Program doskonalenia zawodowego centralnego prowadzonego w formie kursu specjalistycznego dla policjantów-kandydatów do objęcia stanowiska oficera łącznikowego Policji - część praktyczna.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2024.4

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 stycznia 2024 r.

DECYZJA Nr 10
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 17 stycznia 2024 r.
w sprawie programu doskonalenia zawodowego centralnego prowadzonego w formie kursu specjalistycznego dla policjantów-kandydatów do objęcia stanowiska oficera łącznikowego Policji - część praktyczna

Na podstawie art. 34h ust. 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2023 r. poz. 171, z późn. zm. 1 ) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Określa się program doskonalenia zawodowego centralnego prowadzonego w formie kursu specjalistycznego dla policjantów-kandydatów do objęcia stanowiska oficera łącznikowego Policji - część praktyczna, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2. 
Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Centrum Szkolenia Policji w Legionowie.
§  3. 
Kursy specjalistyczne dla policjantów-kandydatów do objęcia stanowiska oficera łącznikowego Policji - część praktyczna, rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji, kontynuuje się na podstawie programu obowiązującego w dniu ich rozpoczęcia.
§  4. 
Traci moc decyzja nr 383 Komendanta Głównego Policji z dnia 21 grudnia 2022 r. w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów-kandydatów do objęcia stanowiska oficera łącznikowego Policji - część praktyczna (Dz. Urz. KGP poz. 243).
§  5. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM DOSKONALENIA ZAWODOWEGO CENTRALNEGO PROWADZONEGO W FORMIE KURSU SPECJALISTYCZNEGO DLA POLICJANTÓW-KANDYDATÓW DO OBJĘCIA STANOWISKA OFICERA ŁĄCZNIKOWEGO POLICJI - CZĘŚĆ PRAKTYCZNA

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

2. Cel kursu

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs oraz opis postępowania kwalifikacyjnego

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Warunki niezbędne do realizacji zajęć i osiągnięcia celów kształcenia, w tym lista wyposażenia dydaktycznego

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

9. Forma zakończenia kursu oraz forma przeprowadzenia egzaminu końcowego

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny dla policjantów-kandydatów do objęcia stanowiska oficera łącznikowego Policji - część praktyczna, zwany dalej "kursem".

2. Cel kursu

Celem kursu jest przygotowanie policjantów do pełnienia służby poza granicami państwa w służbie dyplomatycznej, w charakterze oficera łącznikowego Policji. Uczestnicy kursu nabędą wiedzę i umiejętności pozwalające na wykonywanie zadań na tym stanowisku.

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs oraz opis postępowania kwalifikacyjnego

Od kandydatów wymagane jest spełnienie łącznie niżej wymienionych warunków:

1) posiadanie stopnia oficerskiego;

2) znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie na poziomie biegłości językowej B2, z elementami słownictwa policyjnego oraz ukończenie postępowania kwalifikacyjnego obejmującego:

a) egzamin ustny i pisemny z języka angielskiego, do którego pakiety egzaminacyjne przygotowane zostaną przez komórkę organizacyjną Akademii Policji w Szczytnie właściwą w sprawach edukacji językowej,

b) rozmowę kwalifikacyjną zawierającą ocenę kompetencji społecznych.

Postępowanie kwalifikacyjne odbywa się w Komendzie Głównej Policji. Prowadzi je komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji właściwa w sprawach międzynarodowej współpracy Policji, przy udziale lektora komórki organizacyjnej Akademii Policji w Szczytnie właściwej w sprawach edukacji językowej.

4. System prowadzenia kursu

Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym. Może być on prowadzony w formie elektronicznego kształcenia na odległość w przypadku treści realizowanych metodą wykładu lub za pomocą innych metod podających.

5. Czas trwania kursu

Realizacja treści kształcenia zawartych w programie kursu wymaga przeprowadzenia 72 godzin lekcyjnych (9 dni szkoleniowych). Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:

PrzedsięwzięcieCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)
Rozpoczęcie kursu, zapoznanie z regulaminem1
Zajęcia programowe66
Egzamin końcowy4
Zakończenie kursu1
Ogółem72

Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach realizowanych od poniedziałku do piątku, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie. W uzasadnionych przypadkach, kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących czasu służby, wprowadzić inny dzienny, tygodniowy wymiar godzin lekcyjnych oraz realizować zajęcia od poniedziałku do soboty.

Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej właściwej do realizacji kursu, dopuszczalne jest podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń, regulowanie przez prowadzących czasu zajęć zapewniając optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.

6. Liczebność grupy szkoleniowej

Ze względu na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, liczebność grupy szkoleniowej nie powinna przekraczać 12 osób.

7. Warunki niezbędne do realizacji zajęć i osiągnięcia celów kształcenia, w tym lista wyposażenia dydaktycznego

Realizację zajęć należy powierzyć osobom posiadającym doświadczenie w pracy w placówce zagranicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych lub innej osobie posiadającej wiedzę ekspercką z zakresu funkcjonowania Policji, psychologii, pierwszej pomocy i praw człowieka. Komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji właściwa w sprawach międzynarodowej współpracy Policji wyznacza opiekuna merytorycznego kursu, który będzie uczestniczył w zajęciach dydaktycznych. Opiekun kursu zostanie oddelegowany do udziału w kursie przez swojego przełożonego, właściwego w sprawach osobowych, na wniosek kierownika komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji, zwanej dalej "KGP" właściwej w sprawach międzynarodowej współpracy Policji. Będzie on brał udział w ocenianiu słuchaczy - ich wiedzy, umiejętności i postawy prezentowanej w trakcie trwania kursu.

Wskazane jest prowadzenie zajęć przez policjantów, którzy pełnią lub pełnili funkcję oficerów łącznikowych Policji.

Wskazywane w programie metody realizacji zajęć są optymalne do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę, gwarantującą osiągnięcie celów kształcenia.

Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności, uczestnicy kursu są zobowiązani do zaliczenia materiału na zasadach określonych przez nauczyciela prowadzącego zajęcia.

W trakcie realizacji kursu słuchaczy obowiązuje ubiór ćwiczebny

Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka i równego traktowania, zakazu dyskryminacji, obowiązku zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym zasad komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami oraz tematyki przeciwdziałania korupcji, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań.

Opiekun kursu, przed rozpoczęciem realizacji szkolenia, obowiązany jest do:

- wskazania słuchaczom celów nauczania oraz przekazania warunków i sposobu zaliczenia kursu;

- przekazania słuchaczom "Podręcznika dotyczącego współpracy międzynarodowej Policji" bądź wskazania możliwości jego pozyskania w formie elektronicznej;

- określenia literatury uzupełniającej;

- zapewnienia niezbędnych pomocy dydaktycznych do realizacji zajęć.

L.p.Kategoria/nazwa wyposażeniaLiczba na grupę
1.Rękawiczki jednorazowe1 opakowanie
2.Papier kancelaryjny A-460 szt.
3.Papier kserograficzny5 ryz
4.Flamastry do tablic suchościeralnych2 komplety
5.Flamastry do papieru3 komplety
6.Tablice papierowe3 opakowania
7.Tablica suchościeralna1 szt.
8.Rzutnik pisma1 szt.
9.Sprzęt audio-video1 komplet
10.Wyposażenie multimedialne1 komplet
11.Flipchart1 szt.
12.Walizka, torba pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem medycznym5 kompletów
13.Kołnierze ortopedyczne2 komplety
14.Trenażery osób dorosłych2 szt.
15.Trenażer niemowlaka1 szt.
16.Trenażer dziecka starszego1 szt.
17.Worek do prowadzenia oddechu zastępczego2 szt.
18.Defibrylator z oprogramowaniem szkoleniowym1 szt.

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

l.p.TematCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)
1.Główne zagadnienia dotyczące sieci oficerów łącznikowych4
2.Zasady pracy na stanowisku oficera łącznikowego Policji16
3.Protokół dyplomatyczny6
4.Zasady pracy w wielokulturowym i multietnicznym środowisku4
5.Prawa człowieka, Agenda Organizacji Narodów Zjednoczonych, zwanej dalej "ONZ" dotycząca kobiet, pokoju i bezpieczeństwa, etyka zawodowa w pracy oficera łącznikowego Policji8
6.Kanały wymiany informacji kryminalnych8
7.Bezpieczeńswto i psychologiczne aspekty pracy oficera łącznikowego Policji poza granicami państwa12
8.Elementy pierwszej pomocy8
Razem:66

Słuchacze w trakcie kursu są poddawani obserwacji w celu dokonania ich wszechstronnej oceny pod kątem przydatności do wykonywania zadań służbowych pozwalających na wykonywanie zadań na stanowisku oficera łącznikowego Policji. Całość przyswojonej wiedzy i opanowanych umiejętności ocenione zostaje podczas egzaminu końcowego.

