Postępowanie ze skargami i wnioskami w Ministerstwie Finansów.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.2015.18

Akt utracił moc
Wersja od: 12 marca 2015 r.

ZARZĄDZENIE Nr 16
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 12 marca 2015 r.
w sprawie postępowania ze skargami i wnioskami w Ministerstwie Finansów

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392) i art. 253 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z 2014 r. poz. 183 i 1195 oraz z 2015 r. poz. 211) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa:
1)
tryb rozpatrywania skarg i wniosków;
2)
sposób, dni i godziny przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków w Ministerstwie Finansów, zwanym dalej "Ministerstwem";
3)
sposób i tryb opracowywania sprawozdań w zakresie skarg i wniosków.
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Finansów;
2)
komórkach organizacyjnych - należy przez to rozumieć komórki organizacyjne, o których mowa w § 2 załącznika do zarządzenia Nr 41 Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 2014 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Finansów (M. P. poz. 504);
3)
jednostkach organizacyjnych - należy przez to rozumieć izby skarbowe i urzędy skarbowe, izby celne wraz z podległymi urzędami celnymi, urzędy kontroli skarbowej, Centrum Przetwarzania Danych Ministerstwa Finansów i Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów.
§  3.
Za koordynowanie przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków wpływających do Ministerstwa odpowiada Biuro Audytu i Kontroli Wewnętrznej, które w szczególności:
1)
kieruje skargi i wnioski do rozpatrzenia lub załatwienia, do właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych albo innych organów;
2)
monitoruje terminowość załatwiania skarg i wniosków przy wykorzystaniu zapisów elektronicznego centralnego rejestru skarg i wniosków.
§  4.
Komórki organizacyjne rejestrują skargi i wnioski w centralnym rejestrze skarg i wniosków będącym integralną częścią funkcjonującego w Ministerstwie elektronicznego systemu rejestracji dokumentów.
§  5.
Skargi i wnioski wpływające bezpośrednio do komórek organizacyjnych nienależące do właściwości:
1)
tych komórek,
2)
Ministerstwa

- są przekazywane odpowiednio właściwym komórkom organizacyjnym albo w trybie art. 231 Kodeksu postępowania administracyjnego właściwym organom.

§  6.
Pracownik przyjmujący skargę lub wniosek ustnie, sporządza protokół w trybie § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46).
§  7.
1.
Kierujący komórką organizacyjną, z upoważnienia Ministra, rozpatruje oraz załatwia skargi i wnioski, w tym podpisuje zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi albo wniosku, z zastrzeżeniem ust. 3, dotyczące:
1)
zagadnień należących do właściwości kierowanej komórki;
2)
organów, w stosunku do których Minister jest organem wyższego stopnia oraz jednostek organizacyjnych, w zakresie w jakim komórka organizacyjna prowadzi sprawy z zakresu tych organów lub bezpośredniego nadzoru Ministra nad tymi jednostkami.
2.
W przypadku gdy skarga lub wniosek obejmuje zagadnienia, które należą do zakresu właściwości kilku komórek organizacyjnych, skargę lub wniosek rozpatruje i załatwia kierujący komórką organizacyjną, do której właściwości należy większość problemów lub istota zagadnienia będącą przedmiotem skargi lub wniosku.
3.
Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi w sprawie dotyczącej:
1)
Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, Szefa Służby Celnej - podpisuje Minister;
2)
kierujących komórkami organizacyjnymi - podpisuje, z upoważnienia Ministra, Dyrektor Generalny Ministerstwa Finansów.
4.
Minister może upoważnić również innych pracowników komórek organizacyjnych do wykonywania określonych czynności w sprawach skarg i wniosków.
§  8.
1.
Interesantów w sprawach skarg i wniosków przyjmują:
1)
wyznaczeni pracownicy Biura Audytu i Kontroli Wewnętrznej - w zakresie działalności Ministerstwa - w poniedziałki, wtorki, czwartki i piątki w godz. 8.15-16.15 oraz w środy w godz. 8.15-18.00;
2)
członkowie Kierownictwa Ministerstwa, w zakresie powierzonych im obowiązków, określonych zarządzeniem Ministra w sprawie podziału kompetencji w Kierownictwie Ministerstwa - po uprzednim ustaleniu terminu spotkania przez właściwy sekretariat;
3)
wyznaczeni pracownicy komórek organizacyjnych, w zakresie działalności swoich komórek - w czasie urzędowania Ministerstwa, w godz. 8.15-16.15.
2.
Informację o dniach i godzinach przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków przez wyznaczonego pracownika Biura Audytu i Kontroli Wewnętrznej są podawane do wiadomości poprzez umieszczenie:
1)
w gablocie informacyjnej przy wyjściu z gmachu Ministerstwa;
2)
na stronie internetowej Ministerstwa.
§  9.
1.
Do dnia:
1)
31 stycznia każdego roku - jednostki organizacyjne sporządzają i przekazują do właściwych komórek organizacyjnych, prowadzących sprawy z zakresu nadzoru Ministra nad tymi jednostkami, roczne sprawozdania z przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków w roku poprzedzającym sporządzenie sprawozdania;
2)
28 lutego każdego roku - komórki organizacyjne sporządzają i przekazują do Biura Audytu i Kontroli Wewnętrznej roczne sprawozdania z przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych.
2.
Biuro Audytu i Kontroli Wewnętrznej, na podstawie sprawozdań, o których mowa w ust. 1, sporządza roczne sprawozdanie z przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków, które przedkłada Ministrowi, za pośrednictwem członka kierownictwa nadzorującego Biuro.
3.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 2 i 3, sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§  10.
W terminie 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszego przepisu komórki organizacyjne uzupełnią elektroniczny centralny rejestr skarg i wniosków nadesłanych w terminie od dnia 1 stycznia 2015 r.
§  11.
Do spraw wszczętych a niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  12.
Traci moc zarządzenie Nr 21 Ministra Finansów z dnia 6 sierpnia 2009 r. w sprawie trybu postępowania ze skargami i wnioskami w Ministerstwie Finansów (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 10, poz. 53).
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z wyjątkiem przepisów § 3 pkt 2 w części dotyczącej wykorzystywania zapisów elektronicznego centralnego rejestru skarg i wniosków do monitorowania terminowości załatwiania skarg i wniosków, § 4 i § 10, które wchodzą w życie po upływie miesiąca od dnia podpisania.

