Program kursu specjalistycznego dla policjantów recertyfikujących uprawnienia do wykonywania zadań związanych z udzielaniem kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2015.6

Akt utracił moc
Wersja od: 14 stycznia 2015 r.

DECYZJA Nr 8
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 14 stycznia 2015 r.
w sprawie programu kursu specjalistycznego dla policjantów recertyfikujących uprawnienia do wykonywania zadań związanych z udzielaniem kwalifikowanej pierwszej pomocy

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1.
Określa się program kursu specjalistycznego dla policjantów recertyfikujących uprawnienia do wykonywania zadań związanych z udzielaniem kwalifikowanej pierwszej pomocy, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2.
Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Centrum Szkolenia Policji w Legionowie i Szkole Policji w Słupsku.
§  3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

Program kursu specjalistycznego dla policjantów recertyfikujących uprawnienia do wykonywania zadań związanych z udzielaniem kwalifikowanej pierwszej pomocy

SPIS TREŚCI

1.1. Nazwa kursu specjalistycznego

1.2. Wnioskodawca

1.3. Cel kursu specjalistycznego

1.4. Kryteria formalne, jakim powinni odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

1.5. System prowadzenia kursu

1.6. Zakres tematyczny oraz system oceniania

1.7. Katalog zadań

1.8. Czas trwania kursu i organizacja zajęć

1.9. Zakończenie kursu

2. WYKAZ JEDNOSTEK SZKOLNYCH

2.1. Jednostki szkolne

2.2. Obowiązki nauczyciela realizującego kurs

3. POTWIERDZENIE UZYSKANYCH KWALIFIKACJI

1.

 ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1.1. Nazwa kursu specjalistycznego

Program kursu specjalistycznego dla policjantów recertyfikujących uprawnienia do wykonywania zadań związanych z udzielaniem kwalifikowanej pierwszej pomocy.

1.2. Wnioskodawca

Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji.

1.3. Cel kursu specjalistycznego

Program przygotowuje policjanta do egzaminu recertyfikującego uprawnienia do wykonywania zadań związanych z udzielaniem kwalifikowanej pierwszej pomocy.

1.4. Kryteria formalne, jakim powinni odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Na kurs kierowani są policjanci oraz pracownicy Policji, którzy ukończyli kurs w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy i posiadają tytuł ratownika.

1.5. System prowadzenia kursu

Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym. Uczestnicy w czasie trwania kursu są kwaterowani w jednostce szkoleniowej.

1.6. Zakres tematyczny oraz system oceniania

W ramach jednostki modułowej realizowanych jest pięć jednostek szkolnych, ukierunkowanych na doskonalenie umiejętności z zakresu udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony ćwiczeń wykonywanych przez słuchaczy. Zaliczenie doskonalenia zawodowego odbędzie się w formie egzaminu potwierdzającego uprawnienia kwalifikowanej pierwszej pomocy.

1.7. Katalog zadań

W wyniku realizacji kursu absolwent będzie potrafił wykonywać zadania w zakresie określonym treściami programowymi, tj.:

1. Bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych.

2. Resuscytacja według standardów ERC (BLS-AED).

3. Postępowanie z poszkodowanym w nagłych sytuacjach chorobowych.

4. Postępowanie z poszkodowanym w przypadku urazów penetrujących w różnych częściach ciała.

5. Postępowanie z poszkodowanym w urazie kostno-stawowym oraz przygotowanie do transportu i nadzorowanie jego stanu do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego.

1.8. Czas trwania kursu i organizacja zajęć

Realizacja treści kształcenia zawartych w programie wymaga przeprowadzenia 16 godzin lekcyjnych. Na całkowity czas kursu składają się:

PrzedsięwzięciaCzas realizacji
Rozpoczęcie kursu, zapoznanie z regulaminami i organizacją doskonalenia1 godzina
Zajęcia programowe8 godzin
Egzamin końcowy i zakończenie kursu7 godzin
Ogółem:16 godzin

Rozpoczęcie kursu obejmuje:

- sprawdzenie niezbędnych dokumentów,

- włączenie słuchacza do grupy szkoleniowej,

- zakwaterowanie słuchaczy,

- inne niezbędne przedsięwzięcia.

Zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu obejmuje zaznajomienie z przepisami:

- regulującymi funkcjonowanie jednostki szkoleniowej,

- regulującymi pobyt słuchacza w jednostce szkoleniowej, w tym wynikające z nich prawa i obowiązki.

Czas trwania kursu wynosi 2 dni.

Zajęcia dydaktyczne realizowane są przez 2 dni w tygodniu. Liczba godzin lekcyjnych liczona jest w jednostkach 45-minutowych. Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej, realizującej dane punkty kluczowe jednostki szkolnej, dopuszczalne jest podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń regulowanie czasu trwania zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 12 osób. Ze względu na specyfikę tematyki oraz potrzebę zapewnienia wysokiego poziomu przekazywanych treści wskazane jest, aby zajęcia były prowadzone, w miarę możliwości jednostki szkoleniowej, przez dwóch instruktorów.

Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka, zachowań antydyskryminacyjnych, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań.

1.9. Zakończenie kursu

Kurs kończy się egzaminem potwierdzającym uprawnienia w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz uzyskaniem tytułu ratownika. Egzamin końcowy przeprowadzany jest zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 grudnia 2008 r. w sprawie szkoleń w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy (Dz. U. Nr 229, poz. 1537 oraz z 2011 r. Nr 299, poz. 1778).

2.

 WYKAZ JEDNOSTEK SZKOLNYCH

2.1. Jednostki szkolne
Kod i nazwa jednostki szkolnejCzas realizacji (godz.)
JS01. Bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych1
JS02. Resuscytacja według standardów ERC (BLS-AED)2
JS03. Postępowanie z poszkodowanym w nagłych sytuacjach chorobowych1
JS04. Postępowanie z poszkodowanym w przypadku urazów penetrujących w różnych częściach ciała2
JS05. Postępowanie z poszkodowanym w urazie kostno-stawowym oraz przygotowanie do transportu i nadzorowanie jego stanu do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego2
JS06. Egzamin7
Razem:15

2.2. Obowiązki nauczyciela realizującego kurs

Prowadzący zajęcia, przed rozpoczęciem realizacji jednostki szkolnej, zobowiązany jest do:

- przekazania słuchaczom materiałów niezbędnych do realizacji zajęć lub wskazania sposobu ich pozyskania,

- określenia literatury uzupełniającej,

- zapewnienia niezbędnych pomocy dydaktycznych do realizacji zajęć,

- określenia zasad i sposobu oceniania oraz zasad uzyskiwania zaliczeń.

Nauczyciel prowadzący zajęcia powinien posiadać uprawnienia do nauczania udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz odpowiednie przygotowanie pedagogiczne.

3.

 POTWIERDZENIE UZYSKANYCH KWALIFIKACJI

Absolwent kursu specjalistycznego otrzymuje zaświadczenie, potwierdzające uzyskanie kwalifikacji do wykonywania czynności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz tytułu ratownika.
CELE KSZTAŁCENIA W ZAKRESIE JEDNOSTKI MODUŁOWEJ - JM01

Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant

Stron: 1

Opracował: R. Zawalniak, R. Rodziewicz, K. Grześkowiak, R. Spychalski, M. Kurdziel

OKREŚLENIE CELÓW:

Uczestnik kursu po zakończeniu jednostki modułowej będzie potrafił:

- postępować w nagłych sytuacjach chorobowych (zawał mięśnia sercowego, udar mózgowy, napad drgawkowy, cukrzyca, astma),

- ocenić i zapewnić bezpieczeństwo poszkodowanemu po urazie penetrującym w różnych częściach ciała,

- zapewnić bezpieczeństwo poszkodowanemu po urazie kostno-stawowym oraz przygotować do transportu i nadzorować jego stan do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego.

