Program kursu specjalistycznego dla instruktorów technicznych środków wzmocnienia.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2009.4.15

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 czerwca 2022 r.

DECYZJA Nr 31
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 27 stycznia 2009 r.
w sprawie programu kursu specjalistycznego dla instruktorów technicznych środków wzmocnienia

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877 i Nr 221, poz. 1644 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1116) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Określa się "Program kursu specjalistycznego dla instruktorów technicznych środków wzmocnienia", stanowiący załącznik do decyzji.
§  2. 
Realizację programu, o którym mowa w § 1, powierza się Centrum Szkolenia Policji w Legionowie i Szkole Policji w Słupsku.
§  3. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

Program kursu, stanowiący załącznik do decyzji, do wglądu w Wydziale Informacji i Dokumentacji Prawnej Biura Prawnego KGP.

ZAŁĄCZNIK 1  

PROGRAM KURSU SPECJALISTYCZNEGO DLA INSTRUKTORÓW TECHNICZNYCH ŚRODKÓW WZMOCNIENIA

SPIS TREŚCI:

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

2. Cel kursu

3. Kryteria formalne jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

8. Rozkład zajęć dydaktycznych

9. Zakres tematyczny oraz system oceniania

10. Forma zakończenia kursu

11. Lista wyposażenia dydaktycznego

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I. 

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1.
Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny dla instruktorów technicznych środków wzmocnienia, zwany dalej "kursem".

2.
Cel kursu

Celem kursu jest nabycie wiedzy oraz umiejętności w zakresie:

-
obsługi i konserwacji technicznych środków wzmocnienia, znajdujących się na wyposażeniu pododdziałów prewencji Policji,
-
samodzielnego prowadzenia zajęć dydaktycznych z policjantami, w zakresie objętym treściami programowymi niniejszego doskonalenia.
3.
Kryteria formalne jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Na kurs kieruje się policjantów pododdziałów prewencji Policji, którzy wytypowani zostali do prowadzenia zajęć dydaktycznych jako instruktorzy technicznych środków wzmocnienia oraz co najmniej od dwóch lat pełnią służbę, w tym co najmniej jeden rok przy obsłudze technicznych środków wzmocnienia.

Na kurs mogą być kierowani również policjanci z jednostek szkoleniowych oraz pododdziałów prewencji Policji, realizujący zadania w komórkach szkoleniowych i przewidziani do prowadzenia zajęć z tej tematyki.

4.
System prowadzenia kursu

Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym.

5.
Czas trwania kursu

Kurs trwa 10 dni szkoleniowych. Realizacja treści kształcenia zawartych w programie wymaga przeprowadzenia 80 godzin lekcyjnych.

PrzedsięwzięciaCzas realizacji

(w godzinach lekcyjnych)

Rozpoczęcie kursu, zapoznanie uczestników kursu z regulaminami i organizacją kursu1
Zajęcia programowe77
Zakończenie kursu2
Ogółem80

Zajęcia realizowane są od poniedziałku do piątku. W uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących rozkładu czasu służby, wprowadzić inny tygodniowy wymiar godzin lekcyjnych oraz realizować zajęcia od poniedziałku do soboty.

6.
Liczebność grupy szkoleniowej

Treści kształcenia należy realizować w grupie szkoleniowej, której liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, nie może przekraczać 24 osób.

7.
Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

Zajęcia prowadzą nauczyciele policyjni z komórki dydaktycznej właściwej w sprawach realizacji treści programowych kursu. Do prowadzenia zajęć mogą być kierowani policjanci z właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji, wybranych jednostek organizacyjnych Policji, a w razie potrzeby przedstawiciele podmiotów pozapolicyjnych.

Zmiana przepisów, których unormowania mają odzwierciedlenie w treściach kształcenia, powoduje ich odpowiednią aktualizację przez kadrę realizującą proces doskonalenia. Zajęcia są prowadzone przy zastosowaniu podających metod nauczania - wykładów oraz metod aktywizujących - pogadanek, dyskusji oraz praktycznych ćwiczeń. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę, gwarantującą osiągnięcie celów kształcenia.

Na czas trwania procesu dydaktycznego do jednostki szkoleniowej kieruje się przewidziane w programie środki wzmocnienia z innych jednostek organizacyjnych Policji.

Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej właściwej do realizacji kursu, dopuszczalne jest podczas prowadzenia ćwiczeń regulowanie przez prowadzących czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnego tematu w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych. Z uwagi na charakter kursu wymagana jest obecność słuchaczy na wszystkich zajęciach praktycznych. W przypadku uzasadnionej nieobecności słuchacza na zajęciach, nauczyciel wyznacza formę uzupełnienia wymaganych umiejętności.

Ze względu na charakter ćwiczeń praktycznych realizowanych w terenie, liczba prowadzących zajęcia nie może być mniejsza niż dwóch nauczycieli policyjnych.

Za skierowanie, na wniosek jednostki szkoleniowej policjantów przewidzianych do prowadzenia zajęć oraz środków wzmocnienia z innych jednostek organizacyjnych Policji, odpowiedzialny jest dyrektor komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach sztabowych.

Wszelkie czynności organizacyjne związane z udziałem podmiotów zewnętrznych w zajęciach dydaktycznych podejmuje jednostka szkoleniowa, w uzgodnieniu z Głównym Sztabem Policji Komendy Głównej Policji.

Słuchacze uczestniczą w zajęciach dydaktycznych w umundurowaniu ćwiczebnym, ponadto zobowiązani są dysponować podczas kursu wyposażeniem ochrony indywidualnej do działań zespołowych, w tym maską przeciwgazową.

