Procedura zarządzania i kontroli finansowej budżetu.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MFiPR.2023.21

Akt obowiązujący
Wersja od: 14 czerwca 2023 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 14 czerwca 2023 r.
w sprawie procedury zarządzania i kontroli finansowej budżetu

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Wprowadza się procedurę zarządzania i kontroli finansowej budżetu określoną

w załączniku do zarządzenia.

§  2. 
Za wdrożenie i stosowanie procedury zarządzania i kontroli finansowej budżetu w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej odpowiedzialni są dyrektorzy i kierownicy tych komórek i jednostek.
§  3. 
Traci moc zarządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 14 maja 2020 r. w sprawie procedury zarządzania i kontroli finansowej budżetu (Dz. Urz. Min. Fun. i Pol. Reg. poz. 17).
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

PROCEDURA ZARZĄDZANIA I KONTROLI FINANSOWEJ BUDŻETU

I. 

Przepisy ogólne

§  1. 
Procedura zarządzania i kontroli finansowej budżetu, zwana dalej "procedurą", określa w szczególności:
1)
tryb prac nad projektem ustawy budżetowej oraz aktualizacją Wieloletniego Planu Finansowego Państwa, w zakresie dysponenta części budżetowej 34 - Rozwój regionalny, zwanego dalej "dysponentem części 34";
2)
tryb opracowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego materiałów do projektu ustawy budżetowej w zakresie, o którym mowa w art. 138 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o finansach publicznych";
3)
sposób i tryb sporządzania projektów planów finansowych i planów finansowych dla części budżetowej 34 - Rozwój regionalny, zwanej dalej "częścią 34" oraz funduszy celowych;
4)
sposób i tryb finansowania i rozliczania inwestycji z budżetu państwa;
5)
sposób wykonywania ustawy budżetowej w części 34;
6)
sposób i tryb dokonywania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego albo na wniosek tego ministra zmian w wydatkach na programy, o których mowa w art. 171 i art. 194 ustawy o finansach publicznych;
7)
sposób i tryb zatwierdzania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego projektów planów finansowych i planów finansowych podległych i nadzorowanych agencji wykonawczych i państwowych osób prawnych oraz dokonywania zmian tych planów;
8)
sposób i tryb uzgadniania planu finansowego rachunku do obsługi środków przeznaczonych na finansowanie planu rozwojowego.
§  2. 
Użyte w procedurze określenia oznaczają:
1)
BA - Biuro Administracyjne;
2)
BDG - Biuro Dyrektora Generalnego;
3)
BM - Biuro Ministra;
4)
BZL - Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi;
5)
DBR - Departament Budżetu;
6)
DI - Departament Informatyki;
7)
DIR - Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju;
8)
DSR - Departament Strategii;
9)
DZF - Departament Europejskiego Funduszu Społecznego;
10)
FD - Fundusz Dostępności;
11)
FRR - Fundusz Rozwoju Regionalnego;
12)
fundusze celowe - FD oraz FRR;
13)
IZ/IK - komórkę organizacyjną Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, zwanego dalej "Ministerstwem", realizującą zadania związane z pełnieniem przez Ministra funkcji Instytucji Zarządzającej, Koordynującej lub Krajowej, dla programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, lub realizującą zadania związane z koordynacją wdrażania KPO;
14)
jednostki podległe i nadzorowane - podległe i nadzorowane przez Ministra agencje wykonawcze i państwowe osoby prawne;
15)
koszty funkcjonowania - wydatki budżetu państwa, ponoszone poza programami finansowanymi z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, przeznaczone na statutową działalność i funkcjonowanie Ministerstwa oraz PJB;
16)
KPO - Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności, plan rozwojowy;
17)
Minister - ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego;
18)
Minister Finansów - ministra właściwego do spraw budżetu lub finansów publicznych;
19)
PFR - Polski Fundusz Rozwoju S.A.;
20)
PJB - państwowe jednostki budżetowe finansowane zgodnie ze strukturą dysponenta części 34;
21)
podpis Ministra - podpis Ministra lub upoważnionej osoby;
22)
pozostałe wydatki - wydatki budżetu państwa, inne niż określone w pkt 15 i 23, przeznaczone na finansowanie zadań Ministra, w szczególności dotacje dla jednostek podległych i nadzorowanych;
23)
program - program finansowany z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 ustawy o finansach publicznych;
24)
rozporządzenie MF - rozporządzenie Ministra Finansów wydawane na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy o finansach publicznych;
25)
rozporządzenie RM - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. Nr 238, poz. 1579);
26)
system Trezor - Informatyczny System Obsługi Budżetu Państwa;
27)
umowa z PFR - umowa, o której mowa w art. 141n ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 225, z późn. zm.);
28)
WPFP - Wieloletni Plan Finansowy Państwa.

II. 

Prowadzenie prac nad projektem ustawy budżetowej oraz aktualizacją Wieloletniego Planu Finansowego Państwa

1. 

Postanowienia ogólne

§  3. 
1. 
Materiały do projektu ustawy budżetowej oraz WPFP są przygotowywane na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych i rozporządzenia MF, z zachowaniem terminów wyznaczonych przez:
1)
Ministra Finansów dla Ministra;
2)
DBR dla komórek organizacyjnych Ministerstwa, PJB oraz jednostek podległych i nadzorowanych;
3)
BDG dla komórek organizacyjnych Ministerstwa;
4)
IZ/IK dla komórek organizacyjnych Ministerstwa, PJB oraz jednostek podległych i jednostek nadzorowanych, w zakresie zarządzanego lub koordynowanego programu.
2. 
DBR przekazuje komórkom organizacyjnym Ministerstwa, PJB oraz jednostkom podległym i nadzorowanym informację o przyjętych przez Radę Ministrów założeniach, w tym wskaźnikach makroekonomicznych oraz inne wytyczne stanowiące podstawę przygotowania projektu ustawy budżetowej, w tym zwłaszcza kalkulacji szacowanych kwot dochodów i planowanych wydatków.

2. 

Materiały do opracowania aktualizacji WPFP oraz projektu ustawy budżetowej w zakresie dysponenta części 34