9. Forma zakończenia kursu, a także forma przeprowadzenia egzaminu końcowego

Kurs kończy się egzaminem końcowym. Egzamin przeprowadza się według poniższych zasad:

1. Komisja egzaminacyjna składa się, z co najmniej trzech osób:

- przewodniczącego - przedstawiciela komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach międzynarodowej współpracy Policji,

- członka - przedstawiciela komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach oceny psychologicznej,

- członka - opiekuna merytorycznego kursu.

2. Przewodniczący może zapraszać do udziału w pracach komisji inne osoby, których wiedza i doświadczenie są niezbędne do wykonania zadania komisji, w porozumieniu z przełożonymi tych osób.

3. Egzamin końcowy jest prowadzony w formie ustnej. W trakcie egzaminu komisja egzaminacyjna ocenia stopień przyswojenia wiedzy, opanowania umiejętności określonych w programie oraz posiadanych predyspozycji do objęcia stanowiska oficera łącznikowego Policji w skali dwustopniowej z wpisem uogólnionym "zaliczono" (zal.) lub "nie zaliczono" (nzal.).

4. Z przeprowadzonego egzaminu końcowego komisja egzaminacyjna sporządza protokół.

Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia doskonalenia zawodowego centralnego. Świadectwo zawiera ogólny wynik nauki oraz ocenę z egzaminu końcowego. W miejsce ogólnego wyniku nauki stosuje się wpis - "pozytywnym".

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

Temat 1: Główne zagadnienia dotyczące sieci oficerów łącznikowych.

Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:

- przedstawić strukturę komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach międzynarodowej współpracy Policji, opisać aktualną sieć polskich oficerów łącznikowych Policji oraz oficerów łącznikowych akredytowanych w Rzeczpospolitej Polskiej,

- wyjaśnić zasadność istnienia sieci oficerów łącznikowych Policji i przedstawić główne zadania oficera łącznikowego,

- omówić główne zadania i zobowiązania polskiej Policji na arenie międzynarodowej,

- zidentyfikować partnerów zagranicznych działających na terenie krajów akredytacji.

Lp.ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)Metoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1.

2.

3.

4.

5.

Struktura komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach międzynarodowej współpracy Policji.

Zasadność istnienia sieci oficerów łącznikowych Policji i główne zadania oficera łącznikowego.

Aktualna sieć polskich oficerów łącznikowych oraz oficerów łącznikowych akredytowanych w Rzeczpospolitej Polskiej.

Główne zadania i zobowiązania polskiej Policji na arenie międzynarodowej.

Partnerzy zagraniczni działający na terenie krajów akredytacji.

4wykład, dyskusjaPrzedstaw strukturę komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach międzynarodowej współpracy Policji. Omów podział na sferę operacyjną oraz pozaoperacyjną. Przedstaw zależności służbowe panujące w Komendzie Głównej Policji, w tym podległość służbową oficera łącznikowego Policji w strukturze formacji.

Wymień i omów przyczyny utworzenia sieci oficerów łącznikowych oraz jej główne zadania. Przedstaw główne zadania oficera łącznikowego Policji. Zaprezentuj obecnie istniejącą sieć polskich oficerów łącznikowych, ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki przestępczości występującej w poszczególnych krajach akredytacji. Wymień i omów sieć oficerów łącznikowych krajów współpracujących, akredytowanych w Rzeczpospolitej Polskiej.

W oparciu o wiedzę uczestników poleć poprzez pracę w grupach wymienienie instytucji międzynarodowych zaangażowanych w zwalczanie przestępczości, których członkiem jest polska Policja. Omów pracę słuchaczy, usystematyzuj ich wiedzę.

Poleć uczestnikom szkolenia, aby przygotowali w ramach samokształcenia informacje na temat partnerów zagranicznych, z którymi współpracował będzie oficer łącznikowy Policji w wybranym kraju akredytacji.

