Powołanie Rady do spraw Doskonalenia Systemu Oświaty.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEiN.2021.12

Akt utracił moc
Wersja od: 9 czerwca 2023 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI
z dnia 4 lutego 2021 r.
w sprawie powołania Rady do spraw Doskonalenia Systemu Oświaty

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Powołuje się Radę do spraw Doskonalenia Systemu Oświaty, zwaną dalej "Radą".
§  2. 
W skład Rady wchodzą:
1)
przewodniczący Rady - Mariusz Lisek;
2)
członkowie Rady:
a)
Bartosz Czajka,
b)
Iwona Latowska,
c)
Eugeniusz Nowicki,
d)
Małgorzata Sagan,
e)
Agnieszka Wojciechowska van Heukelom,
f)
Michał Zinowik,
g)
Wojciech Żukowski,
h) 1
 Kazimierz Ostrowski,
i) 2
 Grzegorz Byszewski,
j) 3
 Leszek Brzeski,
k) 4
 Wojciech Zrayko,
l) 5
 Aldona Konowałek,
m) 6
 Piotr Chmielewski,
n) 7
 Elżbieta Słowińska,
o) 8
 Sylwia Baranowska,
p) 9
 Szymon Cieślar,
q) 10
 Dorota Płotka,
r) 11
 Tomasz Szydło,
s) 12
 Andrzej Hołowiński,
t) 13
 Wojciech Kordaczuk,
u) 14
 Elżbieta Leszczyńska,
w) 15
 Witold Jakubek.
§  3. 
Do zadań Rady należy:
1)
wyrażanie opinii na temat planowanych zmian w obszarze oświaty i wychowania, w tym propozycji rozwiązań organizacyjnych i systemowych, w szczególności w zakresie:
a)
pragmatyki zawodowej nauczycieli, ich doskonalenia i kształcenia,
b)
finansowania zadań oświatowych,
c)
współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego oraz organami będącymi organami prowadzącymi szkoły i placówki,
d)
procesów usprawniających funkcjonowanie systemu oświaty;
2)
wyrażanie opinii w sprawie ustalania przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, zwanego dalej "ministrem", kierunków realizacji polityki oświatowej państwa;
3)
analiza otoczenia funkcjonowania organów prowadzących szkoły i placówki oraz organów sprawujących nadzór pedagogiczny;
4)
przygotowywanie opinii i stanowisk dla ministra w zakresie doskonalenia systemu oświaty;
5)
opiniowanie projektów aktów normatywnych prowadzonych w ramach rządowego procesu legislacyjnego;
6)
wspieranie działań informacyjno-promocyjnych prowadzonych przez urząd obsługujący ministra;
7)
zbieranie, analiza i przekazywanie informacji o stanie realizacji działań podejmowanych przez ministra, w tym wpływu zmian na funkcjonowanie systemu oświaty;
8)
prowadzenie analizy i ocena skuteczności wprowadzonych rozwiązań w środowisku szkolnym i samorządowym;
9)
współpraca z innymi podmiotami w celu usprawnienia funkcjonowania systemu oświaty.
§  4. 
1. 
Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, w tym zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady.
2. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego Rady zadania, o których mowa w ust. 1, wykonuje wyznaczony przez niego członek Rady.
§  5. 
1. 
Rada działa na posiedzeniach.
2. 
Posiedzenia Rady mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
3. 
Środki komunikacji elektronicznej powinny zapewniać:
1)
transmisję obrad posiedzenia Rady w czasie rzeczywistym;
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym umożliwiającą uczestnikom posiedzenia Rady wypowiadanie się w jego toku.
4. 
Rada podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów.
5. 
W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Rady albo członka Rady, o którym mowa w § 4 ust. 2.
6. 
Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, w którym zamieszcza się w szczególności listę uczestników posiedzenia Rady oraz treść rozstrzygnięć podjętych przez Radę.
7. 
Projekt protokołu udostępnia się członkom Rady z możliwością wnoszenia uwag.
8. 
Protokół podpisuje przewodniczący Rady albo członek Rady, o którym mowa w § 4 ust. 2.
§  5a.  16
1. 
Przewodniczący Rady może zapraszać do udziału w pracach Rady, z głosem doradczym, osoby niebędące jej członkami, w szczególności ekspertów i specjalistów w dziedzinach nauki lub dyscyplinach naukowych związanych z obszarem oświaty i wychowania.
2. 
Osoba, o której mowa w ust. 1, jest obowiązana do zachowania poufności informacji i dokumentów, które uzyskała w związku z realizacją zadań Rady.
§  6. 
1.  17
 Przewodniczącemu, członkom Rady i osobom, o których mowa w § 5a ust. 1, zamieszkałym poza miejscowością, w której odbywa się posiedzenie Rady, przysługuje zwrot kosztów podróży związanych z uczestnictwem w posiedzeniu Rady, na zasadach przyjętych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. poz. 167) oraz w wewnętrznych regulacjach obowiązujących w urzędzie obsługującym ministra.
2. 
Wydatki związane z działalnością Rady pokrywa urząd obsługujący ministra w ramach części 30 budżetu państwa - Oświata i wychowanie.
§  7. 
Przewodniczący i członkowie Rady są obowiązani do zachowania bezstronności i poufności w związku z realizacją zadań Rady.
§  8.  18
 Obsługę Rady zapewnia Departament Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych.
§  9. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 2 pkt 2 lit. h dodana przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 8 marca 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 marca 2022 r.
2 § 2 pkt 2 lit. i dodana przez § 1 zarządzenia z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 marca 2022 r.
3 § 2 pkt 2 lit. j dodana przez § 1 zarządzenia z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 marca 2022 r.
4 § 2 pkt 2 lit. k dodana przez § 1 zarządzenia z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 marca 2022 r.
5 § 2 pkt 2 lit. l dodana przez § 1 zarządzenia z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 marca 2022 r.
6 § 2 pkt 2 lit. m dodana przez § 1 zarządzenia z dnia 21 marca 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 marca 2022 r.
7 § 2 pkt 2 lit. n dodana przez § 1 zarządzenia z dnia 26 maja 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.47) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 maja 2022 r.
8 § 2 pkt 2 lit. o dodana przez § 1 zarządzenia z dnia 26 maja 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.47) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 maja 2022 r.
9 § 2 pkt 2 lit. p dodana przez § 1 zarządzenia z dnia 26 maja 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.47) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 maja 2022 r.
10 § 2 pkt 2 lit. q dodana przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 9 listopada 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 listopada 2022 r.
11 § 2 pkt 2 lit. r dodana przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 9 listopada 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 listopada 2022 r.
12 § 2 pkt 2 lit. s dodana przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 9 listopada 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 listopada 2022 r.
13 § 2 pkt 2 lit. t dodana przez § 1 zarządzenia z dnia 14 lutego 2023 r. (Dz.Urz.MEiN.2023.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 lutego 2023 r.
14 § 2 pkt 2 lit. u dodana przez § 1 zarządzenia z dnia 28 marca 2023 r. (Dz.Urz.MEiN.2023.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 marca 2023 r.
15 § 2 pkt 2 lit. w dodana przez § 1 zarządzenia z dnia 9 czerwca 2023 r. (Dz.Urz.MEiN.2023.50) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 czerwca 2023 r.
16 § 5a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 8 marca 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 marca 2022 r.
17 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 8 marca 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 marca 2022 r.
18 § 8:

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 15 października 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.123) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 października 2021 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 9 listopada 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 listopada 2022 r.