Procedura zarządzania i kontroli finansowej budżetu.
Dz.Urz.MR.2016.9
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE Nr 10
MINISTRA ROZWOJU 1
z dnia 3 marca 2016 r.
w sprawie procedury zarządzania i kontroli finansowej budżetu
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.)'
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 289),
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1542),
zarządza się co następuje:
- określają odrębne zarządzenia.
ZAŁĄCZNIK
PROCEDURA ZARZĄDZANIA I KONTROLI FINANSOWEJ BUDŻETU
PROCEDURA ZARZĄDZANIA I KONTROLI FINANSOWEJ BUDŻETU
I.
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
II.
Prowadzenie prac nad projektem ustawy budżetowej
Prowadzenie prac nad projektem ustawy budżetowej
1.
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
2.
Plany rzeczowe zadań realizowanych ze środków budżetowych (pierwszy etap prac nad projektem budżetu)
Plany rzeczowe zadań realizowanych ze środków budżetowych (pierwszy etap prac nad projektem budżetu)
3.
Projekt budżetu państwa (drugi etap prac nad projektem budżetu)
Projekt budżetu państwa (drugi etap prac nad projektem budżetu)
4.
Materiały do projektu ustawy budżetowej w zakresie programów
Materiały do projektu ustawy budżetowej w zakresie programów
5.
Materiały do opracowania aktualizacji WPFP
Materiały do opracowania aktualizacji WPFP
6.
Informacja dla zarządów województw
Informacja dla zarządów województw
7.
Sposób i tryb sporządzania projektów planów finansowych
Sposób i tryb sporządzania projektów planów finansowych
III.
Wykonywanie ustawy budżetowej
Wykonywanie ustawy budżetowej
1.
Sposób i tryb sporządzania planów finansowych
Sposób i tryb sporządzania planów finansowych
2.
Informacja dla zarządów województw
Informacja dla zarządów województw
3.
Zmiany w planach finansowych
Zmiany w planach finansowych
4.
Uruchomienie środków z rezerwy celowej na zwiększenie wynagrodzeń
Uruchomienie środków z rezerwy celowej na zwiększenie wynagrodzeń
5.
Uruchomienie środków z rezerwy ogólnej i rezerw celowych innych niż przeznaczonych na finansowanie programów
Uruchomienie środków z rezerwy ogólnej i rezerw celowych innych niż przeznaczonych na finansowanie programów
6.
Uruchomienie środków z rezerw celowych przeznaczonych na finansowanie programów
Uruchomienie środków z rezerw celowych przeznaczonych na finansowanie programów
7.
Blokowanie planowanych wydatków
Blokowanie planowanych wydatków
8.
Ewidencja planu finansowego i informowanie o zmianach w planie
Ewidencja planu finansowego i informowanie o zmianach w planie
IV.
Finansowanie i rozliczanie inwestycji z budżetu państwa
Finansowanie i rozliczanie inwestycji z budżetu państwa
V.
Zmiany w wydatkach na programy oraz blokowanie wydatków przeznaczonych na realizację programów w innych częściach
Zmiany w wydatkach na programy oraz blokowanie wydatków przeznaczonych na realizację programów w innych częściach
1.
Przeniesienie wydatków przeznaczonych na finansowanie programów w ramach części i działu klasyfikacji budżetowej za zgodą Ministra
Przeniesienie wydatków przeznaczonych na finansowanie programów w ramach części i działu klasyfikacji budżetowej za zgodą Ministra
- Biuro Ministra kieruje do DBR, a kserokopie do IZ/IK właściwych dla programów, których wniosek dotyczy.
2.
Przeniesienie wydatków przeznaczonych na finansowanie programów miedzy częściami i działami budżetu państwa przez ministra właściwego do spraw budżetu
Przeniesienie wydatków przeznaczonych na finansowanie programów miedzy częściami i działami budżetu państwa przez ministra właściwego do spraw budżetu
3.
Blokowanie środków przeznaczonych na finansowanie programów oraz utworzenie nowej rezerwy celowej
Blokowanie środków przeznaczonych na finansowanie programów oraz utworzenie nowej rezerwy celowej
VI.
Procedury dokonywania płatności w Ministerstwie
Procedury dokonywania płatności w Ministerstwie
1.
Realizacja planów rzeczowych zadań realizowanych ze środków budżetowych.
Realizacja planów rzeczowych zadań realizowanych ze środków budżetowych.
2.
Realizacja płatności z rachunków walutowych w ramach programów współpracy transgranicznej
Realizacja płatności z rachunków walutowych w ramach programów współpracy transgranicznej
3.
Zadania komórek organizacyjnych i osób upoważnionych do dokonywania płatności
Zadania komórek organizacyjnych i osób upoważnionych do dokonywania płatności
- i prowadzi ewidencję księgową środków pieniężnych na tych rachunkach.
