Powołanie i tryb działania Zespołu do spraw realizacji w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji zadań wynikających z dokumentu "Koncepcja e-Dowód- kontynuacja projektu pl.ID i realizacja powiązanych projektów".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.2017.54

Akt obowiązujący
Wersja od: 15 maja 2018 r.

ZARZĄDZENIE Nr 39
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJ 1
z dnia 8 września 2017 r.
w sprawie powołania i trybu działania Zespołu do spraw realizacji w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji zadań wynikających z dokumentu "Koncepcja e-Dowód- kontynuacja projektu pl.ID i realizacja powiązanych projektów"

Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Powołuje się Zespół do spraw realizacji w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji zadań wynikających z dokumentu "Koncepcja e-Dowód - kontynuacja projektu pl.ID i realizacja powiązanych projektów".
2. 
Zespół, o którym mowa w ust. 1, jest organem pomocniczym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§  2. 
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1)
CPD - Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
2)
Koncepcja - dokument "Koncepcja e-Dowód - kontynuacja projektu pl.ID i realizacja powiązanych projektów";
3)
Minister - Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji;
4)
Ministerstwo - Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji;
5)
PKI - Infrastruktura Klucza Publicznego do wydawania i obsługi certyfikatów w dowodzie osobistym;
6)
Projekt - ogół zadań realizowanych przez Zespół, zmierzających do wdrożenia dowodu osobistego z warstwą elektroniczną, określonych w dokumencie "Koncepcja e-Dowód - kontynuacja projektu pl.ID i realizacja powiązanych projektów";
7)
SZK - System Zarządzania Kartą służący do zarządzania cyklem życia dokumentu;
8)
Zespół - Zespół do spraw realizacji w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji zadań wynikających z dokumentu "Koncepcja e-Dowód - kontynuacja projektu pl.ID i realizacja powiązanych projektów".
§  3. 
1. 
Do zadań Zespołu należy:
1)
przygotowanie projektów regulacji prawnych pozwalających na wdrożenie dowodu osobistego z warstwą elektroniczną;
2)
przygotowanie warstwy elektronicznej nowego dowodu osobistego;
3)
przygotowanie infrastruktury teleinformatycznej pozwalającej na wdrożenie dowodu osobistego;
4)
wdrożenie nowego blankietu dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
2. 
Przy realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, Zespół współpracuje z Ministerstwem Cyfryzacji i Ministerstwem Zdrowia oraz z innymi podmiotami zaangażowanymi przy wdrożeniu dowodów osobistych z warstwą elektroniczną.
§  4. 
1. 
W skład Zespołu wchodzą:
1)
Komitet Sterujący;
2)
Kierownik Projektu;
3)
Grupy Robocze do spraw:
a)
Rozwiązań Technicznych,
b)
Legislacji,
c)
Personalizacji;
4)
Biuro Zespołu.
2.  2
 Funkcję Wykonawcy w Zespole pełni Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A., zwana dalej "Wykonawcą".
§  5. 
1. 
W skład Komitetu Sterującego wchodzą:
1)
Przewodniczący - sekretarz lub podsekretarz stanu w Ministerstwie sprawujący nadzór nad sprawami związanymi z dowodami osobistymi;
1a) 3
 Zastępca Przewodniczącego - wyznaczony przez Przewodniczącego członek Komitetu Sterującego;
2)
członkowie - dyrektor lub zastępca dyrektora Departamentu Spraw Obywatelskich, dyrektor lub zastępca dyrektora Departamentu Teleinformatyki oraz dyrektor lub zastępca dyrektora CPD.
2. 
W pracach Komitetu Sterującego, na zaproszenie Przewodniczącego, mogą uczestniczyć inne osoby, w szczególności przedstawiciel Wykonawcy - Prezes Zarządu Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. lub inna wskazana przez niego osoba.
§  6. 
1. 
Do zadań Komitetu Sterującego należy nadzór nad realizacją Projektu i podejmowanie kluczowych decyzji w Projekcie, w tym w szczególności:
1)
zatwierdzenie projektu technicznego systemu do wydawania dowodów osobistych z warstwą elektroniczną, o którym mowa w § 9 pkt 1;
2)
akceptacja wstępnego projektu ustawy zmieniającej ustawę o dowodach osobistych;
3)
akceptacja nowego wzoru dowodu osobistego;
4)
akceptacja raportu końcowego z prac Zespołu.
2.  4
 Pracami Komitetu Sterującego kieruje Przewodniczący. W czasie nieobecności Przewodniczącego jego obowiązki wykonuje Zastępca Przewodniczącego.
3. 
Do zadań Przewodniczącego Komitetu Sterującego należy:
1)
powołanie członków Komitetu Sterującego, Kierownika Projektu oraz Liderów Grup Roboczych;
2)
kierowanie pracami Komitetu Sterującego;
3)
zwoływanie posiedzeń Komitetu Sterującego;
4)
przedstawianie Ministrowi informacji o stanie realizacji Projektu.
4. 
