Powołanie zespołu doradczego - Rady Młodych Naukowców.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEiN.2023.110

Akt obowiązujący
Wersja od: 21 marca 2024 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI 1
z dnia 14 listopada 2023 r.
w sprawie powołania zespołu doradczego - Rady Młodych Naukowców

Na podstawie art. 341 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, 1088, 1234, 1672, 1872 i 2005) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Powołuje się, na okres od dnia 17 listopada 2023 r. do dnia 31 października 2025 r., zespół doradczy - Radę Młodych Naukowców, zwany dalej "Radą".
§  2. 
1. 
W skład Rady wchodzą młodzi naukowcy w rozumieniu art. 360 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
2. 
Członkami Rady są reprezentujący dziedzinę:
1)
nauk humanistycznych:
a)
Dominika Bugno-Narecka,
b)
Jakub Pruś;
2)
nauk inżynieryjno-technicznych:
a)
Barbara Balon,
b)
Dawid Dygas,
c)
Adrian Kopytowski,
d)
Kamil Kucharski;
3)
nauk medycznych i nauk o zdrowiu:
a)
Beata Chełstowska,
b)
Natalia Krata,
c)
Anna Płatek,
d)
Monika Turska-Kozłowska;
4)
nauk rolniczych:
a)
Aleksandra Dunisławska,
b)
Olga Witkowska-Piłaszewicz;
5)
nauk społecznych:
a)
Arkadiusz Jasiński,
b)
Dawid Kostecki,
c)
Mariola Pirek;
d) 2
 (uchylona);
6)
nauk ścisłych i przyrodniczych:
a)
Edyta Mazur,
b)
Mateusz Szatkowski;
7)
nauk teologicznych - Jakub Akonom;
8)
sztuki:
a)
Anna Andrzejewska,
b)
Artur Żuchowski.
§  3. 
1. 
Członkostwo w Radzie wygasa w przypadku:
1)
utraty statusu młodego naukowca;
2)
złożenia rezygnacji.
2. 
Członek Rady niezwłocznie informuje ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwanego dalej "ministrem", o utracie statusu młodego naukowca albo o rezygnacji z udziału w pracach Rady.
3. 
Informacje, o których mowa w ust. 2, przekazuje się ministrowi w formie pisemnej, za pośrednictwem Biura Ministra.
§  4. 
1. 
Do zadań Rady należy wspieranie ministra w działaniach na rzecz rozwoju karier młodych naukowców, w szczególności przez:
1)
identyfikowanie barier rozwoju tych karier;
2)
przygotowywanie opinii dla ministra w zakresie możliwych instrumentów wsparcia rozwoju tych karier.
2. 
Rada sporządza opinie w sprawach przedstawionych przez ministra albo z własnej inicjatywy.
§  5. 
1. 
Minister wskazuje przewodniczącego spośród członków Rady.
2. 
Wskazanie przewodniczącego odbywa się na pierwszym posiedzeniu Rady, które zwołuje minister.
3. 
W przypadku zmiany przewodniczącego minister informuje członków Rady o wskazaniu nowego przewodniczącego na najbliższym posiedzeniu Rady.
4. 
Przewodniczący kieruje pracami Rady, w szczególności:
1)
zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady oraz ustala projekt porządku obrad;
2)
przydziela zadania członkom Rady;
3)
występuje, z własnej inicjatywy albo na wniosek innego członka Rady, za pośrednictwem Biura Ministra, do:
a)
ministra o udostępnienie informacji lub zlecenie opracowania analiz, opinii lub ekspertyz na potrzeby prac Rady,
b)
innych organów i instytucji w sprawach należących do zakresu działania Rady;
4)
przedstawia ministrowi, na jego wniosek, sprawozdanie z działalności Rady w okresie wskazanym przez ministra.
5. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego zadania, o których mowa w ust. 4, wykonuje wyznaczony przez niego członek Rady.
§  6. 
1. 
Rada działa na posiedzeniach, które odbywają się raz w miesiącu.
2. 
Posiedzenia Rady mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej zapewniających:
1)
transmisję obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym umożliwiającą uczestnikom posiedzenia wypowiadanie się w toku obrad.
3. 
Przewodniczący może podjąć decyzję o rozpatrzeniu sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy). Przyjęte w tym trybie ustalenia przewodniczący przedstawia na najbliższym posiedzeniu Rady.
4. 
W przypadku nieuzgodnienia sprawy w trybie obiegowym jest ona rozpatrywana na posiedzeniu Rady.
§  7. 
1. 
Ustalenia Rady są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Rady.
2. 
W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego albo członka Rady, o którym mowa w § 5 ust. 5.
§  8. 
1. 
Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, w którym zamieszcza się w szczególności listę uczestników posiedzenia, przyjęty porządek obrad i treść ustaleń Rady.
2. 
Projekt protokołu udostępnia się członkom Rady z możliwością wnoszenia uwag do jego treści.
3. 
Protokół podpisuje przewodniczący albo członek Rady, o którym mowa w § 5 ust. 5.
§  9. 
Członkowie Rady są obowiązani do bezstronnego działania w interesie publicznym oraz do niewykorzystywania i nieudostępniania osobom trzecim informacji uzyskanych w związku z realizacją zadań Rady.
§  10. 
Obsługę Rady zapewnia Biuro Ministra.
§  11. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).
2 § 2 ust. 2 pkt 5 lit. d uchylona przez § 1 zarządzenia z dnia 19 marca 2024 r. (Dz.Urz.MN.2024.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 marca 2024 r.