Powierzenie sądom apelacyjnym wykonywania czynności związanych z projektowaniem, wdrażaniem i utrzymywaniem systemów teleinformatycznych.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MS.2022.155
Akt obowiązujący Wersja od: 3 sierpnia 2022 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 29 lipca 2022 r.
w sprawie powierzenia sądom apelacyjnym wykonywania czynności związanych z projektowaniem, wdrażaniem i utrzymywaniem systemów teleinformatycznych
Na podstawie art. 34a ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:1)
administrowaniu systemami teleinformatycznymi - rozumie się przez to wykonywanie czynności takich jak nadzorowanie i utrzymanie ciągłości funkcjonowania pracy systemów, zarządzanie kontami i uprawnieniami użytkowników technicznych, konfiguracje systemów, instalowanie i aktualizacje oprogramowania, tworzenie dokumentacji zmian wprowadzanych w systemach mających bezpośredni wpływ na ich funkcjonalność, dbanie o bezpieczeństwo systemów i danych w systemach, wykrywanie i eliminowanie nieprawidłowości, asystowanie i współpracę z zewnętrznymi specjalistami przy pracach instalacyjnych, konfiguracyjnych i naprawczych;2)
grupie wsparcia - rozumie się przez to zespół osób zapewniający wsparcie techniczne wymagane przez procesy zarządzania usługami informatycznymi;3)
narzędziu ITSM - rozumie się przez to narzędzie informatyczne wspierające działania związane z zarządzaniem usługami informatycznymi;4)
I linii wsparcia - rozumie się przez to pierwszy poziom w hierarchii grup wsparcia zaangażowanych w procesie zarządzania incydentami w rozumieniu Information Technology Infrastructure Library, zwane dalej "ITIL", do zadań którego należy w szczególności przyjmowanie i rejestrowanie zgłoszeń, ich kategoryzacja i kolejkowanie oraz niezwłoczna obsługa w celu przywrócenia usługi informatycznej tak szybko, jak tylko to możliwe;5)
II linii wsparcia - rozumie się przez to drugi poziom w hierarchii grup wsparcia zaangażowanych w procesie zarządzania incydentami w rozumieniu ITIL, do zadań którego należy podejmowanie działań niezbędnych do obsługi incydentów, które nie mogły być rozwiązane przez I linię wsparcia, w celu przywrócenia usługi informatycznej tak szybko, jak tylko to możliwe;6)
projektowaniu - rozumie się przez to zmianę obecnie istniejących funkcjonalności lub dodanie nowych funkcjonalności do istniejącego systemu teleinformatycznego;7)
testowaniu systemów teleinformatycznych - rozumie się przez to proces związany z zapewnieniem jakości oprogramowania mający na celu weryfikację oraz walidację systemu, który umożliwia sprawdzenie, czy wytwarzane oprogramowanie jest zgodne ze specyfikacją;8)
wdrażaniu i modyfikacji systemów teleinformatycznych - rozumie się przez to implementację nowych rozwiązań systemowych oraz ich rozbudowę; do czynności w tym zakresie należy m.in. weryfikacja wykonalności projektu, konfiguracja sprzętu, instalacja oprogramowania na serwerach i stacjach roboczych, konfiguracja oprogramowania, weryfikacja poprawności instalacji oraz dodanie nowych funkcjonalności lub zmiana istniejących w celu dostosowania do obowiązujących przepisów prawa lub poprawy efektywności działania systemu.§ 2.
