Program kursu specjalistycznego dla policjantów recertyfikujących uprawnienia do wykonywania zadań związanych z udzielaniem kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Dz.Urz.KGP.2015.6
Akt utracił mocDECYZJA Nr 8
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 14 stycznia 2015 r.
w sprawie programu kursu specjalistycznego dla policjantów recertyfikujących uprawnienia do wykonywania zadań związanych z udzielaniem kwalifikowanej pierwszej pomocy
ZAŁĄCZNIK
Program kursu specjalistycznego dla policjantów recertyfikujących uprawnienia do wykonywania zadań związanych z udzielaniem kwalifikowanej pierwszej pomocy
Program kursu specjalistycznego dla policjantów recertyfikujących uprawnienia do wykonywania zadań związanych z udzielaniem kwalifikowanej pierwszej pomocy
1.1. Nazwa kursu specjalistycznego
1.2. Wnioskodawca
1.3. Cel kursu specjalistycznego
1.4. Kryteria formalne, jakim powinni odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
1.5. System prowadzenia kursu
1.6. Zakres tematyczny oraz system oceniania
1.7. Katalog zadań
1.8. Czas trwania kursu i organizacja zajęć
1.9. Zakończenie kursu
2. WYKAZ JEDNOSTEK SZKOLNYCH
2.1. Jednostki szkolne
2.2. Obowiązki nauczyciela realizującego kurs
3. POTWIERDZENIE UZYSKANYCH KWALIFIKACJI
1.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
Program kursu specjalistycznego dla policjantów recertyfikujących uprawnienia do wykonywania zadań związanych z udzielaniem kwalifikowanej pierwszej pomocy.
1.2. Wnioskodawca
Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji.
1.3. Cel kursu specjalistycznego
Program przygotowuje policjanta do egzaminu recertyfikującego uprawnienia do wykonywania zadań związanych z udzielaniem kwalifikowanej pierwszej pomocy.
1.4. Kryteria formalne, jakim powinni odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
Na kurs kierowani są policjanci oraz pracownicy Policji, którzy ukończyli kurs w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy i posiadają tytuł ratownika.
1.5. System prowadzenia kursu
Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym. Uczestnicy w czasie trwania kursu są kwaterowani w jednostce szkoleniowej.
1.6. Zakres tematyczny oraz system oceniania
W ramach jednostki modułowej realizowanych jest pięć jednostek szkolnych, ukierunkowanych na doskonalenie umiejętności z zakresu udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony ćwiczeń wykonywanych przez słuchaczy. Zaliczenie doskonalenia zawodowego odbędzie się w formie egzaminu potwierdzającego uprawnienia kwalifikowanej pierwszej pomocy.
1.7. Katalog zadań
W wyniku realizacji kursu absolwent będzie potrafił wykonywać zadania w zakresie określonym treściami programowymi, tj.:
1. Bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych.
2. Resuscytacja według standardów ERC (BLS-AED).
3. Postępowanie z poszkodowanym w nagłych sytuacjach chorobowych.
4. Postępowanie z poszkodowanym w przypadku urazów penetrujących w różnych częściach ciała.
5. Postępowanie z poszkodowanym w urazie kostno-stawowym oraz przygotowanie do transportu i nadzorowanie jego stanu do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego.
1.8. Czas trwania kursu i organizacja zajęć
Realizacja treści kształcenia zawartych w programie wymaga przeprowadzenia 16 godzin lekcyjnych. Na całkowity czas kursu składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji |
Rozpoczęcie kursu, zapoznanie z regulaminami i organizacją doskonalenia | 1 godzina |
Zajęcia programowe | 8 godzin |
Egzamin końcowy i zakończenie kursu | 7 godzin |
Ogółem: | 16 godzin |
Rozpoczęcie kursu obejmuje:
- sprawdzenie niezbędnych dokumentów,
- włączenie słuchacza do grupy szkoleniowej,
- zakwaterowanie słuchaczy,
- inne niezbędne przedsięwzięcia.
Zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu obejmuje zaznajomienie z przepisami:
- regulującymi funkcjonowanie jednostki szkoleniowej,
- regulującymi pobyt słuchacza w jednostce szkoleniowej, w tym wynikające z nich prawa i obowiązki.
Czas trwania kursu wynosi 2 dni.
Zajęcia dydaktyczne realizowane są przez 2 dni w tygodniu. Liczba godzin lekcyjnych liczona jest w jednostkach 45-minutowych. Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej, realizującej dane punkty kluczowe jednostki szkolnej, dopuszczalne jest podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń regulowanie czasu trwania zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 12 osób. Ze względu na specyfikę tematyki oraz potrzebę zapewnienia wysokiego poziomu przekazywanych treści wskazane jest, aby zajęcia były prowadzone, w miarę możliwości jednostki szkoleniowej, przez dwóch instruktorów.
Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka, zachowań antydyskryminacyjnych, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań.
1.9. Zakończenie kursu
Kurs kończy się egzaminem potwierdzającym uprawnienia w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz uzyskaniem tytułu ratownika. Egzamin końcowy przeprowadzany jest zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 grudnia 2008 r. w sprawie szkoleń w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy (Dz. U. Nr 229, poz. 1537 oraz z 2011 r. Nr 299, poz. 1778).
2.
WYKAZ JEDNOSTEK SZKOLNYCH
WYKAZ JEDNOSTEK SZKOLNYCH
Kod i nazwa jednostki szkolnej | Czas realizacji (godz.) |
JS01. Bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych | 1 |
JS02. Resuscytacja według standardów ERC (BLS-AED) | 2 |
JS03. Postępowanie z poszkodowanym w nagłych sytuacjach chorobowych | 1 |
JS04. Postępowanie z poszkodowanym w przypadku urazów penetrujących w różnych częściach ciała | 2 |
JS05. Postępowanie z poszkodowanym w urazie kostno-stawowym oraz przygotowanie do transportu i nadzorowanie jego stanu do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego | 2 |
JS06. Egzamin | 7 |
Razem: | 15 |
2.2. Obowiązki nauczyciela realizującego kurs
Prowadzący zajęcia, przed rozpoczęciem realizacji jednostki szkolnej, zobowiązany jest do:
- przekazania słuchaczom materiałów niezbędnych do realizacji zajęć lub wskazania sposobu ich pozyskania,
- określenia literatury uzupełniającej,
- zapewnienia niezbędnych pomocy dydaktycznych do realizacji zajęć,
- określenia zasad i sposobu oceniania oraz zasad uzyskiwania zaliczeń.
Nauczyciel prowadzący zajęcia powinien posiadać uprawnienia do nauczania udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz odpowiednie przygotowanie pedagogiczne.
3.
POTWIERDZENIE UZYSKANYCH KWALIFIKACJI
POTWIERDZENIE UZYSKANYCH KWALIFIKACJI
CELE KSZTAŁCENIA W ZAKRESIE JEDNOSTKI MODUŁOWEJ - JM01 Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy. Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant Stron: 1 Opracował: R. Zawalniak, R. Rodziewicz, K. Grześkowiak, R. Spychalski, M. Kurdziel |
OKREŚLENIE CELÓW: Uczestnik kursu po zakończeniu jednostki modułowej będzie potrafił: - postępować w nagłych sytuacjach chorobowych (zawał mięśnia sercowego, udar mózgowy, napad drgawkowy, cukrzyca, astma), - ocenić i zapewnić bezpieczeństwo poszkodowanemu po urazie penetrującym w różnych częściach ciała, - zapewnić bezpieczeństwo poszkodowanemu po urazie kostno-stawowym oraz przygotować do transportu i nadzorować jego stan do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego. |
ARKUSZ ANALIZY JEDNOSTKI MODUŁOWEJ - JM 01 Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant Zakres pracy: Przygotowanie do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy Stron: 2 Opracował: R. Zawalniak, R. Rodziewicz, K. Grześkowiak, R. Spychalski, M. Kurdziel | ||||
Lp. | Etapy pracy oraz standardy/normy ich wykonania | Umiejętności wymagane do realizacji etapów pracy - policjant: | Nazwa jednostki szkolnej (JS) | Czas realizacji JS w godz. |
