Procedura ustalania oraz zmiany numeru rachunku bankowego świadczeniodawców, aptek oraz pozostałych kontrahentów.

Dzienniki resortowe

NFZ.2009.16.89

Akt utracił moc
Wersja od: 18 grudnia 2009 r.

ZARZĄDZENIE Nr 89/2009/BK
PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 18 grudnia 2009 r.
w sprawie procedury ustalania oraz zmiany numeru rachunku bankowego świadczeniodawców, aptek oraz pozostałych kontrahentów

Na podstawie art. 102 ust. 1 oraz ust. 5 pkt 1 i 25 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa:
1)
procedurę ustalania oraz zmiany numeru rachunku bankowego świadczeniodawców, aptek oraz pozostałych kontrahentów w Centrali oraz oddziałach wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia;
2)
wzór wniosku apteki o wpisanie w systemie informatycznym Narodowego Funduszu Zdrowia numeru rachunku bankowego lub o zmianę numeru rachunku bankowego w systemie informatycznym Narodowego Funduszu Zdrowia, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
głównym księgowym - rozumie się przez to głównego księgowego Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia lub oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia;
2)
jednostce - rozumie się przez to odpowiednio Centralę Narodowego Funduszu Zdrowia lub oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia;
3)
Portalu NFZ - rozumie się przez to środowisko komunikacji, określone w zarządzeniu Nr 45/2009/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 5 października 2009 r. w sprawie korzystania z Portalu Narodowego Funduszu Zdrowia;
4)
pozostałym kontrahencie - rozumie się przez to stronę, z którą jednostka prowadzi rozliczenia powstałe w szczególności z tytułu dostaw i usług, kredytów i pożyczek, emisji dłużnych papierów wartościowych, zobowiązań finansowych, zobowiązań wekslowych, podatków, ceł, ubezpieczeń i innych świadczeń oraz wynagrodzeń;
5)
system finansowo - księgowy - rozumie się przez to system informatyczny służący do prowadzenia rachunkowości w jednostce;
6)
dziedzinowy system informatyczny - rozumie się przez to system informatyczny stosowany w jednostce służący w szczególności do gromadzenia i przetwarzania ilościowych i wartościowych informacji o świadczeniodawcach, aptekach i usługach medycznych.
§  3.
Procedura ustalania oraz zmiany numeru rachunku bankowego świadczeniodawców:
1)
numer rachunku bankowego, na który przesyłane są przez jednostkę środki pieniężne dla świadczeniodawcy, powinien wynikać z zawartej umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej;
2)
uprawnione w jednostce osoby przyjmują, sprawdzają i zatwierdzają w dziedzinowym systemie informatycznym jednostki, wniosek w sprawie rachunku bankowego złożony przez świadczeniodawcę, co skutkuje ustaleniem aktualnego numeru konta bankowego;
3)
po dokonaniu czynności, o których mowa w pkt 2, i po zawarciu umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, główny księgowy lub osoby przez niego wyznaczone dokonują weryfikacji odpowiednio w systemie finansowo - księgowym lub dziedzinowym w zależności od sposobu weryfikacji obowiązującego w jednostce, poprawności wprowadzonego numeru rachunku bankowego z umową o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w wersji pisemnej, dokonując na umowie adnotacji o przeprowadzonej weryfikacji oraz składając podpis i datę;
4)
zmiana numeru rachunku bankowego następuje na wniosek świadczeniodawcy w formie aneksu do umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, podpisanego przez osoby reprezentujące strony w umowie; w przypadku zmiany osób reprezentujących świadczeniodawcę, jest on zobowiązany do przedstawienia oryginału właściwych dokumentów w tym zakresie albo ich kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez notariusza, radcę prawnego albo adwokata;
5)
podpisanie aneksu, o którym mowa w pkt 4, przez świadczeniodawcę następuje w jednostce, po wcześniejszej weryfikacji przez uprawnioną osobę w jednostce tożsamości i posiadanych uprawnień do reprezentowania świadczeniodawcy osób podpisujących;
6)
dopuszcza się podpisanie aneksu, o którym mowa w pkt 4, przez świadczeniodawcę poza siedzibą jednostki, pod warunkiem, że autentyczność podpisów i posiadanych uprawnień do reprezentowania świadczeniodawcy osób podpisujących, zostanie potwierdzona przez osoby wymienione w pkt 4;
7)
po dokonaniu czynności, o których mowa w pkt 4 - 6, uprawnione w jednostce osoby wprowadzają, sprawdzają i zatwierdzają aneks zmieniający numer rachunku bankowego w dziedzinowym systemie informatycznym jednostki;
8)
po dokonaniu czynności, o których mowa w pkt 7, główny księgowy lub osoby przez niego wyznaczone dokonują weryfikacji, odpowiednio w systemie finansowo - księgowym lub dziedzinowym, w zależności od sposobu weryfikacji obowiązującego w jednostce, poprawności wprowadzonego numeru rachunku bankowego z aneksem w wersji pisemnej, dokonując na aneksie adnotacji o przeprowadzonej weryfikacji oraz składając podpis i datę;
9)
po dokonaniu, w terminie nie dłuższym niż ustalony w aneksie do umowy, czynności o której mowa w pkt 8, jednostka przesyła środki pieniężne na nowy numer rachunku bankowego; dokumenty będące podstawą zmiany numeru rachunku bankowego dołącza się do dokumentów źródłowych;
10)
w przypadku, gdy zgodnie z właściwymi przepisami jednostka nie zawarła umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej ze świadczeniodawcą, lecz jest zobowiązana do płatności na rzecz tego świadczeniodawcy zgodnie z umową zawartą przez inną jednostkę, a system dziedzinowy jednostki umożliwia ustalenie prawidłowego numeru rachunku bankowego świadczeniodawcy, jednostka dokonuje płatności na numer rachunku bankowego ustalony w systemie dziedzinowym; odpowiedzialna za prawidłowe ustalenie numeru rachunku bankowego w systemie dziedzinowym jest jednostka, z którą świadczeniodawca zawarł umowę, natomiast za sporządzenie przelewu zgodnego z dokumentami będącymi podstawą płatności - jednostka sporządzająca przelew.
