Program kursu specjalistycznego dla instruktorów strzelań policyjnych w jednostkach i komórkach antyterrorystycznych oraz jednostkach szkoleniowych Policji.
Dz.Urz.KGP.2013.57
Akt obowiązującyDECYZJA 321
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 1 sierpnia 2013 r.
w sprawie programu kursu specjalistycznego dla instruktorów strzelań policyjnych w jednostkach i komórkach antyterrorystycznych oraz jednostkach szkoleniowych Policji
ZAŁĄCZNIK
Program kursu specjalistycznego dla instruktorów strzelań policyjnych w jednostkach i komórkach antyterrorystycznych oraz jednostkach szkoleniowych Policji
Program kursu specjalistycznego dla instruktorów strzelań policyjnych w jednostkach i komórkach antyterrorystycznych oraz jednostkach szkoleniowych Policji
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Wnioskodawca
3. Katalog zadań, do realizacji których program ma przygotować
4. Kryteria formalne kandydatów kierowanych na kurs. System naboru
5. Czas trwania kursu
6. System prowadzenia kursu
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny i czas realizacji
9. Organizacja zajęć
10. Zasady oceniania i sposób zakończenia kursu
II. ZESTAWIENIE BLOKÓW ZAGADNIENIOWYCH
1. Egzamin wstępny
2. Wybrane elementy metodyki szkolenia strzeleckiego
3. Standaryzacja wiedzy i umiejętności strzeleckich
4. Warsztatowa prezentacja zajęć
5. Egzamin instruktorski
III. KATALOG ZADAŃ STRZELECKICH*
IV. LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO
* Za zgodą dyrektora komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach antyterrorystycznych, na wniosek kierownika jednostki szkoleniowej Policji, w której realizowany jest program kursu, można realizować inne rodzaje strzelań, uwzględniając jednak etapy stopniowania trudności umiejętności strzeleckich.
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Program kursu specjalistycznego dla instruktorów strzelań policyjnych w jednostkach i komórkach antyterrorystycznych oraz jednostkach szkoleniowych Policji.
2. Wnioskodawca
Biuro Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji.
3. Katalog zadań, do realizacji których program ma przygotować
Absolwent kursu uzyska wiedzę i umiejętności w zakresie przygotowania, planowania, organizowania, prowadzenia i dokumentowania szkolenia strzeleckiego, w tym:
1) procesu doskonalenia zawodowego z policjantami w strzelaniu z broni palnej będącej na uzbrojeniu Policji;
2) zajęć teoretycznych i praktycznych z zakresu obsługi i użycia innych rodzajów broni z policjantami, nieposiadającymi przedmiotowego przeszkolenia;
3) programowych szkoleń strzeleckich i sprawdzianów strzeleckich z policjantami na podstawie wytycznych kierownika komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach kadr i szkolenia;
4) zawodów w strzelaniach policyjnych.
4. Kryteria formalne kandydatów kierowanych na kurs. System naboru
Na kurs są kierowani policjanci przewidziani do pełnienia funkcji instruktora strzelań policyjnych w jednostkach i komórkach antyterrorystycznych, etatowych komórkach realizacyjnych KSP, KWP, CBŚ oraz jednostkach szkoleniowych Policji i posiadający przeszkolenie z zakresu pierwszej pomocy.
Jednostka szkoleniowa Policji organizująca kurs przeprowadza kwalifikację słuchaczy w ramach egzaminu wstępnego, który polega na prawidłowym i skutecznym wykonaniu strzelania kwalifikacyjnego:
Broń: | pistolet maszynowy i pistolet |
Cel: | tarcza TS - 9 |
Odległość: | 15 metrów i 7 metrów |
Czas: | 45 sekund |
Liczba naboi: | 12 sztuk (pistolet - 1 magazynek - 6 sztuk, PM - 1 magazynek - 6 sztuk) |
Postawa wyjściowa: | "BEZPIECZNA DOLNA" |
Postawa strzelecka: | stojąca obniżona |
Zaliczenie: | 12 trafień w pole punktowe tarczy |
Sposób przeprowadzania strzelania: strzelający stoi w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" naprzeciw tarczy w odległości 15 metrów. Pistolet przeładowany w kaburze, pistolet maszynowy przeładowany, odbezpieczony. Na komendę "OGNIA" oddaje strzały do celu ogniem pojedynczym. Po wyczerpaniu amunicji dokonuje awaryjnej wymiany broni i przemieszcza się na linie 7 metrów, następnie oddaje strzały do wyczerpania amunicji. |
Warunki strzelania kwalifikacyjnego:
1) do udziału w egzaminie wstępnym w jednostce szkoleniowej Policji realizującej kurs planuje się 20-osobowe grupy kandydatów;
2) do kursu kwalifikuje się wszystkich kandydatów, którzy zaliczyli strzelanie kwalifikacyjne;
3) w przypadku zakwalifikowania więcej niż 16 kandydatów o udziale w kursie decyduje krótszy czas strzelania kwalifikacyjnego oraz dobór losowy w przypadku identycznego czasu;
4) kandydaci z grupy przekraczającej limit 16 uczestników kursu z zaliczonym strzelaniem kwalifikacyjnym będą wpisywani na listę uczestników kolejnej edycji kursu;
5) liczba kandydatów na kurs zostaje pomniejszona o liczbę osób, która wcześniej została zakwalifikowana na kurs;
6) warunkiem dopuszczenia kandydata do egzaminu wstępnego jest posiadanie następujących elementów wyposażenia:
a) pistolet z dwoma magazynkami,
b) kabura do pistoletu,
c) dwie ładownice na magazynki lub ładownica podwójna,
d) pistolet maszynowy,
e) dwa magazynki do pistoletu maszynowego,
f) kamizelka taktyczna na oporządzenie,
g) ochraniacze wzroku,
h) ochraniacze słuchu,
i) stoper,
j) umundurowanie ćwiczebne (kompletne - odpowiednie do pory roku).
Egzamin wstępny przeprowadza komisja egzaminacyjna złożona z instruktorów strzelań policyjnych wyznaczonych do prowadzenia kursu przez kierownika jednostki szkoleniowej Policji.
5. Czas trwania kursu
Kurs trwa 15 dni, liczba godzin lekcyjnych liczonych w 45-minutowych jednostkach nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie. Całkowity czas kursu wynosi 119 godzin lekcyjnych.
Na całkowity wymiar kursu składają się:
Czas realizacji w godz. lekcyjnych | |
Rozpoczęcie kursu, zapoznanie z programem kursu | 1 |
Egzamin wstępny | 2 |
Zajęcia programowe | 94 |
Zaliczenie bloków zagadnieniowych | 3 |
Egzamin instruktorski | 18 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem: | 119 |
6. System prowadzenia kursu
Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym. Na czas trwania kursu jego uczestnicy kwaterowani są w jednostce szkoleniowej Policji.
Zajęcia dydaktyczne realizowane są w układzie dziennym od poniedziałku do piątku włącznie.
Wskazywane w programie metody realizacji zajęć są proponowane jako optymalne do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia. Prowadzący zajęcia może dokonać doboru innej metody, jeżeli zagwarantuje ona osiągnięcie zakładanych celów szkoleniowych.
Kurs prowadzony jest maksymalnie z 16-osobową grupą zakwalifikowanych słuchaczy.
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Zajęcia programowe realizowane są przez trzech instruktorów strzelań policyjnych:
1) instruktora z jednostki szkoleniowej Policji, która organizuje kurs;
2) dwóch instruktorów policyjnych z jednostek i komórek antyterrorystycznych, etatowych komórek realizacyjnych KSP, KWP, CBŚ delegowanych do czasowego pełnienia służby na czas trwania kursu.
Kierownik jednostki szkoleniowej Policji, w której prowadzony jest kurs, może zwiększyć liczbę instruktorów o osoby, których wiedza i doświadczenie pozwoli na prawidłową realizację kursu.
Komendanci wojewódzcy (Stołeczny) Policji, dyrektor komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach antyterrorystycznych, dyrektor CBŚ na wniosek kierownika jednostki szkoleniowej Policji, która organizuje kurs, zapewnią udział osoby wskazanej do prowadzenia zajęć.
Do realizacji wyodrębnionych zagadnień można wyznaczyć więcej niż dwie osoby, jeśli ich udział jest uzasadniony treściami programowymi. Podział 45-minutowych jednostek w układzie dziennym oraz regulacja przerw mają być zgodne z programem nauczania i dostosowane przez prowadzących zajęcia do dynamiki oraz efektów pracy grupy.
Dopuszczalne jest, podczas prowadzenia zajęć, regulowanie czasu rozpoczynania przerw w sposób zapewniający optymalne osiągniecie zakładanych celów kształcenia. Decyzję w tym zakresie podejmują osoby prowadzące zajęcia.
