Powołanie Zespołu do przygotowania aktualizacji raportu: "Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce - Zielona Księga".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZ.2007.16.86

Akt utracił moc
Wersja od: 7 stycznia 2008 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 30 października 2007 r.
w sprawie powołania Zespołu do przygotowania aktualizacji raportu: "Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce - Zielona Księga"

.................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Zmiany niniejszego zarządzenia, wprowadzone przez zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 maja 2008 r. (Dz.Urz.MZ.08.5.25), nie zostały naniesione na tekst, gdyż data wejścia w życie tych zmian jest późniejsza od daty utraty mocy przez niniejsze obwieszczenie.

.................................................

Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Powołuje się Zespół do przygotowania aktualizacji raportu: "Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce - Zielona Księga", zwany dalej "Zespołem".
2.
Przed powołaniem Zespołu osoby, o których mowa w § 2 pkt 1 i 2 lit. a-n, wyrażają pisemnie zgodę na udział w pracach Zespołu.
§  2.
W skład Zespołu wchodzą:
1)
Przewodniczący Zespołu: prof. Stanisława Golinowska - Instytut Zdrowia Publicznego Wydział Ochrony Zdrowia Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie;
2)
Członkowie:
a)
prof. Marian Wiśniewski - Uniwersytet Warszawski,
b)
prof. Jan Sobiech - Akademia Ekonomiczna w Poznaniu,
c)
prof. Krzysztof Surówka - Akademia Ekonomiczna w Krakowie,
d)
prof. W. Cezary Włodarczyk - Instytut Zdrowia Publicznego Wydział Ochrony Zdrowia Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie,
e)
dr Alina Baran - Główny Urząd Statystyczny w Warszawie,
f)
dr Christoph Sowada - Instytut Zdrowia Publicznego Wydział Ochrony Zdrowia Collegium Medium Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie,
g)
dr Andrzej Cylwik - Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych w Warszawie,
h)
mgr Agnieszka Sowa - Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych w Warszawie,
i)
dr Adam Kozierkiewicz - Instytut Zdrowia Publicznego Wydział Ochrony Zdrowia Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie,
j)
mgr Mateusz Winiarz - Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie,
k)
dr Izabela Rydlewska - Instytut Medycyny Pracy w Łodzi,
l)
dr Katarzyna Kissimowa-Skarbek - Instytut Zdrowia Publicznego Wydział Ochrony Zdrowia Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie,
m)
mgr inż. Witold Ponikło - Szpital im. Rydygiera w Krakowie,
n)
mgr Ewa Kocot - Instytut Zdrowia Publicznego Wydział Ochrony Zdrowia Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie,
o)
mgr Jacek Bębenek - Naczelnik Wydziału Analiz Ekonomiczno-Finansowych w Departamencie Budżetu, Finansów i Inwestycji Ministerstwa Zdrowia.
§  3.
W pracach Zespołu mogą uczestniczyć również inne osoby, niewymienione w § 2, zaproszone przez Przewodniczącego Zespołu.
§  4.
1.
Zadaniem Zespołu jest przedstawienie kompleksowego obrazu sytuacji w zakresie podstawowych problemów finansowych, związanych z zależnością pomiędzy wysokością środków w systemie ochrony zdrowia a kosztami wytwarzania usług medycznych oraz potrzebami zdrowotnymi ludności.
2.
Zespół przygotuje raport, zgodnie z konspektem, stanowiącym załącznik do zarządzenia.
§  5.
1.
Pracami Zespołu kieruje Przewodniczący Zespołu.
2. 1
Przewodniczący Zespołu przedstawi ministrowi właściwemu do spraw zdrowia raport, o którym mowa w § 4 ust. 2, w terminie do dnia 30 maja 2008 r.
§  6.
Tryb pracy Zespołu określa regulamin pracy uchwalony przez Zespół, na wniosek Przewodniczącego Zespołu.
§  7.
Nadzór nad pracami Zespołu sprawuje Pani Wacława Wojtala - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia.
§  8.
Koszty związane z finansowaniem prac Zespołu pokrywane są z budżetu państwa z części 46 - Zdrowie, działu 851 - Ochrona zdrowia, rozdział 85195 - Pozostała działalność, ze środków finansowych pozostających w dyspozycji Agencji Oceny Technologii Medycznych.
§  9.
Za wykonanie zadania określonego w § 4, Przewodniczący Zespołu oraz Członkowie Zespołu, o których mowa w § 2 pkt. 2 lit. a-n, otrzymują jednorazowe wynagrodzenie w wysokości:
1)
Przewodniczący Zespołu - 10.000 zł;
2)
Członek Zespołu - 3.000 zł.
§  10.
Obsługę administracyjno-techniczną Zespołu zapewnia Agencja Oceny Technologii Medycznych.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia podpisania.

