Porozumienie między Ministrem Zdrowia a Dyrektorem Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZ.2002.4.18

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2004 r.

POROZUMIENIE
zawarte między Ministrem Zdrowia a Dyrektorem Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.

§  1.
Minister Zdrowia powierza Dyrektorowi Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii prowadzenie postępowania certyfikującego program specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków zwanego dalej "postępowaniem".
§  2.
Postępowanie, o którym mowa w § 1 obejmuje:
1)
ocenę składanej dokumentacji,
2)
ocenę kwalifikacji kadry wskazanej do realizacji programu,
3)
ocenę merytoryczną programu,
4)
kontrolę pomieszczeń i urządzeń niezbędnych w procesie nauczania.
§  3. 1
Postępowanie prowadzone jest zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Ministra Zdrowia, stanowiącym załącznik nr 1 do porozumienia.
§  4.
Po przeprowadzeniu postępowania Dyrektor Biura przedstawi Ministrowi Zdrowia ocenę programu wraz z wnioskami.
§  5.
Po uzyskaniu oceny programu i wniosków, o których mowa w § 4 Minister Zdrowia rozstrzyga w zakresie zatwierdzania i certyfikowania programu szkolenia.
§  6.
Postępowanie prowadzone przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii finansowane jest w ramach posiadanych przez Biuro środków budżetowych.

ZAŁĄCZNIK Nr 1 2

Regulamin zatwierdzania i certyfikowania programu specjalistycznego szkolenia w dziedzinie terapii i rehabilitacji uzależnienia od narkotyków

