Program doskonalenia zawodowego centralnego prowadzonego w formie kursu specjalistycznego w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej.
Dz.Urz.KGP.2023.94
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 357
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 25 października 2023 r.
w sprawie programu doskonalenia zawodowego centralnego prowadzonego w formie kursu specjalistycznego w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM DOSKONALENIA ZAWODOWEGO CENTRALNEGO PROWADZONEGO W FORMIE KURSU SPECJALISTYCZNEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY DOMOWEJ
PROGRAM DOSKONALENIA ZAWODOWEGO CENTRALNEGO PROWADZONEGO W FORMIE KURSU SPECJALISTYCZNEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY DOMOWEJ
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia kursu
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej, zwany dalej "kursem".
2. Cel kursu
Kurs przygotowuje policjanta do wykonywania zadań służbowych związanych z koordynowaniem działań w ramach procedury zapobiegania przemocy domowej oraz prowadzeniem doskonalenia zawodowego lokalnego z tego zakresu.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
Na kurs kierowani są policjanci, którzy realizują zadania związane z koordynowaniem działań w ramach procedury przeciwdziałania przemocy domowej lub prowadzą doskonalenie zawodowe lokalne z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej lub pełnią służbę na stanowisku dzielnicowego, kierownika dzielnicowych (kierownika rewiru dzielnicowych) lub w komórkach do spraw nieletnich i patologii.
4. System prowadzenia kursu
Kurs prowadzi się w systemie stacjonarnym. Może być on prowadzony w formie elektronicznego kształcenia na odległość w przypadku treści realizowanych metodą wykładu lub za pomocą innych metod podających.
5. Czas trwania kursu
Czas trwania kursu wynosi 39 godzin lekcyjnych, tj. 5 dni szkoleniowych. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie. W uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących rozkładu czasu służby, wprowadzić inny dzienny wymiar godzin lekcyjnych, a także realizowanie zajęć w sobotę.
Na całkowity wymiar czasu trwania kursu, składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Rozpoczęcie kursu | 1 |
Realizacja treści kształcenia | 37 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 39 (5 dni szkoleniowych) |
6. Liczebność grupy szkoleniowej
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 20 osób.
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Dopuszczalne jest regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnego tematu w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych. Decyzję w tym zakresie, za zgodą kierownika komórki organizacyjnej realizującej dane zagadnienie, podejmują osoby prowadzące zajęcia.
W trakcie realizacji kursu, słuchaczy obowiązuje umundurowanie ćwiczebne.
Ze względu na specyfikę realizacji zajęć dotyczących zagadnienia nr 1 tematu nr 2 oraz zagadnienia nr 2 tematu nr 2, słuchacze na polecenie prowadzącego zajęcia, uczestniczą w nich w ubiorach cywilnych.
Zalecana jest realizacja treści kształcenia według załączonego schematu (zagadnienie/temat)
Godzina lekcyjna | Dzień 1 | Dzień 2 | Dzień 3 | Dzień 4 | Dzień 5 |
1 | Rozpoczęcie kursu | 1/1 | 2/1 | 2/2 | 3/1 |
2 | 1/1 | 1/1 | 2/1 | 2/2 | 3/1 |
3 | 1/1 | 1/1 | 3/2 | 2/2 | 3/1 |
4 | 1/1 | 1/2 | 3/2 | 2/2 | 3/1 |
5 | 1/1 | 1/2 | 3/2 | 2/2 | 3/1 |
6 | 1/1 | 1/2 | 3/1 | 2/2 | 3/3 |
7 | 1/1 | 2/1 | 3/1 | 2/2 | Zakończenie kursu |
8 | 1/1 | 2/1 | 3/1 | 2/2 |
W zagadnieniu nr 3 temat nr 1: Prowadzenie doskonalenia zawodowego lokalnego w miejscu pełnienia służby, realizowany jest w następujący sposób:
1) trzy pierwsze godziny przez nauczyciela policyjnego właściwego w zakresie metodyki nauczania;
2) kolejnych pięć godzin przez nauczyciela policyjnego właściwego w zakresie metodyki nauczania i nauczyciela policyjnego zajmującego się problematyką przemocy domowej.