8. Zakres tematyczny i czas realizacji
Nazwa bloku zagadnieniowego | Nazwa tematu | Zagadnienia | Czas realizacji |
I. Egzamin wstępny | 1. Wstępna weryfikacja umiejętności strzeleckich. | 1. Strzelanie kwalifikacyjne. Rozpoczęcie kursu. | 3 godz. |
II. Wybrane elementy metodyki szkolenia strzeleckiego | 1. Szkolenie strzeleckie w Policji. | 1. Podstawy prawne, cel i zasady organizacji szkolenia strzeleckiego w Policji. 2. Zakres strzeleckich szkoleń doskonalących z policjantami. | 2 godz. |
2. Rola instruktora w procesie doskonalenia strzeleckiego policjantów. | 1. Podstawowe obowiązki i zadania instruktora strzelań policyjnych. | 2 godz. | |
3. Bezpieczeństwo prowadzenia zajęć szkoleniowych. | 1. Obowiązki instruktora i innych uczestników zajęć. | 1 godz. | |
4. Podstawy metodyki szkolenia strzeleckiego. | 1. Elementy metodyki szkolenia i doskonalenia strzeleckiego policjantów. 2. System oceniania w szkoleniu strzeleckim. | 7 godz. | |
Zaliczenie bloku zagadnieniowego. | 1 godz. | ||
III. Standaryzacja wiedzy i umiejętności instruktora | 1. Posługiwanie się bronią i amunicją będącą na uzbrojeniu Policji. | 1. Amunicja strzelecka stosowana w Policji. 2. Broń palna. 3. Podstawowe elementy skutecznego strzelania z broni palnej. 4. Rodzaje strzelań i ich specyfika. 5. Elementy techniki i taktyki strzelania. | 16 godz. |
2. Prowadzenie dokumentacji szkoleniowej. | 1. Wypracowanie wzorcowej dokumentacji instruktorskiej. 2. Opracowanie i sporządzenie konspektów oraz innej dokumentacji szkoleniowej. | 7 godz. | |
Zaliczenie bloku zagadnieniowego. | 1 godz. | ||
IV. Warsztatowa prezentacja zajęć | 1. Prezentacja zajęć teoretycznych. | 1. Prezentacja zajęć z zakresu budowy i działania broni palnej. 2. Prezentacja zajęć z zakresu posługiwania się bronią palną. | 16 godz. |
1. Prezentacja zajęć praktycznych. | 1. Realizacja strzelań z broni palnej o zmieniającym się stopniu trudności. | 43 godz. | |
Zaliczenie bloku zagadnieniowego. | 1 godz. | ||
V. Egzamin instruktorski | 1. Egzamin wiedzy i umiejętności instruktorskich. | 1. Ocena sposobu prowadzenia zajęć zgodnie z założeniami. Zakończenie kursu. | 19 godz. |
Razem: | 119 godz. |
9. Organizacja zajęć
Podstawę sprawnej realizacji programu kursu stanowi szczegółowa korelacja czasowa, którą przedstawiono w tabelach:
1) nr 1 (korelacja zajęć programowych);
2) nr 2 (korelacja bloku zagadnieniowego IV/1 i 2);
3) nr 3 (korelacja bloku zagadnieniowego V/1).
Rodzaje strzelań oraz ilość amunicji przeznaczona do realizacji zajęć przedstawiona została w tabeli nr 4.
Tabela nr 1.
Godz. lekcyjne | Dzień 1 (Pn.) | Dzień 2 (Wt.) | Dzień 3 (Śr.) | Dzień 4 (Czw.) | Dzień 5 (Pt.) |
1. | I/1/1 | II/4/1 | III/1/1 | III/1/4 | III/2/1 |
2. | I/1/1 | II/4/1 | III/1/1 | III/1/5 | III/2/1 |
3. | Rozp. kursu | II/4/1 | III/1/2 | III/1/5 | III/2/2 |
4. | II/1/1 | II/4/1 | III/1/2 | III/1/5 | III/2/2 |
5. | II/1/2 | II/4/1 | III/1/2 | III/1/5 | III/2/2 |
6. | II/2/1 | II/4/1 | III/1/2 | III/1/5 | III/2/2 |
Przerwa obiadowa | Przerwa obiadowa | Przerwa obiadowa | Przerwa obiadowa | Przerwa obiadowa | |
7. | II/2/1 | II/4/1 | III/1/3 | III/1/5 | III/2/2 |
8. | II/3/1 | II (Zaliczenie) | III/1/4 | III/1/5 | III (Zaliczenie) |
Godz. lekcyjne | Dzień 6 (Pn.) | Dzień 7 (Wt.) | Dzień 8 (Śr.) | Dzień 9 (Czw.) | Dzień 10 (Pt.) |
1. | IV/1/1 | IV/1/2 | IV/2/1 | IV/2/1 | IV/2/1 |
2. | IV/1/1 | IV/1/2 | IV/2/1 | IV/2/1 | IV/2/1 |
3. | IV/1/1 | IV/1/2 | IV/2/1 | IV/2/1 | IV/2/1 |
4. | IV/1/1 | IV/1/2 | IV/2/1 | IV/2/1 | IV/2/1 |
5. | IV/1/2 | IV/1/2 | IV/2/1 | IV/2/1 | IV/2/1 |
6. | IV/1/2 | IV/1/2 | IV/2/1 | IV/2/1 | IV/2/1 |
Przerwa obiadowa | Przerwa obiadowa | Przerwa obiadowa | Przerwa obiadowa | Przerwa obiadowa | |
7. | IV/1/2 | IV/1/2 | IV/2/1 | IV/2/1 | IV/2/1 |
8. | IV/1/2 | IV/1/2 | IV/2/1 | IV/2/1 | IV/2/1 |
Godz. lekcyjne | Dzień 11 (Pn.) | Dzień 12 (Wt.) | Dzień 13 (Śr.) | Dzień 14 (Czw.) | Dzień 15 (Pt.) |
1. | IV/2/1 | IV/2/1 | IV/2/1 | V/1/2 | V/1/2 |
2. | IV/2/1 | IV/2/1 | IV/2/1 | V/1/2 | V/1/2 |
3. | IV/2/1 | IV/2/1 | IV/2/1 | V/1/2 | V/1/2 |
4. | IV/2/1 | IV/2/1 | IV (Zaliczenie) | V/1/2 | V/1/2 |
5. | IV/2/1 | IV/2/1 | V/1/1 | V/1/2 | V/1/2 |
6. | IV/2/1 | IV/2/1 | V/1/1 | V/1/2 | V/1/2 |
Przerwa obiadowa | Przerwa obiadowa | Przerwa obiadowa | Przerwa obiadowa | Przerwa obiadowa | |
7. | IV/2/1 | IV/2/1 | V/1/2 | V/1/2 | Zak. kursu |
8. | IV/2/1 | IV/2/1 | V/1/2 | V/1/2 |
Tabela nr 2.
Prezentacja prowadzenia zajęć dydaktycznych | Czas realizacji w minutach | |||
Przygotowanie | Prezentacja | Omówienie | Ogółem | |
Budowa i działanie broni palnej oraz posługiwanie się bronią palną | ||||
Budowa i zasady działania broni palnej krótkiej. Rodzaje amunicji. | 5 | 30 | 10 | 45 |
Budowa, rodzaje, zasady działania pistoletów maszynowych, karabinków automatycznych. Rodzaje amunicji. | 5 | 30 | 10 | 45 |
Budowa i zasady działania strzelb gładkolufowych, granatnika. Rodzaje amunicji. | 5 | 30 | 10 | 45 |
Budowa i zasady działania karabinów wyborowych, karabinków szturmowych. Rodzaje amunicji. | 5 | 30 | 10 | 45 |
Chwyt broni, zgrywanie przyrządów celowniczych, praca na języku spustowym (najczęstsze błędy). | 5 | 30 | 10 | 45 |
Postawy strzeleckie z bronią, przeładowanie broni, dobycie przeładowanej broni. Obroty z bronią. | 5 | 30 | 10 | 45 |
Zacięcia w broni, ich usuwanie, awaryjna wymiana magazynka, wymiana magazynka w akcji. | 5 | 30 | 10 | 45 |
Sposoby i przyczyny wymiany taktycznej broni. | 5 | 30 | 10 | 45 |
Sposoby poruszania się z bronią (pistolet, pistolet maszynowy). | 5 | 30 | 10 | 45 |
Sposoby strzelania zza osłon i w postawach nietypowych. | 5 | 30 | 10 | 45 |
Strzelanie w warunkach ograniczonej widoczności z wykorzystaniem oświetlenia taktycznego z pistoletu, pistoletu maszynowego. | 5 | 30 | 10 | 45 |
Strzelanie z przemieszczeniem linii celowania, do celów przemieszczających, ukazujących się, strzelanie do kilku celów. | 5 | 30 | 10 | 45 |
Strzelanie w ruchu i poruszanie się z bronią w tłumie. | 5 | 30 | 10 | 45 |
Dobycie i strzelanie z broni po cywilnemu. Strzelanie z broni przez rannego policjanta. | 5 | 30 | 10 | 45 |
Zajęcia kompleksowe z wykorzystaniem pistoletu maszynowego i pistoletu. | 5 | 30 | 10 | 45 |
Obsługa i użycie broni gładkolufowej. | 5 | 30 | 10 | 45 |
Ogółem: | Minut: | 720 | ||
Godzin lekcyjnych: | 16 | |||
Strzelania z broni palnej o zmieniającym się stopniu trudności | ||||
Zadanie nr 1 | 10 | 90 | 20 | 120 |
Zadanie nr 2 | 10 | 90 | 20 | 120 |
Zadanie nr 3 | 10 | 90 | 20 | 120 |
Zadanie nr 4 | 10 | 90 | 20 | 120 |
Zadanie nr 5 | 10 | 90 | 20 | 120 |
Zadanie nr 6 | 10 | 90 | 20 | 120 |
Zadanie nr 7 | 10 | 90 | 20 | 120 |
Zadanie nr 8 | 10 | 90 | 20 | 120 |
Zadanie nr 9 | 10 | 90 | 20 | 120 |
Zadanie nr 10 | 10 | 90 | 20 | 120 |
Zadanie nr 11 | 10 | 90 | 20 | 120 |
Zadanie nr 12 | 10 | 90 | 20 | 120 |
Zadanie nr 13 | 10 | 90 | 20 | 120 |
Zadanie nr 14 | 10 | 95 | 20 | 125 |
Zadanie nr 15 | 10 | 95 | 20 | 125 |
Zadanie nr 16 | 10 | 95 | 20 | 125 |
Ogółem: | Minut: | 1935 | ||
Godzin lekcyjnych: | 43 |
Tabela nr 3.
