe (konieczność właściwego nadzoru nad działaniami w celu właściwej weryfikacji zagrożenia).

Omów sposób zapisu w karcie weryfikacji zagrożenia (rzeczowość zapisu tak, aby wskazywał datę, czas, osobę oraz podjęte działania w ramach weryfikacji/eliminacji zagrożenia).

Omówić sposób dokumentowania czynności w procesie weryfikacji informacji o zagrożeniu (notatnik służbowy, protokół odprawy do służby, wpis w karcie weryfikacji zagrożenia).

TEMAT NR 5: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy

CELE: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:

-
ocenić miejsce zdarzenia pod kątem bezpieczeństwa własnego i osób poszkodowanych,
-
dokonać oceny stanu osoby poszkodowanej,
-
zastosować odpowiednią pozycję ułożeniową,
-
prowadzić działania resuscytacyjne według standardów ERC,
-
oceniać i zabezpieczać poszkodowanego po urazie,
-
udzielić pomocy poszkodowanemu w przypadkach nietypowych,
-
udzielić pomocy w nagłych sytuacjach chorobowych.
ZagadnieniaCzas w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Postępowanie na miejscu wypadku oraz ocena wstępna stanu osoby poszkodowanej.3wykład, pokaz, ćwiczeniaOmów algorytm postępowania na miejscu zdarzenia. W szczególności zwróć uwagę na bezpieczeństwo własne, rozpoznanie mechanizmu urazu, określenie liczby osób wymagających pomocy, określenie sił i środków potrzebnych do udzielenia pomocy. Zaprezentuj w ramach pokazu:

- czynności, jakie należy wykonać podczas oceny wstępnej poszkodowanego,

- pozycje ułożeniowe, jakie należy zastosować w zależności od jego stanu i doznanych obrażeń.

Następnie poleć, aby każdy ze słuchaczy wykonał samodzielnie czynności podejmowane wobec osób poszkodowanych na miejscu zdarzenia. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.

2. Zadławienie i resuscytacja krążeniowo-oddechowa w różnych grupach wiekowych.5wykład, pokaz, ćwiczeniaPodczas realizacji zagadnienia uświadom słuchaczom znaczenie czasu podjęcia działań ratowniczych, mających na celu zatrzymanie procesu umierania. Następnie omów szczegółowo algorytmy postępowania w resuscytacji krążeniowo-oddechowej i w zadławieniu wg aktualnych standardów ERC. W dalszej części realizowanego zagadnienia zaprezentuj prawidłowo przeprowadzoną resuscytację w poszczególnych grupach wiekowych z wykorzystaniem trenażerów oraz defibrylację, wykorzystując AED Trening System. Następnie słuchacze w ramach ćwiczeń wykonają na fantomach resuscytację krążeniowo-oddechową oraz defibrylację zewnętrzną. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.
3. Postępowanie z poszkodowanym po urazie (rany, krwotoki, złamania).4wykład, pogadanka, pokaz, ćwiczeniaWspólnie ze słuchaczami wypracuj ogólne zasady w przypadku zaopatrywania różnego rodzaju ran. Przedstaw prawidłowe czynności podejmowane w stosunku do poszkodowanego po urazie, który doznał uszkodzeń tkanek miękkich, u którego wystąpił krwotok oraz doznał uszkodzeń w obrębie układu kostno-stawowego. Zwróć szczególną uwagę na zaopatrywanie ran specjalnych i postępowanie w przypadku podejrzenia urazu w okolicy głowy, klatki piersiowej, kręgosłupa, miednicy i kończyn. Następnie słuchacze samodzielnie podejmują czynności w stosunku do poszkodowanych. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.
4. Postępowanie z poszkodowanym w wyniku działania czynników termicznych, chemicznych, porażenia prądem, piorunem oraz podejrzenia zawału mięśnia sercowego, epilepsji, podtopienia.3wykład, pokaz, ćwiczeniaWspólnie ze słuchaczami wypracuj postępowanie z poszkodowanym, który doznał obrażeń na skutek działania czynników termicznych, chemicznych. Przedstaw algorytmy postępowania z poszkodowanym, który został porażony prądem, piorunem, a także u którego podejrzewasz zawał mięśnia sercowego oraz atak epilepsji. Omów zagadnienia dotyczące podtopienia z uwzględnieniem wdrożenia procedur postępowania zgodnych z ERC. Następnie słuchacze wykonują samodzielnie czynności wobec osoby poszkodowanej w wyniku ww. czynników. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.

