Program kursu specjalistycznego dla służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji, Komendy Stołecznej Policji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2007.20.150

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 sierpnia 2022 r.

DECYZJA Nr 782
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 26 października 2007 r.
w sprawie programu kursu specjalistycznego dla służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji, Komendy Stołecznej Policji

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Wprowadza się "Program kursu specjalistycznego dla służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji, Komendy Stołecznej Policji", stanowiący załącznik do decyzji.
§  2. 
Realizację programu, o którym mowa w § 1, powierza się Wyższej Szkole Policji w Szczytnie.
§  3. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 1  

PROGRAM KURSU SPECJALISTYCZNEGO DLA SŁUŻBY DYŻURNEJ KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI, KOMEND WOJEWÓDZKICH POLICJI, KOMENDY STOŁECZNEJ POLICJI

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

2. Cel kursu

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

9. Forma zakończenia kursu

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

III. PROGRAM REALIZACJI JEDNOSTKI MODUŁOWEJ

I. 

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1.
Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny dla służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji, Komendy Stołecznej Policji, zwany dalej "kursem".

2.
Cel kursu

Celem kursu jest pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych policjanta, niezbędnych do wykonywania zadań służbowych na stanowisku dyżurnego oraz jego zastępcy.

3.
Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Na kurs kierowani są policjanci, którzy spełniają kryteria określone w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie wymagań w zakresie wykształcenia, kwalifikacji zawodowych i stażu służby, jakim powinni odpowiadać policjanci na stanowiskach komendantów Policji i innych stanowiskach służbowych oraz warunków ich mianowania na wyższe stanowiska służbowe (Dz. U. poz. 857, z późn. zm.) i jednocześnie są policjantami mianowanymi lub przewidywanymi w obsadzie stanowiska kierowania oraz posiadają aktualne "Poświadczenie Bezpieczeństwa", upoważniające ich do dostępu do informacji niejawnych, oznaczonych klauzulą "poufne".

4.
System prowadzenia kursu

Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.

5.
Czas trwania kursu

Realizacja treści kształcenia zawartych w programie kursu wymaga przeprowadzenia 77 godzin lekcyjnych, co stanowi 10 dni szkoleniowych.

PrzedsięwzięciaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)
Rozpoczęcie kursu1
Zajęcia programowe75
Zakończenie kursu1
Ogółem77

(10 dni szkoleniowych)

Zajęcia dydaktyczne realizowane są od poniedziałku do piątku. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie (w piątki odpowiednio 8 i 3 godzin).

W uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących rozkładu czasu służby, realizować zajęcia w soboty.

Podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń, prowadzący reguluje w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych. W takim przypadku odchodzi się od obowiązującego w jednostce szkoleniowej systemu zajęć (układ godzin i przerw).

6.
Liczebność grupy szkoleniowej

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 20 osób.

7.
Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

Zajęcia prowadzą nauczyciele policyjni z komórki dydaktycznej odpowiedzialnej za realizację zajęć w zakresie treści programowych kursu. Do prowadzenia zajęć mogą być kierowani policjanci z właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji, wybranych jednostek organizacyjnych Policji, a w razie potrzeby przedstawiciele podmiotów pozapolicyjnych.

Realizacja zajęć w zakresie JM01JS01KPN1 oraz JM01JS02KPN2 odbędzie się częściowo w ramach wizyty studyjnej w Komendzie Głównej Policji oraz Komendzie Stołecznej Policji.

Do realizacji zajęć w zakresie JM01JS02KPN3 wskazany jest udział przedstawicieli podmiotów pozapolicyjnych, określonych w programie.

Ze względu na cel główny oraz specyficzny charakter kursu, zajęcia realizowane są w trybie stwarzającym optymalne warunki do ujawnienia cech psychofizycznych słuchaczy.

Słuchacze uczestniczą w zajęciach dydaktycznych w umundurowaniu ćwiczebnym. Prowadzący zajęcia, przed rozpoczęciem realizacji każdego tematu, obowiązany jest do:

-
wskazania słuchaczom celów nauczania oraz przekazania warunków i sposobu zaliczenia,
-
przekazania słuchaczom materiałów niezbędnych do realizacji zajęć lub wskazania sposobu ich pozyskania,
-
określenia literatury uzupełniającej,
-
zapewnienia niezbędnych pomocy dydaktycznych do realizacji zajęć.

W zajęciach może uczestniczyć w charakterze obserwatora lub konsultanta przedstawiciel komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach sztabowych.

Realizacja zajęć praktycznych wymaga zwiększenia liczby osób prowadzących zajęcia. Liczba nauczycieli policyjnych wspomaganych przez doświadczonych funkcjonariuszy Policji z KGP, KWP, KSP oraz przedstawicieli podmiotów pozapolicyjnych, wynika ze sposobu realizacji zajęć praktycznych w podgrupach.

8.
Zakres tematyczny oraz system oceniania
Nr

JM

Nazwa i charakterystyka jednostki modułowejSystem oceniania
01.Realizacja zadań służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji i Komendy Stołecznej Policji.W jednostce modułowej zaplanowano dwa zaliczenia:

- JS01 zalicza się na podstawie obecności na zajęciach oraz zaliczenia ćwiczeń. Zaliczenie dokonywane jest z zastosowaniem dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono "zal." albo nie zaliczono "nzal.",

- JS02 zalicza się na podstawie obecności na zajęciach oraz zaliczenia ćwiczeń i symulacji. Zaliczenie dokonywane jest z

zastosowaniem dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono "zal." albo nie zaliczono "nzal.".

W ramach jednostki modułowej realizowane są dwie jednostki szkolne, ukierunkowane na doskonalenie umiejętności z zakresu:

- stosowania uregulowań prawno-społecznych dotyczących funkcjonowania służby dyżurnej, - podejmowania działań adekwatnych do

zaistniałych zdarzeń.

9.
Forma zakończenia kursu

Uzyskanie wszystkich zaliczeń określonych programem stanowi warunek ukończenia kursu.

Absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia kursu, gdzie w miejsce ogólnego wyniku nauki stosuje się wpis - "pozytywnym".

Świadectwo potwierdza uzyskanie kwalifikacji zawodowych w zakresie wykonywania zadań służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji i Komendy Stołecznej Policji.

II. 

Treści kształcenia

PLAN REALIZACJI KURSU SPECJALISTYCZNEGO - DSDyżKWP

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: dyżurny/zastępca dyżurnego

Plan realizacji KURSU

Obejmuje zestawienie jednostek szkolnych oraz czas ich realizacji dla całego zakresu kursu.

Kod i nazwa jednostki modułowejKod i nazwa jednostki szkolnejCzas realizacji (w godz. godz.)
JM01

Realizacja zadań służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich

Policji i Komendy

Stołecznej Policji

JS01 - Prawno-społeczne uwarunkowania funkcjonowania służby dyżurnej KGP, KWP, KSP.25
JS02 - Reakcja na zdarzenia.50
Razem:75

III. 