Egzamin instruktorski (z zakresu umiejętności) | Czas realizacji w minutach | ||
Przygotowanie | Prezentacja | Ogółem | |
Zadanie egzaminacyjne nr 1 | 10 | 80 | 90 |
Zadanie egzaminacyjne nr 2 | 10 | 80 | 90 |
Zadanie egzaminacyjne nr 3 | 10 | 80 | 90 |
Zadanie egzaminacyjne nr 4 | 10 | 80 | 90 |
Zadanie egzaminacyjne nr 5 | 10 | 80 | 90 |
Zadanie egzaminacyjne nr 6 | 10 | 80 | 90 |
Zadanie egzaminacyjne nr 7 | 10 | 80 | 90 |
Zadanie egzaminacyjne nr 8 | 10 | 80 | 90 |
Ogółem: | Minut: | 720 | |
Godzin lekcyjnych: | 16 |
Tabela nr 4.
Blok zagad./nr tematu | Numer zadania | Rodzaj strzelania | Numer strzelania* | Wzór/model broni palnej | Ilość amunicji do realizacji zajęć | ||
I/1 | szybkie | kwalifikacyjne (PM-P) | pistolet maszynowy, Glock/P-99 | 250 | |||
Razem: | 250 | ||||||
IV/2 | 1 | statyczne | 1 (P), 2 (P) | Glock/P-99 | 300 | ||
2 | szybkie | 1(P) | Glock/P-99 | 200 | |||
3 | szybkie | 2 (P) lub 3 (P) 1 (PM) lub 2 (PM) | Glock/P-99, pistolet maszynowy | 200 | |||
4 | szybkie | 4 (P), 5 (P) 1 (PM-P) | Glock/P-99, pist. maszynowy i pistolet | 250 | |||
5 | szybkie | 2 (PM-P) | pist. maszynowy i pistolet | 200 | |||
6 | szybkie | 3 (PM-P) | pist. maszynowy i pistolet | 200 | |||
7 | dynamiczne | 1 (P) 1 (PM) | Glock/P-99, pistolet maszynowy | 250 | |||
8 | sytuacyjne | 1 (P), 2 (P) | Glock/P-99 | 250 | |||
9 | sytuacyjne | 1 (PM) | pistolet maszynowy | 200 | |||
10 | sytuacyjne | 3 (P), 2 (PM) | Glock/P-99 pistolet maszynowy | 200 | |||
11 | dynamiczne | 1 (PM-P) | pist. maszynowy i pistolet | 200 | |||
12 | sytuacyjne | 4 (P), 5 (P), 6 (P) | Glock/P-99 | 300 | |||
13 | sytuacyjne | 7 (P) | Glock/P-99 | 200 | |||
14 | sytuacyjne | 3 (PM) | pistolet maszynowy | 200 | |||
15 | sytuacyjne | 1 (PM-P) | pist. maszynowy i pistolet | 250 | |||
16 | sytuacyjne | 1 (S) | Mossberg/Imperator | 200 | |||
Razem: | 3600 | ||||||
V/1 | 1-16 | Słuchacze losują zadania egzaminacyjne z katalogu zadań strzeleckich | 1800 | ||||
1-16 | |||||||
1-16 | |||||||
1-16 | |||||||
1-16 | |||||||
1-16 | |||||||
1-16 | |||||||
1-16 | |||||||
Razem: | 1800 | ||||||
OGÓŁEM: | 5650 |
* Za zgodą dyrektora komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach antyterrorystycznych, na wniosek kierownika jednostki szkoleniowej Policji, w której realizowany jest program kursu, można realizować inne rodzaje strzelań, uwzględniając jednak etapy stopniowania trudności umiejętności strzeleckich (strzelanie: szybkie, dynamiczne, sytuacyjne).
10. Zasady oceniania i sposób zakończenia kursu
Przy egzaminie i zaliczeniu bloku zagadnieniowego, a także przy sprawdzaniu wiedzy i umiejętności w trakcie realizacji kursu stosuje się dwa rodzaje ocen:
1) szczegółowe, w skali sześciostopniowej:
a) 6 - wyróżniająca,
b) 5 - bardzo dobra,
c) 4 - dobra,
d) 3 - poprawna,
e) 2 - dopuszczająca,
f) 1 - niedostateczna;
2) uogólnione:
a) zaliczono (zal.),
b) nie zaliczono (nzal.).
Warunkiem ukończenia kursu jest aktywne i systematyczne uczestniczenie w zajęciach przewidzianych programem nauczania, uzyskanie zaliczeń z poszczególnych bloków tematycznych i pozytywnej oceny z egzaminu instruktorskiego.
W przypadku nieobecności na zajęciach programowych słuchacz ma obowiązek uzupełnić wiedzę i umiejętności w trakcie konsultacji, bądź w innym terminie wskazanym przez prowadzącego zajęcia.
Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego instruktora strzelań policyjnych z wynikiem ogólnym stanowiącym średnią arytmetyczną z zaliczeń oraz ocenę z egzaminu instruktorskiego.
II.
ZESTAWIENIE BLOKÓW ZAGADNIENIOWYCH
ZESTAWIENIE BLOKÓW ZAGADNIENIOWYCH
NAZWA BLOKU ZAGADNIENIOWEGO | NAZWA TEMATU | CZAS I SPOSÓB REALIZACJI | ||||
Ogółem liczba godz. lekcyjnych tematu | Metoda zajęć: | Razem godz. lekcyjnych bloku zagadn. | ||||
podające | aktywizujące | |||||
I. Egzamin wstępny | 1.Wstępna weryfikacja umiejętności strzeleckich. | 2 | 3 | |||
Rozpoczęcie kursu. | 1 | |||||
II. Wybrane elementy metodyki szkolenia strzeleckiego | 1.Szkolenie strzeleckie w Policji. | 2 | 2 | - | 13 | |
2.Rola instruktora w procesie doskonalenia strzeleckiego policjantów. | 2 | 2 | - | |||
3.Bezpieczeństwo prowadzenia zajęć szkoleniowych. | 1 | 1 | - | |||
4.Podstawy metodyki szkolenia strzeleckiego. | 7 | 7 | - | |||
Zaliczenie bloku zagadnieniowego. | 1 | |||||
III. Standaryzacja wiedzy i umiejętności instruktora | 1.Posługiwanie się bronią i amunicją będącą na uzbrojeniu Policji. | 16 | 4 | 12 | 24 | |
2.Prowadzenie dokumentacji szkoleniowej. | 7 | - | 7 | |||
Zaliczenie bloku zagadnieniowego | 1 | |||||
IV. Warsztatowa prezentacja zajęć | 1.Prezentacja zajęć teoretycznych. | 16 | - | 16 | 60 | |
2.Prezentacja zajęć praktycznych. | 43 | - | 43 | |||
Zaliczenie bloku zagadnieniowego | 1 | |||||
V. Egzamin instruktorski | Egzamin wiedzy i umiejętności instruktorskich. | 18 | 19 | |||
Zakończenie kursu. | 1 | |||||
OGÓŁEM: | 119 godz. |
TEMAT NR 1: Wstępna weryfikacja umiejętności strzeleckich.
CELE: Kandydat wykaże się umiejętnościami strzeleckimi, kwalifikującymi go do udziału w kursie.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Strzelanie kwalifikacyjne. | 2 | Egzamin | Przeprowadzenie strzelania kwalifikacyjnego mającego na celu określenie poziomu umiejętności strzeleckich. Wyłonienie uczestników kursu. |
Rozpoczęcie kursu. | 1 |
BLOK ZAGADNIENIOWY NR II. WYBRANE ELEMENTY METODYKI SZKOLENIA STRZELECKIEGO.