Posiedzenia Komitetu Sterującego odbywają się nie rzadziej niż raz w miesiącu.
5. 
Decyzje Komitetu Sterującego są podejmowane zwykłą większością głosów. Członkom Komitetu Sterującego przysługuje po jednym głosie. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  7. 
1. 
Do zadań Kierownika Projektu należy:
1)
opracowanie harmonogramu prac Zespołu na podstawie harmonogramów przedstawionych przez Liderów Grup Roboczych oraz jego bieżąca aktualizacja;
2)
bieżące zarządzanie Projektem;
3)
koordynowanie działań Liderów Grup Roboczych;
4)
przekazywanie Komitetowi Sterującemu informacji o postępach Projektu oraz o zagrożeniach w jego realizacji, w szczególności mogących stanowić ryzyko dla osiągnięcia oczekiwanych celów i korzyści Projektu;
5)
opracowanie raportu końcowego z prac Zespołu.
2. 
Kierownika Projektu powołuje Przewodniczący Komitetu Sterującego.
3. 
Kierownika Projektu zastępuje Lider Grupy Roboczej do spraw Personalizacji.
§  8. 
W skład Grup Roboczych wchodzą:
1)
Lider Grupy powoływany spośród pracowników:
a)
Departamentu Teleinformatyki, w odniesieniu do Grupy Roboczej do spraw Rozwiązań Technicznych,
b)
Departamentu Spraw Obywatelskich, w odniesieniu do Grupy Roboczej do spraw Legislacji,
c)
CPD, w odniesieniu do Grupy Roboczej do spraw Personalizacji;
2)
członkowie Grupy są powoływani przez Lidera Grupy spośród pracowników komórek organizacyjnych Ministerstwa i jednostki organizacyjnej nadzorowanej przez Ministra realizujących Projekt, o których mowa w pkt 1, wskazanych przez dyrektora lub zastępcę dyrektora tej komórki lub jednostki;
3)
przedstawiciele Wykonawcy powoływani przez Lidera Grupy spośród osób wskazanych przez Prezesa Zarządu Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. lub osobę przez niego upoważnioną.
§  9. 
Do zadań Grupy Roboczej do spraw Rozwiązań Technicznych należy:
1)
uzgodnienie, we współpracy z Grupą Roboczą do spraw Personalizacji oraz Wykonawcą, projektu technicznego systemu do wydawania dowodów osobistych z warstwą elektroniczną;
2)
koordynowanie prac mających na celu określenie wymagań technicznych oraz dostarczanego i wdrażanego przez Wykonawcę oprogramowania dla PKI i SZK;
3)
weryfikacja oraz odbiór dostarczonego przez Wykonawcę systemu i oprogramowania w zakresie dla PKI i SZK;
4)
koordynowanie prac zmierzających do opracowania polityk certyfikacyjnych dotyczących dowodu osobistego z warstwą elektroniczną;
5)
weryfikacja oraz odbiór dostarczonych przez Wykonawcę polityk certyfikacyjnych;
6)
nadzór nad budową oraz wdrożeniem PKI i SZK;
7) 5
 przygotowanie, we współpracy z Wykonawcą, wymagań dla czytników do dowodów osobistych dla organów gmin i służb oraz opracowanie dokumentacji technicznej wymaganej do przeprowadzenia postępowania na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 i 2018) o udzielenie zamówienia na czytniki do dowodów osobistych dla organów gmin oraz służb.
§  10. 
Do zadań Grupy Roboczej do spraw Legislacji należy:
1)
opracowanie, na podstawie zatwierdzonego projektu technicznego, wstępnego projektu ustawy zmieniającej ustawę o dowodach osobistych zawierającego rozwiązania mające na celu wdrożenie dowodu osobistego z warstwą elektroniczną na podstawie Koncepcji;
2) 6
 opracowanie projektu rozporządzenia wprowadzającego nowy wzór dowodu osobistego z warstwą elektroniczną, na podstawie wzoru graficznego tego dokumentu przygotowanego przez Wykonawcę w oparciu o rekomendacje Zespołu Ekspertów do prowadzenia prac nad wzorami dokumentów i ich zabezpieczeniami, powołanego na podstawie zarządzenia nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 sierpnia 2016 r. w sprawie powołania Zespołu Ekspertów do prowadzenia prac nad wzorami dokumentów i ich zabezpieczeniami (Dz. Urz. Min. Spraw Wew. i Ad. poz. 50) oraz określającego sposób i tryb postępowania w sprawach wydania, wymiany i unieważnienia dowodów osobistych;
3)
opracowanie, na podstawie materiałów przygotowanych przez Grupę Roboczą do spraw Rozwiązań Technicznych oraz Grupę Roboczą do spraw Personalizacji, projektów rozporządzeń Ministra regulujących techniczne aspekty wydawania dowodu osobistego z warstwą elektroniczną, w szczególności polityk certyfikacji, wymagań technicznych dla warstwy elektronicznej, sposobu i trybu aktywacji oraz zawieszania certyfikatów w dowodzie osobistym.
§  11. 
Do zadań Grupy Roboczej do spraw Personalizacji należy:
1)
dostosowanie parku maszynowego w CPD do personalizacji blankietów z warstwą elektroniczną;
2)
przygotowanie zakresu zmian niezbędnych do modyfikacji Systemu Personalizacji Dokumentów do obsługi certyfikatów oraz do personalizacji dowodów osobistych;
3)
