Procedury postępowania funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w związku z dostępem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego do Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji i Wizowego Systemu Informacyjnego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ABW.2013.9

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 kwietnia 2013 r.

ZARZĄDZENIE Nr 22
SZEFA AGENCJI BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO
z dnia 11 kwietnia 2013 r.
w sprawie procedur postępowania funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w związku z dostępem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego do Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji i Wizowego Systemu Informacyjnego

Na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2010 r. Nr 29 poz. 154, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa procedury postępowania funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w związku z dostępem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwanej dalej "ABW", do Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji, zwanego dalej "SIS II", i Wizowego Systemu Informacyjnego, zwanego dalej "VIS".
§  2.
1.
W celu dokonania wpisu danych do SIS II, w zakresie określonym w art. 3 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen i Wizowym Systemie Informacyjnym (Dz. U. Nr 165, poz. 1170, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o SIS i VIS", funkcjonariusz ABW podejmuje czynności służbowe w sposób opisany w procedurach postępowania określonych w załączniku nr 1 do zarządzenia.
2.
W celu uzyskania wglądu do danych SIS II, w zakresie określonym w art. 4 ust. 1 ustawy o SIS i VIS, funkcjonariusz ABW podejmuje czynności służbowe w sposób opisany w procedurach postępowania określonych w załączniku nr 1 do zarządzenia.
3.
W przypadku odnalezienia osoby lub przedmiotu na skutek wglądu do danych SIS II, funkcjonariusz ABW podejmuje czynności służbowe w sposób opisany w procedurach postępowania określonych w załączniku nr 2 do zarządzenia.
4.
W celu uzyskania wglądu do danych VIS, w zakresie określonym w art. 7 ust. 1 ustawy o SIS i VIS, funkcjonariusz ABW podejmuje czynności służbowe w sposób opisany w procedurach postępowania określonych w załączniku nr 3 do zarządzenia.
§  3.
1.
Przy wykonywaniu czynności służbowych opisanych w procedurach postępowania określonych w załącznikach do zarządzenia, stosuje się formularze określone w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 5 i art. 22 ust. 3 ustawy o SIS i VIS.
2.
Dyrektor Biura Ewidencji i Analiz ABW określa wzory dokumentów ewidencyjnych używanych w obiegu informacji wewnątrz ABW w procedurach postępowania określonych w załącznikach do zarządzenia.
3.
Dyrektor Biura Ewidencji i Analiz ABW umieszcza i udostępnia wzory dokumentów ewidencyjnych i formularzy związanych z wykonywaniem czynności służbowych opisanych w załącznikach do zarządzenia w portalu korporacyjnym ABW.
§  4.
Traci moc zarządzenie Nr 65 Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia 7 września 2011 r. w sprawie procedur postępowania funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w związku z dostępem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego do Systemu Informacyjnego Schengen i Wizowego Systemu Informacyjnego.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą od dnia 9 kwietnia 2013 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

PROCEDURY OBIEGU INFORMACJI Z SIS II

I.

 ZASADY OGÓLNE I DEFINICJE

1. Wymiana informacji pomiędzy Zespołem SIS/VIS a Biurem SIRENE odbywa się drogą faksową.

2. Wymiana informacji pomiędzy Zespołem SIS/VIS i funkcjonariuszem jednostki organizacyjnej ABW odbywa się przy użyciu dokumentów ewidencyjnych.

3. Fakt wymiany informacji z Biurem SIRENE lub funkcjonariuszem jednostki organizacyjnej ABW podlega odnotowaniu w Biurze E ABW w module SIS/VIS systemu OSKAR, a w komórce organizacyjnej ABW w ewidencji elektronicznej.

4. Ilekroć w niniejszym załączniku jest mowa o przekazaniu dokumentu należy przez to rozumieć jego przesłanie lub osobiste dostarczenie do właściwego adresata, zgodnie z przepisami obowiązującymi w ABW dla dokumentów ewidencyjnych.

5. Przy wymianie informacji zawsze należy podawać numer ID Schengen, jeżeli jest znany.

6. Ilekroć w niniejszym załączniku jest mowa o trafieniu, należy przez to rozumieć odnalezienie osoby lub przedmiotu na skutek wglądu do danych SIS II.

7. Ilekroć w niniejszym załączniku jest mowa o karcie wpisu należy przez to rozumieć dokument "Karta wpisu danych SIS II - osoba" lub "Karta wpisu danych SIS II - przedmiot".

8. W przypadku braku miejsca na kolejne adnotacje na odwrocie karty wpisu, do karty dołącza się kolejną kartę wpisu.

9. Ilekroć w niniejszym załączniku jest mowa o Decyzji SIS II należy przez to rozumieć Decyzję Rady (WE) 2007/533/WSiSW z dnia 12 czerwca 2007 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) (Dz. Urz. UE L 205 z 2007 r.).