1. | Zabezpiecza drogi oddechowe. Standardy/normy wykonania: zgodnie z uregulowaniami Towarzystwa Medycyny Ratunkowej i Katastrof. | - prawidłowo wykonuje bezprzyrządowe udrożnienie dróg oddechowych, - prawidłowo zakłada rurkę ustno-gardłową, - prawidłowo zakłada rurkę nosowo-gardłową. | Bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych | 1 |
2. | Prowadzi działania resuscytacyjne według standardów ERC (BLS-AED) z zastosowaniem wentylacji przyrządowej. Standardy/normy wykonania: zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji. | - prowadzi działania resuscytacyjne według standardów ERC (BLS-AED), - prowadzi resuscytację u kobiet w ciąży i dzieci, - obsługuje worek samorozprężalny, - postępuje w zadławieniu. | Resuscytacja według standardów ERC (BLS-AED) | 2 |
3. | Postępuje w nagłych sytuacjach chorobowych (zawał mięśnia sercowego, udar mózgowy, napad drgawkowy, cukrzyca, astma). Standardy/normy wykonania: zgodnie z uregulowaniami Towarzystwa Medycyny Ratunkowej i Katastrof. | rozpoznaje i podejmuje odpowiednie działania w następujących stanach zagrożenia życia: zawał mięśnia sercowego, udar mózgowy, napad drgawkowy, cukrzyca, astma. | Postępowanie z poszkodowanym w nagłych sytuacjach chorobowych | 1 |
4. | Udziela pomocy poszkodowanym w przypadku urazów penetrujących w różnych częściach ciała (kończyn, głowy i szyi, klatki piersiowej i jamy brzusznej). Standardy/normy wykonania: zgodnie z uregulowaniami Towarzystwa Medycyny Ratunkowej i Katastrof | - rozpoznaje wstrząs pourazowy, - zna zasady i sposoby postępowania w ranach penetrujących w obrębie kończyn, głowy i szyi, klatki piersiowej i jamy brzusznej. | Postępowanie z poszkodowanym w przypadku urazów penetrujących w różnych częściach ciała | 2 |
5. | Zapewnia bezpieczeństwo poszkodowanemu po urazie kostno-stawowym, przygotowuje poszkodowanego do transportu i monitoruje jego stan do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego. Standardy/normy wykonania: zgodnie z uregulowaniami Towarzystwa Medycyny Ratunkowej i Katastrof. | - sprawdza poszkodowanego badaniem urazowym, zwracając uwagę na mechanizm zdarzenia i cechy urazów kostno-stawowych, - stosuje ręczną stabilizację głowy i szyi, - zabezpiecza urazy kostne za pomocą sprzętu do unieruchomienia, - monitoruje funkcje życiowe poszkodowanego, - udziela informacji służbom medycznym o stanie poszkodowanego i wykonanych czynnościach. | Postępowanie z poszkodowanym w urazie kostno-stawowym oraz przygotowanie do transportu i nadzorowanie jego stanu do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego | 2 |
LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO - JM 01 | ||
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy | ||
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant | ||
Zakres pracy: Przygotowanie do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy | ||
Stron: 1 | ||
Opracował: R. Zawalniak, R. Rodziewicz, K. Grześkowiak, R. Spychalski, M. Kurdziel | ||
Kategoria/nazwa wyposażenia | Liczba na grupę | Uwagi |
01. Wyposażenie pracowni | Wyposażenie | |
Pomieszczenie symulacyjne lub przystosowana sala dydaktyczna | 1 | standardowe |
do realizacji zajęć z zakresu udzielania kwalifikowanej pierwszej | ||
pomocy | ||
02. Pomoce dydaktyczne | ||
1. Komputer | 1 | |
2. Projektor multimedialny | 1 | |
3. Tablica suchościeralna | 1 | |
4. Atrapa samochodu | 1 | |
5. Prezentacja multimedialna | zestaw | |
6. Przepisy prawne | zestaw | Wyposażenie |
7. Założenia do ćwiczeń | zestaw | standardowe |
8. Fantom - niemowlę | 2 | |
9. Fantom - dziecko | 2 | |
10. Fantom - dorosły (z urazowymi kończynami) | 2 | |
11. Fantom - dorosły (tors) | 2 | |
12. Worek samorozprężalny | 2 | zakup |
13. Zestaw R-l | 2 | |
14. Zestaw R-0 | 2 | zakup |
15. Atrapy ran | 2 zestawy | zakup |