8.
Rozkład zajęć dydaktycznych
Tydzień 1
Godzina lekcyjnaDzień 1Dzień 2Dzień 3Dzień 4Dzień 5
1Rozpoczęcie kursuTemat nr 5/Z 1-7Temat nr 3/Z 1-2Temat nr 8/Z 1-5Temat nr 8/Z 1-5
2Temat nr 1/Z 1-4Temat nr 5/Z 1-7Temat nr 3/Z 1-2Temat nr 8/Z 1-5Temat nr 8/Z 1-5
3Temat nr 1/Z 1-4Temat nr 5/Z 1-7Temat nr 3/Z 3-4Temat nr 8/Z 1-5Temat nr 8/Z 1-5
4Temat nr 1/Z 1-4Temat nr 5/Z 1-7Temat nr 3/Z 3-4Temat nr 8/Z 1-5Temat nr 8/Z 1-5
5Temat nr 2/Z 1-2Temat nr 5/Z 1-7Temat nr 3/Z 3-4Temat nr 8/Z 1-5Temat nr 8/Z 1-5
6Temat nr 2/Z 1-2Temat nr 5/Z 1-7Temat nr 3/Z 5Temat nr 8/Z 1-5Temat nr 8/Z 1-5
7Temat nr 2/Z 1-2Temat nr 5/Z 1-7Temat nr 3/Z 5Temat nr 8/Z 1-5Temat nr 8/Z 1-5
8Temat nr 2/Z 3Temat nr 5/Z 1-7Temat nr 3/Z 5Temat nr 8/Z 1-5Temat nr 8/Z 1-5
9xTemat nr 7/Z 1-2xxx
10xTemat nr 7/Z 1-2xxx
Tydzień 2
Godzina lekcyjnaDzień 1Dzień 2Dzień 3Dzień 4Dzień 5
1Temat nr 9/Z 1-2Temat nr 4/Z 1-2Temat nr 9/Z 5-9Temat nr 9/Z 5-9Temat nr 6/Z 1-2
2Temat nr 9/Z 1-2Temat nr 4/Z 1-2Temat nr 9/Z 5-9Temat nr 9/Z 5-9Temat nr 6/ Z 12
3Temat nr 9/Z 3-4Temat nr 4/Z 3-4Temat nr 9/Z 5-9Temat nr 9/Z 5-9Temat nr 10/Z 13
4Temat nr 9/Z 3-4Temat nr 4/Z 3-4Temat nr 9/Z 5-9Temat nr 9/Z 5-9Temat nr 10/Z 13
5Temat nr 9/Z 3-4Temat nr 4/Z 3-4Temat nr 9/Z 5-9Temat nr 9/Z 5-9Zakończenie kursu
6Temat nr 9/Z 3-4Temat nr 4/Z 5Temat nr 9/Z 5-9Temat nr 9/Z 5-9Zakończenie kursu
7Temat nr 9/Z 3-4Temat nr 4/Z 5Temat nr 9/Z 5-9Temat nr 9/Z 5-9x
8Temat nr 9/Z 3-4Temat nr 4/Z 5Temat nr 9/Z 5-9Temat nr 9/Z 5-9x
9xxxxx
10xxxxx
9.
Zakres tematyczny oraz system oceniania
TematCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)System oceniania
Temat nr 1

Podstawy prawne użycia środków przymusu bezpośredniego przez pododdział prewencji Policji

3Zaliczenie następuje na podstawie testu wiedzy ocenianego w skali 1-6.
Temat nr 2

Rodzaje, właściwości i następstwa użycia substancji wykorzystywanych przez Policję jako chemiczne środki obezwładniające

4
Temat nr 3

Zasady użycia, obsługa i eksploatacja miotaczy wody typu Tajfun I, Tajfun II i Tajfun III

8Słuchacz podlega bieżącemu ocenianiu. Do określenia stopnia przyswojenia wiedzy lub opanowania umiejętności stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).
Temat nr 4

Zasady użycia, obsługa i eksploatacja miotacza wody typu Tajfun IV

8
Temat nr 5

Zasady użycia, obsługa granatnika jednostrzałowego i wielostrzałowego kal. 40 mm, siatkowego zestawu obezwładniającego SZO-84, pistoletu sygnałowego PS, granatów hukowo- błyskowych oraz hukowo-gazowych

8
Temat nr 6

Zasady użycia oraz obsługa urządzenia rozgłaszającego dużej mocy i reflektora olśniewającego

2
Temat nr 7

Zasady użycia, budowa i obsługa plecakowego miotacza pieprzu PMP oraz ręcznego miotacza pieprzu RMP 1000

2
Temat nr 8

Użycie technicznych środków wzmocnienia

16
Temat nr 9

Prowadzenie doskonalenia zawodowego w zakresie użycia technicznych środków wzmocnienia

24Zaliczenie następuje na podstawie zrealizowanego zadania praktycznego i sporządzonej dokumentacji. Stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).
Temat nr 10

Pojęcie konfliktu i elementy psychologii tłumu

2Słuchacz podlega bieżącemu ocenianiu. Do określenia stopnia przyswojenia wiedzy stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).
RAZEM:77
10.
Forma zakończenia kursu

Uzyskanie wszystkich zaliczeń określonych programem stanowi warunek ukończenia kursu.

Absolwent kursu otrzymuje "Świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego", gdzie w miejsce wyniku nauki stosuje się wpis - "pozytywnym".

Świadectwo potwierdza uzyskanie kwalifikacji zawodowych do prowadzenia zajęć dydaktycznych w zakresie użycia, obsługi i konserwacji technicznych środków wzmocnienia.

11.
Lista wyposażenia dydaktycznego
Kategoria/nazwa wyposażeniaIlość na grupę
I. Miejsce realizacji zajęć dydaktycznych
1. sala dydaktyczna1
2. poligon1
3. plac ćwiczeń (plac alarmowy)1
II. Pomoce dydaktyczne
1. projektor multimedialny1
2. komputer przenośny1
3. tablica sucho ścieralna1
4. prezentacja multimedialnazestaw
5. zestaw aktów prawnych i instrukcje obsługi urządzeń1*
6. arkusze papieru5*
7. miotacz wody Tajfun I, Tajfun II, lub Tajfun III1
8. miotacz wody Tajfun IV1
9. środek łzawiący do miotacza wody Tajfun I, II lub III100 litrów
10. środek łzawiący do miotacza wody Tajfun IV100 litrów
11. środek barwiący do miotacza wody Tajfun I, II, III i IV25 kg
12. środek pianotwórczy do miotacza wody Tajfun IV25 litrów
13. ujęcie wody - hydrant1
14. ujęcie wody - geodezyjne1
15. granatnik jednostrzałowy/wielostrzałowy kal. 40 mm1
16. siatkowy zestaw obezwładniający SZO-841
17. pistolet sygnałowy PS1
18. granat hukowo-błyskowy/granat hukowo-gazowy4*
19. amunicja sygnałowa10*
20. nabój 40 mm x 46 z gazem łzawiącym (CS/1D) lub nabój 40 mm x 46 treningowy ze znacznikiem miejsca trafienia4*
21. plecakowy miotacz pieprzu PMP2
22. ręczny miotacz pieprzu RMP-10006
23. zestaw medyczny R11

* dotyczy ilości wyposażenia dydaktycznego przypadającego na 1 uczestnika

II. 

