Powołanie i tryb działania Komisji do spraw inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSiT.2017.21

Akt utracił moc
Wersja od: 10 marca 2017 r.

DECYZJA Nr 15
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 9 marca 2017 r.
w sprawie powołania i trybu działania Komisji do spraw inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu

Na podstawie art. 86 ust. 4 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 471, 1948 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 88), w związku z § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 18 grudnia 2015 r. w sprawie przekazywania środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (Dz. U. poz. 2252) ustala się, co następuje:
§  1. 
1. 
1. Powołuje się Komisję do spraw inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu, zwaną dalej "Komisją", jako organ opiniodawczo-doradczy Ministra Sportu i Turystyki, zwanego dalej "Ministrem", w zakresie opiniowania zgłoszeń do "Programu inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu", stanowiącego załącznik do Decyzji Nr 3 Ministra Sportu i Turystyki z dnia 12.01.2017 r. w sprawie ogłoszenia "Programu inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu - edycja 2017", zwanego dalej "Programem".
2. 
W skład Komisji wchodzą:
1)
przewodniczący - Sekretarz Stanu;
2)
sekretarz - Naczelnik Wydziału Inwestycji Strategicznych;
3)
pozostali członkowie:
a)
Dyrektor Departamentu Infrastruktury Sportowej,
b)
Zastępca Dyrektora Departamentu Infrastruktury Sportowej,
c)
Dyrektor Departamentu Sportu Wyczynowego,
d)
Zastępca Dyrektora Departamentu Sportu Wyczynowego,
e)
Dyrektor Departamentu Kontroli i Nadzoru,
f)
Dyrektor Biura Ministra,
g)
Zastępca Dyrektora Biura Ministra,
h)
Dyrektor Departamentu Ekonomiczno-Finansowego.
§  2. 
Do zadań Komisji należy:
1)
ocena merytoryczna zgłoszeń;
2)
rekomendowanie Ministrowi propozycji ujęcia zadań inwestycyjnych w Planie Wieloletnim oraz w Planie Rocznym;
3)
rekomendowanie wysokości dofinansowania zadań proponowanych do ujęcia w Planie Rocznym;
4)
wykonywanie innych zadań niezbędnych dla prawidłowej realizacji Programu.
§  3. 
Komisja prowadzi prace zgodnie z "Regulaminem prac Komisji", stanowiącym załącznik do Decyzji.
§  4. 
Obsługę prac Komisji zapewnia Departament Infrastruktury Sportowej.
§  5. 
Wykonywanie zadań w Komisji traktowane jest na równi z wykonywaniem obowiązków pracowniczych i nie przysługuje za nie dodatkowe wynagrodzenie.
§  6. 
Traci moc decyzja nr 23 Ministra Sportu i Turystyki z dnia 23 marca 2016 r. w sprawie powołania i trybu działania Komisji do spraw inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu.
§  7. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem następującym po dniu podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN PRAC KOMISJI

