Powołanie komisji rekrutacyjnej do przeprowadzenia naboru na stanowisko rzecznika prasowego Lasów Państwowych.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2008.9/10.74

Akt utracił moc
Wersja od: 27 sierpnia 2008 r.

DECYZJA Nr 78
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 27 sierpnia 2008 r.
w sprawie powołania komisji rekrutacyjnej do przeprowadzenia naboru na stanowisko rzecznika prasowego Lasów Państwowych

GK-110-81/08

Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. w sprawie nadania Statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe, jak też w związku z upoważnieniem zawartym w art. 33 ust. 1 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn.- Dz. U. z 2005 r., nr 45, poz. 435, z późn. zm.) ustalam, co następuje.

§  1.
1.
Powołuję komisję rekrutacyjną, zwaną dalej komisją, której zadaniem jest wyłonienie - w drodze postępowania rekrutacyjnego - kandydatów na stanowisko rzecznika prasowego Lasów Państwowych, w następującym składzie:

Przewodniczący: Sławomir Trzaskowski, dyrektor Centrum Informacyjnego LP.

Członkowie:

- Wojciech Fonder, naczelnik Wydziału Hodowli i Użytkowania Lasu DGLP,

- Anna Trzeciak-Wiszowata, naczelnik Sekretariatu Dyrektora Generalnego LP,

- Agnieszka Grzegorczyk, naczelnik Wydziału Kadr i Doskonalenia Zawodowego DGLP,

- Piotr Borkowski, p.o. naczelnika Wydziału Współpracy z Zagranicą DGLP.

2.
Dopuszcza się wykonywanie swoich zadań przez komisję w niepełnym składzie, nie mniej jednak niż w obecności 4/5 członków, w tym jej przewodniczącego.
§  2.
Końcowym efektem pracy komisji będzie wyłonienie - spośród złożonych ofert - kandydatów do pracy na stanowisku rzecznika prasowego Lasów Państwowych i przedłożenie ich dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych, w celu ostatecznego wyboru.
§  3.
Zakończenie pracy komisji nastąpi nie później niż 26 września 2008 r.
§  4.
Szczegółowy zakres prac komisji zostanie określony w regulaminie postępowania rekrutacyjnego, stanowiącym załącznik do decyzji (bez publikacji - przyp. red).
§  5.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

NARADA DYREKTORÓW

regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych

Jaszowiec, 21-23 lipca 2008 r.

GD-013/4/2008

Naradę prowadził dyrektor generalny Lasów Państwowych dr inż. Marian Pigan. Ponadto uczestniczyli w niej: Zofia Chrempińska - dyrektor Departamentu Leśnictwa MŚ, Tomasz Wójcik - zastępca dyrektora generalnego LP oraz naczelnicy Dyrekcji Generalnej LP.

Dyr. gen. LP M. Pigan przedstawił porządek dzienny narady:

1. Analiza sytuacji ekonomicznej LP po I półroczu 2008 r. i założenia do planu finansowo-gospodarczego LP na 2009 r.

2. Analiza pozyskania i sprzedaży drewna po I półroczu 2008 r.

3. Nowe zasady sprzedaży drewna.

4. Sprawa transportu drewna.

5. Realizacja zadań z zakresu gospodarki leśnej.

6. Sprzedaż i zamiany gruntów w LP.

7. Rada Naukowa Leśnictwa.

8. Informacja o wynikach pracy zespołu zadaniowego ds. polityki kadrowo-płacowej w LP.

9. Harmonogram prac urządzeniowych w 2008/2009 r.

10. Inwentaryzacja wielkoobszarowa.

11. Prace zespołu ds. nowelizacji instrukcji urządzania lasu.

12. Informacja o stanie prac nad zarządzeniem o tajemnicy przedsiębiorstwa w LP.

13. Strategia informacyjna dotycząca nowych zasad sprzedaży drewna.

14. Sprawa pielgrzymki.

15. Księga identyfikacji wizualnej.

16. Informacja o kontrolach problemowych i doraźnych ILP.

17. Sprawa prawidłowości danych wprowadzanych do hurtowni.

18. Mała retencja.

19. Rozrachunki wewnątrzbranżowe.

20. Sprawy różne.

Dyr. gen. LP M. Pigan poinformował o bieżącej sytuacji na rynku drzewnym w kontekście rozmów z Polską Izbą Gospodarczą Przemysłu Drzewnego i zorganizowanego przez nią protestu. Podsumował I półrocze br. omawiając najważniejsze zagadnienia obejmujące m.in. wyniki rokowań internetowych i współpracę z przemysłem drzewnym, sprawę odwołań od rokowań internetowych, obniżkę cen surowca drzewnego i spadek tempa jego sprzedaży oraz potrzebę weryfikacji planu finansowo-gospodarczego LP na 2008 r. W tym okresie wprowadzono tryb konkursowego naboru na stanowiska dyrektorów RDLP i nadleśniczych.

