Powołanie oraz określenie zasad i trybu działania zespołu doradczego dyrektora generalnego Lasów Państwowych - "Forum Leśno-Samorządowe".

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2007.11.80

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 września 2007 r.

ZARZĄDZENIE Nr 55
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 24 września 2007 r.
w sprawie powołania oraz określenia zasad i trybu działania zespołu doradczego dyrektora generalnego Lasów Państwowych - "Forum Leśno-Samorządowe"

GD-013/C/136/07

Na podstawie § 6 Statutu Lasów Państwowych1 w wykonaniu zadania, o którym mowa w § 10, ust. 4 Statutu Lasów Państwowych2, zarządzam, co następuje.

§  1.
1.
Powołuję Forum Leśno-Samorządowe jako zespół doradczy dyrektora generalnego Lasów Państwowych, zwany dalej forum.
2.
Działalność forum powinna służyć:
1)
zapewnieniu powiązania działalności leśnej z gospodarką narodową3 poprzez:
a)
pozyskiwanie od osób, będących członkami forum, wiedzy na temat oczekiwanych kierunków działania Lasów Państwowych, utrwalonych w samorządowych dokumentach planistycznych, takich jak:

* strategie samorządowe,

* samorządowe programy oraz wieloletnie plany działania,

* projekty współfinansowane ze środków budżetu UE;

b)
pozyskiwanie od członków forum postulatów w sprawie oczekiwanego działania oraz przedsięwzięć samorządowych z udziałem Lasów Państwowych;
c)
pobieranie od członków forum opinii o planowanych (projektowanych) przez Lasy Państwowe przedsięwzięciach leśno-samorządowych, w celu wykorzystywania uzyskanych w ten sposób informacji w szczególności przy urządzaniu lasu oraz programowaniu i planowaniu działalności leśnej;
2)
badaniu, w tym przy użyciu ankietyzacji oraz w trybie sondażowym, opinii kwalifikowanej w sprawach dotyczących:
a)
projektów dokumentów dotyczących leśnictwa, będących projektami:

* aktów o charakterze ogólnopolitycznym,

* polityk sektorowych,

* strategii oraz programów rządowych;