W związku z art. 14 ust. 2a ustawy z dnia 22 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 198 i Nr 122, poz. 1143) ustala się następujący sposób zatwierdzania i certyfikowania programu specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków.
§  1.
1.
Postępowanie zatwierdzające i certyfikujące program specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków prowadzi Dyrektor Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii zwany dalej "Dyrektorem Biura".
2.
Postępowanie zatwierdzające, o którym mowa w ust. 1, obejmuje ocenę specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków pod względem:
1)
doświadczenia podmiotu szkolącego w prowadzeniu szkoleń z zakresu terapii i rehabilitacji osób uzależnionych;
2)
kwalifikacji kadry wskazanej do realizacji programu;
3)
zawartości merytorycznej i czasu trwania programu;
4)
bazy lokalowej i warunków technicznych umożliwiających realizację programu;
5)
sposobu weryfikacji wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie szkolenia w tym zasad i trybu przeprowadzania egzaminu;
6)
systemu wewnętrznego monitorowania jakości kształcenia;
7)
wyników badania ewaluacyjnego przeprowadzonego wg procedury zatwierdzonej przez Dyrektora Biura.
§  2.
Organem opiniodawczo-doradczym Ministra Zdrowia w sprawach dotyczących postępowania zatwierdzającego i certyfikującego program specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków jest Rada do Spraw Certyfikacji Programów Szkoleniowych zwana dalej "Radą".
§  3.
Siedzibą Rady jest Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii znajdujące się w Warszawie.
§  4.
1.
W skład Rady wchodzą:
1)
przedstawiciel Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii w liczbie 1,
2)
przedstawiciele Instytutu Psychiatrii i Neurologii w liczbie 2,
3)
specjaliści terapii uzależnień w liczbie 3.
2.
Członków Rady powołuje minister właściwy do spraw zdrowia na wniosek Dyrektora Biura na okres 3 lat.
3.
Minister właściwy do spraw zdrowia może odwołać członków Rady na wniosek Dyrektora Biura.
4.
Minister właściwy do spraw zdrowia odwołuje członka Rady jeżeli z wnioskiem o odwołanie wystąpi członek Rady.
§  5.
1.
Rada działa na posiedzeniach.
2.
Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący wybrany spośród członków Rady.
3.
Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej trzech czwartych składu Rady.
4.
W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
5.
Szczegółowy sposób działania Rady określa regulamin wewnętrzny zatwierdzony przez Dyrektora Biura.
6.
Obsługę techniczno-organizacyjną Rady zapewnia Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.
§  6.
1.
Postępowanie zatwierdzające i certyfikujące program specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków przeprowadzane jest co najmniej 1 raz w roku kalendarzowym.
2.
Terminy rozpoczęcia postępowania zatwierdzającego i certyfikującego program, o którym mowa w ust. 1 Dyrektor Biura ogłasza do 31 marca każdego roku na łamach "Serwisu Informacyjnego. Narkomania" wydawanego przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii oraz stronie internetowej Biura.
3.
Ogłoszenie o terminie rozpoczęcia postępowania, o którym mowa w ust. 2, może być także zamieszczane na łamach innych specjalistycznych pism z dziedziny uzależnień, w uzgodnieniu z Krajowym Biurem ds. Przeciwdziałania Narkomanii.
§  7.
1.
Podmiot ubiegający się o zatwierdzenie i certyfikację programu specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków, zwany dalej "podmiotem ubiegającym się", przedkłada Dyrektorowi Biura szczegółowe treści nauczania oraz informację o sposobach ich realizacji w oparciu o podstawy programowe i organizacyjne określone:
1)
dla instruktora terapii uzależnień w załączniku nr 2,
2)
dla specjalisty terapii uzależnień w załączniku nr 3.
2.
Podmiot ubiegający się może być zobowiązany w terminie wskazanym przez Dyrektora Biura do uzupełnienia dokumentacji, o której mowa w ust. 1, niezbędnej do przeprowadzenia postępowania.
3.
W ramach postępowania zatwierdzającego i certyfikującego program specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków Rada może kontrolować podmiot ubiegający się pod kątem spełnienia kryteriów określonych w § 1 niniejszego regulaminu.
4.
Podczas kontroli, podmiot ubiegający się, przedstawia Radzie dokumentację oraz udostępnia do kontroli pomieszczenia i urządzenia niezbędne w procesie nauczania.
5.
Jeżeli podmiot ubiegający się nie spełnia wymagań określonych niniejszym regulaminem Rada wyznacza mu termin niezbędny do uzupełnienia stwierdzonych braków nie krótszy niż 14 dni.
6.
W trakcie realizacji programu zatwierdzonego i certyfikowanego przez Ministra Zdrowia podmiot szkolący zobowiązany jest poddać się procedurze ewaluacji zewnętrznej zatwierdzonej przez Dyrektora Biura.
§  8.
1.
Szkolenie specjalistyczne kończy się egzaminem przeprowadzanym przez komisję egzaminacyjną powoływaną przez podmiot szkolący, w skład której wchodzą przedstawiciele podmiotu szkolącego, przedstawiciel Rady ds. Certyfikacji Programów Szkoleniowych oraz przedstawiciel Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii.
2.
Egzamin składa się z części ustnej i pisemnej.
3.
Część pisemna obejmuje sprawdzian testowy obejmujący zagadnienia teoretyczne.
4.
Część ustna obejmuje sprawdzian umiejętności nabytych przez uczestnika szkolenia niezbędnych do prowadzenia rehabilitacji osób uzależnionych. Egzamin ustny obejmuje przygotowanie studium przypadku i przedstawienie go przed Komisją Egzaminacyjną.
5.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu ustnego jest uprzednie zdanie egzaminu pisemnego, zaliczenie stażu klinicznego i superwizji klinicznej.
6.
Osoby, które ukończyły specjalistyczne szkolenie certyfikowane i zatwierdzone przez Ministra Zdrowia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków w zakresie Instruktora Terapii Uzależnień i równocześnie w ciągu 3 lat od ukończenia szkolenia uzyskały tytuł magistra w dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia lub ukończyły wyższą szkołę medyczną mogą przystąpić do egzaminu w zakresie Specjalisty Terapii Uzależnień bez konieczności uczestniczenia w szkoleniu.
§  9.
1.
Rada przedstawia Dyrektorowi Biura ocenę programu specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków.
2.
Ocena programu, o której mowa w ust. 1, obejmuje wnioski, propozycje i uzasadnienie sporządzone zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 4.
§  10.
W oparciu o ocenę programu specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków sporządzoną przez Radę, Dyrektor Biura przygotowuje rekomendację dotyczącą programu i przedstawia ją ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
§  11.
Podmiot prowadzący specjalistyczne szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków zatwierdzone i certyfikowane przez Ministra Zdrowia, wydaje certyfikat ukończenia specjalistycznego szkolenia absolwentom programu według wzoru stanowiącego załącznik nr 5.