TEMAT NR 1: Szkolenie strzeleckie w Policji.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wskazać podstawy prawne, cel i zasady organizacji szkolenia strzeleckiego w Policji,
- omówić zakres szkolenia strzeleckiego z policjantami jednostki organizacyjnej Policji.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Podstawy prawne, cel i zasady organizacji szkolenia strzeleckiego w Policji. | 1 | Wykład | 1. Zbiór przepisów prawnych dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów. 2. Programy szkolenia dla jednostek szkoleniowych Policji. 3. Wytyczne w sprawie określenia zakresu szkolenia strzeleckiego oraz trybu i organizacji sprawdzianów strzeleckich. 4. Cel szkolenia strzeleckiego. 5. Zasady organizacji szkolenia strzeleckiego: 1) zasadnicze szkolenie strzeleckie w ramach szkolenia zawodowego podstawowego policjantów; 2) doskonalenie strzeleckie policjantów; a) w jednostkach organizacyjnych Policji; b) w ramach realizacji programów kursów specjalistycznych i doskonalących w jednostkach szkoleniowych Policji. |
2. | Zakres strzeleckich szkoleń doskonalących z policjantami. | 1 | Wykład | 1. Indywidualne treningi policjantów jednostki w strzelaniu z broni palnej krótkiej, nadzorowane przez instruktorów. 2. Programowe szkolenia strzeleckie i okresowe sprawdziany strzeleckie z policjantami w strzelaniu z broni palnej krótkiej. 3. Programowe szkolenia strzeleckie i sprawdziany strzeleckie z policjantami jednostki użytkującymi broń gładkolufową, pistolety maszynowe i karabinki automatyczne. 4. Szkolenia specjalistyczne dotyczące obsługi i użycia innych rodzajów broni z policjantami poszczególnych służb, podlegającymi obowiązkowi przeszkolenia. 5. Okresowe i doraźne szkolenia doskonalące z policjantami jednostki w zakresie: 1) przepisów regulujących użycie broni palnej i sytuacyjnej procedury użycia broni palnej; 2) wykorzystania broni palnej do innych celów; 3) zasad użytkowania broni palnej przydzielonej do celów służbowych; 4) zasad bezpiecznego użytkowania i posługiwania się bronią palną oraz warunków bezpieczeństwa podczas szkoleń z wykorzystaniem broni palnej; 5) podstaw budowy i działania broni palnej przydzielonej do celów służbowych; 6) podstaw budowy, działania oraz zasad bezpiecznego posługiwania się i strzelania z nowych wzorów (modeli) broni palnej wprowadzonych na uzbrojenie Policji; 7) amunicji stosowanej w Policji, skutków działania pocisków na organizm ludzki, przeszkody budowlane (PIK) i użytkowania osłon balistycznych; 8) doraźnego postępowania przy zranieniach postrzałowych; 9) przepisów regulujących posiadanie broni palnej przez podmioty prawne i osoby fizyczne. 6. Zawody w strzelaniach policyjnych. |
TEMAT NR 2: Rola instruktora w procesie doskonalenia strzeleckiego policjantów.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- omówić obowiązki i zadania instruktora strzelań policyjnych,
- sporządzić dokumentację wymaganą do przeprowadzenia strzelań policyjnych.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Podstawowe obowiązki i zadania instruktora strzelań policyjnych. | 2 | Wykład | 1. Współpraca z kierownikiem jednostki organizacyjnej Policji w zakresie planowania i organizacji doskonalących szkoleń strzeleckich z policjantami. 2. Współpraca w zespole z innymi instruktorami strzelań policyjnych, wyznaczonymi przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji do realizacji doskonalących szkoleń strzeleckich z policjantami. 3. Planowanie, organizowanie i przeprowadzanie doskonalących szkoleń strzeleckich z policjantami jednostki organizacyjnej Policji w określonym zakresie. 4. Opracowywanie i sporządzanie dokumentacji szkoleniowej: 1) roczny plan doskonalenia strzeleckiego; 2) harmonogram doskonalących szkoleń strzeleckich; 3) założenia organizacyjne realizacji szkoleń strzeleckich; 4) terminarz wykorzystania obiektów strzeleckich; 5) regulamin korzystania z obiektów strzeleckich; 6) zestawienie zapotrzebowania na środki transportu; 7) zbiorcze (roczne) zapotrzebowanie na amunicję; 8) wykaz pomocy i środków dydaktycznych do realizacji doskonalących szkoleń strzeleckich; 9) konspekty do realizacji doskonalących szkoleń strzeleckich; 10) roczne sprawozdanie z realizacji doskonalącego szkolenia strzeleckiego. 5. Prowadzenie dokumentacji szkoleniowej: 1) rejestr indywidualnych treningów strzeleckich policjantów jednostki; 2) dziennik szkoleń doskonalących policjantów jednostki; 3) arkusz szkolenia strzeleckiego; 4) druki bieżącego zapotrzebowania na amunicję i rozliczenia zużycia amunicji; 5) lista wyników strzelania. 6. Projektowanie, opracowywanie i użytkowanie środków dydaktycznych niezbędnych do prawidłowej realizacji doskonalących szkoleń strzeleckich. 7. Prowadzenie efektywnych zajęć szkoleniowych z wykorzystaniem broni palnej i amunicji w sposób zapewniający optymalne bezpieczeństwo uczestnikom szkolenia. |
TEMAT NR 3: Bezpieczeństwo prowadzenia zajęć szkoleniowych.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie znał i stosował:
- przepisy regulujące problematykę bezpiecznego prowadzenia zajęć ze szkolenia strzeleckiego,
- obowiązki uczestników zajęć ze szkolenia strzeleckiego.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Obowiązki instruktora i innych uczestników zajęć. | 1 | Wykład | 1. Zasady bezpieczeństwa zajęć w kontekście przepisów dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów oraz zasad wynikających z regulaminu strzelnicy. 2. Obowiązki instruktora: 1) przed rozpoczęciem strzelania; 2) w czasie strzelania; 3) po zakończeniu strzelania. 3. Obowiązki osób funkcyjnych. 4. Obowiązki organizatora zajęć szkoleniowych i instruktora w zakresie zapewnienia ich uczestnikom pierwszej pomocy. |
TEMAT NR 4: Podstawy metodyki szkolenia strzeleckiego.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wskazać elementy metodyki szkolenia i doskonalenia strzeleckiego policjantów,
- omówić system oceniania w szkoleniu strzeleckim.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Elementy metodyki szkolenia i doskonalenia strzeleckiego policjantów. | 6 | Wykład | Zasady kształcenia: - świadomego i aktywnego udziału szkolonych w procesie kształcenia, - poglądowości, - przystępności, - systemowości, - operatywności wiedzy, - wiązania teorii z praktyką, - trwałości wiedzy. Wybrane metody kształcenia: wykład, opis, metody symulacyjne, metody sytuacyjne, pokaz, ćwiczenie. Środki dydaktyczne w realizacji szkolenia strzeleckiego. Struktura zajęć szkoleniowych: część wstępna, część zasadnicza, część końcowa. Zasady budowy i sporządzania konspektu do zajęć: pojęcie konspektu, rodzaje konspektów, budowa konspektu. |
2. | System oceniania w szkoleniu strzeleckim. | 1 | Wykład | 1. Przepisy resortowe regulujące ocenianie. 2. Elementy składowe oceniania policjantów w szkoleniu strzeleckim w obszarach: - formalno-organizacyjnym, - przestrzegania zasad dyscypliny zajęć szkoleniowych, - przestrzegania zasad dot. umundurowania, uzbrojenia i elementów wyposażenia, - doskonalenia indywidualnych umiejętności strzeleckich, - przestrzegania zasad i warunków bezpieczeństwa, - poziom opanowania czynności obsługiwania broni, - poziom opanowania techniki strzeleckiej, - poziom stosowania elementów taktyki strzeleckiej, - poziom skuteczności strzelania. 3. Dokumentowanie ocen w szkoleniu strzeleckim: - podręczny arkusz oceny wykonania strzelania; - dziennik szkolenia; - arkusz szkolenia strzeleckiego policjanta; - charakterystyka policjanta w zakresie szkolenia strzeleckiego. Sytuacje wymagające od instruktora opisowej oceny uczestnika szkolenia w postaci notatki służbowej: - rażące naruszenie zasad bezpieczeństwa przez uczestnika kursu, - powtarzające się przejawy braku zdyscyplinowania uczestnika kursu, - powtarzające się przypadki niesprawnego działania broni (zacięć lub blokowania) oraz awaria broni, - stwierdzenie faktu użytkowania w służbie przeterminowanej amunicji, - inne sytuacje mające istotny wpływ na bezpieczeństwo i skuteczność użytkowania broni palnej przez policjanta w służbie. |
Zaliczenie bloku zagadnieniowego | 1 | Sprawdzian | Sposób oceniania ocena w skali 6 - 1. |
BLOK ZAGADNIENIOWY NR III. STANDARYZACJA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI INSTRUKTORA.
TEMAT NR 1: Posługiwanie się bronią i amunicją będącą na uzbrojeniu Policji.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- rozróżniać amunicję strzelecką stosowaną w Policji,
- posługiwać się bronią palną będącą na uzbrojeniu Policji,
- stosować elementy techniki i taktyki strzelania.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Amunicja strzelecka stosowana przez Policję. | 2 | Wykład | 1. Podział amunicji w szkoleniu strzeleckim. 2. Podstawowe wiadomości o mocy obalającej pocisku. 3. Charakterystyki techniczno-użytkowe amunicji stosowanej przez Policję. 4. Osłony balistyczne i ich stosowanie. |
2. | Broń palna. | 4 | Wykład, pokaz, ćwiczenia | Budowa i działanie: 1) pistoletów i rewolwerów; 2) pistoletów maszynowych i karabinków automatycznych; 3) karabinów wyborowych, strzelb gładkolufowych i innych rodzajów broni palnej, będących na uzbrojeniu Policji. |
3. | Podstawowe elementy skutecznego strzelania z broni palnej. | 1 | Wykład, pokaz | 1. Podstawowe elementy techniki strzeleckiej: 1) postawa strzelecka; 2) trzymanie broni; 3) zgranie przyrządów celowniczych; 4) praca na języku spustowym; 5) sposób oddychania; 6) wytrzymanie po strzale. 2. Oko dominujące. 3. Ręka wiodąca i wspomagająca. 4. Elementy mające wpływ na wybór rejonu celowania. |