§  4. 
1. 
DBR występuje do komórek organizacyjnych Ministerstwa, PJB oraz jednostek podległych i nadzorowanych o przekazanie w określonym terminie materiałów do opracowania aktualizacji WPFP, zwanych dalej "planami do WPFP.
2. 
Plany do WPFP powinny być przedstawione na właściwych formularzach wraz z uzasadnieniem, przygotowanym zgodnie z wytycznymi wynikającymi z rozporządzenia MF oraz przekazanymi przez DBR.
3. 
Plany do WPFP w zakresie:
1)
kosztów funkcjonowania oraz pozostałych wydatków - wskazane przez DBR komórki organizacyjne Ministerstwa, PJB oraz jednostki podległe i nadzorowane przekazują, według właściwości, do DBR lub BDG oraz innych komórek organizacyjnych Ministerstwa wskazanych przez DBR;
2)
programów - komórki organizacyjne Ministerstwa, PJB oraz jednostki podległe i nadzorowane przekazują do właściwych IZ/IK;
3)
pozostałych zadań - właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa przekazują do DBR.
4. 
DBR występuje do komórek organizacyjnych Ministerstwa i PJB o przekazanie informacji o nowych zadaniach przewidzianych do finansowania w ramach kosztów funkcjonowania i pozostałych wydatków.
5. 
IZ/IK po otrzymaniu planów, o których mowa w ust. 3 pkt 2, przygotowują i przekazują do DBR zbiorcze formularze planistyczne w ramach programów.
6. 
DBR i inne komórki organizacyjne weryfikujące plany do WPFP mogą zwrócić się do komórek organizacyjnych Ministerstwa, PJB oraz jednostek podległych i nadzorowanych przekazujących te plany o dodatkowe wyjaśnienia, dokonanie niezbędnych korekt i uzupełnień lub samodzielnie skorygować formularze.
7. 
Plany do WPFP dla części 34 w zakresie programów, DBR włącza do formularzy zbiorczych, o których mowa w § 6 ust. 5. W pozostałym zakresie planów do WPFP, DBR sporządza pismo do Ministra Finansów i przedstawia je do podpisu Ministra.
§  5. 
1. 
Po otrzymaniu od Ministra Finansów wstępnych i wyjściowych kwot wydatków, zwanych dalej "limitami wydatków", DBR dokonuje ich podziału i przekazuje informacje w zakresie:
1)
kosztów funkcjonowania Ministerstwa - BDG celem przekazania limitów wydatków innym komórkom organizacyjnym Ministerstwa;
2)
pozostałych wydatków jednostek podległych i nadzorowanych - jednostkom podległym i nadzorowanym, których te wydatki dotyczą oraz do wiadomości komórkom organizacyjnym Ministerstwa odpowiadającym za nadzór merytoryczny nad tymi jednostkami;
3)
kosztów funkcjonowania PJB i pozostałych wydatków PJB - PJB, których te koszty dotyczą;
4)
pozostałych wydatków, innych niż wymienione w pkt 2 i 3 - komórkom organizacyjnym Ministerstwa;
5)
wydatków na programy - właściwym IZ/IK celem przekazania limitów wydatków innym komórkom organizacyjnym Ministerstwa, PJB oraz jednostkom podległym i nadzorowanym, i przygotowania formularzy planistycznych dla części 34 w zakresie zarządzanego lub koordynowanego programu.
2. 
DBR może przed otrzymaniem limitu wydatków zobowiązać PJB oraz jednostki podległe i nadzorowane oraz komórki organizacyjne Ministerstwa do opracowania wstępnych materiałów planistycznych wraz ze stosownym uzasadnieniem.
3. 
DBR występuje do właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa o informacje dotyczące mierników budżetu zadaniowego, w szczegółowości określonej rozporządzeniem MF oraz o inne wymagane materiały do opracowania aktualizacji WPFP oraz projektu ustawy budżetowej w zakresie właściwości Ministra, w tym dotyczące koordynowanych programów wieloletnich oraz nadzorowanych państwowych funduszy celowych.
4. 
Komórki organizacyjne Ministerstwa, PJB oraz jednostki podległe i nadzorowane sporządzają materiały planistyczne na właściwych formularzach wskazanych przez DBR, wraz z uzasadnieniem, przygotowanym zgodnie z wytycznymi DBR oraz wynikającymi z rozporządzenia MF.
5. 
Wypełnione formularze planistyczne dotyczące:
1)
kosztów funkcjonowania Ministerstwa - BDG przekazuje do DBR;
2)
pozostałych wydatków jednostek podległych i nadzorowanych oraz projektów planów finansowych jednostek podległych i nadzorowanych - jednostki te przekazują do DBR oraz do wiadomości komórkom organizacyjnym Ministerstwa odpowiadającym za nadzór merytoryczny nad tymi jednostkami;
3)
kosztów funkcjonowania PJB i pozostałych wydatków realizowanych przez te jednostki - PJB przekazują do DBR;
4)
pozostałych wydatków, innych niż wymienione w pkt 2 i 3 - komórki organizacyjne Ministerstwa przekazują do DBR;
5)
programów - właściwe IZ/IK przekazują do DBR, a w zakresie obejmującym wydatki dysponenta trzeciego stopnia w Ministerstwie również do wiadomości BDG.
6. 
Informacje o miernikach oraz inne wymagane materiały do projektu budżetu w układzie zadaniowym, przekazują do DBR komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 3.
7. 
Formularze planistyczne obejmujące wydatki na wynagrodzenia pracowników Ministerstwa przygotowuje BZL.
8. 
Formularze planistyczne w zakresie wydatków na zadania realizowane przez BA, DI oraz BZL wymagają uzgodnienia z tymi komórkami.
9. 
DBR oraz komórki organizacyjne Ministerstwa weryfikujące formularze, mogą zwrócić się do innych komórek organizacyjnych Ministerstwa lub PJB, lub jednostek podległych i nadzorowanych o dodatkowe wyjaśnienia, dokonanie niezbędnych korekt i uzupełnień lub samodzielnie skorygować formularze.
10. 
Na podstawie przekazanych dokumentów, DBR przygotowuje zbiorcze formularze planistyczne, przedstawia je do podpisu Ministra i przekazuje do Ministerstwa Finansów oraz innych podmiotów, zgodnie z wymogami rozporządzenia MF, z zastrzeżeniem ust. 11.
11. 
Materiały dla części 34 na określonych formularzach planistycznych w zakresie programów włączane są do formularzy planistycznych, o których mowa w § 6 ust. 14, przekazywanych do Ministra Finansów odrębnie.
12. 
DBR przygotowuje informację o projekcie ustawy budżetowej w zakresie właściwości Ministra dla komisji sejmowych i senackich.
13. 
Przygotowując informację, o której mowa w ust. 12, DBR może zwrócić się do komórek organizacyjnych Ministerstwa, PJB oraz jednostek podległych i nadzorowanych o dodatkowe wyjaśnienia i uzupełnienia przedłożonych wcześniej materiałów. Komórki organizacyjne Ministerstwa, PJB oraz jednostki podległe i nadzorowane są zobowiązane do niezwłocznego udzielenia dodatkowych wyjaśnień i przekazania materiałów uzupełniających dotyczących projektu ustawy budżetowej.
14. 
Informację, o której mowa w ust. 12, DBR przedstawia do podpisu Ministra.

3. 

Materiały do opracowania aktualizacji WPFP oraz projektu ustawy budżetowej w zakresie programów dla wszystkich dysponentów części budżetowych

§  6. 
1. 
Plany do WPFP w zakresie programów dla części 34 sporządzane są przez IZ/IK, w trybie określonym w § 5.
2. 
Na podstawie otrzymanych formularzy planistycznych od dysponentów części budżetowych oraz od IZ/IK w zakresie części 34, DBR sporządza formularze zbiorcze w zakresie programów, a następnie przekazuje je do weryfikacji IZ/IK.
3. 
IZ/IK w terminie wyznaczonym przez DBR weryfikują i zwracają do DBR zweryfikowane formularze oraz przekazują inne materiały planistyczne, o których mowa w rozporządzeniu MF, lub wymagane przez DBR, które stanowią propozycje planów dla zadań realizowanych w ramach programów.
4. 
Propozycje, o których mowa w ust. 3, są przygotowywane z uwzględnieniem wieloletnich limitów wydatków na programy i pełnego wykorzystania środków w ustalonym odrębnymi przepisami okresie, a także zapotrzebowania zgłaszanego przez dysponentów części budżetowych uczestniczących w realizacji programów i projektów.
5. 
Po uzgodnieniu planów z właściwymi IZ/IK, DBR przygotowuje formularze planistyczne dla zadań realizowanych w ramach programów i przedstawia je do podpisu Ministra wraz z pismem do Ministra Finansów, a po podpisaniu przekazuje do Ministerstwa Finansów, informując o tym właściwe IZ/IK.
6. 
Do aktualizacji zgłoszonych przez Ministra planów do WPFP, o której mowa w rozporządzeniu MF, stosuje się przepisy ust. 1-5. W przypadku aktualizacji wydatków tylko na poziomie programów, aktualizacji tej dokonuje DBR w uzgodnieniu z właściwymi IZ/IK.
7. 
Po uzgodnieniu z Ministerstwem Finansów limitów wydatków oraz zasad ich podziału i planowania, DBR przygotowuje zbiorcze zestawienie wstępnych limitów wydatków w podziale na poszczególne programy i części budżetowe. Zestawienie wstępnych limitów wydatków DBR przekazuje do IZ/IK w celu weryfikacji, w ramach której IZ/IK w szczególności uwzględniają decyzje o zapewnieniu finansowania, wydane przez Ministra Finansów dla poszczególnych programów i części budżetowych.
8. 
IZ/IK w terminie wyznaczonym przez DBR zwracają do DBR zweryfikowane propozycje limitów wydatków.
9. 
Po otrzymaniu od Ministra Finansów pisma informującego o limitach wydatków w zakresie programów, DBR przekazuje dysponentom części budżetowych pismo z kwotami wstępnych limitów wydatków w podziale na poszczególne programy, informując o tym IZ/IK.
10. 
Materiały do projektu ustawy budżetowej w zakresie programów dla części 34 sporządzane są przez IZ/IK, w trybie określonym w § 5.
11. 
Na podstawie formularzy planistycznych otrzymanych od dysponentów oraz od IZ/IK w zakresie części 34, DBR sporządza formularze zbiorcze w zakresie programów, a następnie przekazuje je do weryfikacji IZ/IK.
12. 
IZ/IK w terminie wyznaczonym przez DBR zwracają do DBR zweryfikowane formularze oraz inne materiały, o których mowa w rozporządzeniu MF.
13. 
DBR może dokonać zmian w materiałach przekazanych przez IZ/IK, informując je o tym.
14. 
Na podstawie materiałów, o których mowa ust. 12 i 13, DBR przygotowuje formularze planistyczne dla zadań realizowanych w ramach programów oraz pismo do Ministra Finansów, które po podpisaniu przez Ministra przekazuje do Ministerstwa Finansów, informując o tym IZ/IK.
15. 
Na podstawie przekazanych do Ministra Finansów formularzy planistycznych, o których mowa w ust. 14, DBR sporządza zestawienia wydatków na programy dla poszczególnych części budżetowych, które następnie przekazuje właściwym dysponentom wraz z pismem podpisanym przez dyrektora DBR.

4. 

Informacja dla zarządów województw

§  7. 
1. 
W terminie do dnia 25 października, na podstawie informacji przekazanych przez IZ/IK, DBR przygotowuje i przekazuje do podpisu Ministra informacje dla zarządów województw, o których mowa w art. 143 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych.
2. 
Po podpisaniu przez Ministra informacje przekazywane są zarządom województw oraz do wiadomości właściwym IZ/IK.

5. 