II.

 SPRAWDZENIE OSOBY LUB PRZEDMIOTU

1. Funkcjonariusz jednostki organizacyjnej ABW wypełnia dokument sprawdzenia, który po zatwierdzeniu przez kierownika komórki lub jednostki organizacyjnej przekazuje do Wydziału Ewidencyjnego Biura E ABW.

2. Funkcjonariusz Zespołu SIS/VIS:

1) realizuje sprawdzenie w SIS II;

2) wprowadza wynik wyszukiwania do systemu OSKAR;

3) wykonuje wydruk odpowiedzi i wraz z dokumentem sprawdzenia przekazuje funkcjonariuszowi jednostki organizacyjnej ABW. Jeżeli informacje SIS II zawierają załącznik z danymi biometrycznymi - informuje o tym fakcie w treści odpowiedzi.

3. Funkcjonariusz jednostki organizacyjnej ABW otrzymujący dokument sprawdzenia wraz z odpowiedzią zawierającą informacje o trafieniu - postępuje zgodnie z odpowiednią "Procedurą postępowania funkcjonariuszy ABW w przypadku odnalezienia osoby lub przedmiotu na skutek wglądu do danych SIS II", w ramach której dostarcza niezwłocznie wypełniony formularz "Zgłoszenie trafienia w SIS II - osoba" lub "Zgłoszenie trafienia w SIS II - przedmiot" do Wydziału Ewidencyjnego Biura E ABW. W razie potrzeby uzyskania danych biometrycznych, o których mowa w ust. 2 pkt 3, funkcjonariusz powiadamia o tym Wydział Ewidencyjny Biura E ABW, który przesyła dane biometryczne na wskazany adres mailowy w sieci ABWAN.

4. Dyżurny Biura E ABW przesyła faksem otrzymany formularz "Zgłoszenie trafienia w SIS II - osoba" lub "Zgłoszenie trafienia w SIS II - przedmiot" do Biura SIRENE.

5. Funkcjonariusz Zespołu SIS/VIS wpisuje informacje o formularzu zgłoszenia trafienia do systemu OSKAR.

III.

 SPRAWDZENIE OSOBY LUB PRZEDMIOTU W TRYBIE PILNYM

A.

 Sprawdzenie osoby lub przedmiotu w trybie pilnym.

1. Funkcjonariusz jednostki organizacyjnej ABW realizujący czynności dochodzeniowo-śledcze w przypadkach pilnych telefonuje do dyżurnego macierzystej jednostki organizacyjnej ABW lub jednostki, na terenie której wykonywane są czynności dochodzeniowo-śledcze, zlecając mu w swoim imieniu wykonanie w trybie pilnym sprawdzenia w SIS II oraz podając mu dane do sprawdzenia, niezbędne do wypełnienia formularza sprawdzenia w systemie SIS II.

2. Dyżurny jednostki organizacyjnej ABW, który otrzymał zlecenie pilnego sprawdzenia w SIS II wypełnia dokument sprawdzenia, oznacza go jako pilny i przekazuje do Wydziału Ewidencyjnego Biura E ABW.

3. Funkcjonariusz Zespołu SIS/VIS:

1) realizuje sprawdzenie w SIS II;

2) wprowadza wynik wyszukiwania do systemu OSKAR;

3) wykonuje wydruk odpowiedzi i wraz z dokumentem sprawdzenia przekazuje dyżurnemu jednostki organizacyjnej ABW, od którego otrzymał sprawdzenie. Jeżeli informacje SIS II zawierają załącznik z danymi biometrycznymi - informuje o tym fakcie w treści odpowiedzi.

4. Dyżurny jednostki organizacyjnej ABW przekazuje telefonicznie informację o treści odpowiedzi funkcjonariuszowi zlecającemu sprawdzenie, a następnie przekazuje dokument sprawdzenia wraz z odpowiedzią.

5. Funkcjonariusz jednostki organizacyjnej ABW zlecający sprawdzenie, po otrzymaniu informacji o trafieniu - postępuje zgodnie z odpowiednią "Procedurą postępowania funkcjonariuszy ABW w przypadku odnalezienia osoby lub przedmiotu na skutek wglądu do danych SIS II", w ramach której dostarcza niezwłocznie wypełniony formularz "Zgłoszenie trafienia w SIS II - osoba" lub "Zgłoszenie trafienia w SIS II - przedmiot" do Wydziału Ewidencyjnego Biura E ABW. W razie potrzeby uzyskania danych biometrycznych, o których mowa w ust. 3 pkt 3, funkcjonariusz powiadamia o tym Wydział Ewidencyjny Biura E ABW, który przesyła dane biometryczne na wskazany adres mailowy w sieci ABWAN.