4. | Rodzaje strzelań i ich specyfika. | 2 | Wykład, pokaz, ćwiczenia | 1. Strzelanie przygotowawcze. 2. Algorytm czynności składowych strzelania z broni palnej krótkiej: - statycznego; - szybkiego; - dynamicznego; - sytuacyjnego. 3. Algorytm czynności składowych strzelania z innych rodzajów broni palnej: - strzelby gładkolufowej; - pistoletu maszynowego; - karabinka automatycznego. |
5. | Elementy techniki i taktyki strzelania. | 7 | Pokaz, ćwiczenia | 1. Katalog podstawowych czynności obsługiwania i posługiwania się bronią palną krótką. 2. Katalog podstawowych czynności obsługiwania i posługiwania się: - pistoletem maszynowym, - karabinkiem automatycznym, - strzelbą gładkolufową, granatnikiem, - karabinem wyborowym, karabinkiem szturmowym. 3. Katalog podstawowych elementów taktycznych w strzelaniu z broni palnej: - wymiana jednostek broni, - działanie w przypadku zacięcia broni, - wymiana magazynków, - posługiwanie się bronią przez rannego policjanta, - oświetlanie celów oświetleniem taktycznym, latarką, - poruszanie się z bronią, - korzystanie z osłon, - w czasie działania zespołu policjantów, - wchodzenie do pomieszczeń. |
TEMAT NR 2: Prowadzenie dokumentacji szkoleniowej.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- sporządzić dokumentację dotyczącą szkolenia strzeleckiego,
- opracować konspekt do zajęć strzeleckich.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Wypracowanie wzorcowej dokumentacji instruktorskiej. | 2 | Ćwiczenia | 1. Decyzja kierownika jednostki w sprawie realizacji doskonalenia strzeleckiego policjantów jednostki. 2. Opracowanie, sporządzenie i wypełnianie: 1) rocznego planu doskonalenia strzeleckiego; 2) harmonogramu doskonalących szkoleń strzeleckich; 3) założeń organizacyjnych realizacji szkoleń strzeleckich; 4) terminarza wykorzystania obiektów strzeleckich; 5) regulaminu korzystania z obiektów strzeleckich; 6) zestawienia zapotrzebowania na środki transportu; 7) zbiorczego (rocznego) zapotrzebowania na amunicję; 8) wykazu pomocy i środków dydaktycznych do realizacji doskonalących szkoleń strzeleckich; 9) podręcznego arkusza wykonania strzelania; 10) rejestru indywidualnych treningów strzeleckich policjantów jednostki; 11) druków bieżącego zapotrzebowania na amunicję i rozliczenia zużycia amunicji; 12) sprawozdania rocznego ze szkoleń doskonalących; 13) zestawu uwag, spostrzeżeń i wniosków do sprawozdania. |
2. | Opracowanie i sporządzenie konspektów | 5 | Ćwiczenia | Konspekty do sporządzenia: 1. Warunki bezpieczeństwa podczas użytkowania broni palnej i w trakcie zajęć strzeleckich. 2. Budowa i rodzaje amunicji wykorzystywanej w Policji. 3. Budowa i zasady działania broni krótkiej. 4. Budowa, rodzaje i zasady działania pistoletów maszynowych i karabinków automatycznych. 5. Budowa i zasady działania strzelb gładkolufowych, granatnika. 6. Budowa i zasady działania karabinów wyborowych, karabinków szturmowych. 7. Chwyt broni, przeładowanie broni, zgrywanie przyrządów celowniczych, praca na języku spustowym (najczęstsze błędy). 8. Zacięcia broni i ich usuwanie, awaryjna wymiana magazynka, wymiana magazynka w akcji. 9. Sposoby i przyczyny wymiany taktycznej broni. 10. Sposoby poruszania się z bronią (pistolet, pistolet maszynowy). 11. Postawy strzeleckie z bronią, obroty z bronią. 12. Sposoby strzelania zza osłon i w postawach nietypowych, w warunkach ograniczonej widoczności z wykorzystaniem oświetlenia taktycznego z pistoletu, pistoletu maszynowego (latarki). 13. Strzelanie z przemieszczeniem linii celowania, do celów przemieszczających, ukazujących się, strzelanie do kilku celów. 14. Strzelanie w ruchu i poruszanie się z bronią w tłumie. 15. Dobycie i strzelanie z broni po cywilnemu. 16. Strzelanie z broni przez rannego policjanta. |
Zaliczenie bloku zagadnieniowego | 1 | Sprawdzenie i ocena dokumentacji sporządzonej przez słuchacza. Sposób oceniania: zal./nzal. |
BLOK ZAGADNIENIOWY NR IV. WARSZTATOWA PREZENTACJA ZAJĘĆ.
TEMAT NR 1: Prezentacja zajęć teoretycznych.
CELE: W ramach warsztatowej prezentacji zajęć szkoleniowych słuchacz będzie potrafił zaplanować, zorganizować i przeprowadzić zajęcia teoretyczne ze szkolenia strzeleckiego.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Prezentacja zajęć z zakresu budowy i działania broni palnej. | 4 | Ćwiczenia | Tematy do realizacji: 1. Budowa i zasady działania broni palnej krótkiej. Rodzaje amunicji. 2. Budowa, rodzaje, zasady działania pistoletów maszynowych i karabinków automatycznych. Rodzaje amunicji. 3. Budowa i zasady działania strzelb gładkolufowych, granatnika. Rodzaje amunicji. 4. Budowa i zasady działania karabinów wyborowych, karabinków szturmowych. Rodzaje amunicji. |
2. | Prezentacja zajęć z zakresu posługiwania się bronią palną. | 12 | Ćwiczenia | Tematy do realizacji: 1. Chwyt broni, zgrywanie przyrządów celowniczych, praca na języku spustowym (najczęstsze błędy). 2. Postawy strzeleckie z bronią, przeładowanie broni, dobycie przeładowanej broni. Obroty z bronią. 3. Zacięcia broni i ich usuwanie, awaryjna wymiana magazynka, wymiana magazynka w akcji. 4. Sposoby i przyczyny wymiany taktycznej broni. 5. Sposoby poruszania się z bronią (pistolet, pistolet maszynowy). 6. Sposoby strzelania zza osłon i w postawach nietypowych. 7. Strzelanie w warunkach ograniczonej widoczności z wykorzystaniem oświetlenia taktycznego z pistoletu, pistoletu maszynowego. 8. Strzelanie z przemieszczeniem linii celowania, do celów przemieszczających, ukazujących się, strzelanie do kilku celów. 9. Strzelanie w ruchu i poruszanie się z bronią w tłumie. 10. Dobycie i strzelanie z broni po cywilnemu. Strzelanie z broni przez rannego policjanta. 11. Zajęcia kompleksowe z wykorzystaniem pistoletu maszynowego i pistoletu. 12. Obsługa i użycie broni gładkolufowej. |
TEMAT NR 2: Prezentacja zajęć praktycznych.
CELE: W ramach warsztatowej prezentacji zajęć szkoleniowych słuchacz będzie potrafił zaplanować, zorganizować i przeprowadzić zajęcia praktyczne ze szkolenia strzeleckiego.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Realizacja strzelań z broni palnej o zmieniającym się stopniu trudności. | 43 | Ćwiczenia | Słuchacze losują do wykonania zadanie praktyczne z katalogu zadań strzeleckich. Strzelania są realizowane zgodnie z warunkami określonymi w katalogu zadań strzeleckich. |
Zaliczenie bloku zagadnieniowego IV | 1 | Sposób oceniania ocena w skali 6 - 1. |
BLOK ZAGADNIENIOWY NR V. EGZAMIN INSTRUKTORSKI.
TEMAT NR 1: Egzamin wiedzy i umiejętności instruktorskich.
Lp. | Zagadnienia | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Test wiedzy | 2 | Egzamin instruktorski | Warunkiem dopuszczenia słuchacza do egzaminu instruktorskiego jest uzyskanie wszystkich zaliczeń oraz pozytywnych ocen ze zrealizowanych treści programowych. Egzamin składa się z dwóch etapów: I etap - test wiedzy; II etap - test umiejętności. Każdy etap egzaminu musi być zaliczony na ocenę pozytywną. W przypadku testu wiedzy (jednokrotnego wyboru) składającego się z 60 pytań, ocenianych w skali od 0 do 1 punktu za każdą odpowiedź, warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie co najmniej 42 punktów. Sposób oceniania w skali 6 - 1. Skala ocen: 60 - 57 pkt: 6 (wyróżniająca); 56 - 53 pkt: 5 (bardzo dobra); 52 - 49 pkt: 4 (dobra); 48 - 45 pkt: 3 (poprawna); 44 - 42 pkt: 2 (dopuszczająca); 41 pkt i poniżej: 1 (niedostateczna). |
2. | Test umiejętności | 16 | Egzamin instruktorski | Test umiejętności polega na przygotowaniu, zorganizowaniu i przeprowadzeniu zajęć praktycznych z tematu wybranego w drodze losowania z katalogu zadań strzeleckich. W przypadku uzyskania na poszczególnym etapie egzaminu oceny negatywnej egzamin ulega przerwaniu i powoduje wystawienie słuchaczowi negatywnej oceny z egzaminu instruktorskiego. Egzamin poprawkowy (komisyjny) rozpoczyna się od etapu, na którym egzamin został przerwany i jest realizowany na kolejnej edycji kursu. Ocenę z egzaminu instruktorskiego stanowi średnia ocen pozytywnych uzyskanych przez słuchacza z poszczególnych etapów egzaminu. Sposób oceniania w skali 6-1. |
Zakończenie kursu | 1 | Podsumowanie kursu. |
III.
KATALOG ZADAŃ STRZELECKICH*
KATALOG ZADAŃ STRZELECKICH*
Chwyt broni, zgrywanie przyrządów celowniczych, praca na języku spustowym (najczęstsze błędy).
Strzelanie statyczne nr 1. | |
Broń: | pistolet |
Cel: | tarcza TS - 2 |
Odległość: | 20 m |
Liczba naboi: | 8 sztuk |
Czas: | dowolny |
Postawa: | stojąca |
Ocena: | 6 - od 75 pkt 5 - od 65 pkt 4 - od 50 pkt 3 - od 40 pkt 2 - od 30 pkt 1 - poniżej 30 pkt |
Sposób przeprowadzenia strzelania: na komendę strzelający wyjmuje broń z kabury, przeładowuje i oddaje 8 razy po 1 strzale w kierunku tarczy bez limitu czasowego. Po oddaniu 8 strzałów przez wszystkich uczestników strzelania strzelający chowają broń do kabury i na komendę "DO TARCZ" udają się do tarcz, aby sprawdzić wyniki strzelania. |
Strzelanie statyczne nr 2. | |
Broń: | pistolet |
Cel: | tarcza TS - 2 |
Odległość: | 15 m |
Liczba naboi: | 8 sztuk |
Czas: | dowolny |
Postawa: | stojąca |
Ocena: | 6 - od 75 pkt 5 - od 65 pkt 4 - od 50 pkt 3 - od 40 pkt 2 - od 30 pkt 1 - poniżej 30 pkt |
Sposób przeprowadzenia strzelania: na komendę strzelający wyjmuje broń z kabury, przeładowuje i oddaje po 2 strzały w 4 turach w kierunku tarczy bez limitu czasowego. Po oddaniu 8 strzałów przez wszystkich uczestników strzelania strzelający chowają broń do kabury i na komendę "DO TARCZ" udają się do tarcz, aby sprawdzić wyniki strzelania. |
ZADANIE NR 2
Postawy strzeleckie z bronią, przeładowanie broni, dobycie przeładowanej broni.