PROGRAM REALIZACJI JEDNOSTKI MODUŁOWEJ

CELE KSZTAŁCENIA W ZAKRESIE JEDNOSTKI MODUŁOWEJ - DSDyżKWP JM01

Nazwa jednostki modułowej: Realizacja zadań służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji i Komendy Stołecznej Policji

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: dyżurny/zastępca dyżurnego

OKREŚLENIE CELÓW GŁÓWNYCH

Uczestnik kursu po zakończeniu jednostki modułowej będzie potrafił:

- wskazać i zinterpretować obowiązujące przepisy prawne i procedury postępowania dyżurnego KGP, KWP, KSP,

- scharakteryzować stanowisko pracy dyżurnego, zastępcy dyżurnego oraz wykazać specyfikę służby dyżurnej KGP, KWP, KSP,

- określić zasady kontaktowania się i współpracy z podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi zgodnie z regułami skutecznej komunikacji oraz etyki zawodowej,

- określić odpowiedzialność karną i dyscyplinarną służby dyżurnej,

- zapewnić natychmiastową reakcję Policji na zgłoszone zdarzenia,

- koordynować i nadzorować działania służb dyżurnych jednostek Policji niższego stopnia oraz realizację zadań zleconych innym policjantom,

- wykorzystywać zawarte informacje w aplikacji SWD w celu sprawnej koordynacji działań w jednostkach organizacyjnych Policji.

ARKUSZ ANALIZY JEDNOSTKI MODUŁOWEJ - DSDyżKWP JM01

Nazwa jednostki modułowej: Realizacja zadań służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji i Komendy Stołecznej Policji.

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: dyżurny/zastępca dyżurnego

LpEtap pracy - policjant:Umiejętności wymagane do realizacji etapów pracy - policjant:Nazwa jednostki szkolnej (JS)Czas realizacji JS (w godz. lekcyjnych)
1.Stosuje się do unormowań prawno-społecznych, dotyczących funkcjonowania służby dyżurnej KGP, KWP, KSP- stosuje obowiązujące przepisy prawne, procedury i algorytmy postępowania dyżurnego KGP, KWP, KSP,

- kontaktuje się z podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi zgodnie z zasadami skutecznej komunikacji oraz etyki zawodowej,

- kontaktuje się z rzecznikami prasowymi (KGP, KWP, KSP) i udziela informacji przedstawicielom mass mediów,

- współpracuje z zespołem negocjatorów policyjnych w sytuacjach kryzysowych,

- podejmuje działania w związku z informacją dotyczącą skargi/wniosku,

- wykorzystuje systemy informatyczne w realizacji zadań.

Prawno-społeczne uwarunkowania funkcjonowania służby dyżurnej

KGP, KWP, KSP

25
2.Podejmuje działania adekwatne do zaistniałych zdarzeń- monitoruje stan bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie działania jednostki Policji,

- przyjmuje zgłoszenia o zdarzeniach oraz informacje uzupełniające do nich, - podejmuje decyzje i wydaje polecenia w zakresie kompetencji określonych przez kierownika jednostki Policji oraz wynikające z odrębnych przepisów, - wykorzystuje podległe siły i środki,

- współpracuje z podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi,

- koordynuje i nadzoruje działania służb dyżurnych jednostek organizacyjnych Policji niższego stopnia oraz zadania zlecone do realizacji innym policjantom, - dokumentuje podjęte decyzje, wydane i otrzymane polecenia oraz wyznaczone zadania i wyniki ich realizacji,

- zapewnia sprawny obieg bieżących informacji o zdarzeniach,

- stosuje procedury alarmowania i osiągania wyższych stanów gotowości do działań.

Reakcja na zdarzenia50
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS01

Nazwa jednostki szkolnej: Prawno-społeczne uwarunkowania funkcjonowania służby dyżurnej KGP, KWP, KSP

Nazwa/nr jednostki modułowej: Realizacja zadań służby dyżurnej Komendy

Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji i Komendy Stołecznej Policji - DSDyżKWP JM01

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: dyżurny/zastępca dyżurnego

Czas realizacji: 25 godz. lekcyjnych

Stron: 2

Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:

- wskazać i zinterpretować obowiązujące przepisy prawne i procedury postępowania dyżurnego KGP, KWP, KSP, - scharakteryzować stanowisko pracy dyżurnego, zastępcy dyżurnego oraz wykazać specyfikę służby dyżurnej KGP, KWP, KSP,

- wskazać czynniki ułatwiające i utrudniające podejmowanie decyzji w zależności od charakteru zdarzenia,

- omówić zasady kontaktowania się z podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi zgodnie z regułami skutecznej komunikacji oraz etyki zawodowej,

- omówić zasady kontaktowania się z rzecznikami prasowymi (KGP, KWP, KSP) i udzielania informacji przedstawicielom mass mediów, - omówić zasady współpracy z zespołem negocjatorów policyjnych, - scharakteryzować prenegocjacjepolicyjne w sytuacji kryzysowej, - określić obowiązki dyżurnego w związku z przyjęciem skargi/wniosku, - omówić odpowiedzialność karną i dyscyplinarną służby dyżurnej, - wykorzystywać narzędzia informatyczne podczas realizacji zadań.

Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu
Kluczowe punkty nauczaniaCzasMetodaIlośćNazwa/opisŹródło poch.Załączniki
1. Podstawy prawne reguluj ące funkcj onowanie służby dyżurnej w jednostkach organizacyjnych Policji oraz zadania dyżurnego KGP, KWP, KSP.

2. Algorytmy postępowania dyżurnego

w przypadku zgłoszenia informacji o zdarzeniu.

4wykład konwersatoryjny, ćwiczenia, dyskusja1 kpl

5

i kpl

przepisy

w przedmiotowym zakresie, algorytmy postępowania dyżurnego

w przypadku zgłoszenia informacji o zdarzeniu, prezentacja multimedialna

w gestii jednostki szkoleniowejPoradnik dla nauczyciela JM01JS01PN01

Ćwiczenia i zadania JM01JS01CZ01

3. Stanowisko pracy dyżurnego KGP, KWP, KSP.1ćwiczenia1/1Karta opisu stanowiska pracyprowadzący zajęcia
4. Czynniki ułatwiające i utrudniające podejmowanie decyzji w zależności od charakteru zdarzenia.

Algorytm procesu decyzyjnego.

1wykład konwersatoryjny, ćwiczenia, dyskusja1 kplprezentacja multimedialna/ foliogramyprowadzący zajęcia
5. Zapobieganie konfliktom i ich deeskalacja. Stres w pracy dyżurnego.3wykład, ćwiczenia, dyskusja1 kplprezentacja multimedialna/ foliogramyprowadzący zajęcia
6. Kontaktowanie się z podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi zgodnie z regułami skutecznej komunikacji oraz etyki zawodowej.2wykład konwersatoryjny, dyskusja, ćwiczenia1 kplprezentacja multimedialna/ foliogramyprowadzący zajęcia
7. Rola służby dyżurnej w działalności prasowo- informacyjnej Policji.1wykład, dyskusja1 kplakty prawne regulujące działalność prasowo-informacyjną w Policjiprowadzący zajęcia
8. Prenegocjacje policyjne.2wykład konwersatoryjny, ćwiczenia, symulacja, dyskusja1 kplprezentacja multimedialna, przepisy regulujące pracę negocjatorów policyjnychprowadzący zajęcia
9. Rola służby dyżurnej w przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku.

