Polityka informacyjna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w obszarze mediów elektronicznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSW.2014.46

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 lipca 2014 r.

ZARZĄDZENIE Nr 26
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 23 lipca 2014 r.
w sprawie polityki informacyjnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w obszarze mediów elektronicznych

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie określa zasady polityki informacyjnej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, zwanym dalej "Ministerstwem".
2.
Politykę informacyjną w obszarze mediów elektronicznych prowadzi Departament Komunikacji Społecznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, zwany dalej "Departamentem Komunikacji Społecznej".
3.
Celem polityki informacyjnej w obszarze mediów elektronicznych jest:
1)
wykorzystywanie nowoczesnych metod komunikacji z obywatelami;
2)
przekazywanie do wiadomości publicznej informacji z zakresu działalności Ministerstwa;
3)
zachowanie spójności publikowanych materiałów.
§  2.
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1)
materiały przeznaczone do publikacji - istotne z punktu widzenia działalności Ministerstwa projekty aktów normatywnych, raporty, opracowania, informacje o konferencjach, seminariach, spotkaniach, ważnych przedsięwzięciach, inwestycjach, inicjatywach i programach, przygotowywane, opracowywane lub pozyskiwane przez komórki organizacyjne Ministerstwa;
2)
media elektroniczne - kanały publikacji informacji w sieci Internet, w tym portale internetowe i media społecznościowe;
3)
media społecznościowe - ogół portali społecznościowych i wykorzystywanych przez nie narzędzi do komunikacji z użytkownikami;
4)
polityka informacyjna w obszarze mediów elektronicznych - przekazywanie do wiadomości publicznej informacji i komunikatów za pośrednictwem mediów elektronicznych;
5)
portal internetowy - dokument lub zbiór dokumentów w języku HTML lub innym, udostępniony w sieci Internet poprzez serwer WWW;
6)
portal społecznościowy - portal internetowy funkcjonujący w oparciu o społeczność użytkowników;
7)
profil - konto użytkownika na portalu społecznościowym.
§  3.
Przy prowadzeniu polityki informacyjnej w obszarze mediów elektronicznych Departament Komunikacji Społecznej współpracuje z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa.
§  4.
1.
Komórki organizacyjne Ministerstwa przekazują niezwłocznie, w formie pisemnej lub elektronicznej, do Departamentu Komunikacji Społecznej materiały przeznaczone do publikacji, których rozpowszechnienie jest zasadne z uwagi na cele polityki informacyjnej Ministerstwa.
2.
Materiały, o których mowa w ust. 1, komórki organizacyjne Ministerstwa przekazują do Departamentu Komunikacji Społecznej niezależnie od obowiązku wynikającego z § 4 ust. 1a zarządzenia nr 4 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Materiały, o których mowa w ust. 1, nie podlegają ponownemu przekazaniu do Departamentu Komunikacji Społecznej na podstawie § 4 ust. 1a zarządzenia nr 4 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
4.
Komórki organizacyjne Ministerstwa dokonują weryfikacji merytorycznej przekazywanych do Departamentu Komunikacji Społecznej materiałów przeznaczonych do publikacji.
5.
Decyzję o wyborze przekazywanych do Departamentu Komunikacji Społecznej materiałów przeznaczonych do publikacji podejmuje kierownik komórki organizacyjnej, bądź osoba przez niego wskazana.
6.
Materiały przeznaczone do publikacji, o których mowa w ust. 1, przekazywane są także na wniosek Dyrektora Departamentu Komunikacji Społecznej bądź wskazanej przez niego osoby.
7.
Dyrektor Departamentu Komunikacji Społecznej bądź wskazana przez niego osoba może zwrócić się do komórki organizacyjnej o uzupełnienie przekazanych materiałów przeznaczonych do publikacji, o których mowa w ust. 1 i ust. 6.
8.
Decyzję w sprawie publikacji materiałów, o których mowa w ust. 1 i ust. 6, podejmuje Dyrektor Departamentu Komunikacji Społecznej bądź wskazana przez niego osoba.
9.
Departamentowi Komunikacji Społecznej przysługuje uprawnienie do redagowania materiałów przed ich publikacją.
10.
Departament Komunikacji Społecznej po zredagowaniu materiałów, o których mowa w ust. 9, może w celu ich weryfikacji, zasięgnąć opinii komórki organizacyjnej, która przekazała te materiały.
§  5.
1.
Podstawowym narzędziem prowadzenia polityki informacyjnej Ministerstwa w obszarze mediów elektronicznych jest portal internetowy dostępny pod adresem www.msw.gov.pl, który zawiera informacje o bieżących działaniach Ministerstwa i jego funkcjonowaniu.
2.
Portal internetowy, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje opracowane przez Departament Komunikacji Społecznej samodzielnie bądź na podstawie materiałów przeznaczonych do publikacji przekazanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa lub uzyskanych z innych źródeł.