Strzelanie szybkie nr 1. | |
Broń: | pistolet |
Cel: | tarcza TS - 9 lub TS - 21 |
Odległość: | 10 metrów |
Czas: | 15 sekund na 2 strzały |
Liczba naboi: | 10 sztuk - ładowane po 2 sztuki do magazynka |
Postawa: | stojąca |
Zaliczenie: | 10 trafień w pole punktowe tarczy |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi przodem do tarczy w postawie swobodnej, pistolet w kaburze. Na komendę przyjmuje postawę strzelecką, dobywa broń, przeładowuje i oddaje 2 strzały. Ćwiczący wykonują 5 takich strzelań, każdorazowo ładują po 2 sztuki amunicji. |
ZADANIE NR 3
Obroty z bronią.
Strzelanie szybkie nr 2. | |
Broń: | pistolet |
Cel: | tarcza TS - 9 lub TS - 24 |
Odległość: | 7 metrów |
Czas: | 4 sekundy |
Liczba naboi: | 4 sztuki |
Postawa: | stojąca |
Zaliczenie: | 4 trafienia w oznaczone pole punktowe tarczy |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi bokiem do tarczy w postawie swobodnej, pistolet w kaburze lub w postawie "GOTÓW". Na komendę wykonuje obrót o 90 stopni w kierunku tarczy, przyjmuje postawę strzelecką, dobywa broń, przeładowuję i oddaje 2 strzały, następnie powtarza czynność w drugą stronę po uprzednim schowaniu broni. Dopuszcza się rozpoczęcie strzelania z bronią przeładowaną. |
Strzelanie szybkie nr 3. | |
Broń: | pistolet |
Cel: | tarcza TS - 10 lub TS - 24 |
Odległość: | 7 metrów |
Czas: | 12 sekund |
Liczba naboi: | 4 sztuki |
Postawa: | stojąca i klęcząca |
Zaliczenie: | 4 trafienia w oznaczone pole punktowe każdej tarczy |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi tyłem do tarcz w postawie swobodnej, broń w kaburze. Na komendę wykonuje obrót o 180 stopni, przyjmuje postawę strzelecką, dobywa broń, przeładowuje i oddaje po 2 strzały do tarczy. Po oddaniu strzałów chowa broń do kabury i na komendę wykonuje obrót przez drugie ramię i strzela do wyczerpania amunicji. |
Strzelanie szybkie nr 1. | |
Broń: | pistolet maszynowy |
Cel: | tarcza TS - 9 lub TS - 21 |
Odległość: | 10 metrów |
Liczba naboi: | 4 sztuki |
Czas: | 4 sekundy |
Postawa: | stojąca |
Zaliczenie: | 4 trafienia w oznaczone pole punktowe tarczy |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi bokiem do tarczy w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" - broń przeładowana. Na komendę wykonuje obrót o 90 stopni w kierunku celu, przyjmuje postawę strzelecką i oddaje 2 strzały ogniem pojedynczym. Następnie zabezpiecza broń, ustawia się bokiem do tarczy, odbezpiecza broń. Na komendę wykonuje obrót przez drugie ramię i oddaje 2 strzały do tarczy. |
Strzelanie szybkie nr 2 | |
Broń: | pistolet maszynowy |
Cel: | 2 tarcze TS - 9 lub 2 tarcze TS - 21 |
Odległość: | 15 metrów |
Czas: | 8 sekund |
Liczba naboi: | 8 sztuk |
Postawa: | stojąca |
Zaliczenie: | 4 trafienia w oznaczone pole punktowe każdej tarczy |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi tyłem do tarcz w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" - broń przeładowana. Na komendę wykonuje obrót o 180 stopni (przez dowolne ramię), przyjmuje postawę strzelecką i oddaje po 2 strzały do tarczy ogniem pojedynczym. Następnie zabezpiecza broń, ustawia się tyłem do tarczy, odbezpiecza broń. Na komendę wykonuje obrót przez drugie ramię i oddaje 2 strzały do tarczy. |
ZADANIE NR 4
Postępowanie z bronią w przypadku braku amunicji, zmiana jednostki broni, wymiana magazynka.
Strzelanie szybkie nr 4. | |
Broń: | pistolet |
Cel: | tarcza TS - 10 lub TS - 21 |
Odległość: | 7 metrów |
Czas: | 8 sekund |
Liczba naboi: | 5 sztuk (1 magazynek - 3 sztuki, 2 magazynek - 2 sztuki) |
Postawa: | stojąca |
Zaliczenie: | 5 trafień w pole punktowe tarczy |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi przodem do tarczy w postawie swobodnej, broń przeładowana w kaburze. Na komendę przyjmuje postawę strzelecką, dobywa broń, oddaje 2 strzały, dokonuje "taktycznej wymiany magazynka" i strzela do wyczerpania amunicji, następnie wymienia magazynek i kontynuuje strzelanie do wyczerpania amunicji. |
Strzelanie szybkie nr 5. | |
Broń: | pistolet |
Cel: | tarcza TS - 9 lub TS - 24 |
Odległość: | 10 metrów |
Czas: | 8 sekund |
Liczba naboi: | 5 sztuk (1 magazynek - 3 sztuki, 2 magazynek - 2 sztuki) |
Postawa: | stojąca i klęcząca |
Zaliczenie: | 5 trafień w pole punktowe tarczy |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi przodem do tarczy w postawie swobodnej, broń przeładowana w kaburze. Na komendę przyjmuje postawę strzelecką, dobywa broń i strzela do wyczerpania amunicji. Następnie przyjmuje postawę klęczącą, wymienia magazynek i kontynuuje strzelanie w postawie klęczącej. |
Strzelanie szybkie nr 1. | |
Broń: | pistolet maszynowy i pistolet |
Cel: | tarcza TS - 9 lub TS - 10, lub TS - 24 |
Odległość: | 10 metrów |
Czas: | określa prowadzący strzelanie |
Liczba naboi: | 5 sztuk (pistolet - 1 magazynek - 2 sztuki, PM - 1 magazynek - 3 sztuki) |
Postawa: | stojąca obniżona PM w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" |
Zaliczenie: | 5 trafień w pole punktowe tarczy |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" naprzeciw tarczy w odległości 10 metrów. Pistolet przeładowany w kaburze, pistolet maszynowy przeładowany, odbezpieczony. Na komendę oddaje strzały do celu ogniem pojedynczym. Po wyczerpaniu amunicji lub w wypadku awarii pistoletu maszynowego dokonuje awaryjnej wymiany broni i oddaje strzały do wyczerpania amunicji. |
ZADANIE NR 5
Zacięcia broni i ich usuwanie, awaryjna wymiana magazynka, wymiana magazynka w akcji.
Strzelanie szybkie nr 2 | |||
Broń: | pistolet maszynowy i pistolet | ||
Cel: | tarcza TS - 9 lub TS - 10, lub TS - 24 | ||
Odległość: | 7 metrów | ||
Czas: | określa prowadzący strzelanie | ||
Liczba naboi: | 10 sztuk (pistolet - 2 magazynki - 5 sztuk, PM - 2 magazynki - 5 sztuk) magazynki każdy ładuje w dowolnej konfiguracji, następnie wymienia się na magazynki z innym uczestnikiem strzelania, który strzela z tego samego rodzaju broni. | ||
Postawa: | stojąca obniżona PM w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" | ||
Zaliczenie: | 10 trafień w pole punktowe tarczy | ||
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" naprzeciw tarczy w odległości 10 metrów. Pistolet przeładowany w kaburze, pistolet maszynowy przeładowany, odbezpieczony. Na komendę oddaje strzały do celu ogniem pojedynczym. Po wyczerpaniu amunicji lub w wypadku awarii pistoletu maszynowego wymienia magazynek i kontynuuje strzelanie do wyczerpania amunicji. Po wyczerpaniu amunicji lub w wypadku awarii pistoletu maszynowego dokonuje awaryjnej wymiany broni i oddaje strzały z pistoletu. Po wyczerpaniu amunicji w pistolecie przyjmuje postawę klęczącą, wymienia magazynek i kontynuuje strzelanie w postawie klęczącej. |
ZADANIE NR 6
Sposoby i przyczyny wymiany taktycznej broni.
Strzelanie szybkie nr 3. | |
Broń: | pistolet maszynowy i pistolet |
Cel: | tarcza TS - 9 lub TS - 10, lub TS - 24 |
Odległość: | 15 metrów |
Czas: | określa prowadzący strzelanie |
Liczba naboi: | 10 sztuk amunicji i 1 nabój szkolny imitujący niewypał (pistolet - 1 magazynek - 4 sztuki, PM - 1 magazynek - 6 sztuk i 1 nabój szkolny) magazynki każdy ładuje w dowolnej konfiguracji, następnie wymienia się na magazynki z innym uczestnikiem strzelania, który strzela z tego samego rodzaju broni. |
Postawa: | stojąca obniżona PM w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" |
Zaliczenie: | 10 trafień w pole punktowe tarczy |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" naprzeciw tarczy w odległości 15 metrów. Pistolet przeładowany w kaburze, pistolet maszynowy przeładowany, odbezpieczony. Na komendę przemieszcza się w kierunku celu i bez zatrzymywania się oddaje strzały do celu. Nie przekraczając linii 7 m. Po wyczerpaniu amunicji lub w wypadku awarii pistoletu maszynowego dokonuje awaryjnej wymiany broni i oddaje strzały do wyczerpania amunicji. Po wyczerpaniu amunicji w pistolecie przyjmuje postawę klęczącą, usuwa zacięcie w PM i kontynuuje strzelanie w postawie klęczącej. |
ZADANIE NR 7
Sposoby poruszania się z bronią (pistolet, pistolet maszynowy).