Sposób i tryb sporządzania projektów planów finansowych części 34 i funduszy celowych

§  8. 
1. 
W terminie do dnia 25 października, DBR przekazuje właściwym komórkom organizacyjnym Ministerstwa oraz PJB informacje o kwotach dochodów i wydatków budżetowych, w tym o wynagrodzeniach wynikających z projektu ustawy budżetowej uchwalonego przez Radę Ministrów.
2. 
Kierownicy PJB przygotowują i zatwierdzają w terminie wskazanym przez DBR, nie później jednak niż do dnia 1 grudnia, projekty planów finansowych zapewniające zgodność kwot dochodów i wydatków budżetowych, w tym wynagrodzeń, z projektem ustawy budżetowej.
3. 
W terminie wskazanym przez DBR, nie później jednak niż do dnia 1 grudnia, do DBR są przekazywane, zgodne z projektem ustawy budżetowej, propozycje projektów planów finansowych w zakresie:
1)
kosztów funkcjonowania Ministerstwa - przez BDG;
2)
pozostałych wydatków realizowanych w Ministerstwie - przez właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa;
3)
PJB - przez PJB;
4)
funduszy celowych - przez DZF i BM;
5)
programów - przez IZ/IK, w zakresie wydatków dysponenta trzeciego stopnia w Ministerstwie; kopie dokumentów IZ/IK przekazują równolegle do BDG.
4. 
Projekt planu finansowego w części dotyczącej wynagrodzeń pracowników Ministerstwa przygotowuje BZL.
5. 
Projekt planu finansowego, o którym mowa w ust. 3, w zakresie wydatków na zadania realizowane przez BA, DI oraz BZL wymaga uzgodnienia z tymi komórkami.
6. 
DBR weryfikuje otrzymane projekty planów finansowych, o których mowa w ust. 2 i 3, pod względem ich zgodności z projektem ustawy budżetowej. W przypadku stwierdzenia różnic wprowadza w nich odpowiednie zmiany, informując o tym właściwą komórkę organizacyjną Ministerstwa lub PJB.
7. 
DBR przygotowuje projekty planów finansowych dla części 34 i projekt układu zadaniowego, a następnie przedkłada je do podpisu Ministra. Projekt planu finansowego części 34 DBR przekazuje Ministrowi Finansów w systemie Trezor, nie później niż do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy. Projekt układu zadaniowego uwzględnia pełną szczegółowość klasyfikacji wydatków, a cele i mierniki jedynie na poziomie zadań na podstawie zgłoszenia do projektu ustawy budżetowej.
8. 
Do dokonywania zmian w projektach planów, o których mowa w ust. 7, § 14-16 stosuje się odpowiednio.
9. 
Projekty planów, o których mowa w ust. 2 i 7, zatwierdzone odpowiednio przez kierownika PJB lub Ministra, stanowią podstawę gospodarki finansowej w okresie od dnia 1 stycznia do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o kwotach dochodów i wydatków wynikających z ustawy budżetowej.
10. 
Do ewidencji projektów planów finansowych i ich zmian § 22 stosuje się odpowiednio.

6. 

Tryb zatwierdzania projektów planów finansowych jednostek podległych i nadzorowanych

§  9. 
1. 
W terminie do dnia 25 października DBR przekazuje jednostkom podległym i nadzorowanym informacje o projektach ich planów finansowych wynikających z projektu ustawy budżetowej uchwalonego przez Radę Ministrów oraz do wiadomości komórkom organizacyjnym Ministerstwa odpowiadającym za nadzór merytoryczny nad jednostkami.
2. 
Kierownicy jednostek podległych i nadzorowanych przygotowują i zatwierdzają w terminie ustalonym przez DBR, nie później jednak niż do dnia 1 grudnia, projekty planów finansowych, również w układzie zadaniowym, zapewniające zgodność z projektem ustawy budżetowej. Do zatwierdzonych projektów dołącza się zestawienia wskazujące źródła finansowania poszczególnych pozycji tych projektów do poziomu co najmniej programu i części budżetowej.
3. 
Przy opracowaniu i zatwierdzaniu projektów planów finansowych, jednostki podległe i nadzorowane stosują również zasady i tryb wynikające z ustaw regulujących ich działalność.
4. 
DBR weryfikuje otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem ustawy budżetowej oraz występuje do IZ/IK o opinię w zakresie zarządzanego programu oraz o opinie do właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa odpowiadających za nadzór merytoryczny nad jednostkami.
5. 
W przypadku uwag do przedłożonych planów, DBR występuje do jednostek podległych i nadzorowanych o ich korektę lub wyjaśnienia. DBR weryfikuje przedłożone korekty i w uzasadnionych przypadkach ponownie występuje o opinie do właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa.
6. 
Projekty planów finansowych pozytywnie zaopiniowane przez komórki organizacyjne Ministerstwa i zweryfikowane przez DBR, przedstawiane są przez DBR do akceptacji/zatwierdzenia przez Ministra.
7. 
Po akceptacji/zatwierdzeniu przez Ministra projekty planów przekazywane są do jednostek podległych i nadzorowanych i stanowią podstawę ich gospodarki finansowej w okresie od dnia 1 stycznia do dnia zatwierdzenia planu finansowego opracowanego na podstawie ustawy budżetowej. Zatwierdzone projekty planów finansowych jednostek podległych i nadzorowanych są również przekazywane do wiadomości komórkom organizacyjnym Ministerstwa odpowiadającym za nadzór merytoryczny nad tymi jednostkami.

III. 

Wykonywanie ustawy budżetowej

1. 

Sposób i tryb sporządzania planów finansowych części 34 i funduszy celowych

§  10. 
Po opracowaniu projektu planu w układzie zadaniowym, DBR występuje do właściwych komórek organizacyjnych o wskazanie celów i mierników wraz z wartościami do osiągnięcia w następnym roku dla podzadań i działań. Po weryfikacji zgłoszeń komórek organizacyjnych, DBR opracowuje metodologię wyznaczania mierników budżetu zadaniowego, którą akceptuje dyrektor DBR. Metodologia przekazywana jest do wiadomości komórkom organizacyjnym Ministerstwa oraz PJB.
§  11. 
1. 
W terminie 10 dni roboczych od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej DBR przekazuje PJB informację o kwotach dochodów i wydatków budżetowych, w tym o wynagrodzeniach wynikających z ustawy budżetowej.
2. 
Kierownicy PJB, w terminie wskazanym przez DBR, nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 1, sporządzają plany finansowe i układy zadaniowe jednostek, przez dostosowanie projektów planów finansowych i układów zadaniowych celem zapewnienia ich zgodności z ustawą budżetową i przekazują je do DBR.
3. 
W terminie, o którym mowa w ust. 1, DBR informuje komórki organizacyjne Ministerstwa o ogłoszeniu ustawy budżetowej wraz z informacją o ewentualnych zmianach w porównaniu do projektu ustawy budżetowej uchwalonego przez Radę Ministrów.
§  12. 
1. 
DBR przygotowuje plan finansowy dla części 34, plany funduszy celowych i układ zadaniowy wraz z celami i miernikami dla poszczególnych zadań, podzadań i działań, a następnie przedkłada je do podpisu Ministra. Plan finansowy dla części 34, DBR przekazuje również Ministrowi Finansów w systemie Trezor.
2. 
Plany finansowe w części 34 są sporządzane co najmniej w następującej szczegółowości w ramach:
1)
budżetu państwa - część, dział, rozdział i paragraf;
2)
budżetu środków europejskich - część, program, dział, rozdział i paragraf.
3. 
DBR informuje właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa i PJB o podpisaniu przez Ministra planu finansowego i układu zadaniowego.
4. 
W terminie 14 dni od dnia otrzymania od DBR informacji o podpisaniu przez Ministra planu finansowego na dany rok budżetowy:
1)
BZL opracowuje projekt planu zatrudnienia i wynagrodzeń Ministerstwa obejmujący wydatki ujęte w planie finansowym dysponenta trzeciego stopnia w Ministerstwie i uwzględniający m.in. podział na grupy zatrudnienia i źródło finansowania;
2)
BDG, w uzgodnieniu z BA i DI, opracowuje projekt planu zadań inwestycyjnych Ministerstwa, obejmujący wydatki ujęte w planie finansowym dysponenta trzeciego stopnia w Ministerstwie i uwzględniający m.in. planowane do realizacji zadania inwestycyjne, źródła finansowania planowanych zadań oraz komórki organizacyjne Ministerstwa odpowiedzialne za realizację zadania.
5. 
Projekt planu zatrudnienia i wynagrodzeń Ministerstwa BZL uzgadnia z BDG, a następnie z DBR i przekazuje do akceptacji Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa. Projekt planu zadań inwestycyjnych Ministerstwa BDG uzgadnia z DBR i przekazuje do akceptacji Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa.
6. 
W terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 3, PJB przygotowują i przekazują do DBR:
1)
projekt planu zatrudnienia i wynagrodzeń, obejmujący wydatki ujęte w planie finansowym jednostki i uwzględniający m.in. podział na grupy zatrudnienia i źródło finansowania;
2)
projekt planu zadań inwestycyjnych, obejmujący wydatki ujęte w planie finansowym jednostki i uwzględniający m.in. planowane do realizacji zadania inwestycyjne oraz źródła finansowania planowanych zadań oraz komórki organizacyjne jednostki odpowiedzialne za realizację zadania.
7. 
DBR weryfikuje projekty planów, o których mowa w ust. 6, w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania. DBR może zwrócić się do komórek organizacyjnych Ministerstwa o opinię dotyczącą tych projektów. W przypadku zgłoszenia uwag projekty są zwracane do PJB celem ich poprawy. W przypadku braku uwag, DBR informuje o tym PJB. Uzgodnione z DBR projekty planów zatwierdza kierownik jednostki. Zatwierdzone plany jednostek są niezwłocznie przekazywane do wiadomości DBR.
8. 
Do aktualizacji planów, o których mowa w ust. 4 i 6, ust. 5 i 7 stosuje się odpowiednio, przy czym aktualizacji dokonuje się co najmniej według stanu na koniec każdego kwartału, nie później niż do 10 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału.
9. 
Właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa lub PJB mogą przygotować projekty planów zatrudnienia i wynagrodzeń oraz zadań inwestycyjnych, które obowiązują od 1 stycznia do dnia opracowania właściwych planów, zgodnie z ust. 4 i 6.