- i prowadzi ewidencję księgową środków pieniężnych na tych rachunkach.
- i prowadzi ewidencję księgową środków pieniężnych na tych rachunkach.
LP. | STANOWISKO PRACY | OKREŚLENIE CZYNNOŚCI | POTWIERDZENIE |
1 | Sekretariat | Rejestracja dokumentu | Zaewidencjonowanie i nadanie nr dokumentu w elektronicznym systemie obiegu dokumentów |
2 | Dyrektor lub Zastępca Dyrektora | Dekretacja dokumentu na Głównego Księgowego | Parafowanie dokumentu |
3 | Główny Księgowy | Dekretacja dokumentu na Naczelnika Wydziału | Parafowanie dokumentu |
4 | Naczelnik Wydziału | Dekretacja dokumentu na pracownika A | Parafowanie dokumentu |
5 | Pracownik A | Kontrola formalno-rachunkowa dokumentu | Opatrzenie dokumentu klauzulą "sprawdzono pod względem formalno-rachunkowym" data i podpis pracownika |
6 | Pracownik В | Dekretacja dokumentu | |
7 | Naczelnik Wydziału | Sprawdzenie i potwierdzenie prawidłowości dokonanych zapisów (dekretacji księgowej) | Podpis na dokumencie obok podpisu Pracownika przy klauzurze "sprawdzono pod względem formalno-rachunkowym" |
8 | Główny Księgowy | Akceptacja dokumentu | Podpis na dokumencie |
9 | Dyrektor lub Zastępca Dyrektora | Akceptacja dokumentu | Podpis na dokumencie i zatwierdzenie do wypłaty |
10 | Sekretariat | Przekazanie zaakceptowanego dokumentu do Naczelnika Wydziału | |
11 | Naczelnik Wydziału | Przekazanie zaakceptowanego wniosku pracownikowi В | |
12 | Pracownik В | Wystawienie polecenia przelewu lub zlecenia | |
13 | Upoważnione osoby zgodnie z bankową "Kartą wzorów podpisów" | Sprawdzenie prawidłowości wystawionego polecenia przelewu lub zlecenia płatności i zatwierdzenie przelewu | Podpis zgodnie z bankową "Kartą wzorów podpisów" |
14 | Pracownik В | Dekretacja wyciągu bankowego | |
15 | Pracownik A | Wprowadzenie dokumentacji do ewidencji księgowej | Dokonanie księgowania, nadanie dokumentom numerów księgowych |
16 | Pracownik A i В | Przygotowanie dokumentów do archiwizacji | Opatrzenie dokumentów symbolem kategorii archiwalnej |
OKREŚLENIE CZYNNOŚCI | STANOWISKO PRACY | TERMIN WYKONANIA |
Kontrola formalno-rachunkowa | Pracownik A | 3 dni |
Dekretacja dokumentu | Pracownik В | 1 dzień |
Zatwierdzenie dokumentu | Naczelnik Wydziału | 1 dzień |
Zatwierdzenie do wypłaty | Główny Księgowy, Dyrektor lub Zastępca Dyrektora | 2 dni |
Wystawienie polecenia przelewu lub zlecenia płatności | Pracownik В | 1 dzień |
Kontrola formalna wystawionego przelewu lub zlecenia płatności | Naczelnik Wydziału | 1 dzień |
Zatwierdzenie przelewu lub zlecenia płatności | Dwie upoważnione osoby zgodnie z bankową "Kartą wzorów podpisów" | 1 dzień |
Dekretacja wyciągu bankowego | Pracownik В | 2 dni |
Sprawdzenie poprawności dekretacji | Naczelnik Wydziału | 1 dzień |
Księgowanie | Pracownik A | 4 dni |
Kontrola prawidłowości księgowań | Naczelnik Wydziału | 1 dzień |
Przygotowanie dokumentów do archiwizacji | Pracownik A i В | 10 dni |
VII.
Sprawozdawczość budżetowa i finansowa
Sprawozdawczość budżetowa i finansowa
VIII.
Kwartalna kontrola wykonania dochodów i wydatków
Kwartalna kontrola wykonania dochodów i wydatków
Załącznik Nr 1
Wniosek o dokonanie zmian w planie finansowym jednostki budżetowej
Wniosek o dokonanie zmian w planie finansowym jednostki budżetowej
...........................................
Adresat
.................................................
sygnatura pisma
program/koszty funcjonowania Ministerstwa | dysponent/jednostka podległa | część | dział | rozdział | paragraf | zmniejszenia | zwiększenia | nr zadania w systemie księgowym | poz. w budżecie zadaniowym | * w przypadku zmian na par. 620 i 625 - informacja w jakim zakresie dotyczą wydatków przeznaczonych na inwestycje budowlane |
Razem | x | x | x | x | x | x | x |
Uzasadnienie proponowanych zmian:
.......................................................................................................................................................
Do wiadomości: ..............................
........................................................... podpis