b)
projektów aktów prawnych, dotyczących leśnictwa;
c)
projektów polityk sektorowych, dotyczących leśnictwa;
3)
Zasilaniu systemu informacyjnego Lasów Państwowych w opinie, porady i oceny wykorzystywane przy realizacji w Lasach Państwowych działalności leśnej (w tym działalności obejmującej sprawy indywidualnie oznaczone), dotyczącej w szczególności:
a)
ustalania zasięgów terytorialnych nadleśnictwa;
b)
sporów i roszczeń własnościowych oraz innych kwestii związanych z postępowaniem księgowo-wieczystym, prowadzonym w Lasach Państwowych;
c)
inwentaryzacji bogactwa przyrodniczego (np. oceny wiarygodności wyników) oraz inwentaryzacji elementów dziedzictwa kulturowego, związanego z leśnictwem i kompleksem leśno-rolnym;
d)
podziału gruntów w zarządzie Lasów Państwowych na obszary funkcjonalne, gdy funkcjonowanie tych obszarów ma odniesienie (wpływ) na status oraz funkcjonowanie samorządów4;
e)
podaży siły roboczej do wykorzystania w leśnictwie;
f)
ustalania warunków sprawowania przez Lasy Państwowe nadzoru nad gospodarką leśną w lasach pozostających poza zarządem jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych;
g)
ustalania warunków współdziałania jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych z samorządem terytorialnym;
h)
gospodarowania przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych majątkiem nieruchomym (nabywanie, zbywanie, prowadzenie robót inwestycyjnych);
i)
ochrony mienia leśnego przez straż leśna;
j)
promowania wśród społeczności samorządowej polskiego modelu leśnictwa, w tym wizerunku Lasów Państwowych oraz pracowników leśnictwa;
k)
prowadzenia systemowej działalności analitycznej (np. w zakresie oceny stanu lasów i zasobów leśnych czy sytuacji ekonomicznej miejscowych zakładów branży drzewnej);
l)
stanowienia w Lasach Państwowych aktów reglamentacji wewnętrznej o charakterze systemowym, jeśli dotyczą one spraw związanych z właściwością samorządów;
m)
planowania urządzeniowego i innego planowania wieloletniego w tym zakresie, w jakim może to dotyczyć funkcjonowania samorządów;
n)
badania kształtowania się bieżącej kondycji podmiotów gospodarki narodowej, współpracujących z jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych;
o)
realizowania działalności leśnej, zwłaszcza jeśli wiąże się ona z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego;
4)
zasilaniu systemu informacyjnego Lasów Państwowych w opinie, porady i oceny wykorzystywane przy realizacji w Lasach Państwowych przedsięwzięć szczególnych, dotyczących przede wszystkim:
a)
występowania gospodarstw leśnych w roli narzędzia pochłaniania dwutlenku węgla w ramach łagodzenia efektu globalnego ocieplania się klimatu;
b)
wykorzystywania środków finansowych z aukcyjnej sprzedaży uprawnień do emisji oraz środków będących wynagrodzeniem za udział gospodarstw leśnych w łagodzeniu efektu globalnego ocieplania się klimatu na działania związane z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego;
c)
funkcjonowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej sieci obszarów chronionych Natura 2000;
5)
badaniu, w tym przy użyciu ankietyzacji oraz w trybie sondażowym, odbioru przez wspólnoty samorządowe polskiego modelu leśnictwa oraz realizowania w Lasach Państwowych koncepcji wielofunkcyjnej gospodarki leśnej;
6)
zasilaniu systemu informacyjnego Lasów Państwowych we wszelkie opinie, porady i postulaty - z inicjatywy własnej osób wchodzących w skład forum.
§  2.
Sposób wyłaniania członków forum, ustawania członkostwa w forum oraz zasady działania forum reguluje Regulamin Forum, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  3.
Zgodnie z wykazem, o którym mowa w zarządzeniu nr 41 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 4 lipca 2007 r. (znak: OR-013-3/07) w sprawie ustalenia standardowej klasyfikacji haseł służących grupowaniu aktów reglamentacji wewnętrznej dyrektora generalnego Lasów Państwowych, niniejsze zarządzenie należy do grupy aktów reglamentacji wewnętrznej, ujętej pod pozycją 3 c) tego wykazu.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. W § 6 Statutu Lasów Państwowych ustanowiono, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych dyrektor generalny Lasów Państwowych wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.

2 W § 10 Statutu ustanowiono, że "Dyrektor generalny Lasów Państwowych może powoływać (...) stałe lub doraźne zespoły doradcze do określonych spraw i problemów z zakresu działalności Lasów Państwowych oraz określać zasady i tryb działania takich zespołów".

3 Obowiązek zapewnienia ww. powiązania można wywieść z art. 1 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach, który stanowi, że ustawa "określa zasady zachowania, ochrony i powiększania zasobów leśnych oraz zasady gospodarki leśnej w powiązaniu z innymi elementami środowiska i gospodarką narodową".

4 Chodzi na przykład o: wyodrębnianie w zasięgu terytorialnym nadleśnictw stref obciążenia ruchem rekreacyjno-turystycznym, usytuowanie granic obwodów łowieckich, podział zasięgu terytorialnego nadleśnictw na obwody nadzorcze.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN FORUM LEŚNO-SAMORZĄDOWEGO