W zagadnieniu nr 3 temat nr 2: Prowadzenie sprawozdawczości statystycznej z podjętych przez Policję działań w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej, realizowany jest przez nauczyciela policyjnego z zakresu użytkowania systemów informatycznych w sali dydaktycznej z dostępem do policyjnych baz danych.
Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka i równego traktowania, zakazu dyskryminacji, obowiązku zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym zasad komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami oraz tematyki przeciwdziałania korupcji, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań.
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
Zagadnienie | Temat | Czas realizacji (w godz.) |
1. Podejmowanie czynności związanych z procedurą Niebeskie Karty, wydawaniem nakazu i zakazu oraz zakazów wobec osoby stosującej przemoc domową, o których mowa w art. 15aa-15ai ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji. | 1. Wszczęcie procedury Niebieskie Karty, wydawanie nakazu i zakazu oraz zakazów wobec osoby stosującej przemoc domową, o których mowa w art. 15aa-15ai ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji oraz dokumentowanie powyższych czynności. | 10 |
2. Postępowanie policjanta podczas przeprowadzania interwencji wobec różnych kategorii osób stosujących przemoc domową oraz ze względu na stan psychofizyczny osoby stosującej przemoc domową, a także osoby doznającej tej przemocy. | 3 | |
Razem | 13 | |
2. Działania aktywizujące i doradcze. | 1. Wspieranie policjantów w rozwiązywaniu problemów związanych z realizacją procedury przeciwdziałania przemocy domowej. | 4 |
2. Działania interwencyjne podejmowane wobec osoby doznającej przemocy domowej w sytuacji kryzysowej. | 8 | |
Razem | 12 | |
3. Sprawozdawczość, organizacja i prowadzenie doskonalenia zawodowego lokalnego dotyczące procedury Niebieskie Karty, nakazu i zakazu oraz zakazów wydawanych wobec osoby stosującej przemoc domową. | 1. Prowadzenie doskonalenia zawodowego lokalnego w miejscu pełnienia służby. | 8 |
2. Prowadzenie sprawozdawczości statystycznej z podjętych przez Policję działań w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej. | 3 | |
3. Weryfikacja poziomu wiedzy i umiejętności niezbędnych do realizacji procedury przeciwdziałania przemocy domowej. | 1 | |
Razem | 12 | |
Razem | 37 |
W trakcie kursu słuchacz podlega bieżącemu ocenianiu. Do oceny stopnia przyswojenia wiedzy lub opanowania umiejętności stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). Każda negatywna ocena musi być przez słuchacza poprawiona na ocenę pozytywną.
Po zakończeniu każdego zagadnienia określonego w programie, słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia. Zaliczenia zagadnień dokonuje nauczyciel policyjny zajmujący się problematyką przemocy domowej.
9. Forma zakończenia kursu
Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie pozytywnych ocen okresowych.
Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia doskonalenia zawodowego centralnego. Świadectwo zawiera ogólny wynik nauki. W miejsce wyniku stosuje się wpis - pozytywnym. Do czasu wejścia w życie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji wydanego na podstawie art. 34k ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego, stanowiące załącznik nr 5 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 grudnia 2022 r. w sprawie szkoleń zawodowych i doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. poz. 2826).
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- określić kryteria oceny zasadności wszczęcia procedury Niebieskie Karty,
- określić okoliczności oraz wskazać postawy utrudniające realizację zadań w obszarze przemocy domowej,
- wskazać sposoby efektywnej współpracy dzielnicowego z kuratorami sądowymi,
- określić uprawnienia i obowiązki policjanta realizowane w związku z przeciwdziałaniem przemocy domowej,
- wskazać podstawy oraz tryb postępowania wobec osoby stosującej przemoc domową, stwarzającej zagrożenie dla życia lub zdrowia osoby doznającej tej przemocy,
- właściwie udokumentować wykonywane czynności służbowe w ramach procedury przeciwdziałania przemocy domowej,
- scharakteryzować obieg dokumentacji pomiędzy komórką dzielnicowych oraz komórką ds. nieletnich i patologii w ramach procedury przeciwdziałania przemocy domowej.
