Polityka antykorupcyjna oraz przeciwdziałanie nadużyciom finansowym w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MRiT.2023.1

Akt obowiązujący
Wersja od: 2 stycznia 2023 r.

ZARZĄDZENIE Nr 1.
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII 1
z dnia 30 grudnia 2022 r.
w sprawie polityki antykorupcyjnej oraz przeciwdziałania nadużyciom finansowym w Ministerstwie Rozwoju i Technologii

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Zarządzenie określa:
1)
sposób postępowania w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, zwanym dalej "Ministerstwem", w sytuacji wystąpienia, w zakresie działania Ministerstwa lub organów oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Rozwoju i Technologii, zwanemu dalej "Ministrem", lub przez niego nadzorowanych, zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji;
2)
tryb postępowania z informacjami o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji, w tym sposób ich zgłaszania, gromadzenia i ewidencjonowania;
3)
zasady przeprowadzania analizy ryzyka korupcyjnego, prowadzenia wykazu stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym oraz prowadzenia profilaktyki antykorupcyjnej w Ministerstwie;
4)
sposób przeciwdziałania konfliktowi interesów;
5)
sposób wykonywania w Ministerstwie zadań:
a)
w zakresie realizowania obowiązków związanych z Rejestrem Korzyści prowadzonym przez Państwową Komisję Wyborczą,
b)
związanych ze zgłaszaniem korzyści uzyskiwanych przez osoby zatrudnione w Ministerstwie w związku z wykonywaniem zadań lub obowiązków służbowych;
6)
sposób prowadzenia w Ministerstwie działań związanych z osłoną antykorupcyjną;
7)
koordynację działań związanych z realizacją rządowych przedsięwzięć mających na celu przeciwdziałanie korupcji;
8)
sposób postępowania w Ministerstwie w sytuacji wystąpienia, w zakresie działania Ministerstwa lub organów oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego.
§  2. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
członkach kierownictwa Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego Ministerstwa;
2)
Departamencie - należy przez to rozumieć Departament Kontroli i Audytu;
3)
Dyrektorze Departamentu - należy przez to rozumieć Dyrektora Departamentu Kontroli i Audytu;
4)
konflikcie interesów - należy przez to rozumieć konflikt pomiędzy interesem publicznym a interesem prywatnym osoby zatrudnionej w Ministerstwie, wpływający negatywnie na bezstronne i bezinteresowne wykonywanie zadań lub obowiązków służbowych;
5)
korupcji - należy przez to rozumieć korupcję w rozumieniu art. 1 ust. 3a ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. 2022 r. poz. 1900);
6)
nadużyciu finansowym - należy przez to rozumieć każde działanie albo zaniechanie prowadzące albo mogące prowadzić do nieprawidłowości w zakresie gospodarowania środkami publicznymi w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 z późn. zm. 2 );
7)
osobach zatrudnionych w Ministerstwie - należy przez to rozumieć pracowników Ministerstwa oraz osoby wykonujące zadania na rzecz Ministra lub Ministerstwa na podstawie innego stosunku prawnego niż stosunek pracy;
8)
zachowaniu o znamionach korupcji - należy przez to rozumieć czyn, w stosunku do którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że wypełnia znamiona korupcji;
9)
zagrożeniu korupcyjnym - należy przez to rozumieć nieprawidłowość mogącą powodować lub zwiększać ryzyko wystąpienia korupcji.

Rozdział  2

Zgłaszanie, gromadzenie i ewidencjonowanie informacji o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji

§  3. 
1. 
Osoba zatrudniona w Ministerstwie, która:
1)
stwierdzi wystąpienie w Ministerstwie lub w organach oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych zagrożenia korupcyjnego lub
2)
była świadkiem zachowania o znamionach korupcji w Ministerstwie lub w organach oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych lub
3)
otrzyma informację o wystąpieniu w Ministerstwie lub w organach oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji - niezwłocznie przekazuje Dyrektorowi Departamentu informację o tym zagrożeniu lub zachowaniu.
2. 
Osoba zatrudniona w Ministerstwie, do której, w związku z wykonywaniem zadań lub obowiązków służbowych, jest kierowana propozycja popełnienia czynu będącego zachowaniem o znamionach korupcji, jest zobowiązana:
1)
stanowczo, niezwłocznie i w jednoznaczny sposób odmówić popełnienia takiego czynu, a następnie poinformować osobę składającą propozycję o niedopuszczalności i bezprawności jej zachowania oraz doprowadzić do zakończenia kontaktu z tą osobą, w szczególności zakończyć spotkanie z nią;
2)
niezwłocznie przekazać informację o tej propozycji dyrektorowi komórki organizacyjnej, w której wykonuje zadania oraz Dyrektorowi Departamentu;
3)
w miarę możliwości zabezpieczyć, w obecności innej osoby zatrudnionej w Ministerstwie, dowody potwierdzające złożenie propozycji.
3. 
W przypadku gdy informacja, o której mowa w ust. 1 lub 2, dotyczy:
1)
sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego Ministerstwa lub szefa Gabinetu Politycznego Ministra - jest przekazywana bezpośrednio Ministrowi;
2)
dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa - jest przekazywana bezpośrednio dyrektorowi generalnemu Ministerstwa;
3)
Dyrektora Departamentu - jest przekazywana bezpośrednio dyrektorowi generalnemu Ministerstwa.
4. 
Informację, o której mowa w ust. 1 lub 2, można złożyć także anonimowo za pomocą dedykowanej ścieżki udostępnionej w Intranecie w zakładce "Zgłoś korupcję".
5. 
Informacja, o której mowa w ust. 3, jest niezwłocznie przekazywana do Dyrektora Departamentu celem jej zaewidencjonowania.
6. 
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wszystkich informacji, bez względu na ich formę i źródło pochodzenia, w szczególności:
1)
wpływających za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: antykorupcja@mrit.gov.pl lub operatora pocztowego;
2)
składanych w punkcie podawczym;
3)
przekazanych ustnie - bezpośrednio lub telefonicznie.
7. 
Osoba zatrudniona w Ministerstwie utrwala informację, o której mowa w ust. 6 pkt 3, w formie notatki.
§  4. 
1. 
Departament prowadzi ewidencję informacji o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji, zwaną dalej "ewidencją", w której są gromadzone informacje, o których mowa w § 3 ust. 1-3.
2. 
Ewidencja zawiera:
1)
datę wpływu informacji o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji;
2)
krótki opis zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji;
3)
informację o działaniach podjętych w Ministerstwie w związku z otrzymaną informacją o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji.
3. 
Dane osobowe osoby przekazującej informację o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji oraz informacje objęte zgłoszeniem, umożliwiające jej identyfikację, podlegają anonimizacji, której dokonuje, w przypadku, o którym mowa w § 3:
1)
ust. 1 i 2 - Dyrektor Departamentu;
2)
ust. 3 pkt 1 - Minister;
3)
ust. 3 pkt 2 i 3 - dyrektor generalny Ministerstwa.

Rozdział  3

Tryb postępowania z informacją o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji, odnoszących się do Ministerstwa

§  5. 
1. 
Dyrektor Departamentu niezwłocznie powiadamia dyrektora generalnego Ministerstwa o otrzymaniu informacji o odnoszących się do Ministerstwa zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji oraz dokonuje wstępnej oceny okoliczności sprawy.
2. 
Osoby zatrudnione w Ministerstwie przekazują Dyrektorowi Departamentu informacje niezbędne do dokonania wstępnej oceny okoliczności sprawy.
§  6. 
1. 
Wstępną ocenę, o której mowa w § 5 ust. 1, Dyrektor Departamentu przedstawia dyrektorowi generalnemu Ministerstwa.
2. 
Dyrektor generalny Ministerstwa może w szczególności:
1)
przekazać sprawę właściwemu organowi;
2)
wyjaśnić sprawę osobiście lub zlecić jej wyjaśnienie dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa;
3)
po uzyskaniu dodatkowych wyjaśnień, o których mowa w pkt 2, przekazać sprawę do rzecznika dyscyplinarnego Ministerstwa lub rzecznika dyscypliny finansów publicznych.
§  7. 
Departament, na podstawie informacji wprowadzonych do ewidencji, sporządza roczne sprawozdanie o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji, odnoszących się do Ministerstwa oraz przekazuje je dyrektorowi generalnemu Ministerstwa, w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, którego sprawozdanie dotyczy.

Rozdział  4

Tryb postępowania z informacją o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji, odnoszących się do organów oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych

§  8. 
Dyrektor Departamentu niezwłocznie powiadamia członka kierownictwa Ministerstwa odpowiedzialnego za nadzór nad Departamentem Jednostek Nadzorowanych i Podległych o otrzymaniu informacji o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji, odnoszących się do organów oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych oraz dokonuje wstępnej oceny okoliczności sprawy.
§  9. 
1. 
Wstępną ocenę, o której mowa w § 8, Dyrektor Departamentu przedstawia członkowi kierownictwa Ministerstwa odpowiedzialnemu za nadzór nad Departamentem Jednostek Nadzorowanych i Podległych.
2. 
Członek kierownictwa Ministerstwa, o którym mowa w ust. 1, może w szczególności:
1)
przekazać sprawę właściwemu organowi;
2)
przekazać sprawę dyrektorowi generalnemu Ministerstwa;
3)
wyjaśnić sprawę osobiście lub zlecić jej wyjaśnienie dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa;
4)
po uzyskaniu dodatkowych wyjaśnień, o których mowa w pkt 3, przekazać sprawę do rzecznika dyscypliny finansów publicznych.
§  10. 
Departament, na podstawie informacji wprowadzonych do ewidencji, sporządza roczne sprawozdanie o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji, odnoszących się do organów oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych oraz przekazuje je Ministrowi i członkowi kierownictwa Ministerstwa odpowiedzialnemu za nadzór nad

Departamentem Jednostek Nadzorowanych i Podległych, w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, którego sprawozdanie dotyczy.

