Powołanie Zespołu do spraw samooceny ryzyka nadużyć finansowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MRiRW.2021.3

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 kwietnia 2022 r.

ZARZĄDZENIE Nr 3
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 12 lutego 2021 r.
w sprawie powołania Zespołu do spraw samooceny ryzyka nadużyć finansowych

Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178) w związku z art. 5 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (Dz. U. z 2020 r. poz. 2140) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Powołuje się Zespół do spraw samooceny ryzyka nadużyć finansowych, zwany dalej "Zespołem", jako organ doradczy ministra właściwego do spraw rybołówstwa wykonującego zadania Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym "Rybactwo i Morze".
2. 
Zespół zostaje powołany na okres realizacji Programu Operacyjnego "Rybactwo i Morze", zwanego dalej "Programem".
3. 
Zespół działa zgodnie z:
1)
Opisem funkcji i procedur Programu Operacyjnego "Rybactwo i Morze" na lata 2014-2020;
2)
Procedurą zwalczania nadużyć finansowych w ramach Programu Operacyjnego "Rybactwo i Morze" 2014 - 2020.
§  2. 
1. 
Do zadań Zespołu należy:
1)
przeprowadzanie regularnej oceny ryzyka nadużyć finansowych w związku z realizacją zadań w ramach Programu;
2)
przedstawianie Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zwanemu dalej "Ministrem" oraz Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zwanego dalej "Ministerstwem", wyniku oceny, o której mowa w pkt 1 oraz, gdy jest to uzasadnione wynikiem tej oceny, rekomendacji wprowadzenia skutecznych i proporcjonalnych środków zwalczania nadużyć finansowych;
3)
wskazywanie obszarów, które powinna objąć kontrola systemowa w poszczególnych instytucjach, jeżeli taka potrzeba będzie wynikała z przeprowadzanych ocen;
4)
analiza mechanizmów zgłaszania nadużyć stosowanych w Programie oraz przebiegu procesów opisanych w procedurze, o której mowa w § 1 ust. 3 pkt 2;
5)
przedstawienie rekomendacji podjęcia działań naprawczych w przypadku wystąpienia nieprawidłowości w zakresie mechanizmów, o których mowa w pkt 4;
6)
wskazywanie obszarów, które powinna objąć kontrola systemowa w zakresie weryfikacji skuteczności systemów kontroli, w szczególności pod względem prewencji, wykrywania i eliminowania nadużyć finansowych;
7)
przygotowywanie rekomendacji odnośnie do tematyki i zakresu szkoleń dla pracowników zaangażowanych w realizację Programu;
8)
przygotowywanie rekomendacji odnośnie do działań informacyjnych w zakresie nadużyć finansowych;
9)
ocena przejrzystości podziału obowiązków w zakresie organizowania systemów zarządzania i kontroli w Instytucji Zarządzającej Programem;
10)
analiza mechanizmów zgłaszania nadużyć obowiązujących w Instytucji Zarządzającej Programem;
11)
prowadzenie rejestru ryzyk nadużyć finansowych stwierdzonych w ramach systemu realizacji Programu.
2. 
Wynik oceny Zespołu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest przekazywany do wiadomości komórki organizacyjnej Ministerstwa odpowiadającej za realizację zadań związanych z kontrolą i audytem wewnętrznym.
3. 
Przeprowadzając ocenę ryzyka nadużyć finansowych w związku z realizacją przez Instytucję Zarządzającą zadań w ramach Programu, Zespół działa zgodnie z Wytycznymi Komisji Europejskiej dla państw członkowskich i organów zarządzających programami w sprawie ryzyka nadużyć finansowych oraz skutecznych i proporcjonalnych środków zwalczania nadużyć finansowych z dnia 16 czerwca 2014 r. (EGESIF_14-021-00-16/06/2014).
4. 
Zespół wykonuje swoje zadania przy pomocy Sekretariatu Zespołu.
§  3. 
1. 
Rejestr ryzyk nadużyć finansowych stwierdzonych w ramach systemu realizacji Programu jest:
1)
zatwierdzany przez Ministra;
2)
umieszczany na stronie internetowej urzędu obsługującego Ministra.
2. 