ZAŁĄCZNIK Nr 2 3

Zakres kompetencji zawodowych instruktora terapii uzależnień oraz minimalna podstawa programowa specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków w zakresie Instruktora Terapii Uzależnień

I. Kompetencje Instruktora Terapii Uzależnień obejmują:

1. umiejętność realizacji zadań wynikających z procesu diagnozy i terapii;

2. umiejętność przygotowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych i profilaktycznych o ile pozostają one w związku z programem terapii pacjenta.

II. Program Szkoleniowy - minimalna podstawa programowa:

1. Zajęcia teoretyczne

- w wymiarze nie mniejszym niż 30 godzin

1) Informacje ogólne:

a) społeczne, kulturowe i ekonomiczne aspekty używania substancji psychoaktywnych,

b) przepisy, normy i uregulowania prawne dotyczące narkotyków i narkomanii,

c) charakterystyka środków psychoaktywnych,

d) medyczny aspekt uzależnienia i choroby współwystępujące,

e) struktura systemu pomocy osobom uzależnionym w Polsce;

2) Kwalifikacja i motywowanie do leczenia:

a) nawiązywanie kontaktu terapeutycznego,

b) motywowanie do zmiany i kontrakt terapeutyczny,

c) wstępna diagnoza i kwalifikacja;

3) Przegląd teorii uzależnień;

4) Diagnoza w uzależnieniach:

a) diagnoza medyczna - ICD 10,

b) diagnoza problemowa;

5) Podstawowe formy leczenia i rehabilitacji uzależnień:

a) oddziaływania psychoterapeutyczne:

- terapia indywidualna,

- terapia grupowa,

- terapia rodzin,

- interwencja kryzysowa,

b) farmakoterapia w uzależnieniu;

6) Minimalizacja szkód zdrowotnych;

7) Podstawowe modele terapii osoby uzależnionej od środków psychoaktywnych (model Społeczności Terapeutycznej, Model Minnesota);

8) Opracowywanie Indywidualnego Programu Zdrowienia (Indywidualnego Programu Terapeutycznego);

9) Profilaktyka uzależnień:

a) programy psychoedukacyjne (promocja zdrowia),

b) praca z grupami ryzyka,

c) interwencje kryzysowe (np. kryzysy wieku dorastania);

10) Zespół wypalenia zawodowego;

11) Standardy zawodowe i etyczne pracy terapeuty;

12) Elementy psychopatologii.

2. Treningi psychologiczne:

- w wymiarze nie mniejszym niż 80 godzin:

1) Trening interpersonalny;

2) Trening intrapsychiczny.

3. Warsztaty:

- w wymiarze nie mniejszym niż 140 godzin:

1) Umiejętności interpersonalne niezbędne w pracy terapeutycznej;

2) Kontakt terapeutyczny;

3) Podstawy pracy indywidualnej z pacjentem;

4) Podstawy pracy z grupą;

5) Podstawy pracy z rodziną;

6) Pierwsza pomoc w kryzysie;

7) Diagnoza problemowa;

8) Formułowanie i prowadzenie Indywidualnego Programu Zdrowienia (Indywidualnego Programu Terapii);

9) Specyfika pracy terapeutycznej z tzw. grupami specyficznymi;

10) Podstawy pracy metodą społeczności terapeutycznej.