ARKUSZ ANALIZY JEDNOSTKI MODUŁOWEJ - JM 01

Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant

Zakres pracy: Przygotowanie do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy

Stron: 2

Opracował: R. Zawalniak, R. Rodziewicz, K. Grześkowiak, R. Spychalski, M. Kurdziel

Lp.Etapy pracy oraz standardy/normy ich wykonaniaUmiejętności wymagane do realizacji etapów pracy - policjant:Nazwa jednostki szkolnej (JS)Czas realizacji JS w godz.
1.Zabezpiecza drogi oddechowe.

Standardy/normy wykonania: zgodnie z uregulowaniami Towarzystwa Medycyny Ratunkowej i Katastrof.

- prawidłowo wykonuje bezprzyrządowe udrożnienie dróg oddechowych,

- prawidłowo zakłada rurkę ustno-gardłową,

- prawidłowo zakłada rurkę nosowo-gardłową.

Bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych1
2.Prowadzi działania resuscytacyjne według standardów ERC (BLS-AED) z zastosowaniem wentylacji przyrządowej.

Standardy/normy wykonania: zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji.

- prowadzi działania resuscytacyjne według standardów ERC (BLS-AED),

- prowadzi resuscytację u kobiet w ciąży i dzieci,

- obsługuje worek samorozprężalny,

- postępuje w zadławieniu.

Resuscytacja według standardów ERC (BLS-AED)2
3.Postępuje w nagłych sytuacjach chorobowych (zawał mięśnia sercowego, udar mózgowy, napad drgawkowy, cukrzyca, astma).

Standardy/normy wykonania: zgodnie z uregulowaniami Towarzystwa Medycyny Ratunkowej i Katastrof.

rozpoznaje i podejmuje odpowiednie działania w następujących stanach zagrożenia życia: zawał mięśnia sercowego, udar mózgowy, napad drgawkowy, cukrzyca, astma.Postępowanie z poszkodowanym w nagłych sytuacjach chorobowych1
4.Udziela pomocy poszkodowanym w przypadku urazów penetrujących w różnych częściach ciała (kończyn, głowy i szyi, klatki piersiowej i jamy brzusznej).

Standardy/normy wykonania: zgodnie z uregulowaniami Towarzystwa Medycyny Ratunkowej i Katastrof

- rozpoznaje wstrząs pourazowy,

- zna zasady i sposoby postępowania w ranach penetrujących w obrębie kończyn, głowy i szyi, klatki piersiowej i jamy brzusznej.

Postępowanie z poszkodowanym w przypadku urazów penetrujących w różnych częściach ciała2
5.Zapewnia bezpieczeństwo poszkodowanemu po urazie kostno-stawowym, przygotowuje poszkodowanego do transportu i monitoruje jego stan do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego.

Standardy/normy wykonania: zgodnie z uregulowaniami Towarzystwa Medycyny Ratunkowej i Katastrof.

- sprawdza poszkodowanego badaniem urazowym, zwracając uwagę na mechanizm zdarzenia i cechy urazów kostno-stawowych,

- stosuje ręczną stabilizację głowy i szyi,

- zabezpiecza urazy kostne za pomocą sprzętu do unieruchomienia,

- monitoruje funkcje życiowe poszkodowanego,

- udziela informacji służbom medycznym o stanie poszkodowanego i wykonanych czynnościach.