10. Odpowiedzialność karna i dyscyplinarna służby dyżurnej.

3dyskusja1

1

Kodeks karny, Kodeks postępowania administracyjnegoprowadzący zajęcia
11. Informatyczne wspomaganie pracy dyżurnego.8 (5+3*)pokaz, ćwiczenia, wizyta studyjna1/1stanowiska dostępowe do SWD i KSIPw gestii jednostki szkoleniowej
*Realizacja zajęć w ramach wizyty studyjnej w KGP i KSP
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA

Nazwa jednostki szkolnej: Prawno-społeczne uwarunkowania funkcjonowania służby dyżurnej KGP, KWP, KSP

Nazwa/nr jednostki modułowej: Realizacja zadań służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji i Komendy Stołecznej Policji - DSDyżKWP JM01

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: dyżurny/zastępca dyżurnego

Czas realizacji: 25 godzin lekcyjnych

Stron: 4

JM01 JS01 KPN01
1. Wymagania wejściowe:

Wiedza z zakresu przepisów regulujących funkcjonowanie służby dyżurnej w jednostkach organizacyjnych Policji.

2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu:

Kluczowe punkty nauczania nr 1-2: wykład konwersatoryjny, ćwiczenia, dyskusja

(Podstawy prawne regulujące funkcjonowanie służby dyżurnej w jednostkach organizacyjnych Policji oraz zadania dyżurnego KGP, KWP, KSP. Algorytmy postępowania dyżurnego w przypadku zgłoszenia informacji o zdarzeniu).

Podejmij dyskusję ze słuchaczami, której celem będzie przypomnienie wybranych regulacji prawnych, odnoszących się do funkcjonowania służby dyżurnej w jednostkach organizacyjnych Policji. Zwróć szczególną uwagę na przepisy dotyczące zadań realizowanych przez dyżurnych KGP, KWP i KSP (w zakresie lotnictwa policyjnego, działań antyterrorystycznych, negocjacji, procedur, akcji i operacji policyjnych, stanów gotowości oraz alarmowania w jednostkach Policji, działań pościgowych, postępowania wobec osób posiadających immunitet, porozumień Komendanta Głównego Policji, kontaktów z mediami). W zależności od poziomu przygotowania słuchaczy, uzupełnij ich wiedzę w tym zakresie.
Utwórz 3-4 podgrupy, przekaż podgrupom kserokopie algorytmów postępowania dyżurnego w przypadku zgłoszenia informacji o zdarzeniach. Poproś słuchaczy, aby w zespołach podjęli dyskusję w zakresie postępowania dyżurnego KWP w przypadku wystąpienia wybranych zdarzeń, ujętych w algorytmach. Wyniki dyskusji zostaną przedstawione przez liderów podgrup na forum całej grupy. Prowadzący zajęcia wyjaśni ewentualne wątpliwości i podsumuje dyskusję.
Kluczowy punkt nauczania nr 3: ćwiczenia (Stanowisko pracy dyżurnego KGP, KWP, KSP).
Przeprowadź ćwiczenie (dwuetapowe) w celu sporządzenia opisów stanowisk pracy dyżurnych i ich zastępców na poziomie: KGP, KWP, KSP:
I etap: poproś słuchaczy, aby w ramach pracy indywidualnej, opisali własne stanowisko pracy na dostarczonej Karcie opisu stanowiska pracy (wraz z instrukcją);
II etap: dobierz podgrupy (3-4 słuchaczy) wg kryterium tego samego stanowiska pracy, poleć, aby wykorzystując pracę indywidualną, opracowali jeden wspólny opis stanowiska.

Następnie poproś przedstawicieli podgrup o prezentację poszczególnych opisów, z uwzględnieniem poszczególnych grup stanowisk na poziomie KGP, KWP, KSP. Podsumuj przeprowadzone ćwiczenie, wskazując m.in. wspólne obszary poszczególnych opisów stanowisk oraz specyfikę służby dyżurnej KGP, KWP, KSP.

Kluczowy punkt nauczania nr 4: wykład konwersatoryjny, ćwiczenia, dyskusja

(Czynniki ułatwiające i utrudniające podejmowanie decyzji w zależności od charakteru zdarzenia.

Algorytm procesu decyzyjnego).

Zajęcia prowadzone przez osobę legitymującą się dokumentem ukończenia kształcenia z zakresu organizacji i zarządzania.

Zajęcia rozpocznij od podjęcia dyskusji ze słuchaczami na temat procesu decyzyjnego. Na forum grupy wypracuj definicję procesu decyzyjnego w odniesieniu do służby dyżurnej Policji - zapisz na tablicy. Następnie podziel grupę na kilka zespołów - każdemu przekaż opis wybranego zdarzenia/sytuacji. Poproś podgrupy o przeanalizowanie "przypadku", a następnie wskazanie, co utrudniało i co ułatwiało podjęcie decyzji dyżurnemu. Następnie poproś przedstawicieli zespołów o krótkie prezentacje. W ramach podsumowania tego ćwiczenia sporządź, przy udziale całej grupy, dwie listy czynników:

1) ułatwiających;

2) utrudniających podejmowanie decyzji w zależności od charakteru zdarzenia.

Kluczowy punkt nauczania nr 5: wykład, dyskusja, ćwiczenie (Zapobieganie konfliktom i ich deeskalacja. Stres w pracy dyżurnego).
Zajęcia prowadzone przez psychologa.
Wykorzystując podane przez uczestników w trakcie dyskusji przykłady sytuacji konfliktowych, wskaż główne przyczyny powstawania konfliktów w służbie dyżurnego. Zwróć uwagę na sposoby radzenia sobie

z emocjami własnymi oraz drugiej osoby w sytuacjach związanych z obsługą interesanta. Przeprowadź ćwiczenie dotyczące deeskalacji konfliktu, zwracając uwagę na skuteczną komunikację interpersonalną oraz wykorzystanie technik wywierania wpływu.

Wypracuj z grupą listę zdarzeń oraz sytuacji trudnych, z którymi może mieć do czynienia służba dyżurna jednostek Policji. Podziel grupę na zespoły i każdemu zespołowi przydziel jedną z sytuacji z listy sporządzonej na początku zajęć. Poproś wszystkie zespoły o przedyskutowanie tych sytuacji/zdarzeń i podanie symptomów, jakie mogą wskazywać, że można je zaliczyć do trudnych (skomplikowanych, niebezpiecznych, stresujących). Poproś, aby zespoły przedstawiły na forum swoje uwagi. Zainicjuj dyskusję. Podsumuj ćwiczenie - dołącz niezbędny komentarz psychologa wskazując, że służba dyżurna spotyka się z różnymi sytuacjami, których rodzaj i charakter może wpływać na obniżenie sprawności psychofizycznej dyżurnego.

Kluczowy punkt nauczania nr 6: wykład konwersatoryjny, dyskusja, ćwiczenia

(Kontaktowanie się z podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi zgodnie z regułami skutecznej komunikacji oraz etyki zawodowej).

Zajęcia prowadzone przez funkcjonariusza legitymującego się jednocześnie ukończeniem kursu lub innej formy kształcenia z zakresu komunikacji oraz organizacji i zarządzania.
Na początku zajęć poproś słuchaczy, aby wskazali, z jakimi podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi kontaktuje się dyżurny KGP, KWP i KSP - odwołaj się do sporządzanych wcześniej przez uczestników zajęć opisów stanowiska pracy (sugerowana technika rundy).
Podsumowując rundę wskaż, że w obrębie obu tych grup kontaktowych występują dwie zasadnicze płaszczyzny kontaktów:

- kontakty wynikające z obowiązujących przepisów (m.in. a Igorytmy),

- kontakty podejmowane z własnej inicjatywy dyżurnego w zależności od rodzaju zdarzenia.