§  4.
Procedura ustalania oraz zmiany numeru rachunku bankowego aptek:
1)
numer rachunku bankowego, na który przesyłane są przez jednostkę środki pieniężne dla apteki, powinien wynikać z wniosku apteki o wpisanie w systemie informatycznym Narodowego Funduszu Zdrowia numeru rachunku bankowego, którego wzór stanowi załącznik do zarządzenia, przekazanego przez aptekę w formie elektronicznej poprzez Portal NFZ oraz w formie pisemnej; wniosek w formie pisemnej powinien być podpisany przez osoby upoważnione do reprezentowania apteki;
2)
w uzasadnionych przypadkach, za zgodą kierownika jednostki, dopuszcza się przyjęcie od apteki wniosku, o którym mowa w pkt 1, tylko w formie pisemnej;
3)
uprawnione osoby w jednostce przyjmują lub wprowadzają podpisany wniosek, o którym mowa w pkt 1 i 2, i na jego podstawie sprawdzają i zatwierdzają numer rachunku bankowego w dziedzinowym systemie informatycznym jednostki;
4)
po dokonaniu czynności, o których mowa w pkt 3, główny księgowy lub osoby przez niego wyznaczone dokonują weryfikacji odpowiednio w systemie finansowo - księgowym lub dziedzinowym w zależności od sposobu weryfikacji obowiązującego w jednostce, poprawności wprowadzonego numeru rachunku bankowego z wnioskiem apteki o wpisanie w systemie informatycznym NFZ numeru rachunku bankowego w wersji pisemnej, dokonując na wniosku adnotacji o przeprowadzonej weryfikacji oraz składając podpis i datę;
5)
zmiana numeru rachunku bankowego następuje na pisemny wniosek apteki o zmianę numeru rachunku bankowego w systemie informatycznym NFZ, którego wzór stanowi załącznik do zarządzenia, otrzymany od apteki w formie elektronicznej poprzez Portal NFZ oraz w formie pisemnej, podpisany przez osoby upoważnione do reprezentowania apteki; w przypadku zmiany osób reprezentujących aptekę, jest ona zobowiązana do przedstawienia właściwych dokumentów w tym zakresie albo ich kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez notariusza, radcę prawnego albo adwokata; przepis pkt 2 stosuje się odpowiednio;
6)
podpisanie wniosku przez aptekę następuje w jednostce, po wcześniejszej weryfikacji przez uprawnioną osobę w jednostce tożsamości i posiadanych uprawnień do reprezentowania apteki osób podpisujących;
7)
dopuszcza się podpisanie wniosku przez aptekę poza siedzibą jednostki, pod warunkiem, że autentyczność podpisów i posiadanych uprawnień do reprezentowania apteki osób podpisujących, zostanie potwierdzona przez osoby wymienione w pkt 5;
8)
po dokonaniu czynności, o których mowa w pkt 5 - 7, wyznaczone w jednostce osoby przyjmują lub wprowadzają, sprawdzają i zatwierdzają wniosek apteki o zmianę numeru rachunku bankowego w dziedzinowym systemie informatycznym jednostki;
9)
po dokonaniu czynności, o których mowa w pkt 8, główny księgowy lub osoby przez niego wyznaczone dokonują weryfikacji odpowiednio w systemie finansowo - księgowym lub dziedzinowym w zależności od sposobu weryfikacji obowiązującego w jednostce, poprawności wprowadzonego numeru rachunku bankowego z wnioskiem apteki o zmianę numeru rachunku bankowego w wersji pisemnej, dokonując na wniosku adnotacji o przeprowadzonej weryfikacji oraz składając podpis i datę;
10)
po dokonaniu, w terminie nie dłuższym niż ustalony we wniosku, czynności o której mowa w pkt 9, jednostka przesyła środki pieniężne na nowy numer rachunku bankowego; dokumenty będące podstawą zmiany numeru rachunku bankowego dołącza się do dokumentów źródłowych.
§  5.
Procedura ustalania oraz zmiany numeru rachunku bankowego pozostałych kontrahentów:
1)
z którymi jednostka zawarła umowę na dostawy i usługi, a umowa określa numer rachunku bankowego - stosuje się odpowiednio przepisy § 3 pkt 1, 4 - 6 i 9;
2)
z którymi jednostka zawarła umowę na dostawy i usługi, a umowa nie określa numeru rachunku bankowego, lub z którymi jednostka nie zawarła umowy na dostawy i usługi:
a)
rachunek bankowy kontrahenta, na który przesyłane są przez jednostkę środki pieniężne, powinien wynikać z otrzymanej faktury (rachunku, noty zewnętrznej) lub pisma,
b)
zmiana rachunku bankowego wskazanego na nieopłaconej fakturze następuje na podstawie otrzymanego dowodu korygującego,
c)
przepisy § 3 pkt 9 stosuje się odpowiednio.
§  6.
Ustalone przed dniem wejścia w życie zarządzenia numery rachunków bankowych aptek stosuje się do czasu ich zmiany zgodnie z § 4 pkt 5 - 10, z tym że w przypadku gdy przed dniem wejścia w życie zarządzenia w rozliczeniach z daną apteką stosowano więcej niż jeden numer rachunku bankowego, właściwa jednostka w porozumieniu z daną apteką ustali jeden obowiązujący w tych rozliczeniach numer rachunku bankowego.
§  7.
Traci moc uchwała Nr 80/2004 z dnia 18 marca 2004 r. Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie przyjęcia do stosowania w Narodowym Funduszu Zdrowia "Procedury zmiany rachunku bankowego świadczeniodawców, aptek oraz pozostałych kontrahentów".
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 216, poz. 1367, Nr 225, poz. 1486, Nr 227, poz. 1505, Nr 234, poz. 1570 i Nr 237, poz. 1654 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 22, poz. 120, Nr 26, poz. 157, Nr 38, poz. 299, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 800, Nr 98, poz. 817, Nr 111, poz. 918, Nr 118, poz. 989 i Nr 178, poz. 1374.