Postępowanie z poszkodowanym w urazie kostno-stawowym oraz przygotowanie do transportu i nadzorowanie jego stanu do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego2
LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO - JM 01
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant
Zakres pracy: Przygotowanie do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy
Stron: 1
Opracował: R. Zawalniak, R. Rodziewicz, K. Grześkowiak, R. Spychalski, M. Kurdziel
Kategoria/nazwa wyposażeniaLiczba na grupęUwagi
01. Wyposażenie pracowniWyposażenie
Pomieszczenie symulacyjne lub przystosowana sala dydaktyczna1standardowe
do realizacji zajęć z zakresu udzielania kwalifikowanej pierwszej
pomocy
02. Pomoce dydaktyczne
1. Komputer1
2. Projektor multimedialny1
3. Tablica suchościeralna1
4. Atrapa samochodu1
5. Prezentacja multimedialnazestaw
6. Przepisy prawnezestawWyposażenie
7. Założenia do ćwiczeńzestawstandardowe
8. Fantom - niemowlę2
9. Fantom - dziecko2
10. Fantom - dorosły (z urazowymi kończynami)2
11. Fantom - dorosły (tors)2
12. Worek samorozprężalny2zakup
13. Zestaw R-l2
14. Zestaw R-02zakup
15. Atrapy ran2 zestawyzakup
16. Opatrunki12zakup
17. Maseczki do sztucznego oddychania12zakup
18. Rękawiczki lateksowe (akrylowe)12zakup
19. Koce termiczne12zakup
20. Chusty trójkątne12zakup
21. Kołnierz ortopedyczny (dostosowany do wieku)4zakup
22. Deski ortopedyczne2zakup
23. AED Trening System2zakup
24. Opatrunek indywidualny20zakup
25. Rurki ustno-gardłowe2 kompletyzakup
26. Rurki nosowo-gardłowe2 kompletyzakup
27. Opatrunek hydrożelowy2 kompletyzakup
28. Kamizelka do nauki zadławienia1zakup
29. Pas do unieruchomienia miednicy1zakup
03. Materiały pomocnicze
1. Arkusze papieru (format A4)80zakup
2. Środki zabezpieczające przed zakażeniem4zakup
3. Mazaki do suchościeralnych tablic2 kompletyzakup
4. Baterie do AED4 kompletyzakup
5. Elektrody do AED4 kompletyzakup
6. Papier do drukarek podłączonych do manekina4 op.zakup
JEDNOSTKA SZKOLNA - JM01JS01

Nazwa jednostki szkolnej: Bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych

Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant

Stron: 1

Opracował: R.Zawalniak

Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:

- założyć rurkę ustno-gardłową,

- założyć rurkę nosowo-gardłową.

Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu
Kluczowe punkty nauczaniaCzasMetodyLiczbaNazwa/opisŹródło pochodzeniaDokumentacja programowa
1. Bezprzyrządowe metody udrożniania dróg oddechowych metodami:1wykład, pokaz, ćwiczenia1/1Maseczki do sztucznego oddychaniaW gestii podmiotu realizującego kurs.Poradnik dla nauczyciela
- czoło-żuchwa,1/1Rękawiczki lateksowe (akrylowe)JM01JS01PN01
- zmodyfikowane wysunięcie żuchwy (rękoczyn Esmarcha).1Rzutnik multimedialny
2. Przyrządowe metody udrażniania dróg oddechowych:1Prezentacje multimedialne
- zakładanie rurki nosowo-gardłowej,2Zestaw ratowniczy R-1
- zakładanie rurki ustno-gardłowej.Zestaw Ratowniczy R-0
PORADNIK DLA NAUCZYCIELAJM01JS01PN01
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS01
Nazwa jednostki szkolnej: Bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant

Stron: 1
Opracował: R. Zawalniak
1. Wymagania wejściowe.
Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy.
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu.
Tworząc założenia do ćwiczeń, bazuj na doświadczeniu zawodowym.
Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji jednostki szkolnej.
Punkty kluczowe realizuj zgodnie z chronologią.
Kluczowe punkty nauczania 1-2: wykład, pokaz, ćwiczenia.
Przypomnij kursantowi o sposobach udrażniania dróg oddechowych sposobami bezprzyrządowymi i przyrządowymi. Wskaż problemy wynikające z niedrożności dróg oddechowych, omów wskazania i przeciwwskazania do zastosowania konkretnej metody. Przypomnij o zasadach zakładania i dostosowywania wielkości rurek do budowy anatomicznej poszkodowanego. Następnie poleć, aby każdy ze słuchaczy w ramach ćwiczeń, pod Twoim nadzorem, wykonał samodzielnie czynności udrażniania dróg oddechowych.
3. Sposoby oceniania:
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej, wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony wykonywanych ćwiczeń przez słuchaczy.
JEDNOSTKA SZKOLNA - JM01JS02Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:
Nazwa jednostki szkolnej: Resuscytacja według standardów ERC (BLS-AED)- samodzielnie prowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową,
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania- obsługiwać worek samorozprężalny,
kwalifikowanej pierwszej pomocy- posługiwać się defibrylatorem,
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant- podjąć resuscytację w stosunku do kobiet w ciąży i dzieci.
Stron: 1 - postępować przy zadławieniu.
Opracował: R. ZawalniakPomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu
Kluczowe punkty nauczaniaCzasMetodyLiczbaNazwa/opisŹródło pochodzeniaDokumentacja programowa
1. Samodzielne prowadzenie działań resuscytacyjnych według standardów ERC (BLS-AED). 2wykład, pokaz, ćwiczenia2

2

Fantom - dziecko

Fantom - dorosły

W gestii podmiotu realizującego kurs.Poradnik dla nauczyciela
2. Obsługa worka samorozprężalnego. 1/1Maseczka do sztucznego oddychaniaJM01JS02PN01
3. Wykorzystywanie defibrylatora automatycznego.1/1Rękawiczki lateksowe
4. Prowadzenie resuscytacji u kobiet w ciąży i dzieci. 2AED Trening System
5. Postępowanie w zadławieniu.2Worek samorozprężalny
zestawRurki ustno-gardłowe
1Zestaw ratowniczy R-1
1Zestaw ratowniczy R-0
1Rzutnik multimedialny
1Prezentacje multimedialne
1Kamizelka do nauki chwytów w przypadku zadławienia osoby
PORADNIK DLA NAUCZYCIELAJM01JS02PN01
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS02
Nazwa jednostki szkolnej: Resuscytacja według standardów ERC (BLS-AED)
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant
Stron: 1
Opracował: R. Zawalniak
1. Wymagania wejściowe.
Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy.
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu.
Tworząc założenia do ćwiczeń, bazuj na doświadczeniu zawodowym.
Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji jednostki szkolnej.
Punkty kluczowe realizuj zgodnie z chronologią.
Kluczowe punkty nauczania 1-5: wykład, pokaz, ćwiczenia.
Podczas realizacji punktów kluczowych przypomnij zagadnienia dotyczące nagłego stanu zagrożenia życia z powodu zatrzymania podstawowych funkcji życiowych.
Podkreśl znaczenie czynników wpływających na skuteczność resuscytacji krążeniowo-oddechowej.
Metodą wykładu omów szczegółowo zagadnienia dotyczące poruszanego tematu oraz przedstaw algorytm postępowania w sytuacji zadławienia i resuscytacji krążeniowo-oddechowej z zastosowaniem automatycznej defibrylacji zewnętrznej wg aktualnych standardów ERC.
Pokaż prawidłowo przeprowadzoną resuscytację krążeniowo-oddechową w poszczególnych grupach wiekowych, przy wykorzystaniu fantomów oraz defibrylację, wykorzystując AED Trening System.
Realizując cele praktyczne, słuchacze samodzielnie, pod Twoim nadzorem, w ramach ćwiczeń praktycznych wykonują resuscytację krążeniowo-oddechową oraz defibrylację elektryczną w różnych grupach wiekowych ze szczególnym uwzględnieniem RKO u kobiet w ciąży.
3. Sposoby oceniania:
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej, wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony wykonywanych przez słuchaczy ćwiczeń.
JEDNOSTKA SZKOLNA - JM 01JS 03

Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie w nagłych sytuacjach chorobowych

Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant

Stron: 1

Opracował: R. Zawalniak

Cel: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił rozpoznać i zapewnić bezpieczeństwo poszkodowanemu w nagłych stanach chorobowych.
Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu
Kluczowe punkty nauczaniaCzasMetodyLiczbaNazwa/opisŹródło pochodzeniaDokumentacja programowa
Rozpoznawanie i postępowanie w nagłych sytuacjach chorobowych: zawał mięśnia sercowego, udar mózgowy, napad drgawkowy, cukrzyca, astma.1wykład, pokaz, ćwiczenia1

1/1

1

zestaw

1

1

Rękawiczki

Chusta trójkątna

Rzutnik multimedialny

Prezentacja multimedialna

Zestaw ratunkowy R-0

Zestaw ratunkowy R-1

W gestii podmiotu realizującego kurs.Poradnik dla nauczyciela
JM01JS03PN01
PORADNIK DLA NAUCZYCIELAJM01JS03PN01
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS03
Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie w nagłych sytuacjach chorobowych
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant
Stron: 1
Opracował: R. Zawalniak
1. Wymagania wejściowe.
Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie kursu w zakresie kwalifikowanej
pierwszej pomocy.
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu.
Tworząc założenia do ćwiczeń, bazuj na doświadczeniu zawodowym.

Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji jednostki szkolnej. Punkty kluczowe realizuj zgodnie z chronologią.

Kluczowy punkt nauczania 1: wykład, pokaz, ćwiczenia.
Metodą wykładu interaktywnego realizuj postępowanie z osobą, u której podejrzewasz zawał mięśnia sercowego, udar mózgowy, napad drgawkowy, astmę, cukrzycę.
3. Sposoby oceniania.
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej, wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony wykonywanych przez słuchaczy ćwiczeń.
JEDNOSTKA SZKOLNA - JM 01JS 04

Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie w przypadku urazów penetrujących różnych części ciała

Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant

Stron: 1

Opracował: R. Zawalniak

Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:

- rozpoznawać wstrząs pourazowy,

- zapewnić bezpieczeństwo poszkodowanemu z krwotokiem,

- opatrywać rany i obrażenia układu kostnego,

- podejmować działania przeciwwstrząsowe.

Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu
Kluczowe punkty nauczaniaCzasMetodyLiczbaNazwa/opisŹródło pochodzeniaDokumentacja programowa
1. Postępowanie w przypadku krwotoków z kończyn.

2. Postępowanie w przypadku ran głowy i szyi.

3. Postępowanie w przypadku ran klatki piersiowej.

4. Postępowanie w przypadku ran w okolicy jamy brzusznej.

5. Rozpoznawanie wstrząsu pourazowego.

2wykład, pokaz, ćwiczenia2

2

zestaw

1/1

1/1

zestaw

1/1

1

1

Fantom z ranami

Atrapy ran

Opatrunki hydrożelowe

Maseczka do sztucznego oddychania

Rękawiczki lateksowe (akrylowe)