§  1. 
1. 
Posiedzenia Komisji prowadzi przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności, ustnie wyznaczony przez przewodniczącego członek Komisji.
2. 
Komisja podejmuje decyzje zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Komisji. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego lub osoby wyznaczonej do przewodniczenia posiedzeniu Komisji. Zdania odrębne są protokołowane.
3. 
Protokół zbiorczy z prac Komisji sporządza sekretarz.
4. 
Posiedzenia zwoływane są w zależności od potrzeb związanych z liczbą składanych zgłoszeń do Planu Wieloletniego, a w przypadku Planu Rocznego - w terminach umożliwiających realizację procedury związanej ze składaniem wniosków inwestycyjnych, określonej w Programie. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący.
§  2. 
1. 
Weryfikacji zgłoszeń pod względem formalnym dokonuje Departament Infrastruktury Sportowej. Komisja ocenia zgłoszenia pod względem merytorycznym.
2. 
Wstępnej oceny zgłoszeń pod względem merytorycznym, w wyznaczonym terminie i w ramach swojej właściwości, dokonują: Departament Infrastruktury Sportowej, Departament Sportu Wyczynowego, Biuro Ministra, jako komórka organizacyjna odpowiedzialna za przygotowywanie projektów dokumentów strategiczno-planistycznych z zakresu zadań ministra właściwego do spraw kultury fizycznej oraz Departament Kontroli i Nadzoru, jako komórka organizacyjna Ministerstwa Sportu i Turystyki odpowiedzialna za nadzór nad działalnością Centralnego Ośrodka Sportu i Instytutu Sportu - Państwowego Instytutu Badawczego, zwanego dalej "Instytutem Sportu - PIB".
3. 
W przypadku zgłoszeń Centralnego Ośrodka Sportu wstępnej oceny zgłoszeń pod względem merytorycznym dokonują Departament Kontroli i Nadzoru oraz Departament Infrastruktury Sportowej.
4. 
Z dokonanych przez komórki organizacyjne wstępnych ocen zgłoszeń, sporządzana jest ocena końcowa wraz z podsumowaniem punktacji (zgodnie ze wzorem karty oceny określonym w załączniku nr 1). W przypadku Centralnego Ośrodka Sportu ocena zgłoszenia dokonywana jest zgodnie ze wzorem karty oceny określonym w załączniku nr 2, a w przypadku Instytutu Sportu - PIB - zgodnie ze wzorem karty oceny określonym w załączniku nr 3.
5. 
Zadania inwestycyjne proponowane do dofinansowania, ujęte w wykazie sporządzonym na podstawie ocen końcowych, omawiane są na posiedzeniu Komisji.
6. 
Ostateczny wykaz zadań inwestycyjnych, zarówno tych rekomendowanych Ministrowi do ujęcia w Planie Wieloletnim i Planie Rocznym jak i tych, które nie uzyskały rekomendacji Komisji, przedstawia zbiorczy Protokół z oceny zgłoszeń.
7. 
Ocena merytoryczna zgłoszeń dokonywana jest w szczególności w oparciu o kryteria dotyczące:
1)
kategorii sportu, na potrzeby którego realizowane jest zadanie inwestycyjne (priorytet dla sportów olimpijskich), zapotrzebowania na obiekt danego typu w regionie/kraju (stopień nasycenia obiektami dla danego sportu oraz we wskazanej lokalizacji);
2)
potencjału sportowego lokalizacji zadania inwestycyjnego;
3)
strategicznego charakteru zadania inwestycyjnego dla danego sportu;
4)
terminarza przyznanych lub planowanych do organizacji w Polsce zawodów najwyższej rangi;
5)
wytycznych programowo-funkcjonalnych dla obiektów sportowych, uwzględniających aktualne kryteria określone przez międzynarodowe federacje sportowe w danym sporcie;
6)
wysokość kosztu inwestycji do zaplanowanego efektu sportowego;
7)
wpływu zadania inwestycyjnego na promocję i popularyzację danego sportu oraz zgodność z ogólnymi celami Ministerstwa dotyczącymi upowszechniania aktywności fizycznej;
8)
stopnia przygotowania zadania inwestycyjnego do realizacji oraz koncepcji wnioskodawcy w zakresie późniejszego utrzymania i wykorzystania obiektu.
§  3. 
Wzór protokołu zbiorczego z oceny zgłoszeń przez Komisję określa załącznik nr 4 do Regulaminu prac Komisji.
§  4. 
Ostateczne rozstrzygnięcie o zakwalifikowaniu zadań inwestycyjnych do Planu Wieloletniego i do Planu Rocznego oraz o wysokości przyznanego dofinansowania należy do decyzji Ministra Sportu i Turystyki.

Załącznik Nr  1

KARTA OCENY ZGŁOSZENIA

do Programu inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu na rok 2017
Nazwa Wnioskodawcy:
Nazwa zadania inwestycyjnego:
Zakres rzeczowy:
Elementy formalne i dokumentyTAKNIEUWAGI
1) Zgłoszenie przesłane w terminie
2) A) Oświadczenie inwestora o posiadaniu prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (na etapie Planu Wieloletniego)

lub

B) Dokument potwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością (odpis z księgi wieczystej lub wypis z rejestru gruntów z mapą ewidencyjną lub umowa dzierżawy na okres nie krótszy niż 15 lat lub inny dokument równoważny) (na etapie Planu Rocznego)
3) Projekt koncepcyjny lub program funkcjonalno-użytkowy
4) Kopia decyzji o pozwoleniu na budowę (lub dokumentu równoważnego) lub informacja na jakim etapie jest jej uzyskanie
5) Harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji zadania
6) Dokumenty potwierdzające posiadanie przez wnioskodawcę środków innych niż środki Funduszu na realizację zadania, w podziale na planowane lata realizacji inwestycji, lub informację o terminie ich zabezpieczenia
7) Oświadczenie o uzgodnieniu z polskim związkiem sportowym projektu budowlanego zadania inwestycyjnego
8) Oświadczenie, że zostanie zawarte porozumienie z polskim związkiem sportowym, zawierające
□ zasady udostępniania obiektu sportowego danemu polskiemu związkowi sportowemu;