4. Staże kliniczne:

- Staże kliniczne obejmują nie mniej niż 80 godzin w okresie nie krótszym niż 14 dni roboczych,

- Staż kliniczny podejmuje się po ukończeniu zajęć teoretycznych, treningów psychologicznych oraz zajęć warsztatowych,

- Szczegółowe zasady odbywania staży klinicznych określa Dyrektor Biura,

- Staże kliniczne odbywają się w zakładach opieki zdrowotnej rekomendowanych przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii w niżej wskazanych typach placówek dla osób uzależnionych od narkotyków:

1) Stacjonarne placówki rehabilitacji osób dorosłych;

2) Stacjonarne placówki rehabilitacji dla dzieci i młodzieży;

3) Poradnia terapii uzależnień dla dzieci i młodzieży;

4) Poradnia terapii uzależnień dla dorosłych.

5. Superwizja kliniczna:

- Superwizja kliniczna w wymiarze nie mniejszym niż 50 godzin dydaktycznych obejmująca opracowanie i udokumentowanie 100 godzin programu pracy indywidualnej i grupowej z pacjentem,

- Superwizję kliniczną podejmuje się po ukończeniu zajęć teoretycznych, treningów psychologicznych oraz zajęć warsztatowych,

- Superwizja kliniczna odbywa się pod nadzorem superwizora z listy superwizorów rekomendowanych przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii,

- Szczegółowe zasady odbywania superwizji klinicznej określa Dyrektor Biura.

6. Czasowy wymiar zajęć:

- Program specjalistycznego szkolenia w zakresie instruktora terapii uzależnień obejmuje nie mniej niż 380 godzin zajęć dydaktycznych oraz udokumentowany 100 godzinny program pracy indywidualnej i grupowej z pacjentem.

III. O przyjęcie na specjalistyczne szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków w zakresie instruktora terapii uzależnień mogą ubiegać się osoby, które posiadają co najmniej wykształcenie średnie.

ZAŁĄCZNIK Nr 3 4

Zakres kompetencji zawodowych specjalisty terapii uzależnień oraz minimalna podstawa programowa specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków w zakresie Specjalisty Terapii Uzależnień

I. Kompetencje Specjalisty Terapii Uzależnień obejmują:

1. samodzielne zaplanowanie i przeprowadzenie diagnozy potrzebnej do przygotowania projektu planu terapeutycznego dostosowanego do potrzeb pacjenta;

2. znajomość metod terapeutycznych i umiejętność ich zastosowania odpowiednio do planu terapeutycznego i potrzeb pacjenta;

3. umiejętność przygotowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych i profilaktycznych o ile pozostają one w związku z programem terapii pacjenta.

II. Program Szkoleniowy - minimalna podstawa programowa:

1. Zajęcia teoretyczne:

- w wymiarze nie mniejszym niż 50 godzin:

1) Informacje ogólne:

a) społeczne, kulturowe i ekonomiczne aspekty używania substancji psychoaktywnych,

b) przepisy, normy i uregulowania prawne dotyczące narkotyków i narkomanii,

c) charakterystyka środków psychoaktywnych,

d) medyczny aspekt uzależnienia i choroby współwystępujące,

e) struktura systemu pomocy osobom uzależnionym w Polsce;

2) Kwalifikacja i motywowanie do leczenia:

a) nawiązywanie kontaktu terapeutycznego,

b) motywowanie do zmiany i kontrakt terapeutyczny,

c) wstępna diagnoza i kwalifikacja;

3) Przegląd teorii uzależnień;

4) Diagnoza w uzależnieniach:

a) diagnoza medyczna - ICD 10,

b) diagnoza problemowa;

5) Podstawowe formy leczenia i rehabilitacji uzależnień:

a) Oddziaływania psychoterapeutyczne:

