Powołanie Rady Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MN.2024.54

Akt obowiązujący
Wersja od: 13 sierpnia 2024 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI 1
z dnia 27 czerwca 2024 r.
w sprawie powołania Rady Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki

Na podstawie art. 341 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Powołuje się, na okres od dnia 3 lipca 2024 r. do dnia 3 lipca 2028 r., zespół doradczy - Radę Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, zwany dalej "Radą”.
§  2. 
1. 
W skład Rady wchodzą:
1)
przewodniczący - Mikołaj Sokołowski;
2)
członkowie:
a)
Renata Bizek-Tatara,
b)
Marzena Górecka,
c)
Jarosław Kłaczkow,
d)
Cezary Kościelniak,
e)
Wioletta Kowalska,
f)
Michał Krzykawski,
g)
Iwona Kurz,
h)
Mirosław Lenart,
i)
Adam Ostolski,
j) 3
 Anna Siewierska.
2. 
W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby, których kwalifikacje, wiedza lub doświadczenie mogą być przydatne w pracach Rady.
§  3. 
Do zadań Rady należy:
1)
preselekcja wniosków złożonych w ramach programu "Narodowy Program Rozwoju Humanistyki", zwanego dalej "programem" oraz przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwanemu dalej "ministrem", list wniosków:
a)
rekomendowanych do oceny merytorycznej,
b)
nierekomendowanych do oceny merytorycznej

- wraz ze szczegółowym uzasadnieniem;

2)
wskazywanie kandydatów na ekspertów uczestniczących w procesie oceny wniosków złożonych w ramach programu;
3)
kierowanie wniosków do zaopiniowania w zakresie digitalizacji przez dodatkowego eksperta;
4)
analiza opinii sporządzonych przez ekspertów w ramach oceny merytorycznej wniosków złożonych w ramach programu;
5)
przedstawianie ministrowi list wniosków zawierających:
a)
rekomendację zakwalifikowania do udziału w programie i propozycję wysokości środków finansowych do przyznania,
b)
propozycję niezakwalifikowania do udziału w programie wraz ze szczegółowym uzasadnieniem,
c)
rekomendację zakwalifikowania do udziału w programie i propozycję przyznania środków finansowych w kwocie niższej niż wnioskowana wraz ze szczegółowym uzasadnieniem;
6)
opiniowanie umotywowanych zastrzeżeń złożonych w ramach programu przez wnioskodawców;
7)
ocena raportów rocznych i raportów końcowych z wykorzystania środków finansowych przyznanych na realizację projektów w ramach programu i programów pod nazwami "Pomniki polskiej myśli filozoficznej, teologicznej i społecznej XX i XXI wieku" oraz "Szlakami Polski Niepodległej";
8)
opiniowanie wniosków o zmiany w umowach o realizację projektów realizowanych w ramach programów, o których mowa w pkt 7;
9)
sporządzanie, na podstawie raportów końcowych z wykorzystania przyznanych środków finansowych, opinii o projektach zrealizowanych w ramach programów, o których mowa w pkt 7, i ich wynikach oraz przedstawianie tych opinii ministrowi;
10)
identyfikowanie potrzeb polskiej humanistyki oraz przedstawianie ministrowi propozycji w zakresie modyfikacji założeń programu;
11)
wykonywanie innych zadań dotyczących rozwoju nauk humanistycznych zleconych przez ministra.
§  4. 
1. 
Przewodniczący kieruje pracami Rady, a w szczególności:
1)
zwołuje posiedzenia Rady, ustala projekt porządku obrad oraz prowadzi posiedzenia;
2)
przydziela zadania członkom Rady;
3)
zaprasza na posiedzenia Rady osoby, o których mowa w § 2 ust. 2.
2. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego zadania, o których mowa w ust. 1, wykonuje członek Rady wyznaczony przez przewodniczącego.
§  5. 
1. 
Rada działa na posiedzeniach.
2. 
Posiedzenia Rady mogą się odbywać przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających:
1)
transmisję obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym umożliwiającą uczestnikom posiedzenia wypowiadanie się w jego toku.
3. 
Zawiadomienie o terminie, formie oraz miejscu posiedzenia Rady wraz z projektem porządku obrad i wykazem materiałów przeznaczonych do rozpatrzenia uczestnicy posiedzenia otrzymują nie później niż na 7 dni przed terminem posiedzenia.
4. 
W uzasadnionych przypadkach przewodniczący może skrócić termin, o którym mowa w ust. 3.
5. 
Przewodniczący może podjąć decyzję o rozpatrzeniu sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy). Przyjęte w tym trybie ustalenia przewodniczący przedstawia na najbliższym posiedzeniu Rady.
6. 
W przypadku nieuzgodnienia sprawy w trybie obiegowym jest ona rozpatrywana na posiedzeniu.
§  6. 
1. 
Ustalenia Rady są podejmowane zwykłą większością głosów.
2. 
W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3. 
Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, w którym zamieszcza się w szczególności listę uczestników posiedzenia, przyjęty porządek obrad i treść ustaleń Rady.
4. 
Protokół podpisuje przewodniczący albo członek Rady, o którym mowa w § 4 ust. 2.
§  7. 
1. 
Przewodniczący oraz członkowie Rady są obowiązani do zachowania bezstronności i poufności w związku z realizacją zadań Rady.
2. 
Przewodniczący oraz członkowie Rady podlegają wyłączeniu od udziału w rozpatrywaniu spraw, w przypadku gdy istnieją okoliczności mogące wpłynąć na ich bezstronność, w szczególności jeżeli:
1)
uczestniczyli w opracowywaniu ocenianego wniosku;
2)
sprawa dotyczy zatrudniających ich podmiotów;
3)
sprawa dotyczy podmiotów, w których są zatrudnione osoby pozostające z nimi w związku małżeńskim, pokrewieństwie lub powinowactwie do drugiego stopnia albo w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że wynik sprawy może mieć wpływ na ich prawa lub obowiązki.
3. 
Przewodniczący oraz członkowie Rady przed pierwszym posiedzeniem Rady składają ministrowi oświadczenie, w którym zobowiązują się do:
1)
bezstronnego działania w interesie publicznym;
2)
niewykorzystywania i nieudostępniania osobom trzecim informacji uzyskanych w trakcie realizacji zadań Rady.
§  8. 
Obsługę Rady zapewnia Departament Analiz Strategicznych i Popularyzacji Nauki.
§  9. 
Traci moc zarządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 maja 2022 r. w sprawie powołania Rady Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki (Dz. Urz. MEiN poz. 44).
§  10. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki (Dz. U. poz. 2716).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1088, 1234, 1672, 1872 i 2005 oraz z 2024 r. poz. 124 i 227.
3 § 2 ust. 1 pkt 2 lit. j zmieniona przez § 1 zarządzenia z dnia 11 sierpnia 2024 r. (Dz.Urz.MN.2024.71) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 sierpnia 2024 r.