16. Opatrunki | 12 | zakup |
17. Maseczki do sztucznego oddychania | 12 | zakup |
18. Rękawiczki lateksowe (akrylowe) | 12 | zakup |
19. Koce termiczne | 12 | zakup |
20. Chusty trójkątne | 12 | zakup |
21. Kołnierz ortopedyczny (dostosowany do wieku) | 4 | zakup |
22. Deski ortopedyczne | 2 | zakup |
23. AED Trening System | 2 | zakup |
24. Opatrunek indywidualny | 20 | zakup |
25. Rurki ustno-gardłowe | 2 komplety | zakup |
26. Rurki nosowo-gardłowe | 2 komplety | zakup |
27. Opatrunek hydrożelowy | 2 komplety | zakup |
28. Kamizelka do nauki zadławienia | 1 | zakup |
29. Pas do unieruchomienia miednicy | 1 | zakup |
03. Materiały pomocnicze | ||
1. Arkusze papieru (format A4) | 80 | zakup |
2. Środki zabezpieczające przed zakażeniem | 4 | zakup |
3. Mazaki do suchościeralnych tablic | 2 komplety | zakup |
4. Baterie do AED | 4 komplety | zakup |
5. Elektrody do AED | 4 komplety | zakup |
6. Papier do drukarek podłączonych do manekina | 4 op. | zakup |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JM01JS01 Nazwa jednostki szkolnej: Bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant Stron: 1 Opracował: R.Zawalniak | Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił: - założyć rurkę ustno-gardłową, - założyć rurkę nosowo-gardłową. | |||||
Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu | ||||||
Kluczowe punkty nauczania | Czas | Metody | Liczba | Nazwa/opis | Źródło pochodzenia | Dokumentacja programowa |
1. Bezprzyrządowe metody udrożniania dróg oddechowych metodami: | 1 | wykład, pokaz, ćwiczenia | 1/1 | Maseczki do sztucznego oddychania | W gestii podmiotu realizującego kurs. | Poradnik dla nauczyciela |
- czoło-żuchwa, | 1/1 | Rękawiczki lateksowe (akrylowe) | JM01JS01PN01 | |||
- zmodyfikowane wysunięcie żuchwy (rękoczyn Esmarcha). | 1 | Rzutnik multimedialny | ||||
2. Przyrządowe metody udrażniania dróg oddechowych: | 1 | Prezentacje multimedialne | ||||
- zakładanie rurki nosowo-gardłowej, | 2 | Zestaw ratowniczy R-1 | ||||
- zakładanie rurki ustno-gardłowej. | Zestaw Ratowniczy R-0 |
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA | JM01JS01PN01 |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS01 | |
Nazwa jednostki szkolnej: Bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych | |
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant | |
Stron: 1 | |
Opracował: R. Zawalniak | |
1. Wymagania wejściowe. | |
Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. | |
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu. | |
Tworząc założenia do ćwiczeń, bazuj na doświadczeniu zawodowym. | |
Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji jednostki szkolnej. | |
Punkty kluczowe realizuj zgodnie z chronologią. | |
Kluczowe punkty nauczania 1-2: wykład, pokaz, ćwiczenia. | |
Przypomnij kursantowi o sposobach udrażniania dróg oddechowych sposobami bezprzyrządowymi i przyrządowymi. Wskaż problemy wynikające z niedrożności dróg oddechowych, omów wskazania i przeciwwskazania do zastosowania konkretnej metody. Przypomnij o zasadach zakładania i dostosowywania wielkości rurek do budowy anatomicznej poszkodowanego. Następnie poleć, aby każdy ze słuchaczy w ramach ćwiczeń, pod Twoim nadzorem, wykonał samodzielnie czynności udrażniania dróg oddechowych. | |
3. Sposoby oceniania: | |
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej, wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony wykonywanych ćwiczeń przez słuchaczy. |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JM01JS02 | Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił: | |||||
Nazwa jednostki szkolnej: Resuscytacja według standardów ERC (BLS-AED) | - samodzielnie prowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową, | |||||
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania | - obsługiwać worek samorozprężalny, | |||||
kwalifikowanej pierwszej pomocy | - posługiwać się defibrylatorem, | |||||