TREŚCI KSZTAŁCENIA

TEMAT nr 1: Podstawy prawne użycia środków przymusu bezpośredniego przez pododdział prewencji Policji

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wymienić podstawy prawne regulujące użycie środków przymusu bezpośredniego przez pododdział prewencji Policji,

- rozróżnić przypadki i sytuacje pozwalające na użycie środków przymusu bezpośredniego i przyporządkować im podstawy prawne, - omówić zasady i warunki użycia środków przymusu bezpośredniego przez pododdział prewencji Policji.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Podstawy prawne regulujące użycie środków przymusu bezpośredniego przez pododdział prewencji Policji.

2. Przypadki, zasady i warunki użycia środków przymusu bezpośredniego przez pododdział prewencji Policji.

3. Procedura użycia środków przymusu bezpośredniego przez pododdział prewencji Policji.

4. Dokumentowanie użycia ŚPB przez pododdział prewencji Policji (rejestracja audio-video). Polityka bezpieczeństwa, ochrona danych osobowych.

3wykład, pogadankaPodstawę realizacji tej jednostki szkolnej stanowić będzie wiedza i umiejętności słuchaczy z zakresu przypadków, warunków i sposobów użycia środków przymusu bezpośredniego przez Policję.

Wykorzystując wiedzę słuchaczy przypomnij akty prawne zawierające podstawy użycia przez Policję środków przymusu bezpośredniego. Zwróć uwagę na specyfikę użycia tych środków przez pododdział prewencji Policji. Wspólnie ze słuchaczami określ warunki, w których środki przymusu bezpośredniego mogą być użyte przez pododdział prewencji Policji. Podkreśl warunek, że policjant znajdujący się w składzie pododdziału prewencji Policji środków przymusu bezpośredniego używa na rozkaz dowódcy. Omów sposób dokumentowania użycia ŚPB przez pododdział prewencji Policji (rejestracja audio-video) oraz politykę bezpieczeństwa i ochronę danych osobowych w tym zakresie.

TEMAT nr 2: Rodzaje, właściwości i następstwa użycia substancji wykorzystywanych przez Policję jako chemiczne środki obezwładniające

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wymienić rodzaje i właściwości substancji wykorzystywanych przez Policję jako chemiczne środki obezwładniające, - wskazać następstwa użycia poszczególnych substancji i sposoby ich neutralizacji.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Rodzaje i właściwości substancji wykorzystywanych przez Policję jako chemiczne środki obezwładniające.

2. Następstwa użycia poszczególnych substancji i sposoby ich neutralizacji.

3wykład, pogadankaWymień rodzaje i omów właściwości substancji łzawiących i substancji barwiących stosowanych w technicznych środkach wzmocnienia. Przedstaw karty charakterystyki ww. substancji. Posługując się przykładami scharakteryzuj skutki użycia poszczególnych substancji dla organizmu człowieka i wskaż sposoby ich neutralizacji.
3. Test wiedzy.1Po zakończeniu tematu 2 przeprowadź pisemny test z zakresu tematu 1 i 2. Otrzymanie oceny pozytywnej z testu jest podstawą do zaliczenia tych tematów.

TEMAT nr 3: Zasady użycia, obsługa i eksploatacja miotaczy wody typu Tajfun I, Tajfun II i Tajfun III

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- omówić budowę i przeznaczenie podstawowych mechanizmów miotaczy wody,

- zachować zasady bezpieczeństwa podczas przygotowania i użycia miotaczy wody,

- wymienić zakres czynności związanych z obsługą miotaczy wody,

- przygotować do użycia miotacze wody,

- użyć miotaczy wody, generując poszczególne rodzaje strumieni wodnych,

- wykorzystać możliwość dodawania do wody substancji łzawiących i barwiących,

- użyć dysz samoobronnych, zraszaczy szyb, zraszaczy podwoziowych oraz zraszaczy górnych,

- wykorzystać lemiesz do usuwania przeszkód,

- wykorzystać osłony piechurów,

- wykorzystać system porozumiewawczy,

- wykonać czynności po użyciu miotaczy wody.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Budowa i przeznaczenie podstawowych mechanizmów miotaczy wody typu Tajfun I, Tajfun II i Tajfun III.

2. Zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas przygotowania i użycia miotacza wody.

2wykład, pokazOpisz budowę i wymiary pojazdu oraz przeznaczenie miotaczy Tajfun I, Tajfun II i Tajfun III. Wskaż i objaśnij rozmieszczenie podstawowych elementów zabudowy specjalnej (urządzenia sterujące w kabinie pojazdu, zbiornik wody, agregat, instalacja wodna, mieszalniki i zbiorniki substancji łzawiących i barwiących, działka wodne, dysze samoobronne i gaszące, urządzenie szybkiego natarcia z dyszami samoobronnymi, system kamer i rejestrator, lemiesz, osłony piechurów, aktywna linia samogasząca, filtrowentylacja). Określ wpływ stanów napełnienia zbiornika wody na właściwości trakcyjne pojazdów. Wymień i omów zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas przygotowania i użycia miotacza wody (np. bezpieczne wsiadanie i wysiadanie z kabiny, blokowanie klap).

Wskaż na konieczność złożenia działek podczas przemieszczania miotaczy.