Podejmij dyskusję na temat czynników wpływających na skuteczną i zgodną z zasadami etyki
zawodowej komunikację pomiędzy dyżurnym a poszczególnymi podmiotami (grupy czynników:
psychologicznych, organizacyjnych, technicznych).
Przeprowadź ćwiczenie polegające na zainscenizowaniu sytuacji związanych z kontaktem dyżurnego
z różnymi podmiotami. Poleć słuchaczom nawiązanie kontaktu z osobą/podmiotem wskazanym w
opisie i podjęcie określonej decyzji. Wykorzystaj różne możliwości nawiązania kontaktu
i komunikowania się (m.in. kontakt telefoniczny, osobisty). Przygotowując opisy sytuacji, umieść
w nich celowo dobrane elementy (negatywne i pozytywne), mające wpływ na skuteczność komunikacji
oraz etyczne postępowanie dyżurnego. W podsumowaniu ćwiczenia wskaż, przy współudziale
słuchaczy, czynniki, które ilustrują skuteczną komunikację oraz zasady etyki komunikacji
międzyludzkiej. Dyskusję prowadź wraz z obecnym na zajęciach psychologiem policyjnym. Zwróć
uwagę słuchaczy na powiązanie procesu komunikacji z procesem decyzyjnym oraz postawą dyżurnego.
Kluczowy punkt nauczania nr 7: wykład, dyskusja
(Rola służby dyżurnej w działalności prasowo-informacyjnej Policji).
Przedstaw słuchaczom ogólne informacje dotyczące funkcjonowania rzeczników prasowych
z uwzględnieniem ich usytuowania. Krótko omów przepisy regulujące funkcjonowanie zespołów
prasowych jednostek Policji na poszczególnych szczeblach. Wskaż zakres i formy współpracy
pomiędzy dyżurnym KGP, KWP i KSP a przedstawicielami zespołów prasowych. Następnie zainicjuj
dyskusję, której celem jest:
- wymiana doświadczeń słuchaczy w zakresie ich współpracy z policyjnymi rzecznikami prasowymi
oraz przedstawicielami mass mediów,
- określenie zasad współpracy,
- wskazanie korzyści prawidłowo prowadzonej współpracy dyżurnego z rzecznikiem oraz
przedstawicielami mass mediów.
Kluczowy punkt nauczania nr 8: wykład konwersatoryjny, dyskusja, ćwiczenia, symulacja
(Prenegocjacje policyjne).
Zajęcia prowadzone przez funkcjonariusza, który legitymuje się ukończeniem dwutygodniowego
kursu dla negocjatorów policyjnych (negocjatora policyjnego).
Przedstaw słuchaczom ogólne informacje dotyczące funkcjonowania zespołu negocjatorów
policyjnych, z uwzględnieniem ich usytuowania. Krótko omów przepisy regulujące funkcjonowanie
zespołów negocjatorów policyjnych. Wskaż zakres i formy współpracy pomiędzy dyżurnym a
zespołem negocjatorów policyjnych.
Następnie zainicjuj dyskusję, której celem jest:
- wymiana doświadczeń słuchaczy w zakresie ich współpracy z policyjnymi negocjatorami,
- określenie zasad współpracy,
- wskazanie korzyści prawidłowo prowadzonej współpracy dyżurnego z zespołem negocjatorów
policyjnych.
Kluczowe punkty nauczania nr 9-10: dyskusja
(Rola służby dyżurnej w przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku. Odpowiedzialność karna
i dyscyplinarna służby dyżurnej).
Przypomnij słuchaczom, że postępowanie dyżurnego w przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku
regulowane jest przez kodeks postępowania administracyjnego.
Podejmij ze słuchaczami dyskusję na temat roli dyżurnego w procesie przyjmowania skargi oraz
wniosku z uwzględnieniem przykładów z własnej praktyki. Zwróć uwagę na następujące kwestie:
- dyżurny jako pierwszy kontakt ze skarżącym się/wnioskującym,
- sposób udokumentowania otrzymanych informacji,

- przekazanie skargi/wniosku do dalszego rozpatrzenia.

Przypomnij słuchaczom tryb postępowania dyscyplinarnego. Bazując na doświadczeniu słuchaczy, podejmij z nimi dyskusję w zakresie przewinień dyscyplinarnych, które mogą zaistnieć w trakcie pełnienia służby na stanowisku kierowania. Wyeksponuj przewinienia dyscyplinarne, które mogą wiązać się z odpowiedzialnością karną.

Kluczowy punkt nauczania nr 11: pokaz, ćwiczenia, wizyta studyjna
(Informa/yczne wspomaganie pracy dyżurnego).
Zaprezentuj i przećwicz ze słuchaczami korzystanie z poczty elektronicznej.
Przeprowadź ćwiczenia dotyczące definiowania struktury, generowania aplikacji Biuletyn KSIP.
Omów funkcjonowanie aplikacji SWD, następnie zaprezentuj moduły wykorzystywane przez
dyżurnych KWP, KSP. W dalszej kolejności słuchacze na stanowiskach dostępowych przećwiczą
przeglądanie rekordów, wydanie dyspozycji i nadanie komunikatu.
W ramach wizyty studyjnej w KGP i KSP słuchacze zapoznają się z funkcjonowaniem głównego
stanowiska kierowania oraz SWD.
3. Sposoby oceniania
- nabywane przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej, polegającej na wskazywaniu
mocnych i słabych stron wykonywania przez nich zadań, według uogólnionego zapisu "zal." albo
"nzal.",
- warunkiem zaliczenia JS01 jest obecność na zajęciach oraz zaliczenie ćwiczeń, zaliczenie jednostki
szkolnej JS01 dokonywane jest z zastosowaniem dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym
zaliczono "zal." albo nie zaliczono "nzal.".
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS02

Nazwa jednostki szkolnej: Reakcja na zdarzenia

Nazwa/nr jednostki modułowej: Realizacja zadań służby dyżurnej Komendy

Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji i Komendy Stołecznej Policji - DSDyżKWP JM01

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: dyżurny/zastępca dyżurnego

Czas realizacji: 50 godz. lekcyjnych

Stron: 1

Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:

- monitorować stan bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie działania jednostki Policji,

- podejmować decyzje i wydawać polecenia w związku z zaistniałym zdarzeniem,

- skierować siły i środki Policji adekwatnie do charakteru zdarzenia

i zgodnie ze zgłoszonymi potrzebami,

- koordynować i nadzorować działania służb dyżurnych jednostek Policji niższego stopnia oraz realizację zadań zleconych innym policjantom,

- zapewnić sprawny obieg informacji o zdarzeniach,

- współdziałać z dyżurnymi jednostek Policji,

- współpracować z podmiotami pozapolicyjnymi,

- dokumentować podjęte decyzje, wydane i otrzymane polecenia oraz wyznaczone zadania i wyniki ich realizacji,

- zastosować procedury alarmowania w jednostkach organizacyjnych Policji.

Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu
Kluczowe punkty nauczaniaCzasMetodaIlośćNazwa/opisŹródło poch.Załączniki
1. Monitorowanie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie działania jednostki Policji.1dyskusja kierowana1Przepisy dotyczące organizacji służby dyżurnej w jednostkach organizacyj nychprowadzący zajęciaPoradnik dla nauczyciela JM01JS02PN01

Ćwiczenia i zadania JM01JS02CZ01

2. Wykorzystanie przez służbę dyżurną podległych sił i środków.7 (2+5*)wykład konwersatoryjny, wizyta studyjna
3. Współpraca z podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi.10wykład konwersatoryjny
4. Udział służby dyżurnej w sytuacjach kryzysowych.8wykład konwersatoryjny, ćwiczenia5 kpl

i kpl

procedury, założenia do ćwiczeńprowadzący zajęcia
5. Zapewnienie reakcji na zgłoszone zdarzenie.24symulacje1

i kpl

4 zest.

algorytmy, założenia do symulacji stanowiska dostępowe do SWD i KSIPprowadzący zajęcia

* Realizacja zajęć w ramach wizyty studyjnej w KGP

PORADNIK DLA NAUCZYCIELA

JEDNOSTKA SZKOLNA - JS02

Nazwa jednostki szkolnej: Reakcja na zdarzenia

Nazwa/nr jednostki modułowej: Realizacja zadań służby dyżurnej Komendy

Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji i Komendy Stołecznej Policji - DSDyżKWP JM01

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: dyżurny/zastępca dyżurnego

Czas realizacji: 50 godz. lekcyjnych

Stron: 3

JM01 JS02 KPN01
1. Wymagania wejściowe

Wiedza z zakresu przepisów regulujących funkcjonowanie służby dyżurnej jednostek organizacyjnych Policji.

2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu

Kluczowy punkt nauczania nr 1: dyskusj a kierowana

(Monitorowanie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie działania jednostki Policji).

Przeprowadź dyskusję kierowaną na forum grupy na temat: Monitorowanie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego przez dyżurnego KGP, KWP i KSP. Ukierunkuj dyskusję na następujące aspekty (pytania):

1. Co oznacza monitorowanie bezpieczeństwa i porządku publicznego?

2. Jaki powinien być zakres i czas monitorowania?

3. Jakie są formy, metody i techniki monitorowania bezpieczeństwa i porządku publicznego przez dyżurnego KGP, KWP, KSP (m.in. systemy monitoringu wizyjnego, serwisy informacyjne, informacje przekazywane przez służby, instytucje i obywateli, a także: zapoznanie się ze zdarzeniami podczas przekazania służby, zapoznanie się z Biuletynem KSIP, informacje od dyżurnych podległych jednostek Policji, ocena zdarzeń, informacje od przełożonych i. in.)?

4. Jaki jest cel monitorowania bezpieczeństwa i porządku publicznego przez dyżurnego KGP, KWP, KSP

w kontekście roli i zadań, jakie realizuje dyżurny KGP, KWP, KSP?

5. Jakie mogą wystąpić/występują przeszkody i nieprawidłowości w zakresie właściwego monitorowania bezpieczeństwa i porządku publicznego przez dyżurnego KGP, KWP, KSP?

Dokonując podsumowania przeprowadzonej dyskusji, wskaż na istotę monitorowania bezpieczeństwa i porządku publicznego i jego znaczenie dla sprawnego i efektywnego funkcjonowania służby dyżurnej.
Kluczowy punkt nauczania nr 2: wykład konwersatoryjny, wizyta studyjna (Wykorzystanie przez służbę dyżurną podległych sił i środków).
W ramach wizyty studyjnej w Komendzie Głównej Policji zajęcia przeprowadzone zostaną przez:

1. Negocjatora policyjnego w zakresie zadań dyżurnego w przypadku wystąpienia sytuacji wymagających podjęcia negocjacji policyjnych.

2. Pilota policyjnego w zakresie zadań dyżurnego w przypadku wystąpienia sytuacji wymagających użycia lotnictwa policyjnego.

Dalsza część zajęć prowadzona jest w jednostce szkoleniowej. Wykładowca z udziałem słuchaczy omówi wykorzystanie sił i środków Oddziału/Pododdziału Prewencji Policji, w tym Nieetatowego

Pododdziału/Oddziału Policji oraz Samodzielnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji, a także Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA".

Kluczowy punkt nauczania nr 3: wykład konwersatoryj ny

(Współpraca z podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi).

Zajęcia przeprowadzone zostaną przez przedstawicieli wybranych podmiotów policyjnych i pozapolicyjnych, z którymi zgodnie z obowiązującymi przepisami kontaktuje się dyżurny KGP, KWP, KSP. W trakcie tych zajęć powinny być omówione (prezentowane) kwestie współpracy z:

1) Strażą Graniczną, w zakresie zdarzeń znamionujących przygotowanie, usiłowanie lub popełnienie czynu zabronionego, którego ściganie należy do właściwości rzeczowej Policji i Straży Granicznej (zgodnie z katalogiem rodzajowym zdarzeń określonym w Porozumieniu Komendanta Głównego Policji i Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 17 czerwca 2004 r. w sprawie współdziałania Policji i Straży Granicznej);

2) Krajowym Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych i kryzysowych;

3) Centralnym Biurem Śledczym Policji, w zakresie ochrony świadka koronnego;

4) Biurem Międzynarodowej Współpracy Policji KGP w ramach działania Interpolu i Europolu.