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant | - podjąć resuscytację w stosunku do kobiet w ciąży i dzieci. | |||||
Stron: 1 | - postępować przy zadławieniu. | |||||
Opracował: R. Zawalniak | Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu | |||||
Kluczowe punkty nauczania | Czas | Metody | Liczba | Nazwa/opis | Źródło pochodzenia | Dokumentacja programowa |
1. Samodzielne prowadzenie działań resuscytacyjnych według standardów ERC (BLS-AED). | 2 | wykład, pokaz, ćwiczenia | 2 2 | Fantom - dziecko Fantom - dorosły | W gestii podmiotu realizującego kurs. | Poradnik dla nauczyciela |
2. Obsługa worka samorozprężalnego. | 1/1 | Maseczka do sztucznego oddychania | JM01JS02PN01 | |||
3. Wykorzystywanie defibrylatora automatycznego. | 1/1 | Rękawiczki lateksowe | ||||
4. Prowadzenie resuscytacji u kobiet w ciąży i dzieci. | 2 | AED Trening System | ||||
5. Postępowanie w zadławieniu. | 2 | Worek samorozprężalny | ||||
zestaw | Rurki ustno-gardłowe | |||||
1 | Zestaw ratowniczy R-1 | |||||
1 | Zestaw ratowniczy R-0 | |||||
1 | Rzutnik multimedialny | |||||
1 | Prezentacje multimedialne | |||||
1 | Kamizelka do nauki chwytów w przypadku zadławienia osoby |
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA | JM01JS02PN01 |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS02 | |
Nazwa jednostki szkolnej: Resuscytacja według standardów ERC (BLS-AED) | |
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy | |
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant | |
Stron: 1 | |
Opracował: R. Zawalniak | |
1. Wymagania wejściowe. | |
Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. | |
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu. | |
Tworząc założenia do ćwiczeń, bazuj na doświadczeniu zawodowym. | |
Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji jednostki szkolnej. | |
Punkty kluczowe realizuj zgodnie z chronologią. | |
Kluczowe punkty nauczania 1-5: wykład, pokaz, ćwiczenia. | |
Podczas realizacji punktów kluczowych przypomnij zagadnienia dotyczące nagłego stanu zagrożenia życia z powodu zatrzymania podstawowych funkcji życiowych. | |
Podkreśl znaczenie czynników wpływających na skuteczność resuscytacji krążeniowo-oddechowej. | |
Metodą wykładu omów szczegółowo zagadnienia dotyczące poruszanego tematu oraz przedstaw algorytm postępowania w sytuacji zadławienia i resuscytacji krążeniowo-oddechowej z zastosowaniem automatycznej defibrylacji zewnętrznej wg aktualnych standardów ERC. | |
Pokaż prawidłowo przeprowadzoną resuscytację krążeniowo-oddechową w poszczególnych grupach wiekowych, przy wykorzystaniu fantomów oraz defibrylację, wykorzystując AED Trening System. | |
Realizując cele praktyczne, słuchacze samodzielnie, pod Twoim nadzorem, w ramach ćwiczeń praktycznych wykonują resuscytację krążeniowo-oddechową oraz defibrylację elektryczną w różnych grupach wiekowych ze szczególnym uwzględnieniem RKO u kobiet w ciąży. | |
3. Sposoby oceniania: | |
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej, wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony wykonywanych przez słuchaczy ćwiczeń. |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JM 01JS 03 Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie w nagłych sytuacjach chorobowych Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant Stron: 1 Opracował: R. Zawalniak | Cel: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił rozpoznać i zapewnić bezpieczeństwo poszkodowanemu w nagłych stanach chorobowych. | |||||
Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu | ||||||
Kluczowe punkty nauczania | Czas | Metody | Liczba | Nazwa/opis | Źródło pochodzenia | Dokumentacja programowa |