Sądowi Apelacyjnemu w Białymstoku powierza się wykonywanie czynności w zakresie:1)
I linii wsparcia użytkowników systemów teleinformatycznych:a)
Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru,b)
MS-WF Workflow,c)
System Losowego Przydziału Spraw,d)
Elektroniczna Wymiana Informacji w ramach Electronic Exchange of Social Security Information (EESSI-RINA),e)
System Centralnego Wydruku,f)
Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją (EZD Podlaski Urząd Wojewódzki);2)
II linii wsparcia użytkowników systemów teleinformatycznych:a)
Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru,b)
MS-WF Workflow,c)
System Losowego Przydziału Spraw,d)
Elektroniczna Wymiana Informacji w ramach Electronic Exchange of Social Security Information (EESSI-RINA),e)
System Centralnego Wydruku,f)
Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją (EZD Podlaski Urząd Wojewódzki);3)
wdrażania i modyfikacji systemów teleinformatycznych:a)
Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru,b)
MS-WF Workflow,c)
System Losowego Przydziału Spraw,d)
Elektroniczna Wymiana Informacji w ramach Electronic Exchange of Social Security Information (EESSI-RINA),e)
System Centralnego Wydruku,f)
Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją (EZD Podlaski Urząd Wojewódzki),g)
e-Płatności;4)
administrowania systemami teleinformatycznymi:a)
Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru,b)
MS-WF Workflow,c)
System Losowego Przydziału Spraw,d)
Elektroniczna Wymiana Informacji w ramach Electronic Exchange of Social Security Information (EESSI-RINA),e)
Platforma Dostępu do Danych,f)
NOE-SAD,g)
e-Płatności;5)
wsparcia administrowania systemami teleinformatycznymi:a)
System Centralnego Wydruku,b)
Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją (EZD Podlaski Urząd Wojewódzki);6)
testowania systemów teleinformatycznych:a)
e-Płatności,b)
Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru,c)
MS-WF Workflow,d)
System Losowego Przydziału Spraw,e)
System Centralnego Wydruku,f)
Platforma Dostępu do Danych,g)
NOE-SAD.§ 3.
Sądowi Apelacyjnemu w Gdańsku powierza się wykonywanie czynności w zakresie:1)
I linii wsparcia użytkowników systemów teleinformatycznych:a)
Krajowy Rejestr Sądowy,b)
Krajowy Rejestr Karny,c)
Krajowy Rejestr Zadłużonych,d)
Rejestr Zastawów,e)
Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym,f)
Księga Wieczysta,g)
Moduł Tożsamość,h)
Podsystem Dostępowo-Informacyjny,i)
Portal Informacyjny,j)
Portal Orzeczeń,k)
Portal Rejestrów Sądowych,l)
Usługa Centralnego Podpisu Elektronicznego;2)
II linii wsparcia użytkowników systemów teleinformatycznych:a)
Krajowy Rejestr Sądowy,b)
Krajowy Rejestr Karny,c)
Krajowy Rejestr Zadłużonych,d)
Rejestr Zastawów,e)
Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym,f)
Księga Wieczysta,g)
Moduł Tożsamość,h)
Podsystem Dostępowo-Informacyjny,i)
Portal Rejestrów Sądowych,j)
Usługa Centralnego Podpisu Elektronicznego;3)
wsparcia we wdrożeniach i modyfikacjach systemów teleinformatycznych:a)
Krajowy Rejestr Sądowy,b)
Krajowy Rejestr Karny,c)
Krajowy Rejestr Zadłużonych,d)
Rejestr Zastawów,e)
Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym,f)
Księga Wieczysta,g)
Moduł Tożsamość,h)
Portal Rejestrów Sądowych,i)
Usługa Centralnego Podpisu Elektronicznego;4)
testowania systemów teleinformatycznych:a)
Krajowy Rejestr Sądowy,b)
Krajowy Rejestr Karny,c)
Krajowy Rejestr Zadłużonych,d)
Rejestr Zastawów,e)
Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym,f)
Księga Wieczysta,g)
Moduł Tożsamość,h)
Podsystem Dostępowo-Informacyjny,i)
Portal Informacyjny,j)
Portal Orzeczeń,k)
Portal Rejestrów Sądowych,l)
Usługa Centralnego Podpisu Elektronicznego;5)
wparcia dotyczącego zarządzania procesami oraz oprogramowaniem do testowania;6)
wsparcia dotyczącego zarządzania procesami utrzymaniowymi oraz narzędziem ITSM;7)
realizacji zadań polegających na weryfikacji zgłoszeń i zakładaniu kont podmiotom niebędącym osobami fizycznymi w systemie teleinformatycznym obsługującym postępowanie sądowe.§ 4.