3.
Prowadzenie i administrowanie portalu internetowego, o którym mowa w ust. 1, należy do Departamentu Komunikacji Społecznej.
§  6.
1.
Dopuszcza się możliwość utworzenia przez komórki organizacyjne Ministerstwa dodatkowych portali internetowych, na których będą zamieszczane materiały o działaniach, projektach lub sprawach dotyczących zakresu działalności Ministerstwa.
2.
Utworzenie dodatkowych portali internetowych, o których mowa w ust. 1, następuje po uzyskaniu pisemnej zgody Dyrektora Departamentu Komunikacji Społecznej.
3.
W celu uzyskania zgody Dyrektora Departamentu Komunikacji Społecznej na utworzenie dodatkowego portalu internetowego, o którym mowa w ust. 2, kierownik komórki organizacyjnej przedstawia Dyrektorowi Departamentu Komunikacji Społecznej opis funkcjonowania dodatkowego portalu internetowego, zawierający w szczególności:
1)
cel utworzenia dodatkowego portalu internetowego wraz z uzasadnieniem potrzeby jego funkcjonowania;
2)
wskazanie powodów, dla których niewystarczająca lub niezasadna jest publikacja określonych materiałów na portalu internetowym, o którym mowa w § 5 ust. 1;
3)
wskazanie osoby lub zespołu osób obsługujących i redagujących dodatkowy portal internetowy wraz z zakresem ich obowiązków;
4)
rodzaj informacji planowanych do zamieszczenia na dodatkowym portalu internetowym;
5)
proponowaną strukturę oraz sposób rozmieszczenia materiałów na dodatkowym portalu internetowym;
6)
rodzaj planowanych do zamieszczenia materiałów na dodatkowym portalu internetowym i oszacowanie częstotliwości ich zamieszczania w cyklu miesięcznym;
7)
zakładaną liczbę użytkowników unikalnych odwiedzających dodatkowy portal internetowy w cyklu miesięcznym;
8)
wskazanie grupy docelowej;
9)
sposób ewaluacji efektów funkcjonowania dodatkowego portalu internetowego.
4.
Wydając zgodę, o której mowa w ust. 2, Dyrektor Departamentu Komunikacji Społecznej określa wymagania techniczne i merytoryczne, które ma spełniać dodatkowy portal internetowy przed jego utworzeniem.
5.
Uzyskanie pisemnej zgody, o której mowa w ust. 2, następuje przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia na usługę utworzenia i realizacji dodatkowego portalu internetowego.
6.
Szata graficzna i mapa dodatkowego portalu internetowego podlega akceptacji Dyrektora Departamentu Komunikacji Społecznej.
7.
Za obsługę i bieżące redagowanie dodatkowego portalu internetowego odpowiedzialna jest osoba lub zespół osób, o których mowa w ust. 3 pkt 3.
8.
Komórka organizacyjna odpowiedzialna za funkcjonowanie dodatkowego portalu internetowego przekazuje do Departamentu Komunikacji Społecznej do dnia 15 stycznia i do dnia 15 lipca każdego roku kalendarzowego sprawozdanie zawierające:
1)
ocenę realizacji celu funkcjonowania dodatkowego portalu internetowego;
2)
liczbę i rodzaj zamieszczonych materiałów;
3)
liczbę unikalnych odwiedzających;
4)
prognozę dalszego rozwoju dodatkowego portalu internetowego;
5)
inne istotne informacje.
9.
Dyrektor Departamentu Komunikacji Społecznej, po dokonaniu analizy sprawozdania, o którym mowa w ust. 8, podejmuje decyzję o przedłużeniu funkcjonowania dodatkowego portalu internetowego, jego przekształceniu, usunięciu lub włączeniu materiałów na nim opublikowanych do głównego portalu internetowego Ministerstwa.
10.
Listę dodatkowych portali internetowych Ministerstwa prowadzi Departament Komunikacji Społecznej.
§  7.
1.
Profile Ministerstwa utworzone na portalach społecznościowych stanowią dodatkowe narzędzie prowadzenia polityki informacyjnej Ministerstwa w mediach elektronicznych.
2.
Podstawowymi metodami komunikacji Ministerstwa w mediach społecznościowych są oficjalne profile Ministerstwa na portalach:
1)
Facebook - pod adresem http:// www.facebook.com/MSWRP;
2)
Twitter - pod adresem http://www.twitter.com/MSW_RP;
3)
Flickr - pod adresem http://www.flickr.com/msw_rp.
3.
Ministerstwo może posiadać oficjalne profile także na innych portalach społecznościowych.
4.
Tworzenie, prowadzenie i zarządzanie profilami utworzonymi przez Ministerstwo w mediach społecznościowych należy do Departamentu Komunikacji Społecznej, z zastrzeżeniem ust. 5.
5.