6. Dyżurny Biura E ABW przesyła faksem otrzymany formularz "Zgłoszenie trafienia w SIS II - osoba" lub "Zgłoszenie trafienia w SIS II - przedmiot" do Biura SIRENE.

7. Funkcjonariusz Zespołu SIS/VIS wpisuje informacje o formularzu zgłoszenia trafienia do systemu OSKAR.

B.

 Szczególne zasady realizacji sprawdzenia osoby w trybie pilnym w ramach czynności procesowych prowadzonych na miejscu zdarzenia.

1. Szczególne zasady realizacji sprawdzenia osoby w trybie pilnym w ramach czynności procesowych prowadzonych na miejscu zdarzenia określa Dyrektor Biura E ABW.

2. Ust. 5-7 w części II lit. a stosuje się odpowiednio.

IV.

 WPIS OSOBY LUB PRZEDMIOTU z art. 36 lub 38 Decyzji SIS II

1. Funkcjonariusz jednostki organizacyjnej ABW wypełnia kartę wpisu, którą po zatwierdzeniu przez kierownika jednostki organizacyjnej ABW, przekazuje do Wydziału Ewidencyjnego Biura E ABW. W razie konieczności przekazania do SIS II danych biometrycznych - nagrywa je na informatyczny nośnik danych typu Pendrive i przekazuje jako załącznik do karty wpisu.

Uwaga: składając podpis na karcie wpisu kierownik jednostki organizacyjnej ABW potwierdza zasadność dokonania wpisu, w szczególności zgodność z art. 21 Decyzji SIS II.

2. Funkcjonariusz Zespołu SIS/VIS:

1) realizuje sprawdzenie osoby w zbiorach informacji Biura E ABW w celu sprawdzenia, czy osoba pozostaje w czynnym zainteresowaniu jednostki organizacyjnej ABW i dokonania konsultacji;

2) realizuje sprawdzenie w SIS II;

3) w przypadku, gdy osoba lub przedmiot "nie figuruje" w SIS II:

a) wykonuje wpis danych do SIS II, a w przypadku danych biometrycznych przesyła je do SIS II,

b) odnotowuje datę wpisu na karcie wpisu i w systemie OSKAR,

c) kartę wpisu przekazuje funkcjonariuszowi jednostki organizacyjnej ABW;

4) w przypadku trafienia (gdy osoba lub przedmiot "figuruje" w SIS II):

a) wprowadza wynik wyszukiwania do systemu OSKAR,

b) kartę wpisu wraz z wynikiem wyszukiwania przekazuje funkcjonariuszowi jednostki organizacyjnej ABW. Jeżeli informacje SIS II zawierają załącznik z danymi biometrycznymi - informuje o tym fakcie w treści odpowiedzi,

c) w razie potrzeby uzyskania danych biometrycznych, o których mowa w lit. b, funkcjonariusz powiadamia o tym Wydział Ewidencyjny Biura E ABW, który przesyła dane biometryczne na wskazany adres mailowy w sieci ABWAN.

3. Funkcjonariusz jednostki organizacyjnej ABW w przypadku, gdy karta wpisu została mu zwrócona z informacją o wpisie dotyczącym danej osoby lub przedmiotu dokonanym przez inny podmiot, może:

1) zrezygnować z wpisu;

2) zażądać ustawienia wpisu w kolejkę;

3) zażądać forsowania wpisu.

W celu zażądania ustawienia wpisu w kolejkę lub forsowania wpisu, wpisuje na odwrocie karty wpisu treść dyspozycji i przekazuje kartę do Wydziału Ewidencyjnego Biura E ABW.

4. Funkcjonariusz Zespołu SIS/VIS, po otrzymaniu karty wpisu z dyspozycją ustawienia wpisu w kolejkę lub forsowania wpisu:

1) realizuje ponowne sprawdzenie w SIS II w celu potwierdzenia faktu figurowania osoby lub przedmiotu w SIS II;

2) dokonuje wpisu do SIS II, w zależności od dyspozycji na karcie wpisu i wyniku bieżącego sprawdzenia w SIS II zaznacza kolejkowanie lub forsowanie wpisu;

3) odnotowuje wykonanie dyspozycji na karcie wpisu i w systemie OSKAR;

4) kartę wpisu przekazuje funkcjonariuszowi jednostki organizacyjnej ABW.

5. Funkcjonariusz Zespołu SIS/VIS, po otrzymaniu z Biura SIRENE lub z SIS II informacji o zatwierdzeniu lub odrzuceniu wpisu do SIS II, przekazuje informację funkcjonariuszowi jednostki organizacyjnej ABW.

V.