Sądowi Apelacyjnemu w Krakowie powierza się wykonywanie czynności w zakresie:1)
I linii wsparcia użytkowników systemów teleinformatycznych:a)
Zintegrowany System Rachunkowości i Kadr, z wyłączeniem Portalu Samoobsługi Pracowniczej i Menedżerskiej,b)
Centralny System Zakupów,c)
System Obsługi Przesyłek,d)
e-Zamówienia,e)
System Zarządzania Majątkiem;2)
II linii wsparcia użytkowników systemów teleinformatycznych:a)
e-Płatności,b)
Centralny System Zakupów,c)
System Obsługi Przesyłek,d)
e-Zamówienia,e)
System Zarządzania Majątkiem;3)
wdrażania i modyfikacji systemów teleinformatycznych:a)
Centralny System Zakupów,b)
System Obsługi Przesyłek,c)
e-Zamówienia,d)
System Zarządzania Majątkiem;4)
testowania systemów teleinformatycznych:a)
Centralny System Zakupów,b)
System Obsługi Przesyłek,c)
e-Zamówienia,d)
System Zarządzania Majątkiem;5)
administrowania systemami teleinformatycznymi:a)
Centralny System Zakupów,b)
System Obsługi Przesyłek,c)
e-Zamówienia,d)
System Zarządzania Majątkiem;6)
wsparcia administrowania Zintegrowanym Systemem Rachunkowości i Kadr w zakresie technologii SAP Enable Now i SAP Analytics Cloud.§ 5.
Sądowi Apelacyjnemu w Lublinie powierza się wykonywanie czynności w zakresie:1)
I linii wsparcia użytkowników systemów teleinformatycznych:a)
system obsługi rozliczeń bankowych sądów z Narodowym Bankiem Polskim,b)
Elektroniczne Postępowanie Upominawcze,c)
system bezpieczeństwa klasy "Endpoint Detection and Response" (EDR);2)
II linii wsparcia użytkowników systemów teleinformatycznych:a)
system obsługi rozliczeń bankowych sądów z Narodowym Bankiem Polskim,b)
Elektroniczne Postępowanie Upominawcze,c)
Moduł Dochody Budżetowe (ZDOB) w Zintegrowanym Systemie Rachunkowo-Kadrowym,d)
system bezpieczeństwa klasy "Endpoint Detection and Response" (EDR);3)
wdrażania i modyfikacji systemów teleinformatycznych:a)
system obsługi rozliczeń bankowych sądów z Narodowym Bankiem Polskim,b)
Elektroniczne Postępowanie Upominawcze,c)
system bezpieczeństwa klasy "Endpoint Detection and Response" (EDR);4)
testowania systemów teleinformatycznych:a)
system obsługi rozliczeń bankowych sądów z Narodowym Bankiem Polskim,b)
Elektroniczne Postępowanie Upominawcze,c)
Moduł Dochody Budżetowe (ZDOB) w Zintegrowanym Systemie Rachunkowo-Kadrowym,d)
system bezpieczeństwa klasy "Endpoint Detection and Response" (EDR);5)
administrowania systemami teleinformatycznymi:a)
Elektroniczne Postępowanie Upominawcze,b)
system bezpieczeństwa klasy "Endpoint Detection and Response" (EDR);6)
kontroli i nadzoru nad wdrażaniem przez sądy systemu teleinformatycznego bezpieczeństwa klasy "Endpoint Detection and Response" (EDR).§ 6.
Sądowi Apelacyjnemu w Poznaniu powierza się wykonywanie czynności w zakresie wsparcia procesów monitorowania usług IT realizowanych za pomocą narzędzi informatycznych utrzymywanych w Ministerstwie Sprawiedliwości.§ 7.
