Powołanie Zespołu Zarządzania Kryzysowego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.2021.26

Akt obowiązujący
Wersja od: 2 czerwca 2022 r.

ZARZĄDZENIE Nr 4
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 9 lipca 2021 r.
w sprawie powołania Zespołu Zarządzania Kryzysowego

Na podstawie art. 12 ust. 2b oraz ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1856 oraz z 2021 r. poz. 159) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
W Głównym Urzędzie Statystycznym, zwanym dalej "GUS", tworzy się Zespół Zarządzania Kryzysowego, zwany dalej "Zespołem".
2. 
Zespół realizuje zadania, o których mowa w art. 12 ust. 2c ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym.
3. 
Zespół jest organem opiniodawczo-doradczym Prezesa GUS, właściwym w sprawach inicjowania i koordynowania działań podejmowanych w zakresie zarządzania kryzysowego w jednostkach służb statystyki publicznej, o których mowa w art. 22 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 995).
4. 
Obsługę Zespołu w zakresie:
1)
organizacyjnym i obiegu dokumentów - zapewnia Biuro Organizacji i Kadr GUS;
2)
merytorycznym - zapewnia komórka organizacyjna GUS, w której właściwości pozostaje rodzaj zaistniałej sytuacji kryzysowej, we współpracy z Biurem Organizacji i Kadr GUS;
3)
kontaktów ze środkami masowego przekazu - zapewnia Rzecznik Prasowy Prezesa GUS we współpracy z Departamentem Edukacji i Komunikacji GUS.
§  2. 
1. 
W skład Zespołu wchodzą:
1)
Przewodniczący - Prezes GUS;
2)
Zastępca Przewodniczącego - Dyrektor Generalny GUS;
3)
Sekretarz Zespołu - pracownik komórki organizacyjnej GUS właściwej do spraw zarządzania kryzysowego, wyznaczony przez dyrektora komórki właściwej do spraw zarządzania kryzysowego;
4)
członkowie Zespołu:
a)
dyrektorzy komórek organizacyjnych GUS,
b)
Rzecznik Prasowy Prezesa GUS,
c)
dyrektor Centrum Informatyki Statystycznej,
d)
pełnomocnik do spraw zarządzania incydentami w GUS,
e)
pełnomocnik do spraw bezpieczeństwa cyberprzestrzeni w GUS,
f)
pełnomocnik do spraw bezpieczeństwa fizycznego w GUS,
g)
pracownicy wyznaczeni do pełnienia roli do spraw bezpieczeństwa środowiskowego w GUS,
h)
pracownik komórki organizacyjnej GUS właściwej do spraw obronnych, wyznaczony przez dyrektora komórki właściwej do spraw obronnych.
2.  1
 Przewodniczący i Zastępca Przewodniczącego, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, mogą zaprosić do udziału w jego pracach:
1)
dyrektorów urzędów statystycznych;
2)
dyrektora Centralnej Biblioteki Statystycznej im. Stefana Szulca;
3)
dyrektora Zakładu Wydawnictw Statystycznych;
4)
koordynatora ds. ryzyka w GUS;
5)
Inspektora Ochrony Danych.
3. 
W posiedzeniach Zespołu udział biorą wyznaczeni przez Przewodniczącego członkowie Zespołu.
4. 
Osoby wchodzące w skład Zespołu uczestniczą w jego pracach osobiście. W uzasadnionych przypadkach członka Zespołu może reprezentować osoba przez niego wyznaczona.
5. 
Osoby, o których mowa w ust. 1-4, są obowiązane posiadać upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli co najmniej "zastrzeżone".
§  3. 
1. 
Pracami Zespołu kieruje Przewodniczący.
2. 