Główne zagadnienia poruszane przez przedstawicieli poszczególnych podmiotów, to:
- wybrane (specyficzne) zadania ww. podmiotów w kontekście współdziałania z dyżurnymi KGP, KWP i KSP,
- wymiana informacji i koordynacja wspólnych działań,
- nieprawidłowości/błędy we wzajemnych kontaktach,
- wzajemne oczekiwania w kontekście usprawnienia wspólnych działań.
Kluczowy punkt nauczania nr 4: wykład konwersatoryjny, ćwiczenia
(Udział służby dyżurnej w sytuacjach kryzysowych).
W ramach wykładu przedstaw i omów katalog sytuacji uzasadniających wprowadzenie wyższych stanów
gotowości do działań, scharakteryzuj obowiązujące stany gotowości oraz zakres podstawowych przedsięwzięć
realizowanych w poszczególnych stanach gotowości. Na podstawie obowiązującego systemu alarmowania
w komórkach i jednostkach organizacyjnych Policji wyeksponuj poszczególne rodzaje alarmów oraz tryb ich
zarządzania i ogłaszania. Szczegółowo zapoznaj z obowiązkami służby dyżurnej w zakresie ogłoszenia
poszczególnych rodzajów alarmów i kierowania ich przebiegiem do czasu przybycia kierownictwa jednostki. Na
podstawie konkretnych przykładów scharakteryzuj zadania realizowane przez Policję w sytuacji zaistnienia
katastrofy naturalnej i awarii technicznej na poszczególnych etapach alarmowania i ostrzegania, działań
porządkowych, bezpośrednich działań ratowniczych, przywracania stanu pierwotnego.
Na podstawie zarządzenia nr 36 Komendanta Głównego Policji z dnia 14 listopada 2017 r. w sprawie zadań
realizowanych przez Policję w sytuacjach kryzysowych, przedstaw postępowanie policjantów w przypadku
uzyskiwania informacji o podłożeniu urządzenia wybuchowego.
Na podstawie procedur reagowania kryzysowego w przypadku zagrożenia lub wystąpienia aktu/ataku
terrorystycznego, słuchacze, w ramach pracy w grupach, określą zdarzenia powodujące sytuacje kryzysowe,
możliwe zagrożenia, zadania realizowane w jednostce Policji oraz współdziałanie z podmiotami pozapolicyjnymi
w przypadku:
- wystąpienia protestów społecznych,
- zagrożenia lub wystąpienia aktu/ataku terrorystycznego,
- wystąpienia katastrofy naturalnej lub awarii technicznej,
- zagrożenia spowodowanego ujawnieniem niewypałów i niewybuchów.
W dalszej części zajęć omów rolę dyżurnego KGP, KWP, KSP w przypadku prowadzenia działań pościgowych,
z uwzględnieniem pościgu transgranicznego. Przedstaw system blokad na poszczególnych szczeblach
organizacyjnych Policji.
Kluczowy punkt nauczania nr 5: symulacj e.
(Zapewnienie reakcji na zgłoszone zdarzenie).
Uczestnicy doskonalenia będą ćwiczyli umiejętność realizacji zadań, jakie spoczywają na poszczególnych
osobach - podmiotach policyjnych w zakresie organizacji i prowadzenia działań policyjnych w przypadku
wystąpienia zagrożenia porządku i bezpieczeństwa publicznego - odgrywając ich role. Symulacje działań należy
przeprowadzić w oparciu o założenia opracowane na podstawie rzeczywistych działań policyjnych
dostosowanych do procesu dydaktycznego, przy aktywnym wykorzystaniu aplikacji SWD. Na podstawie
scenariusza i chronologii symulacji należy przeprowadzić zajęcia, przydzielając wszystkim uczestnikom
szkolenia określone role - czynności do wykonania na wyodrębnionych uprzednio stanowiskach. Każdy ze
słuchaczy co najmniej raz wystąpi w roli dyżurnego KWP.
Słuchacze zostaną wstępnie zapoznani z miejscem prowadzenia działań, siłami i środkami pozostającymi w ich
dyspozycji oraz z przyjętymi założeniami do przeprowadzenia symulowanych działań. Poszczególne czynności
uczestnicy zajęć będą realizować adekwatnie do przyjętego scenariusza symulacji, uwzględniając podejmowane
czynności i decyzje.
Odgrywający poszczególne role uczestnicy zajęć są obserwowani przez wyznaczonych pracowników dydaktycznych oraz pozostałych słuchaczy.
Po przeprowadzeniu symulacji, należy dokonać jej omówienia w następującym porządku:
- ocena osób odgrywających poszczególne role,
- ocena grupy obserwującej symulację,
- zainicjowanie dyskusji,
- ocena prowadzącego.
Ocenie podlegają następujące obszary:
1) przyjęcie zgłoszenia o zdarzeniu;
2) określenie rodzaju zdarzenia;
3) podjęcie działań w związku z zaistniałym zdarzeniem:
- postępowanie z osobami posiadającymi szczególny status prawny,
- postępowanie w przypadku zaistnienia wybranych kategorii przestępstw lub wykroczeń,
- postępowanie w przypadku zaistnienia zdarzeń nadzwyczajnych,
- postępowanie w przypadku prowadzenia działań pościgowych i blokadowych,
- postępowanie w związku z organizacją imprez masowych;
4) stosowanie przepisów prawnych związanych z zaistniałym zdarzeniem;
5) wykorzystanie sił i środków;
6) zapewnienie właściwego obiegu informacji;
7) dokumentowanie wykonanych czynności;
8) obsługa aplikacji SWD.
3. Sposoby oceniania
- nabywane przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej, polegającej na
wskazywaniu mocnych i słabych stron wykonywania przez nich zadań, z zastosowaniem
dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono "zal." albo nie zaliczono "nzal.",
- warunkiem zaliczenia JS02 jest obecność na zajęciach oraz zaliczenie ćwiczeń i symulacji,
- zaliczenie jednostki szkolnej JS02 dokonywane jest z zastosowaniem dwustopniowej skali
ocen z wpisem uogólnionym zaliczono "zal." albo nie zaliczono "nzal.".
ĆWICZENIA I ZADANIA

JEDNOSTKA SZKOLNA - JS02

Nazwa jednostki szkolnej: Reakcja na zdarzenia

Nazwa/nr jednostki modułowej: Realizacja zadań służby dyżurnej Komendy

Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji i Komendy Stołecznej Policji - DSDyżKWP JM01

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: dyżurny/zastępca dyżurnego

Stron: 5

JM01 JS02 KPN01
Przykładowe symulacje

Zdarzenie nr 1 - godzina 10.00

Telefoniczne zgłoszenie dyżurnego KPP ...... o wypadku drogowym ze skutkiem śmiertelnym.

"Dyżurny KWP? Chciałem zgłosić wypadek drogowy ze skutkiem śmiertelnym. Potrzebuję pańskiej pomocy z uwagi na to, iż sprawca oddalił się z miejsca zdarzenia"

- Dane zgłaszającego: kom. Arkadiusz Nowacki - dyżurny KPP ....................... .

- Czas zdarzenia: godz. 9.40.

- Rodzaj zdarzenia: katastrofa w ruchu drogowym.

- Okoliczności zdarzenia: w trakcie wykonywania manewru wyprzedzania kierujący samochodem osobowym marki BMW koloru czarnego (początkowe numery rejestracyjne BI00...), brak dalszych danych - zajechał drogę kierującemu autokarem marki Mercedes, który chcąc uniknąć zderzenia, zjechał na pobocze i uderzył w przydrożne drzewo. Kierujący BMW zbiegł z miejsca zdarzenia w kierunku miejscowości ................................... z uszkodzonym tylnym lewym światłem. Autokarem jechała wycieczka z Włoch do Warszawy - obywatele Włoch.

- Skutki: śmierć na miejscu poniosło 5 osób, 15 jest ciężko rannych. Droga nr jest zablokowana. Osoby ranne przebywają w szpitalu w ................................... . Utrudniony kontakt z pokrzywdzonymi z uwagi na śmierć tłumacza.

- Sprawca zdarzenia: kierujący samochodem osobowym marki BMW koloru czarnego (początkowe numery rejestracyjne BI00...), brak dalszych danych.

- Miejsce zdarzenia: Droga nr ......... miejscowość .................... - KPP .......................... .

- Zakres prowadzonych działań policyjnych: na miejscu zdarzenia znajduje się patrol zmotoryzowany RD, grupa operacyjno-procesowa. Dyżurny prosi o wsparcie, pomoc pokrzywdzonym, zorganizowanie objazdu, powiadomienie ambasady włoskiej. Zdarzeniem zainteresowały się media.

- Dalsze odpowiedzi: w zależności od pytań ćwiczącego.

Zdarzenie nr 2 - godzina 10.10

Telefoniczna skarga na zachowanie dyżurnego KMP w ......................

Wskazówki dla pozoranta:

"Dyżurny KWP ............. ? Proszę Pana, proszę zrobić porządek z dyżurnym w miejskiej."

Dyżurny - "Proszę się uspokoić i powiedzieć, co się stało?"

"Godzinę temu dzwoniłem do dyżurnego w miejskiej i prosiłem o interwencję Policji. Sąsiad regularnie parkuje swoim ciężarowym samochodem pod moimi oknami i codziennie rozgrzewa silnik przez kilkanaście minut. Smród roznosi się w całym mieszkaniu. I w dodatku samochód kołami stoi na pasie zieleni. Dzwoniłem do was, tzn. do miejskiej i nie ma żadnej reakcji. Czy wy przyjeżdżacie tylko wtedy jak jest trup? Czekam na reakcję."

- Dane zgłaszającego: Jan Mały, zam. ............................, ul. .................................................. .

- Przebieg zdarzenia: w przypadku dokonania sprawdzenia przebiegu zdarzenia u dyżurnego KMP, podać informację, że sprawa została przekazana i zrealizowana przez straż miejską. Sporządzono wniosek o ukaranie. - Dalsze odpowiedzi: w zależności od pytań ćwiczącego.

