Polityka antykorupcyjna w Ministerstwie Sportu i Turystyki.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSiT.2023.11

Akt obowiązujący
Wersja od: 2 sierpnia 2023 r.

ZARZĄDZENIE Nr 8
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 2 sierpnia 2023 r.
w sprawie polityki antykorupcyjnej w Ministerstwie Sportu i Turystyki

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ustala się politykę antykorupcyjną w Ministerstwie Sportu i Turystyki, zwaną dalej "Polityką", która stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  2. 
1. 
Pracownicy Ministerstwa Sportu i Turystyki, zwanego dalej "Ministerstwem", są zobowiązani zapoznać się z Polityką i jej przestrzegać.
2. 
W terminie miesiąca od dnia wejścia w życie Polityki, pracownik składa pisemne oświadczenie o zapoznaniu się z treścią Polityki i zobowiązaniu się do jej przestrzegania. Wzór oświadczenia pracownika określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
3. 
Oświadczenie, o którym mowa ust. 2, włącza się do akt osobowych pracownika.
§  3. 
1. 
Odpowiedzialność za zapoznanie podległych pracowników z Polityką spoczywa na dyrektorach komórek organizacyjnych lub ich zastępcach.
2. 
Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa zbiorą i przekażą do Biura Dyrektora Generalnego oświadczenia, o których mowa w § 2 ust. 2.
3. 
Dyrektor komórki organizacyjnej jest zobowiązany przekazać do Biura Dyrektora Generalnego, podpisane przez pracownika oświadczenie, o którym mowa w § 2 ust. 2, odebrane od:
1)
pracownika nieobecnego w pracy w dniu wejścia w życie zarządzenia - w terminie miesiąca od dnia powrotu do pracy tego pracownika;
2)
pracownika zatrudnianego w Ministerstwie po dniu wejścia w życie zarządzenia - w terminie miesiąca od dnia zatrudnienia tego pracownika.
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