3. Zakres czynności związanych z obsługą miotaczy wody.

4. Czynności wykonywane przez poszczególnych policjantów wchodzących w skład załogi miotacza.

3wykład, pokazWymień i omów wskaźniki oraz urządzenia dodatkowe miotaczy, obsługiwane przez załogę pojazdu (panel dowódcy, panel operatora działka górnego, kamery oraz rejestrator). Wymień i omów obowiązki policjantów wchodzących w skład załogi miotacza wody. Pokaż i omów czynność napełniania zbiornika wody pojazdów z hydrantu i otwartych (geodezyjnych) ujęć wodnych. Wymień i omów podstawowe czynności związane z obsługą silnika agregatu. Pokaż i omów obsługę działek, urządzenia szybkiego natarcia z dyszą samoobronną.

Omów rozmieszczenie i zasady użycia elementów dodatkowych miotaczy:

- układu umożliwiającego dodawanie do wody substancji łzawiących i barwiących,

- dysz samoobronnych,

- zraszaczy podwoziowych oraz zraszaczy górnych,

- zraszaczy szyby przedniej,

- aktywnych linii samogaszących,

- lemiesza,

- systemu porozumiewawczego,

- osłon piechurów.

Opisz obsługę układu wodnego i grzewczego. Wymień i omów dodatkowe wyposażenie pojazdu przeznaczone do napełniania zbiornika wody. Wymień i omów czynności po użyciu miotacza wody (płukanie działek, opróżnienie zbiornika wody i odwodnienie układu).

5. Przygotowanie i pokaz użycia miotacza wody z wykorzystaniem wszystkich możliwości technicznych.3ćwiczeniaPrzeprowadź ćwiczenia z przygotowania miotaczy wody Tajfun I, Tajfun II lub Tajfun III. Ćwiczenia zakończ pokazem użycia miotacza z wykorzystaniem substancji barwiącej oraz substancji łzawiącej. Zwróć uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Ćwiczenia prowadź do momentu opanowania umiejętności podlegającej zaliczeniu.

TEMAT nr 4: Zasady użycia, obsługa i eksploatacja miotacza wody typu Tajfun IV

CELE: Po zrealizowaniu tematu uczestnik kursu będzie potrafił:

- omówić budowę i przeznaczenie podstawowych mechanizmów miotacza wody,

- zachować zasady bezpieczeństwa podczas przygotowania i użycia miotacza wody,

- wymienić zakres czynności związanych z obsługą miotacza wody,

- przygotować do użycia miotacz wody,

- użyć miotacza wody, generując poszczególne rodzaje strumieni wodnych,

- wykorzystać możliwość dodawania do wody substancji łzawiących, barwiących i pianotwórczych,

- użyć układu obronnego pojazdu, układu gaszenia i zraszaczy szyb,

- wykorzystać lemiesz do usuwania przeszkód,

- wykonać czynności po użyciu miotacza wody.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Budowa i przeznaczenie podstawowych mechanizmów miotacza wody typu Tajfun IV.

2. Zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas przygotowania i użycia miotacza wody.

2wykład, pokazOpisz budowę i przeznaczenie miotacza Tajfun IV. Wskaż i objaśnij rozmieszczenie podstawowych elementów zabudowy specjalnej (urządzenia sterujące w kabinie pojazdu, zbiornik wody, instalacja wodna, mieszalniki i zbiorniki substancji łzawiących, barwiących oraz pianotwórczych, działka wodne, układ obronny i układ gaszący, linia szybkiego natarcia z prądownicą oraz aktywna linia samogasząca, system kamer i rejestrator, interkom, system łączności, lemiesz, instalacja elektryczna, dodatkowe oświetlenie, filtrowentylacja). Określ wpływ stanów napełnienia zbiornika wody na właściwości trakcyjne pojazdu. Wymień i omów zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas przygotowania i użycia miotacza wody (np. bezpieczne wsiadanie i wysiadanie z kabiny). Wskaż na konieczność złożenia działek podczas przemieszczania miotacza.
3. Zakres czynności związanych z obsługą miotacza wody.

4. Czynności wykonywane przez poszczególnych policjantów wchodzących w skład załogi miotacza.

3wykład, pokazWymień i omów wskaźniki oraz urządzenia dodatkowe miotacza, obsługiwane przez załogę pojazdu. Wymień i omów zakresy obowiązków policjantów wchodzących w skład załogi miotacza wody z uwzględnieniem znaczącej roli dowódcy miotacza (przydzielanie środków). Pokaż i omów czynność napełniania zbiornika wody pojazdu z hydrantu i otwartych (geodezyjnych) ujęć wodnych. Pokaż i omów obsługę działek, stosowanie różnych rodzajów strumieni wody (strumień zwarty i rozproszony). Pokaż i omów sposób działania linii szybkiego natarcia z prądownicą, aktywnej linii samogaszącej oraz pompy awaryjnej.

Omów rozmieszczenie i zasady użycia elementów dodatkowych:

- układu umożliwiającego dodawanie do wody substancji łzawiących, barwiących i pianotwórczych,

- układu obronnego,

- układu gaszenia,

- systemu przeciwpożarowego,

- zraszaczy szyb,

- lemiesza,

- szuflady ze sprzętem burzącym i drabiną teleskopową, - sprzętu gaśniczego (gaśnice proszkowe, koc gaśniczy), - mechanizmu koła zapasowego.

Opisz obsługę układu wodnego i grzewczego. Wymień i omów dodatkowe wyposażenie pojazdu przeznaczone do napełniania zbiornika wody. Wymień i omów czynności po użyciu miotacza wody (płukanie działek, opróżnienie zbiornika wody i odwodnienie układu).

5. Przygotowanie i pokaz użycia miotacza wody z wykorzystaniem wszystkich możliwości technicznych.3ćwiczeniaPrzeprowadź ćwiczenia z przygotowania miotacza wody Tajfun IV. Ćwiczenia zakończ pokazem użycia miotacza z wykorzystaniem, substancji barwiących, substancji łzawiących i środka pianotwórczego. Zwróć uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Ćwiczenia prowadź do momentu opanowania umiejętności podlegającej zaliczeniu.