Ad 1

Nacz. A. Królicki przedstawił wyniki ekonomiczne LP po I półroczu 2008 r. w porównaniu z planem finansowo-gospodarczym LP i analogicznym okresem 2007 r. oraz poszczególnymi RDLP:

- przychody,

- koszty,

- wynik finansowy.

Przypomniał o zasadzie dyscyplinowania kosztów proporcjonalnie do realizacji sprzedaży. Omówił: układ rodzajowy kosztów, zmiany wartości zapasów, środki pieniężne i inne aktywa finansowe. Zanalizował zagadnienia płacowe i zatrudnienie, w tym przeciętne miesięczne wynagrodzenia i nagrody oraz strukturę wynagrodzeń wg RDLP w porównaniu z planem oraz pierwszą połową 2007 r.

Omówił również założenia do planu finansowo-gospodarczego LP na 2009 r. - współczynnik kosztów do przychodów, wyliczony na podstawie 3 lat nieklęskowych i zweryfikowany na podstawie zadań do wykonania, przychody na podstawie szacunków brakarskich, ceny średnie z ostatnich 24 miesięcy, koszty jednostkowe prac na poziomie roku 2008, remonty - wielkości niezbędne, narzut na utrzymanie jednostek nadrzędnych jak w 2008 r., wysokość zatrudnienia - jak w 2008 r., budowa środków trwałych - z własnych środków. Priorytety inwestycyjne: budowa dróg i leśniczówek, mała retencja. Do końca sierpnia br. należy złożyć zapotrzebowanie na środki z funduszu leśnego, z kalkulacją kosztów.

Ad 2

Zast. dyr. gen. LP T. Wójcik zanalizował pozyskanie i sprzedaż drewna w I półroczu 2008 r. w odniesieniu do RDLP, planu finansowo-gospodarczego LP na 2008 r. i analogicznego okresu roku ubiegłego, omawiając:

- pozyskanie i sprzedaż drewna (plan pozyskania na br. wynosi 32,4 mln m3 - zwiększono plan pozyskania gatunków liściastych, zmniejszono iglastych); przedstawił: realizację sprzedaży poszczególnych sortymentów drzewnych w LP w br. na tle lat 2006-2007 w aspekcie wykonania planu sprzedaży na 2008 r. (tempo sprzedaży jest mniejsze niż w roku ubiegłym), dynamikę produkcji sprzedanej przemysłu drzewnego w latach 2007-2008, zaprezentował również stopień realizacji umów na sprzedaż drewna wg struktury odbiorców;

- zapasy (poziom prawidłowy);

- ceny grubizny ogółem na tle lat 2005-2007, obniżki cen i masy surowca drzewnego objęte obniżką, zwrócił uwagę na zróżnicowanie cen pomiędzy jednostkami LP, omówił tendencje kształtowania się cen na poszczególne sortymenty surowca.

Omówił także rentowność poszczególnych gałęzi przemysłu drzewnego (tartacznego, płyt i sklejek, stolarki budowlanej, meblowego) na tle innych gałęzi przemysłu oraz sytuację na rynkach zagranicznych celulozy, tektury, a także wyrobów papierniczych, płyt i produktów drzewnych.

Dyr. gen. LP M. Pigan - w nawiązaniu do tych informacji - skonstatował, że sytuacja na rynku drzewnym wymaga systematycznego monitorowania. Zachęcił do dyskusji na temat cen drewna, tempa sprzedaży oraz ewentualnej zmiany struktury oferty.

Wszyscy dyrektorzy RDLP przedstawili informacje o aktualnej sytuacji na rynku drzewnym na ich terenie i podejmowanych działaniach.