 AKTUALIZACJA. NA WNIOSEK JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ ABW, DANYCH OSOBY LUB PRZEDMIOTU WPISANEGO PRZEZ ABW

1. Funkcjonariusz jednostki organizacyjnej ABW w przypadku:

1) zmiany danych osoby;

2) stwierdzenia błędów w danych osoby lub przedmiotu;

3) uzyskania dodatkowych danych o osobie lub przedmiocie, podlegających wpisaniu do SIS II

- wpisuje na odwrocie karty wpisu dyspozycję dokonania korekty danych lub wypełnia kartę wpisu zaznaczając pole "Modyfikacja wpisu" i przekazuje kartę do Wydziału Ewidencyjnego Biura E ABW.

2. Funkcjonariusz Zespołu SIS/VIS:

1) aktualizuje wpis w SIS II;

2) odnotowuje wykonanie dyspozycji na karcie wpisu i w systemie OSKAR;

3) kartę wpisu przekazuje funkcjonariuszowi jednostki organizacyjnej ABW.

VI.

 AKTUALIZACJA, NA WNIOSEK BIURA SIRENE, DANYCH OSOBY LUB PRZEDMIOTU WPISANEGO PRZEZ ABW

1. Funkcjonariusz Zespołu SIS/VIS, po otrzymaniu z Biura SIRENE informacji o nieprawidłowych danych wpisanych przez ABW przekazuje tę informację funkcjonariuszowi jednostki organizacyjnej ABW, na zlecenie którego dokonano wpisu.

2. Funkcjonariusz jednostki organizacyjnej ABW przeprowadza analizę rozbieżności danych i w zależności od jej wyniku przekazuje do Wydziału Ewidencyjnego Biura E ABW:

1) informację, że wpisane dane są prawidłowe albo

2) kartę wpisu z dyspozycją modyfikacji danych.

3. Funkcjonariusz Zespołu SIS/VIS w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, otrzymaną informację o prawidłowych danych przekazuje do Biura SIRENE.

4. Funkcjonariusz Zespołu SIS/VIS w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, wykonując dyspozycję korekty danych:

1) aktualizuje wpis w SIS II;

2) odnotowuje wykonanie dyspozycji na karcie wpisu i w systemie OSKAR;

3) kartę wpisu przekazuje funkcjonariuszowi jednostki organizacyjnej ABW.

VII.

 POWIADAMIANIE BIURA SIRENE O NIEPRAWIDŁOWYCH DANYCH W SIS II

1. Funkcjonariusz Zespołu SIS/VIS, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowych danych w SIS II:

1) konsultuje dane z funkcjonariuszem jednostki organizacyjnej ABW, od którego otrzymał kartę wpisu lub sprawdzenia w celu wyjaśnienia rozbieżności danych;

2) w przypadku potwierdzenia prawidłowości danych na karcie wpisu lub sprawdzenia przekazuje informację o nieprawidłowych danych w SIS II do Biura SIRENE.

VIII.

 WYCOFANIE WPISU OSOBY LUB PRZEDMIOTU, NA WNIOSEK JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ ABW

1. Funkcjonariusz jednostki organizacyjnej ABW wpisuje na odwrocie karty wpisu treść dyspozycji wycofania wpisu z SIS II lub wypełnia kartę wpisu zaznaczając pole "Usunięcie wpisu" i przekazuje kartę do Wydziału Ewidencyjnego Biura E ABW.

2. Funkcjonariusz Zespołu SIS/VIS:

1) usuwa wpis z SIS II;

2) odnotowuje wykonanie dyspozycji na karcie wpisu i w systemie OSKAR;

3) kartę wpisu przekazuje funkcjonariuszowi jednostki organizacyjnej ABW.

IX.

 WYCOFANIE WPISU OSOBY LUB PRZEDMIOTU, PO UPŁYWIE TERMINU WAŻNOŚCI WPISU

1. Funkcjonariusz Zespołu SIS/VIS okresowo wykonuje raport w systemie OSKAR w celu sprawdzenia czy istnieją wpisy do SIS II, dla których zbliża się lub upłynął termin ważności. Dla każdego takiego wpisu:

1) informuje funkcjonariusza, na zlecenie którego dokonano wpisu, o upływie terminu ważności wpisu;

2) sprawdza w SIS II czy wpis został usunięty automatycznie i jeśli tak, to odnotowuje w systemie OSKAR fakt automatycznego usunięcia wpisu.

X.

 PRZEDŁUŻENIE TERMINU WAŻNOŚCI WPISU OSOBY LUB PRZEDMIOTU

1. Funkcjonariusz jednostki organizacyjnej ABW - przed upływem terminu ważności wpisu - wpisuje na odwrocie karty wpisu treść o przedłużeniu ważności wpisu na okres zgodny z obowiązującymi przepisami i po zatwierdzeniu przez kierownika jednostki organizacyjnej ABW, przekazuje kartę do Wydziału Ewidencyjnego Biura E ABW.

2. Funkcjonariusz Zespołu SIS/VIS:

1) przekazuje wniosek o przedłużenie ważności wpisu do Biura SIRENE;

2) odnotowuje wykonanie dyspozycji na karcie wpisu i w systemie OSKAR.