przeprowadzenie modyfikacji Systemu Personalizacji Dokumentów do obsługi certyfikatów oraz do personalizacji dowodów osobistych;
4)
utworzenie Centrum Zapasowego.
§  12. 
1. 
Pracami każdej Grupy Roboczej kieruje Lider Grupy, który w szczególności:
1)
planuje i organizuje prace Grupy;
2)
odpowiada za realizację całości zadań Grupy oraz sprawuje bezpośredni nadzór nad jej pracami;
3)
wyznacza spośród członków Grupy osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych zadań;
4)
zwołuje i prowadzi posiedzenia Grupy, w tym przewodniczy posiedzeniom, wyznacza terminy, miejsca i porządek posiedzeń;
5)
zaprasza do udziału w pracach Grupy osoby niebędące jego członkami, w szczególności ekspertów, których wiedza będzie przydatna do realizacji zadań Grupy;
6)
przekazuje Kierownikowi Projektu informacje o kluczowych terminach realizacji poszczególnych zadań wykonywanych przez Grupę;
7)
monitoruje i przekazuje niezwłocznie Kierownikowi Projektu informacje o postępach w realizacji Projektu, informacje o zagrożeniach w jego realizacji, w szczególności mogących stanowić ryzyko dla osiągnięcia oczekiwanych celów i korzyści Projektu;
8)
zapewnia realizację zadań i dostarczenie zaplanowanych produktów, zgodnie z zakresem i harmonogramem Projektu;
9)
monitoruje i identyfikuje ryzyka w obszarze odpowiedzialności oraz planuje i monitoruje skuteczność podejmowanych działań w ramach odpowiedzi na ryzyko;
10)
eskaluje ryzyka i problemy na poziom Kierownika Projektu.
2. 
Z każdego spotkania Grupy Roboczej sporządza się notatkę przedstawiającą podjęte decyzje, którą Lider Grupy przekazuje do Biura Zespołu.
§  13. 
1. 
Biuro Zespołu tworzy się w CPD.
2. 
Do zadań Biura Zespołu należy:
1)
prowadzenie dokumentacji;
2)
obsługa organizacyjna oraz kancelaryjno-biurowa Zespołu, w tym w szczególności obsługa Komitetu Sterującego;
3)
pomoc i wsparcie administracyjne Kierownika Projektu;
4)
przygotowanie materiałów informacyjnych dotyczących Zespołu;
5)
koordynacja działań w Zespole;
6)
koordynacja interakcji i komunikacji między członkami Grup Roboczych;
7) 7
 realizacja innych zadań delegowanych przez Kierownika Projektu.
3. 
Prace Biura koordynuje Kierownik Biura, wyznaczony przez Kierownika Projektu.
§  14. 
1. 
Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra, których pracownicy wchodzą w skład grup roboczych zobowiązani są do umożliwienia tym osobom wykonywania zadań określonych w zarządzeniu.
2. 
W realizację Projektu w obszarze związanym z opracowaniem wzoru dowodu osobistego oraz systemem zabezpieczeń dokumentu zaangażowany jest Zespół Ekspertów do prowadzenia prac nad wzorami dokumentów i ich zabezpieczeniami.
3. 
Niezależnie od struktury zarządczej, określonej w niniejszym zarządzeniu, w realizację Projektu mogą być zaangażowane inne komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra, których udział będzie niezbędny do prawidłowej realizacji projektu, w szczególności Departament Budżetu, Departament Prawny, Biuro Administracyjno-Finansowe.
§  15. 
Udział w pracach Zespołu jest realizowany w ramach stosunku pracy.
§  16. 
Zespół ulega rozwiązaniu z dniem zaakceptowania przez Komitet Sterujący raportu końcowego z prac Zespołu, przygotowanego przez Kierownika Projektu.
§  17. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje następującymi działami administracji rządowej: administracja publiczna, sprawy wewnętrzne i wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 1897 i 2088 oraz z 2017 r. poz. 1140).
2 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 51 z dnia 1 grudnia 2017 r. (Dz.Urz.MSWiA.2017.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 grudnia 2017 r.
3 § 5 ust. 1 pkt 1a:

- dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 51 z dnia 1 grudnia 2017 r. (Dz.Urz.MSWiA.2017.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 grudnia 2017 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 19 z dnia 14 maja 2018 r. (Dz.Urz.MSWiA.2018.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 maja 2018 r.

4 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 51 z dnia 1 grudnia 2017 r. (Dz.Urz.MSWiA.2017.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 grudnia 2017 r.
5 § 9 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 51 z dnia 1 grudnia 2017 r. (Dz.Urz.MSWiA.2017.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 grudnia 2017 r.
6 § 10 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 51 z dnia 1 grudnia 2017 r. (Dz.Urz.MSWiA.2017.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 grudnia 2017 r.
7 § 13 ust. 2 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 51 z dnia 1 grudnia 2017 r. (Dz.Urz.MSWiA.2017.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 grudnia 2017 r.