Dyr. gen. LP M. Pigan w podsumowaniu wypowiedzi na ten temat przypomniał o konieczności starannego analizowania struktury kosztów oraz zachowania relacji pomiędzy kosztami i przychodami. Następnie odniósł się do specyfiki sytuacji na rynku drzewnym na terenie poszczególnych RDLP w aspekcie dalszych działań, poruszając kwestie m.in. polityki cenowej, sprzedaży poprzez "e-drewno", współpracy z przemysłem drzewnym, zmiany pozycji cięć uwzględniającej potrzeby hodowlane oraz zwiększenia sprzedaży detalicznej.

W dyskusji udział wzięli dyrektorzy: J. Kaczmarek, P. Grygier, S. Wencel, K. Pakulski, K. Szabla, P. Lutyk, L. Banach.

Zast. dyr. gen. LP T. Wójcik podsumowując tę dyskusję przedstawił obowiązujący tok postępowania w zakresie polityki cenowej, uwzględniający nadleśnictwa "klęskowe". W kontekście nawiązał też do zapisów ustawy o ochronie konsumentów i konkurencji.

Dyr. gen. LP M. Pigan odniósł się do sprawy zmiany pozycji planu cięć - bezwzględnym priorytetem są potrzeby hodowlane i plany urządzenia lasu.

W dyskusji na ten temat udział wzięli dyrektorzy: J. Kaczmarek, P. Grygier, K. Szabla, S. Wencel.

Dyr. Departamentu Leśnictwa MŚ Z. Chrempińska przekazała informację o problemach poruszonych na spotkaniach z przedstawicielami przemysłu drzewnego (z udziałem Ministerstwa Gospodarki).

Ad 3

Nacz. A. Ballaun przedstawił wyniki pracy zespołu zadaniowego, powołanego zarządzeniem DGLP nr 11/2008 ds. nowelizacji zasad sprzedaży drewna przez PGL LP. Podstawowym założeniem nowelizacji jest kontynuowanie sprzedaży za pośrednictwem Portalu Leśno-Drzewnego, z uwzględnieniem aplikacji "e-drewno" oraz równości wszystkich nabywców na rynku. Nowelizacja miała na celu zwiększenie przejrzystości redakcyjnej, poprawy funkcjonalności, uproszczenie procedur i zwiększenie czytelności kryteriów - podstawowe zasady sprzedaży zawarte będą w zarządzeniu DGLP, natomiast rozstrzygnięcia szczegółowe w regulaminach, wytycznych, decyzjach itd. W nawiązaniu omówił m.in. systemy sprzedaży drewna podmiotom gospodarczym i osobom fizycznym, ogólny schemat sprzedaży drewna w LP, rokowania internetowe w Portalu Leśno-Drzewnym - jeden etap do wyczerpania oferty, kryteria oceny zapotrzebowania na drewno w Portalu (cena, termin płatności, wartość zakupu, liczba lat współpracy), wagi poszczególnych kryteriów, roczną aukcję w aplikacji "e-Portal", negocjacje handlowe, aukcje i submisje, "e-drewno", sprzedaż detaliczną i internetową, aplikację "e-sklep", pule, zadania Komisji Leśno-Drzewnej.

W dyskusji udział wzięli i poruszyli następujące kwestie:

dyr. J. Kaczmarek - przeanalizowania uwag pisemnych, zgłoszonych przez dyrektorów RDLP;

dyr. S. Wisiński - przekazania programu ACER dla nadleśnictwa (został przekazany), RDLP i DGLP (w ciągu tygodnia zostanie przekazany) w związku z nowelizacją zasad sprzedaży, jak też stanu prac informatycznych nad modyfikacją Portalu;

dyr. gen. LP M. Pigan podkreślił, że zmodyfikowane zasady sprzedaży drewna zapewniają optymalny rynkowy instrument sprzedaży w odpowiedzi na postulaty urynkowienia sprzedaży drewna, zgłaszane przez przemysł drzewny; odniósł się do wpływu obecnej dekoniunktury na rynek drzewny; zgłaszane uwagi o zasadach sprzedaży będą starannie rozważane - termin ich nadsyłania upływa 31 sierpnia 2008 r.; istnieje potrzeba weryfikacji danych wprowadzanych do bazy i poprawienia błędów np. w NIP, KRS itp.; przypomniał o monitorowaniu realizacji umów i zabezpieczaniu transakcji;

zast. dyr. gen. LP T. Wójcik - zgłoszone uwagi zostaną rozpatrzone, a projekt zasad zostanie poddany konsultacji z klientami, w związku z tym przedstawił także projekt zasad sprzedaży drewna, opracowywany na Litwie;

dyrektorzy L. Banach i K. Szabla - optymalizacji geografii dostaw drewna.