TEMAT nr 5: Zasady użycia, obsługa granatnika jednostrzałowego i wielostrzałowego kal. 40 mm, siatkowego zestawu obezwładniającego SZO-84, pistoletu sygnałowego PS, granatów hukowo-błyskowych oraz hukowo-gazowych

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- omówić właściwości, budowę i parametry taktyczno-techniczne, zasadę działania granatnika jednostrzałowego oraz wielostrzałowego kal. 40 mm,

- wymienić i rozróżnić amunicję stosowaną do granatników jednostrzałowych oraz wielostrzałowych kal. 40 mm będącą na wyposażeniu Policji,

- omówić właściwości, budowę, parametry taktyczno-techniczne, zasadę działania i składanie SZO-84,

- omówić ładunki miotające stosowane w SZO-84,

- usuwać samodzielnie zacięcia,

- omówić właściwości, budowę, parametry taktyczno-techniczne i zasadę działania pistoletu sygnałowego PS,

- wymienić rodzaje i właściwości amunicji stosowanej do pistoletu sygnałowego będącej na wyposażeniu Policji,

- zachować warunki bezpieczeństwa przy posługiwaniu się granatnikami jednostrzałowymi oraz wielostrzałowymi kal. 40 mm, SZO-84 i pistoletem sygnałowym,

- omówić właściwości i parametry użytkowe granatów hukowo-błyskowych oraz granatów hukowo-gazowych,

- postępować z niewypałami granatów hukowo-błyskowych oraz granatów hukowo-gazowych.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Właściwości, budowa, parametry taktyczno-techniczne i zasada działania granatników jednostrzałowych oraz wielostrzałowych kal. 40 mm.

2. Amunicja stosowana do granatników jednostrzałowych oraz wielostrzałowych kal. 40 mm i siatki obezwładniającej.

3. Właściwości, budowa, parametry taktyczno-techniczne, zasady działania i

8wykład, pokazOmów przeznaczenie, właściwości bojowe, budowę i działanie granatników jednostrzałowych oraz wielostrzałowych kal. 40 mm. Omów budowę i przeznaczenie siatkowego zestawu obezwładniającego SZO-84. Omów sposoby czyszczenia, konserwacji i przechowywania. Wymień rodzaje zacięć, objawy, przyczyny i sposoby ich usunięcia. Opisz amunicję i środki chemiczne miotane z granatników jednostrzałowych oraz wielostrzałowych kal. 40 mm. Omów składanie SZO-84 oraz przygotowanie zestawu do ponownego użycia. Omów właściwości, budowę i zasadę działania pistoletu
składanie SZO-84.

4. Właściwości, budowa, parametry taktyczno-techniczne i zasada działania pistoletu sygnałowego PS.

5. Rodzaje i właściwości nabojów do pistoletu sygnałowego stosowanych przez Policję.

6. Warunki bezpieczeństwa przy posługiwaniu się granatnikami jednostrzałowymi oraz wielostrzałowymi kal. 40 mm, SZO-84 i pistoletem sygnałowym.

7. Właściwości i parametry użytkowe granatów hukowo-błyskowych oraz granatów hukowo-gazowych.

sygnałowego PS. Wymień parametry taktyczno-techniczne. Przedstaw zasady czyszczenia, przechowywania i konserwacji. Wymień i omów rodzaje, właściwości oraz przeznaczenie nabojów do pistoletu sygnałowego stosowanych przez Policję (naboje sygnałowe i oświetlające). Omów zasady bezpieczeństwa przy posługiwaniu się pistoletem sygnałowym.

Omów zasady bezpieczeństwa podczas rzutu granatem hukowo- błyskowym oraz granatem hukowo-gazowym, a także sposoby postępowania w przypadku niewypałów.

TEMAT nr 6: Zasady użycia oraz obsługa urządzenia rozgłaszającego dużej mocy i reflektora olśniewającego

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił omówić właściwości, budowę i parametry techniczne urządzenia rozgłaszającego dużej mocy oraz reflektora olśniewającego.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Właściwości, budowa, parametry techniczne i zasada działania urządzenia rozgłaszającego dużej mocy oraz reflektora olśniewającego.

2. Obsługa agregatu prądotwórczego reflektora olśniewającego.

2wykładOmów przeznaczenie, właściwości i parametry techniczne urządzenia rozgłaszającego dużej mocy oraz reflektora olśniewającego.

Zapoznaj z instrukcją użytkowania urządzenia rozgłaszającego dużej mocy, reflektora olśniewającego oraz agregatu prądotwórczego. Omów sposób montażu i demontażu urządzenia rozgłaszającego dużej mocy oraz reflektora olśniewającego na pojeździe. Omów warunki bezpieczeństwa podczas użycia urządzenia rozgłaszającego dużej mocy oraz reflektora olśniewającego.

TEMAT nr 7: Zasady użycia, budowa i obsługa plecakowego miotacza pieprzu PMP oraz ręcznego miotacza pieprzu RMP 1000

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- omówić właściwości, budowę i parametry taktyczno-techniczne i zasadę działania plecakowego miotacza pieprzu PMP i ręcznego miotacza pieprzu RMP 1000,

- zachować zasady bezpieczeństwa przy posługiwaniu się plecakowym miotaczem pieprzu PMP i ręcznym miotaczem pieprzu RMP 1000.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Właściwości, budowa, parametry taktyczno-techniczne i zasada działania plecakowego miotacza pieprzu PMP i ręcznego miotacza pieprzu RMP 1000.

2. Zasady bezpieczeństwa przy posługiwaniu się plecakowym miotaczem pieprzu PMP i ręcznym miotaczem pieprzu RMP 1000.

2wykład, pokazOmów właściwości, budowę i zasady działania plecakowego miotacza pieprzu PMP i ręcznego miotacza pieprzu RMP 1000. Wymień parametry taktyczno-techniczne. Przedstaw zasady przechowywania i konserwacji. Omów zasady bezpieczeństwa przy posługiwaniu się plecakowym miotaczem pieprzu PMP i ręcznym miotaczem pieprzu RMP 1000. Przypomnij o obowiązku użycia plecakowego miotacza pieprzu PMP na rozkaz dowódcy, po uprzednim uzyskaniu zgody komendanta wojewódzkiego Policji, Komendanta Głównego Policji albo osób przez nich upoważnionych.