Temat 2: Zasady pracy na stanowisku oficera łącznikowego

Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej, słuchacz będzie potrafił:

- przedstawić podstawy prawne funkcjonowania stanowiska oficera łącznikowego Policji, opisać procedurę delegowania,

- omówić proces doboru kandydatów na stanowisko oficera łącznikowego Policji,

- opisać przywileje i immunitety wynikające z pełnienia służby w korpusie dyplomatycznym,

- określić strukturę placówki dyplomatycznej RP i określić w niej podległość służbową oficera łącznikowego Policji,

- scharakteryzować wachlarz zadań i problematykę związaną z pracą oficera łącznikowego.

Lp.ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)Metoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1.

2.

3.

4.

5.

Podstawy prawne funkcjonowania stanowiska oficera łącznikowego Policji, procedura delegowania.

Proces doboru kandydatów na stanowisko oficera łącznikowego Policji.

Przywileje i immunitety wynikające z pełnienia służby w korpusie dyplomatycznym.

Podległość służbowa oficera łącznikowego Policji w ramach placówki dyplomatycznej.

Kwestie logistyczno-organizacyjne pracy oficera łącznikowego Policji na placówce dyplomatycznej

16wykład, dyskusja, ćwiczenia praktyczneNa podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2023 r. poz. 171, z późn. zm.) i ustawy z dnia 21 stycznia 2021 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 406, z późn. zm.) omów z uczestnikami doskonalenia zasady funkcjonowania stanowiska oficera łącznikowego Policji. Zapoznaj uczestników z procedurą delegowania. Omów akty wykonawcze do wyżej wymienionych ustaw i wynikające z nich uprawnienia i obowiązki, w tym w szczególności kwestie uprawnień, zarobków, urlopów, przywilejów przysługujących funkcjonariuszowi delegowanemu oraz osobom mu najbliższym, obsługi logistyczno-administracyjnej.

Na przykładzie wybranego stanowiska oficera łącznikowego omów obieg dokumentów dotyczący zgłoszenia kandydatury policjanta na to stanowisko. Zwróć uwagę na konieczność stosowania się do obecnych przepisów wewnętrznych Policji w tym zakresie, jak również procedur określonych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Spraw Zagranicznych.

Wymień instytucje policyjne oraz ministerialne zaangażowane w proces delegowania oficera łącznikowego. Wskaż różnice w aplikowaniu na stanowiska w poszczególnych placówkach dyplomatycznych. Wykonaj ćwiczenie: słuchacze w podgrupach opracują raport służbowy dotyczący kandydowania na stanowisko oficera łącznikowego. Omów sporządzoną dokumentację.

Przedstaw słuchaczom niezbędne elementy do właściwego przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej, omów ewentualne trudności z nią związane.

Przedstaw praktyczne elementy socjalne i bytowe dotyczące funkcjonowania oficera

6.

7.

Praktyczne aspekty pracy oficera łącznikowego Policji

Wyzwania i możliwe utrudnienia w pracy oficera łącznikowego

łącznikowego Policji na placówce dyplomatycznej.

Na podstawie Konwencji wiedeńskiej z dnia 18 kwietnia 1961 r. o stosunkach dyplomatycznych (Dz. U. poz. 232) wymień rodzaje immunitetów przysługujących personelowi dyplomatycznemu. Pracując w grupach przedstaw kilka przykładów incydentów, w których immunitet przysługujący członkowi korpusu dyplomatycznego będzie obowiązywał, a w których nie. Omów problematykę bagażu dyplomatycznego oraz poczty dyplomatycznej. Omów procedurę pozyskania paszportów dyplomatycznych i ich obsługi w ramach Policji.

Na podstawie wybranego przedstawicielstwa dyplomatycznego przedstaw strukturę organizacyjną placówki dyplomatycznej Rzeczpospolitej Polskiej. Opisz zależności służbowe zarówno wewnątrz placówki, jak i administracyjną oraz merytoryczną podległość służbową oficera łącznikowego Policji.

Przedstaw przykładowy dzień pracy oficera łącznikowego w placówce ambasady w krajach akredytacji, ze szczególnym uwzględnieniem problematycznych kwestii. Przeprowadź ćwiczenie praktycznie związane z rozwiązywaniem potencjalnych problemów (praca w grupach).