______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 131, poz. 924).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.

ZAŁĄCZNIK 

Konspekt raportu: "Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce - Zielona Księga"

Celem przygotowania raportu na temat finansowania ochrony zdrowia jest uzyskanie kompleksowego obrazu sytuacji w zakresie podstawowych problemów finansowych związanych z zależnością miedzy poziomem środków w systemie (istniejącym i możliwym do uzyskania) a kosztami wytwarzania usług zdrowotnych oraz potrzebami zdrowotnymi ludności. Wiedza na ten temat jest niedostateczna i/lub fragmentaryczna, bo obejmująca tylko niektóre elementy finansowania. Wynika to także z licznych braków informacji finansowej, a szczególnie dotyczącej kształtowania się kosztów. Braki wiedzy i informacji w tym zakresie przyczyniają się do podstawowych trudności w efektywniejszym zarządzaniu systemem ochrony zdrowia w Polsce.

Kompleksowy obraz finansowania systemu ochrony zdrowia powinien objąć trzy główne wymiary klasycznej analizy z obszaru finansów publicznych.

Po pierwsze - analizę źródeł i mechanizmów pozyskiwania środków na ochronę zdrowia oraz ocenę aktualnego i prognozowanego poziomu nakładów.

Po drugie - analizę kosztów produkcji świadczeń ochrony zdrowia, uwzględniającą ich rodzaje, zmiany struktury i dynamiki, a także poziom i metody finansowania kosztów świadczeń ogółem i według rodzajów kosztów.

Po trzecie - analizę "popytu", na usługi zdrowotne uwzględniającą korzystanie ze świadczeń oraz poziom i strukturę wydatków ludności na ochronę zdrowia.

Ten trójdzielny schemat analizy powinien pozwolić na ocenę stopnia zrównoważenia (niezrównoważenia finansów ochrony zdrowia).

Podstawowe punkty analizy - konspekt raportu

I. Pozyskiwanie środków

1. Przychody ze składek; analiza i prognoza przy rosnących i zróżnicowanych stawkach składki.

2. Finansowanie z podatków ogólnych - z budżetu państwa i samorządów terytorialnych.

3. Finansowanie zakładów pracy.

4. Finansowanie z dochodów indywidualnych ludności.

5. Inne źródła; istniejące i potencjalne.

6. Całkowite wydatki na ochronę zdrowia - analizy porównawcze.

II. Koszty świadczenia usług zdrowotnych

1. Koszty wynagrodzeń.

2. Koszty zakupu i zużycia sprzętu medycznego.

3. Koszty produktów leczniczych, wyrobów medycznych oraz innych materiałów medycznych.

4. Koszty pozamedyczne pobytu pacjentów w placówkach zdrowotnych.

5. Koszty administracyjne.

6. Inne.

Analiza kosztów powinna uwzględnić różne przekroje analizy:

* według rodzajów usług: POZ, diagnostyka, specjalistyka, pogotowie ratunkowe, szpitalnictwo, rehabilitacja,

* głównych schorzeń; choroby krążeniowe, nowotworowe, psychiczne,

* regionów,

* leczenie a promocja zdrowia i prewencja.

Ponadto powinna uwzględnić metody finansowania (pokrywania) kosztów oraz podstawowe miejsca deficytów oraz nieefektywności.

III. Popyt na usługi zdrowotne

1. Korzystanie z usług zdrowotnych (rodzaje usług, rodzaje schorzeń).

2. Wydatki ludności na usługi zdrowotne.

3. Wydatki instytucji na usługi zdrowotne dla ludności.

Analiza korzystania i wydatków ludności powinna uwzględnić cechy demograficzne ludności, dochody, miejsce zamieszkania i status zdrowotny.

IV. Kluczowe miejsca nierównowagi finansowej w systemie ochrony zdrowia

1. Koszty a strumienie finansowe ich pokrycia, luki.

2. Indukowanie popytu w systemie - przez warunki podaży (baza, sprzęt ...).

3. Problem nieefektywnego zarządzania; aspekt medyczny (skuteczność kliniczna) i ekonomiczny (analizy koszt - efekt).

4. Popyt ludności.

Metoda przygotowania raportu

Raport ma powstać w bardzo krótkim czasie, co oznacza, że nie będzie możliwe przeprowadzenie badań podstawowych w zakresie finansowania. Wykorzystane zostaną prace prowadzone w głównych ośrodkach badawczych w Polsce oraz materiały dostępne w GUS, Ministerstwie Zdrowia oraz w Ministerstwie Finansów.

1 § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 30 listopada 2007 r. (Dz.Urz.MZ.07.18.96) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 listopada 2007 r.