Porozumienie między Ministrem Zdrowia a Dyrektorem Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.
Dz.Urz.MZ.2002.4.18
Akt obowiązującyPOROZUMIENIE
zawarte między Ministrem Zdrowia a Dyrektorem Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.
ZAŁĄCZNIK Nr 1 2
Regulamin zatwierdzania i certyfikowania programu specjalistycznego szkolenia w dziedzinie terapii i rehabilitacji uzależnienia od narkotyków
Regulamin zatwierdzania i certyfikowania programu specjalistycznego szkolenia w dziedzinie terapii i rehabilitacji uzależnienia od narkotyków
ZAŁĄCZNIK Nr 2 3
Zakres kompetencji zawodowych instruktora terapii uzależnień oraz minimalna podstawa programowa specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków w zakresie Instruktora Terapii Uzależnień
Zakres kompetencji zawodowych instruktora terapii uzależnień oraz minimalna podstawa programowa specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków w zakresie Instruktora Terapii Uzależnień
1. umiejętność realizacji zadań wynikających z procesu diagnozy i terapii;
2. umiejętność przygotowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych i profilaktycznych o ile pozostają one w związku z programem terapii pacjenta.
II. Program Szkoleniowy - minimalna podstawa programowa:
1. Zajęcia teoretyczne
- w wymiarze nie mniejszym niż 30 godzin
1) Informacje ogólne:
a) społeczne, kulturowe i ekonomiczne aspekty używania substancji psychoaktywnych,
b) przepisy, normy i uregulowania prawne dotyczące narkotyków i narkomanii,
c) charakterystyka środków psychoaktywnych,
d) medyczny aspekt uzależnienia i choroby współwystępujące,
e) struktura systemu pomocy osobom uzależnionym w Polsce;
2) Kwalifikacja i motywowanie do leczenia:
a) nawiązywanie kontaktu terapeutycznego,
b) motywowanie do zmiany i kontrakt terapeutyczny,
c) wstępna diagnoza i kwalifikacja;
3) Przegląd teorii uzależnień;
4) Diagnoza w uzależnieniach:
a) diagnoza medyczna - ICD 10,
b) diagnoza problemowa;
5) Podstawowe formy leczenia i rehabilitacji uzależnień:
a) oddziaływania psychoterapeutyczne:
- terapia indywidualna,
- terapia grupowa,
- terapia rodzin,
- interwencja kryzysowa,
b) farmakoterapia w uzależnieniu;
6) Minimalizacja szkód zdrowotnych;
7) Podstawowe modele terapii osoby uzależnionej od środków psychoaktywnych (model Społeczności Terapeutycznej, Model Minnesota);
8) Opracowywanie Indywidualnego Programu Zdrowienia (Indywidualnego Programu Terapeutycznego);
9) Profilaktyka uzależnień:
a) programy psychoedukacyjne (promocja zdrowia),
b) praca z grupami ryzyka,
c) interwencje kryzysowe (np. kryzysy wieku dorastania);
10) Zespół wypalenia zawodowego;
11) Standardy zawodowe i etyczne pracy terapeuty;
12) Elementy psychopatologii.
2. Treningi psychologiczne:
- w wymiarze nie mniejszym niż 80 godzin:
1) Trening interpersonalny;
2) Trening intrapsychiczny.
3. Warsztaty:
- w wymiarze nie mniejszym niż 140 godzin:
1) Umiejętności interpersonalne niezbędne w pracy terapeutycznej;
2) Kontakt terapeutyczny;
3) Podstawy pracy indywidualnej z pacjentem;
4) Podstawy pracy z grupą;
5) Podstawy pracy z rodziną;
6) Pierwsza pomoc w kryzysie;
7) Diagnoza problemowa;
8) Formułowanie i prowadzenie Indywidualnego Programu Zdrowienia (Indywidualnego Programu Terapii);
9) Specyfika pracy terapeutycznej z tzw. grupami specyficznymi;
10) Podstawy pracy metodą społeczności terapeutycznej.
4. Staże kliniczne:
- Staże kliniczne obejmują nie mniej niż 80 godzin w okresie nie krótszym niż 14 dni roboczych,
- Staż kliniczny podejmuje się po ukończeniu zajęć teoretycznych, treningów psychologicznych oraz zajęć warsztatowych,
- Szczegółowe zasady odbywania staży klinicznych określa Dyrektor Biura,
- Staże kliniczne odbywają się w zakładach opieki zdrowotnej rekomendowanych przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii w niżej wskazanych typach placówek dla osób uzależnionych od narkotyków:
1) Stacjonarne placówki rehabilitacji osób dorosłych;
2) Stacjonarne placówki rehabilitacji dla dzieci i młodzieży;
3) Poradnia terapii uzależnień dla dzieci i młodzieży;
4) Poradnia terapii uzależnień dla dorosłych.