Sądowi Apelacyjnemu w Rzeszowie powierza się wykonywanie czynności w zakresie:1)
I linii wsparcia dla systemów teleinformatycznych:a)
Centralna Usługa Katalogowa,b)
e-Płatności,c)
System Zarządzania Tożsamością,d)
Portal Samoobsługi Pracowniczej i Menedżerskiej w ramach Zintegrowanego Systemu Rachunkowości i Kadr,e)
Platforma Dostępu do Danych,f)
NOE-SAD,g)
Centralna Poczta Elektroniczna,h)
Centralny Portal Transkrypcyjny,i)
Zintegrowany Edytor Uzasadnień Sądowych,j)
Centralny Portal Wideokonferencyjny;2)
II linii wsparcia dla systemów teleinformatycznych:a)
Centralna Usługa Katalogowa,b)
Platforma Dostępu do Danych,c)
NOE-SAD;3)
testowania Systemu Zarządzania Tożsamością;4)
procesów nadawania / modyfikowania / odbierania uprawnień dla wybranych systemów teleinformatycznych sądownictwa powszechnego;5)
wsparcia administrowania systemami teleinformatycznymi:a)
Platforma Dostępu do Danych,b)
NOE-SAD.§ 8.
Sądowi Apelacyjnemu w Szczecinie powierza się wykonywanie czynności w zakresie wsparcia procesów pomiaru efektywności realizowanych za pomocą narzędzi informatycznych zapewnianych przez Ministerstwo Sprawiedliwości.§ 9.
Sądowi Apelacyjnemu we Wrocławiu powierza się wykonywanie czynności w zakresie:1)
I linii wsparcia użytkowników systemu teleinformatycznego:a)
Centrum Certyfikacji,b)
System RFID w Krajowym Rejestrze Sądowym i Rejestrze Zastawów,c)
Rejestr Osób Biorących Udział w Postępowaniu Sądowym (ROBUS),d)
Telefonia stacjonarna (VOIP);2)
II linii wsparcia użytkowników systemów teleinformatycznych:a)
Portal Informacyjny,b)
Portal Orzeczeń,c)
Centralny Portal Transkrypcyjny,d)
e-Protokół,e)
Zintegrowany System Rachunkowości i Kadr,f)
Centrum Certyfikacji,g)
System Zarządzania Tożsamością,h)
System RFID w Krajowym Rejestrze Sądowym i Rejestrze Zastawów,i)
Rejestr Osób Biorących Udział w Postępowaniu Sądowym (ROBUS),j)
Sądowa Poczta Elektroniczna,k)
Telefonia stacjonarna (VOIP),l)
Centralny Portal Wideokonferencyjny;3)
wdrażania i modyfikacji systemów teleinformatycznych:\a)
Portal Informacyjny,b)
Portal Orzeczeń,c)
Centralny Portal Transkrypcyjny,d)
e-Protokół,e)
Zintegrowany System Rachunkowości i Kadr,f)
Centrum Certyfikacji,g)
System Zarządzania Tożsamością,h)
System RFID w Krajowym Rejestrze Sądowym i Rejestrze Zastawów,i)
Rejestr Osób Biorących Udział w Postępowaniu Sądowym (ROBUS),j)
Sądowa Poczta Elektroniczna,k)
Telefonia stacjonarna (VOIP),l)
Centralny Portal Wideokonferencyjny;4)
testowania systemów teleinformatycznych:a)
Portal Informacyjny,b)
Portal Orzeczeń,c)
Centralny Portal Transkrypcyjny,d)
e-Protokół,e)
Zintegrowany System Rachunkowości i Kadr,f)
Centrum Certyfikacji,g)
System Zarządzania Tożsamością,h)
Telefonia stacjonarna (VOIP),i)
System RFID w Krajowym Rejestrze Sądowym i Rejestrze Zastawów,j)
Centralny Portal Wideokonferencyjny;5)
administrowania systemami teleinformatycznymi:a)
Portal Informacyjny,b)
Portal Orzeczeń,c)
Centralny Portal Transkrypcyjny,d)
Centrum Certyfikacji,e)
System Zarządzania Tożsamością,f)
System RFID w Krajowym Rejestrze Sądowym i Rejestrze Zastawów,g)
Rejestr Osób Biorących Udział w Postępowaniu Sądowym (ROBUS),h)
Sądowa Poczta Elektroniczna,i)
Telefonia stacjonarna (VOIP),j)
e-Protokół (usługi centralne),k)
Centralny Portal Wideokonferencyjny;6)
wsparcia administrowania systemami teleinformatycznymi:a)
Centralna Usługa Katalogowa,b)
Zintegrowany System Rachunkowości i Kadr,c)
Centralny Portal Wideokonferencyjny,d)
e-Protokół (usługi lokalne).§ 10.