Ad 4

Zast dyr. gen. LP T. Wójcik przedstawił propozycję głównego inspektora transportu drogowego zmiany zasad oceny masy ładunku przy transporcie drewna, czyli umieszczania masy ładunku na kwicie wywozowym.

Ad 5

Nacz. W. Fonder omówił realizację zadań z zakresu zagospodarowania lasu w I półroczu 2008 r. w odniesieniu do poszczególnych RDLP i planu finansowo-gospodarczego LP na 2008 r.:

- odnowienia i zalesienia (pozostała część zadań będzie zrealizowana jesienią z uwagi na zalecenie DGLP sadzenia jesiennego z użyciem sadzonek kontenerowych),

- poprawki (udatność upraw jest bardzo duża),

- wprowadzanie podszytów,

- pielęgnację gleby i niszczenie chwastów,

- czyszczenia wczesne i późne,

- trzebieże wczesne (wykonanie jest na dość małym poziomie, ale zostanie nadrobione, jeśli poprawi się sytuacja na rynku drzewnym).

Poruszył również sprawę realizacji Krajowego Programu Zwiększania Lesistości w kontekście braku gruntów do zalesień, przekazywanych przez Agencję Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa. Konieczna jest weryfikacja IV etapu KPZL.

Zanalizował zadania budżetowe dotyczące zalesień i przebudowy drzewostanów - ich wykonanie jest prawidłowe. Zaprezentował koszty jednostkowe w realizacji podstawowych zadań z zakresu hodowli lasu i zwrócił się do dyrektorów RDLP o przeanalizowanie przyczyny zbyt dużych różnic. Nawiązał do sprawy certyfikacji w systemie FSC. Obecnie kilka RDLP nie ma certyfikatu, ponieważ firma certyfikująca SGS została zawieszona. Standardy krajowe FSC mają być weryfikowane, również pod względem zgodności z prawem krajowym i unijnym. W najbliższych dniach planowana jest wizyta robocza w LP nowo powołanego dyrektora FSC, w celu omówienia bieżących problemów. Poinformował, że oczekuje się, iż Polska zostanie przyjęta do systemu certyfikacji PEFC jeszcze w tym roku. Przekazał również interpretację prawną ministra środowiska, dotyczącą publicznych wód płynących i informację o nowelizacji prawa wodnego w kontekście zarządu i uprawnień właścicielskich LP nad wodami płynącymi oraz stojącymi. Nadleśniczy może złożyć wniosek o zarząd nad wodami publicznymi płynącymi, jednak wraz z uzyskaniem zarządu nie nabędzie uprawnień właścicielskich. W najbliższym czasie szczegółowe pismo w tej sprawie zostanie przekazane do RDLP. Odnośnie realizacji projektu małej retencji, nadal brak ustawy o ocenie oddziaływania na środowisko, są natomiast wytyczne Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Poinformował, że notyfikacja funduszu leśnego na lasy niepaństwowe została przekazana do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jednak szanse jej załatwienia są nikłe.

Dyr. Departamentu Leśnictwa MŚ Z. Chrempińska przypomniała, że Krajowy Program Zwiększania Lesistości jest programem kierunkowym i w przyszłym roku planowana jest jego nowelizacja. Związane jest to z nowelizacją prawa ochrony przyrody, w tym w odniesieniu do sieci Natura 2000.

Nacz. A. Perlińska omówiła realizację zadań z zakresu ochrony lasu w pierwszej połowie br.:

- ograniczanie powierzchni populacji szkodliwych owadów (zabiegi wykonano na powierzchni 60 tys. ha, na terenie 12 RDLP i dotyczyły one barczatki sosnówki, strzygoni choinówki, brudnicy mniszki, foliofagów dębu i chrabąszcza);

- ochrona lasu przed zwierzyną, stanowiąca 60% kosztów ochrony lasu (grodzenia, mechaniczne i chemiczne sposoby ograniczania szkód);

- ochrona lasu przed chorobami grzybowymi.

