Powołanie oraz nadanie regulaminu pracy Rady Nieodpłatnej Pomocy Prawnej, Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego oraz Edukacji Prawnej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MS.2022.215

Akt obowiązujący
Wersja od: 20 grudnia 2022 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 19 grudnia 2022 r.
w sprawie powołania oraz nadania regulaminu pracy Rady Nieodpłatnej Pomocy Prawnej, Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego oraz Edukacji Prawnej

Na podstawie art. 17 ust. 1 oraz art. 18 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 945) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Powołuje się Radę Nieodpłatnej Pomocy Prawnej, Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego oraz Edukacji Prawnej, zwaną dalej "Radą".
2. 
Rada jest organem opiniodawczo-doradczym Ministra Sprawiedliwości.
3. 
Rada realizuje zadania określone w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej, zwanej dalej "ustawą".
4. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o "Ministerstwie" należy przez to rozumieć urząd Ministerstwa Sprawiedliwości.
§  2. 
1. 
Minister Sprawiedliwości powołuje do składu Rady przedstawicieli organów i podmiotów, o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy, w drodze indywidualnych aktów powołania.
2. 
Do odwołania członków Rady z jej składu stosuje się odpowiednio ust. 1.
§  3. 
1. 
Obsługę organizacyjno-techniczną Rady zapewnia Departament Strategii i Funduszy Europejskich Ministerstwa, zwany dalej "DSF".
2. 
DSF, w ramach obsługi organizacyjno-technicznej Rady prowadzi również aktualną listę członków Rady oraz udostępnia ją na stronie podmiotowej Ministra Sprawiedliwości.
§  4. 
Regulamin pracy Rady Nieodpłatnej Pomocy Prawnej, Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego oraz Edukacji Prawnej stanowi załącznik do zarządzenia.
§  5. 
Z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia członkowie Rady Nieodpłatnej Pomocy Prawnej, Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego oraz Edukacji Prawnej powołanej zarządzeniem Ministra Sprawiedliwości, o którym mowa w § 6, stają się członkami Rady, o której mowa w § 1 zarządzenia.
§  6. 
Traci moc zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 lipca 2019 r. w sprawie powołania oraz nadania regulaminu pracy Rady Nieodpłatnej Pomocy Prawnej, Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego oraz Edukacji Prawnej (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 154, z 2020 r. poz. 236 oraz z 2021 r. poz. 168 oraz z 2022 r. poz. 58, 125 i 138).
§  7. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN PRACY RADY NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ, NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO ORAZ EDUKACJI PRAWNEJ

§  1. 
1. 
Pracami Rady kieruje Przewodniczący, do którego zadań należy:
1)
zwoływanie posiedzeń Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady, nie rzadziej niż raz w roku;
2)
przewodniczenie posiedzeniom Rady i czuwanie nad ich sprawnym przebiegiem;
3)
ustalanie terminu i programu kolejnych posiedzeń Rady z uwzględnieniem wniosków zgłaszanych przez członków Rady.
2. 
W razie nieobecności Przewodniczącego pracami Rady kieruje wyznaczony przez niego członek Rady.
§  2. 
Przewodniczący może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady, jeżeli jest to niezbędne do realizacji zadań Rady:
1)
tworzyć grupy robocze lub zespoły doradcze;
2)
zlecać ekspertyzy i opinie;
3)
zapraszać do udziału w pracach Rady, z głosem doradczym, osoby niebędące członkami Rady.
§  3. 
Rada może ustalić harmonogram realizacji działań, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 945).
§  4. 
1. 
Rada podejmuje decyzje w formie uchwał na posiedzeniach.
2. 
Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady lub ich upoważnionych przedstawicieli.
3. 
W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Rady lub, w razie jego nieobecności, członka Rady kierującego pracami Rady.
4. 
Uzgodnione projekty uchwał mogą być poddane pod głosowanie w trybie obiegowym.
§  5. 
Z posiedzenia Rady sporządza się protokół.
§  6. 
Wydatki związane z działalnością Rady pokrywa Ministerstwo Sprawiedliwości.
§  7. 
1. 
Przewodniczący Rady przedstawia Ministrowi Sprawiedliwości lub wyznaczonemu przez niego Sekretarzowi albo Podsekretarzowi Stanu sprawozdanie roczne z realizacji zadań Rady w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego.
2. 
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać:
1)
dane identyfikacyjne (osoba sporządzająca i zatwierdzająca dokument, podstawa prawna utworzenia Rady, okres objęty sprawozdaniem);
2)
wnioski płynące z prac Rady;
3)
określenie liczby i dat posiedzeń Rady w okresie sprawozdawczym;
4)
inne niezbędne informacje o funkcjonowaniu Rady;
3. 
Do sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, dołącza się kopie podjętych uchwał lub innych istotnych dokumentów wytworzonych w ramach prac Rady.