Powołanie oraz nadania regulaminu pracy Rady Nieodpłatnej Pomocy Prawnej, Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego oraz Edukacji Prawnej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MS.2019.154

Akt utracił moc
Wersja od: 5 lipca 2022 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 16 lipca 2019 r.
w sprawie powołania oraz nadania regulaminu pracy Rady Nieodpłatnej Pomocy Prawnej, Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego oraz Edukacji Prawnej

Na podstawie art. 17 ust. 1 oraz art. 18 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 294) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Powołuje się Radę Nieodpłatnej Pomocy Prawnej, Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego oraz Edukacji Prawnej, zwaną dalej "Radą", w składzie:
1) 1
 Michał Sopiński - przewodniczący Rady - przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości;
2)
Irena Zofia Romaszewska - przedstawiciel Prezydenta RP;
3) 2
 Grzegorz Kubalski - przedstawiciel strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego;
4)
Andrzej Wojewódzki - przedstawiciel strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego;
5)
Filip Czernicki - przedstawiciel organizacji pozarządowych działających na rzecz dostępu obywateli do nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej;
6)
Piotr Lewko - przedstawiciel organizacji pozarządowych działających na rzecz dostępu obywateli do nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej;
7)
Aleksander Krysztofowicz - przedstawiciel Naczelnej Rady Adwokackiej;
8)
Ryszard Ostrowski - przedstawiciel Krajowej Rady Radców Prawnych;
9) 3
 Piotr Trybek - przedstawiciel ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego;
10)
Cezary Zaremba - przedstawiciel ministra właściwego do spraw administracji publicznej;
11)
Marcin Lachowicz - przedstawiciel ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
12) 4
 Sebastian Bończak - przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości;
13)
Aleksandra Rusin-Batko - przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości;
14) 5
 Bartosz Błażek - przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości;
15) 6
 Magdalena Bochińska - przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości.
§  2. 
Regulamin pracy Rady Nieodpłatnej Pomocy Prawnej, Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego oraz Edukacji Prawnej stanowi załącznik do zarządzenia.
§  3. 
Obsługę organizacyjno-techniczną Rady zapewnia Departament Strategii i Funduszy Europejskich.
§  4. 
Traci moc zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 4 lipca 2019 r. w sprawie powołania Rady Nieodpłatnej Pomocy Prawnej, Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego oraz Edukacji Prawnej (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 146).
§  5. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN PRACY RADY NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ, NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO ORAZ EDUKACJI PRAWNEJ

§  1. 
1. 
Pracami Rady kieruje Przewodniczący, do którego zadań należy:
1)
zwoływanie posiedzeń Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady, nie rzadziej niż raz w roku;
2)
przewodniczenie posiedzeniom Rady i czuwanie nad ich sprawnym przebiegiem;
3)
ustalanie terminu i programu kolejnych posiedzeń Rady z uwzględnieniem wniosków zgłaszanych przez członków Rady.
2. 
W razie nieobecności Przewodniczącego pracami Rady kieruje wyznaczony przez niego członek Rady.
§  2. 
Przewodniczący może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady, jeżeli jest to niezbędne do realizacji zadań Rady:
1)
tworzyć grupy robocze lub zespoły doradcze;
2)
zlecać ekspertyzy i opinie;
3)
zapraszać do udziału w pracach Rady, z głosem doradczym, osoby niebędące członkami Rady.
§  3. 
Rada może ustalić harmonogram realizacji działań, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 294).
§  4. 
1. 
Rada podejmuje decyzje w formie uchwał na posiedzeniach.
2. 
Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady lub ich upoważnionych przedstawicieli.
3. 
W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Rady lub, w razie jego nieobecności, członka Rady kierującego pracami Rady.
4. 
Uzgodnione projekty uchwał mogą być poddane pod głosowanie w trybie obiegowym.
§  5. 
Z posiedzenia Rady sporządza się protokół.
§  6. 
Wydatki związane z działalnością Rady pokrywa Ministerstwo Sprawiedliwości.
§  7. 
1. 
Przewodniczący Rady przedstawia Ministrowi Sprawiedliwości lub wyznaczonemu przez niego Sekretarzowi albo Podsekretarzowi Stanu sprawozdanie roczne z realizacji zadań Rady w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego.
2. 
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać:
1)
dane identyfikacyjne (osoba sporządzająca i zatwierdzająca dokument, podstawa prawna utworzenia Rady, okres objęty sprawozdaniem);
2)
wnioski płynące z prac Rady;
3)
określenie liczby i dat posiedzeń Rady w okresie sprawozdawczym;
4)
inne niezbędne informacje o funkcjonowaniu Rady;
3. 
Do sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, dołącza się kopie podjętych uchwał lub innych istotnych dokumentów wytworzonych w ramach prac Rady.
1 § 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 9 lutego 2022 r. (Dz.Urz.MS.2022.58) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 lutego 2022 r.
2 § 1 pkt 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 1 czerwca 2022 r. (Dz.Urz.MS.2022.125) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 czerwca 2022 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 4 lipca 2022 r. (Dz.Urz.MS.2022.138) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 lipca 2022 r.

3 § 1 pkt 9 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 1 czerwca 2022 r. (Dz.Urz.MS.2022.125) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 czerwca 2022 r.
4 § 1 pkt 12 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 19 lipca 2021 r. (Dz.Urz.MS.2021.168) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 lipca 2021 r.
5 § 1 pkt 14:

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 23 października 2020 r. (Dz.Urz.MS.2020.236) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 października 2020 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 19 lipca 2021 r. (Dz.Urz.MS.2021.168) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 lipca 2021 r.

6 § 1 pkt 15:

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 23 października 2020 r. (Dz.Urz.MS.2020.236) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 października 2020 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 9 lutego 2022 r. (Dz.Urz.MS.2022.58) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 lutego 2022 r.