TEMAT nr 8: Użycie technicznych środków wzmocnienia

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- rzucać granatem hukowo-błyskowym oraz hukowo-gazowym,

- strzelać z pistoletu sygnałowego,

- strzelać z granatnika jednostrzałowego oraz wielostrzałowego kal. 40 mm,

- użyć plecakowego miotacza pieprzu PMP i ręcznego miotacza pieprzu RMP-1000, - użyć miotacza wody Tajfun I, Tajfun II lub Tajfun III.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Rzut granatem hukowo-błyskowym i granatem hukowo-gazowym.

2. Użycie plecakowego miotacza pieprzu PMP i ręcznego miotacza pieprzu RMP- 1000.

3. Strzelanie z pistoletu sygnałowego.

4. Strzelanie z granatnika jednostrzałowego i wielostrzałowego kal. 40 mm.

5. Użycie miotacza wody Tajfun I, Tajfun II lub Tajfun III.

16pokaz, ćwiczeniaZajęcia przeprowadź na poligonie w ciągu 2 dni szkoleniowych. Omów szczegółowo warunki bezpieczeństwa obowiązujące podczas strzelań i rzutów granatami. W każdym dniu poligonowym podziel uczestników kursu na dwie grupy realizując naprzemiennie następujące zagadnienia:

a) zaliczenie ze strzelań i rzutów granatami oraz użycia plecakowego miotacza pieprzu PMP i ręcznego miotacza pieprzu RMP-1000, b) zaliczenie z użycia miotacza wody typu Tajfun I, Tajfun II lub Tajfun III.

W trakcie prowadzenia zajęć z zagadnień nr 1-4 omów rodzaje strzelań, rzuty granatami, postawy strzeleckie. Określ wpływ warunków atmosferycznych na skuteczność użycia granatów hukowo-błyskowych, hukowo-gazowych, amunicji do granatników, plecakowego miotacza pieprzu PMP i ręcznego miotacza pieprzu RMP-1000.

Następnie zorganizuj dwa stanowiska szkoleniowe do prowadzenia strzelań i rzutów granatami oraz używania chemicznych środków obezwładniających, wyposażając je zgodnie z założeniami określonymi w dokumencie stanowiącym załącznik do tematu nr 8. Stanowisko nr 1 - rzut granatem hukowo-błyskowym i granatem hukowo-gazowym oraz użycie plecakowego miotacza pieprzu PMP i ręcznego miotacza pieprzu RMP 1000.

Stanowisko nr 2 - strzelanie z pistoletu sygnałowego oraz strzelanie z granatnika jednostrzałowego i granatnika wielostrzałowego kal. 40 mm.

Do każdego ze stanowisk przydziel instruktora ze stanu jednostki szkoleniowej.

Słuchacze podczas zajęć występują w kasku z osłoną twarzy, w kamizelce ochronnej i masce przeciwgazowej.

W trakcie prowadzenia zajęć z zagadnień nr 1-4 podziel słuchaczy na dwie grupy. Zmiana stanowisk poszczególnych grup następuje po osiągnieciu celu dydaktycznego i jest regulowana przez prowadzącego.

Zwróć uwagę na prawidłowość wydawanych komend oraz wykonywanych czynności. Zajęcia na stanowiskach prowadź do momentu prawidłowego opanowania przez wszystkich słuchaczy kształtowanych umiejętności. Po zakończeniu zajęć sprawdź rozładowanie broni i stan sprzętu oraz wyposażenia.

W ramach realizacji zagadnienia nr 5 zajęcia rozpocznij od przypomnienia warunków bezpieczeństwa. Zwróć uwagę na zakaz stosowania miotaczy wody w pobliżu urządzeń energetycznych wysokiego napięcia (linie przesyłowe, stacje transformatorów itp.). Następnie zorganizuj stanowisko użycia miotacza wody Tajfun I, Tajfun II lub Tajfun III. Do stanowiska miotacza wody przydziel instruktora ze stanu jednostki szkoleniowej lub jednostki wspomagającej realizację zajęć dydaktycznych.

Zrealizuj ze słuchaczami:

- stosowanie strumieni wody: uderzeniowego, poszerzonego, zaporowego,

- użycie urządzeń dodatkowych miotaczy wody Tajfun I, Tajfun II lub Tajfun III (dysze samoobrony i działka z wykorzystaniem

substancji barwiących i substancji łzawiących, zraszacze podwoziowe, zraszacze górne oraz system porozumiewawczy).

Zwróć uwagę na prawidłowość wydawanych komend oraz wykonywanych czynności. Zajęcia prowadź do momentu prawidłowego opanowania przez wszystkich słuchaczy kształtowanych umiejętności.

Po zakończeniu zajęć sprawdź stan sprzętu oraz wyposażenia.

Załącznik do tematu nr 8: Użycie technicznych środków wzmocnienia.

ĆWICZENIA I ZADANIA:

Strzelanie z pistoletu sygnałowego.

Cel: rama o wymiarach 1 x 1,5 metra (okno), umieszczone na wysokości co najmniej 1,5 metra

Odległość: 15 metrów

Ilość naboi: 5 sztuk

Czas: 120 sekund

Postawa: stojąca i klęcząca

Zaliczenie: co najmniej 3 trafienia w okno

Sposób przeprowadzenia strzelania: Strzelający na linii wyjściowej otrzymuje amunicję. Na komendę przechodzi na stanowisko strzeleckie. Po komendzie "ŁADUJ" przygotowuje pistolet do strzelania i przyjmuje postawę "GOTÓW". Na komendę "OGNIA" przyjmuje postawę strzelecką i wykonuje strzelanie.

UWAGA! Zaleca się strzelać oburącz w rękawicach ochronnych, w celu zabezpieczenia dłoni przed urazem.

Strzelanie z granatnika jednostrzałowego lub wielostrzałowego kal. 40 mm.

Cel: 5 chorągiewek ustawionych w prostokąt (kopertę) o wymiarach 30 x 20 metrów poprzecznie do osi strzału

Odległość: 50-75 metrów

Ilość naboi: 2 sztuki (nabój z gazem łzawiącym CS/1D lub nabój treningowy ze znacznikiem miejsca trafienia).