Postanowienia ogólne
§ 1.
Forum Leśno-Samorządowe, zwane dalej forum, jest ciałem opiniodawczo-doradczym dyrektora generalnego Lasów Państwowych jako kierownika Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, w rozumieniu art. 33, ust. 1 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach1.
§  2.
1.
Osoby będące członkami forum, reprezentują własne opinie i poglądy. Lasy Państwowe nie ponoszą odpowiedzialności za opinie i poglądy, utrwalane w Portalu przez członków forum i inne osoby, o których mowa w § 3, ust. 2.
2.
Zastrzeżenie o reprezentowaniu własnych opinii i poglądów, o którym mowa w ust. 1, nie ogranicza prawa do korzystania, w wykonywaniu obowiązków członków forum, z konsultacji wszelkich osób i jednostek organizacyjnych, jeśli członek forum uzna, że takie konsultacje są niezbędne do podniesienia reprezentatywności wydawanej opinii, udzielanej porady, dokonywanej oceny, jak również przekazywanego postulatu.
§  3.
1.
Forum działa w trybie okresowych zjazdów plenarnych oraz korespondencyjnie.
2.
Funkcjonowanie forum, zwłaszcza w trybie korespondencyjnym, wspomaga internetowy Portal "Forum Leśno-Samorządowe", zwany dalej portalem.
3.
Korzystanie z portalu ustala INSTRUKCJA UŻYTKOWNIKA PORTALU LEŚNO-SAMORZĄDOWEGO, zamieszczona na jego stronie głównej.
4.
Członkowie forum podlegają zarejestrowaniu w portalu. Od członków forum oczekuje się podawania prawdziwych danych rejestracyjnych oraz ich bieżącego aktualizowania.

Powoływanie, ustępowanie i odwoływanie ze składu forum

§  4.
Powoływanie członków następuje przez przyjęcie następujących zasad:
1)
w skład forum wchodzą wszyscy, pochodzący z wyboru, działacze samorządu terytorialnego, będący: pracownikami jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, w tym korzystającymi z instytucji urlopu bezpłatnego na czas sprawowania funkcji samorządowej, emerytowanymi pracownikami jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, pracownikami lub byłymi pracownikami jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych znajdującymi się na rencie - z uwzględnieniem ppkt. 2;
2)
dyrektor generalny Lasów Państwowych, po powzięciu - w trybie pomocniczości dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych - informacji o wynikach wyboru osób, o których mowa w ppkt. 1, do samorządu terytorialnego - kieruje do nich, z wykorzystaniem funkcji portalu, zaproszenie do prac w forum;
3)
potwierdzenie przyjęcia zaproszenia do prac w forum następuje również z użyciem funkcji portalu;
4)
podczas pierwszego inauguracyjnego zjazdu plenarnego forum - dyrektor generalny Lasów Państwowych wręcza jego członkom pisma zaświadczające o wejściu w skład tego ciała opiniodawczo-doradczego.
§  5.
1.
Kadencja Forum pokrywa się z kadencją prac samorządu terytorialnego, jednak każdy w trakcie trwania tej kadencji może złożyć na ręce dyrektora generalnego Lasów Państwowych, z wykorzystaniem funkcji portalu, rezygnację z pracy w forum, która powinna być przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych przyjęta i potwierdzona, z użyciem funkcji portalu, bez zbędnej zwłoki.
2.
Dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych służy prawo zwrócenia się, z użyciem funkcji portalu, w ciągu kadencji z podziękowaniem, bez prawa do odwoływania się ze strony członków forum, za dalsze zasiadanie w tym ciele w wypadku, gdy za odejściem ze składu forum przemawiają względy szczególne: utrata wiarygodności w związku z oczywistym działaniem na szkodę lasów Skarbu Państwa oraz popełnienie czynów prawomocnie uznanych za przestępstwo.
§  6.
1.
Zmiany w składzie forum następują również w następstwie:
1)
pozbawienia danego działacza samorządowego piastowanych funkcji w trakcie kadencji, przy czym odpowiedzialni za udzielenie informacji w tym zakresie są kierownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, reprezentujący pracodawcę członka forum;
2)
siły wyższej: zgonu lub trwałego uszczerbku na zdrowiu uniemożliwiającego członkowi forum wykonywanie jego obowiązków.
2.
Regulacje § 4 i 5 stosuje się odpowiednio.