2. 

Informacja dla zarządów województw

§  13. 
1. 
W terminie 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej, na podstawie informacji przekazanych przez IZ/IK, DBR przygotowuje i przekazuje do podpisu Ministra informacje dla zarządów województw, o których mowa w art. 148 pkt 2 ustawy o finansach publicznych.
2. 
Po podpisaniu przez Ministra, informacje przekazywane są do zarządów województw oraz do wiadomości właściwych IZ/IK.

3. 

Tryb postępowania przy opracowaniu i zmianach planów finansowych jednostek podległych i nadzorowanych oraz sprawozdań z ich wykonania

§  14. 
1. 
W terminie 10 dni roboczych od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej DBR przekazuje jednostkom podległym i nadzorowanym informację o planach finansowych wynikających z ustawy budżetowej oraz do wiadomości komórkom organizacyjnym Ministerstwa odpowiadającym za nadzór merytoryczny nad jednostkami.
2. 
Kierownicy jednostek podległych i nadzorowanych przygotowują i zatwierdzają plany finansowe, również w układzie zadaniowym, zapewniające zgodność z ustawą budżetową. Do zatwierdzonych planów dołącza się zestawienia wskazujące źródła finansowania poszczególnych pozycji tych projektów do poziomu co najmniej programu i części budżetowej.
3. 
Przy opracowaniu i zatwierdzaniu planów finansowych jednostki podległe i nadzorowane stosują również zasady i tryb wynikające z ustaw regulujących ich działalność.
4. 
Do weryfikacji i zatwierdzenia planów finansowych jednostek podległych i nadzorowanych stosuje się odpowiednio § 9 ust. 4-7.
5. 
W przypadku konieczności dokonania zmian w planie finansowym jednostki podległej i nadzorowanej, kierownik tej jednostki występuje z wnioskiem do Ministra, przedstawiając projekt zmian planu finansowego, również w układzie zadaniowym, wraz z uzasadnieniem oraz załączając szczegółowe zestawienie zmian w planie, w podziale na źródła finansowania do poziomu co najmniej programu i części budżetowej.
6. 
DBR weryfikuje otrzymane projekty zmian planów finansowych oraz występuje do IZ/IK i komórki organizacyjnej Ministerstwa odpowiadającej za nadzór merytoryczny o opinie. DBR lub właściwa komórka organizacyjna Ministerstwa mogą zwrócić się do jednostki podległej lub nadzorowanej o uzupełnienie wniosku lub przedstawienie pisemnych wyjaśnień i korekt.
7. 
W przypadku zmian w planach jednostek podległych i nadzorowanych będących agencjami wykonawczymi, po pozytywnym zaopiniowaniu zmian przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz weryfikacji przez DBR, DBR występuje do Ministra Finansów o opinię do przedłożonych projektów zmian w planach finansowych jednostek.
8. 
Po uzyskaniu pozytywnej opinii Ministra Finansów co do zmiany w planie agencji wykonawczej, DBR sporządza wniosek Ministra o opinię do sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu.
9. 
Po otrzymaniu pozytywnej opinii sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu, DBR przedkłada zmianę w planie nadzorowanej agencji wykonawczej do zatwierdzenia Ministrowi, a następnie zmieniony plan finansowy przekazuje do agencji wykonawczej oraz do wiadomości Ministra Finansów i komórki organizacyjnej Ministerstwa odpowiadającej za nadzór merytoryczny nad jednostkami.
10. 
W przypadku zmian w planie finansowym państwowych osób prawnych, po pozytywnym zaopiniowaniu zmian przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz weryfikacji przez DBR, projekt zmiany przedstawiany jest do akceptacji Ministra.
11. 
Kierownicy jednostek podległych i nadzorowanych przekazują kwartalne sprawozdania z wykonania planów finansowych, w trybie określonym w ustawach je powołujących.
12. 
DBR weryfikuje otrzymane sprawozdania z wykonania planów, a także występuje do IZ/IK o opinie w zakresie zarządzanego programu oraz o opinię do komórek organizacyjnych Ministerstwa odpowiadających za nadzór merytoryczny nad jednostkami.
13. 
W przypadku uwag do przedłożonych sprawozdań, DBR występuje do jednostek podległych i nadzorowanych o ich korektę lub wyjaśnienia. DBR weryfikuje przedłożone korekty i w uzasadnionych przypadkach ponownie występuje o opinie do właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa.
14. 
W przypadku braku uwag do sprawozdań z wykonania planów finansowych, DBR informuje o tym jednostki podległe i nadzorowane oraz komórki organizacyjne Ministerstwa odpowiadające za nadzór merytoryczny nad jednostkami.

4. 

Zmiany w planach finansowych części 34

§  15. 
1. 
Zmiany w planach finansowych mogą być dokonywane przez Ministra na zasadach i w zakresie określonym w art. 164, art. 171 oraz art. 194 ustawy o finansach publicznych.
2. 
Zmiany w zakresie planów finansowych:
1)
dysponenta trzeciego stopnia w Ministerstwie - w zakresie wydatków na programy w części 34 są dokonywane na wniosek właściwej IZ/IK, po uzyskaniu zgody BDG lub na wniosek BDG przygotowany z własnej inicjatywy, z zastrzeżeniem, że w zakresie wydatków dotyczących zadań realizowanych przez BA lub DI wniosek wymaga uzgodnienia z tymi komórkami, a zmiany w zakresie wydatków na wynagrodzenia w Ministerstwie są dokonywane na wniosek lub w uzgodnieniu z BZL;
2)
dysponenta części budżetowej - są dokonywane na wniosek właściwej IZ/IK, właściwej komórki organizacyjnej lub z własnej inicjatywy DBR, po konsultacji z właściwą IZ/IK;
3)
PJB - są dokonywane na wniosek kierowników tych jednostek, po uzyskaniu opinii właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa, jeżeli DBR wystąpi o taką opinię.
3. 
Wzór wniosku o dokonanie zmian w planie finansowym jednostki budżetowej stanowi załącznik nr 1 do Procedury.
4. 
Decyzje w sprawie zmian w planie finansowym przygotowują:
1)
PJB - w granicach upoważnienia udzielonego przez Ministra kierownikom tych jednostek;
2)
DBR - w pozostałym zakresie.
5. 
W przypadku dokonywania zmian na podstawie art. 171 ust. 2 i art. 194 ust. 4 ustawy o finansach publicznych, kopia decyzji Ministra przekazywana jest do wiadomości Ministra Finansów i do wiadomości właściwej IZ/IK.
6. 
Zmiany planu finansowego funduszy celowych są dokonywane na wniosek DZF lub BM, lub z inicjatywy DBR, po uzgodnieniu z DZF lub BM. DBR przygotowuje wniosek o zgodę do Ministra Finansów i opinię do sejmowej komisji do spraw budżetu, o których mowa w art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych.
§  16. 
1. 
DBR i kierownicy PJB mogą wprowadzać zmiany w zakresie zadania budżetowego i klasyfikacji budżetu zadaniowego, które nie wymagają zmiany w planie finansowym. Przepis § 14 ust. 2 oraz § 22 stosuje się odpowiednio.
2. 
Zmiany wynikające ze zmian w planach finansowych lub zmiany, o których mowa w ust. 1, są wprowadzane przez DBR oraz kierowników PJB na bieżąco do ewidencji układu zadaniowego oraz uwzględniane w okresowej aktualizacji tego układu, przedstawianej do podpisu Ministra lub kierownika PJB po zakończeniu każdego kwartału.
3. 
Zmiana w planie finansowym lub zmiana, o której mowa w ust. 1, skutkująca zmianą w metodologii wyznaczania mierników budżetu zadaniowego, o której mowa w § 10, wymaga aktualizacji tej metodologii. Zmiany do metodologii na bieżąco zgłaszają właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa lub PJB, a po ich weryfikacji DBR przygotowuje zaktualizowaną metodologię, którą akceptuje Dyrektor DBR, a następnie udostępnia właściwym komórkom organizacyjnym i PJB. Aktualizacji metodologii dokonuje się w terminach umożliwiających dokonanie okresowej aktualizacji układu zadaniowego, o którym mowa w ust. 2.
§  17. 
1. 
W przypadku dokonania zmiany w planie finansowym polegającej na zmniejszeniu lub zwiększeniu wydatków majątkowych jednorazowo na kwotę nieprzekraczającą 100 tys. zł, nieprzeznaczonych na inwestycje budowlane, DBR przygotowuje pismo do Ministra Finansów informujące o dokonanej zmianie.
2. 
Do wniosku o dokonanie zmian w planie finansowym polegających na zmniejszeniu lub zwiększeniu wydatków majątkowych należy dołączyć uzasadnienie merytoryczne, ze wskazaniem czy wnioskowane zmiany dotyczą wydatków na inwestycje budowlane i w jakiej kwocie.
3. 
W przypadku konieczności uzyskania zgody Ministra Finansów na dokonanie zmiany polegającej na zmniejszeniu lub zwiększeniu wydatków majątkowych, o której mowa w art. 171 ust. 3 i 4 ustawy o finansach publicznych, DBR przygotowuje wniosek do Ministra Finansów w tej sprawie.
4. 
Po uzyskaniu zgody Ministra Finansów na dokonanie zmian w wydatkach majątkowych, DBR przygotowuje decyzję w sprawie zmian w planie finansowym.