Rozpoznawanie i postępowanie w nagłych sytuacjach chorobowych: zawał mięśnia sercowego, udar mózgowy, napad drgawkowy, cukrzyca, astma. | 1 | wykład, pokaz, ćwiczenia | 1 1/1 1 zestaw 1 1 | Rękawiczki Chusta trójkątna Rzutnik multimedialny Prezentacja multimedialna Zestaw ratunkowy R-0 Zestaw ratunkowy R-1 | W gestii podmiotu realizującego kurs. | Poradnik dla nauczyciela |
JM01JS03PN01 |
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA | JM01JS03PN01 |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS03 | |
Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie w nagłych sytuacjach chorobowych | |
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy | |
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant | |
Stron: 1 | |
Opracował: R. Zawalniak | |
1. Wymagania wejściowe. | |
Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie kursu w zakresie kwalifikowanej | |
pierwszej pomocy. | |
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu. | |
Tworząc założenia do ćwiczeń, bazuj na doświadczeniu zawodowym. Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji jednostki szkolnej. Punkty kluczowe realizuj zgodnie z chronologią. | |
Kluczowy punkt nauczania 1: wykład, pokaz, ćwiczenia. | |
Metodą wykładu interaktywnego realizuj postępowanie z osobą, u której podejrzewasz zawał mięśnia sercowego, udar mózgowy, napad drgawkowy, astmę, cukrzycę. | |
3. Sposoby oceniania. | |
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej, wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony wykonywanych przez słuchaczy ćwiczeń. |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JM 01JS 04 Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie w przypadku urazów penetrujących różnych części ciała Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant Stron: 1 Opracował: R. Zawalniak | Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił: - rozpoznawać wstrząs pourazowy, - zapewnić bezpieczeństwo poszkodowanemu z krwotokiem, - opatrywać rany i obrażenia układu kostnego, - podejmować działania przeciwwstrząsowe. | |||||
Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu | ||||||
Kluczowe punkty nauczania | Czas | Metody | Liczba | Nazwa/opis | Źródło pochodzenia | Dokumentacja programowa |
1. Postępowanie w przypadku krwotoków z kończyn. 2. Postępowanie w przypadku ran głowy i szyi. 3. Postępowanie w przypadku ran klatki piersiowej. 4. Postępowanie w przypadku ran w okolicy jamy brzusznej. 5. Rozpoznawanie wstrząsu pourazowego. | 2 | wykład, pokaz, ćwiczenia | 2 2 zestaw 1/1 1/1 zestaw 1/1 1 1 | Fantom z ranami Atrapy ran Opatrunki hydrożelowe Maseczka do sztucznego oddychania Rękawiczki lateksowe (akrylowe) AED Trening System Opatrunek osobisty Zestaw ratunkowy R-0 Zestaw ratunkowy R-1 | W gestii podmiotu realizującego kurs. | Poradnik dla nauczyciela |
JM01JS04PN01 |
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA | JM01JS04PN01 |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS04 | |
Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie w przypadku urazów penetrujących rożnych części ciała. | |
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pomocy. | |
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant | |
Stron: 1 | |
Opracował: R. Zawalniak | |
1. Wymagania wejściowe. | |
Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie kursu w zakresie kwalifikowanej | |
pierwszej pomocy. | |
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu. | |
Tworząc założenia do ćwiczeń, bazuj na doświadczeniu zawodowym. | |
Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji jednostki szkolnej. | |
Punkty kluczowe realizuj zgodnie z chronologią. | |
Kluczowe punkty nauczania 1-5: wykład, pokaz, ćwiczenia. | |
W ramach wykładu przypomnij algorytmy postępowania w przypadku urazów penetrujących różnych części ciała ze szczególnym uwzględnieniem postępowania w krwotoku zewnętrznym z kończyn oraz w ranach penetrujących głowy i szyi, klatki piersiowej i brzucha. | |
W ramach ćwiczeń uczestnicy zakładają opatrunki na poszczególne części ciała z wykorzystaniem atrap ran na podstawie przygotowanych wcześniej założeń. | |
