Powołanie Zespołu Negocjacyjnego do przeprowadzenia negocjacji z jednym zagranicznym dostawcą mających na celu przygotowanie umowy offsetowej zawieranej w związku z umową dostawy silników do samolotów M28 Bryza związaną z dostawą samolotów M28 Bryza dla Sił Zbrojnych RP.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MG.2008.1.23

Akt utracił moc
Wersja od: 20 października 2008 r.

ZARZĄDZENIE Nr 23
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 20 października 2008 r.
w sprawie powołania Zespołu Negocjacyjnego do przeprowadzenia negocjacji z jednym zagranicznym dostawcą mających na celu przygotowanie umowy offsetowej zawieranej w związku z umową dostawy silników do samolotów M28 Bryza związaną z dostawą samolotów M28 Bryza dla Sił Zbrojnych RP

Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Powołuje się Zespół Negocjacyjny, do którego zadań należy przeprowadzenie negocjacji z jednym zagranicznym dostawcą, tj. Pratt & Whitney Canada Corp. z siedzibą w Kanadzie, 1000 Marie-Victorin, Longueuil, Quebec, J4G 1A1 Canada, o których mowa w art. 8a ustawy z dnia 10 września 1999 r. o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.3)) oraz w pkt 9 "Procedury zawarcia umowy offsetowej na podstawie art. 8a ustawy offsetowej" określonej przez Ministra Gospodarki w dniu 24 kwietnia 2008 r., mających na celu przygotowanie umowy offsetowej zawieranej w związku z umową dostawy silników do samolotów M28 Bryza związaną z dostawą samolotów M28 Bryza dla Sił Zbrojnych RP, zwany dalej "Zespołem".
2.
Zespół jest organem pomocniczym Ministra Gospodarki.
§  2.
W trakcie negocjacji, o których mowa w § 1 ust. 1, Zespół związany jest postanowieniami Instrukcji Negocjacyjnej, stanowiącej załącznik do zarządzenia.
§  3.
W skład Zespołu wchodzą:
1)
Przewodniczący - Hubert Królikowski, Dyrektor Departamentu Programów Offsetowych Ministerstwa Gospodarki;
2)
Zastępca Przewodniczącego - Ewa Surowiecka, Naczelnik Wydziału Monitorowania Programów Offsetowych i Obsługi Komitetu do Spraw Umów Offsetowych w Departamencie Programów Offsetowych Ministerstwa Gospodarki;
3)
członkowie:
a)
Adam Kordas - Główny Specjalista w Departamencie Programów Offsetowych Ministerstwa Gospodarki,
b)
Anna Stępniak - Główny Specjalista w Departamencie Programów Offsetowych Ministerstwa Gospodarki,
c)
Piotr Czajkowski - Główny Specjalista w Departamencie Nadzoru Właścicielskiego i Prywatyzacji V Ministerstwa Skarbu Państwa,
d)
Piotr Gacek - Departament Zaopatrywania Sił Zbrojnych Ministerstwa Obrony Narodowej,
e)
Andrzej Głuśniewski, Departament Zaopatrywania Sił Zbrojnych Ministerstwa Obrony Narodowej.
§  4.
1.
Pracami Zespołu kieruje Przewodniczący, który w szczególności:
1)
przewodniczy posiedzeniom Zespołu;
2)
planuje i organizuje pracę Zespołu.
2.
W razie nieobecności Przewodniczącego, posiedzeniu Zespołu przewodniczy Zastępca Przewodniczącego.
3.
Zespół podejmuje uchwały jednomyślnie, po uzgodnieniu stanowisk poszczególnych członków Zespołu.
4.
Dla zapewnienia sprawnego przeprowadzenia negocjacji Zespół może tworzyć podzespoły do prowadzenia negocjacji nad treścią umowy oraz uzgodnień zobowiązań offsetowych.
§  5.
Obsługę Zespołu zapewnia Departament Programów Offsetowych Ministerstwa Gospodarki.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 216, poz. 1593).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 119, poz. 1250, z 2001 r. Nr 89, poz. 972, z 2002 r. Nr 37, poz. 332, Nr 74, poz. 676 i Nr 81, poz. 733, z 2004 r. Nr 19, poz. 177 i Nr 238, poz. 2390, z 2006 r. Nr 251, poz. 1845 oraz z 2007 r. Nr 50, poz. 331.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA NEGOCJACYJNA

dla Zespołu Negocjacyjnego prowadzącego negocjacje w celu przygotowania umowy offsetowej pomiędzy Skarbem Państwa a Pratt & Whitney Canada Corp. związanej z dostawą silników do samolotów M28 Bryza w związku z dostawą samolotów M28 Bryza dla Sił Zbrojnych RP

I. Podstawą negocjacji w celu zawarcia umowy offsetowej związanej z dostawą silników do samolotów M28 Bryza w związku z dostawą samolotów M28 Bryza dla Sił Zbrojnych RP jest:

1) Propozycja negocjacyjna złożona Ministrowi Gospodarki w dniu 14 sierpnia 2008 r. przez Pratt & Whitney Canada Corp.;

2) opinia ministra właściwego do spraw gospodarki z dnia 24 października 2008 r. dotycząca powyższej Propozycji.