Temat | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Wszczęcie procedury Niebieskie Karty, wydawania nakazu i zakazu oraz zakazów wobec osoby stosującej przemoc domową, o których mowa w art. 15aa-15ai ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji oraz dokumentowanie powyższych czynności. | 10 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Dokonaj charakterystyki przemocy i konfliktu oraz wskaż różnice pomiędzy tymi zjawiskami. Słuchacze, podczas pracy w grupach, wypracują przykłady funkcjonujących mitów i stereotypów w zakresie przemocy domowej oraz wskażą sposoby pozwalające zachować właściwe postawy. Podsumuj wypowiedzi słuchaczy i uporządkuj uzyskane wyniki, wzmacniając w ten sposób właściwe postawy (realizuje psycholog). Na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1249 oraz z 2023 r. poz. 289, 535 i 1606) i aktów wykonawczych, przedstaw kryteria zasadności wszczęcia procedury Niebieskie Karty. Omów zasady gromadzenia dokumentacji w teczce zagadnieniowej Przemoc domowa i zwróć uwagę na fakt, że w teczce gromadzi się dokumenty potwierdzające czynności podjęte przez Policję w związku z przemocą domową. Przypomnij, że obowiązek wszczęcia procedury Niebieskie Karty dotyczy wszystkich policjantów. Zwróć uwagę na kwestie współpracy dzielnicowych z kuratorami sądowymi. Na podstawie obowiązujących przepisów prawnych ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji oraz aktów wykonawczych, omów zasady i tryb postępowania policjanta podczas przeprowadzania interwencji w związku z przemocą domową oraz sposób |
dokumentowania tych czynności. Określ uprawnienia i obowiązki policjanta realizowane w związku z przeciwdziałaniem przemocy domowej, w tym w zakresie stosowania: - nakazu natychmiastowego opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia i zakazu zbliżania się do wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia, - zakazu zbliżania się do osoby doznającej przemocy domowej na wyrażoną w metrach odległość, - zakazu kontaktowania się z osobą doznającą przemocy domowej, - zakazu wstępu na teren szkoły, placówki oświatowej, opiekuńczej lub artystycznej, obiektu sportowego lub miejsca pracy, i przebywania na tym terenie. Na podstawie przygotowanego założenia do ćwiczeń, poleć słuchaczom sporządzenie dokumentacji dotyczącej ww. uprawnień i obowiązków. Wskaż podstawy oraz tryb postępowania wobec osoby stosującej przemoc domową, stwarzającej zagrożenie dla życia lub zdrowia osoby doznającej tej przemocy (realizuje nauczyciel policyjny zajmujący się problematyką przemocy domowej). Dokonaj podsumowania całości oraz oceny (zal./nzal.). | |||
2. Postępowanie policjanta podczas przeprowadzania interwencji wobec różnych kategorii osób stosujących przemoc domową oraz ze względu na stan psychofizyczny osoby stosującej przemoc domową, a także osoby doznającej tej przemocy. | 3 | ćwiczenia, dyskusja | Na podstawie przygotowanych założeń, słuchacze wypracują sposób postępowania w sytuacji interwencji, gdy osobą stosującą przemoc domową jest np.: - osoba pod wpływem alkoholu/środka odurzającego, itp.; - policjant; - żołnierz pełniący czynną służbę wojskową; - osoba trzeźwa; oraz w sytuacji, gdy osoba doznająca przemocy domowej jest pod wpływem alkoholu/środka odurzającego, itp. Przy opracowywaniu ww. sposobu postępowania, należy uwzględnić elementy, które utrudniają właściwe podjęcie decyzji w tym zakresie. Podkreśl zasady prawidłowego postępowania w przypadku podejrzenia stosowania przemocy domowej przez policjanta (realizuje nauczyciel policyjny zajmujący się problematyką przemocy domowej). Dokonaj podsumowania całości oraz oceny (zal./nzal.). Dokonaj zaliczenia zagadnienia nr 1 wystawiając ocenę okresową (zal./nzal.). |
ZAGADNIENIE NR 2: DZIAŁANIA AKTYWIZUJĄCE I DORADCZE
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wskazać obszary i zakres pomocy udzielanej osobie doznającej przemocy domowej,
- wskazać cechy i umiejętności policjanta ułatwiające wykonywanie zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy domowej,
- określić bariery (mentalne, obiektywne, organizacyjne itd.) utrudniające realizację procedury przeciwdziałania przemocy domowej,
- wskazać sposoby radzenia sobie z barierami utrudniającymi realizację procedury przeciwdziałania przemocy domowej,
- przeprowadzić rozmowę z osobą doznającą przemocy domowej, a następnie osobą stosującą przemoc domową,
- wskazać podmioty pozapolicyjne działające na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej.