3. Funkcjonariusz Zespołu SIS/VIS, po otrzymaniu z Biura SIRENE informacji o decyzji w sprawie przedłużenia ważności wpisu:

1) odnotowuje informację o decyzji w systemie OSKAR;

2) informację o decyzji wraz z kartą wpisu przekazuje funkcjonariuszowi jednostki organizacyjnej ABW.

XI.

 KONSULTACJE WNIOSKU O WPIS z art. 36 Decyzji SIS II

1. Funkcjonariusz Zespołu SIS/VIS, po otrzymaniu z Biura SIRENE informacji o wniosku o wpis, realizuje sprawdzenie osoby w zbiorach informacji Biura E ABW i wykonuje dalsze czynności w zależności od wyniku sprawdzenia:

1) w przypadku, gdy osoba pozostaje w czynnym zainteresowaniu ABW:

a) powiadamia telefonicznie kierownika właściwej jednostki organizacyjnej ABW, za pośrednictwem DSO,

b) przygotowuje dokument powiadomienia, który przekazuje do kierownika właściwej jednostki organizacyjnej ABW,

c) przygotowuje odpowiedź zawierającą decyzję ABW i przekazuje ją do Biura SIRENE;

2) w przypadku gdy osoba jest funkcjonariuszem, pracownikiem lub byłym funkcjonariuszem ABW:

a) powiadamia telefonicznie kierownika jednostki organizacyjnej ABW właściwej w sprawach bezpieczeństwa wewnętrznego, za pośrednictwem DSO,

b) przygotowuje dokument powiadomienia, który przekazuje jednostki organizacyjnej ABW właściwej w sprawach bezpieczeństwa wewnętrznego,

c) przygotowuje dokument powiadomienia, który przekazuje do jednostki organizacyjnej, w której służy lub pracuje ta osoba,

d) przygotowuje odpowiedź zawierającą decyzję ABW i przekazuje ją do Biura SIRENE;

3) w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1 i 2, przygotowuje odpowiedź zawierającą decyzję ABW i przekazuje ją do Biura SIRENE.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

PROCEDURY POSTĘPOWANIA FUNKCJONARIUSZY ABW W PRZYPADKU ODNALEZIENIA OSOBY LUB PRZEDMIOTU NA SKUTEK WGLĄDU DO DANYCH SIS II

I.

 ZASADY OGÓLNE I DEFINICJE

1. Wymiana informacji pomiędzy sekcją SIS/VIS i funkcjonariuszem jednostki organizacyjnej ABW odbywa się w formie dokumentów ewidencyjnych, szyfrofaksów lub faksów.

2. Ilekroć w niniejszym załączniku jest mowa o przekazaniu dokumentu należy przez to rozumieć jego przesłanie lub osobiste dostarczenie do właściwego adresata, zgodnie z przepisami obowiązującymi w ABW dla dokumentów ewidencyjnych.

3. Przy wymianie informacji zawsze należy podawać numer ID Schengen, jeżeli jest znany.

4. Ilekroć w niniejszym załączniku jest mowa o trafieniu, należy przez to rozumieć odnalezienie osoby lub przedmiotu na skutek wglądu do danych SIS II.

5. Ilekroć w niniejszym załączniku jest mowa o Decyzji SIS II należy przez to rozumieć Decyzję Rady (WE) 2007/533/WSiSW z dnia 12 czerwca 2007 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) (Dz. Urz. UE L 205 z 2007 r.).

6. Ilekroć w niniejszym załączniku jest mowa o Rozporządzeniu SIS II należy przez to rozumieć Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 1987/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) (Dz. Urz.UE L 381 z 2006 r).

II.

  DECYZJI SIS II: OSOBA POSZUKIWANA W CELU WYDANIA LUB EKSTRADYCJI

Funkcjonariusz ABW, w przypadku uzyskania w odpowiedzi na sprawdzenie informacji, że sprawdzana osoba jest wpisana do SIS II z art. 26 Decyzji SIS II, dokonuje zatrzymania osoby poszukiwanej oraz niezwłocznie sporządza niezbędną dokumentację związaną z zatrzymaniem, a ponadto wypełnia formularz "Zgłoszenie trafienia w SIS II -Osoba", zawierający:

1) nr ID Schengen;

2) jednostkę, miejsce i czas zatrzymania;

3) dane personalne osoby zatrzymanej i dokumentów, którymi się posługiwała;

4) okoliczności zatrzymania i opis czynności podjętych bezpośrednio po tym;

5) wskazanie jednostki Policji, której zostanie przekazana osoba.

Formularz bezzwłocznie przesyła faksem, za pośrednictwem dyżurnego najbliższej jednostki ABW, do Dyżurnego Biura E ABW.

