Powołanie Komitetu Akredytacyjnego do spraw systemu akredytacji oraz standardów usług i działania ośrodków wsparcia ekonomii społecznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MPiPSp.2014.15

Akt utracił moc
Wersja od: 12 lipca 2019 r.

ZARZĄDZENIE Nr 13
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 21 marca 2014 r.
w sprawie powołania Komitetu Akredytacyjnego do spraw systemu akredytacji oraz standardów usług i działania ośrodków wsparcia ekonomii społecznej

Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się Komitet Akredytacyjny do spraw systemu akredytacji oraz standardów usług i działania ośrodków wsparcia ekonomii społecznej, zwany dalej "Komitetem".
2.  1
 Komitet jest organem pomocniczym Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministrem".
§  2. 
1.  2
 Do zadań Komitetu należy w szczególności:
1)
proponowanie i opiniowanie standardów usług i działania ośrodków wsparcia ekonomii społecznej oraz kryteriów stosowanych przy ocenie wniosków o przyznanie akredytacji "AKSES";
2)
występowanie do Ministra z wnioskiem o podjęcie działań monitorujących spełnianie standardów usług i działania wobec akredytowanego Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej;
3)
proponowanie tematyki badań i ekspertyz związanych z realizacją zadań Komitetu.
2.  3
 Komitet zgłasza swoich przedstawicieli na członków komisji powołanej w celu przeprowadzenia oceny złożonych wniosków o przyznanie akredytacji, o której mowa w § 5 zarządzenia nr 21 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 kwietnia 2016 r. w sprawie przyznania akredytacji "AKSES" (Dz. Urz. Min. Rodz. Prac. i Pol. Społ. poz. 21).
3.  4
 W celu realizacji swoich zadań Komitet może powoływać grupy robocze składające się z wybranych jego członków, a także innych osób wskazanych przez Przewodniczącego. Zasady i tryb powoływania oraz działania grup roboczych określi Regulamin Prac Komitetu, o którym mowa w § 8 ust. 1.
4.  5
 (uchylony).
§  2a.  6
1. 
Komitet wyraża swoje stanowisko w sprawie oceny komisji, o której mowa w § 2 ust. 2, w przypadku, o którym mowa w § 8 ust. 6 zarządzenia nr 21 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 kwietnia 2016 r. w sprawie przyznania akredytacji "AKSES".
2.  7
 Komitet wyraża stanowisko w sprawie możliwości utraty statusu akredytowanego ośrodka wsparcia ekonomii społecznej w związku ze stwierdzeniem niespełniania przez akredytowany ośrodek wsparcia ekonomii społecznej standardów usług i działania.
§  3. 
1.  8
 W skład Komitetu wchodzą:
1)
przewodniczący - Dyrektor Departamentu Ekonomii Społecznej i Solidarnej w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanym dalej "Ministerstwem";
2)
trzech przedstawicieli Departamentu Ekonomii Społecznej i Solidarnej w Ministerstwie, wyznaczonych spośród pracowników tego Departamentu;
3)
przedstawiciel Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w Ministerstwie, wyznaczony spośród pracowników tego Departamentu;
4)
przedstawiciel Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych w Ministerstwie, wyznaczony spośród pracowników tego Biura;
5)
przedstawiciel zgłoszony przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego;
6)
przedstawiciel zgłoszony przez Prezesa Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego;
7)
dwóch przedstawicieli jednostek samorządu województwa wyznaczonych spośród osób zgłoszonych przez stronę samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego;
8)
sześciu przedstawicieli sektora ekonomii społecznej, w tym:
a)
jeden wyznaczony spośród kandydatów zgłoszonych przez Krajowy Komitet Rozwoju Ekonomii Społecznej,
b)
jeden wyznaczony spośród kandydatów zgłoszonych przez Radę Zatrudnienia Socjalnego,
c)
czterech powołanych spośród osób zgłoszonych przez co najmniej 10 organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2019 r. poz. 688), lub podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 tej ustawy;
9)
cztery osoby specjalizujące się w obszarze instytucjonalnego wsparcia ekonomii społecznej, wyznaczone przez Ministra na podstawie konkurencyjnego naboru.
2.  9
 Minister powołuje członków Komitetu. Kadencja Komitetu trwa 3 lata, licząc od dnia, w którym został powołany jego cały skład.
3.  10
 Każdy członek Komitetu z chwilą przystąpienia do prac w Komitecie składa oświadczenie, w którym zobowiązuje się do zachowania bezstronności i poufności oraz do wyłączania się z udziału w pracach Komitetu, które dotyczą spraw, w których jest stroną lub pozostaje z jedną ze stron w takim stosunku, który może rodzić wątpliwości, co do jego bezstronności. Wzór oświadczenia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, stanowi załącznik do zarządzenia.
4.  11
 Przewodniczący Komitetu oraz wyznaczeni przedstawiciele, o których mowa w ust. 1 pkt 2-11 wykonują swoje funkcje osobiście lub przez osoby posiadające pełnomocnictwa do ich zastępowania.
5.  12
 Udzielenie pełnomocnictw, o których mowa w ust. 4, wymaga formy pisemnej.
6. 
Na zaproszenie przewodniczącego w spotkaniach Komitetu, w zależności od potrzeb, mogą dodatkowo uczestniczyć osoby inne, niż wymienione w ust. 1 - posiadające jedynie głos doradczy.
§  4. 
1. 
Pracami Komitetu kieruje przewodniczący.
2. 
Do zadań przewodniczącego należy:
1)
przedstawienie projektu Regulaminu Prac Komitetu na pierwszym posiedzeniu Komitetu;
2)
planowanie i organizowanie prac Komitetu, w tym ustalenie terminów i programów kolejnych posiedzeń Komitetu;
3)
zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Komitetu;
3.  13
 (uchylony).
§  5.  14
1. 
Członkom Komitetu, biorącym udział w pracach Komitetu, a także innym osobom, o których mowa w § 2 ust. 3, biorącym udział w pracach grup roboczych oraz osobom, o których mowa w § 3 ust. 6, z tytułu udziału w jego pracach nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie.
2. 
Członkom Komitetu, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 5 i 6, biorącym udział w pracach Komitetu nie przysługuje zwrot kosztów podróży ze strony Ministerstwa.
3. 
Członkom Komitetu, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 7-9, biorącym udział w pracach Komitetu, w tym komisji powołanej w celu zaopiniowania wniosków o przyznanie akredytacji "AKSES", a także innym osobom, o których mowa w § 2 ust. 3, biorącym udział w pracach grup roboczych, przysługuje zwrot kosztów podróży na terenie kraju, na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. poz. 167) oraz obowiązujących w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Wytycznych Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie warunków zwrotu kosztów podróży członkom organów opiniodawczych, doradczych, opiniodawczo-doradczych, rad, zespołów i komisji działających przy Ministrze Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
§  6.  15
1. 
Minister odwołuje członka Komitetu:
1)
na jego wniosek;
2)
na wniosek instytucji upoważnionej do oddelegowania w skład Komitetu;
3)
w przypadku skazania członka Komitetu prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
4) 16
 w przypadku naruszenia przez członka Komitetu przepisów niniejszego zarządzenia - w szczególności zasad, o których mowa w § 3 ust. 3, a także rażącego naruszenia Regulaminu Prac Komitetu;
5)
jeżeli stał się trwale niezdolny do pełnienia obowiązków członka Komitetu z powodu choroby stwierdzonej orzeczeniem lekarskim;
6)
w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na trzech kolejnych posiedzeniach Komitetu, a w przypadku osób, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 12 w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na dwóch kolejnych posiedzeniach;
7)
z innych ważnych przyczyn.
2. 
W przypadku śmierci albo odwołania członka Komitetu Minister może powołać w jego miejsce nowego członka Komitetu. Kadencja osoby powołanej w miejsce odwołanego lub zmarłego członka kończy się wraz z upływem kadencji Komitetu.
§  7. 
1. 
Komitet obraduje na posiedzeniach.
2.  17
 Uchwały Komitetu podejmowane są na posiedzeniach lub w trybie obiegowym.
2a.  18
 Uchwały Komitetu są podejmowane zwykłą większością głosów członków Komitetu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
3.  19
 (uchylony).
4. 
Posiedzenia Komitetu odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
5. 
Z posiedzeń Komitetu sporządza się protokół.
6. 
Protokół z posiedzenia Komitetu podpisuje przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności osoba upoważniona do jego zastępowania, po zapoznaniu się i ewentualnym uwzględnieniu uwag zgłoszonych przez członków Komitetu.
§  8.  20
 Komitet przyjmuje na pierwszym posiedzeniu Regulamin Prac Komitetu.
§  9.  21
 Obsługę merytoryczną oraz organizacyjno-biurową Komitetu zapewnia Departament Ekonomii Społecznej i Solidarnej.
§  10. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 22  