5. 

Uruchomienie środków z rezerwy celowej na zwiększenie wynagrodzeń

§  18. 
1. 
Po otrzymaniu uchwały Rady Ministrów w sprawie zwiększenia wynagrodzeń, DBR w porozumieniu z BZL lub na wniosek kierownika PJB, przygotowuje wniosek do Ministra Finansów o uruchomienie środków z rezerwy celowej i przekazuje wniosek do podpisu Ministra.
2. 
W przypadku gdy skutki uchwały w sprawie wynagrodzeń, podjętej w roku poprzednim, nie zostaną uwzględnione w budżecie na dany rok, DBR w porozumieniu z BZL lub na wniosek kierownika PJB, przygotowuje wniosek do Ministra Finansów o uruchomienie środków z rezerwy celowej i przekazuje do podpisu Ministra.
3. 
Po otrzymaniu decyzji Ministra Finansów w sprawie zmian w budżecie, DBR uwzględnia decyzję w planie finansowym oraz informuje BZL i BDG lub kierownika właściwej PJB o dokonanych zmianach.

6. 

Uruchomienie środków z rezerwy ogólnej i rezerw celowych innych niż przeznaczonych na finansowanie programów oraz zmiana przeznaczenia rezerw celowych

§  19. 
1. 
Wniosek o uruchomienie środków z rezerwy ogólnej lub celowej w systemie Trezor wprowadza DBR. Wniosek ten może być wprowadzony z własnej inicjatywy DBR albo w związku z wystąpieniem PJB, albo komórki organizacyjnej Ministerstwa, albo po otrzymaniu uchwały/zarządzenia w sprawie podziału rezerwy.
2. 
DBR sprawdza wnioski przygotowane przez komórki organizacyjne Ministerstwa i PJB pod względem zgodności z planem finansowym, klasyfikacją budżetową oraz zasadności wnioskowanych kwot ze względu na aktualnie dostępne środki w budżecie. W zakresie wydatków dysponenta trzeciego stopnia w Ministerstwie wniosek wymaga uzgodnienia z BDG.
3. 
DBR może zwrócić się do wnioskodawcy o dodatkowe wyjaśnienia, korektę lub uzupełnienie wniosku.
4. 
Wniosek o podział środków rezerwy ogólnej przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów składa DBR, właściwa komórka organizacyjna Ministerstwa lub PJB.
5. 
W przypadku konieczności dokonania zmiany przeznaczenia rezerwy celowej, DBR z własnej inicjatywy lub na wniosek właściwej komórki organizacyjnej, przygotowuje wystąpienie do Ministra Finansów w tej sprawie.
6. 
Po otrzymaniu decyzji Ministra Finansów w sprawie zmian w budżecie w związku z uruchomieniem środków z rezerwy celowej lub rezerwy ogólnej, DBR uwzględnia decyzję w planie finansowym oraz informuje właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa lub kierownika PJB o otrzymanej decyzji.

7. 

Uruchomienie środków z rezerw celowych przeznaczonych na finansowanie programów

§  20. 
1. 
Szczegółowy sposób podziału i uruchamiania środków z rezerw celowych budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich przeznaczonych na finansowanie programów, określa odrębna procedura.
2. 
Wniosek o uruchomienie środków z rezerwy celowej przygotowuje właściwa IZ/IK na podstawie zapotrzebowania/wniosku przekazanego przez poszczególne podmioty realizujące wydatki w danym programie. Wniosek przygotowany przez IZ/IK jest przekazywany do DBR celem zaakceptowania przez głównego księgowego części.
3. 
DBR sprawdza wnioski przygotowane przez IZ/IK pod względem zgodności z planem finansowym, klasyfikacją budżetową oraz zasadności wnioskowanych kwot ze względu na aktualnie dostępne środki w budżecie, a także dostępną alokację rezerwy celowej.
4. 
Wniosek dotyczący zwiększenia wydatków dysponenta trzeciego stopnia w Ministerstwie podlega uzgodnieniu z BDG.
5. 
DBR może na każdym etapie zwrócić się do wnioskodawcy o przekazanie dodatkowych wyjaśnień, informacji lub korektę złożonego wniosku.
6. 
Kopia podpisanego przez Ministra wniosku jest przekazywana do DBR.
7. 
Do wniosków o zapewnienie finansowania lub dofinansowania z budżetu państwa projektów realizowanych w ramach programów, ust. 1-6 stosuje się odpowiednio.
8. 
Po otrzymaniu decyzji w sprawie zmian w budżecie, DBR uwzględnia decyzję w planie finansowym oraz informuje o dokonanych zmianach właściwe IZ/IK, a jeśli zmiana dotyczy PJB - również kierownika tej PJB.

8. 

Blokowanie planowanych wydatków

§  21. 
1. 
DBR z własnej inicjatywy lub na wniosek właściwej komórki organizacyjnej Ministerstwa lub kierownika PJB przygotowuje projekt decyzji o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych w przypadku stwierdzenia okoliczności, o których mowa w art. 177 ustawy o finansach publicznych, lub zgłasza wydatki do zablokowania Ministrowi Finansów.
2. 
Decyzja o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych w zakresie dotyczącym wydatków dysponenta trzeciego stopnia w Ministerstwie podlega uzgodnieniu z BDG, a w zakresie wydatków na programy, z właściwą IZ/IK.
3. 
Po podpisaniu decyzji o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych przez Ministra, DBR niezwłocznie przygotowuje informację dla Ministra Finansów oraz kierowników PJB o podjętej decyzji.
4. 
DBR z własnej inicjatywy lub na wniosek komórki organizacyjnej Ministerstwa, lub PJB, może zgłosić Ministrowi Finansów środki możliwe do zablokowania decyzją tego Ministra.

9. 

Ewidencja planu finansowego i informowanie o zmianach w planie

§  22. 
1. 
DBR oraz PJB prowadzą ewidencję planu finansowego i zmian w planie finansowym, odrębnie w zakresie budżetu państwa i w zakresie budżetu środków europejskich.
2. 
Ewidencja planu finansowego oraz zmian w tym planie prowadzona przez DBR zawiera dodatkowe informacje umożliwiające powiązanie tego planu z układem zadaniowym, a w szczególności: program, źródło finansowania, zadanie budżetowe.
3. 
DBR, nie później niż w terminie 7 dni od dnia dokonania zmian w planie finansowym lub od dnia otrzymania decyzji budżetowej Ministra Finansów, informuje kierowników PJB oraz właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa o zmianach dokonanych w planie finansowym. Kierownicy PJB wprowadzają zmiany w planie finansowym jednostki w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, z zastrzeżeniem, iż decyzje w każdym przypadku są uwzględniane w planie finansowym jednostki w miesiącu, w którym zostały podjęte.
4. 
Kierownicy PJB informują DBR oraz IZ/IK, o podjętych decyzjach w sprawie zmian w planie finansowym jednostki, nie później niż w terminie 7 dni od dnia dokonania zmiany. DBR wprowadza zmiany w planie finansowym części 34 w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia otrzymania informacji, z zastrzeżeniem, iż decyzje w każdym przypadku uwzględniane są w planie finansowym części 34 w miesiącu, w którym zostały podjęte.
5. 
Dyrektor DBR oraz kierownicy PJB lub osoby upoważnione akceptują plany finansowe uwzględniające zmiany wprowadzone w tych planach na koniec każdego miesiąca kalendarzowego.
§  23. 
Sprawy związane z dokonywaniem zmian w planie finansowym oraz składaniem wniosków o uruchomienie rezerw prowadzone są równolegle z wykorzystaniem systemu Trezor, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

10. 