Do zadań Przewodniczącego należy:
1)
zwoływanie posiedzeń Zespołu w odpowiednim składzie, stosownie do zakresu spraw będących przedmiotem posiedzenia;
2)
przedstawienie Zespołowi informacji i dokumentów przygotowanych przez pracowników komórki organizacyjnej GUS właściwej do spraw zarządzania kryzysowego;
3)
zatwierdzanie protokołów z posiedzeń Zespołu.
3. 
W przypadku nieobecności Przewodniczącego pracami Zespołu kieruje Zastępca Przewodniczącego, a w przypadku jednoczesnej nieobecności Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego - wyznaczony przez Przewodniczącego członek Zespołu.
4. 
Do zadań Sekretarza Zespołu należy:
1)
organizowanie posiedzeń Zespołu, w tym powiadamianie członków Zespołu o terminach posiedzeń;
2)
prowadzenie dokumentacji Zespołu, w tym sporządzanie protokołów z posiedzeń Zespołu;
3)
zapewnienie przygotowania, na podstawie wkładów merytorycznych dostarczonych przez członków Zespołu, projektów dokumentów niezbędnych do realizacji zadań Zespołu;
4)
koordynacja przygotowania przez członków Zespołu opinii i ekspertyz niezbędnych do realizacji zadań Zespołu;
5)
koordynacja rozpatrywania spraw w trybie obiegowym.
5. 
Do zadań członków Zespołu należy:
1)
uczestniczenie w pracach Zespołu, w zakresie określonym przez Przewodniczącego;
2)
zapewnienie przygotowania wkładu merytorycznego do projektów dokumentów niezbędnych do realizacji zadań Zespołu;
3)
zapewnienie przygotowywania opinii i ekspertyz niezbędnych do realizacji zadań Zespołu;
4)
przedstawianie Przewodniczącemu wniosków i propozycji w zakresie realizacji przedsięwzięć zapewniających zachowanie zdolności jednostek służb statystyki publicznej do funkcjonowania w warunkach sytuacji kryzysowej;
5)
niezwłoczne powiadomienie Przewodniczącego, Sekretarza Zespołu oraz dyrektora komórki organizacyjnej GUS właściwej do spraw zarządzania kryzysowego o wystąpieniu zagrożenia lub sytuacji kryzysowej, w przypadku uzyskania takich informacji.
6. 
Do zadań Rzecznika Prasowego Prezesa GUS, jako członka Zespołu należy:
1)
wyjaśnianie działań i inicjatyw podejmowanych przez Prezesa GUS oraz Zespół w sprawach związanych z zarządzaniem kryzysowym, w szczególności wydawanie oświadczeń i publiczne prezentowanie działań Prezesa GUS oraz Zespołu;
2)
reagowanie i udzielanie odpowiedzi na przekazy medialne (publikacje prasowe oraz audycje radiowe i telewizyjne, a także materiały rozpowszechniane w innych środkach masowego przekazu) oraz pytania od przedstawicieli mediów, dotyczące działalności Prezesa GUS oraz Zespołu w sprawach związanych z zarządzaniem kryzysowym, w szczególności udzielanie odpowiedzi na krytykę i interwencję prasową;
3)
przekazywanie komunikatów dotyczących sytuacji kryzysowej do opublikowania w środkach masowego przekazu, na zasadach określonych w art. 34 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 1914);
4)
przygotowanie, we współpracy z Departamentem Edukacji i Komunikacji GUS oraz jednostkami służb statystyki publicznej, głównych założeń dotyczących komunikowania w sytuacji kryzysowej, w tym określenie głównych przekazów, ich częstotliwości, narzędzi i osób komunikujących;
5)
współpraca z Rzecznikiem Prasowym Rządu, Rzecznikiem Prasowym Rządowego Centrum Bezpieczeństwa oraz rzecznikami prasowymi innych jednostek zaangażowanych w rozwiązanie sytuacji kryzysowej.
§  4. 
1. 
Zespół obraduje na posiedzeniach zwyczajnych lub nadzwyczajnych, które odbywają się w siedzibie GUS lub w innym miejscu wskazanym przez Przewodniczącego.