Rejestr, o którym mowa w ust. 1, jest prowadzony w formie pisemnej.
§  4. 
1. 
Zgodnie z procedurą, o której mowa w § 1 ust. 3 pkt 2, analiza ryzyka nadużyć finansowych dokonywana przez Zespół opiera się na następujących działaniach:
1)
ilościowym określeniu ryzyka wystąpienia danego typu nadużycia finansowego w oparciu o ocenę wpływu i prawdopodobieństwa (ryzyko całkowite);
2)
ocenie skuteczności obecnych kontroli w celu ograniczenia ryzyka całkowitego;
3)
ocenie ryzyka rezydualnego po uwzględnieniu wpływu obecnych kontroli i ich skuteczności, czyli sytuacji w momencie dokonywania oceny ryzyka (rezydualnego);
4)
ocenie wpływu planowanych kontroli ograniczających ryzyko na ryzyko rezydualne;
5)
określeniu ryzyka docelowego, czyli poziomu ryzyka, które uważa się za dopuszczalne po skutecznym wdrożeniu wszelkich mechanizmów kontrolnych.
2. 
Do szacowania ryzyka Zespół wykorzystuje Arkusz oceny ryzyka nadużyć finansowych zaproponowany przez Komisję Europejską w wytycznych, o których mowa w § 2 ust. 3.
§  5. 
1. 
W skład Zespołu wchodzą:
1) 2
 Przewodniczący Zespołu - przedstawiciel kierownictwa komórki organizacyjnej w Ministerstwie właściwej w sprawach rybołówstwa wyznaczony przez dyrektora tej komórki;
2) 3
 9 przedstawicieli komórki organizacyjnej w Ministerstwie właściwej w sprawach rybołówstwa wyznaczonych przez dyrektora tej komórki;
3) 4
 2 przedstawicieli komórki organizacyjnej w Ministerstwie właściwej w sprawach planowania i dysponowania środkami finansowymi w częściach budżetu państwa 32 - Rolnictwo, 33 - Rozwój wsi, 35 - Rynki rolne, 62 - Rybołówstwo wyznaczonych przez dyrektora tej komórki;
4) 5
 przedstawiciel komórki organizacyjnej w Ministerstwie właściwej w sprawach kontroli i audytu wewnętrznego wyznaczony przez dyrektora tej komórki;
5) 6
 przedstawiciel komórki organizacyjnej w Ministerstwie właściwej w sprawach pomocy technicznej wyznaczony przez dyrektora tej komórki.
2. 
Przewodniczący wyznacza swojego Zastępcę spośród członków Zespołu, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
3. 
Komórki organizacyjne Ministerstwa, o których mowa w ust. 1, do składu Zespołu wyznaczają osoby, które:
1)
są zaangażowane w realizację zadań w ramach wdrażania Programu lub zadań związanych z wdrażaniem programów pomocowych Unii Europejskiej;
2)
są zatrudnione w różnych wewnętrznych komórkach organizacyjnych - w przypadku przedstawicieli, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3;
3)
pełnią funkcje kierownicze, koordynujące lub pracują na stanowisku głównego lub starszego specjalisty.
4.  7
 Informacja o wyznaczeniu przedstawicieli, o których mowa w ust. 1 pkt 3-5, jest przekazywana, w formie pisemnej, do komórki organizacyjnej w Ministerstwie właściwej w sprawach rybołówstwa.
5. 
W przypadku gdy członek Zespołu nie może uczestniczyć w posiedzeniu Zespołu, w pracach Zespołu zastępuje go osoba wyznaczona przez dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa, który wyznaczył członka Zespołu. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
§  6. 
1. 
Zespół podejmuje decyzje zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów, głos rozstrzygający należy do Przewodniczącego Zespołu lub jego Zastępcy.
2. 
Z każdego posiedzenia Zespołu jest sporządzany protokół obejmujący:
1)
wyniki oceny ryzyka nadużyć finansowych, zawarte w Arkuszu oceny, o którym mowa w § 4 ust. 2;
2)
inne rozstrzygnięcia i rekomendacje ustalone podczas posiedzenia;
3)
zaprezentowane stanowiska i opinie członków Zespołu.
3. 
Zespół może prowadzić prace i podejmować decyzje za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
§  7. 
1. 
Pracami Zespołu kieruje Przewodniczący, a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego.
2.  8