1.
Działania dotyczące systemów, o których mowa w § 2-9 i w § 15, w zakresie:1)
wsparcia utrzymania usług IT;2)
przekazywania do eksploatacji;3)
zarządzania licencjami;4)
zarządzania architekturą;5)
automatyzacji pomiaru efektywności;6)
monitorowania usług IT- realizowane są za pomocą centralnych procesów zarządzania usługami IT i wspierających je narzędzi, zapewnianych przez Ministerstwo Sprawiedliwości.
2.
Czynności związane ze świadczeniem I i II linii wsparcia realizowane są za pomocą narzędzia ITSM oraz centralnych procesów zarządzania usługami IT, o których mowa w ust. 1 pkt 1.3.
Testowanie systemów teleinformatycznych odbywa się poprzez zastosowanie oprogramowania do testowania oraz centralnych procesów zarządzania usługami IT, o których mowa w ust. 1 pkt 1.§ 11.
Nadzór nad wykonywaniem przez sądy apelacyjne powierzonych czynności, w imieniu Ministra Sprawiedliwości pełni dyrektor Departamentu Informatyzacji i Rejestrów Sądowych Ministerstwa Sprawiedliwości, a w przypadku czynności, o których mowa w § 5 pkt 1 lit. c, pkt 2 lit. d, pkt 3 lit. c, pkt 4 lit. d, pkt 5 lit. b oraz pkt 6, dyrektor Biura Cyberbezpieczeństwa Ministerstwa Sprawiedliwości.§ 12.
1.
Minister Sprawiedliwości, powierzając sądom apelacyjnym wykonywanie czynności, o których mowa w § 2-9, określi ich zakres, środki finansowe przeznaczone na ich realizację oraz harmonogram ich wykonywania.2.
Środki finansowe niezbędne do wykonywania czynności, o których mowa w § 2-9, są planowane w części budżetowej 15/01 "Ministerstwo Sprawiedliwości", której dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.3.
Minister Sprawiedliwości przekazuje sądom apelacyjnym środki finansowe na wykonywanie czynności, o których mowa w § 2-9.4.
Określenia szczegółowych czynności do realizacji, o których mowa w ust. 1, w zakresie powierzonych zadań oraz harmonogramu ich wykonywania dokonuje w imieniu Ministra Sprawiedliwości dyrektor Departamentu Informatyzacji i Rejestrów Sądowych a w zakresie § 5 pkt 1 lit. c, pkt 2 lit. d, pkt 3 lit. c, pkt 4 lit. d, pkt 5 lit. b oraz pkt 6 dyrektor Biura Cyberbezpieczeństwa w formie protokołu podpisywanego przez dyrektora właściwego sądu apelacyjnego.§ 13.
1.
Sąd apelacyjny może przeprowadzać w powierzonym zakresie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz udzielać zamówień na rzecz sądów, z uwzględnieniem szczegółów dotyczących dostaw i usług niezbędnych dla wykonania powierzonych czynności oraz harmonogramu ich wykonywania określanych w protokole, o którym mowa w § 12 ust. 4.2.