□ potwierdzenie preferencyjnych warunków odpłatności na poziomie kosztów własnych, na których dany polski związek sportowy będzie korzystał z obiektu;

□ zakres szkolenia centralnego i wzajemne zobowiązania w zakresie jego realizacji

Ocena merytoryczna

DIS w zakresie kryteriów nr: 1, 2, 4-14

DSW w zakresie kryteriów nr: 1-6, 13,14

BM w zakresie kryteriów nr: 1-2, 4, 7,8, 14

NrKryteria ocenyPunktacjaUzasadnienie
1.Obiekt/inwestycja dedykowana na potrzeby:0-1010 - sportów olimpijskich:

- letnich: kajakarstwo (płaskie i górskie), kolarstwo (szosowe, torowe i MTB), lekkoatletyka, zapasy, wioślarstwo, pięciobój nowoczesny,

- zimowych: biathlon, łyżwiarstwo szybkie (tor długi, short track), narciarstwo (skoki, biegi, alpejskie, snowboard)

8 - gier zespołowych (olimpijskich):

piłka siatkowa, piłka ręczna

oraz pływania (w tym pływania synchronicznego, skoków do wody)

6 - sportów olimpijskich wprowadzonych do programu IO w Tokio w 2020 r.: baseball i softball, karate, surfing, jazda na deskorolce, wspinaczka sportowa

- sportów olimpijskich: badminton, judo, hokej na lodzie oraz piłki nożnej (w zakresie obiektów treningowych)

4 - sportów olimpijskich:

- letnich: boks, gimnastyka (sportowa, artystyczna, trampolina), golf, jeździectwo, łucznictwo, podnoszenie ciężarów, szermierka, strzelectwo sportowe, taekwondo olimpijskie, tenis, tenis stołowy, triathlon, żeglarstwo

- zimowych: curling, łyżwiarstwo figurowe, sporty saneczkowe, bobsleje i skeleton

2 - gier zespołowych (olimpijskich): koszykówka, piłka wodna, hokej na trawie, rugby 7-osobowe,
0 - sportów nieolimpijskich;

oraz piłki nożnej (w zakresie profesjonalnych stadionów piłkarskich)