Dyrektor Departamentu Komunikacji Społecznej, w szczególnie uzasadnionym przypadku, może udzielić pisemnej zgody komórce organizacyjnej na prowadzenie dodatkowego profilu na wskazanym przez nią portalu społecznościowym.
6.
Za obsługę i bieżące redagowanie dodatkowego profilu odpowiedzialna jest komórka organizacyjna, która uzyskała zgodę Dyrektora Departamentu Komunikacji Społecznej, o której mowa w ust. 5.
7.
Komórka organizacyjna odpowiedzialna za prowadzenie dodatkowego profilu przekazuje do Departamentu Komunikacji Społecznej do dnia 15 stycznia i do dnia 15 lipca każdego roku sprawozdanie zawierające:
1)
ocenę efektów funkcjonowania profilu;
2)
liczbę i rodzaj zamieszczonych materiałów;
3)
statystyki odwiedzających profil - zależnie od charakterystyki i możliwości technicznych portalu;
4)
prognozę dalszego rozwoju profilu;
5)
inne istotne informacje.
8.
Dyrektor Departamentu Komunikacji Społecznej, po dokonaniu analizy sprawozdania, o którym mowa w ust. 7, podejmuje decyzję o przedłużeniu funkcjonowania profilu, zmianie sposobu jego prowadzenia, usunięciu lub włączeniu treści na nim opublikowanych do podstawowych profili Ministerstwa.
9.
Listę profili prowadzonych przez Ministerstwo w mediach społecznościowych prowadzi Departament Komunikacji Społecznej.
§  8.
1.
Departamentowi Komunikacji Społecznej przysługuje uprawnienie do redagowania opublikowanych treści i administrowania w odniesieniu do dodatkowych portali internetowych i dodatkowych profili w mediach społecznościowych utworzonych przez Ministerstwo.
2.
Uprawnienie, o którym mowa w ust. 1, wykonuje osoba wskazana przez Dyrektora Departamentu Komunikacji Społecznej.
§  9.
1.
W sprawie portali internetowych utworzonych przez Departament Komunikacji Społecznej nie stosuje się przepisów § 6 ust. 2-9 i § 10.
2.
W sprawie profili utworzonych przez Departament Komunikacji Społecznej nie stosuje się przepisów § 7 ust. 5-8 oraz § 11.
§  10.
1.
W sprawie dodatkowych portali internetowych funkcjonujących przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia, Dyrektor Departamentu Komunikacji Społecznej zwróci się w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia do właściwych kierowników komórek organizacyjnych Ministerstwa odpowiedzialnych za prowadzenie dodatkowych portali internetowych z wnioskiem o przedstawienie w terminie 30 dni informacji zawierającej:
1)
cel funkcjonowania dodatkowego portalu internetowego wraz z uzasadnieniem i wskazaniem powodów, dla których niewystarczająca lub niezasadna jest publikacja określonych materiałów i informacji na głównym portalu internetowym;
2)
wskazanie osoby lub zespołu osób obsługujących i redagujących dodatkowy portal internetowy - wraz z podziałem obowiązków;
3)
dotychczasowe efekty funkcjonowania dodatkowego portalu internetowego;
4)
liczbę i rodzaj zamieszczonych materiałów;
5)
liczbę unikalnych odwiedzających w ostatnim roku z podziałem na miesiące;
6)
prognozę dalszego rozwoju dodatkowego portalu internetowego.
2.
Po uzyskaniu informacji, o której mowa w ust. 1, Dyrektor Departamentu Komunikacji Społecznej podejmie decyzję o przedłużeniu funkcjonowania dodatkowego portalu internetowego, jego przekształceniu, usunięciu lub włączeniu treści na nim opublikowanych do głównego portalu internetowego Ministerstwa.
3.
Do dodatkowych portali internetowych, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy § 6 ust. 8 i ust. 9.
§  11.
1.
W sprawie profili utworzonych przez komórki organizacyjne Ministerstwa przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia, Dyrektor Departamentu Komunikacji Społecznej zwróci się w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia do właściwych kierowników komórek organizacyjnych Ministerstwa z wnioskiem o przedstawienie w terminie 30 dni informacji zawierającej:
1)
ocenę efektów funkcjonowania profilu;
2)
liczbę i rodzaj zamieszczonych materiałów;
3)
statystyki odwiedzających profil - zależnie od charakterystyki i możliwości technicznych portalu;
4)
prognozę dalszego rozwoju profilu;
5)
inne istotne informacje.
2.
Dyrektor Departamentu Komunikacji Społecznej, po analizie informacji, o której mowa w ust. 1, podejmuje decyzję o przedłużeniu funkcjonowania profilu, zmianie sposobu jego prowadzenia, usunięciu lub włączeniu treści na nim opublikowanych do podstawowych profili Ministerstwa.
3.
Do dodatkowych profili, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy § 7 ust. 7 i ust. 8.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.