AED Trening System

Opatrunek osobisty

Zestaw ratunkowy R-0

Zestaw ratunkowy R-1

W gestii podmiotu realizującego kurs.Poradnik dla nauczyciela
JM01JS04PN01
PORADNIK DLA NAUCZYCIELAJM01JS04PN01
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS04
Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie w przypadku urazów penetrujących rożnych części ciała.
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pomocy.
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant
Stron: 1
Opracował: R. Zawalniak
1. Wymagania wejściowe.
Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie kursu w zakresie kwalifikowanej
pierwszej pomocy.
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu.
Tworząc założenia do ćwiczeń, bazuj na doświadczeniu zawodowym.
Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji jednostki szkolnej.
Punkty kluczowe realizuj zgodnie z chronologią.
Kluczowe punkty nauczania 1-5: wykład, pokaz, ćwiczenia.
W ramach wykładu przypomnij algorytmy postępowania w przypadku urazów penetrujących różnych części ciała ze szczególnym uwzględnieniem postępowania w krwotoku zewnętrznym z kończyn oraz w ranach penetrujących głowy i szyi, klatki piersiowej i brzucha.
W ramach ćwiczeń uczestnicy zakładają opatrunki na poszczególne części ciała z wykorzystaniem atrap ran na podstawie przygotowanych wcześniej założeń.
3. Sposoby oceniania:
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej, wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony wykonywanych przez słuchaczy ćwiczeń.
JEDNOSTKA SZKOLNA - JM 01JS 05

Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie z poszkodowanym w urazie kostno-stawowym oraz przygotowanie do transportu i nadzorowanie jego stanu do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego

Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant

Stron: 1

Opracował: R. Zawalniak

Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:

- wykonać badanie urazowe,

- przygotować poszkodowanego do ewakuacji i transportu,

- prowadzić stały nadzór nad poszkodowanym do czasu przyjazdu służb medycznych,

- przeprowadzić ewakuację poszkodowanego.

Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu
Kluczowe punkty nauczaniaCzasMetodyLiczbaNazwa/opisŹródło pochodzeniaDokumentacja programowa
1. Badanie urazowe.

2. Postępowanie z poszkodowanym w urazie kostnym głowy, kręgosłupa, klatki piersiowej, miednicy, kończyn.

3. Przygotowanie poszkodowanego do transportu z zastosowaniem odpowiedniej metody ewakuacji.

4. Monitorowanie funkcji życiowych poszkodowanego.

5. Udzielanie informacji służbom medycznym o stanie poszkodowanego i wykonanych czynnościach.

2wykład, pokaz, ćwiczeniazestaw

1/1

2

2

zestaw

1/1

1

1

1

zestaw

Atrapy ran

Rękawiczki lateksowe (akrylowe)

Kołnierz ortopedyczny

Deska ortopedyczna

Szyny próżniowe

Opatrunek indywidualny

Zestaw ratowniczy R-0

Zestaw ratowniczy R-1

Pas do unieruchomienia miednicy

Szyny Kramera

W gestii podmiotu realizującego kurs.Poradnik dla nauczyciela
JM01JS05PN01
PORADNIK DLA NAUCZYCIELAJM01JS05PN01
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS05
Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie z poszkodowanym w urazie kostnym oraz przygotowanie do transportu i nadzorowanie jego stanu do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant
Stron: 1
Opracował: R. Zawalniak
1. Wymagania wejściowe.
Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy.
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu.
Tworząc założenia do ćwiczeń, bazuj na doświadczeniu zawodowym.
Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji jednostki szkolnej.
Punkty kluczowe realizuj zgodnie z chronologią.
Kluczowe punkty nauczania 1-5: wykład, pokaz, ćwiczenia.
W ramach wykładu i pokazu przypomnij słuchaczom kolejność badania urazowego ze szczególnym zwróceniem uwagi na poszkodowanych w podejrzeniu urazu kręgosłupa. W ramach ćwiczeń uczestnicy stosują unieruchomienia na pomocą sprzętu ratowniczego na poszczególne części ciała na podstawie przygotowanych wcześniej założeń do ćwiczeń oraz monitorują funkcje życiowe poszkodowanego i przekazują niezbędne informacje zespołowi ratownictwa medycznego na miejscu zdarzenia.
3. Sposoby oceniania:
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej, wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony wykonywanych przez słuchaczy ćwiczeń.
PRZEWODNIK DLA SŁUCHACZA - JM01JM01JS01-JS05PS01
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS01-JS05
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant
Stron: 1
Opracował: R. Zawalniak
Wskazówki dla słuchacza:
1. Wymagania wejściowe.
Do realizacji jednostek szkoleniowych wymagana jest od słuchacza wiedza i umiejętności na poziomie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy.
2. Cele kursu.
Po zakończeniu jednostek szkolnych słuchacz będzie potrafił:
- udrażniać drogi oddechowe metodą bezprzyrządową i przyrządową,
- prowadzić działania resuscytacyjne według standardów ERC (BLS-AED),
- rozpoznać nagłe stany chorobowe i udzielić pomocy,
- zaopatrzyć krwotoki zewnętrzne z kończyn i rany penetrujące w okolicach głowy i szyi, klatki
piersiowej, brzucha,
- stosować unieruchomienia w urazach kostno-stawowych,
- przygotować poszkodowanego do transportu,
- monitorować stan poszkodowanego do czasu przybycia zespołu ratownictwa medycznego.
3. Metody nauczania i uczenia się.
Zajęcia będą prowadzone w szczególności metodą aktywizującą (ćwiczenia praktyczne) i opierać się będą na wiedzy i umiejętnościach zdobytych w czasie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy.
W czasie kursu zostaną omówione zagadnienia związane z zabezpieczeniem dróg oddechowych przed niedrożnością, a także postępowanie w nagłym zatrzymaniu krążenia z zastosowaniem automatycznej defibrylacji wg aktualnych standardów ERC. Następnie w ramach ćwiczeń słuchacz będzie udzielał pomocy w nagłych stanach chorobowych, takich jak: zawał mięśnia sercowego, udar mózgowy, napad drgawkowy, cukrzyca, astma.