Środki niewygasające

§  24. 
1. 
Niezrealizowane kwoty wydatków budżetu państwa wygasają z upływem roku budżetowego, z wyjątkiem wydatków, ujętych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 181 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
2. 
DBR występuje do komórek organizacyjnych Ministerstwa, a także do PJB, o przekazanie w określonym terminie kwot środków do ujęcia w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, wraz z omówieniem.
3. 
DBR sporządza wykaz zadań oraz plan finansowy wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego wraz z omówieniem i przedkłada je do podpisu Ministra wraz z pismem przewodnim kierowanym do Ministerstwa Finansów.
4. 
DBR informuje komórki organizacyjne Ministerstwa oraz PJB o kwotach ujętych w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1.

IV. 

Finansowanie i rozliczanie inwestycji z budżetu państwa

§  25. 
1. 
Z części 34 mogą być finansowane inwestycje zgodnie z przepisami rozporządzenia RM.
2. 
W materiałach do projektu ustawy budżetowej możliwe jest ujęcie finansowania inwestycji, w odniesieniu do których spełnione zostały warunki określone w § 4 rozporządzenia RM.
3. 
Ujęcie w materiałach do projektu ustawy budżetowej finansowania:
1)
inwestycji budowlanej - wymaga przygotowania przez inwestora programu inwestycji (komórka organizacyjna Ministerstwa, jednostka podległa lub inny podmiot) i zaakceptowania go przez DBR; w przypadku inwestycji realizowanej przez PJB lub inny podmiot, DBR akceptuje program po uzyskaniu opinii komórki organizacyjnej Ministerstwa prowadzącej sprawy nadzoru Ministra nad tą jednostką lub podmiotem;
2)
inwestycji innych niż budowlane - oznacza, iż uzasadnione jest to celowością inwestycji oraz realizacją w planowanym terminie i zakresie rzeczowym.
4. 
Właściwa komórka organizacyjna Ministerstwa lub PJB przygotowuje rozliczenie inwestycji w sposób wskazany w § 16 i § 17 rozporządzenia RM, na wzorze stanowiącym załącznik do tego rozporządzenia. Rozliczenie inwestycji realizowanej przez PJB jest weryfikowane pod względem merytorycznym przez komórkę organizacyjną Ministerstwa prowadzącą sprawy nadzoru Ministra nad tą jednostką. Rozliczenie inwestycji realizowanej przez komórkę organizacyjną Ministerstwa oraz przez PJB weryfikowane jest pod względem finansowym przez DBR. DBR informuje inwestora o wynikach weryfikacji.
5. 
W zakresie nieuregulowanym w niniejszej procedurze stosuje się przepisy rozporządzenia RM. Do realizacji inwestycji finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych, stosuje się przepisy odrębne.

V. 

Zmiany w wydatkach na programy oraz blokowanie wydatków przeznaczonych na realizację programów w innych częściach

1. 

Przeniesienie wydatków przeznaczonych na finansowanie programów w ramach części i działu klasyfikacji budżetowej za zgodą Ministra

§  26. 
1. 
Wnioski dysponentów części budżetowych do Ministra w sprawie:
1)
przeniesienia polegającego na zmniejszeniu lub zwiększeniu wydatków przeznaczonych na finansowanie programów, o którym mowa w art. 171 ust. 2 ustawy o finansach publicznych,
2)
przeniesienia pomiędzy programami, o którym mowa w art. 194 ust. 4 ustawy o finansach publicznych

- są kierowane do DBR oraz do opinii IZ/IK właściwych dla programów, których wniosek dotyczy.

2. 
IZ/IK przygotowuje niezwłocznie opinię w powyższej sprawie i przekazuje do DBR.
3. 
DBR w oparciu o opinię, o której mowa w ust. 2, weryfikuje wniosek, przygotowuje projekt odpowiedzi i przekazuje do podpisu Ministra, a po podpisaniu do wnioskodawcy oraz do wiadomości właściwej IZ/IK i Ministra Finansów.
4. 
DBR, w razie potrzeby, może zwrócić się do dysponenta lub właściwej IZ/IK o przekazanie dodatkowych informacji w sprawie.

2. 

Przeniesienie wydatków przeznaczonych na finansowanie programów miedzy częściami i działami budżetu państwa przez Ministra Finansów

§  27. 
1. 
Przeniesienia wydatków przeznaczonych na finansowanie programów między częściami i działami budżetu państwa dokonuje Minister Finansów:
1)
na wniosek Ministra, o którym mowa w art. 194 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, przygotowany z inicjatywy właściwej IZ/IK, zaopiniowany przez właściwego dysponenta części budżetowej;
2)
na wniosek Ministra, o którym mowa w art. 194 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, w związku z wnioskiem skierowanym do Ministra przez właściwego dysponenta części budżetowej.
2. 
Wystąpienie właściwego dysponenta części budżetowej lub IZ/IK o przeniesienie wydatków jest kierowane do DBR celem weryfikacji i przygotowania wniosku do Ministra Finansów. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, właściwa IZ/IK niezwłocznie przygotowuje i przedkłada do DBR opinię do złożonego wniosku.
3. 
DBR przekazuje podpisany wniosek do Ministra Finansów, do właściwej IZ/IK oraz do właściwego dysponenta części budżetowej.
4. 
Informację dla Rady Ministrów, o której mowa w art. 194 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, przygotowuje DBR. W przypadku uchylenia przez Radę Ministrów decyzji Ministra Finansów, DBR informuje właściwego dysponenta części budżetowej oraz IZ/IK o tym fakcie.

3. 

Blokowanie środków przeznaczonych na finansowanie programów oraz utworzenie nowej rezerwy celowej

§  28. 
1. 
W przypadku stwierdzenia okoliczności, o których mowa w art. 177 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, w zakresie wydatków przeznaczonych na finansowanie programów, Minister może zwrócić się z wnioskiem do Ministra Finansów o utworzenie nowej rezerwy celowej i przeniesienie do niej zablokowanych kwot wydatków. Wniosek Ministra przygotowuje DBR w związku z wystąpieniem właściwej IZ/IK lub z własnej inicjatywy, po konsultacji z IZ/IK.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wraz z uzasadnieniem powinien określać wielkość zablokowanych wydatków, klasyfikację budżetową, układ zadaniowy oraz wskazywać program, którego dotyczą zablokowane wydatki i program, na finansowanie którego powinny być przeznaczone środki po utworzeniu nowej rezerwy celowej, zgodnie z art. 178 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
§  29. 
1. 
W przypadku stwierdzenia okoliczności, o których mowa w art. 177 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, Minister może wystąpić do Ministra Finansów lub właściwego dysponenta części budżetowej o podjęcie decyzji o blokowaniu planowanych wydatków przeznaczonych na finansowanie programów. Przepisy § 28 stosuje się odpowiednio.
2. 
O otrzymaniu decyzji Ministra Finansów lub właściwego dysponenta części budżetowej o zablokowaniu planowanych wydatków na programy, DBR informuje właściwą IZ/IK.

VI. 

Procedury dokonywania płatności w Ministerstwie

1. 

