Program Budowy Zintegrowanego Systemu Informatycznego Narodowego Funduszu Zdrowia.

Dzienniki resortowe

NFZ.2022.75

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 lipca 2022 r.

ZARZĄDZENIE Nr 75/2022/DI
PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 13 czerwca 2022 r.
w sprawie Programu Budowy Zintegrowanego Systemu Informatycznego Narodowego Funduszu Zdrowia

Na podstawie art. 102 ust. 1 i 5 pkt 25 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Program Budowy Zintegrowanego Systemu Informatycznego Narodowego Funduszu Zdrowia (ZSI NFZ), zwany dalej "Programem", ma na celu budowę i wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego Narodowego Funduszu Zdrowia, zwanego dalej "NFZ", dopasowanego do struktury, zadań i organizacji NFZ oraz do nowych rozwiązań w sektorze ochrony zdrowia.
§  2. 
Za realizację Programu odpowiadają:
1)
Komitet Sterujący Programu;
2)
Właściciel Programu;
3)
Dyrektor Programu;
4)
Zastępca Dyrektora Programu;
5)
Rada Programu;
6)
Biuro Programu.
§  3. 
1. 
W skład Komitetu Sterującego Programu wchodzą:
1)
przewodniczący Komitetu Sterującego Programu - Prezes NFZ;
1a) 2
 przedstawiciel Ministra Zdrowia, jako zastępca przewodniczącego Komitetu Sterującego Programu, w przypadku jego wyznaczenia przez Ministra Zdrowia do udziału w pracach Komitetu Sterującego Programu;
2)
członkowie Komitetu Sterującego Programu:
a)
Zastępca Prezesa NFZ do Spraw Medycznych,
b)
Zastępca Prezesa NFZ do Spraw Operacyjnych,
c)
dyrektor Departamentu Ekonomiczno-Finansowego NFZ,
d)
dyrektor Departamentu Analiz i Innowacji NFZ,
e)
dyrektor Departamentu Informatyki NFZ;
f) 3
 przedstawiciel Centrum e-Zdrowia, w przypadku jego wyznaczenia przez Ministra Zdrowia do udziału w pracach Komitetu Sterującego Programu.
2.  4
 W posiedzeniach Komitetu Sterującego Programu mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby niebędące jego członkami, zaproszone przez przewodniczącego Komitetu Sterującego Programu.
3. 
W posiedzeniach Komitetu Sterującego Programu może uczestniczyć w charakterze obserwatora, zaproszony przez przewodniczącego Komitetu Sterującego Programu, przedstawiciel Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
4. 
Komitet Sterujący Programu odpowiada za strategiczne zarządzanie Programem. Do zadań Komitetu Sterującego Programu należy w szczególności:
1)
definiowanie kierunków działalności biznesowej NFZ, w zakresie związanym z programem;
2)
zapewnienie zgodności produktów Programu ze Strategią NFZ;
3)
przyjęcie i zatwierdzenie kierunkowych Założeń Programu;
4)
zapewnienie ciągłości finansowania Programu;
5)
zatwierdzanie postępów w Programie, zgodnie z celami strategicznymi NFZ;
6)
rozwiązywanie zagadnień strategicznych mających wpływ na Program, w tym podejmowanie strategicznych decyzji w zakresie zmian w kierunkach realizacji Programu;
7)
wsparcie Właściciela Programu.
5. 
Obsługę prac Komitetu Sterującego Programu realizuje Biuro Programu we współpracy z Sekretariatem Zastępcy Prezesa ds. Operacyjnych NFZ.
§  4. 
1. 
Właścicielem Programu jest Zastępca Prezesa NFZ do Spraw Operacyjnych.
2. 
Właściciel Programu odpowiada za realizację działań strategicznych i zarządczych Programu. Do zadań Właściciela Programu należy w szczególności:
1)
zarządzanie strategiczne Programem;
2)
nadzór nad bieżącą aktualizacją Uzasadnienia Biznesowego Programu;
3)
nadzór nad przestrzeganiem Założeń Programu określających cele i zasady realizacji Programu i jego modyfikacją;
4)
nadzór nad zapewnieniem aktualności ramowego harmonogramu realizacji Programu;
5)
nadzór nad zapewnieniem środków finansowych pozwalających na wdrożenie i monitorowanie realizacji Programu;
6)
nadzór i monitorowanie realizacji Programu, w tym budżetu i wydatkowania środków przewidzianych do jego realizacji;
7)
koordynacja działań strategicznych dotyczących współpracy NFZ z organizacjami zewnętrznymi;
8)
zatwierdzanie dokumentów zarządczych Programu;
9)
opracowanie zasad wynagradzania i motywowania pracowników uczestniczących w Programie z wykorzystaniem ustalonego w NFZ systemu premiowania oraz przyznawania dodatku specjalnego określonego w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy dla pracowników zatrudnionych w NFZ;
10)