Temat 3: Protokół dyplomatyczny

Cele: Na podstawie założeń, po zakończeniu jednostki szkolnej, słuchacz będzie potrafił:

- omówić podstawowe informacje dotyczące protokołu dyplomatycznego,

- przedstawić zasady wzajemności i precedencji,

- omówić zagadnienia dotyczące podróżowania samochodem oraz innymi środkami komunikacji,

- wymienić zasady funkcjonowania na oficjalnych przyjęciach,

- omówić zasady kontaktu z mediami.

Lp.ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)Metoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1.

2.

Podstawowe informacje dotyczące protokołu dyplomatycznego.

Zasady wzajemności i precedeneji.

6wykład, dyskusja, ćwiczenia praktycznePracując w grupach sporządź listę sytuacji, w których protokół dyplomatyczny będzie miał zastosowanie w pracy oficera łącznikowego Policji. Na przykładzie wybranego przedstawicielstwa dyplomatycznego przedstaw kalendarz wydarzeń z udziałem oficera łącznikowego Policji.
3.

4.

5.

Podróż samochodem oraz innymi środkami komunikacji.

Zasady funkcjonowania podczas oficjalnych przyjęć.

Zasady kontaktów z mediami.

Przedstaw najważniejsze zasady protokołu dyplomatycznego, w szczególności zasadę wzajemności i precedencji.

Omów sposoby przemieszczania się w trakcie delegowania do placówki zagranicznej w aspekcie bezpieczeństwa, posiadanych dokumentów i immunitetu. Wyjaśnij stosowanie zasad "savoir vivre", na co dzień.

Zapoznaj słuchaczy z zasadami funkcjonowania podczas oficjalnych przyjęć. W ramach zajęć praktycznych zorganizuj wspólny posiłek w trakcie planowanego obiadu, przedstaw sposoby zajmowania miejsca, wspólnego spożywania posiłku zgodnie z rozlosowanymi rolami dla każdego

z uczestników szkolenia, przewidującymi personel dyplomatyczny różnego szczebla. Przedstaw zasadę precedencji w praktyce.

Na podstawie obowiązujących przepisów oraz praktyki pracy, omów ze słuchaczami zasady kontaktowania się z mediami.

Temat 4: Zasady pracy w wielokulturowym i multietnicznym środowisku

CELE: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:

- wskazać istotę różnic kulturowych, etnicznych i religijnych w różnych krajach akredytacji, w których polska Policja ma sieć oficerów łącznikowych, - omówić zasady religijne i obyczajowe przyjęte w wybranych krajach akredytacji.

Lp.ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)Metoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1.Istota różnic kulturowych, etnicznych i religijnych w różnych krajach akredytacji, w których polska Policja4wykład, dyskusjaOmów znaczenie świadomości multikulturowej, wykaż konieczność znajomości problematyki etniczno-religijnej. Wskaż możliwość występowania różnic kulturowych wśród społeczności lokalnej oraz wśród personelu
ma oficerów łącznikowych.dyplomatycznego. Na podstawie poszczególnych placówek dyplomatycznych przedstaw różnice kulturowe występujące na terenie ich funkcjonowania,
2.Zasady religijneprzedyskutuj wpływ różnic na tryb pełnienia służby. Wykaż konieczność
i obyczajowe przyjęteznajomości problematyki etniczno-religijnej, w celu prawidłowego
w wybranych krajach akredytacji.wykonywania obowiązków służbowych (np. gesty, komentarze, żarty, zachowania w miejscu kultu religijnego). W ramach dyskusji ze słuchaczami
podkreśl zasadę niedyskryminacji oraz szacunku dla miejscowej obyczajowości i religijności.

Podkreśl, że kulturowe i językowe różnice mogą być źródłem nieporozumień i napięć.

Temat 5: Prawa człowieka, Agenda ONZ dotycząca kobiet, pokoju i bezpieczeństwa, etyka zawodowa w pracy oficera łącznikowego Policji

CELE: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować międzynarodowe standardy praw człowieka,

- wymienić główne instytucje powołane do ochrony praw człowieka,

- scharakteryzować główne założenia i cele Agendy ONZ dotyczącej kobiet, pokoju i bezpieczeństwa, - omówić zasady etyki zawodowej funkcjonariusza Policji.

Lp.ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)Metoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1.

2.

Międzynarodowe standardy praw człowieka.