Realizacja planów rzeczowych zadań realizowanych ze środków budżetowych

§  30. 
1. 
DBR lub BDG opiniują i parafują wnioski o zamówienia publiczne oraz umowy, finansowane odpowiednio w ramach wydatków dysponenta części budżetowej lub dysponenta trzeciego stopnia w Ministerstwie.
2. 
Umowa, stanowiąca podstawę realizacji zadań rzeczowych przez komórki organizacyjne Ministerstwa, powinna przed podpisaniem uzyskać akceptację odpowiednio właściwego głównego księgowego części lub głównego księgowego ministerstwa, poprzez parafowanie na dwóch egzemplarzach lub akceptację w EZD. Umowa lub porozumienie nietypowe powinny uzyskać akceptację:
1)
Departamentu Prawnego, po jej uprzednim parafowaniu przez głównego księgowego części;
2)
radcy prawnego (zgodnie z właściwością Departament Prawny lub BDG) przed jej parafowaniem przez głównego księgowego ministerstwa.
3. 
Zasady obiegu i kontroli umów są określone w zarządzeniu w sprawie zasad i trybów postępowania komórek organizacyjnych Ministerstwa w procesie dokonywania wydatków publicznych.
4. 
Dokumenty stanowiące podstawę realizacji zadań rzeczowych przez komórki organizacyjne Ministerstwa, o których mowa w ust. 2, w ramach programów w projektach, dla których beneficjentem jest Ministerstwo, są przygotowywane na podstawie decyzji o dofinansowanie projektu lub rocznego planu działania, a w programach INTERREG 2021-2027 na podstawie decyzji na przekazanie płatności w związku z realizacją zadań.
5. 
Komórki organizacyjne Ministerstwa realizujące projekty/zadania, przed złożeniem wniosku o dofinansowanie do właściwej IZ/IK, zobowiązane są do wystąpienia do BDG i DBR o akceptację wniosku o dofinansowanie przez głównego księgowego ministerstwa oraz głównego księgowego części, celem uzgodnienia kwot wydatków ujętych we wniosku o dofinansowanie. Proces odbywa się z wykorzystaniem elektronicznego systemu obiegu dokumentacji (EZD). Wnioski o dofinansowanie wraz z harmonogramem płatności, stanowiącym załącznik nr 2 do Procedury, komórki organizacyjne Ministerstwa przesyłają BDG. BDG po akceptacji wniosku przez głównego księgowego ministerstwa przekazuje go do DBR i udostępnia koszulkę właściwej IZ/IK oraz wnioskodawcy. DBR zwraca parafowany wniosek do wnioskodawcy, informując o tym BDG.
6. 
W przypadku konieczności dokonania zmiany w harmonogramie płatności powodującej zmniejszenie lub zwiększenie kwoty wydatków w danym roku budżetowym, komórki organizacyjne przekazują wniosek o zmianę projektu wraz z harmonogramem płatności w celu jego akceptacji przez głównego księgowego ministerstwa oraz głównego księgowego części. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio.
7. 
Decyzja o dofinansowanie projektu/decyzja na przekazanie płatności w związku z realizacją zadań i jej zmiana oraz harmonogram płatności i jego zmiana podpisane na podstawie dokumentów o których mowa w pkt 5 i 6, są niezwłocznie przekazywane przez komórki organizacyjne do BDG oraz w kopii do DBR lub komórki te są informowane o podpisaniu powyższych decyzji, jeżeli są one udostępniane w formie elektronicznej.
8. 
Środki zwrócone w kolejnym roku budżetowym - przekazane na rachunek dochodów budżetu państwa, nie stanowią wydatku w ramach decyzji o dofinansowanie lub rocznego planu działania.

2. 

Realizacja płatności z rachunków walutowych w ramach programów współpracy transgranicznej

§  31. 
1. 
Umowy i decyzje o dofinansowanie lub inne dokumenty stanowiące podstawę przepływów finansowych na rachunkach walutowych Ministra, powinny przed podpisaniem uzyskać akceptację głównego księgowego części poprzez parafowanie. Za równoważną z parafowaniem uważa się akceptację w formie elektronicznej. W przypadku dokumentów nietypowych wymagana jest dodatkowo akceptacja Departamentu Prawnego. Podpisane dokumenty są przekazywane do DBR w jednym egzemplarzu (oryginał) lub w formie elektronicznej. Zmiany w umowach lub decyzjach o dofinansowanie nie wymagające formy aneksu są udostępniane DBR w centralnym systemie teleinformatycznym, z jednoczesnym przekazaniem do DBR rejestru zmian w formie papierowej lub w formie elektronicznej.
2. 
DBR opiniuje i parafuje procedury i instrukcje w ramach programów, których realizacja jest związana z zadaniami przez niego wykonywanymi. Po ich zatwierdzeniu przez upoważnioną osobę procedury i instrukcje są przekazywane do wiadomości DBR. W zakresie realizacji programów współpracy transgranicznej, których realizacja jest związana z zadaniami wykonywanymi przez DBR, komórki merytoryczne uzgadniają z nim także procedury i instrukcje dla Centrum Projektów Europejskich lub Wspólnych Sekretariatów.
3. 
DBR jest informowany przez IZ lub Wspólny Sekretariat o planowanych przepływach finansowych w ramach programów, zmianach budżetów w programach lub projektach, zadaniach na rzecz programów INTERREG 2021-2027 oraz innych postanowieniach, których wykonanie jest związane z finansową realizacją programów.
4. 
W zakresie programów EWT 2014-2020, EIS 2014-2020 oraz INTERREG 2021-2027 DBR realizuje płatności z rachunków walutowych, w szczególności na podstawie zlecenia płatności przekazanego i podpisanego przez osoby upoważnione w IZ lub we Wspólnych Sekretariatach, lub w Centrum Projektów Europejskich (CPE), przekazanego w formie elektronicznej.
5. 
Wzór zlecenia płatności, o którym mowa w ust. 4, jest przygotowywany i aktualizowany przez DBR w uzgodnieniu IZ.

3. 

Zadania komórek organizacyjnych i osób upoważnionych do dokonywania płatności

§  32. 
1. 
DBR obsługuje w szczególności następujące rachunki bankowe w Ministerstwie:
1)
rachunki bankowe prowadzone w EURO przeznaczone do finansowania programów realizowanych w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna na lata 2007-2013 oraz 2014-2020, zarządzanych przez Ministerstwo;
2)
rachunki bankowe prowadzone w EURO przeznaczone do finansowania programów realizowanych w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa 2007-2013, zarządzanych przez Ministerstwo;
3)
rachunki bankowe prowadzone w EURO przeznaczone do finansowania programów realizowanych w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa 2014-2020, zarządzanych przez Ministerstwo;
4)
rachunki bankowe prowadzone w EURO przeznaczone do finansowania programów realizowanych w ramach programów INTERREG 2021-2027, zarządzanych przez Ministerstwo;
5)
rachunek bankowy prowadzony w EURO przeznaczony do finansowania zadań w ramach pobrexitowej rezerwy dostosowawczej (BAR);
6)
rachunki bankowe prowadzone w EURO przeznaczone do finansowania zadań w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna lub programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa lub programów INTERREG 2021-2027;
7)
rachunki bieżące wydatków dysponenta części budżetowej prowadzone w PLN, w szczególności w zakresie:
a)
przekazywania środków budżetowych dysponentom podległym,
b)
finansowania wydatków ujętych w planach finansowych dysponenta części budżetowej,
c)
przekazywania środków na rachunek Ministra prowadzony w BGK do obsługi wydatków przeznaczonych na współfinansowanie programów realizowanych z udziałem środków europejskich;
8)
rachunki dla środków na wydatki niewygasające dysponenta części budżetowej;
9)
rachunki bieżące dochodów dysponenta części budżetowej;
10)
rachunek pomocniczy prowadzony w BGK do obsługi wydatków przeznaczonych na współfinansowanie programów realizowanych z udziałem środków europejskich;
11)
rachunek pomocniczy prowadzony w BGK do obsługi wypłat w walutach wymienialnych w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
12)
rachunek pomocniczy prowadzony w BGK do obsługi państwowych funduszy celowych;
13)
rachunek pomocniczy prowadzony w BGK do obsługi środków finansowych pochodzących z wkładów wniesionych w ramach programów operacyjnych;
14)
rachunek pożyczkowy KPO.
2. 
BDG obsługuje w szczególności następujące rachunki bankowe w Ministerstwie:
1)
rachunki bieżące wydatków dysponenta trzeciego stopnia prowadzone w PLN przeznaczone do finansowania wydatków ujętych w planach finansowych dysponenta trzeciego stopnia;
2)
rachunek dla środków na wydatki niewygasające dysponenta trzeciego stopnia;
3)
rachunki bieżące dochodów dysponenta trzeciego stopnia;
4)
rachunek pomocniczy prowadzony w BGK do obsługi szczególnych płatności realizowanych z części 34 w ramach programów i projektów finansowanych z udziałem środków europejskich i krajowego współfinansowania;
5)
wydzielony rachunek dochodów do finansowania inwestycji KPO, dla których rolę instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji pełni Minister;
6)
inne rachunki pomocnicze. BDG prowadzi ewidencję księgową środków pieniężnych na tych rachunkach.
3. 
Do podpisywania umów o prowadzenie rachunków bankowych, o których mowa w ust. 1 i 2 oraz dysponowania środkami na tych rachunkach upoważniony jest odpowiednio Dyrektor DBR i główny księgowy części lub Dyrektor BDG i główny księgowy ministerstwa.
§  33. 
1. 
Wydatki ujęte w planie finansowym budżetu środków europejskich są dokonywane z rachunku Ministra Finansów w BGK, przeznaczonego do obsługi płatności w ramach budżetu środków europejskich.
2. 
Zlecenia płatności są przekazywane do BGK zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2012 r. w sprawie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz przekazywania informacji dotyczących tych płatności (Dz. U. z 2021 r. poz. 2081, z późn. zm.), po udzieleniu przez Ministra upoważnienia, o którym mowa w art. 188 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
3. 
Upoważnienia do wydawania zgody na dokonywanie płatności na podstawie wystawionych zleceń płatności BGK, o których mowa w ust. 2, przygotowują właściwe IZ/IK i przekazują do DBR celem zaakceptowania przez głównego księgowego części. Następnie upoważnienie zostaje przekazane do podpisu Ministra, a po podpisaniu przekazane właściwym IZ/IK.
4. 
W przypadku, gdy instytucją, która podpisała umowę o dofinansowanie jest Ministerstwo, zlecenia płatności do BGK przekazuje, w formie elektronicznej, według właściwości, DBR lub BDG.
§  34. 
1. 
DBR obsługuje rachunki bieżące dysponenta części budżetowej oraz przygotowuje wnioski w sprawie uruchomienia środków budżetowych, na podstawie zapotrzebowania na środki przedkładanego przez właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa oraz PJB.
2. 
Środki budżetowe otrzymane z Ministerstwa Finansów na rachunki bieżące dysponenta części budżetowej, DBR przekazuje na rachunki bieżące dysponentów trzeciego stopnia lub dokonuje płatności z tych rachunków.
3. 
Środki budżetu państwa przekazane z rachunku bieżącego wydatków do kasy Ministerstwa lub dysponentów trzeciego stopnia, niewykorzystane na koniec miesiąca z wyłączeniem grudnia, mogą nie być zwracane na rachunek bieżący wydatków do wysokości:
1)
40 000 zł w BDG;
2)
2 000 zł w PJB.
§  35. 
DBR, BDG i PJB prowadzą obsługę systemu Trezor, zgodnie ze strukturą dysponenta części 34.