- terapia indywidualna,

- terapia grupowa,

- terapia rodzin,

- interwencja kryzysowa,

b) Farmakoterapia w uzależnieniu;

6) Minimalizacja szkód zdrowotnych;

7) Podstawowe modele terapii osoby uzależnionej od środków psychoaktywnych (model Społeczności Terapeutycznej, Model Minnesota);

8) Opracowywanie Indywidualnego Programu Zdrowienia (Indywidualnego Programu Terapeutycznego);

9) Profilaktyka uzależnień:

a) programy psychoedukacyjne (promocja zdrowia),

b) praca z grupami ryzyka,

c) interwencje kryzysowe (np. kryzysy wieku dorastania);

10) Standardy zawodowe i etyczne pracy terapeuty;

11) Zespół wypalenia zawodowego;

12) Elementy psychopatologii;

13) Zarządzanie zespołem terapeutycznym;

14) Ewaluacja programów terapeutycznych.

2. Treningi psychologiczne:

- w wymiarze nie mniejszym niż 80 godzin:

1) Trening interpersonalny;

2) Trening intrapsychiczny.

3. Warsztaty:

- w wymiarze nie mniejszym niż 160 godzin:

1) Umiejętności interpersonalne niezbędne w pracy terapeutycznej;

2) Kontakt terapeutyczny;

3) Podstawy pracy indywidualnej z pacjentem;

4) Podstawy pracy z grupą;

5) Podstawy pracy z rodziną;

6) Pierwsza pomoc w kryzysie;

7) Diagnoza problemowa;

8) Formułowanie i prowadzenie Indywidualnego Programu Zdrowienia (Indywidualnego Programu Terapii);

9) Specyfika pracy terapeutycznej z tzw. grupami specyficznymi;

10) Podstawy pracy metodą społeczności terapeutycznej;

11) Procedury i badania ewaluacyjne.

4. Staże kliniczne:

- Staże kliniczne obejmują nie mniej niż 80 godzin w okresie nie krótszym niż 14 dni roboczych,

- Staż kliniczny podejmuje się po ukończeniu zajęć teoretycznych, treningów psychologicznych oraz zajęć warsztatowych,

- Szczegółowe zasady odbywania staży klinicznych określa Dyrektor Biura,

- Staże kliniczne odbywają się w zakładach opieki zdrowotnej rekomendowanych przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii w niżej wskazanych typach placówek dla osób uzależnionych od narkotyków:

1) Stacjonarne placówki rehabilitacji osób dorosłych;

2) Stacjonarne placówki rehabilitacji dla dzieci i młodzieży;

3) Poradnia terapii uzależnień dla dzieci i młodzieży;

4) Poradnia terapii uzależnień dla dorosłych.

5. Superwizja kliniczna:

- Superwizja kliniczna w wymiarze nie mniejszym niż 50 godzin dydaktycznych obejmująca opracowanie i udokumentowanie 100 godzin programu pracy indywidualnej i grupowej z pacjentem,

- Superwizję kliniczną podejmuje się po ukończeniu zajęć teoretycznych, treningów psychologicznych oraz zajęć warsztatowych,

- Superwizja kliniczna odbywa się pod nadzorem superwizora z listy superwizorów rekomendowanych przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii,

- Szczegółowe zasady odbywania superwizji klinicznej określa Dyrektor Biura.

6. Czasowy wymiar zajęć:

- Program specjalistycznego szkolenia w zakresie specjalisty terapii uzależnień obejmuje nie mniej niż 420 godzin zajęć dydaktycznych oraz udokumentowany 100 godzinny program pracy indywidualnej i grupowej z pacjentem.

III. O przyjęcie na specjalistyczne szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków w zakresie specjalisty terapii uzależnień mogą ubiegać się osoby, które ukończyły szkołę wyższą i uzyskały tytuł magistra na kierunku mającym zastosowanie w ochronie zdrowia lub ukończyły wyższą szkołę medyczną.