POLITYKA ANTYKORUPCYJNA W MINISTERSTWIE SPORTU I TURYSTYKI

Kierownictwo Ministerstwa Sportu i Turystyki deklaruje pełne zaangażowanie w działania promujące zasady etyki korpusu służby cywilnej, wsparcie w egzekwowaniu polityki zera tolerancji dla wszelkich zachowań o znamionach korupcyjnych i korupcjogennych. Ustanawiając niniejszą politykę antykorupcyjną Kierownictwo Ministerstwa Sportu i Turystyki dąży wraz z pracownikami do wzmacniania wizerunku Ministerstwa jako przejrzystego, odpowiedzialnego i godnego zaufania urzędu administracji rządowej, w którym przestrzegane są wysokie standardy etyczne.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Polityka antykorupcyjna w Ministerstwie Sportu i Turystyki określa sposób:
1)
przeciwdziałania korupcji i zagrożeniom korupcyjnym, w tym zapobiegania i przeciwdziałania konfliktowi interesów oraz przeprowadzania analizy ryzyk korupcyjnych;
2)
postępowania w przypadku zagrożenia korupcyjnego, w szczególności oferowania korzyści lub ich obietnicy;
3)
informowania o podejrzeniu korupcji i zagrożeniach korupcyjnych;
4)
koordynacji działań związanych z osłoną antykorupcyjną zamówień publicznych.
§  2. 
Ilekroć w Polityce jest mowa o:
1)
czynności służbowej - należy przez to rozumieć każdą czynność mieszczącą się w granicach uprawnień lub obowiązków pracownika;
2)
doradcy do spraw etyki - należy przez to rozumieć pracownika powołanego przez dyrektora generalnego zgodnie z zaleceniem Szefa Służby Cywilnej w sprawie standardów pracy doradcy do spraw etyki w służbie cywilnej z 26 lutego 2020 r., w celu wspierania dyrektora generalnego w budowaniu i promocji kultury uczciwości w urzędzie, w szczególności poprzez doradzanie pracownikom urzędu jak właściwie rozumieć i przestrzegać zasady służby cywilnej oraz zasady etyki korpusu służby cywilnej, o których mowa w zarządzeniu nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej (M.P. poz. 953);
3)
dyrektorze generalnym - należy przez to rozumieć dyrektora generalnego Ministerstwa;
4)
dyrektorze komórki organizacyjnej - należy przez to rozumieć dyrektora departamentu, biura lub kierującego komórką organizacyjną Ministerstwa;
5)
kliencie zewnętrznym - należy przez to rozumieć odbiorcę działań lub zadań Ministra, którego obsługę zapewnia Ministerstwo lub dostawcę usługi świadczonej na rzecz Ministerstwa - osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, w szczególności: interesanta, konsumenta, beneficjenta, stronę postępowania lub przedsiębiorcę;
6)
komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć departament, biuro lub gabinet polityczny;
7)
konflikcie interesów - należy przez to rozumieć konflikt pomiędzy interesem publicznym rozumianym jako interes państwa, ogółu społeczeństwa (dobro wspólne) a interesem osobistym (jednostkowym lub grupowym) pracowników, wpływający negatywnie na bezstronne i bezinteresowne wykonywanie obowiązków służbowych;
8)
korupcji - należy przez to rozumieć czyn określony w art. 1 ust. 3a ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1900 oraz z 2023 r. poz. 240 i 347);
9)
korzyści - należy przez to rozumieć korzyść osobistą lub korzyść majątkową;
10)
korzyści majątkowej - należy przez to rozumieć każde dobro, które jest w stanie zaspokoić określoną potrzebę pracownika lub członków jego rodziny lub innej osoby, a jego wartość da się wyrazić w pieniądzu, z wyłączeniem świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, udzielanych na podstawie odrębnych przepisów; może nią być zarówno przyrost majątku, jak i wszystkie korzystne umowy oraz transakcje, w szczególności:
a)
pożyczka udzielona na preferencyjnych warunkach lub obniżka przy zakupie pewnych dóbr,
b)
stosowanie ulg i bonifikat,
c)
umorzenie długu lub spłata zobowiązania,
d)
prezenty i upominki,
e)
bilety i wejściówki na wydarzenia sportowe, kulturalne,
f)
zaproszenia na kolacje i bankiety, seminaria, konferencje, warsztaty - związane bądź niezwiązane z działalnością Ministerstwa i wykonywanymi czynnościami służbowymi,
g)
bony upominkowe,
h)
zniżki i bonusy,
i)
noclegi i wycieczki;
11)
korzyści osobistej - należy przez to rozumieć świadczenie o charakterze niemajątkowym polepszające sytuację osoby, która je uzyskuje lub członków jej rodziny lub innej osoby, np. obietnica awansu, odznaczenia orderem, wyuczenia zawodu;
12)
Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Sportu i Turystyki;
13)
osłonie antykorupcyjnej - należy przez to zrozumieć zespół działań podejmowanych przez właściwe organy i służby, wskazanych w wytycznych Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 stycznia 2015 r. w sprawie funkcjonowania osłony antykorupcyjnej, związanych z osłoną najważniejszych przedsięwzięć rządowych, w szczególności procesów prywatyzacyjnych oraz zamówień publicznych;
14)
pracowniku - należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w Ministerstwie na podstawie umowy o pracę, mianowania, powołania, umowy cywilnoprawnej, stażystę oraz praktykanta - bez względu na rodzaj pracy i zajmowane stanowisko;
15)
zagrożeniu korupcyjnym - należy przez to rozumieć okoliczności mogące wskazywać na możliwość wystąpienia korupcji;
16)
zgłoszeniu - należy przez to rozumieć zgłoszenie zawierające informację o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji w Ministerstwie, bez względu na jego formę, w szczególności osobiste, telefoniczne, w formie papierowej, w formie elektronicznej.
§  3. 
Pracownik, który zgłasza w dobrej wierze i bez świadomego zamiaru skrzywdzenia innej osoby zdarzenie (faktyczne lub podejrzewane) o znamionach korupcji, nie może ponosić negatywnych konsekwencji z tytułu dokonania tego zgłoszenia.
§  4. 
Departament Kontroli sporządza roczną informację z realizacji Polityki w Ministerstwie i przedkłada ją dyrektorowi generalnemu do 21 marca roku następnego.
§  5. 
Departament Kontroli zapewnia przegląd i aktualizację przepisów Polityki.
§  6. 
Czynności uregulowane w Polityce wykonuje się bez zbędnej zwłoki.