Temat | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Wspieranie policjantów w rozwiązywaniu problemów związanych z realizacją procedury przeciwdziałania przemocy domowej. | 4 | symulacja, dyskusja | Na podstawie przygotowanych założeń, przeprowadź symulację rozmowy policjanta z osobą doznającą przemocy domowej. Po zakończeniu symulacji poleć odgrywającym poszczególne role, aby wskazali zachowania utrudniające oraz ułatwiające wzajemny kontakt. Omów portret psychologiczny osoby doznającej przemocy domowej ze zwróceniem uwagi na mechanizmy, które mogą mieć wpływ na ocenę sytuacji. Na podstawie przygotowanych założeń, przeprowadź symulację rozmowy policjanta z osobą stosującą przemoc domową. Po zakończeniu ćwiczenia poleć odgrywającym poszczególne role, aby wskazali zachowania utrudniające oraz ułatwiające wzajemny kontakt. Omów portret psychologiczny osoby stosującej przemoc domową ze zwróceniem uwagi na mechanizmy, które mogą mieć wpływ na ocenę sytuacji (realizuje psycholog). Przedstaw katalog cech i umiejętności policjanta realizującego w sposób prawidłowy i efektywny zadania związane z przeciwdziałaniem przemocy domowej (realizuje nauczyciel policyjny zajmujący się problematyką przemocy domowej). Dokonaj podsumowania całości oraz oceny (zal./nzal.). |
2. Działania interwencyjne podejmowane wobec osoby doznającej przemocy domowej w sytuacji kryzysowej. | 8 | dyskusja, wycieczka przedmiotowa, analiza przypadku, ćwiczenia | Wspólnie ze słuchaczami udaj się do wytypowanej wcześniej placówki interwencyjnej, terapeutycznej lub innej placówki działającej w obszarze przeciwdziałania przemocy domowej, w której przedstawiciel tej placówki przeprowadzi zajęcia na podstawie uzgodnionego (adekwatnego do celów) programu (realizuje nauczyciel policyjny zajmujący się problematyką przemocy domowej). Dokonaj podsumowania całości oraz oceny (zal./nzal.). Dokonaj zaliczenia zagadnienia nr 2 wystawiając ocenę okresową (zal./nzal.). |
ZAGADNIENIE NR 3: SPRAWOZDAWCZOŚĆ, ORGANIZACJA I PROWADZENIE DOSKONALENIA ZAWODOWEGO LOKALNEGO DOTYCZĄCE PROCEDURY NIEBIESKIE KARTY, NAKAZU I ZAKAZU ORAZ ZAKAZÓW WYDAWANYCH WOBEC OSOBY STOSUJĄCEJ PRZEMOC DOMOWĄ
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- scharakteryzować sposoby rozpoznawania potrzeb szkoleniowych,
- scharakteryzować zakres wiedzy i umiejętności policjanta realizującego procedurę Niebieskie Karty, uwzględniając specyfikę służby: dyżurnej, kryminalnej, dzielnicowego i patrolowej,
- zaplanować, zorganizować, przygotować się i przeprowadzić doskonalenie zawodowe lokalne w miejscu pełnienia służby,
- scharakteryzować narzędzia służące do weryfikacji wiedzy i umiejętności,
- zweryfikować wiedzę w określonym zakresie,
- uzyskać potrzebne informacje niezbędne do procesu analizy braków edukacyjnych w obszarze przeciwdziałania przemocy domowej,
- opisać narzędzia ilościowe i jakościowe służące sporządzeniu analizy,
- opracować wnioski służące weryfikacji uzyskanych wyników,
- wyszukiwać i oceniać oferty szkoleniowe z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej oraz typować policjantów do udziału w zewnętrznych przedsięwzięciach szkoleniowych,
- wskazać bazy danych, w jakich gromadzone są informacje o czynnościach podejmowanych w obszarze przeciwdziałania przemocy domowej oraz scharakteryzować ich zawartość,
- sporządzić zestawienie sprawozdawcze z podjętych przez Policję działań wobec przemocy domowej dotyczące procedury Niebieskie Karty o nr III/8 w SESPol oraz wygenerować raport za określony okres.