Przed rozpoczęciem działań zmierzających do udzielenia zamówienia publicznego obejmującego dostawy i usługi niezbędne do realizacji czynności określonych w protokole, o którym mowa w § 12 ust. 4, dyrektor sądu apelacyjnego występuje za pośrednictwem dyrektora Departamentu Informatyzacji i Rejestrów Sądowych, a w przypadku czynności, o których mowa w § 5 pkt 1 lit. c, pkt 2 lit. d, pkt 3 lit. c, pkt 4 lit. d, pkt 5 lit. b oraz pkt 6, dyrektor Sądu Apelacyjnego w Lublinie występuje za pośrednictwem dyrektora Biura Cyberbezpieczeństwa, do Głównego Księgowego Ministerstwa Sprawiedliwości z wnioskiem o potwierdzenie dostępności środków finansowych niezbędnych do realizacji tych czynności. Główny Księgowy Ministerstwa Sprawiedliwości potwierdza dostępność tych środków w ciągu 3 dni roboczych.3.
Rozpoczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest możliwe wyłącznie po uzyskaniu potwierdzenia dostępności środków, o których mowa w ust. 2.4.
Upoważnia się dyrektora sądu apelacyjnego do zawierania w imieniu Ministra Sprawiedliwości umów związanych z realizacją czynności, o których mowa w § 2-9.5.
Płatnikami umów, o których mowa w ust. 4, są sądy powszechne wskazane w umowie jako płatnicy.6.
Dyrektor sądu apelacyjnego przekazuje Ministrowi Sprawiedliwości wraz z jednym egzemplarzem każdej z umów, o których mowa w ust. 4, wnioski o dokonanie zmian w planach finansowych odpowiednich sądów apelacyjnych.§ 14.
1.
Dyrektor sądu apelacyjnego przedstawia dyrektorowi Departamentu Informatyzacji i Rejestrów Sądowych Ministerstwa Sprawiedliwości, a w przypadku czynności, o których mowa w § 5 pkt 1 lit. c, pkt 2 lit. d, pkt 3 lit. c, pkt 4 lit. d, pkt 5 lit. b oraz pkt 6, dyrektor Sądu Apelacyjnego w Lublinie dyrektorowi Biura Cyberbezpieczeństwa Ministerstwa Sprawiedliwości, miesięczne sprawozdanie z wykonywania powierzonych czynności.2.
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:1)
oznaczenie powierzonych czynności oraz stopień ich realizacji;2)
harmonogram wykonywania powierzonych czynności;3)
oznaczenie ryzyk związanych z realizacją czynności przekazanych protokołem;4)
wskazanie środków finansowych przeznaczonych na realizację powierzonych czynności;5)
określenie stopnia wykorzystania środków finansowych, o których mowa w § 12 ust. 3.3.
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, przekazywane jest do 10 dnia miesiąca następującego po zakończeniu miesiąca, którego sprawozdanie dotyczy.§ 15.
1.
Wykonywanie czynności związanych z projektowaniem, wdrażaniem i utrzymywaniem centralizowanych w obszarze danej apelacji systemów teleinformatycznych obsługujących sądy powszechne lub postępowania sądowe, innych niż systemy wymienione w § 2-9, powierza się sądom apelacyjnym, każdemu w obszarze własnej apelacji.2.
Środki finansowe niezbędne do wykonywania zadań wymienionych w ust. 1 są planowane w ramach budżetu danej apelacji.3.
Do wykonywania zadań wymienionych w ust. 1 przepis § 11 stosuje się odpowiednio.§ 16.
Zachowują moc protokoły podpisane na podstawie § 12 ust. 4 zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie powierzenia sądom apelacyjnym wykonywania czynności związanych z projektowaniem, wdrażaniem i utrzymywaniem systemów informatycznych (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 352 oraz z 2021 r. poz. 144).§ 17.
Traci moc zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie powierzenia sądom apelacyjnym wykonywania czynności związanych z projektowaniem, wdrażaniem i utrzymywaniem systemów informatycznych.§ 18.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.