Zdarzenia nr 3 - godzina 10.20

Telefoniczne zgłoszenie dyżurnego KMP ........................... w o napadzie na bank PBK-BPH, wzięcie zakładników.

Wskazówki dla pozoranta:

"Dyżurny KWP? Przed chwilą w banku PBK-BPH włączyła się sygnalizacja alarmowa. Wysłałem patrol interwencyjny, który przekazał, iż miał miejsce napad na bank, sprawcy są w środku budynku i przetrzymują zakładników. Ponadto policjanci dokonali zatrzymania pod bankiem jednego ze sprawców, który w samochodzie

marki BMW (brak bliższych danych) oczekiwał na pozostałych sprawców. W budynku banku było słychać dwa
strzały z broni palnej. Proszę o wsparcie i pomoc."
- Dane zgłaszającego: dyżurny KMP w....................., nadkom. .......................................
- Rodzaj zdarzenia: napad na bank, wzięcie zakładników.
- Okoliczności zdarzenia: w dniu dzisiejszym N.N. sprawcy przy użyciu broni palnej sterroryzowali ochronę
i obsługę banku. W trakcie napadu jedna z kasjerek załączyła sygnalizację alarmową. Skierowany przez
dyżurnego KMP patrol Policji zatrzymał jednego ze sprawców pod budynkiem banku. Sprawcy na widok patrolu
wzięli zakładników i zabarykadowali się wewnątrz budynku.
- Sprawcy: brak danych odnośnie liczby sprawców, ich rysopisów i uzbrojenia
- Skutki: sprawcy wzięli zakładników (brak bliższych danych), oddano strzały z broni palnej.
- Czas zdarzenia: około godz. 10.10.
- Miejsce zdarzenia: .................................... ul. ..................................... .
- Dalsze odpowiedzi: w zależności od pytań ćwiczącego.
UWAGA:
Przy zgłoszeniach telefonicznych pierwszą informację przekazywać w sposób ogólnikowy, odnoszący się tylko do
rodzaju zdarzenia. Pozorant sprawia wrażenie osoby niekompetentnej, dzwoniąc co chwilę do dyżurnego
z pytaniami dotyczącymi m.in.: do kogo ma dzwonić, kogo powiadomić, jak udokumentować, co policjanci mają
robić. Spowodować, aby dyżurny poprzez zadawanie pytań, dążył do ustalenia pozostałych elementów,
niezbędnych do prawidłowego przy jęcia zgłoszenia.
Zdarzenie nr 4
Dyżurny KWP otrzymał telefoniczną informację, że na ul .........(centrum miasta) doszło do napadu z bronią
w ręku na konwój przewożący znaczną ilość pieniędzy. Sprawcy odjechali samochodem m-ki VW Passat, koloru
czarnego z charakterystycznym spoilerem z tyłu (brak danych dot. numeru rejestracyjnego), w kierunku
północnym od ulicy, na której dokonali napadu. Dyżurny KPP wysłał siły poziomu interwencyjnego, zarządził
przeprowadzenie działań blokadowych i powiadomił przełożonego, który zarządził alarm.
UWAGA:
Zdarzenie ma miejsce na terenie przygranicznej jednostki Policji. Informacja dotycząca liczby sprawców, ich
rysopisów, nastąpi w momencie, kiedy dyżurny KWP o to zapyta. Dyżurny KPP zgłasza niewystarczającą
w chwili obecnej ilość sił i środków. Dyżurny KWP nękany jest telefonami od mieszkańców, dziennikarzy oraz
przełożonych.
Zdarzenie nr 5
Dyżurny KPP przekazał dyżurnemu KWP informację otrzymaną od anonimowego rozmówcy, że do zbiornika
z wodą pitną, zasilającego kilka miast, nieznani osobnicy wrzucili kilka metalowych beczek zawierających
nieokreślone substancje. W miejscu, w którym beczki zostały wrzucone, woda zabarwiła się na kolor
brunatnozielony. Dyżurny KPP wysłał siły z poziomu interwencji.
UWAGA:
Dyżurny KPPpyta, jak zakwalifikować zdarzenie w KSIP.
Zdarzenie nr 6
Dyżurny KWP otrzymuje o godz. 19.00 telefoniczną informację od pracownika Zakładów Tworzyw Sztucznych,
że na terenie zakładu wybuchł pożar, który w szybkim tempie rozprzestrzenia się.
UWAGA:
Na terenie zakładu znajdują się dwa wydziały zajmujące się produkcją sztucznych ogni. W pobliżu zakładu
przebiega droga kra jowa, którą przemieszczać się będzie VIP.
Zdarzenie nr 7

Dyżurny KWP o godz. 12.00 otrzymał informację od dyżurnego KMP, że w budynku Urzędu Wojewódzkiego rozprzestrzenia się pożar, spowodowany wrzuceniem do jednego z pomieszczeń przez N.N. sprawców, tzw. "koktajlu Mołotowa". Ognisko pożaru znajduje się na 1-szym piętrze. Dyżurny KMP wysłał siły poziomu interwencyj nego.

UWAGA:

Telefon Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody nie działa. Nie uruchomiono jeszcze zapasowego stanowiska CZK Wojewody. Do dyżurnego przez cały czas dzwonią telefony od przełożonych. Przed budynkiem zgromadził się tłum gapiów. W budynku znajdują się ranni.

Zdarzenie nr 8

W dniu .................... o godzinie 2.25 w odległości ok. 2,5 km od stacji kolejowej miasta........................ , 100 m za

wiaduktem przy ulicy ...................., w centralnej części jednego z najbardziej zaludnionych osiedli nastąpiła katastrofa kolejowa. Na skutek obsunięcia się drewnianych podkładów kolejowych, na 3-metrowym nasypie, w wyniku pęknięcia szyny kolejowej, nastąpiło wykolejenie się 6 wagonów, w tym 3 cysterny z chlorem.

UWAGA:

Równolegle do torów znajduje się droga łącząca osiedle z centrum miasta. Nastąpiło rozszczelnienie cysterny.

Zdarzenie nr 9

W dniu ...................... r. o godzinie 8:15 dokonano napadu na Oddział Banku PKO BP w Olsztynie przy ul. ............................. . Napastnikami byli zamaskowani i uzbrojeni mężczyźni. Prawdopodobnie użyto broni palnej

i są ofiary śmiertelne. Sprawcy napadu, po zrabowaniu nieustalonej sumy pieniędzy, uciekli z miejsca przestępstwa samochodem osobowym koloru czerwonego.

Zdarzenie miało miejsce bezpośrednio po otwarciu banku, gdy nie było jeszcze klientów. Trzej sprawcy sterroryzowali obsługę i grożąc użyciem broni, zmusili kasjerkę do otwarcia skarbca, skąd skradli ok. 1 mln zł. W chwili opuszczania pomieszczeń skarbca kasjerka, korzystając z chwilowego zamieszania, próbowała uruchomić przycisk alarmowy. Jeden ze sprawców zauważył to i oddał w jej kierunku strzał, w wyniku czego poniosła śmierć. Napastnicy sprawiali wrażenie, że znają rozkład pomieszczeń i system zabezpieczeń banku, gdyż w sposób fachowy wyłączyli systemy alarmowe, system monitoringu telewizji przemysłowej (zabrali urządzenie rejestrujące wizję i fonię) oraz odcięli łączność przewodową. Bank nie posiadał ochrony fizycznej. Bezpośrednio przed opuszczeniem pomieszczeń banku jeden z napastników przy drzwiach wyjściowych umieścił przedmiot, informując pracowników banku, że jest to ładunek wybuchowy uruchamiany w chwili otwarcia drzwi. Sprawcy wychodząc zdjęli kominiarki i zachowywali się jak interesanci wychodzący z banku. Następnie wsiedli do samochodu, który podjechał pod drzwi banku i odjechali w kierunku ............................ .W tym czasie na ulicy

w okolicach banku nie było żadnych innych osób. Personel banku po około 15 minutach powiadomił KPP o napadzie.