Główne instytucje międzynarodowe powołane do ochrony praw człowieka.

8wykład, dyskusjaBazując na dotychczasowej wiedzy uczestników, przypomnij istotę praw człowieka, rozróżnij prawa i wolności oraz omów źródła i podstawowe aspekty prawne regulujące problematykę praw człowieka. Wymień główne instytucje międzynarodowe powołane do ochrony praw i wolności człowieka. Omawiając przedmiotowe zagadnienie, zwróć uwagę przede wszystkim na te akty prawne, dokumenty czy instytucje, z którymi może w pracy spotkać się oficer łącznikowy. Postaraj się przeprowadzić krótką dyskusję na ten temat.
3.

4.

Główne założenia i cele Agendy ONZ dotyczącej kobiet, pokoju i bezpieczeństwa, także w kontekście prawa humanitarnego.

Etyka zawodowa w pracy oficera łącznikowego.

Omów główne cele i założenia Agendy ONZ dotyczącej kobiet, pokoju i bezpieczeństwa (Rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1325 z dnia 31 października 2000 r. i kolejne rezolucje dotyczące tej tematyki). Omów 4 filary agendy. Omów cele i działania wskazane w Krajowym Planie Działania na rzecz realizacji Agendy ONZ dotyczącej kobiet, pokoju

i bezpieczeństwa. Zwróć uwagę na sytuację grup szczególnie narażonych na konsekwencje wynikłe z konfliktu zbrojnego: kobiet, dzieci, osób starszych, z niepełnosprawnościami mniejszości etnicznych, religijnych, uchodźców i osób przesiedlonych w ramach tego samego państwa. Wyjaśnij w tym kontekście istotę prawa humanitarnego, krótko omów podstawowe elementy prawa humanitarnego, opierając się na konwencjach genewskich i dwóch tzw. dodatkowych protokołach do Konwencji genewskiej z dnia 12 sierpnia 1949 r. o ochronie ofiar międzynarodowych konfliktów zbrojnych.

Wskaż, że zasady etyki zawodowej policjanta obowiązują, także oficera łącznikowego, a ich naruszenie zarówno w służbie jak i poza nią może nieść ze sobą istotne konsekwencje dyplomatyczne. Zwróć uwagę w szczególności na § 1-3, 6-9, 11-13, 22 i 23 zarządzenia nr 805 Komendanta Głównego Policji z dnia 31 grudnia 2003 r. w sprawie "Zasad etyki zawodowej policjanta" (Dz. Urz. KGP z 2004 r. poz. 3)

Temat 6: Kanały wymiany informacji kryminalnych

Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej, słuchacz będzie potrafił:

- określić rodzaje informacji podlegających wymianie i wymienić podstawy prawne wymiany informacji kryminalnych,

- wymienić aktualne kanały wymiany informacji kryminalnych, z których korzysta polska Policja,

- wymienić podmioty, które są uprawnione do kontaktu z oficerem łącznikowym, celem wymiany informacji kryminalnych,

- przedstawić procedury poszukiwań międzynarodowych,

- omówić szczególne typy wymiany informacji kryminalnych,

- scharakteryzować przestępczość w wybranych krajach akredytacji.

Lp.ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)Metoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1.Rodzaje informacji podlegających8wykład,Przedstaw ogólny cel wymiany informacji kryminalnych. Na podstawie ustawy
2.

3.

4.

5.

6.

wymianie, podstawy prawne wymiany informacji kryminalnych.

Aktualne kanały wymiany informacji kryminalnych polskiej Policji.

Podmioty uprawnione do kontaktu z oficerem łącznikowym celem wymiany informacji kryminalnych.

Poszukiwania międzynarodowe.

Szczególne typy wymiany informacji.

Charakterystyka przestępczości w wybranych krajach akredytacji

dyskusja, praca w grupachz dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, Kodeksu postępowania karnego oraz przykładowych porozumień z państwem trzecim, zaprezentuj zakres informacji kryminalnych, które podlegają wymianie.

Omów rolę i zadania dyżurnego komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach międzynarodowej współpracy Policji, w tym zadania Krajowego Biura Interpolu i Biura SIRENE. Zdefiniuj punkt kontaktowy. Prześledź z uczestnikami szkolenia kanał wymiany informacji SIS oraz Interpolu.