zatwierdzanie raportów z realizacji Programu.
3. 
W przypadku okoliczności, które uniemożliwiają realizację przez Właściciela Programu zadań, o których mowa w ust. 2, zadania te realizuje wskazany przez Prezesa NFZ uczestniczący w Programie pracownik NFZ.
4. 
Obsługę prac Właściciela Programu realizuje Biuro Programu we współpracy z Sekretariatem Zastępcy Prezesa do Spraw Operacyjnych NFZ.
§  5. 
1. 
Dyrektorem Programu jest Zastępca Dyrektora ds. Projektów i Integracji w Departamencie Informatyki NFZ. Dyrektor Programu realizuje działania zarządcze i operacyjne Programu. Do zadań Dyrektora Programu należy w szczególności:
1)
podejmowanie decyzji zarządczych w Programie, które nie zostały zastrzeżone do wyłącznej kompetencji Właściciela Programu;
2)
koordynowanie bieżących prac nad realizacją Programu;
3)
reprezentowanie Programu, w uzgodnieniu z Właścicielem Programu;
4)
nadzór i monitorowanie realizacji Programu, w tym projektów opracowywanych w trakcie realizacji Programu i wchodzących w jego skład;
5)
przedkładanie Właścicielowi Programu raportów sporządzanych z realizacji Programu (z postępów prac i zidentyfikowanych ryzyk) oraz projektów, o których mowa w pkt 4;
6)
monitowanie wytycznych i ustaleń Dyrektora Programu z Kierownikami Projektów realizowanych w ramach Programu.
2. 
Dyrektor Programu, w porozumieniu z Właścicielem Programu, jest zobowiązany do opracowywania, celem bieżącej aktualizacji, zasad wytwarzania Zintegrowanego Systemu Informatycznego Narodowego Funduszu Zdrowia, zwanych dalej "Ramami Wytwarzania ZSI NFZ", określających w szczególności:
1)
niezbędną strukturę organizacyjno-wykonawczą Programu;
2)
zadania i zasady współpracy osób uczestniczących w Programie;
3)
niezbędne uprawnienia i kompetencje osób wchodzących w skład struktury, o której mowa w pkt 1;
4)
funkcje i zakres odpowiedzialności osób uczestniczących w Programie;
5)
produkty oczekiwane, wynikające z realizacji Programu;
6)
harmonogram realizacji Programu;
7)
standardy wymagane i wykorzystywane w trakcie realizacji Programu;
8)
zasady powoływania struktur stałych i tymczasowych;
9)
inne konieczne elementy w zakresie współdziałania osób uczestniczących w Programie.
3. 
Ramy Wytwarzania ZSI NFZ powinny:
1)
uwzględniać specyfikę i zasoby kadrowe NFZ;
2)
zapewniać efektywność, jakość i spójność prac w trakcie realizacji Programu;
3)
obejmować zarządzanie zmianami i ryzykiem;
4)
umożliwiać monitorowanie stanu zadań, projektów i stopnia realizacji Programu;
5)
umożliwiać planowanie i stałe monitorowanie wydatków ponoszonych w związku z realizacją Programu.
4. 
W przypadku okoliczności, które uniemożliwiają realizację przez Dyrektora Programu zadań, o których mowa w ust. 1, zadania te realizuje wskazany przez Dyrektora Programu uczestniczący w Programie pracownik NFZ.
5. 
Obsługę prac Dyrektora Programu realizuje Biuro Programu.
§  6. 
1. 
Zastępcą Dyrektora Programu jest Naczelnik Wydziału Zarządzania Projektami IT w Departamencie Informatyki NFZ. Zastępca Dyrektora Programu zarządza operacyjnie Programem w imieniu Dyrektora Programu. Do zadań Zastępcy Dyrektora Programu należy w szczególności:
1)
operacyjne kierowanie Programem, w tym poprzez nadzór nad projektami realizowanymi w ramach Programu;
2)
przygotowanie, w porozumieniu z kierownikami projektów, kluczowych parametrów projektów realizowanych w ramach Programu (ich zakres, produkty, czas realizacji i budżet);
3)
nadzorowanie właściwego delegowania i wykorzystania zasobów w Programie i jego projektach;
4)
raportowanie stanu prac nad realizacją Programu Właścicielowi Programu za pośrednictwem Dyrektora Programu.
2. 
W przypadku okoliczności, które uniemożliwiają realizację przez Zastępcę Dyrektora Programu zadań, o których mowa w ust. 1, zadania te realizuje wskazany przez Dyrektora Programu uczestniczący w Programie pracownik NFZ.
3. 
Obsługę prac Zastępcy Dyrektora Programu realizuje Biuro Programu.
§  7. 
1. 
W skład Rady Programu chodzą:
1)
przewodniczący Rady Programu - Właściciel Programu.;
2)
członkowie Rady Programu:
a)
Dyrektor Programu,
b)
Zastępca Dyrektora Programu,
c)
Dyrektor Departamentu Informatyki NFZ,
d)
Zastępca Dyrektora ds. Rozwoju Aplikacji w Departamencie Informatyki w Centrali NFZ,
e)