TEMAT NR 6: Wybrane aktualne zagadnienia z informatyki policyjnej

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

-
obsługiwać terminale przenośne,
-
wprowadzać karty rejestracyjne Mrd-5 oraz Mrd-2 do systemu KSIP,
-
wprowadzać zestawienia sprawozdawcze aplikacji SESPol (formularze XIII/1-XIII/5).
ZagadnieniaCzas w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Wykorzystanie KSIP w służbie policjanta ruchu drogowego.2pogadanka, pokaz, ćwiczeniaOmów obszary KSIP przydatne w pracy policjanta ruchu drogowego w zakresie wykroczeń, zatrzymanych dokumentów i statusu osób. W ramach omawianych zagadnień zapoznaj słuchaczy szczególnie z CEP (Centralną Ewidencją Pojazdów) i CEK (Centralną Ewidencją Kierowców). W ramach ćwiczeń zapoznaj słuchaczy z obsługą terminali przenośnych w obszarach dotyczących ruchu drogowego.
2. Rejestracja informacji w systemie KSIP.3pokaz, ćwiczeniaZaprezentuj w ramach pokazu sposoby wykorzystania obszarów KSIP dotyczących ruchu drogowego. Szczególną uwagę zwróć na:

- Pojazdy w ZSE KGSG,

- Dokument Pojazdu,

- Dokument Kierowca,

- Pojazd w CEPiK,

- Kierowca w CEPiK,

- Dokument w CEPiK,

- SEWiK,

- SESPol.

Następnie w ramach ćwiczeń poleć, aby każdy słuchacz wprowadził karty rejestracyjne Mrd-5 oraz Mrd-2 do systemu KSIP. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.

3. Wykorzystanie SESPol w służbie policjanta ruchu drogowego.1wykładOmów podstawowe zasady wynikające z zarządzenia nr 1147 Komendanta Głównego Policji z dnia 22 września 2011 r. w sprawie planowania strategicznego, sprawozdawczości i oceny pracy Policji, załączników tego zarządzenia istotnych dla policjantów ruchu drogowego oraz instrukcji użytkownika w zakresie formularzy ruchu drogowego.

W ramach omawianych zagadnień zapoznaj słuchaczy z formularzami ruchu drogowego:

- XIII/1 - zestawienie wykorzystania specjalistycznego sprzętu kontrolnego Ekip Techniki Drogowej i Ekologii,

- XIII/2 - karta statystyczna czynności policjanta ruchu drogowego,

- XIII/4 - zestawienie kontroli z zakresu transportu drogowego,

- XIII/5 - zestawienie kontroli przewozu towarów niebezpiecznych (ADR).

Zapoznaj słuchaczy z platformą wdrożeniową aplikacji SESPol, aplikacją testową oraz dostępną tam dokumentacją.

4. Wprowadzanie danych do aplikacji SESPol.3pokaz, ćwiczeniaZaprezentuj w ramach ćwiczeń sposób wprowadzania poszczególnych zestawień sprawozdawczych dotyczących ruchu drogowego (XIII/1-XIII/5). Omów na przykładzie proces modyfikacji wprowadzonych zestawień sprawozdawczych, zatwierdzania zestawień przez osoby uprawnione oraz sporządzania raportów z wprowadzonych zestawień sprawozdawczych. Następnie w ramach ćwiczeń poleć, aby każdy słuchacz wprowadził zestawienie sprawozdawcze do aplikacji SESPol oraz wydrukował raport w efektami służby poszczególnego policjanta. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.