Scharakteryzuj kanały kontaktu pomiędzy dyżurnym, a oficerem łącznikowym Policji. Przedstaw przykłady pilnych sprawdzeń, jakie dyżurni dokonują dla oficerów łącznikowych Policji. Wymień, jakie podmioty krajowe są uprawnione do kontaktu z oficerem łącznikowym Policji, zarówno policyjne jak i poza policyjne. Podaj przykłady podmiotów z wybranych krajów akredytacji uprawnionych do kontaktu z oficerem łącznikowym Policji. Podkreśl, w jaki sposób informacje uzyskiwane w ramach międzynarodowej wymiany informacji kryminalnych, uzyskiwane za pośrednictwem dostępnych kanałów wymiany informacji, mogą być wykorzystywane. Usystematyzuj wiedzę uczestników doskonalenia. Pracując w grupach przygotuj schemat obiegu informacji pomiędzy jednostkami organizacyjnymi polskiej Policji a organami ścigania innych państw.

Powtórz zadania Krajowego Biura Interpolu i Biura SIRENE w zakresie poszukiwań osób i przedmiotów. Przedstaw procedurę wszczęcia poszukiwań osób na podstawie Europejskiego Nakazu Aresztowania oraz w celu ekstradycji na wniosek polskich organów ścigania kanałami Systemu Informacyjnego Schengen i Interpolu. Wyjaśnij różnice pomiędzy notą a dyfuzją. Omów ich rodzaje i przypisz kolory wraz z charakterystyką celu poszukiwań.

Opisz szczegółowo podstawowe rodzaje poszukiwań kanałami Interpolu i SIS w zakresie ustalenia miejsca pobytu, poszukiwań przedmiotów (ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów i dokumentów, wyjaśnij pojęcie klonu pojazdu), osób zaginionych, w tym żółtą notą Interpolu ze szczególnym uwzględnieniem poszukiwań osób, które należy otoczyć opieką.

Zapoznaj uczestników kursu z obecnymi procedurami niejawnej i szczególnej kontroli, niezwłocznego działania, obserwacji transgranicznej w trybie pilnym, Foreign Terrorist Fighter (FTF) - z uwzględnieniem współpracy z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Europolem.

Korzystając z wiedzy pozyskanej przez uczestników szkolenia, precyzyjnie określ podstawy bezpośredniej wymiany informacji za pośrednictwem oficera

łącznikowego Policji. Podkreśl, jak postępować z korespondencją dotyczącą spraw medialnych.

Przedstaw główne zagadnienia związane z przestępczością występującą na terenie krajów akredytacji, zaangażuj słuchaczy do dyskusji.

Temat 7: Bezpieczeństwo i psychologiczne aspekty pracy oficera łącznikowego Policji poza granicami państwa

Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować źródła stresu związane z długotrwałym delegowaniem poza granicę kraju,

- omówić mechanizmy reakcji stresowej i następstwa stresu,

- przedstawić problematykę zagrożenia kontrwywiadowczego,

- omówić zasady postępowania w sytuacji zakładniczej.

Lp.ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)Metoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1.

2.

3.

4.

Źródła stresu związane z długotrwałym delegowaniem poza granicę kraju.

Sposoby radzenia sobie ze stresem z uwzględnieniem wyzwań, z jakimi mierzą się oficerowie łącznikowi.

Zagrożenia kontrwywiadowcze.

Zasady postępowania w sytuacji zakładniczej.

12wykład, dyskusja, praca w grupachWykorzystując dotychczasową wiedzę, doświadczenia i wyobraźnię słuchaczy, poleć sporządzenie w podgrupach listy źródeł stresu: w okresie przed delegowaniem poza granicę kraju, w trakcie delegowania. Poleć, aby każda grupa zaprezentowała swoją pracę na forum. Omów i przedyskutuj ze słuchaczami sporządzone listy. Następnie, omów wyżej wymienione źródła na podstawie doświadczeń oficerów łącznikowych. Połóż nacisk na istotę procesów adaptacyjnych oraz przyczyny trudności adaptacyjnych. Przeprowadź indywidualne ćwiczenie mające na celu określenie indywidualnych źródeł stresu (np. z wykorzystaniem "stresoscenariusza"). Omów wyniki.