Tym samym formularzem funkcjonariusz ABW wnosi (o ile jest to niezbędne do wykonania prawidłowej identyfikacji) o przesłanie informacji uzupełniających dotyczących osoby poszukiwanej: zdjęcia, odcisków linii papilarnych, rysopisu i pełnych danych personalnych osoby.

Funkcjonariusz ABW przekazuje osobę oraz dokumentację (w tym formularz zgłoszenia trafienia w SIS II) do najbliższej jednostki Policji w celu podjęcia dalszych czynności. Przekazanie dokumentuje się protokołem przekazania osoby sporządzanym w 2 egzemplarzach (egz. nr 1 dla Policji, egz. nr 2 - ABW).

UWAGI: W odpowiedzi na zgłoszenie Biuro SIRENE sprawdza ważność wpisu w SIS II, przesyła do wskazanej przez ABW jednostki Policji przetłumaczony na język polski formularz "A" (mający taką samą moc prawną jak wniosek o tymczasowe aresztowanie w celu wydania na podstawie Europejskiego Nakazu Aresztowania lub ekstradycji osoby - jest on niezbędny Prokuraturze Okręgowej do wystąpienia przed Sądem Okręgowym o wydanie takiego postanowienia) oraz informacje uzupełniające, o które wnioskowano w formularzu zgłoszenia trafienia.

III.

  ROZPORZĄDZENIA SIS II: ODMOWA WJAZDU NA TERYTORIUM PAŃSTW SCHENGEN

Funkcjonariusz ABW, w przypadku uzyskania w odpowiedzi na sprawdzenie informacji, że sprawdzana osoba jest wpisana do SIS II z art. 24 Rozporządzenia SIS II, niezwłocznie informuje o tym fakcie najbliższą jednostkę Policji lub Straży Granicznej, wypełnia formularz "Zgłoszenie trafienia w SIS II - Osoba", zawierający:

1) nr ID Schengen;

2) jednostkę, miejsce i czas zatrzymania;

3) dane personalne osoby zatrzymanej i dokumentów, którymi się posługiwała;

4) okoliczności zatrzymania i opis czynności podjętych bezpośrednio po tym;

5) wskazanie jednostki Policji lub Straży Granicznej, której zostanie przekazana osoba.

Podczas czynności należy stosować obowiązujące przepisy i procedury postępowania z cudzoziemcami.

UWAGA! Wpis w SIS II nie jest samoistną podstawą do zatrzymania osoby posiadającej ważny dokument pobytowy, wydany przez jeden z krajów członkowskich obszaru Schengen. W przypadku posiadania takiego dokumentu należy zanotować dane osoby i dokumentu oraz zamieścić je na formularzu zgłoszenia trafienia.

Formularz bezzwłocznie przesyła faksem, za pośrednictwem dyżurnego najbliższej jednostki ABW, do Dyżurnego Biura E ABW.

Tym samym formularzem funkcjonariusz ABW wnosi (o ile jest to niezbędne do wykonania prawidłowej identyfikacji) o przesłanie informacji uzupełniających dotyczących osoby: zdjęcia, odcisków linii papilarnych, rysopisu i pełnych danych personalnych osoby, a jeśli to konieczne informacji szczegółowych dotyczących decyzji podjętych wobec osoby przez dokonujące wpisu państwo członkowskie.

Funkcjonariusz ABW przekazuje za pokwitowaniem osobę oraz formularz zgłoszenia trafienia w SIS II do najbliższej jednostki Policji lub Straży Granicznej w celu podjęcia dalszych czynności.

UWAGI: W odpowiedzi na zgłoszenie Biuro SIRENE sprawdza ważność wpisu w SIS II, przesyła do wskazanej przez ABW jednostki Policji lub Straży Granicznej informacje uzupełniające, o które wnioskowano w formularzu zgłoszenia trafienia.

IV.

  DECYZJI SIS II: OSOBA POSZUKIWANA JAKO ZAGINIONA

A.

 Zaginiona osoba pełnoletnia

Funkcjonariusz ABW, w przypadku uzyskania w odpowiedzi na sprawdzenie informacji, że sprawdzana osoba jest wpisana do SIS II z art. 32 Decyzji SIS II, odbiera od osoby oświadczenie o wyrażeniu bądź odmowie zgody na podanie informacji o miejscu pobytu, sporządza niezbędną dokumentację, w tym wypełnia formularz "Zgłoszenie trafienia w SIS II - Osoba", zawierający:

1) nr ID Schengen;

2) jednostkę, miejsce i czas sprawdzenia;

3) dane personalne osoby i dokumentów, którymi się posługiwała;

4) okoliczności i wynik podjętych czynności (adres zamieszkania zaginionego, nazwa i adres placówki, która objęła zaginionego opieką);

5) wskazanie jednostki Policji, której zostanie przekazana dokumentacja.