 Komórki organizacyjne w Ministerstwie, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3-5, składają do komórki organizacyjnej w Ministerstwie właściwej w sprawach rybołówstwa, w formie pisemnej, wniosek o odwołanie lub zmianę swoich przedstawicieli w Zespole.
3. 
Odwołania członków Zespołu dokonuje Przewodniczący Zespołu.
4. 
Przewodniczący Zespołu może zwrócić się do komórki organizacyjnej Ministerstwa o zmianę przedstawiciela w Zespole w przypadku rażącego nieprzestrzegania obowiązków członka Zespołu, określonych w regulaminie pracy Zespołu.
§  8. 
1. 
W posiedzeniach Zespołu, na pisemne zaproszenie Przewodniczącego Zespołu, w charakterze obserwatora z głosem doradczym, mogą uczestniczyć przedstawiciele służb zajmujących się zwalczaniem nadużyć finansowych lub innych wyspecjalizowanych organów, posiadających specjalistyczną wiedzę w zakresie działania Zespołu.
2. 
Członkowie Zespołu mogą zgłosić potrzebę uczestniczenia, w charakterze obserwatora z głosem doradczym, dodatkowej osoby powiązanej z tematyką nadużyć finansowych wraz z uzasadnieniem do Przewodniczącego Zespołu na 7 dni przed planowanym posiedzeniem Zespołu. Ostateczną decyzję o uczestniczeniu dodatkowej osoby w posiedzeniu Zespołu podejmuje Przewodniczący Zespołu.
§  9. 
Członkowie Zespołu są zobowiązani do podpisania Deklaracji poufności Członka Zespołu do spraw samooceny ryzyka nadużyć finansowych oraz Oświadczenia o braku przesłanek stanowiących podstawę wyłączenia od udziału w posiedzeniach Zespołu do spraw samooceny ryzyka nadużyć finansowych, stanowiących załączniki do regulaminu pracy Zespołu.
§  10. 
Za udział w pracach Zespołu członkowie oraz osoby, o których mowa w § 8, nie otrzymują wynagrodzenia.
§  11. 
Organizację oraz tryb pracy Zespołu i zasady obowiązujące jego członków określa regulamin pracy Zespołu przyjmowany przez Zespół w drodze uchwały, zwykłą większością głosów na posiedzeniu.
§  12. 
Znosi się Zespół do spraw samooceny ryzyka nadużyć finansowych, powołany zarządzeniem uchylanym w § 13.
§  13. 
Traci moc zarządzenie nr 21 Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 13 czerwca 2018 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw samooceny ryzyka nadużyć finansowych (Dz. Urz. MGMiŻŚ poz. 21).
§  14. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1721 i 1928).
2 § 5 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 12 z dnia 7 kwietnia 2022 r. (Dz.Urz.MRiRW.2022.14) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 kwietnia 2022 r.
3 § 5 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 12 z dnia 7 kwietnia 2022 r. (Dz.Urz.MRiRW.2022.14) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 kwietnia 2022 r.
4 § 5 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 12 z dnia 7 kwietnia 2022 r. (Dz.Urz.MRiRW.2022.14) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 kwietnia 2022 r.
5 § 5 ust. 1 pkt 4:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 23 z dnia 7 czerwca 2021 r. (Dz.Urz.MRiRW.2021.32) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 czerwca 2021 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 12 z dnia 7 kwietnia 2022 r. (Dz.Urz.MRiRW.2022.14) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 kwietnia 2022 r.

6 § 5 ust. 1 pkt 5:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 23 z dnia 7 czerwca 2021 r. (Dz.Urz.MRiRW.2021.32) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 czerwca 2021 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 12 z dnia 7 kwietnia 2022 r. (Dz.Urz.MRiRW.2022.14) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 kwietnia 2022 r.

7 § 5 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia nr 12 z dnia 7 kwietnia 2022 r. (Dz.Urz.MRiRW.2022.14) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 kwietnia 2022 r.
8 § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 12 z dnia 7 kwietnia 2022 r. (Dz.Urz.MRiRW.2022.14) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 kwietnia 2022 r.