Przedstawiła również informację dotyczącą edukacji leśnej społeczeństwa, finansowanej z budżetu państwa, w tym edukacji dzieci niepełnosprawnych. Poinformowała o inwestycjach w leśnych kompleksach promocyjnych i posiedzeniach rad społeczno-naukowych w LKP. Zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej lasu realizowane były na poziomie ubiegłego roku - przeciętna powierzchnia pożaru wynosiła 0,2 ha, wykonano nowe pasy przeciwpożarowe i odnowiono już istniejące, uporządkowano z materiałów łatwopalnych powierzchnię leśną. Przedstawiła funkcjonowanie systemu obserwacji naziemnej i zastosowanie sprzętu lotniczego.

Dyr. gen. LP M. Pigan w podsumowaniu tych wypowiedzi podkreślił, że zadania z zakresu pielęgnacji lasu należy realizować z należytą starannością, nie dopuszczając do powstawania opóźnień.

Dyr. Departamentu Leśnictwa MŚ Z. Chrempińska zwróciła uwagę na bardzo duży udział w kosztach ochrony lasu zadań związanych z ochroną przed zwierzyną.

Ad 6

Nacz. S. Sawicki przypomniał o zasadach sprzedaży nieruchomości w trybie art. 38 ustawy o lasach: celem sprzedaży jest racjonalizacja i poprawa gospodarowania lasami oraz innymi nieruchomościami Skarbu Państwa, wnioski więc w tej sprawie muszą być starannie przemyślane i uzasadnione, zgodnie z wymaganiami ustawowymi. W związku z tym poruszył zagadnienia: przetargowej formy sprzedaży gruntów leśnych, ustawy reprywatyzacyjnej i świadczeń rekompensacyjnych, planów zagospodarowania przestrzennego w kontekście gruntów nieleśnych oraz wytycznych zawartych w piśmie dyrektora generalnego LP z 16 kwietnia 2008 r. w sprawie zamiany gruntów. Przypomniał o ramowych kryteriach zamiany gruntów, opracowanych w 2006 r., służących do opracowania szczegółowych procedur w RDLP. Zwrócił uwagę na konieczność wypracowania na szczeblu RDLP jednoznacznych i czytelnych procedur postępowania w sprawie transakcji zamian.

Dyr. gen. LP M. Pigan podkreślił, że wszystkie wnioski nadleśniczych w sprawie zamiany oraz sprzedaży gruntów muszą być szczegółowo i wnikliwie analizowane przez dyrektorów RDLP.

Ad 7

Dyr. gen. LP M. Pigan poinformował o zamiarze powołania Rady Naukowej Leśnictwa, stanowiącej ciało opiniodawczo-doradcze dyrektora generalnego LP.

Ad 8

Dyr. gen. LP M. Pigan we wprowadzeniu do tematu nawiązał do zarządzenia 50 DGLP z 2008 r. w sprawie opracowania polityki kadrowo-płacowej w LP i oparciu jej na przejrzystych zasadach oraz praktyce poszanowania stanowisk w LP.

Nacz. A. Grzegorczyk przekazała informację o stanie prac zespołu zadaniowego, powołanego zarządzeniem nr 50 DGLP z 2008 r., nad polityką kadrowo-płacową w LP. Celem zespołu jest opracowanie propozycji zmian zasad wynagradzania oraz polityki kadrowej w LP. Przedstawiła plan pracy zespołu oraz wstępne zasady modyfikacji współczynników płacowych dla grup pracowniczych w LP.

Nacz. A. Królicki przedstawił wskaźniki płacowe dla Służby Leśnej w nadleśnictwach, biurach RDLP i DGLP w odniesieniu do średniej w LP oraz obowiązujących przepisów.

Ad 9, 10 i 11

Nacz. J. Przypaśniak omówił sprawę harmonogramu prac urządzeniowych w latach 2008/2009, w tym koszty oraz katalog-cennik prac urządzeniowych i glebowo-siedliskowych, zgodnie z pismem DGLP do jednostek LP. Odniósł się do: sieci Natura 2000 w aspekcie planu urządzenia lasu, opracowań glebowo-siedliskowych w PGL LP, prac fitosocjologicznych w LKP, struktury wiekowej drzewostanów, które się starzeją. Poinformował o stanie prac nad nowelizacją instrukcji urządzania lasu (główne przesłanki instrukcji to sieć Natura 2000 oraz kwestie techniczne związane z szacowaniem wielkości zasobów). Odniósł się do zagadnienia włączenia do planu urządzenia lasu ekonomicznej ekspertyzy nadleśnictwa. Poruszył sprawę inwentaryzacji wielkoobszarowej w aspekcie m.in. szacowania zasobów drzewnych w LP, drewna martwego oraz kosztów inwentaryzacji. Przypomniał zasady zlecania prac urządzeniowych, zgodne z prawem zamówień publicznych.