UWAGA:

W przypadku nadania komunikatu przez dyżurnego KWP, otrzymuje on informację z innego powiatu, że w lesie pali się samochód odpowiadający cechom pojazdu, którym poruszali się sprawcy napadu. Po kilku minutach dyżurny KWP otrzymuje kolejną informację o napadzie na obywatela Niemiec, któremu skradziono samochód.

Zdarzenie nr 10

W dniu ................... o godzinie 11.20 wystąpiła nawałnica silnego wiatru z deszczem, która objęła swoim zasięgiem teren trzech gmin powiatu .................., a mianowicie: gminę .........................., ........................................,

.............................. i miasto .................................... . Promień nawałnicy wynosił około 50 km. W wyniku działania sił przyrody wystąpiło powalenie i połamanie rozległych połaci drzewostanu w kompleksach leśnych, uszkodzenie wielu budynków mieszkalnych, infrastruktury ośrodków wypoczynkowych, zablokowanie dróg krajowych, powiatowych i gminnych, zerwanie linii energetycznych wysokiego, średniego i niskiego napięcia, przerwanie łączy telefonicznych, a także wystąpiły dwa pożary budynków. 450 osób doznało obrażeń, w tym 120 osób poważnych obrażeń w postaci złamań i urazów kręgosłupa. Nie zgłoszono ofiar śmiertelnych.
UWAGA:

W tym dniu w ........................................... o godzinie 16.00 ma się odbyć mecz piłki nożnej o podwyższonym ryzyku z udziałem dużej liczby antagonizujących kibiców.

Zdarzenie nr 11

Dyżurny KWP otrzymał anonimową informację o podłożeniu w budynku jego jednostki ładunku wybuchowego.
Wybuch ma nastąpić za 40 minut. Po 10 minutach ten sam zgłaszający ponownie informuje
o podłożeniu ładunku wybuchowego. Wybuch ma nastąpić za 30 minut.
Zdarzenie nr 12
Dyżurny otrzymuje telefoniczną informację od Dyrektora Szkoły Podstawowej nr ..........., że otrzymał przed
2 minutami wiadomość o podłożeniu bomby. Według zgłaszającego, rozmówca miał dziecięcy głos, dlatego
podejrzewa on żart. Jednakże uważa, że "na wszelki wypadek" woli zgłosić to na Policję. Pyta dyżurnego, jak
ma postępować.
UWAGA:
Zgłaszająca zanotowała numer telefonu 997997997, z którego otrzymała wiadomość o podłożeniu bomby.
Zdarzenie nr 13
Dyżurny KWP otrzymuje telefoniczną informację od N.N. mężczyzny, że znajduje się w Szkole Podstawowej
nr...., jest uzbrojony w broń palną, ma przy sobie bombę i wziął jako zakładników uczniów tej szkoły. Żąda
uwolnienia z Zakładu Karnego ................... odbywającego tam wyrok ................................. .
Zdarzenie nr 14
Dyżurny KWP w ............................. otrzymuje telefoniczną informację od dyżurnego KWP w ..........................................., że
w związku ze zmianą trasy powrotu kibiców, wjazd ich na teren województwa ........................... nastąpi drogą nr ...................,
o godzinie 22.00. Kibice w liczbie ok. 100 osób poruszają się dwoma autokarami m-ki
...................................., numery rejestracyjne: ....................................., .......................
Przejazd kibiców nie jest monitorowany.
Zdarzenie nr 15
Dyżurny KWP w .......................................... otrzymuje telefoniczną informację od dyżurnego KPP w ..........................., że do
jednostki terenowej zgłosiła się kobieta, informująca o zaginięciu pięcioletniej córki. Zgłaszająca ma przy sobie
jej aktualne zdjęcie.
UWAGA:
W chwili obecneej w jego jednostce występuje problem z siecią PSTD uniemożliwiający pracę w SWD i KSIP.
Poczta Lotus działa poprawnie.

KARTA OCENY SYMULACJI SŁUŻBY NA STANOWISKU KIEROWANIA

Stopień, imię i

nazwisko

.........................................................................
Obszary podlegające oceniePunkty*
1 zdarzenie2 zdarzenie3 zdarzenieRazem
PRZYJĘCIE

ZGŁOSZENIA

prawidłowość przyjęcia zgłoszenia
obsługa zgłaszającego (kultura, umiejętność słuchania, informowania)
OBSŁUGA ZGŁOSZENIAreakcja na zgłoszenie (szybkość decyzji, prawidłowość reakcji)
bieżące kierowanie siłami i środkami
powiadomienie właściwych służb
zapewnienie przepływu informacji o zdarzeniu
koordynowanie i kierowanie działaniami
prawidłowe wykorzystanie aplikacji SWD
PRZESTRZEGANIE

PROCEDUR PRAWNYCH

zgodność działań z procedurami
zgodność działań z przepisami prawa
Inne czynniki wpływające na ocenę (dokumentowanie, sporządzenie dokumentacji dodatkowej)
RAZEM

* Punktację określa prowadzący zajęcia. Symulację zalicza się po uzyskaniu przez uczestnika co najmniej 60% maksymalnej liczby punktów.

LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO - DSDyżKWP Nazwa jednostki modułowej: Realizacja zadań służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji i Komendy Stołecznej Policji - DSDyżKWP JM01

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: dyżurny/zastępca dyżurnego Stron: 1

JM01
Wyposażenie pracowni
1. Sala dydaktyczna1
2. Pomieszczenie do przeprowadzenia symulacji4
3. Stanowisko dostępowe do PSTD1/1 os.
4. Stanowisko z aplikacjami KSIP, SWD do przeprowadzenia symulacji4
Pomoce dydaktyczne
1. Rzutnik pisma1
2. Zestaw do prezentacji multimedialnej1
3. Tablica suchościeralna1
4. Flamastry do tablicy suchościeralnej1 kpl
5. Foliogramy lub prezentacja multimedialna1 kpl
6. Przepisy prawne1 kpl
7. Książka przebiegu służby1
8. Założenia do ćwiczeń1 kpl
9. Karta opisu stanowiska pracy1/1 os.
10. Algorytm postępowania służby dyżurnej5
11. Procedury reagowania w sytuacjach kryzysowych5
12. Mapy przedstawiające obszar działania KWP i KSP17
Materiały pomocnicze
1. Arkusze papieru (format A4)1 ryza
2. Instrukcja użytkownika SWD - wersja elektroniczna1
1 Załącznik:

- dodany przez § 1 decyzji nr 352 z dnia 27 sierpnia 2013 r. (Dz.Urz.KGP.2013.77) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 sierpnia 2013 r.

- zmieniony przez § 1 decyzji nr 272 z dnia 19 sierpnia 2015 r. (Dz.Urz.KGP.2015.63) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 sierpnia 2015 r.

- zmieniony przez § 1 decyzji nr 272 z dnia 9 sierpnia 2022 r. (Dz.Urz.KGP.2022.217) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 sierpnia 2022 r.