Rozdział  2

Przeciwdziałanie korupcji i zagrożeniom korupcyjnym, w tym zapobieganie i przeciwdziałanie konfliktowi interesów oraz przeprowadzanie analizy ryzyk korupcyjnych

§  7. 
Do obszarów i czynności, w których może powstać konflikt interesów w związku z realizowaniem działań bieżących w Ministerstwie, należą w szczególności:
1)
wybór zadań lub projektów do dofinansowania;
2)
udzielanie i rozliczanie dotacji ze środków publicznych;
3)
opracowywanie dokumentów rządowych, w tym strategii, programów Ministra oraz programów rządowych;
4)
proces legislacyjny;
5)
naliczanie i egzekwowanie należności;
6)
wydawanie decyzji, postanowień lub zaświadczeń;
7)
udzielanie zamówień publicznych oraz nadzór nad ich prawidłową realizacją, w tym dokonywanie odbiorów dostaw, usług lub robót budowlanych;
8)
wyznaczanie przedstawicieli do organów, zespołów i rad w zakresie kompetencji Ministra;
9)
sprawowanie nadzoru w imieniu Ministra;
10)
kontrola wewnętrzna i kontrola zewnętrzna oraz audyt wewnętrzny i audyt zewnętrzny;
11)
sporządzanie sprawozdań, opracowań, analiz i wycen;
12)
rekrutacja i zatrudnianie pracowników, zawieranie umów cywilnoprawnych;
13)
rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji;
14)
udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej oraz na wnioski o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej;
15)
przetwarzanie i udostępnianie informacji uzyskiwanych w związku z wykonywaniem czynności służbowych.
§  8. 
1. 
W celu minimalizowania ryzyka wystąpienia zagrożeń korupcyjnych, w tym wynikających z konfliktu interesów oraz w celu podnoszenia świadomości pracowników w tym zakresie, w Ministerstwie realizowane są w szczególności następujące działania:
1)
identyfikacja i analiza ryzyk korupcyjnych;
2)
wdrożenie zasad zarządzania konfliktem interesów;
3)
nadzór nad realizacją czynności służbowych z zachowaniem zasad przejrzystości, bezstronności i obiektywizmu;
4)
rejestracja wejść i wyjść klientów zewnętrznych;
5)
dokumentowanie spotkań z klientami zewnętrznymi;
6)
rejestracja korespondencji przychodzącej i wychodzącej z Ministerstwa;
7)
wykorzystywanie w komunikacji elektronicznej wyłącznie poczty służbowej i narzędzi zapewnionych przez Ministerstwo;
8)
uzyskiwanie zgody na dodatkowe zatrudnienie lub podjęcie zajęć zarobkowych zgodnie z przepisami dotyczącymi służby cywilnej;
9)
monitorowanie i analiza danych zawartych w oświadczeniach majątkowych składanych przez pracowników obowiązanych do składania oświadczeń majątkowych;
10)
rozdzielanie uprawnień decyzyjnych;
11)
organizacja i prowadzenie szkoleń wewnętrznych obejmujących zagadnienia etyki, przeciwdziałania korupcji i konfliktowi interesów;
12)
składanie przez kontrolerów oraz biegłych powołanych w postępowaniu kontrolnym oświadczenia o bezstronności; wzór oświadczenia określa załącznik nr 1 do Polityki;
13)
składanie przez kierownika zamawiającego, członków komisji przetargowej oraz przez inne osoby wykonujące czynności związane z przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia po stronie zamawiającego lub osoby mogące mieć wpływ na wynik tego postępowania lub osoby udzielające zamówienia oświadczenia o braku okoliczności wyłączających ich udział w postępowaniu; wzór oświadczenia określa załącznik nr 2 do Polityki;
14)
składanie oświadczenia o braku okoliczności wyłączenia z udziału w komisji przeprowadzającej nabór pracowników do służby cywilnej w Ministerstwie, zgodnie z regulacjami wewnętrznymi obowiązującymi w Ministerstwie 2 ;