II. Podstawą prawną prowadzenia negocjacji jest:

1) ustawa z dnia 10 września 1999 r. o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.), zwana dalej "Ustawą Offsetową";

2) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad zaliczania zobowiązań offsetowych zagranicznego dostawcy uzbrojenia lub sprzętu wojskowego na poczet wartości umowy offsetowej (Dz. U. Nr 91, poz. 612), zwane dalej "Rozporządzeniem";

3) inne stosowne przepisy polskiego prawa, w szczególności kodeksu cywilnego.

III. Zalecenia ogólne:

1) zadaniem Zespołu Negocjacyjnego jest przeprowadzenie negocjacji w celu przygotowania umowy offsetowej z Pratt & Whitney Canada Corp. - przyszłym dostawcą silników do samolotów M28 Bryza w związku z dostawą samolotów M28 Bryza dla Sił Zbrojnych RP - zapewniającej największe możliwe korzyści dla interesów gospodarczych oraz bezpieczeństwa i obronności Państwa;

2) przedmiot negocjacji obejmować powinien w szczególności zakres wymieniony w art. 8 ust. 10 pkt od 1 do 4 Ustawy Offsetowej;

3) umowa offsetowa musi spełniać warunki, o których mowa w art. 4, art. 4a, art. 6, art. 12, art. 13 i art. 18 Ustawy Offsetowej;

4) umowa offsetowa powinna zawierać jedynie zobowiązania offsetowe podstawowe - nie przewiduje się włączenia do umowy offsetowej potencjalnych zobowiązań offsetowych;

5) dla zapewnienia sprawnego przeprowadzenia negocjacji Przewodniczący Zespołu może tworzyć podzespoły do prowadzenia negocjacji nad treścią umowy (zespół prawny) oraz uzgodnieniem zobowiązań offsetowych (zespół techniczny);

6) umowa dostawy silników do samolotów M28 Bryza w związku z dostawą samolotów M28 Bryza dla Sił Zbrojnych RP nie może zostać zawarta przed datą zawarcia umowy offsetowej;

7) przy negocjacji poszczególnych projektów zobowiązań offsetowych wskazane jest zasięgnięcie opinii przedstawiciela właściwego offsetobiorcy.

IV. Zespół Negocjacyjny w trakcie negocjowania umowy offsetowej powinien dążyć do:

1) wynegocjowania jak najkorzystniejszej wartości nominalnej zobowiązań offsetowych oraz wyraźnie zaakcentować bezwarunkową konieczność realizacji zobowiązań offsetowych;

2) obniżenia zaproponowanych w Propozycji negocjacyjnej maksymalnych mnożników określonych w prawidłowo przyporządkowanych punktach Rozporządzenia;

3) ustalenia wartości umowy offsetowej, która nie może być niższa od wartości umowy dostawy;

4) doprecyzowania przedmiotu każdego z zobowiązań offsetowych oraz harmonogramów realizacji każdego z zobowiązań offsetowych, co ma na celu umożliwienie sprawnego monitorowania stanu realizacji i zaliczenia zobowiązania offsetowego;

5) wyegzekwowania w zapisach umowy offsetowej od Zagranicznego Dostawcy - jeżeli przedmiotem zobowiązania offsetowego jest transfer technologii - wystawiania końcowych certyfikatów potwierdzających przekazanie w całości dokumentacji technicznej będącej przedmiotem konkretnego zobowiązania offsetowego;

6) zaakcentowania wymogu, iż mnożniki z załącznika nr 3 do Rozporządzenia mogą zostać zastosowane tylko wtedy, gdy jest to uzasadnione interesem gospodarki lub względami bezpieczeństwa i obronności państwa;

7) w przypadku gdy łączna wartość zobowiązań offsetowych przekracza wartość umowy offsetowej należy poinformować Zagranicznego Dostawcę o braku możliwości zaliczania przedmiotowej nadwyżki na poczet innych umów offsetowych;

8) zapewnienia, aby zgodnie z art. 6 ust. 2 Ustawy Offsetowej, łączna wartość zobowiązań offsetowych bezpośrednich nie była mniejsza od połowy wartości umowy offsetowej;

9) szczegółowego określenia odpowiedzialności Zagranicznego Dostawcy w przypadku niewykonania bądź nienależytego wykonania zobowiązań offsetowych objętych umową offsetową;

10) wyegzekwowania od Zagranicznego Dostawcy poniesienia odpowiedzialności na zasadzie ryzyka za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązań offsetowych przez offsetodawcę niebędącego zagranicznym dostawcą, zgodnie z art. 19c ust. 2 Ustawy Offsetowej;

11) szczegółowego określenia procedury ewentualnego wprowadzania do umowy offsetowej nowych zobowiązań offsetowych;

12) zaakceptowania wartości nominalnych zobowiązań offsetowych po uzgodnieniu ich z offsetobiorcą;

13) w przypadku braku możliwości wynegocjowania umowy offsetowej zgodnie z niniejszą instrukcją, Przewodniczący Zespołu Negocjacyjnego przedstawi Ministrowi Gospodarki propozycje rozwiązania spornych kwestii.