2.Zapotrzebowanie na obiekt dla rozwoju danego sportu0-88 - jeden z niewielu obiektów dla danego sportu w kraju; jedyny obiekt dla danego sportu w województwie
4 - jeden z niewielu obiektów w aglomeracji miejskiej
0 - pozostałe
3.Zgodność lokalizacji obiektu z potencjałem sportowym i tradycją uprawiania danego sportu w mieście/regionie0-8Wymagana część opisowa zawierająca dane dotyczące liczby klubów sportowych, sekcji i zawodników uprawiających dany sport (seniorów i juniorów), liczby trenerów i instruktorów, częstotliwości organizowanych zawodów i średniej liczby widowni obserwującej zawody sportowe oraz tradycji uprawiania danego sportu w mieście /regionie, w przypadku obiektu na potrzeby SMS - informacja o poziomie/zasięgu prowadzonego szkolenia sportowego:
8 - duża
4 - średnia
0 - mała
Opis wraz z uzasadnieniem:
...............................................................................
4.Lokalizacja obiektu0-66 - na terenie AWF lub uczelni wyższych (sport akademicki), dla SMS, na terenie miasta wojewódzkiego, aglomeracji miejskiej
3 - na terenie związanym tradycjami z danym sportem, posiadającym odpowiednie warunki terenowe dla danego sportu
0 - pozostałe
5.Planowane wykorzystywanie obiektu0-17*8 - systemowe szkolenie centralne (kadra narodowa seniorów i młodzieżowców)
5 - prowadzenie szkolenia w OSSM, ACSS, WCSS oraz grupach szkolenia młodzieżowego/kadry wojewódzkiej
3 - organizacja imprez rangi międzynarodowej i krajowej
2 - organizacja imprez tylko rangi krajowej
1 - wykorzystanie obiektu przez kluby sportowe, w tym również kluby uczestniczące w jednej z dwóch najwyższych klas rozgrywkowych
0 - pozostałe
* Punkty przydzielone w tym punkcie mogą być sumowane
6.Planowany efekt sportowy / zmiana w stosunku do stanu obecnego0-1010 - obiekt wielofunkcyjny pod względem sportowym; znacząca poprawa funkcji sportowej w stosunku do istniejącego obiektu
6 - dostosowanie do potrzeb sportu osób niepełnosprawnych
2 - poprawa funkcji okołosportowej (np. widowiskowej) w stosunku do istniejącego obiektu; poprawa ekonomiki obiektu (np. termomodernizacja)
0 - pozostałe (np. budowa obiektu o parametrach zbliżonych do istniejącego obiektu)
7.Ogólnodostępność obiektu0-66 - obiekt ogólnodostępny na potrzeby sportu dla wszystkich
2 - obiekt częściowo udostępniany na potrzeby sportu szkolnego/sportu dla wszystkich
0 - obiekt niedostępny na potrzeby sportu dla wszystkich
8.Potencjał sportu w zakresie promocji zdrowia i aktywności fizycznej0-44 - sport łatwy do powszechnego uprawiania; niewymagający specjalistycznego sprzętu; o dużym potencjale w zakresie upowszechniania aktywności fizycznej
2 - sport wymagający specjalistycznego sprzętu; niełatwy do powszechnego uprawiania
0 - brak pozytywnego wpływu na zdrowie
9.Wysokość kosztu inwestycji do zaplanowanego efektu sportowego0-44 - odpowiednie koszty inwestycji w stosunku do efektu sportowego
0 - zbyt wysokie koszty inwestycji w stosunku do efektu sportowego
10.Ocena utrzymania i zarządzania obiektem0-66 - analiza ekonomiczna wraz ze wskazaniem przyjętych założeń i źródeł utrzymania obiektu
0 - niewystarczająca analiza ekonomiczna, błędnie przyjęte założenia
11.Ocena planowanego montażu finansowego0-66 - środki zabezpieczone
2 - informacja o planowanym terminie zabezpieczenia środków
0 - brak lub niepotwierdzony / nierealny montaż finansowy
12.Stopień zaawansowania przygotowań formalno-prawnych0-66 - etap uzyskania pozwolenia na budowę
2 - etap realizacji projektu budowlanego
0 - etap koncepcji
13.Realizacja inwestycji związana jest bezpośrednio z organizacją zawodów najwyższej rangi0-44 - tak, jakich? ...........................................................
0 - nie
14.Dodatkowe punkty0-51-5 - inwestycja ujęta w kontrakcie terytorialnym, obiekt posiada dodatkowe walory (architektoniczne, symboliczne, promocyjne) / inne (jakie?)...........................
0 - brak
UWAGI:
Suma punktówmax. 100
Proponowane rozstrzygnięcie□ Plan Wieloletni

□ Plan Roczny

Proponowana kwota dofinansowania

Załącznik Nr  2

Ocena merytoryczna dla zadań inwestycyjnych zgłoszonych przez Centralny Ośrodek Sportu

NrKryteria ocenyPunktacjaWyszczególnienie
1.Umiejscowienie inwestycji w strategii rozwoju COS0-1010 - umożliwia realizację podstawowych kierunków rozwoju COS

6 - wspomaga realizację podstawowych założeń rozwoju COS

4 - umożliwia realizację dodatkowych kierunków rozwoju COS

2 - wspomaga realizację dodatkowych kierunków rozwoju COS

0 - pozostałe

2.Strategiczny charakter inwestycji dla podstawowej działalności COS0-12Obiekt/inwestycja będzie wykorzystywana na potrzeby:

6 - specjalistycznego szkolenia sportowego,

3 - ogólnego szkolenia sportowego,

1 - organizacji zawodów sportowych,

1 - komercyjnego udostępniania obiektów na potrzeby sportowe,

1 - realizacji dodatkowej działalności COS,

0 - żadne z wymienionych

Punkty przydzielone w tym punkcie i wg powyższego schematu sumuje się.

3.Zmiana w stosunku do stanu obecnego0-88 - rozszerzenie funkcji sportowej / znacząca poprawa funkcji sportowej w stosunku do istniejącego obiektu

4 - poprawa oferty usługowej w zakresie szkolenia sportowego

2 - poprawa funkcji okołosportowej (np. widowiskowej)

0 - pozostałe

4.Ocena utrzymania i zarządzania obiektem0-44 - analiza ekonomiczna wraz ze wskazaniem przyjętych założeń i źródeł utrzymania obiektu

0 - niewystarczająca analiza ekonomiczna, błędnie przyjęte założenia

5.Wpływ na zwiększanie potencjału sportowego COS0-66 - istotny (możliwość pełnego szkolenia w zakresie nowego sportu)

2 - średni (możliwość szkolenia większej ilości zawodników w dotychczasowym zakresie)

0 - pozostałe

6.Realizacja inwestycji związana jest bezpośrednio z organizacją zawodów najwyższej rangi0-44 - tak

0 - nie

7.Dodatkowe punkty0-66 - obiekt posiada dodatkowe walory (architektoniczne,

symboliczne, promocyjne, inne) / jakie?...............................