3. Sposoby oceniania: | |
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej, wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony wykonywanych przez słuchaczy ćwiczeń. |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JM 01JS 05 Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie z poszkodowanym w urazie kostno-stawowym oraz przygotowanie do transportu i nadzorowanie jego stanu do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant Stron: 1 Opracował: R. Zawalniak | Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił: - wykonać badanie urazowe, - przygotować poszkodowanego do ewakuacji i transportu, - prowadzić stały nadzór nad poszkodowanym do czasu przyjazdu służb medycznych, - przeprowadzić ewakuację poszkodowanego. | |||||
Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu | ||||||
Kluczowe punkty nauczania | Czas | Metody | Liczba | Nazwa/opis | Źródło pochodzenia | Dokumentacja programowa |
1. Badanie urazowe. 2. Postępowanie z poszkodowanym w urazie kostnym głowy, kręgosłupa, klatki piersiowej, miednicy, kończyn. 3. Przygotowanie poszkodowanego do transportu z zastosowaniem odpowiedniej metody ewakuacji. 4. Monitorowanie funkcji życiowych poszkodowanego. 5. Udzielanie informacji służbom medycznym o stanie poszkodowanego i wykonanych czynnościach. | 2 | wykład, pokaz, ćwiczenia | zestaw 1/1 2 2 zestaw 1/1 1 1 1 zestaw | Atrapy ran Rękawiczki lateksowe (akrylowe) Kołnierz ortopedyczny Deska ortopedyczna Szyny próżniowe Opatrunek indywidualny Zestaw ratowniczy R-0 Zestaw ratowniczy R-1 Pas do unieruchomienia miednicy Szyny Kramera | W gestii podmiotu realizującego kurs. | Poradnik dla nauczyciela |
JM01JS05PN01 |
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA | JM01JS05PN01 |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS05 | |
Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie z poszkodowanym w urazie kostnym oraz przygotowanie do transportu i nadzorowanie jego stanu do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego | |
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy | |
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant | |
Stron: 1 | |
Opracował: R. Zawalniak | |
1. Wymagania wejściowe. | |
Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. | |
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu. | |
Tworząc założenia do ćwiczeń, bazuj na doświadczeniu zawodowym. | |
Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji jednostki szkolnej. | |
Punkty kluczowe realizuj zgodnie z chronologią. | |
Kluczowe punkty nauczania 1-5: wykład, pokaz, ćwiczenia. | |
W ramach wykładu i pokazu przypomnij słuchaczom kolejność badania urazowego ze szczególnym zwróceniem uwagi na poszkodowanych w podejrzeniu urazu kręgosłupa. W ramach ćwiczeń uczestnicy stosują unieruchomienia na pomocą sprzętu ratowniczego na poszczególne części ciała na podstawie przygotowanych wcześniej założeń do ćwiczeń oraz monitorują funkcje życiowe poszkodowanego i przekazują niezbędne informacje zespołowi ratownictwa medycznego na miejscu zdarzenia. | |
3. Sposoby oceniania: | |
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej, wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony wykonywanych przez słuchaczy ćwiczeń. |
PRZEWODNIK DLA SŁUCHACZA - JM01 | JM01JS01-JS05PS01 |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS01-JS05 | |
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy | |
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant | |
Stron: 1 | |
Opracował: R. Zawalniak | |
Wskazówki dla słuchacza: | |
1. Wymagania wejściowe. | |
Do realizacji jednostek szkoleniowych wymagana jest od słuchacza wiedza i umiejętności na poziomie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. | |
2. Cele kursu. | |
Po zakończeniu jednostek szkolnych słuchacz będzie potrafił: | |
