Powołanie Zespołu doradczego do spraw mikropoświadczeń w obszarze szkolnictwa wyższego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEiN.2022.15

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 maja 2023 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI 1
z dnia 23 lutego 2022 r.
w sprawie powołania Zespołu doradczego do spraw mikropoświadczeń w obszarze szkolnictwa wyższego 2

Na podstawie art. 341 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478, 619, 1630, 2141 i 2232) zarządza się, co następuje:
§  1.  3
 Powołuje się, na okres od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., Zespół doradczy do spraw mikropoświadczeń w obszarze szkolnictwa wyższego, zwany dalej "zespołem".
§  2. 
W skład zespołu wchodzą:
1)
przewodniczący - Wojciech Murdzek;
2)
zastępca przewodniczącego - Piotr Krasiński;
3) 4
 członkowie:
a)
Jerzy Bielecki,
b)
Lech Boguta,
c)
Jakub Brdulak,
d)
Ewa Chmielecka,
e)
Danuta Czarnecka,
f)
Dorota Kaczmarek,
g)
Anna Maria Kola,
h)
Katarzyna Kowalik,
i)
Andrzej Kraśniewski,
j)
Jacek Lewicki,
k)
Agnieszka Majcher-Teleon,
l)
Joanna Maruszczak,
m)
Michał Nowakowski,
n)
Dorota Piotrowska,
o)
Alicja Przyłuska-Fiszer,
p)
Hanna Reczulska,
q)
Wojciech Stęchły,
r)
Andrzej Stępnikowski,
s)
Jolanta Urbanik.
§  3. 
1. 
Do zadań zespołu należy:
1) 5
 analiza koncepcji dotyczących mikropoświadczeń wypracowywanych w ramach Unii Europejskiej lub innych organizacji międzynarodowych, w szczególności weryfikacja proponowanych definicji pojęć micro-credentials, alternative credentials i digital credentials;
2) 6
 opracowanie propozycji definicji mikropoświadczenia adekwatnej do potrzeb polskiego systemu szkolnictwa wyższego i nauki;
3)
przeprowadzenie konsultacji ze środowiskiem akademickim w zakresie:
a)
problemów i potrzeb związanych z potwierdzaniem osiągnięć innych niż kwalifikacje, uzyskiwanych w podmiotach systemu szkolnictwa wyższego i nauki, w szczególności w zakresie formy i postaci wydawanych dokumentów potwierdzających te osiągnięcia,
b) 7
 problematyki mikropoświadczeń, w szczególności w zakresie potrzeby wyodrębnienia kształcenia prowadzącego do uzyskania mikropoświadczenia i stworzenia ram prawnych jego funkcjonowania w Polsce;
4)
analiza występowania barier i różnic w zakresie uznawania dokumentów potwierdzających uzyskanie osiągnięć, o których mowa w pkt 3 lit. a, na tle postulatów środowiska międzynarodowego, w tym Komisji Europejskiej, dotyczących uznawania tych dokumentów;
5) 8
 opracowanie na potrzeby ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki rekomendacji dotyczącej potrzeby uregulowania spraw określonych w pkt 2-4, w szczególności zasadności wprowadzenia do polskiego systemu szkolnictwa wyższego i nauki mikropoświadczeń i poświadczeń cyfrowych.
2. 
Zespół może współpracować z podmiotami działającymi w obszarach związanych z zakresem zadań, o których mowa w ust. 1, w szczególności z Narodową Agencją Wymiany Akademickiej i Instytutem Badań Edukacyjnych.
§  4. 
1. 
Przewodniczący kieruje pracami zespołu, w szczególności:
1)
zwołuje i prowadzi posiedzenia zespołu oraz ustala projekt porządku obrad;
2)
przydziela zadania członkom zespołu;
3)
zaprasza na posiedzenia zespołu osoby, których kwalifikacje, wiedza lub doświadczenie mogą być przydatne w pracach zespołu.
2. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego zadania, o których mowa w ust. 1, wykonuje zastępca przewodniczącego.
3. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego zadania, o których mowa w ust. 1, wykonuje członek zespołu wyznaczony przez przewodniczącego.
§  5. 
1. 
Zespół działa na posiedzeniach.
2. 
Posiedzenia zespołu mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej zapewniających w szczególności:
1)
transmisję obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym umożliwiającą uczestnikom posiedzenia wypowiadanie się w jego toku.
3. 
Zawiadomienie o terminie, formie i miejscu posiedzenia zespołu wraz z projektem porządku obrad uczestnicy posiedzenia otrzymują nie później niż na 5 dni przed terminem posiedzenia.
4. 
W uzasadnionych przypadkach przewodniczący może skrócić termin, o którym mowa w ust. 3.
5. 
Przewodniczący może podjąć decyzję o rozpatrzeniu sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy). Przyjęte w tym trybie ustalenia przewodniczący przedstawia na najbliższym posiedzeniu zespołu.
6. 
W przypadku nieuzgodnienia sprawy w trybie obiegowym jest ona rozpatrywana na posiedzeniu zespołu.
§  6. 
1. 
Ustalenia zespołu są podejmowane zwykłą większością głosów.
2. 
W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności - zastępcy przewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego rozstrzyga głos członka zespołu, o którym mowa w § 4 ust. 3.
3. 
Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół, w którym zamieszcza się w szczególności listę uczestników posiedzenia, przyjęty porządek obrad oraz treść ustaleń zespołu.
4. 
Projekt protokołu jest udostępniany zastępcy przewodniczącego oraz członkom zespołu z możliwością wnoszenia uwag co do treści.
5. 
Protokół podpisuje przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności na posiedzeniu, którego dotyczy protokół - zastępca przewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego protokół podpisuje członek zespołu, o którym mowa w § 4 ust. 3.
§  7. 
1. 
Przewodniczący, zastępca przewodniczącego i członkowie zespołu są obowiązani do zachowania bezstronności i poufności w związku z realizacją zadań zespołu.
2. 
Przewodniczący, zastępca przewodniczącego i członkowie zespołu przed pierwszym posiedzeniem zespołu składają ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki oświadczenie, w którym zobowiązują się do:
1)
bezstronnego działania w interesie publicznym;
2)
niewykorzystywania i nieudostępniania osobom trzecim informacji uzyskanych w trakcie realizacji zadań zespołu.
§  8. 
Obsługę zespołu zapewnia Departament Innowacji i Rozwoju.
§  9. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18).
2 Tytuł aktu zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 września 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.95) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 września 2022 r.
3 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 15 września 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.95) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 września 2022 r.
4 § 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 26 maja 2023 r. (Dz.Urz.MEiN.2023.45) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2023 r.
5 § 3 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 15 września 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.95) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 września 2022 r.
6 § 3 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a zarządzenia z dnia 15 września 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.95) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 września 2022 r.
7 § 3 ust. 1 pkt 3 lit. b zmieniona przez § 1 pkt 3 lit. b zarządzenia z dnia 15 września 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.95) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 września 2022 r.
8 § 3 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 15 września 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.95) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 września 2022 r.