ZAŁĄCZNIKI 1

SPRAWOZDANIE Z PRZYJMOWANIA I ROZPATRYWANIA SKARG I WNIOSKÓW ZA ROK

...........................................................

(nazwa komórki organizacyjnej)

I.

 Zestawienie przyjęć interesantów w ramach skarg i wniosków

WyszczególnienieIlość przyjętych interesantów
Ogółemw tym przez Kierownictwo
-1--2--3-
Ministerstwo Finansów
Jednostki organizacyjne
Razem:

II.

 Zestawienie dotyczące sposobu załatwienia skarg i wniosków

WyszczególnienieZałatwiono w okresie sprawozdawczymSposób załatwienia (z rubr. 4)Załatwiono po terminie

(rubr. 3+4)

Ogółem

(3+4)

w tym:
przekazano według właściwościzałatwiono we własnym zakresiepozytywnynegatywnyinny
-1--2--3--4--5--6--7--8-
Ministerstwo Finansów
Jednostki organizacyjne
Razem:

III.

 Zestawienie załatwionych skarg i wniosków według problematyki

Lp.ProblematykaMinisterstwo FinansówJednostki organizacyjneRazem
-1--2--3--4--5-
1.Nieprawidłowości w prowadzonych postępowaniach orzeczniczych (podatkowe, celne, karnoskarbowe, administracyjne, egzekucyjne)
2.Nieterminowe załatwianie spraw
3.Skargi na pracowników
4.Niewłaściwe działanie organów skarbowych, podatkowych i celnych
5.Niewłaściwa organizacja pracy
6.Korupcja pracowników
7.Sprawy pracownicze
8.Nieprawidłowości w załatwianiu skarg
9.Inne (sprawy, które nie mieszczą się w problematyce wymienionej w lp. 1-8)
Razem:

IV.

 Część opisowa

Część opisowa służy przedstawieniu szczegółowych informacji o skargach i wnioskach, składanych do Ministerstwa Finansów i jednostek organizacyjnych. Ze względu na to, że skargi i wnioski są ważnym źródłem informacji o działaniu administracji i ocenie świadczonych usług, ich pogłębiona analiza o charakterze systemowym (wykraczającym poza jednostkowe przypadki) oraz podejmowanie działań naprawczych i usprawniających jest niezbędnym elementem towarzyszącym ich załatwianiu.

1. Przyczyny wniesionych skarg i wniosków

(proszę o wskazanie najczęstszych powodów wnoszonych skarg i wniosków)

2. Podjęte działania zmierzające do usunięcia przyczyn skarg

(proszę o wskazanie, jakie działania zostały podjęte w celu zminimalizowania możliwości zaistnienia przesłanek do złożenia skarg)

3. Wykorzystanie wniosków w celu polepszenia działalności Ministerstwa Finansów oraz jednostek organizacyjnych

(proszę opisać sposób wdrożenia wniosków uznanych za zasadne)

4. Tematyka przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków

(proszę przedstawić wykaz zagadnień poruszanych przez interesantów oraz sposób załatwienia sprawy)

5. Przyczyny niedotrzymania terminów załatwienia skarg i wniosków

(proszę podać przyczyny niedotrzymania terminów oraz konkretne działania zmierzające do usunięcia nieprawidłowości, a także ewentualne uwagi dotyczące trudności w realizacji podjętych działań)

........................................................................................

(data, podpis i pieczątka imienna kierownika komórki organizacyjnej)

1 W przypadku jednostki organizacyjnej wpisać nazwę tę jednostki