Strzelanie dynamiczne nr 1. | |
Broń: | pistolet |
Cel: | tarcza TS - 9 lub TS - 24 |
Odległość: | 15 metrów |
Czas: | określa prowadzący strzelanie |
Liczba naboi: | 6 sztuk |
Postawa: | stojąca |
Zaliczenie: | 6 trafień w pole punktowe tarczy |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi przodem do tarczy w postawie "GOTÓW", broń przeładowana. Na komendę przemieszcza się w kierunku celu i bez zatrzymywania się oddaje strzały do celu do wyczerpania amunicji. |
Strzelanie dynamiczne nr 2 | |
Broń: | pistolet maszynowy |
Cel: | tarcza TS - 9 lub TS - 10, lub TS - 24 |
Odległość: | 20 - 10 metrów |
Czas: | określa prowadzący strzelanie |
Liczba naboi: | 7 sztuk |
Postawa: | stojąca obniżona PM w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" |
Zaliczenie: | 7 trafień w pole punktowe tarczy |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" naprzeciw tarczy w odległości 20 metrów. Pistolet maszynowy przeładowany, odbezpieczony. Na komendę przemieszcza się w kierunku celu i bez zatrzymywania się oddaje strzały do celu do wyczerpania amunicji, nie przekraczając odległości 10 metrów. |
ZADANIE NR 8
Sposoby strzelania zza osłon i w postawach nietypowych (strzelanie partnerów).
Strzelanie sytuacyjne nr 1 | |
Broń: | pistolet |
Cel: | tarcza TS - 20 |
Odległość: | 7 metrów |
Liczba naboi: | 3 sztuki |
Czas: | 10 sekund |
Postawa wyjściowa: | z bronią w postawie "GOTÓW" |
Postawa: | leżąca |
Zaliczenie: | 3 trafienia w pole punktowe tarczy |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający w postawie leżącej z dobytą bronią skierowaną w stronę celu. Na komendę oddaje 3 strzały w stronę celu. |
Strzelanie sytuacyjne nr 2 | |
Broń: | pistolet |
Cel: | 2 tarcze TS - 25 i 2 tarcze TS - 9 (odległość pomiędzy krawędziami tarcz około 1 metra) |
Odległość: | 2 tarcze TS - 25 15 metrów 2 tarcze TS - 9 10 metrów |
Czas: | 60 sekund |
Liczba naboi: | 12 sztuk (z wymianą magazynka) |
Dobieg: | 30 metrów |
Postawa: | stojąca i klęcząca |
Osłony: | pionowa - na odległości 15 metrów 2 poziome - na odległości 10 metrów |
Zaliczenie: | minimum po 4 trafienia w pole punktowe każdej tarczy |
Sposób przeprowadzenia strzelania: na linii wyjściowej prowadzący wyznacza, który ze strzelających strzela z lewej, a który z prawej strony osłony. Na komendę strzelający przemieszczają się do osłony pionowej i zajmują stanowiska strzeleckie. Na ustalony przez siebie sygnał dobywają broń, przeładowują, wychylają się zza osłony, po okrzyku "POLICJA" pierwszy strzelający oddaje 6 strzałów do "swojej" tarczy TS - 25. Po wyczerpaniu amunicji krzyczy "MAGAZYNEK" i wymienia go. W tym czasie drugi strzelający rozpoczyna strzelanie do "swojej" tarczy TS - 25. Po wyczerpaniu amunicji wymienia magazynek, a następnie na ustalony przez siebie sygnał, kolejno przemieszczają się do stanowisk strzeleckich za osłonami poziomymi (w kierunku do przodu i na zewnątrz) i kontynuują strzelanie do tarcz TS - 9 w sposób wcześniej opisany. |
ZADANIE NR 9
Strzelanie z przemieszczeniem linii celowania, do celów przemieszczających, ukazujących się, strzelanie do kilku celów.
Strzelanie sytuacyjne nr 1 | ||
Broń: | pistolet maszynowy | |
Cel: | 8 sztuk cele obrotowe lub 8 sztuk cele metalowe na różnych odległościach i wysokościach | |
Odległość: | 10 metrów od najdalszego celu | |
Czas: | określa prowadzący strzelanie | |
Liczba naboi: | 12 sztuk (PM - 2 magazynki - załadowane dowolnie) | |
Postawa: | stojąca obniżona PM w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" | |
Zaliczenie: | minimum po 1 trafieniu w każdy cel | |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" na komendę oddaje strzały do celu. Po wyczerpaniu amunicji lub w wypadku awarii pistoletu maszynowego dokonuje awaryjnej wymiany magazynka i oddaje strzały do trafienia wszystkich celów. W przypadku niewystrzelenia całej amunicji rozładowuje i zabezpiecza broń. |
ZADANIE NR 10
Strzelanie w warunkach ograniczonej widoczności z wykorzystaniem oświetlenia taktycznego z pistoletu, pistoletu maszynowego.
Strzelanie sytuacyjne nr 3. | ||||||||||
Broń: | pistolet z oświetleniem taktycznym | |||||||||
Cel: | biały arkusz papieru (odwrotna strona tarczy TS - 2) podzielona na cztery kwadraty, z wpisanymi w różnej konfiguracji cyframi od 1 do 4 dla każdego strzelającego | |||||||||
4 | 2 | 2 | 4 | 1 | 3 | |||||
1 | 3 | 3 | 1 | 4 | 2 | |||||
Odległość: | 10 metrów | |||||||||
Czas: | 2 sekundy na 1 strzał | |||||||||
Liczba naboi: | 6 sztuk | |||||||||
Postawa: | stojąca (postawa wyjściowa "GOTÓW" z bronią przeładowaną) | |||||||||
Zaliczenie: | minimum 3 trafienia we wskazane kwadraty | |||||||||
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi przodem do tarczy w postawie "GOTÓW", broń przeładowana. Po wyłączeniu światła prowadzący podaje numer kwadratu, w kierunku którego należy oddać strzał. Strzelający włącza oświetlenie taktyczne, oddaje strzał, następnie przyjmuje postawę "GOTÓW" i wyłącza oświetlenie. |
Strzelanie sytuacyjne nr 2. | ||||||||||
Broń: | pistolet maszynowy z oświetleniem taktycznym | |||||||||
Cel: | biały arkusz papieru (odwrotna strona tarczy TS - 2) podzielona na cztery kwadraty, z wpisanymi w różnej konfiguracji cyframi od 1 do 4 dla każdego strzelającego | |||||||||
4 | 2 | 2 | 4 | 1 | 3 | |||||
1 | 3 | 3 | 1 | 4 | 2 | |||||
Odległość: | 10 metrów | |||||||||
Czas: | 2 sekundy na 1 strzał | |||||||||
Liczba naboi: | 6 sztuk | |||||||||
Postawa: | stojąca (postawa wyjściowa "BEZPIECZNA DOLNA" z bronią przeładowaną) | |||||||||
Zaliczenie: | minimum 3 trafienia we wskazane kwadraty | |||||||||
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" naprzeciw tarczy. Pistolet maszynowy przeładowany, odbezpieczony. Po wyłączeniu światła prowadzący podaje numer kwadratu, w kierunku którego należy oddać strzał. Strzelający włącza oświetlenie taktyczne, oddaje strzał, następnie przyjmuje postawę "BEZPIECZNA DOLNA" i wyłącza oświetlenie. |
ZADANIE NR 11
Strzelanie w ruchu i poruszanie się z bronią w tłumie.
Strzelanie dynamiczne nr 1 | |
Broń: | pistolet maszynowy i pistolet |
Cel: | 5 sztuk celów obrotowych lub 5 sztuk celów metalowych na różnych odległościach i kierunkach |
Odległość: | 20 metrów |
Czas: | określa prowadzący strzelanie |
Liczba naboi: | 10 sztuk (pistolet -1 magazynek - 4 sztuki, PM - 1 magazynek - 6 sztuk) |
Postawa: | stojąca obniżona PM w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" |
Zaliczenie: | minimum po 1 trafieniu w każdy cel |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" naprzeciw najbliższego celu w odległości 20 metrów. Pistolet przeładowany w kaburze, pistolet maszynowy przeładowany, odbezpieczony. Na komendę przemieszcza się w kierunku celu i bez zatrzymywania się oddaje strzały dubletami do celu. Po wyczerpaniu amunicji lub w wypadku awarii pistoletu maszynowego dokonuje awaryjnej wymiany broni i kontynuuje strzelanie. W przypadku niewystrzelenia całej amunicji rozładowuje i zabezpiecza broń. |
ZADANIE NR 12
Dobycie i strzelanie z broni po cywilnemu.
Strzelanie sytuacyjne nr 4. | |
Broń: | pistolet |
Cel: | tarcza TS - 9 lub TS - 24 |
Odległość: | 20 metrów, 15 metrów, 10 metrów, 7 metrów |
Czas: | 16 sekund |
Liczba naboi: | 8 sztuk |
Postawa: | stojąca |
Zaliczenie: | 8 trafień w oznaczone pole punktowe tarczy |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi przodem do tarczy w postawie "GOTÓW", broń przeładowana. Na komendę przyjmuje postawę strzelecką i oddaje 2 strzały, następnie biegnie w postawie "GOTÓW" do stanowiska strzeleckiego oddalonego o 15 metrów od celu, zatrzymuje się i oddaje kolejne 2 strzały. Powyższe czynności powtarza z odległości 10 metrów i 7 metrów. |
ZADANIE NR 13
Strzelanie z broni przez rannego policjanta.