ZAŁĄCZNIK 

Miejscowość, data

Kod Oddziału Wojewódzkiego

Dane Apteki

(źródło - Portal Narodowego Funduszu Zdrowia)

Wniosek:

* apteki o wpisanie w systemie informatycznym NFZ nr rachunku bankowego / apteki o zmianę nr rachunku bankowego w systemie informatycznym NFZ (*)

Wnoszę o wpisanie w systemie informatycznym NFZ wskazanego poniżej nr rachunku bankowego, na który będą przesyłane środki pieniężne z tytułu refundacji cen leków.

Nr rachunku bankowego ................................................................................... (*)

albo

Wnoszę o zmianę w systemie informatycznym NFZ nr rachunku bankowego, na który będą przesyłane środki pieniężne z tytułu refundacji cen leków.

Nowy nr rachunku bankowego ..........................................................................

Wnoszę aby Oddział NFZ rozpoczął przesyłanie środków pieniężnych na nowy nr rachunku bankowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez Oddział NFZ wniosku w formie pisemnej. (*)

Podpis/y i pieczęć Apteki ...............................................

(*) wypełniać tylko pola właściwe w zależności od przedmiotu wniosku. W przypadku składania wniosku drogą elektroniczną wydruk wniosku może być ograniczony do pól właściwych.