Formularz bezzwłocznie przesyła faksem, za pośrednictwem dyżurnego najbliższej jednostki ABW, do Dyżurnego Biura E ABW.

Tym samym formularzem funkcjonariusz ABW wnosi (o ile jest to niezbędne do wykonania prawidłowej identyfikacji) o przesłanie informacji uzupełniających dotyczących osoby: zdjęcia, odcisków linii papilarnych, rysopisu i pełnych danych personalnych osoby.

Przekazuje (za pokwitowaniem) zgromadzoną dokumentację do najbliższej jednostki Policji celem dalszej realizacji.

B.

 Zaginiona osoba nieletnia lub wymagająca tymczasowego oddania pod opiekę

Funkcjonariusz ABW, w przypadku uzyskania w odpowiedzi na sprawdzenie informacji, że sprawdzana osoba jest wpisana do SIS II z art. 32 Decyzji SIS II, niezwłocznie informuje o tym fakcie najbliższą jednostkę Policji, sporządza niezbędną dokumentację, w tym wypełnia formularz "Zgłoszenie trafienia w SIS II - Osoba", zawierający:

1) nr ID Schengen;

2) jednostkę, miejsce i czas sprawdzenia;

3) dane personalne osoby i dokumentów, którymi się posługiwała;

4) okoliczności zatrzymania i opis czynności podjętych bezpośrednio po tym;

5) wskazanie jednostki Policji, której zostanie przekazana osoba.

Formularz bezzwłocznie przesyła faksem, za pośrednictwem dyżurnego najbliższej jednostki ABW, do Dyżurnego Biura E ABW.

Tym samym formularzem funkcjonariusz ABW wnosi (o ile jest to niezbędne do wykonania prawidłowej identyfikacji) o przesłanie informacji uzupełniających dotyczących osoby: zdjęcia, odcisków linii papilarnych, rysopisu i pełnych danych personalnych osoby.

Przekazuje (za pokwitowaniem) zgromadzoną dokumentację do najbliższej jednostki Policji celem dalszej realizacji.

Funkcjonariusz ABW przekazuje za pokwitowaniem osobę oraz formularz zgłoszenia trafienia w SIS II do najbliższej jednostki Policji w celu podjęcia dalszych czynności.

UWAGI: W odpowiedzi na zgłoszenie Biuro SIRENE przesyła do wskazanej przez ABW jednostki Policji informacje uzupełniające, o które wnioskowano w formularzu zgłoszenia trafienia.

V.

  DECYZJI SIS II; OSOBA POSZUKIWANA W CELU USTALENIA MIEJSCA POBYTU

Funkcjonariusz ABW, w przypadku uzyskania w odpowiedzi na sprawdzenie informacji, że sprawdzana osoba jest wpisana do SIS II z art. 34 Decyzji SIS II, odbiera od poszukiwanego oświadczenie o miejscu pobytu oraz niezwłocznie sporządza niezbędną dokumentację, w tym wypełnia formularz "Zgłoszenie trafienia w SIS II - Osoba", zawierający:

1) nr ID Schengen;

2) jednostkę, miejsce i czas sprawdzenia;

3) dane personalne osoby i dokumentów, którymi się posługiwała;

4) okoliczności sprawdzenia i wynik podjętych czynności (adres do korespondencji).

Formularz bezzwłocznie przesyła faksem, za pośrednictwem dyżurnego najbliższej jednostki ABW, do Dyżurnego Biura E ABW.

VI.

 ART. 36 DECYZJI SIS II: OSOBA LUB PRZEDMIOT WPISANE W CELU NIEJAWNEGO NADZOROWANIA LUB SZCZEGÓLNEJ KONTROLI

Funkcjonariusz ABW, w przypadku uzyskania w odpowiedzi na sprawdzenie informacji, że sprawdzana osoba lub przedmiot jest wpisana(y) do SIS II z art. 36 Decyzji SIS II:

A.

 W przypadku niejawnego nadzorowania: zbiera dyskretnie informacje odnoszące się do miejsca, daty czasu i przyczyny kontroli, planu podróży-celu podróży, danych osób towarzyszących osobie z wpisu SIS II.

B.

 W przypadku szczególnej kontroli: poddaje szczegółowej kontroli osobę, bagaż w celu ujawnienia wszystkich ewentualnych przedmiotów zabronionych lub pochodzących z przestępstwa (np. narkotyki). Jeśli polskie prawo nie pozwala na szczegółową kontrolę poddaje obiekt niejawnemu nadzorowaniu (art. 37 ust. 4 Decyzji SIS II).

Funkcjonariusz ABW sporządza niezbędną dokumentację, w tym wypełnia formularz "Zgłoszenie trafienia w SIS II - Osoba" lub "Zgłoszenie trafienia w SIS II - Przedmiot", zawierający:

1) nr ID Schengen;

2) jednostkę, miejsce i czas i rodzaj wykonanych czynności;

3) dane personalne osoby lub przedmiotu;

4) zebrane podczas przeprowadzonych czynności informacje.