Dyrektor Gabinetu Prezesa Funduszu w Centrali NFZ,
f)
Dyrektor Biura Prawnego w Centrali NFZ,
g)
Dyrektor Biura Spraw Pracowniczych w Centrali NFZ,
h)
Dyrektor Departamentu Analiz i Innowacji w Centrali NFZ,
i)
Dyrektor Departamentu Obsługi Klientów i Profilaktyki w Centrali NFZ,
j)
Dyrektor Departamentu Ekonomiczno-Finansowego w Centrali NFZ,
k)
Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji i Ciągłości Działania w Centrali NFZ,
l)
Dyrektor Departamentu Gospodarki Lekami w Centrali NFZ,
m)
Dyrektor Departamentu Świadczeń Opieki Zdrowotnej w Centrali NFZ,
n)
Dyrektor Biura Księgowości w Centrali NFZ,
o)
Dyrektor Biura Administracyjno-Gospodarczego w Centrali NFZ,
p)
Dyrektor Departamentu Kontroli w Centrali NFZ,
q)
Dyrektor Departamentu Współpracy Międzynarodowej w Centrali NFZ,
r)
Dyrektor Departamentu do Spraw Służb Mundurowych NFZ,
s)
Dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ,
t)
Dyrektor Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ,
u)
Dyrektor Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ,
v)
Dyrektor Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ,
w)
Dyrektor Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ,
x)
Dyrektor Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ,
y)
Dyrektor Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ,
z)
Dyrektor Zachodniopomorskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.
2. 
Rada Programu zapewnia wsparcie przy realizacji Programu poprzez zapewnienie odpowiednich zasobów, kompetencji oraz decyzji związanych z organizacją, nadzorem i przebiegiem Programu w szczególności poprzez:
1)
wsparcie Właściciela Programu w realizacji jego obowiązków i zadań;
2)
zapewnienie spójności wymagań co do produktów wytworzonych w ramach Programu jak również określenie oczekiwanych korzyści związanych z wdrażaniem produktów i efektów działania Programu;
3)
rozwiązywanie zagadnień strategicznych dla Programu;
4)
zapewnienie zasobów (reprezentantów) z departamentów merytorycznych Centrali lub oddziałów wojewódzkich NFZ w obszarach odpowiedzialności poszczególnych członków Rady na rzecz działań prowadzonych w Programie i w jego projektach;
5)
zapewnienie stabilności operacyjnej NFZ w trakcie wdrażania produktów i efektów działań Programu;
6)
nadzór zarządczy i jakościowy nad Programem zgodnie z przyjętymi Strategiami Zarządzania Komunikacją i Ryzykiem;
7)
wsparcie osób odpowiedzialnych za poszczególne elementy realizacji Programu (Dyrektor Programu, jego zastępca, członkowie Komitetów Sterujących Projektów, Kierownicy Projektów czy Kierownicy Biznesowi);
8)
inicjowanie i opiniowanie projektów (zgłaszanych poprzez poszczególnych członków Rady Programu), których produkty zatwierdzone zostały w Ramach i Harmonogramie Wytwarzania Programu.
3. 
Obsługę prac Rady Programu realizuje Biuro Programu, we współpracy z Sekretariatem Zastępcy Prezesa ds. Operacyjnych NFZ.
§  8. 
1. 
W skład Biura Programu wchodzą wyznaczeni przez zastępcę Dyrektora Programu pracownicy Wydziału Zarządzania Projektami IT w Departamencie Informatyki NFZ.
2. 
Biuro Programu zapewnia obsługę działalności Programu. Do zadań Biura Programu należy w szczególności:
1)
zapewnienie wsparcia organizacyjnego Właściciela Programu, Dyrektora Programu, Zastępcy Dyrektora Programu oraz innych kluczowych osób uczestniczących w realizacji Programu;
2)
monitorowanie, przegląd oraz raportowanie Właścicielowi Programu, za pośrednictwem Dyrektora Programu, stanu realizacji projektów realizowanych w ramach Programu a także zaangażowania dedykowanych dla nich zasobów;
3)
monitorowanie i raportowanie wydatków projektów realizowanych w ramach Programu;
4)
utrzymywanie repozytorium dokumentów Programu i udostępnianie ich w uzgodnieniu z Dyrektorem Programu.
3. 
Nadzór nad Biurem Programu sprawuje Dyrektor Programu.
§  9. 
Rozstrzygnięcia, ustalenia, decyzje oraz uprawnienia dotyczące ZSI NFZ podjęte lub przyznane na podstawie zarządzenia, o którym mowa w § 10, pozostają w mocy.
§  10. 
Traci moc zarządzenie nr 54/2022/DI Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2022 r. w sprawie Programu Budowy Zintegrowanego Systemu Informatycznego Narodowego Funduszu Zdrowia.
§  11. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu podpisania.