Dyr. gen. LP M. Pigan w podsumowaniu stwierdził, że nowe plany urządzenia lasu powinny znaleźć się w nadleśnictwach na początku roku, w którym rozpoczyna się okres ich obowiązywania. Należy dopilnować zgodności bazy w SILP-ie z planem urządzenia lasu.

Ad 12, 13 i 14

Dyr. CILP S. Trzaskowski przedstawił strategię promocyjną nowych zasad sprzedaży drewna, w tym plan kampanii obejmujący: cel i zadania, grupy docelowe, harmonogram oraz badanie końcowe skuteczności podjętych działań.

Projekt zarządzenia DGLP o tajemnicy przedsiębiorstwa w LP zostanie przekazany do konsultacji w najbliższym czasie. Tajemnicą przedsiębiorstwa mogą być objęte informacje związane z działalnością gospodarczą. Podkreślił, że tajemnica przedsiębiorstwa musi być zdefiniowana w określonych procedurach, przed zapytaniem o daną informację. Przedstawił podstawy prawne udostępniania informacji oraz zasady ich klasyfikacji i ochrony. Informacji udziela kierownik jednostki.

Poinformował również o założeniach organizacyjnych tegorocznej XII Pielgrzymki i Krajowej Narady Leśników 20 września 2008 r.

Ad 15

Rzecznik prasowy LP P. Przybylski omówił projekt zarządzenia DGLP w sprawie wprowadzenia księgi identyfikacji wizualnej, której celem jest ujednolicenie dokumentów identyfikujących PGL LP oraz założenia polityki informacyjno-promocyjnej w aspekcie m.in. przekazów komunikacyjnych, grup docelowych, kanałów komunikacyjnych, taktyki komunikacji i koordynacji działań informacyjnych.

Ad 16

Główny inspektor LP K. Grzybowski omówił wyniki kontroli problemowej na temat poprawności zawierania umów na udostępnienie gruntów Skarbu Państwa oraz zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa w aspekcie nadzoru sprawowanego przez dyrektorów RDLP, prawidłowości ewidencji umów, analizy opłacalności, zgodności danych z raportami SILP, powstawania naniesień na gruntach LP, korzystności zamian gruntów w odniesieniu do kształtowania granic. Omówił stwierdzone nieprawidłowości i zalecenia pokontrolne. Kontrolowano również poprawność naboru kandydatów na stanowiska dyrektorów RDLP i nadleśniczych oraz sprzedaż drewna w LP w latach 2007-2008, zwłaszcza wdrażanie zasad sprzedaży drewna zgodnie z zarządzeniem 52A/2007. Zaprezentował analizę kontroli doraźnych, przeprowadzonych przez ILP w latach 2001-2008 i skarg napływających do DGLP. Poinformował o kontroli funduszu leśnego prowadzonej przez NIK.

Dyr. gen. LP M. Pigan poinformował, że temat poprawności zawierania umów zostanie omówiony na naradzie z naczelnikami wydziału stanu posiadania RDLP. Istnieje problem prawny w uporządkowaniu sprawy obcych naniesień na gruntach LP.

Ad 17

Nacz. A. Królicki przypomniał o konieczności zwracania uwagi na prawidłowość danych wprowadzanych do hurtowni i danych w bazach nadleśnictw. Zgodnie z pismem DGLP z 25 czerwca br. sprawozdawczość w PGL LP będzie opierała się na bazach danych w nadleśnictwach. W związku z tym należy wprowadzić obowiązek drukowania comiesięcznego raportu z hurtowni i podpisywania go przez właściwego naczelnika (hodowla, ochrona itd.), co zapewni prawidłowość wprowadzania danych. O problemach z hurtownią należy informować poprzez system zgłaszania błędów. Przypomniał o terminach zatwierdzania dokumentów w hurtowni. Zwrócił również uwagę na potrzebę szkoleń z SILP-u i hurtowni dla nowych pracowników w zakresie gospodarki leśnej oraz poinformował o szkoleniach e-learningowych z Business Object.

Dyr. gen. LP M. Pigan podkreślił, że SILP jest nowoczesnym narzędziem, na które poniesiono znaczne nakłady finansowe i musi być on wykorzystany do sprawozdawczości. Za jakość danych odpowiada kierownik jednostki.