Formularz bezzwłocznie przesyła faksem, za pośrednictwem dyżurnego najbliższej jednostki ABW, do Dyżurnego Biura E ABW.

VII.

 ART. 38 DECYZJI SIS II: PRZEDMIOT PRZEZNACZONY DO ZAJĘCIA LUB WYKORZYSTANIA JAKO DOWÓD W POSTĘPOWANIU KARNYM

Funkcjonariusz ABW, w przypadku uzyskania w odpowiedzi na sprawdzenie informacji, że sprawdzany przedmiot jest wpisany do SIS II z art. 38 Decyzji SIS II, sporządza niezbędną dokumentację, w tym wypełnia formularz "Zgłoszenie trafienia w SIS II - Przedmiot", zawierający:

1) nr ID Schengen;

2) jednostkę, miejsce i czas ujawnienia;

3) dane przedmiotu podlegającego zajęciu;

4) okoliczności ujawnienia i podjęte czynności (zajęcie przedmiotu, zatrzymanie osoby);

5) wskazanie jednostki Policji, której zostanie przekazany przedmiot.

Formularz bezzwłocznie przesyła faksem, za pośrednictwem dyżurnego najbliższej jednostki ABW, do Dyżurnego Biura E ABW.

Tym samym formularzem funkcjonariusz ABW wnosi (o ile jest to niezbędne do wykonania prawidłowej identyfikacji) o przesłanie informacji uzupełniających dotyczących przedmiotu.

Przedmiot oraz dokumentację związaną z zatrzymaniem przedmiotu (w tym formularz zgłoszenia trafienia) przekazuje (za pokwitowaniem) do najbliższej jednostki Policji celem podjęcia dalszych czynności.

UWAGI: W przypadku żądania zajęcia skradzionego lub zagubionego przedmiotu Biuro SIRENE zapewni dodatkowe informacje, takie jak: czas i miejsce zdarzenia, kwalifikacja czynu, opis stanu faktycznego, organ prowadzący postępowanie, numer sprawy, dane właściciela i osoby zgłaszającej, obecny właściciel, nazwa firmy ubezpieczeniowej, dane dotyczące podejrzanego i inne wnioskowane. W przypadku żądania zajęcia jako dowodu w postępowaniu karnym Biuro SIRENE, poprzez wymianę informacji dodatkowych, zapewni instrukcję, jak przeprowadzić zajęcie przedmiotu w celu zabezpieczenia dowodu (linie papilarne, ślad DNA, narkotyki itp.). Będzie to zależało od przyczyny umieszczenia wpisu.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

PROCEDURY OBIEGU INFORMACJI Z VIS

I.

 ZASADY OGÓLNE I DEFINICJE

1. Wymiana informacji pomiędzy Zespołem SIS/VIS i funkcjonariuszem jednostki organizacyjnej ABW odbywa się przy użyciu dokumentów ewidencyjnych i podlega odnotowaniu w Biurze E ABW w module SIS/VIS systemu OSKAR, a w komórce organizacyjnej ABW w ewidencji elektronicznej.

2. Ilekroć w niniejszym załączniku jest mowa o przekazaniu dokumentu należy przez to rozumieć jego przesłanie lub osobiste dostarczenie do właściwego adresata, zgodnie z przepisami obowiązującymi w ABW dla dokumentów ewidencyjnych.

II.

 SPRAWDZENIE OSOBY

1. Funkcjonariusz jednostki organizacyjnej ABW wypełnia dokument sprawdzenia, który po zatwierdzeniu przez kierownika komórki lub jednostki organizacyjnej przekazuje do Wydziału Ewidencyjnego Biura E ABW. W przypadku konieczności sprawdzenia danych biometrycznych funkcjonariusz nagrywa je na informatyczny nośnik danych typu Pendrive i przekazuje jako załącznik do karty sprawdzenia.

2. Funkcjonariusz Zespołu SIS/VIS:

1) realizuje sprawdzenie w VIS;

2) wprowadza wynik wyszukiwania do systemu OSKAR;

3) wykonuje wydruk odpowiedzi i wraz z dokumentem sprawdzenia przekazuje funkcjonariuszowi jednostki organizacyjnej ABW. Jeżeli informacje VIS zawierają załącznik z danymi biometrycznymi - informuje o tym fakcie w treści odpowiedzi.

3. W przypadku potrzeby uzyskania danych biometrycznych, o których mowa w ust. 2 pkt 3, funkcjonariusz powiadamia o tym Wydział Ewidencyjny Biura E ABW, który przesyła dane biometryczne na wskazany adres mailowy w sieci ABWAN.