15)
opracowanie wykazu stanowisk i czynności narażonych na zwiększone prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka nadużyć.
2. 
Dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa w uzgodnieniu z Departamentem Kontroli może wdrożyć, w zakresie obszarów i czynności określonych w § 7, dodatkową procedurę określającą uzupełniające względem Polityki działania zaradcze minimalizujące ryzyka wystąpienia zagrożeń korupcyjnych w kierowanej komórce organizacyjnej.
§  9. 
Identyfikacja i analiza ryzyk korupcyjnych, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, przeprowadzana jest na zasadach określonych w przepisach odrębnego zarządzenia w sprawie kontroli zarządczej w Ministerstwie Sportu i Turystyki.
§  10. 
1. 
Pracownik, który przed wykonaniem czynności służbowych albo podczas ich wykonywania stwierdzi, że istnieje albo może zaistnieć konflikt interesów, jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić, w formie dokumentowej, bezpośredniego przełożonego o konieczności wyłączenia go od udziału w danej czynności służbowej, z podaniem przyczyn wyłączenia. O wyłączeniu decyduje niezwłocznie bezpośredni przełożony pracownika.
2. 
Do wyłączenia pracownika od udziału w czynnościach służbowych stosuje się art. 24 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 i 803).
3. 
Jeżeli konflikt interesów dotyczy:
1)
sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego lub Szefa Gabinetu Politycznego Ministra - o wyłączeniu decyduje Minister;
2)
dyrektora komórki organizacyjnej albo jego zastępcy - o wyłączeniu decyduje dyrektor generalny.
4. 
W stosunku do osób, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 13:
1)
przepisów ust. 1 zdania drugiego oraz ust. 2 i 3 nie stosuje się;
2)
stosuje się przepis art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 z późn. zm. 3 ).
§  11. 
1. 
Pracownik mający kontakt z klientami zewnętrznymi, w szczególności podczas realizacji zadań w obszarach wymienionych w § 7, jest obowiązany do traktowania wszystkich klientów zewnętrznych w sposób bezstronny oraz do unikania sytuacji, które mogłyby wywoływać poczucie wdzięczności, wyrażane w szczególności poprzez korzyść majątkową.
2. 
Pracownikowi Ministerstwa nie wolno zachowywać się względem klienta zewnętrznego w sposób dający podstawę do uznania tego zachowania za nakłanianie lub namawianie do wręczenia korzyści.
3. 
W przypadku wątpliwości pracownika co do właściwego zachowania, w tym w przypadku sytuacji mogących wywoływać poczucie wdzięczności lub zasadności przyjęcia albo odmowy zaproszenia lub uczestnictwa w spotkaniu z klientem zewnętrznym, pracownik powinien zwrócić się o pomoc w ich wyjaśnieniu do bezpośredniego przełożonego lub dyrektora komórki organizacyjnej lub doradcy do spraw etyki lub dyrektora Departamentu Kontroli.
§  12. 
1. 
Pracownik zobowiązany jest do niewykorzystywania oraz nieujawniania osobom trzecim informacji, uzyskiwanych w związku z wykonywaniem czynności służbowych. Zdania pierwszego nie stosuje się do informacji, których obowiązek wykorzystywania lub ujawniania wynika z odrębnych przepisów lub jest niezbędny do realizacji obowiązków służbowych.
2. 
Jeżeli zgłoszenie jest ignorowane lub zgłaszający nie jest informowany o sposobie reakcji na to zgłoszenie, przepisu ust. 1 nie stosuje się.

