Porozumienie Ministra Edukacji Narodowej z Krajową Sekcją Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" w sprawie zasad współdziałania w dziedzinie oświaty i wychowania organów administracji państwowej z instancjami Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1990.7.47

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 lipca 1990 r.

POROZUMIENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z KRAJOWĄ SEKCJĄ OŚWIATY I WYCHOWANIA NSZZ "SOLIDARNOŚĆ"
z dnia 10 lipca 1990 r.
w sprawie zasad współdziałania w dziedzinie oświaty i wychowania organów administracji państwowej z instancjami Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność".

Minister Edukacji Narodowej oraz Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność", chcąc współdziałać dla dobra oświaty i widząc potrzebę gruntownej jej reformy, realizując jednocześnie postanowienia art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19 z późniejszymi zmianami) oraz art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 8 października 1982 r. o związkach zawodowych (Dz. U. Nr 54, poz. 277 z 1985 r. oraz z 1988 r. Nr 11, poz. 84 i z 1989 r. Nr 20, poz. 105) zgodnie ustalają, co następuje:

CZĘŚĆ  I

§  1.
W realizacji postanowień Porozumienia strony postanawiają kierować się następującymi zasadami:

– przestrzegania praworządności, ustawodawstwa pracy, sprawiedliwości społecznej oraz zasadami wynikającymi z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,

– harmonizowania działań szkoły na rzecz rozwoju oświaty i wychowania z interesami pracowników,

– informowania wzajemnego i wymiany dokumentów dotyczących spraw objętych Porozumieniem.

CZĘŚĆ  II

§  2.
Porozumienie obejmuje współdziałanie organów administracji państwowej (dyrektorów szkół) z instancjami Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność", zwanych dalej "Związkiem" – na rzecz szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych, zwanych dalej "szkołami" oraz pracowników w tych szkołach zatrudnionych i odbywa się:
1)
na szczeblu centralnym – między Ministrem Edukacji Narodowej a Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania,
2)
na szczeblu terenowym:
a)
między kuratorami oświaty i wychowania a Prezydium Regionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania lub w zależności od problematyki – z upoważnioną przez Prezydium Regionalnej Sekcji Oświaty i Wychowania, Komisją Zakładową lub Wojewódzką Komisją Koordynacyjną,
b)
między dyrektorami szkół a Komisjami Kół (Komisjami Zakładowymi).

CZĘŚĆ  III

§  3.
Współdziałanie stron obejmować będzie w szczególności:

– określanie kierunków reformy systemu oświaty i wychowania,

– działania w celu poprawy ekonomicznych i bytowych warunków życia i pracy nauczycieli, także emerytów i rencistów, w tym szczególnie warunków mieszkaniowych,

– doskonalenie pracy szkoły i nauczyciela, między innymi przez uspołecznienie szkoły,

– wychowywanie dzieci i młodzieży w duchu patriotycznym i obywatelskim,

– działanie na rzecz poprawy sytuacji materialnej pracowników nie będących nauczycielami,

– działanie na rzecz zapewnienia szkołom, nauczycielom i innym pracownikom szkół odpowiednich warunków i wyposażenia stanowisk pracy, umożliwiających realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

– inicjowanie wymiany myśli, doświadczeń i rozpowszechnianie osiągnięć dydaktycznych, wychowawczych i organizacyjnych,

– działanie mające na celu podnoszenie poziomu kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli, udzielanie pomocy nauczycielom podnoszącym swoje kwalifikacje, w szczególności nauczycielom młodym,

– kształtowanie etyki zawodowej nauczycieli, właściwej atmosfery pracy oraz umacnianie koleżeńskiej solidarności w stosunkach wzajemnych,

– wspieranie inicjatyw w zakresie rozwijania działalności gospodarczej na rzecz oświaty i wychowania.