5. Superwizja kliniczna:
- Superwizja kliniczna w wymiarze nie mniejszym niż 50 godzin dydaktycznych obejmująca opracowanie i udokumentowanie 100 godzin programu pracy indywidualnej i grupowej z pacjentem,
- Superwizję kliniczną podejmuje się po ukończeniu zajęć teoretycznych, treningów psychologicznych oraz zajęć warsztatowych,
- Superwizja kliniczna odbywa się pod nadzorem superwizora z listy superwizorów rekomendowanych przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii,
- Szczegółowe zasady odbywania superwizji klinicznej określa Dyrektor Biura.
6. Czasowy wymiar zajęć:
- Program specjalistycznego szkolenia w zakresie instruktora terapii uzależnień obejmuje nie mniej niż 380 godzin zajęć dydaktycznych oraz udokumentowany 100 godzinny program pracy indywidualnej i grupowej z pacjentem.
III. O przyjęcie na specjalistyczne szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków w zakresie instruktora terapii uzależnień mogą ubiegać się osoby, które posiadają co najmniej wykształcenie średnie.
ZAŁĄCZNIK Nr 3 4
Zakres kompetencji zawodowych specjalisty terapii uzależnień oraz minimalna podstawa programowa specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków w zakresie Specjalisty Terapii Uzależnień
Zakres kompetencji zawodowych specjalisty terapii uzależnień oraz minimalna podstawa programowa specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków w zakresie Specjalisty Terapii Uzależnień
1. samodzielne zaplanowanie i przeprowadzenie diagnozy potrzebnej do przygotowania projektu planu terapeutycznego dostosowanego do potrzeb pacjenta;
2. znajomość metod terapeutycznych i umiejętność ich zastosowania odpowiednio do planu terapeutycznego i potrzeb pacjenta;
3. umiejętność przygotowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych i profilaktycznych o ile pozostają one w związku z programem terapii pacjenta.
II. Program Szkoleniowy - minimalna podstawa programowa:
1. Zajęcia teoretyczne:
- w wymiarze nie mniejszym niż 50 godzin:
1) Informacje ogólne:
a) społeczne, kulturowe i ekonomiczne aspekty używania substancji psychoaktywnych,
b) przepisy, normy i uregulowania prawne dotyczące narkotyków i narkomanii,
c) charakterystyka środków psychoaktywnych,
d) medyczny aspekt uzależnienia i choroby współwystępujące,
e) struktura systemu pomocy osobom uzależnionym w Polsce;
2) Kwalifikacja i motywowanie do leczenia:
a) nawiązywanie kontaktu terapeutycznego,
b) motywowanie do zmiany i kontrakt terapeutyczny,
c) wstępna diagnoza i kwalifikacja;
3) Przegląd teorii uzależnień;
4) Diagnoza w uzależnieniach:
a) diagnoza medyczna - ICD 10,
b) diagnoza problemowa;
5) Podstawowe formy leczenia i rehabilitacji uzależnień:
a) Oddziaływania psychoterapeutyczne:
- terapia indywidualna,
- terapia grupowa,
- terapia rodzin,
- interwencja kryzysowa,
b) Farmakoterapia w uzależnieniu;
6) Minimalizacja szkód zdrowotnych;
7) Podstawowe modele terapii osoby uzależnionej od środków psychoaktywnych (model Społeczności Terapeutycznej, Model Minnesota);
8) Opracowywanie Indywidualnego Programu Zdrowienia (Indywidualnego Programu Terapeutycznego);
9) Profilaktyka uzależnień:
a) programy psychoedukacyjne (promocja zdrowia),
b) praca z grupami ryzyka,
c) interwencje kryzysowe (np. kryzysy wieku dorastania);
10) Standardy zawodowe i etyczne pracy terapeuty;
11) Zespół wypalenia zawodowego;
12) Elementy psychopatologii;
13) Zarządzanie zespołem terapeutycznym;
14) Ewaluacja programów terapeutycznych.
2. Treningi psychologiczne:
- w wymiarze nie mniejszym niż 80 godzin:
1) Trening interpersonalny;
2) Trening intrapsychiczny.
3. Warsztaty:
- w wymiarze nie mniejszym niż 160 godzin:
1) Umiejętności interpersonalne niezbędne w pracy terapeutycznej;
2) Kontakt terapeutyczny;
3) Podstawy pracy indywidualnej z pacjentem;
4) Podstawy pracy z grupą;
5) Podstawy pracy z rodziną;
6) Pierwsza pomoc w kryzysie;
7) Diagnoza problemowa;
8) Formułowanie i prowadzenie Indywidualnego Programu Zdrowienia (Indywidualnego Programu Terapii);
9) Specyfika pracy terapeutycznej z tzw. grupami specyficznymi;
10) Podstawy pracy metodą społeczności terapeutycznej;
11) Procedury i badania ewaluacyjne.