Strzelanie sytuacyjne nr 5. | |
Broń: | pistolet |
Cel: | tarcza TS - 9 lub TS - 21 |
Odległość: | 5 metrów |
Czas: | 15 sekund |
Liczba naboi: | 4 sztuki |
Postawa: | stojąca z ręki niewiodącej |
Zaliczenie: | 3 trafienia w pole punktowe tarczy |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi przodem do tarczy w postawie swobodnej, pistolet w kaburze przeładowany. Na komendę przyjmuje postawę strzelecką, dobywa broń ręką niewiodącą, przekłada do ręki niewiodącej i oddaje strzały. |
Strzelanie sytuacyjne nr 6. | |
Broń: | pistolet |
Cel: | tarcza TS - 9 lub TS - 24 |
Odległość: | 7 metrów, 5 metrów |
Czas: | 20 sekund |
Liczba naboi: | 6 sztuk |
Postawa: | stojąca i leżąca z ręki niewiodącej |
Zaliczenie: | 6 trafień w oznaczone pole punktowe tarczy |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi przodem do tarczy w postawie "GOTÓW", broń przeładowana. Na komendę przyjmuje postawę strzelecką i oddaje 3 strzały, następnie biegnie w postawie "GOTÓW" do stanowiska strzeleckiego oddalonego o 5 metrów od celu, zatrzymuje się, przyjmuje postawę leżącą i oddaje kolejne 3 strzały. |
ZADANIE NR 14
Zajęcia kompleksowe z obsługi broni palnej krótkiej.
Strzelanie sytuacyjne nr 7. | |
Broń: | pistolet |
Cel: | 8 sztuk cele obrotowe lub 8 sztuk cele metalowe na różnych odległościach i kierunkach |
Odległość: | 10 metrów |
Czas: | 18 sekund |
Liczba naboi: | 10 sztuk (2 magazynki dowolnie załadowane) |
Postawa: | stojąca |
Zaliczenie: | minimum po 1 trafieniu w każdy cel |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi przodem do tarczy w postawie swobodnej, broń przeładowana w kaburze. Na komendę przyjmuje postawę strzelecką, dobywa broń, oddaje 2 strzały, dokonuje "taktycznej wymiany magazynka" i strzela do wyczerpania amunicji, następnie wymienia magazynek i kontynuuje strzelanie. W przypadku niewystrzelenia całej amunicji rozładowuje i zabezpiecza broń. |
ZADANIE NR 15
Zajęcia kompleksowe z obsługi pistoletu maszynowego.
Strzelanie sytuacyjne nr 3. | |
Broń: | pistolet maszynowy |
Cel: | 8 sztuk cele obrotowe lub 8 sztuk cele metalowe na różnych odległościach i kierunkach |
Odległość: | 20 - 7 metrów |
Czas: | określa prowadzący strzelanie |
Liczba naboi: | 12 sztuk (PM - 2 magazynki dowolnie załadowane) |
Postawa: | stojąca obniżona PM w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" |
Zaliczenie: | minimum po 1 trafieniu w każdy cel |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" naprzeciw tarczy w odległości 20 metrów. Pistolet maszynowy przeładowany, odbezpieczony. Na komendę przemieszcza się w kierunku celu w postawie "BEZPIECZNA DOLNA". Następnie na komendę określoną przez prowadzącego przyjmuje postawę strzelecką i bez zatrzymywania się oddaje strzały do celów ogniem pojedynczym. Po wyczerpaniu amunicji lub w wypadku awarii pistoletu maszynowego bez zatrzymywania się dokonuje awaryjnej wymiany broni i kontynuuje strzelanie, nie przekraczając linii 7 metrów. W przypadku niewystrzelenia całej amunicji rozładowuje i zabezpiecza broń. |
ZADANIE NR 16
Zajęcia kompleksowe z wykorzystaniem pistoletu maszynowego i pistoletu.
Strzelanie sytuacyjne nr 1. | |
Broń: | pistolet maszynowy i pistolet |
Cel: | 10 sztuk cele obrotowe lub 10 sztuk cele metalowe na różnych odległościach i kierunkach |
Odległość: | 20 metrów |
Czas: | określa prowadzący strzelanie |
Liczba naboi: | 15 sztuk (pistolet - 2 magazynki dowolnie załadowane - 5 sztuk, PM - 2 magazynki dowolnie załadowane - 10 sztuk) |
Postawa: | stojąca obniżona PM w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" |
Zaliczenie: | minimum po 1 trafieniu w każdy cel |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" naprzeciw tarczy w odległości 20 metrów. Pistolet przeładowany w kaburze, pistolet maszynowy przeładowany, odbezpieczony. Na komendę oddaje strzały do celu ogniem pojedynczym. Po wyczerpaniu amunicji lub w wypadku awarii pistoletu maszynowego wymienia magazynek i strzela do wyczerpania amunicji. Następnie dokonuje awaryjnej wymiany broni i oddaje strzały po wyczerpaniu amunicji lub awarii wymienia magazynek i kontynuuje strzelanie. W przypadku niewystrzelenia całej amunicji rozładowuje i zabezpiecza broń. |
ZADANIE NR 17
Obsługa i użycie broni gładkolufowej.
Strzelanie sytuacyjne nr 1. | |
Broń: | strzelba gładkolufowa |
Cel: | 2 tarcze odległe od siebie o 2 metry |
Odległość: | 10 metrów |
Czas: | 20 sekund |
Liczba naboi: | 8 sztuk amunicji Chrabąszcz lub Bąk |
Postawa: | stojąca obniżona, strzelba w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" |
Zaliczenie: | 8 trafień w pole punktowe tarczy |
Sposób przeprowadzenia strzelania: strzelający stoi w postawie "BEZPIECZNA DOLNA" naprzeciw tarczy w odległości 10 metrów. Strzelba załadowana 5 sztuk amunicji. Na komendę strzelający oddaje 4 strzały do pierwszej tarczy. Na komendę doładowuje 3 sztuki amunicji i oddaje 4 strzały do drugiej tarczy. Po zakończeniu strzelania pozostawia strzelbę z zamkiem w tylnym położeniu. |
* Za zgodą dyrektora komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach antyterrorystycznych, na wniosek kierownika jednostki szkoleniowej Policji, w której realizowany jest program kursu, można realizować inne rodzaje strzelań, uwzględniając jednak etapy stopniowania trudności umiejętności strzeleckich. (strzelanie: szybkie, dynamiczne, sytuacyjne).
IV.
LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO.
LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO.
Kategoria/nazwa wyposażenia | Uwagi |
Wyposażenie pracowni | |
1. Strzelnica. | |
2. Oś do strzelań z broni palnej krótkiej. | |
3. Oś do strzelań z broni palnej długiej. | |
4. Mechanizm przesuwu (ruchu) tarcz. | 10 sztuk |
5. Obrotnice tarcz. | 10 sztuk |
6. Podnośniki tarcz (opcjonalnie cele metalowe). | 10 sztuk |
7. Miejsce ćwiczeń wyposażone w lustra. | |
8. Miejsce ćwiczeń wyposażone w tarcze strzeleckie. | |
9. Sala wyposażona w stoły do składania i rozkładania broni. | |
10. Tor przeszkód. | |
11. Trenażer komputerowy (zestaw) | |
12. Komputer | |
13. Rzutnik | |
14. Tablica | |
Środki dydaktyczne | |
1. Prezentacje multimedialne lub foliogramy. | |
2. Tablice poglądowe. | |
3. Komputer. | |
4. Rzutnik multimedialny lub rzutnik do foliogramów. | |
5. Tablica suchościeralna. | |
Uzbrojenie | |
1. Pistolet P-64. | |
2. Pistolet P-83. | |
3. Pistolet Glock 17, 19, 26. | |
4. Pistolet P-99. | |
5. Pistolet maszynowy, w tym PM-98, MP-5, UZI. | |
6. Karabinki automatyczne G-36 C, HK 416. | |
7. Karabin wyborowy SAKO, SWD. | |
8. Karabinki szturmowe AKMS, G-36 K, HK 417. | |
9. Granatnik 40 mm. | |
10. Amunicja do granatnika 40 mm. | |
11. Amunicja 5,56 mm. | |
12. Amunicja do broni wyborowej. | |
13. Strzelby gładkolufowe: Mossberg i Imperator. | |
14. Broń szkolna. | |
15. Ładownica do amunicji kal. 12/70. | |
16. Kamizelka kuloodporna. | |
17. Kamizelka taktyczna. | |
18. Hełm kewlarowy. | |
19. Latarka (oświetlenie taktyczne). | |
20. Amunicja 9x18 Makarow. | |
21. Amunicja 9x 19 Parabellum. | |
22. Amunicja 12/70. | |
Materiały pomocnicze | |
1. Kartki papieru A-4. | |
2. Tarczownica. | |
3. Naklejki. | |
4. Zszywki. | |
5. Lista strzelań. | |
6. Tarcza. | |
7. Środki do konserwacji broni. | |
8. Czyściwo do broni - płótno. | |
9. Opatrunek osobisty. | |
10. Ochronniki słuchu. | |
11. Ochronniki wzroku. | |
12. Amunicja szkolna 9x18 Makarow. | |
13. Amunicja szkolna 9x19 Parabellum. | |
14. Stoper. | |
15. Tacker (zszywacz). | |
16. Przekroje amunicji. | |
17. Przekrój pistoletu P-64. | |
18. Przekrój pistoletu P-83. | |
19. Przekrój pistoletu P-99. | |
20. Przekrój pistoletu Glock 17 | |
21. Przekrój pistoletu Glock 19. | |
22. Przekrój strzelby gładkolufowej Mossberg. | |
23. Przekrój strzelby gładkolufowej Imperator. |