ZAŁĄCZNIK Nr 4 5

Kryteria oceny programu specjalistycznego szkolenia w dziedzinie uzależnienia od narkotyków

1. Nazwa i adres podmiotu ubiegającego się o zatwierdzenie i

certyfikację programu specjalistycznego szkolenia:

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

2. Rodzaj przedkładanego programu:

1) dla instruktora terapii uzależnień

2) dla specjalisty terapii uzależnień

3. Czy przedkładany program spełnia wymogi określone w § 1

Regulaminu pod względem:

1) doświadczenia podmiotu szkolącego w prowadzeniu szkoleń z

zakresu terapii i rehabilitacji osób uzależnionych

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

2) kwalifikacji kadry wskazanej do realizacji programu

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

3) zawartości merytorycznej i czasu trwania programu

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

4) bazy lokalowej i warunków technicznych umożliwiających

realizację programu

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

5) sposobu weryfikacji wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie

szkolenia w tym zasad i trybu przeprowadzenia egzaminu

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

6) systemu wewnętrznego monitorowania jakości kształcenia

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

7) wyników badania ewaluacyjnego przeprowadzonego wg procedury

zatwierdzonej przez Dyrektora Biura

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

4. Czy program wymaga uzupełnienia w jakimś zakresie? Jeżeli tak

to proszę dokładanie określić zakres niezbędnych uzupełnień.

...............................................................

...............................................................

ZAŁĄCZNIK Nr 5 6

.............................. ............... .........

(pieczęć podmiotu prowadzącego (miejscowość) data

szkolenie)

CERTYFIKAT

ukończenia specjalistycznego szkolenia w dziedzinie terapii i rehabilitacji uzależnienia od narkotyków zgodnego z programem zatwierdzonym i certyfikowanym przez Ministra Zdrowia.

Program specjalistycznego szkolenia w dziedzinie terapii i

rehabilitacji uzależnienia od narkotyków zatwierdzony i

certyfikowany przez Ministra Zdrowia w dniu ...................

...............................................................

(imię i nazwisko)

Rodzaj ukończonego szkolenia ..................................

Liczba godzin objętych szkoleniem .............................

Nazwa podmiotu prowadzącego szkolenie .........................

Numer zaświadczenia ...........................................

................... .................. ................

Przewodniczący Dyrektor Przedstawiciel

Komisji Krajowego Biura Rady do Spraw

Egzaminacyjnej do Spraw Certyfikacji

Przeciwdziałania Programów

Narkomanii Szkoleniowych

1 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 porozumienia z dnia 26 lutego 2004 r. (Dz.Urz.MZ.04.2.23) zmieniającego nin. porozumienie z dniem 1 stycznia 2004 r.
2 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 porozumienia z dnia 26 lutego 2004 r. (Dz.Urz.MZ.04.2.23) zmieniającego nin. porozumienie z dniem 1 stycznia 2004 r.
3 Załącznik nr 2 dodany przez § 1 pkt 2 porozumienia z dnia 26 lutego 2004 r. (Dz.Urz.MZ.04.2.23) zmieniającego nin. porozumienie z dniem 1 stycznia 2004 r.
4 Załącznik nr 3 dodany przez § 1 pkt 2 porozumienia z dnia 26 lutego 2004 r. (Dz.Urz.MZ.04.2.23) zmieniającego nin. porozumienie z dniem 1 stycznia 2004 r.
5 Załącznik nr 4 dodany przez § 1 pkt 2 porozumienia z dnia 26 lutego 2004 r. (Dz.Urz.MZ.04.2.23) zmieniającego nin. porozumienie z dniem 1 stycznia 2004 r.
6 Załącznik nr 5 dodany przez § 1 pkt 2 porozumienia z dnia 26 lutego 2004 r. (Dz.Urz.MZ.04.2.23) zmieniającego nin. porozumienie z dniem 1 stycznia 2004 r.