Rozdział  3

Postępowanie w przypadku zagrożenia korupcyjnego, w szczególności oferowania korzyści lub ich obietnicy

§  13. 
1. 
Niedozwolone jest przyjmowanie przez pracownika, w związku z wykonywaniem czynności służbowych, korzyści majątkowych i korzyści osobistych lub ich obietnicy.
2. 
Korzyścią nie są:
1)
materiały reklamowe i promocyjne o wartości poniżej 200 zł, w szczególności kalendarze, publikacje i materiały informacyjne;
2)
materiały szkoleniowe przekazywane pracownikowi w ramach szkoleń, organizowanych lub finansowanych przez Ministerstwo lub inne jednostki sektora finansów publicznych;
3)
poczęstunki w trakcie oficjalnych krajowych lub międzynarodowych wizyt i delegacji;
4)
upominki wręczane w trakcie odbywania służbowych wizyt i spotkań, w ramach wymiany, gdy jest to uzasadnione zwyczajami lub kurtuazją dyplomatyczną - pod warunkiem, że nie są one przekazywane w związku z realizacją zadań w obszarach, w których może powstać konflikt interesów, w szczególności w obszarach, o których mowa w § 7.
3. 
Wartość upominku, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, nie może przekroczyć równowartości kwoty 50 % "najniższego wynagrodzenia pracowników za pracę", o którym mowa w art. 25 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207).
4. 
W przypadku wątpliwości co do wartości materiału, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 oraz upominku, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, pracownik zwraca się o ich wyjaśnienie do bezpośredniego przełożonego, dyrektora komórki organizacyjnej lub doradcy do spraw etyki.
5. 
Pracownik, który przyjął upominek w trakcie odbywania lub przyjmowania służbowych wizyt lub spotkań, którego wartość przekroczyła kwotę określoną w ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3, jest obowiązany do powiadomienia o tym dyrektora komórki organizacyjnej oraz zgłoszenia do rejestru, o którym mowa w § 15, w formie dokumentowej, z podaniem okoliczności i przyczyn uzasadniających jego przyjęcie, w terminie 7 dni od dnia przyjęcia korzyści, a w przypadku jej przyjęcia w związku z podróżą służbową - w terminie 7 dni od zakończenia tej podróży. Wzór zgłoszenia informacji o przyjęciu korzyści określa załącznik nr 3 do Polityki.
6. 
O sposobie dalszego postępowania z upominkiem, którego wartość przekracza kwotę określoną zgodnie z ust. 3 i 4, decyduje dyrektor generalny po otrzymaniu informacji z Departamentu Kontroli w związku z powiadomieniem, o którym mowa w ust. 5.
7. 
Przyjęty upominek może być w szczególności:
1)
zwrócony do podmiotu, który ją podarował;
2)
zagospodarowany na potrzeby komórki organizacyjnej, w której pracę wykonuje pracownik lub na potrzeby innej komórki organizacyjnej;
3)
nieodpłatnie przekazany innej instytucji lub organizacji pozarządowej albo przekazany na cel charytatywny lub społeczny;
4)
zniszczony.
§  14. 
1. 
W sytuacji zagrożenia korupcyjnego polegającego na:
1)
wręczeniu korzyści,
2)
proponowaniu korzyści lub obietnicy jej otrzymania

- pracownik jest obowiązany odmówić niezwłocznie w sposób jednoznaczny, niepozostawiający wątpliwości co do odmowy przyjęcia oraz poinformować osobę składającą taką propozycję, że złożona przez nią propozycja stanowi lub może stanowić przestępstwo korupcyjne.