0 - brak

SUMA PUNKTÓWmax.

50

OPINIA: rekomenduję/ nie rekomenduję realizację przedmiotowej inwestycji

UZASADNIENIE:............................................................

Komórka organizacyjnaPodpis

Załącznik Nr  3

Ocena merytoryczna dla zadań inwestycyjnych zgłoszonych przez Instytut Sportu - PIB

NrKryteria ocenyPunktacjaUzasadnienie
1.Czy inwestycja jest związana z utrzymaniem akredytacji Światowej Agencji Antydopingowej (WADA)0-66 - tak

0 - nie

2.Czy inwestycja będzie wspófinansowana z budżetu państwa na podstawie art. 45 ustawy o sporcie0-44 - tak

0 - nie

3.Wpływ na poprawę jakości i rozszerzenie oferty IS-PIB kierowanej do polskich związków sportowych0-66 - istotny (bezpośredni wpływ na poprawę oferty badań diagnostycznych i analiz, możliwość rozszerzenia oferty o nowe związki sportowe)

2 - niewielki (pośredni wpływ na poprawę jakości lub rozszerzenie oferty badań)

0 - brak

4.Wpływ na zwiększanie potencjału badawczego IS-PIB0-88 - istotny (możliwość realizacji nowych procesów badawczych)

2 - średni (poprawa jakości realizacji istniejących procesów badawczych / poprawa funkcjonalności organizacyjnej)

0 - brak

5.Wpływ na zwiększenie konkurencyjności

IS-PIB

0-44 - występuje

0 - brak

6.Zmiana w stosunku do stanu obecnego0-66 - znacząca poprawa infrastruktury badawczej (np. wyposażenie w nowy sprzęt)

2 - poprawa funkcji okołobadawczej (np. modernizacja pracowni badawczej)

0 - pozostałe

7.Czy inwestycja służy realizacji zadań szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 października 2015 r. w sprawie nadania Instytutowi Sportu statusu państwowego instytutu badawczego0-66 - tak

0 - nie

8.Ogólna ocena zasadności realizacji inwestycji0-10
SUMA PUNKTÓWmax.

50 pkt

OPINIA: rekomenduję/ nie rekomenduję realizację przedmiotowej inwestycji.

UZASADNIENIE:

Komórka organizacyjnaPodpis

Załącznik Nr  4

PROTOKÓŁ ZBIORCZY NR....

z oceny zgłoszeń przez Komisję

z ..........................2017 r.

INFORMACJE OGÓLNE
Decyzja powołująca Komisję
Nazwa programuProgram inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu
I. Struktura zaopiniowanych zgłoszeń
Łączna liczba zaopiniowanych zgłoszeńLiczba zgłoszeń zakwalifikowanych do Planu WieloletniegoLiczba zgłoszeń zakwalifikowanych do Planu RocznegoLiczba zgłoszeń niezakwalifikowanych do Programu
Lista zadań inwestycyjnych zakwalifikowanych do Planu Wieloletniego
l.p.Numer zgłoszeniaNazwa wnioskodawcyNazwa zadania inwestycyjnego
1.
2.
3...
Uwagi:
Lista zadań inwestycyjnych zakwalifikowanych do Planu Rocznego
l.p.Numer zgłoszeniaNazwa wnioskodawcyNazwa zadania inwestycyjnegoProponowana wysokość dofinansowania
1.Ogółem:

w 2017 r.:

w 201.. r.:

w 201.. r.:

2.Ogółem:

w 201.. r.:

w 201.. r.:

w 201.. r.:

3...Ogółem:

w 201.. r.:

w 201.. r.:

w 201.. r.:

Uwagi:
Lista zadań inwestycyjnych niezakwalifikowanych do Programu
l.p.Numer zgłoszeniaNazwa wnioskodawcyNazwa zadania inwestycyjnego
1.
2.
3...
Uwagi:
II. Adnotacje dotyczące przebiegu głosowania, zdania odrębne
III. Pozostałe ustalenia Komisji
1.
2.
3...

Warszawa, dn. ............ 2017 r. ....................................................................

(Podpis przewodniczącego Komisji)

Członkowie Komisji:

Imię i nazwiskoPodpis
1.
2.
3.
4....
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej kultura fizyczna na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1911).