- udrażniać drogi oddechowe metodą bezprzyrządową i przyrządową, | |
- prowadzić działania resuscytacyjne według standardów ERC (BLS-AED), | |
- rozpoznać nagłe stany chorobowe i udzielić pomocy, | |
- zaopatrzyć krwotoki zewnętrzne z kończyn i rany penetrujące w okolicach głowy i szyi, klatki | |
piersiowej, brzucha, | |
- stosować unieruchomienia w urazach kostno-stawowych, | |
- przygotować poszkodowanego do transportu, | |
- monitorować stan poszkodowanego do czasu przybycia zespołu ratownictwa medycznego. | |
3. Metody nauczania i uczenia się. | |
Zajęcia będą prowadzone w szczególności metodą aktywizującą (ćwiczenia praktyczne) i opierać się będą na wiedzy i umiejętnościach zdobytych w czasie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. | |
W czasie kursu zostaną omówione zagadnienia związane z zabezpieczeniem dróg oddechowych przed niedrożnością, a także postępowanie w nagłym zatrzymaniu krążenia z zastosowaniem automatycznej defibrylacji wg aktualnych standardów ERC. Następnie w ramach ćwiczeń słuchacz będzie udzielał pomocy w nagłych stanach chorobowych, takich jak: zawał mięśnia sercowego, udar mózgowy, napad drgawkowy, cukrzyca, astma. Po omówieniu ww. zagadnień przy wykorzystaniu przygotowanych założeń do ćwiczeń praktycznych będzie udzielał pomocy poszkodowanym w urazach penetrujących i kostnych różnych części ciała z wykorzystaniem sprzętu ratowniczego. Końcowym etapem ćwiczeń będzie przygotowanie poszkodowanego do transportu oraz monitorowanie czynności życiowych i przekazanie informacji o stanie poszkodowanego zespołowi ratownictwa medycznego. Udzielanie kwalifikowanej pomocy powinno być realizowane z wykorzystaniem zestawu ratowniczego R-l i R-0. | |
4. Sposoby oceniania: | |
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej, wskazującej na bieżąco mocne i słabe strony wykonywanych ćwiczeń (oceniany będzie poziom umiejętności oraz przestrzeganie algorytmów postępowania). |
Egzamin potwierdzający posiadanie tytułu ratownika powinien odbywać się w kolejnym dniu objętym programem kursu.
Egzamin jest przeprowadzany zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 grudnia 2008 r. w sprawie szkoleń w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA - JM01 | JM01JS01-JS05LU01 |
JEDNOSTKI SZKOLNE - JS01-JS05 | |
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy | |
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: policjant | |
Stron: 1 | |
Opracował: R. Zawalniak | |
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: | |
1. ABC postępowania w urazach - wydanie II, pod red. J. Jakubaszki, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2010. | |
2. Pierwsza pomoc i resuscytacja krążeniowo-oddechowa wydanie III, pod red. prof. dr hab. Janusza Andresa - podręcznik dla studentów, Kraków 2011. | |
3. Ratownik Medyczny - wydanie II, pod red. J. Jakubaszki, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2010. | |
4. Wytyczne 2010 Resuscytacji Krążeniowo-Oddechowej - Polska Rada Resuscytacji, Kraków 2011. | |
5. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.). | |
6. Styka L. (red.), Edukacja i transport poszkodowanych. Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2011. | |
7. Campbel J.E., International Trauma Life Support. Ratownictwo Przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna. Kraków 2009. | |
8. Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 757, z późn. zm.). | |
9. Ciećkiewicz J. (red.) Ratownictwo medyczne w wypadkach masowych. Medycyna Praktyczna. Kraków 2010. | |
10. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 marca 2007 r. w sprawie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy (Dz. U. Nr 60, poz. 408). | |
11. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 grudnia 2008 r. w sprawie szkoleń w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy (Dz. U. Nr 229, poz. 1537, z późn. zm.). |