DBR może samodzielnie dokonywać niektórych czynności w systemie Trezor w zakresie dysponentów podległych, zwalniając ich z obowiązku samodzielnej realizacji tych czynności.

§  36. 
1. 
Wydatki z rachunków, o których mowa w § 32 ust. 1 pkt 5 i 6, są dokonywane przez DBR ze środków otrzymywanych bezpośrednio z Ministerstwa Finansów.
2. 
Wydatki z rachunków, o których mowa w § 32 ust. 2 pkt 1 i 2, są dokonywane ze środków otrzymywanych z Ministerstwa Finansów i przekazywanych z rachunków dysponentów części budżetowych na rachunki dysponenta trzeciego stopnia.
3. 
Wydatki z rachunków, o których mowa w § 32 ust. 1 pkt 1-4, są dokonywane ze środków otrzymywanych z Komisji Europejskiej oraz z wkładów do programów państw biorących w nich udział.
4. 
Wydatki z rachunku, o którym mowa w § 32 ust. 1 pkt 5, są dokonywane ze środków otrzymywanych z Komisji Europejskiej.
5. 
Wydatki z rachunku, o którym mowa w § 32 ust. 1 pkt 6, są dokonywane ze środków pozostających do dyspozycji Ministra po zakończonych programach współpracy transgranicznej.
6. 
Wydatki z rachunku, o którym mowa w § 32 ust. 1 pkt 7, są dokonywane ze środków otrzymanych od Instytucji Zarządzających INTERREG 2021-2027.
7. 
Właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa sprawdzają dokumenty finansowo-księgowe pod względem merytorycznym i przekazują je odpowiednio do DBR lub BDG celem dokonania płatności.
8. 
Przed zrealizowaniem płatności dokumenty finansowo-księgowe wpływające do DBR i BDG są sprawdzane pod względem formalno-rachunkowym we właściwych wydziałach tych komórek organizacyjnych, zgodnie z zarządzeniem w sprawie instrukcji sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych w Ministerstwie.
9. 
W zakresie programów EWT 2014-2020, EIS 2014-2020 oraz INTERREG 2021-2027 dokumenty finansowo-księgowe, z wyłączeniem zleceń płatności dla projektów pomocy technicznej i zadań realizowanych na rzecz programów INTERREG 2021-2027 oraz wezwań do zapłaty, mogą przygotowywać i weryfikować pod względem merytorycznym Wspólne Sekretariaty lub CPE, które po sprawdzeniu przekazują dokumenty do DBR celem dokonania płatności.
10. 
Szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych wchodzących w skład DBR i BDG, określają regulaminy wewnętrzne, a szczegółowy zakres czynności na poszczególnych stanowiskach pracy określają odpowiednio Dyrektorzy tych komórek.

VII. 

Sprawozdawczość budżetowa i finansowa

§  37. 
1. 
DBR i BDG oraz PJB sporządzają sprawozdania określone w:
1)
rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 11 styczna 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 144, z późn. zm.);
2)
rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1731);
3)
rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 652);
4)
rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 342).
2. 
BDG oraz kierownicy PJB sporządzają sprawozdania budżetowe w zakresie dysponenta, którego obsługę zapewniają odpowiednio BDG lub te jednostki.
3. 
DBR sporządza sprawozdania dysponenta części budżetowej oraz sprawozdania łączne dla części 34.
4. 
Roczne łączne sprawozdanie finansowe Ministerstwa jest przygotowywane przez DBR w porozumieniu z BDG, na podstawie ich własnych, cząstkowych sprawozdań jednostkowych. Roczne łączne sprawozdanie finansowe części 34 jest przygotowywane przez DBR.
5. 
Sprawozdania jednostkowe są sporządzane na podstawie ksiąg rachunkowych, natomiast sprawozdania łączne sporządza się na podstawie sprawozdań jednostkowych PJB i własnych sprawozdań jednostkowych, w terminach wynikających z rozporządzeń Ministra Finansów wydanych na podstawie art. 41 ust. 2 i 4 ustawy o finansach publicznych.
6. 
Sprawozdania podpisuje Minister lub osoba przez niego upoważniona oraz właściwy główny księgowy.

VIII. 

Kwartalna kontrola wykonania dochodów i wydatków

§  38. 
1. 
Komórki organizacyjne Ministerstwa oraz kierownicy PJB, w ramach udzielonych upoważnień do dysponowania środkami budżetu oraz pełnomocnictw do zawierania umów lub porozumień, sprawują na bieżąco merytoryczną kontrolę realizacji zadań, dochodów i wydatków oraz dokonują oceny celowości ponoszonychwydatków.
2. 
DBR występuje do właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz PJB, które sprawują merytoryczną kontrolę nad realizacją wydatków budżetowych oraz do BDG w zakresie zadań realizowanych przez dysponenta trzeciego stopnia, o przedłożenie informacji obejmującej omówienie realizacji zadań i wykorzystania przekazanych środków budżetowych oraz skuteczności i efektywności realizowanych zadań.
3. 
DBR, nie rzadziej niż raz na kwartał, dokonuje okresowych kontroli, o których mowa w art. 175 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, w zakresie części 34, dokonując jednocześnie oceny przewidywanych zagrożeń w zakresie realizacji w danym roku budżetowym założonych w budżecie kwot dochodów i wydatków oraz sporządza kwartalną informację w sprawie okresowej kontroli realizacji dochodów i wydatków budżetowych oraz efektywności i skuteczności realizowanych zadań. Kwartalna informacja jest przekazywana do podpisu Ministra.

IX. 

Sposób i tryb uzgadniania planu finansowego rachunku do obsługi środków przeznaczonych na finansowanie KPO

§  39. 
1. 
DBR może wystąpić do dysponentów pełniących rolę odpowiedzialnych za realizację inwestycji (IOI) KPO z pismem Ministra o przekazanie danych dotyczących planowanych wydatków w kolejnym roku.
2. 
Na podstawie otrzymanych danych od IOI, DBR sporządza materiał zbiorczy, a następnie przekazuje go do weryfikacji właściwych IZ/IK oraz DSR.
3. 
IZ/IK oraz DSR w terminie wyznaczonym przez DBR weryfikują i zwracają do DBR dane oraz przekazują inne informacje lub materiały wymagane przez DBR.
4. 
DBR przygotowuje propozycje danych do ujęcia w planie finansowym rachunku PFR do obsługi środków przeznaczonych na finansowanie KPO, o którym mowa w art. 141n ust. 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, na kolejny rok i uzgadnia je z Ministrem Finansów.
5. 
Dane uzgodnione Ministrem Finansów, DBR przedstawia wraz z pismem do podpisu Ministrowi, a następnie przekazuje do PFR i do wiadomości Ministra Finansów, DSR i właściwych IZ/IK.
6. 
DBR weryfikuje przedstawiony przez PFR projekt planu finansowego rachunku do obsługi środków na finansowanie KPO i przekazuje PFR uwagi Ministra do tego projektu lub informację o jego akceptacji przez Ministra. DBR może zwrócić się do IZ/IK lub DSR o opinię w sprawie otrzymanego od PFR projektu.
§  40. 
1. 
Plan finansowy rachunku do obsługi środków na finansowanie KPO może być zmieniony w trakcie roku kalendarzowego. Do zmiany planu § 39 stosuje się odpowiednio.
2. 
DBR przygotowuje propozycje danych do ujęcia w planie finansowym rachunku PFR do obsługi środków przeznaczonych na finansowanie KPO, o którym mowa w art. 141n ust. 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, na kolejny rok i uzgadnia je z Ministrem Finansów.

Załącznik Nr  1

Wniosek o dokonanie zmian w planie finansowym jednostki budżetowej nazwa komórki organizacyjnej

Załącznik Nr  2

Harmonogram płatności

1 Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1948).