Czas: 60 sekund

Postawa: stojąca

Zaliczenie: trafienie jednym pociskiem w pole prostokąta

Sposób przeprowadzenia strzelania: Strzelający otrzymuje naboje na linii wyjściowej i przygotowuje się do strzelania. Na komendę "NA LINIĘ OGNIA - MARSZ" przechodzi na wyznaczone miejsce. Na komendę "GRANATNIK ŁADUJ" - ładuje granatnik i przyjmuje postawę strzelecką. Na zapowiedź komendy "CEL ZBIEGOWISKO. KIERUNEK GODZINA, KĄT...." - odbezpiecza granatnik. Na hasło "OGNIA" - strzela nabojami w kierunku celu.

UWAGA! Miotanie nabojami pod katem strzału mniejszym niż 30 stopni jest niedopuszczalne.

Rzut granatem hukowo-błyskowym lub granatem hukowo-gazowym.

Cel: 5 chorągiewek ustawionych w prostokąt (kopertę) o wymiarach 10 x 15 metrów poprzecznie do osi rzutu

Odległość: 20 metrów

Ilość granatów: 2 sztuki (granat hukowo-błyskowy lub granat hukowo-gazowy)

Czas: 60 sekund

Postawa: stojąca

Zaliczenie: trafienie co najmniej 1 granatem w pole prostokąta

Sposób przeprowadzenia rzutu: Rzuty granatem odbywają się pojedynczo. Policjant otrzymuje granaty i przechodzi na linię wyjściową. Na komendę prowadzącego "NA LINIĘ OGNIA- MARSZ", policjant przechodzi na stanowisko ogniowe, a następnie na komendę "PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO RZUTU GRANATEM" przygotowuje granat do rzutu wyjmując go z zasobnika. Na komendę "CEL ZBIEGOWISKO. GRANATEM RZUĆ" policjant odbezpiecza granat i rzuca go w kierunku celu.

Użycie plecakowego miotacza pieprzu PMP lub ręcznego miotacza pieprzu RMP-1000.

Cel: Tarcza TS-20

Odległość: 5-10 metrów

Postawa: stojąca

Zaliczenie: pokrycie substancją pola tarczy

Sposób przeprowadzenia użycia: Użycie plecakowego miotacza pieprzu PMP lub ręcznego

miotacza pieprzu RMP-1000 odbywa się pojedynczo. Policjant wyposażony w PMP lub RMP- 1000 przechodzi na linię wyjściową. Na komendę prowadzącego "NA LINIĘ OGNIA-MARSZ", policjant przechodzi na stanowisko ogniowe, a następnie na komendę "PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO UŻYCIA MIOTACZA (PMP/RMP)" przygotowuje miotacz, odkręcając zawory zabezpieczające lub wyjmując go z zasobnika. Na komendę "CEL ZBIEGOWISKO. MIOTACZ (PMP/RMP) NAPRZÓD" policjant używa miotacza w kierunku celu.

Użycie miotacza wody Tajfun I, Tajfun II lub Tajfun III.

Cel: pachołki drogowe lub tarcze strzeleckie 2 szt.

Odległość: nr 1-30 m, nr 2-50 m rozstawione pod kątem 30-40 stopni od osi pojazdu

Czas: 180 sekund

Zaliczenie: trafienie strumieniem wody w cel

Sposób przeprowadzenia użycia: Na komendę: "PRZYGOTOWAĆ MIOTACZ WODY" policjanci zajmują miejsca w pojeździe i przygotowują miotacz do użycia (uruchomienie pojazdu, uruchomienie pompy, opuszczenie kraty, rozłożenie działek). Na komendę "MIOTACZ - NAPRZÓD" miotacz przemieszcza się z linii wyjściowej na linię otwarcia ognia. Po komendzie np. "CEL AGRESYWNY TŁUM, GODZINA 12, ODLEGŁOŚĆ 30/50 METRÓW, STRUMIENIEM UDERZENIOWYM - NAPRZÓD" dowódca załogi powtarza komendę, a następnie policjanci kierują strumień wody w cel.

TEMAT nr 9: Prowadzenie doskonalenia zawodowego w zakresie użycia technicznych środków wzmocnienia

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować wybrane metody nauczania - uczenia się,

- omówić zasady budowy: konspektu, prezentacji multimedialnej,

- przygotować się do prowadzenia zajęć,

- prowadzić rzut granatem hukowo-błyskowym i hukowo-gazowym,

- prowadzić strzelanie z pistoletu sygnałowego,

- prowadzić strzelania z granatnika jednostrzałowego i wielostrzałowego kal. 40 mm,

- prowadzić zajęcia z użycia plecakowego miotacza pieprzu PMP i ręcznego miotacza pieprzu RMP-1000, - prowadzić zajęcia z zakresu obsługi i użycia miotacza wody typu Tajfun IV.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Wybrane metody nauczania i uczenia się.

2. Zasady przygotowywania i budowy wybranych pomocy dydaktycznych.

2wykładOmów pojęcie metod nauczania i dokonaj ich klasyfikacji. Następnie scharakteryzuj i przedstaw przydatność w procesie nauczania/uczenia się następujących metod:

- wykładu,

- pokazu,

- dyskusji,

- ćwiczenia.

Następnie przejdź do omawiania wybranych środków dydaktycznych poświęcając szczególną uwagę materiałom dydaktycznym (wzrokowe, słuchowe, wzrokowo-słuchowe), zawierającym treści nauczania, których odczytanie wymaga użycia określonego technicznego środka kształcenia (np. projektora multimedialnego). W dalszej części zajęć przedstaw zasady tworzenia prezentacji multimedialnych.