Temat | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Prowadzenie doskonalenia zawodowego lokalnego w miejscu pełnienia służby. | 8 | wykład konwersatoryjny, praca w grupach, ćwiczenia, dyskusja | Przedstaw słuchaczom sposoby rozpoznawania potrzeb szkoleniowych. Ponadto, przedstaw przykładowe dane, wyciągi z analiz dokumentów, kontroli lub badań kompetencji policjantów, na podstawie których określą oni potrzeby szkoleniowe w zakresie realizacji procedury zapobiegania przemocy domowej. Następnie przeprowadź ćwiczenie dotyczące wychwytywania tzw. luki kompetencyjnej (w zakresie wiedzy i umiejętności). W tym celu podziel słuchaczy na 3-4 osobowe grupy. Słuchacze wypracują, a następnie przedstawią grupie, zakres wiedzy i umiejętności, jakie powinien posiadać odpowiednio: dyżurny jednostki organizacyjnej Policji, policjant służby kryminalnej (wykonujący czynności dochodzeniowo-śledcze oraz operacyjno-rozpoznawcze), dzielnicowy, policjant |
pełniący służbę patrolową, interwencyjną lub patrolowo-interwencyjną, którzy wykonują czynności w związku z podejrzeniem stosowania przemocy domowej. Następnie słuchacze na podstawie przygotowanych założeń (np. z wykorzystaniem udostępnionych, odpowiednio zanonimizowanych dokumentów) w odniesieniu do wypracowanych przez siebie charakterystyk, wskażą konkretne braki wiedzy i umiejętności policjantów oraz przedstawią sposoby ich uzupełnienia. Przedstaw słuchaczom przykładowe metody realizacji zajęć oraz określ kryteria doboru tych metod (wykład, dyskusja, instruktaż i pokaz) w zależności od postawionego celu. Podziel słuchaczy na 3-4-osobowe grupy w celu wypracowania założenia do przeprowadzenia doskonalenia zawodowego lokalnego. Słuchacze, na podstawie opracowanych założeń, przeprowadzą doskonalenie zawodowe lokalne dotyczące problematyki zapobiegania przemocy domowej, dobierając właściwą metodę. Nauczyciel policyjny zajmujący się problematyką przemocy domowej dokonuje podsumowania całości oraz oceny (zal./nzal.). | |||
2. Prowadzenie sprawozdawczości statystycznej z podjętych przez Policję działań w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej. | 3 | wykład, ćwiczenia | Wskaż i scharakteryzuj policyjne bazy danych pod kątem możliwości uzyskiwania danych do wykorzystania w ramach procedury: Niebieskie Karty, nakazu i zakazu oraz zakazów wydawanych wobec osoby stosującej przemoc domową. Poleć słuchaczom sporządzenie zestawienia sprawozdawczego z podjętych przez Policję działań wobec przemocy domowej dotyczące procedury Niebieskiej Karty o nr III/8 w SESPol, a następnie przedstaw sposoby wygenerowania raportów. Dokonaj podsumowania całości oraz oceny (zal./nzal.). |
3. Weryfikacja poziomu wiedzy i umiejętności niezbędnych do realizacji procedury przeciwdziałania przemocy domowej. | 1 | dyskusja | Słuchacze wypracują końcowe wnioski dotyczące proponowanych sposobów uzupełniania braków wiedzy i umiejętności u policjantów realizujących zadania w ramach procedury przeciwdziałania przemocy domowej (realizuje nauczyciel policyjny zajmujący się problematyką przemocy domowej). Dokonaj podsumowania całości oraz oceny (zal./nzal.). Dokonaj zaliczenia zagadnienia nr 3 wystawiając ocenę okresową (zal./nzal.). |