Tryb pracy forum podczas zjazdów plenarnych

§  7.
1.
Zjazdy plenarne forum, zwane dalej zjazdami, są zwoływane co najmniej dwa razy do roku. W sytuacjach szczególnie uzasadnionych mogą być też zwoływane nadzwyczajne posiedzenia forum. Po uruchomieniu portalu o zjazdach plenarnych forum zawiadamia się komunikatami, zamieszczanymi z odpowiednim wyprzedzeniem na stronie portalu; członek forum potwierdza zamiar przyjazdu na zjazd, korzystając z funkcji portalu.
2.
W zawiadomieniu o zjazdach podaje się informację o ich pierwszym i drugim terminie.
3.
Odrębne zawiadomienia zapraszające do udziału w zjazdach, dyrektor generalny Lasów Państwowych kieruje do ministra środowiska (jego zastępców), dyrektora departamentu właściwego w Ministerstwie Środowiska w sprawach leśnictwa oraz do innych zapraszanych osób, w tym ekspertów.
§  8.
Każdy ze zjazdów ma moc głosowań, jeśli w pierwszym terminie zarejestruje się co najmniej pięćdziesiąt procent składu członków forum. Drugi termin posiedzenia zwołuje się piętnaście minut po terminie pierwszym. Zjazd w drugim terminie ma zdolność do podejmowania uchwał bez względu na liczbę przybyłych członków forum. O zdolności zjazdów do głosowania informuje dyrektor generalny Lasów Państwowych.
§  9.
Zjazdy zwołuje dyrektor generalny Lasów Państwowych z inicjatywy:
1)
własnej,
2)
na piśmie co najmniej 10% składu członków forum - za równorzędne z inicjatywą, o której mowa, jest przesłanie przez co najmniej 10% składu członków forum wniosku w sprawie zwołania zjazdu z użyciem odpowiedniej funkcji portalu.
§  10.
Poszczególne zjazdy rozpoczyna dyrektor generalny Lasów Państwowych, zapraszając do zgłaszania kandydatur na przewodniczącego zjazdu, zwanego dalej przewodniczącym. Wybór przewodniczącego następuje poprzez aklamację. Po wyborze przewodniczącego - jemu przypada dalsze prowadzenie zjazdu.
§  11.
Przewodniczący proponuje skład prezydium zjazdu, liczący do pięciu osób. Wybór prezydium odbywa się poprzez aklamację.
§  12.
1.
W trakcie zjazdu zostaje przyjęty ramowy plan zadań do wykonania przez forum w okresie do następnego zjazdu, zwany dalej planem zadań. Plan zadań zostaje przyjęty zwykłą większością głosów.
2.
Plan zadań, o którym mowa w ust. 1, może podlegać korektom w trybie korespondencyjnym, o którym mowa w § 15. Uregulowanie ust. 1 stosuje się odpowiednio.
§  13.
W razie braku możliwości przewodzenia pracom zjazdu przez przewodniczącego, jego funkcję przejmuje najstarszy wiekiem członek prezydium zjazdu.
§  14.
1.
Podczas zjazdów forum wyraża opinie doradcze dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych w formie uchwał zapadających zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
2.
Uchwały, o których mowa w ust. 1, podlegają publikowaniu w Biuletynie Informacyjnym Lasów Państwowych.
3.
Stałym punktem posiedzenia jest przyjęcie protokołu z poprzedniego zjazdu. Uregulowania ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Tryb korespondencyjny pracy forum

§  15.
1.
W sprawie, o której mowa w § 12, ust. 1, a także w innych sprawach niecierpiących zwłoki dyrektor generalny Lasów Państwowych może pobierać opinie, porady, oceny oraz przyjmować postulaty w trybie korespondencyjnym.
2.
W trybie korespondencyjnym mogą być również podejmowane uchwały forum.
3.
Tryb korespondencyjny odbywa się z użyciem portalu.
4.
Portal powinien umożliwiać swobodną wymianę poglądów członków forum i innych osób, którym przysługuje prawo do przystępowania do forum dyskusyjnego.