2. 
Posiedzenia zwyczajne lub nadzwyczajne mogą być realizowane również w formie wideokonferencji, za pomocą dostępnych środków teleinformatycznych.
3. 
Posiedzenia zwyczajne odbywają się w razie potrzeby, w szczególności w celu wykonania zadań Zespołu oraz zadań zawartych w zatwierdzonych przez uprawnione organy dokumentach z zakresu zarządzania kryzysowego.
4. 
Posiedzenia nadzwyczajne:
1)
należy zwołać w przypadku:
a)
podwyższenia stanu gotowości obronnej państwa lub wprowadzenia stanu nadzwyczajnego,
b)
wprowadzenia trzeciego lub wyższego stopnia alarmowego/trzeciego lub wyższego stopnia alarmowego CRP, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 3 i 4 oraz art. 15 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 796 oraz z 2021 r. poz. 464 i 815),
c)
zaistnienia sytuacji kryzysowej w obszarze właściwości Prezesa GUS lub w obszarze, który przez powiązania systemowe, informatyczne, organizacyjne lub inne może mieć wpływ na obszar właściwości Prezesa GUS,
d)
zaistnienia sytuacji kryzysowej w funkcjonowaniu GUS;
2)
można zwołać w przypadku:
a)
możliwości zaistnienia sytuacji kryzysowej, o której mowa w § 4 ust. 4 pkt 1 lit. c lub lit. d,
b)
wprowadzenia niższego niż trzeci stopnia alarmowego/stopnia alarmowego CRP, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 15 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych,
c)
zorganizowania przez uprawniony organ ćwiczeń, treningów lub szkoleń.
§  5. 
1. 
Zespół podejmuje rozstrzygnięcia kolegialnie w drodze uzgodnienia stanowisk.
2. 
Z posiedzenia Zespołu Sekretarz niezwłocznie sporządza protokół, zawierający pełne zestawienie rozstrzygnięć podjętych na posiedzeniu Zespołu oraz listę uczestników posiedzenia.
3. 
W przypadku posiedzeń, którymi nie kieruje Przewodniczący, osoba, o której mowa w § 3 ust. 3, zatwierdza protokół i niezwłocznie przedstawia go Przewodniczącemu.
4. 
Sekretarz Zespołu niezwłocznie doręcza zatwierdzony protokół członkom Zespołu biorącym udział w posiedzeniu. Członek Zespołu może zgłosić do Przewodniczącego, za pośrednictwem Sekretarza Zespołu, zastrzeżenia do treści protokołu, w terminie 7 dni od dnia doręczenia protokołu. Sprostowanie oczywistych omyłek pisarskich protokołu może nastąpić w każdym czasie.
5. 
Protokół przechowuje się w komórce właściwej do spraw zarządzania kryzysowego.
§  6. 
1. 
Przewodniczący może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, zarządzić rozpatrzenie sprawy w trybie obiegowym.
2. 
Niezgłoszenie przez członka Zespołu uwag traktuje się jako akceptację przedłożonych dokumentów.
3. 
W przypadku nieuzgodnienia dokumentów w trybie obiegowym, sprawa jest rozpatrywana na posiedzeniu Zespołu.
4. 
Po rozpatrzeniu sprawy w trybie obiegowym Sekretarz Zespołu przedstawia członkom Zespołu na najbliższym posiedzeniu dokumenty uzgodnione w trybie obiegowym.
§  7. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2
1 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 3 z dnia 30 maja 2022 r. (Dz.Urz.GUS.2022.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 2 czerwca 2022 r.
2 Niniejsze zarządzenie było poprzedzone zarządzeniem nr 14 Prezesa GUS z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie powołania Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Głównym Urzędzie Statystycznym (Dz. Urz. GUS poz. 41, z 2010 r. poz. 39, z 2012 r. poz. 4, z 2013 r. poz. 30 oraz z 2016 r. poz. 49).