Nacz. J. Łokietko zwrócił uwagę na potrzebę przeszkolenia pracowników nadleśnictw w SILP-ie w zakresie infrastruktury oraz zdarzające się braki formalne we wnioskach o sprzedaż mieszkań.

Ad 18

Dyr. CKPŚ A. Wilińska przedstawiła informację o projektach przygotowanych przez Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych: mała retencja na terenach nizinnych, retencja wodna i ochrona przeciwpowodziowa w górach oraz rekultywacja terenów powojskowych i popoligonowych. Podkreśliła, że koszty kwalifikowane są wyłącznie w związku z celem projektu, czyli retencją wody. Koszty całkowite projektu szacowane są na 175 mln zł, bierze w nim udział 190 nadleśnictw. Obecnie CKPŚ przygotowuje wniosek do Komisji Europejskiej w tej sprawie. Zwróciła uwagę na konieczność uzyskania strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (oraz dla poszczególnych inwestycji) i wymagania formalno-prawne związane z realizacją projektu. Działania w nadleśnictwach muszą być zgodne z wytycznymi CKPŚ. Zasady finansowania projektu obejmują prefinansowanie z funduszu leśnego, jako czasowe udostępnienie środków. W podejmowanych działaniach należy postępować zgodnie z prawem zamówień publicznych.

CKPŚ opracowało szczegółową instrukcję, zawierającą m.in. sekwencję działań, wzory pism, zalecenia techniczne, sposób rozliczania i księgowania. Przewiduje się szkolenia dla koordynatorów małej retencji. Przypomniała, że aby projekt mógł być finansowany przez UE, musi być zgodny z prawem unijnym. Poinformowała o działaniach już zrealizowanych, związanych z opracowaniem dokumentacji. Po uzyskaniu interpretacji z Ministerstwa Środowiska i Ministerstwa Rozwoju Regionalnego o konieczności - lub braku - uzyskiwania pozwoleń budowlanych oraz wykonywania oceny oddziaływania na środowisko, dalsze informacje będą przekazywane na bieżąco do nadleśnictw.

Zast. dyr. gen. LP T. Wójcik podkreślił, że przestrzeganie procedur jest niezbędne i należy o tym poinformować nadleśniczych. Należy również skierować właściwych pracowników na szkolenia koordynatorów, ponieważ od nich w dużym stopniu będzie zależała prawidłowa realizacja projektu na terenie RDLP.

Ad 19

Gł. księgowa LP E. Olbromska przedstawiła rozrachunki wewnątrzbranżowe za I półrocze 2008 r. - rozliczenia budżetowe (za zadania zlecone), podatek dochodowy od osób prawnych, narzut na utrzymanie jednostek nadrzędnych, rozliczenia z funduszem leśnym i dodatkowe dochody funduszu leśnego.

Ad 20

Dyr. Departamentu Leśnictwa MŚ Z. Chrempińska szczegółowo omówiła stan prac nad projektem ustaw: o udziale społeczeństwa w ochronie środowiska i o ocenach oddziaływania na środowisko oraz nowelizacji ustawy o ochronie przyrody. Poinformowała o projekcie utworzenia generalnej i regionalnych dyrekcji ochrony środowiska oraz ich kompetencjach. Przedstawiła stan prac nad nowelizacją ustawy o lasach. Zwróciła uwagę na wpływ tych regulacji na plan urządzenia lasu.

Nacz. J. Błasiak w nawiązaniu do tej wypowiedzi zwróciła uwagę na uprawnienia organizacji ekologicznych, wynikające ze wspomnianych projektów. Odniosła się do obligatoryjnych planów zadań ochronnych dla obszarów sieci Natura 2000 i określenia granic tych obszarów. Przedstawiła uwagi LP wniesione do projektów powyższych ustaw. Podkreśliła niezbędność udziału przedstawicieli LP w pracach wojewódzkich zespołów specjalistycznych.

Pozostała część narady obejmowała program terenowy, dotyczący świerczyn beskidzkich. Dyrektorzy RDLP oraz zainteresowani naczelnicy DGLP 23 lipca 2008 r. uczestniczyli w programie zaprezentowanym przez Nadleśnictwo Gidle, obejmującym pokaz pracy maszyn wielooperacyjnych w leśnictwie.