CZĘŚĆ  IV

§  4.
Formy współdziałania stron uzależnione są od konkretnych potrzeb i obejmują m.in.:

– konsultacje i udział we wspólnych posiedzeniach i spotkaniach roboczych,

– wymianę opinii, stanowisk, wniosków i postulatów,

– powoływanie wspólnych komisji, zespołów opracowujących projekty rozwiązań problemów objętych Porozumieniem,

– wymianę i udostępnianie dokumentów i innych materiałów dotyczących spraw objętych Porozumieniem,

– kontakty bieżące przez wyznaczonych przez strony ich pełnomocników,

– podejmowanie innych działań mających na celu realizację przyjętych ustaleń Porozumienia.

CZĘŚĆ  V

§  5.
Organy administracji państwowej przedkładają Związkowi do zaopiniowania założenia lub projekty aktów prawnych oraz ich wykładnię, dotyczące praw i interesów nauczycieli w zakresie warunków pracy, płac oraz warunków socjalno-bytowych i kulturalnych.
§  6.
1.
W porozumieniu ze Związkiem ustala się:

– regulaminy premiowania,

– regulaminy nagród.

2.
Związek ma prawo zgłaszania propozycji w przedmiocie nagradzania i premiowania pracowników szkół.
3.
Właściwe instancje Związku opiniują wnioski o odznaczenia, wyróżnienia i nagrody dla pracowników szkół, a także propozycje kandydatów na członków komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli.

CZĘŚĆ  VI

§  7.
1.
Organ administracji państwowej (dyrektor szkoły) zobowiązany jest zapoznać się z opinią właściwej instancji Związku przed podjęciem decyzji w indywidualnych prawach pracowniczych członków Związku – w zakresie unormowanym przepisami prawa pracy, w szczególności w sprawach:

– zmiany lub rozwiązania stosunku pracy,

– awansowania, premiowania, nagradzania i wyróżniania,

– nakładania kar i udzielania upomnień,

– organizacji i warunków pracy,

– rozdziału świadczeń socjalnych.

2.
W odniesieniu do pracowników nie zrzeszonych w Związku, obowiązki określone w ust. 1 ciążą na organie administracji państwowej (dyrektorze szkoły), jeżeli Związek wyrazi zgodę na obronę prawną tych pracowników, a pracownik zwróci się o taką obronę.
§  8.
1.
Powoływanie i odwoływanie członków komisji dyscyplinarnych oraz wyznaczanie zespołu obrońców z urzędu w sprawach dyscyplinarnych nauczycieli, następuje po zasięgnięciu opinii właściwych instancji Związku.
2.
Właściwe instancje Związku mają prawo do:

– wypowiadania się w sprawie wdrożenia postępowania dyscyplinarnego,

– elegowania swego przedstawiciela do uczestniczenia w postępowaniu wyjaśniającym,

– przydzielania nauczycielom obrońców na wniosek zainteresowanego nauczyciela.

§  9.
Organy administracji państwowej i Związek współdziałają w planowaniu i wykorzystywaniu funduszy: socjalnego i mieszkaniowego oraz na pomoc zdrowotną dla pracowników szkół, emerytów i rencistów, a także członków ich rodzin. Odmowa uwzględnienia opinii Związku w tych sprawach wymaga uzasadnienia na piśmie.
§  10.
Zasady udzielania zwolnień od pracy pracowników powołanych do pełnienia funkcji z wyboru w instancjach Związku – regulują odrębne przepisy.

CZĘŚĆ  VII

§  11.
Organy administracji państwowej (dyrektorzy szkół) oraz Związek będą dokonywać na wszystkich szczeblach w uzgodnionych wzajemnie terminach w każdym roku kalendarzowym – oceny wykonania postanowień Porozumienia i realizacji wniosków przyjętych na poprzednich spotkaniach.
§  12.
Naruszenie lub nierealizowanie postanowień Porozumienia może być powodem sporu zbiorowego na zasadach określonych w ustawie o związkach zawodowych.
§  13.
Porozumienie obowiązuje z dniem podpisania i będzie ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Edukacji Narodowej.