3. Przygotowanie się do prowadzenia zajęć.

4. Prowadzenie zajęć w oparciu o sporządzony konspekt.

6pogadanka, ćwiczeniaOmów przygotowanie się policjanta do przeprowadzenia zajęć. Zwróć uwagę na zapoznanie się z tematem zajęć, analizę literatury, wybór właściwej metody i miejsca prowadzenia zajęć, sporządzenie pomocy dydaktycznych i konspektu. W oparciu o uzyskane wiadomości zleć słuchaczom przygotowanie konspektu na wybrany temat. Po przygotowaniu konspektów, słuchacze poprowadzą na ich podstawie zajęcia. Na zakończenie przydziel policjantom tematy zajęć realizowanych w ramach zagadnień 5-9 i zleć sporządzenie konspektów.
5. Prowadzenie zajęć z rzutu granatem hukowo-błyskowym i hukowo-gazowym.

6. Prowadzenie strzelań z pistoletu sygnałowego.

7. Prowadzenie strzelań z granatnika jednostrzałowego i wielostrzałowego kal. 40 mm.

8. Prowadzenie zajęć z użycia plecakowego miotacza pieprzu PMP i ręcznego miotacza pieprzu RMP-1000.

9. Prowadzenie zajęć z zakresu obsługi i użycia miotacza wody typu Tajfun IV.

16ćwiczeniaZajęcia przeprowadź na poligonie w ciągu 2 dni szkoleniowych. Omów szczegółowo warunki bezpieczeństwa obowiązujące podczas strzelań i rzutów granatami. W każdym dniu poligonowym podziel uczestników kursu na dwie grupy realizując naprzemiennie następujące zagadnienia:

a) zaliczenie ze strzelań i rzutów granatami oraz użycia plecakowego miotacza pieprzu PMP i ręcznego miotacza pieprzu RMP-1000, b) zaliczenie z zastosowania miotacza wody typu Tajfun IV.

W trakcie prowadzenia zajęć z zagadnień nr 5-8 omów rodzaje strzelań, rzuty granatami, postawy strzeleckie. Określ wpływ warunków atmosferycznych na skuteczność użycia granatów hukowo-błyskowych, hukowo-gazowych, amunicji do granatników, plecakowego miotacza pieprzu PMP i ręcznego miotacza pieprzu RMP-1000.

Następnie zorganizuj dwa stanowiska szkoleniowe do prowadzenia strzelań i rzutów granatami oraz używania chemicznych środków obezwładniających, wyposażając je zgodnie z założeniami określonymi w dokumencie stanowiącym załącznik do tematu nr 8.

Stanowisko nr 1 - rzut granatem hukowo-błyskowym i granatem hukowo-gazowym oraz użycie plecakowego miotacza pieprzu PMP i ręcznego miotacza pieprzu RMP 1000.

Stanowisko nr 2 - strzelanie z pistoletu sygnałowego oraz strzelanie z granatnika jednostrzałowego i granatnika wielostrzałowego kal. 40 mm. Do każdego ze stanowisk przydziel instruktora jednostki szkoleniowej. Słuchacze podczas zajęć występują w kasku z osłoną twarzy i kamizelce ochronnej, z pałką szturmową i maską przeciwgazową.

W trakcie prowadzenia zajęć z zagadnień nr 5-8 słuchaczy podziel na dwie grupy. Zmiana stanowisk poszczególnych grup następuje po osiągnięciu celu dydaktycznego i jest regulowana przez prowadzącego. Zwróć uwagę na prawidłowość wydawanych komend oraz wykonywanych czynności. Zajęcia na stanowiskach prowadź do momentu prawidłowego opanowania przez wszystkich słuchaczy kształtowanych umiejętności. Po zakończeniu zajęć sprawdź rozładowanie broni i stan sprzętu oraz wyposażenia.

W ramach realizacji zagadnienia nr 9 zajęcia rozpocznij od przypomnienia warunków bezpieczeństwa. Zwróć uwagę na zakaz stosowania miotaczy wody w pobliżu urządzeń energetycznych wysokiego napięcia (linie przesyłowe, stacje transformatorów itp.).

Następnie zorganizuj stanowisko użycia miotacza wody Tajfun IV. Do stanowiska miotacza wody przydziel instruktora jednostki szkoleniowej lub jednostki wspomagającej realizację zajęć dydaktycznych.

Zrealizuj ze słuchaczami:

- stosowanie strumieni wody: uderzeniowego, poszerzonego, zaporowego, zwartego oraz rozproszonego,

- użycie urządzeń dodatkowych miotacza wody Tajfun IV (układ obronny i działek z wykorzystaniem substancji barwiących, substancji łzawiących i pianotwórczych, układ gaszący, linia szybkiego natarcia z prądownicą oraz aktywna linia samogasząca).

Zwróć uwagę na prawidłowość wydawanych komend oraz wykonywanych czynności. Zajęcia prowadź do momentu prawidłowego opanowania przez wszystkich słuchaczy kształtowanych umiejętności. Po zakończeniu zajęć sprawdź stan sprzętu oraz wyposażenia.

TEMAT nr 10: Pojęcie konfliktu i elementy psychologii tłumu

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować konflikt i jego rodzaje,

- omówić fazy wystąpienia konfliktu i wymienić style jego rozwiązywania,

- scharakteryzować zachowanie jednostki ludzkiej w kontekście funkcjonowania tłumu.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Konflikt, j ego rodzaj e i ich przyczyny.

2. Sposoby reagowania na sytuacje konfliktowe.

3. Elementy psychologii tłumu.

2wykład, dyskusjaOmów pojęcie konfliktu, jego rodzaje i wskaż ich przyczyny. Omów fazy wystąpienia konfliktu, style rozwiązywania konfliktów oraz przedstaw pięć strategii relacyjnych:

a) rywalizacja,

b) współdziałanie,

c) unikanie,

d) kompromis,

e) akomodacja.

Omów ze słuchaczami na czym polega pseudo-rozwiązywanie konfliktów.

Następnie omów i przedyskutuj ze słuchaczami jakie zagrożenia mogą wystąpić podczas zabezpieczenia przez Policję zgromadzeń i demonstracji w kontekście funkcjonowania tłumu i związanego z nim szeregu zachowań jednostki ludzkiej.

1 Załącznik dodany przez § 1 decyzji nr 220 z dnia 17 czerwca 2022 r. (Dz.Urz.KGP.2022.205) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 czerwca 2022 r.