4. Staże kliniczne:
- Staże kliniczne obejmują nie mniej niż 80 godzin w okresie nie krótszym niż 14 dni roboczych,
- Staż kliniczny podejmuje się po ukończeniu zajęć teoretycznych, treningów psychologicznych oraz zajęć warsztatowych,
- Szczegółowe zasady odbywania staży klinicznych określa Dyrektor Biura,
- Staże kliniczne odbywają się w zakładach opieki zdrowotnej rekomendowanych przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii w niżej wskazanych typach placówek dla osób uzależnionych od narkotyków:
1) Stacjonarne placówki rehabilitacji osób dorosłych;
2) Stacjonarne placówki rehabilitacji dla dzieci i młodzieży;
3) Poradnia terapii uzależnień dla dzieci i młodzieży;
4) Poradnia terapii uzależnień dla dorosłych.
5. Superwizja kliniczna:
- Superwizja kliniczna w wymiarze nie mniejszym niż 50 godzin dydaktycznych obejmująca opracowanie i udokumentowanie 100 godzin programu pracy indywidualnej i grupowej z pacjentem,
- Superwizję kliniczną podejmuje się po ukończeniu zajęć teoretycznych, treningów psychologicznych oraz zajęć warsztatowych,
- Superwizja kliniczna odbywa się pod nadzorem superwizora z listy superwizorów rekomendowanych przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii,
- Szczegółowe zasady odbywania superwizji klinicznej określa Dyrektor Biura.
6. Czasowy wymiar zajęć:
- Program specjalistycznego szkolenia w zakresie specjalisty terapii uzależnień obejmuje nie mniej niż 420 godzin zajęć dydaktycznych oraz udokumentowany 100 godzinny program pracy indywidualnej i grupowej z pacjentem.
III. O przyjęcie na specjalistyczne szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków w zakresie specjalisty terapii uzależnień mogą ubiegać się osoby, które ukończyły szkołę wyższą i uzyskały tytuł magistra na kierunku mającym zastosowanie w ochronie zdrowia lub ukończyły wyższą szkołę medyczną.
ZAŁĄCZNIK Nr 4 5
Kryteria oceny programu specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków
Kryteria oceny programu specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków
certyfikację programu specjalistycznego szkolenia:
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
2. Rodzaj przedkładanego programu:
1) dla instruktora terapii uzależnień
2) dla specjalisty terapii uzależnień
3. Czy przedkładany program spełnia wymogi określone w § 1
Regulaminu pod względem:
1) doświadczenia podmiotu szkolącego w prowadzeniu szkoleń z
zakresu terapii i rehabilitacji osób uzależnionych
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
2) kwalifikacji kadry wskazanej do realizacji programu
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
3) zawartości merytorycznej i czasu trwania programu
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
4) bazy lokalowej i warunków technicznych umożliwiających
realizację programu
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
5) sposobu weryfikacji wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie
szkolenia w tym zasad i trybu przeprowadzenia egzaminu
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
6) systemu wewnętrznego monitorowania jakości kształcenia
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
7) wyników badania ewaluacyjnego przeprowadzonego wg procedury
zatwierdzonej przez Dyrektora Biura
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
4. Czy program wymaga uzupełnienia w jakimś zakresie? Jeżeli tak
to proszę dokładanie określić zakres niezbędnych uzupełnień.
...............................................................
...............................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 5 6
.............................. ............... .........
.............................. ............... .........
szkolenie)
CERTYFIKAT
ukończenia specjalistycznego szkolenia w dziedzinie terapii i rehabilitacji uzależnienia od narkotyków zgodnego z programem zatwierdzonym i certyfikowanym przez Ministra Zdrowia.
Program specjalistycznego szkolenia w dziedzinie terapii i
rehabilitacji uzależnienia od narkotyków zatwierdzony i
certyfikowany przez Ministra Zdrowia w dniu ...................
...............................................................
(imię i nazwisko)
Rodzaj ukończonego szkolenia ..................................
Liczba godzin objętych szkoleniem .............................
Nazwa podmiotu prowadzącego szkolenie .........................
Numer zaświadczenia ...........................................
................... .................. ................
Przewodniczący Dyrektor Przedstawiciel
Komisji Krajowego Biura Rady do Spraw
Egzaminacyjnej do Spraw Certyfikacji
Przeciwdziałania Programów
Narkomanii Szkoleniowych