TEMAT NR 7: Posługiwanie się bronią palną w wybranych sytuacjach

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

-
bezpiecznie postępować z bronią palną,
-
scharakteryzować i rozróżnić specyfikę strzelań statycznych, szybkich, dynamicznych i sytuacyjnych,
-
przyjmować właściwe postawy strzeleckie w zależności od typu broni i rodzaju strzelania,
-
wykonać strzelania statyczne, szybkie, dynamiczne i sytuacyjne,
-
przemieszczać się, zatrzymywać w biegu z bronią palną oraz wykorzystywać osłony,
-
zastosować właściwą taktykę i techniki posługiwania się bronią palną, działając indywidualnie oraz w zespole,
-
nazwać poszczególne części pistoletu maszynowego oraz rozpoznać stan bezpieczeństwa pistoletu maszynowego,
-
rozłożyć i złożyć pistolet maszynowy,
-
wykonać strzelania z pistoletu maszynowego.
ZagadnieniaCzas w godz. lekcyjnychSposób realizacjiWskazówki do realizacji
1. Strzelania statyczne o zmieniającym się stopniu trudności.4pokaz, ćwiczeniaPrzeprowadź trening bezstrzałowy. W miarę możliwości wykorzystaj strzelnicę multimedialną, trenażery oraz systemy treningowe. Zgodnie z warunkami strzelań przeprowadź strzelania statyczne z broni palnej krótkiej. Zalecane jest wykonanie co najmniej 2 strzelań, traktując je jako sprawdzian aktualnego poziomu wyszkolenia strzeleckiego kursantów. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.
2. Strzelania szybkie o zmieniającym się stopniu trudności.4pokaz, ćwiczeniaPrzeprowadź trening bezstrzałowy. W miarę możliwości wykorzystaj strzelnicę multimedialną, trenażery oraz systemy treningowe. Zgodnie z warunkami strzelań przeprowadź strzelania szybkie z broni palnej krótkiej. Zalecane jest wykonanie co najmniej 2 strzelań, traktując je jako sprawdzian aktualnego poziomu wyszkolenia strzeleckiego kursantów. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.
3. Strzelania dynamiczne o zmieniającym się stopniu trudności.4pokaz, ćwiczeniaPrzeprowadź trening bezstrzałowy. Zgodnie z warunkami strzelań przeprowadź strzelania dynamiczne z broni palnej krótkiej. Wprowadź strzelanie z wykorzystaniem osłon. Przeprowadź co najmniej 2 strzelania. Omów ćwiczenia,

wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.

4. Strzelania z pistoletu maszynowego o zmieniającym się stopniu trudności.2pokaz, ćwiczeniaZgodnie z zasadą stopniowania trudności oraz warunkami strzelań zaleca się przeprowadzić co najmniej 1 strzelanie. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.
5. Strzelania sytuacyjne o zmieniającym się stopniu trudności.6pokaz, ćwiczeniaZgodnie z zasadą stopniowania trudności oraz warunkami strzelań przeprowadź co najmniej 3 strzelania z broni palnej krótkiej. W miarę możliwości wykorzystaj strzelnicę multimedialną, trenażery oraz system treningowy, np. typu FX. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i przedstaw ich konsekwencje. Oceń słuchaczy.
1 § 2 zmieniony przez § 1 decyzji nr 321 z dnia 4 września 2014 r. (Dz.Urz.KGP.2014.61) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 września 2014 r.
2 Załącznik:

- zmieniony przez § 1 decyzji nr 317 z dnia 18 grudnia 2017 r. (Dz.Urz.KGP.2017.83) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 grudnia 2017 r.

- zmieniony przez § 1 decyzji nr 48 z dnia 5 marca 2021 r. (Dz.Urz.KGP.2021.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 5 marca 2021 r.

- zmieniony przez § 1 decyzji nr 138 z dnia 30 marca 2022 r. (Dz.Urz.KGP.2022.169) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 marca 2022 r.