Powołanie Zespołu Monitorowania Zagrożeń.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MIiR.2014.37

Akt utracił moc
Wersja od: 23 maja 2014 r.

ZARZĄDZENIE Nr 25
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 15 maja 2014 r.
w sprawie powołania Zespołu Monitorowania Zagrożeń

Na podstawie art. 12 ust. 1 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1166) zarządza się, co następuje:
§  1.
W Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, zwanym dalej "Ministerstwem", powołuje się Zespół Monitorowania Zagrożeń, zwany dalej "Zespołem", w celu monitorowania i zapewnienia bieżącej wymiany informacji o wystąpieniu zagrożeń oraz zaistnieniu sytuacji kryzysowych w działach administracji rządowej właściwych dla Ministra Infrastruktury i Rozwoju, zwanego dalej "Ministrem".
§  2.
1.
Pracą Zespołu kieruje Dyrektor Biura Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Informacji Niejawnych, zwanego dalej "BZK".
2.
W skład Zespołu wchodzą pracownicy oddelegowani przez:
1)
Dyrektora BZK;
2)
dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa:
a)
do pełnienia stałego dyżuru, zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. Nr 219, poz. 2218),
b)
ze względu na specjalistyczną wiedzę dotyczącą zagrożeń oraz sytuacji kryzysowych w działach administracji rządowej właściwych dla Ministra.
§  3.
1.
Do zadań Zespołu należą:
1)
bieżące monitorowanie i wymiana informacji o zagrożeniach oraz sytuacjach kryzysowych:
a)
w działach administracji rządowej właściwych dla Ministra,
b)
mogących mieć wpływ na funkcjonowanie działów administracji rządowej, o których mowa w lit. a;
2)
informowanie Kierownictwa Ministerstwa o wystąpieniu zagrożeń oraz zaistnieniu sytuacji kryzysowych, w formie raportów bieżących oraz doraźnych;
3)
realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa;
4)
realizacja zadań na potrzeby Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
5)
współdziałanie w zakresie monitorowana zagrożeń, zarządzania kryzysowego oraz polityki informacyjnej z komórkami organizacyjnymi organów administracji publicznej oraz z przedsiębiorcami, których przedmiot działalności dotyczy działów administracji rządowej właściwych dla Ministra, zwanych dalej "przedsiębiorcami";
6)
współdziałanie w zakresie bieżącej wymiany informacji z przedstawicielami Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich;
7)
przekazywanie informacji o wystąpieniu zagrożeń oraz zaistnieniu sytuacji kryzysowej w działach administracji rządowej, o których mowa w pkt 1, organom i jednostkom podległym lub nadzorowanym przez Ministra oraz przedsiębiorcom;
8)
opracowywanie analiz i opinii oraz dokonywanie oceny możliwości wystąpienia zagrożeń lub ich rozwoju, a także gromadzenie informacji o zagrożeniach na potrzeby Ministra, w oparciu o informacje przekazywane przez służby dyżurne organów i jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra oraz przez przedsiębiorców;
9)
opracowywanie informacji dotyczących strat i kosztów związanych z wystąpieniem zagrożeń w działach administracji rządowej właściwych dla Ministra;
10)
uruchamianie procedur z wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, zgodnie z zarządzeniem nr 74 Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 października 2011 r. w sprawie wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego;
11)
koordynacja działań związanych z ewakuacją osób i ratowaniem mienia w trakcie pożaru, klęski żywiołowej i innych miejscowych zagrożeń z nieruchomości będących w trwałym zarządzie Ministerstwa;
12)
współpraca z Rzecznikiem Prasowym Ministra w zakresie realizacji polityki informacyjnej;
13)
udział w krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach zarządzania kryzysowego;
14)
monitorowanie sytuacji w trakcie imprez masowych o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym, których organizacja i przebieg związana jest z działami administracji rządowej właściwymi dla Ministra;
15)
dokumentowanie działań podejmowanych przez Zespół.
2.
Pracownicy, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, realizują zadania związane z ewakuacją osób i ratowaniem mienia w trakcie pożaru, klęski żywiołowej i innych miejscowych zagrożeń z nieruchomości będących w trwałym zarządzie Ministerstwa.
3.
Raporty, o których mowa w ust. 1 pkt 2, po podpisaniu przez pracowników pełniących dyżury, o których mowa w § 6 ust. 1 i 2, oraz zatwierdzeniu przez naczelnika BZK, przekazywane są Sekretarzom Stanu, Podsekretarzom Stanu, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa, Szefowi Gabinetu Politycznego oraz Rzecznikowi Prasowemu Ministra.
§  4.
1.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa obowiązani są do niezwłocznego przekazywania Zespołowi, z wykorzystaniem powszechnie dostępnych środków łączności, zgodnie z ich właściwością, wszelkich niezbędnych informacji, w celu umożliwienia realizacji przez Zespół zadań, o których mowa w § 3.
2.
Organy i jednostki podległe lub nadzorowane przez Ministra, realizujące zadania w zakresie monitorowania zagrożeń, zarządzania kryzysowego oraz polityki informacyjnej, obowiązane są do bieżącego przekazywania Zespołowi informacji o zagrożeniach i sytuacjach kryzysowych, w tym stratach i kosztach z nich wynikających.
§  5.
Zespół pełni stały dyżur w trybach pracy dla sytuacji zwyczajnych i sytuacji kryzysowych w pomieszczeniu wyznaczonym na potrzeby Zespołu przez Dyrektora BZK.
§  6.
1.
W ramach trybu pracy dla sytuacji zwyczajnych pracownicy, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1, pełnią ośmiogodzinny dyżur w czasie godzin pracy Ministerstwa. Poza godzinami pracy Ministerstwa i w dni wolne od pracy pracownicy, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1, pełnią dyżur telefoniczny, mając zapewniony dostęp do poczty elektronicznej oraz sieci Internet.
2.
W ramach trybu pracy dla sytuacji kryzysowych pracownicy, o których mowa w § 2 ust. 2, pełnią dyżur całodobowy zgodnie z harmonogramem ustalanym przez Dyrektora BZK.
3.
Na czas pełnienia dyżuru w trybie pracy dla sytuacji kryzysowych pracownicy, o których mowa w § 2 ust. 2, zwolnieni są z wykonywania obowiązków określonych w opisach stanowisk pracy.
§  7.
O wprowadzeniu i odwołaniu pełnienia dyżurów w trybie pracy dla sytuacji kryzysowych decyduje Dyrektor BZK, informując o tym Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
§  8.
W przypadku organizowania lub udziału Ministerstwa w ćwiczeniach z zakresu zarządzania kryzysowego oraz konieczności monitorowania sytuacji w trakcie imprez masowych o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym, Zespół może pełnić dyżury w trybie pracy dla sytuacji kryzysowych.
§  9.
1.
Dyrektor Biura Administracyjnego, w uzgodnieniu z Dyrektorem BZK, zapewnia niezbędne wyposażenie pomieszczeń oraz odpowiednie warunki pracy dla osób pełniących dyżur w trybie określonym w § 6 ust. 2.
2.
Dyrektor BZK:
1)
opracowuje dokumentację zapewniającą funkcjonowanie Zespołu;
2)
określi zapasowe miejsce pracy Zespołu.
§  10.
1.
Nadzór nad funkcjonowaniem Zespołu sprawuje Dyrektor Generalny Ministerstwa.
2.
BZK prowadzi obsługę organizacyjno-biurową Zespołu.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działami administracji rządowej - budownictwo, lokalne planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, gospodarka morska, rozwój regionalny, transport, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1391).