Praca forum w trybie grupy redakcyjnej

§  16.
1.
W związku z koniecznością wydania opinii doradczej w sprawach wymagających pogłębionych studiów i analiz forum, na wniosek choćby jednego członka - zgłoszony i przyjęty podczas zjazdu zwykłą większością głosów - powołuje spośród swojego składu grupę redakcyjną, której zadaniem jest opracowanie projektu stosownej uchwały w sprawie opinii, porady, oceny lub postulatu.
2.
Forum postanawia o powołaniu grupy redakcyjnej zwykłą większością głosów.
3.
W postanowieniu, o którym mowa w ust. 2, należy przywołać przedmiot projektu uchwały, kierującego pracą grupy redakcyjnej oraz termin przygotowania projektu uchwały.
4.
Domniemywa się, że kierujący pracą grupy redakcyjnej uzyskał umocowanie forum do zwoływania jej spotkań z zastrzeżeniem, że grupa redakcyjna może realizować swoje zadanie w trybie korespondencyjnym (z użyciem odpowiednich funkcji portalu).
5.
Kierujący grupą redakcyjną przedstawia wynik pracy podczas bieżącego lub najbliższego zjazdu, poprzedzając to przedstawienie zamieszczeniem wyniku na stronie portalu.

Tryb pracy prezydium

§  17.
1.
Prezydium zwołuje przewodniczący z inicjatywy własnej lub na pisemny wniosek choćby jednego członka prezydium.
2.
Zadaniem prezydium jest ustalanie porządku i doprowadzanie do wytworzenia wszystkich materiałów niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kolejnego zjazdu.
3.
Prezydium forum może procedować korespondencyjnie z wykorzystaniem funkcji portalu.

Koszty działania forum

§  18.
1.
Czynności prowadzące do uzyskania członkowstwa forum wywołują takie same skutki, jak zawarcie umowy-zlecenia bez wynagrodzenia, lecz za zwrotem wyłożonych kosztów za świadczenia opiniodawcze, doradcze oraz ocenne2.
2.
Regulacje ust. 1 stosuje się odpowiednio do posiedzeń grup redakcyjnych, o których mowa w § 16.
3.
Wszystkie wydatki związane z utrzymaniem forum pokrywa fundusz leśny, z zastrzeżeniem kosztów obsługi, o których mowa w § 19.

Obsługa Forum

§  19.
1.
Obsługę zjazdów zapewnia Centrum Informacyjne Lasów Państwowych (CILP).
2.
Do zadań CILP należy w szczególności:
1)
opracowywanie projektów wszelkich dokumentów;
2)
kronikarskie utrwalanie przebiegu zjazdów;
3)
sporządzanie protokołów z przebiegu zjazdów;
4)
katalogowanie dokumentacji pracy forum;
5)
zapewnianie pokrywania kosztów funkcjonowania forum.
3.
Szczegółowy zakres zadań CILP w zakresie, o którym mowa w ust. 1 i 2, ustala plan finansowo-gospodarczy tego zakładu Lasów Państwowych.
§  20.
1.
Administrowanie portalem jest zadaniem Zakładu Informatyki Lasów Państwowych.
2.
Merytoryczne zarządzanie portalem oraz monitorowanie zdarzeń zachodzących z użyciem oraz utrwalanych na portalu stanowi zadanie CILP.
3.
Inspirowanie działania członków forum w trybie korespondencyjnym jest właściwością CILP.
4.
CILP, inspirując członków forum do działania korespondencyjnego, kieruje się planem zadań i bieżącymi ustaleniami kierownictwa DGLP, a także narad z udziałem dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz wszelkich innych narad czy spotkań.
5.
CILP podczas posiedzeń kierownictwa Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych na bieżąco przedstawia informację o zdarzeniach oraz informacjach utrwalonych w portalu.
§  21.
1.
Za zgodą dyrektora generalnego Lasów Państwowych prace zjazdów może rozpoczynać odtworzenie Hymnu Leśnika Polskiego.
2.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem należy kierować się utartym zwyczajem, albo - z braku utartego zwyczaju - wolą forum przyjmowaną w drodze consensusu lub głosowania (tajnego na wniosek choćby jednego członka forum) z zachowaniem zasady zwykłej większości.

______

1 W art. 33, ust. 1 ustawy o lasach określono, że "Lasami Państwowymi kieruje dyrektor generalny Lasów Państwowych przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych".

2 Zwrot kosztów następuje na podstawie decyzji nr 49 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 23 kwietnia 1999 r. w sprawie ustalenia wzoru oraz obiegu oświadczenia, będącego dowodem księgowym, na podstawie którego w Lasach Państwowych reguluje się zobowiązania wobec członków zespołów doradczych dyrektora generalnego Lasów Państwowych.