Po omówieniu ww. zagadnień przy wykorzystaniu przygotowanych założeń do ćwiczeń praktycznych będzie udzielał pomocy poszkodowanym w urazach penetrujących i kostnych różnych części ciała z wykorzystaniem sprzętu ratowniczego. Końcowym etapem ćwiczeń będzie przygotowanie poszkodowanego do transportu oraz monitorowanie czynności życiowych i przekazanie informacji o stanie poszkodowanego zespołowi ratownictwa medycznego. Udzielanie kwalifikowanej pomocy powinno być realizowane z wykorzystaniem zestawu ratowniczego R-l i R-0.

4. Sposoby oceniania:
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej, wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony wykonywanych ćwiczeń (oceniany będzie poziom umiejętności oraz przestrzeganie algorytmów postępowania).

Egzamin potwierdzający posiadanie tytułu ratownika powinien odbywać się w kolejnym dniu objętym programem kursu.

Egzamin jest przeprowadzany zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 grudnia 2008 r. w sprawie szkoleń w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA - JM01JM01JS01-JS05LU01
JEDNOSTKI SZKOLNE - JS01-JS05
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant
Stron: 1
Opracował: R. Zawalniak
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. ABC postępowania w urazach - wydanie II, pod red. J. Jakubaszki, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2010.
2. Pierwsza pomoc i resuscytacja krążeniowo-oddechowa wydanie III, pod red. prof. dr hab. Janusza Andresa - podręcznik dla studentów, Kraków 2011.
3. Ratownik Medyczny - wydanie II, pod red. J. Jakubaszki, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2010.
4. Wytyczne 2010 Resuscytacji Krążeniowo-Oddechowej - Polska Rada Resuscytacji, Kraków 2011.
5. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.).
6. Styka L. (red.), Edukacja i transport poszkodowanych. Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2011.
7. Campbel J.E., International Trauma Life Support. Ratownictwo Przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna. Kraków 2009.
8. Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 757, z późn. zm.).
9. Ciećkiewicz J. (red.) Ratownictwo medyczne w wypadkach masowych. Medycyna Praktyczna. Kraków 2010.
10. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 marca 2007 r. w sprawie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy (Dz. U. Nr 60, poz. 408).
11. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 grudnia 2008 r. w sprawie szkoleń w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy (Dz. U. Nr 229, poz. 1537, z późn. zm.).