Omów mechanizm powstawania reakcji stresowych. Następnie, bazując na wiedzy i doświadczeniu słuchaczy, poleć sporządzenie w podgrupach katalogu następstw stresu. Poleć, aby każda podgrupa zaprezentowała wyniki swojej pracy. Omów i przedyskutuj z uczestnikami kursu sporządzone katalogi następstw stresu, ze szczególnym uwzględnieniem zespołu stresu pourazowego (PTSD).

Zainicjuj dyskusję na temat sposobów radzenia sobie ze stresem. Pomysły przedstawiane przez grupę zapisuj na tablicy, a następnie omów je pod kątem ich efektywności. Zwróć uwagę na konsekwencje związane z potrzebą reorganizacji życia prywatnego (aklimatyzacja systemu rodzinnego w nowych warunkach, długoterminowa rozłąka policjantów z bliskimi).

Przedstaw problematykę kontrwywiadowczą, właściwego zachowania w warunkach delegowania, w związku z posiadanym dostępem do informacji niejawnych. Przypomnij o bezpieczeństwie informatycznym.

Określ właściwy profil zachowania w przypadku kontaktu z terrorystą, bądź przypadkowym napastnikiem.

Poleć słuchaczom, aby w podgrupach sporządzili listę zachowań potęgujących agresję terrorystów lub napastników.

Omów i przedyskutuj sporządzone listy. Następnie przedstaw i omów zasady postępowania w sytuacji zakładniczej na podstawie Hostage Incident Card.

Temat 8: Elementy pierwszej pomocy

Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:

- wykonywać czynności ratownicze w zależności od rodzaju zdarzenia,

- zapewnić bezpieczeństwo w miejscu udzielania pierwszej pomocy,

- dokonać oceny wstępnej osoby poszkodowanej,

- przeprowadzić badanie fizykalne,

- przeprowadzić selekcję poszkodowanych i ustalić priorytety w udzielaniu pomocy,

- zabezpieczyć poszkodowanego w zależności od jego stanu oraz doznanych obrażeń,

- przeprowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową osób dorosłych, dzieci, kobiet w ciąży,

- wykonać defibrylację przy zastosowaniu automatycznego defibrylatora w sytuacji nagłego zatrzymania krążenia.

Lp.ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)Metoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1.

2.

3.

4.

5.

Bezpieczeństwo i organizacja działań ratowniczych na miejscu wypadku w zależności od jego rodzaju.

Ewakuacja poszkodowanego z miejsca zdarzenia - zasady.

Ocena wstępna stanu poszkodowanego.

Selekcja poszkodowanych - określenie priorytetów udzielania pomocy osobom poszkodowanym.

Szybkie badania urazowe.

8wykład, pokaz, ćwiczeniaEwakuacja poszkodowanego z miejsca zdarzenia - zasady.

Wspólnie ze słuchaczami przypomnij schemat postępowania w miejscu zdarzenia, w zależności od jego rodzaju. Zwróć uwagę na umiejętność szybkiego przeprowadzenia oceny i analizy sytuacji oraz podjęcia działań ratowniczych z uwzględnieniem szeroko pojętego bezpieczeństwa. Przypomnij organizację działań ratowniczych funkcjonariusza Policji w sytuacji wypadku komunikacyjnego i innych zdarzeń. Przypomnij zasady dotyczące ewakuacji poszkodowanego z miejsca zdarzenia. Zwróć uwagę na znaczenie doboru prawidłowej techniki, w trakcie ewakuacji (chwyt Rauteka).

Ocena wstępna stanu poszkodowanego. Selekcja poszkodowanych, określenie priorytetów udzielania pomocy osobom poszkodowanym. Szybkie badania urazowe. Zabezpieczenie poszkodowanego zgodnie z jego stanem i stwierdzonymi obrażeniami, urazami. Przypomnij o zasadach selekcji osób poszkodowanych w celu ustalenia kolejności w udzielaniu pomocy ofiarom, z uwzględnieniem stanu poszkodowanych oraz stwierdzonych obrażeń i urazów. W ramach przypomnienia zaprezentuj: wstępną ocenę poszkodowanego; szybkie badanie urazowe; zabezpieczenie poszkodowanego w zależności od stwierdzonego stanu i obrażeń.

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 2600 oraz z 2023 r. poz. 185, 240, 289, 347, 535, 641, 1088 i 1860.