Uzasadnienie

Niniejsze zarządzenie Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie Programu Budowy Zintegrowanego Systemu Informatycznego Narodowego Funduszu Zdrowia aktualizuje podstawowe zasady funkcjonowania Programu Budowy Zintegrowanego Systemu Informatycznego Narodowego Funduszu Zdrowia (ZSI NFZ), zastępując dotychczasową regulację w tym zakresie - zarządzenie nr 54/2022/DI Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2022 r. w sprawie Programu Budowy Zintegrowanego Systemu Informatycznego Narodowego Funduszu Zdrowia.

W porównaniu do obowiązującej regulacji w zarządzeniu określono zakres działania oraz skład Komitetu Sterującego Programu i Rady Programu. Zmiany te są niezbędne dla efektywnej realizacji szczególnie ważnych dla perspektywy rozwoju Narodowego Funduszu Zdrowia celów strategicznych, tj. usprawnienie organizacji, zapewniające skuteczną realizację zadań w tym w rozwój infrastruktury i systemów IT. Cele te realizowane są w ramach Strategii Narodowego Funduszu Zdrowia na lata 2019 - 2023. Zakończenie realizacji Programu planowane jest na koniec lutego 2025 roku.

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 1292, 1559, 1773, 1834, 1981, 2120, 2232 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 64, 91, 526, 583, 655, 807, 974, 1002 i 1079.
2 § 3 ust. 1 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 94/2022/DI z dnia 27 lipca 2022 r. (NFZ.22.94) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 lipca 2022 r.
3 § 3 ust. 1 pkt 2 lit. f dodana przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia nr 94/2022/DI z dnia 27 lipca 2022 r. (NFZ.22.94) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 lipca 2022 r.
4 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 94/2022/DI z dnia 27 lipca 2022 r. (NFZ.22.94) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 lipca 2022 r.