2. 
W przypadku wystąpienia okoliczności opisanych w ust. 1 i kontynuowania próby działań korupcyjnych należy niezwłocznie zakończyć spotkanie.
3. 
W przypadku korupcji i pozostawienia przy pracowniku korzyści, mimo jego jednoznacznej postawy odmownej, pracownik jest obowiązany do niezwłocznego zabezpieczenia, przy udziale innych osób, pozostawionej korzyści oraz zabezpieczenia pomieszczenia, w którym doszło do zdarzenia celem zabezpieczenia śladów przestępstwa. O zaistniałej sytuacji pracownik niezwłocznie powiadamia bezpośredniego przełożonego, a w razie jego nieobecności - dyrektora komórki organizacyjnej oraz sporządza notatkę zawierającą szczegółowy opis zdarzenia.
4. 
W przypadku przekazania pracownikowi korzyści za pomocą poczty lub kuriera, bądź w inny sposób uniemożliwiający wyrażenie bezpośrednio odmowy jej przyjęcia, należy poinformować bezpośredniego przełożonego, a w razie jego nieobecności - dyrektora komórki organizacyjnej oraz sporządzić notatkę zawierającą szczegółowy opis zdarzenia.
5. 
W związku z informacją o zdarzeniu, o którym mowa w ust. 1-4, bezpośredni przełożony jest obowiązany do dokonania pisemnej analizy tego zdarzenia i przekazania wyników analizy dyrektorowi komórki organizacyjnej.
6. 
Jeśli wyniki analizy, o której mowa w ust. 5, wskażą na ryzyko wystąpienia zagrożenia korupcyjnego w przyszłości, dyrektor komórki organizacyjnej, w której doszło do zdarzenia, jest obowiązany do podjęcia działań mających na celu zredukowanie wystąpienia tego ryzyka w przyszłości. O sposobie organizacji tych działań decyduje dyrektor komórki organizacyjnej, w której doszło do zdarzenia.
7. 
Dyrektor komórki organizacyjnej, a w razie jego nieobecności - bezpośredni przełożony pracownika komórki organizacyjnej, w której doszło do zdarzenia, przekazuje pisemną analizę zdarzenia, o której mowa w ust. 5, wraz z notatkami, o których mowa w ust. 3 i 4, do dyrektora Departamentu Kontroli. Dyrektor Departamentu Kontroli podejmuje działania wyjaśniające oraz proponuje sposób rozwiązania sprawy, który przedstawia w formie dokumentowej dyrektorowi generalnemu.
8. 
O sposobie dalszego postępowania z korzyścią, o której mowa w ust. 3 i 4, decyduje dyrektor generalny.
9. 
Naruszenie przez pracownika przepisów ust. 1-5 i ust. 7 stanowi przesłankę do wszczęcia postępowania dyscyplinarnego zgodnie z odrębnymi przepisami oraz do poinformowania właściwych organów ścigania.
10. 
Dyrektor komórki organizacyjnej może zwrócić się do doradcy do spraw etyki lub dyrektora Departamentu Kontroli o opinię w sprawie planowanych działań, o których mowa w ust. 6.
§  15. 
Departament Kontroli prowadzi rejestr korzyści, w którym odnotowuje się informację o przekazanych w Ministerstwie korzyściach. Rejestr korzyści zawiera w szczególności:
1)
datę przekazania korzyści;
2)
krótki opis korzyści oraz okoliczności związanych z jej przekazaniem;
3)
decyzję w przedmiocie sposobu postępowania z przekazaną korzyścią.
§  16. 
Sekretariaty Kierownictwa Ministerstwa zapewniają obsługę Ministra i sekretarzy stanu w zakresie wykonywania przez nich obowiązków związanych z Rejestrem Korzyści, o którym mowa w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1090).

Rozdział  4

Informowanie o zagrożeniach korupcyjnych i podejrzeniu korupcji

§  17. 
Jeżeli pracownik:
1)
stwierdzi wystąpienie w Ministerstwie lub w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych zagrożenia korupcyjnego lub podejrzenia korupcji lub
2)
był świadkiem korupcji lub podejrzewa korupcję w Ministerstwie lub w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych lub
3)
otrzyma informację o wystąpieniu w Ministerstwie lub w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych zagrożenia korupcyjnego lub podejrzenia korupcji

- niezwłocznie przekazuje do dyrektora Departamentu Kontroli zgłoszenie o tym zagrożeniu lub podejrzeniu.

