Powołanie Rady do spraw Instytucji Artystycznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2012.58

Akt utracił moc
Wersja od: 7 listopada 2012 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 7 listopada 2012 r.
w sprawie powołania Rady do spraw Instytucji Artystycznych

Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Powołuje się Radę do spraw Instytucji Artystycznych, zwaną dalej "Radą".
2.
Rada jest organem pomocniczym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zwanego dalej "Ministrem".
§  2.
Do zadań Rady należy:
1)
przedstawianie opinii w zakresie zarządzania i funkcjonowania instytucji artystycznych;
2)
wyrażanie opinii na temat zagadnień dotyczących życia artystycznego, szczególnie w odniesieniu do instytucji artystycznych;
3)
przedstawianie propozycji na temat usprawnienia i pogłębienia współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie działalności instytucji artystycznych;
4)
wyrażanie opinii na temat innych zagadnień przedkładanych pod jej obrady przez Ministra, przewodniczącego Rady lub na wniosek 1/3 członków Rady.
§  3.
1.
Rada liczy 20 członków.
2.
Członków Rady powołuje i odwołuje Minister.
3.
Przewodniczącego Rady wybiera Minister spośród jej członków.
4.
Kadencja Rady trwa 3 lata.
§  4.
1.
Minister powołuje członków Rady spośród wybitnych przedstawicieli kultury, w tym spośród kandydatów wskazanych przez stowarzyszenia działające w obszarze instytucji artystycznych (w szczególności: teatrów, filharmonii, oper), którzy wyróżniają się wiedzą merytoryczną, znajomością zagadnień i praktyką w zakresie zarządzania instytucjami artystycznymi, dorobkiem oraz osiągnięciami zawodowymi.
2.
Uzupełnienia składu Rady dokonuje Minister przez powołanie nowych członków Rady stosując odpowiednio postanowienia ust. 1. Kadencja nowych członków Rady wygasa wraz z upływem kadencji Rady.
§  5.
Członkowie Rady, spośród swoich członków, na pierwszym posiedzeniu Rady wybierają wiceprzewodniczącego Rady bezwzględną większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy składu Rady.
§  6.
1.
Przewodniczący Rady:
1)
zwołuje posiedzenia Rady na wniosek Ministra, z własnej inicjatywy, albo na wniosek co najmniej połowy członków Rady;
2)
przewodniczy posiedzeniom Rady;
3)
ustala porządek obrad posiedzeń Rady;
4)
rozstrzyga kwestie sporne powstałe w toku prac Rady;
5)
ustala terminy kolejnych posiedzeń Rady;
6)
informuje Ministra o przebiegu posiedzeń i wynikach prac Rady;
7)
zatwierdza i podpisuje protokoły z posiedzeń Rady.
2.
W przypadku nieobecności przewodniczącego Rady jego obowiązki pełni wiceprzewodniczący Rady.
§  7.
1.
W celu realizacji zadań Rady, przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek co najmniej połowy członków Rady, może tworzyć zespoły robocze złożone z członków Rady.
2.
W skład zespołów roboczych mogą wchodzić także osoby niebędące członkami Rady.
§  8.
W pracach Rady mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby niebędące członkami Rady, zaproszone przez Ministra lub przewodniczącego Rady.
§  9.
1.
Posiedzenia Rady odbywają się co najmniej dwa razy w roku.
2.
Z posiedzenia Rady sporządza się protokół.
§  10.
1.
Rozstrzygnięcia Rady są podejmowane w formie uchwał.
2.
Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos osoby, która przewodniczy posiedzeniu Rady.
3.
Uchwałę podpisuje osoba, która przewodniczyła posiedzeniu Rady, na którym podjęto uchwałę.
§  11.
1.
Przewodniczący Rady, w ciągu 14 dni od dnia zakończenia posiedzenia Rady, przekazuje Ministrowi:
1)
kopie uchwał podjętych przez Radę;
2)
kopię protokołu z posiedzenia Rady;
3)
kopie innych dokumentów istotnych dla realizacji zadań Rady.
2.
Przewodniczący Rady przekazuje Ministrowi, do dnia 31 marca każdego roku, sprawozdanie z działalności Rady za rok ubiegły.
§  12.
1.
Członkowie Rady uczestniczą w jej pracach nieodpłatnie.
2.
Zamiejscowym członkom Rady i osobom, o których mowa w § 7 ust. 2 i § 8, przysługuje zwrot kosztów przejazdów i noclegów, w związku z udziałem w posiedzeniach Rady, na zasadach określonych w przepisach regulujących należności przysługujące pracownikowi, zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, o ile nie otrzymują ich z innego tytułu.
3.
Wydatki związane z działalnością Rady są pokrywane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest Minister.
§  13.
Za obsługę techniczno - organizacyjną Rady, w tym za sporządzanie protokołów z posiedzeń Rady odpowiada komórka organizacyjna Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego właściwa do spraw instytucji artystycznych.
§  14.
Szczegółowe warunki i tryb pracy Rady określa regulamin Rady ustalony i uchwalony przez Radę na jej pierwszym posiedzeniu.
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 248, poz. 1482).

UZASADNIENIE

Dnia 1 stycznia 2012 roku weszła w życie zmiana ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, która wprowadziła termin instytucji artystycznych. W myśl art. 11 ust. 2 znowelizowanej ustawy instytucjami artystycznymi są instytucje kultury powołane do prowadzenia działalności artystycznej w dziedzinie teatru, muzyki, tańca, z udziałem twórców i wykonawców, w szczególności: teatry, filharmonie, opery, operetki, orkiestry symfoniczne i kameralne, zespoły pieśni i tańca oraz zespoły chóralne.

W związku ze zmianą ustawy wdrażane są nowe rozwiązania organizacyjne odnoszące się do instytucji artystycznych, jak np. dotyczące stanowisk dyrektorskich. Sytuacji tej towarzyszy wzrost zainteresowania środowisk artystycznych, a także liczne wątpliwości i pytania zarówno ze strony tychże środowisk, jak i jednostek samorządu terytorialnego. Okoliczności te wzbudzają potrzebę powołania Rady do spraw Instytucji Artystycznych w celu wypracowania najkorzystniejszych standardów współpracy pomiędzy organizatorami, a instytucjami kultury w świetle nowych przepisów prawnych. Rada ma również na celu wspieranie polityki kulturalnej Ministra, szczególnie w odniesieniu do instytucji artystycznych. Do zadań Rady należy również monitorowanie życia artystycznego, przeciwdziałanie niekorzystnym decyzjom dotyczącym instytucji artystycznych, wspólne w skali kraju poszerzanie pola oddziaływania instytucji oraz wspieranie ich wzajemnej współpracy i promocji. Jej powołanie sprzyja rozwojowi dialogu środowiskowego, pogłębieniu współpracy z samorządami w zakresie dobrych praktyk, jak również jest sposobem na opracowanie optymalnych rozwiązań na przyszłość. Rada w założeniu ma stać się platformą umożliwiającą odnalezienie wspólnego języka dla sprawnego funkcjonowania życia artystycznego w Polsce.

Obsługę organizacyjną i koordynacyjną Rady zapewnia Departament Narodowych Instytucji Kultury. Wydatki związane z działalnością Rady, które szacuje się, że wyniosą ok. 7.000 zł na jedno posiedzenie Rady, zostaną pokryte z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, ze środków będących w dyspozycji Departamentu Narodowych Instytucji Kultury MKiDN.