 ..........................................

 (miejscowość, data)

Wzór

Oświadczenie

Ja .......................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................

(imię/imiona, nazwisko)

oświadczam, że zobowiązuję się do zachowania bezstronności i poufności oraz do wyłączania się z udziału w pracach Komitetu, które dotyczą spraw, w których jestem stroną lub pozostaję z jedną ze stron w takim stosunku, który może rodzić wątpliwości, co do mojej bezstronności.

 .......................................

 (czytelny podpis)

1 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 27 z dnia 11 maja 2016 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2016.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 maja 2016 r.
2 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia nr 27 z dnia 11 maja 2016 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2016.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 maja 2016 r.
3 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia nr 27 z dnia 11 maja 2016 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2016.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 maja 2016 r.
4 § 2 ust. 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 35 z dnia 2 grudnia 2014 r. (Dz.Urz.MPiPSp.2014.37) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 4 grudnia 2014 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia nr 27 z dnia 11 maja 2016 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2016.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 maja 2016 r.

5 § 2 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 27 z dnia 11 maja 2016 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2016.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 maja 2016 r.
6 § 2a:

- dodany przez § 1 zarządzenia nr 45 z dnia 31 grudnia 2015 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2015.49) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 grudnia 2015 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 11 maja 2016 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2016.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 maja 2016 r.

7 § 2a ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 25 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
8 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia nr 25 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
9 § 3 ust. 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 35 z dnia 2 grudnia 2014 r. (Dz.Urz.MPiPSp.2014.37) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 4 grudnia 2014 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. b zarządzenia nr 27 z dnia 11 maja 2016 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2016.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 maja 2016 r.

10 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 25 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
11 § 3 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c zarządzenia nr 35 z dnia 2 grudnia 2014 r. (Dz.Urz.MPiPSp.2014.37) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 4 grudnia 2014 r.
12 § 3 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c zarządzenia nr 25 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
13 § 4 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 25 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
14 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 25 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
15 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 27 z dnia 11 maja 2016 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2016.27) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 maja 2016 r.
16 § 6 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 25 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
17 § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a zarządzenia nr 25 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
18 § 7 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 6 lit. b zarządzenia nr 25 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
19 § 7 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 6 lit. c zarządzenia nr 25 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
20 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 25 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
21 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 25 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
22 Załącznik dodany przez § 1 pkt 9 zarządzenia nr 25 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.