§  18. 
1. 
Dyrektor Departamentu Kontroli przesyła zgłoszenie, o którym mowa w § 17, do dyrektora generalnego.
2. 
Jeżeli zgłoszenie dotyczy:
1)
sekretarza stanu, podsekretarza stanu lub dyrektora generalnego - dyrektor Departamentu Kontroli przekazuje zgłoszenie do Ministra;
2)
Ministra - dyrektor Departamentu Kontroli przekazuje zgłoszenie do dyrektora generalnego, który decyduje o sposobie rozwiązania sprawy.
3. 
Jeżeli zgłoszenie dotyczy dyrektora bądź pracownika Departamentu Kontroli, przekazuje się je do dyrektora generalnego. Czynności, o których mowa w ust. 1, proceduje komórka organizacyjna zgłaszająca sytuację, o której mowa w § 17.
§  19. 
1. 
W związku ze zgłoszeniem, o którym mowa w § 17, dyrektor Departamentu Kontroli podejmuje działania wyjaśniające oraz proponuje sposób rozwiązania sprawy, który przedstawia w formie dokumentowej dyrektorowi generalnemu, a w przypadku zgłoszeń, o których mowa w § 18 ust. 2 pkt 1 - Ministrowi.
2. 
Jeśli wyniki działań, o których mowa w ust. 1, wskażą na konieczność poinformowania właściwych organów ścigania o możliwości popełnienia przestępstwa oraz w przypadku naruszenia, o którym mowa w § 14 ust. 1-4, dyrektor generalny zleca dyrektorowi Departamentu Kontroli przygotowanie i przekazanie takiego zawiadomienia.
3. 
W przypadku zgłoszenia, o którym mowa w § 18 ust. 2 pkt 1, Minister podejmuje, odpowiednio, działania określone w ust. 2.
4. 
W przypadku zgłoszenia, o którym mowa w § 18 ust. 3, komórka organizacyjna wskazana przez dyrektora generalnego podejmuje działania, określone w ust. 1 i 2.
§  20. 
Departament Kontroli w ramach koordynacji kontroli zarządczej prowadzi wykaz zgłoszeń o podejrzeniu korupcji i zagrożeniach korupcyjnych, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do Polityki.
§  21. 
Dane osobowe osoby przekazującej informację o zagrożeniu korupcyjnym lub podejrzeniu korupcji, o których mowa w § 17 oraz informacje objęte zgłoszeniem, umożliwiające jej identyfikację, podlegają anonimizacji.

Rozdział  5

Koordynacja działań związanych z osłoną antykorupcyjną zamówień publicznych

§  22. 
1. 
Komórka organizacyjna właściwa do spraw zamówień publicznych zapewnia koordynację działań związanych z objęciem osłoną antykorupcyjną postępowania o udzielenie zamówienia publicznego realizowanego przez Ministerstwo.
2. 
Komórki organizacyjne mogą zgłaszać dyrektorowi generalnemu, za pośrednictwem komórki organizacyjnej właściwej do spraw zamówień publicznych, przedsięwzięcia istotne dla bezpieczeństwa lub interesów ekonomicznych państwa w zakresie określonym w ust. 1, które powinny zostać objęte osłoną antykorupcyjną. Zgłoszenia wraz z uzasadnieniem dokonuje dyrektor komórki organizacyjnej.
3. 
Dyrektor generalny przekazuje zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2 wraz ze stanowiskiem w sprawie zasadności objęcia przedsięwzięcia osłoną antykorupcyjną, Ministrowi, który podejmuje decyzję w sprawie objęcia przedsięwzięcia osłoną antykorupcyjną.

Załącznik Nr  1

OŚWIADCZENIE o braku lub istnieniu okoliczności wyłączających z udziału w kontroli

Załącznik Nr  2

OŚWIADCZENIE o braku konfliktu interesów, o którym mowa w art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych4)

Załącznik Nr  3

Zgłoszenie informacji o przyjęciu korzyści

Załącznik Nr  4

Wykaz zgłoszeń o podejrzeniu korupcji i zagrożeniach korupcyjnych na rok

ZAŁĄCZNIK Nr  2

OŚWIADCZENIE PRACOWNIKA o zapoznaniu się z polityką antykorupcyjną w Ministerstwie Sportu i Turystyki

1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działami administracji rządowej - kultura fizyczna oraz turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).
2 Zgodnie z zarządzeniem nr 1 dyrektora generalnego Ministerstwa Sportu i Turystyki z dnia 2 listopada 2021 r. w sprawie prowadzenia naboru na wolne stanowisko pracy w Ministerstwa i Sportu i Turystyki niebędące wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej.
3 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 1812, 1933 i 2185 oraz z 2023 r. poz. 412 i 825.