Rozdział  5

Sposób przeciwdziałania konfliktowi interesów

§  11. 
Do obszarów lub czynności, w odniesieniu do których może powstać konflikt interesów w związku z realizowaniem zadań w Ministerstwie, należą w szczególności:
1)
udzielanie zamówień publicznych i dokonywanie zakupów oraz nadzór nad ich prawidłową realizacją, w tym m.in. odbiory dostaw, usług, robót budowlanych i zleceń;
2)
proces legislacyjny;
3)
opracowywanie projektów dokumentów rządowych, w tym strategii, polityki programów;
4)
oceny prac konkursowych i wybór projektów do dofinansowania;
5)
naliczanie i egzekwowanie należności;
6)
zbywanie aktywów Skarbu Państwa;
7)
udzielanie lub rozliczanie dotacji ze środków publicznych oraz środków Unii Europejskiej;
8)
wydawanie decyzji, postanowień lub zaświadczeń;
9)
wyznaczanie przedstawicieli do organów kolegialnych;
10)
sprawowanie nadzoru w imieniu Ministra;
11)
kontrola oraz audyt wewnętrzny;
12)
sporządzanie sprawozdań, opracowań, analiz i wycen;
13)
organizowanie szkoleń i konferencji;
14)
rekrutacja pracowników, zawieranie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych;
15)
rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji;
16)
udzielanie odpowiedzi na pytania o interpretację przepisów;
17)
udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej oraz na wnioski o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej;
18)
przetwarzanie i udostępnianie informacji uzyskiwanych w związku z wykonywaniem czynności służbowych.
§  12. 
1. 
W celu minimalizowania ryzyka powstania konfliktu interesów oraz w celu podnoszenia świadomości osób zatrudnionych w Ministerstwie w tym zakresie, w Ministerstwie są realizowane w szczególności następujące działania:
1)
wdrożenie zasad, o których mowa w przepisach niniejszego rozdziału;
2)
monitorowanie i nadzorowanie realizacji czynności służbowych z zachowaniem zasad przejrzystości, bezstronności i obiektywizmu;
3)
rejestracja wejść i wyjść klientów zewnętrznych;
4)
dokumentowanie spotkań z klientami zewnętrznymi;
5)
rejestracja korespondencji przychodzącej i wychodzącej z Ministerstwa;
6)
wykorzystywanie w kontaktach e-mailowych wyłącznie poczty służbowej;
7)
uzyskiwanie zgody na dodatkowe zatrudnienie lub podjęcie zajęć zarobkowych;
8)
monitorowanie i analiza danych zawartych w oświadczeniach o stanie majątkowym;
9)
zapewnianie funkcjonalnego, przejrzystego i bezstronnego procesu decyzyjnego;
10)
organizacja i prowadzenie szkoleń obejmujących zagadnienia etyki i konfliktu interesów;
11)
składanie przez kontrolerów oraz biegłych powołanych do udziału w czynnościach kontrolnych oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności wyłączających z udziału w kontroli, którego wzór określa załącznik nr 1 do zarządzenia;
12)
składanie przez członków komisji przetargowej oraz biegłych powołanych przez kierownika zamawiającego w przypadku, jeżeli dokonanie określonych czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wymaga wiadomości specjalnych, oświadczenia o braku okoliczności wyłączających ich udział w postępowaniu;
13)
składanie wniosku o wyłączenie z udziału w komisji przeprowadzającej w Ministerstwie nabór do korpusu służby cywilnej.
2. 
Dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa może określić i wdrożyć, w szczególności w zakresie obszarów i czynności, o których mowa w § 11, szczegółową procedurę określającą działania zaradcze minimalizujące ryzyko powstania konfliktu interesów w kierowanej komórce. Departament opiniuje projekt procedury.
§  13. 
1. 
Osoba zatrudniona w Ministerstwie, która przed rozpoczęciem wykonywania zadań lub czynności służbowych albo podczas ich wykonywania stwierdzi, że istnieje albo może powstać konflikt interesów, jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić dyrektora komórki organizacyjnej o konieczności wyłączenia jej od udziału w wykonywaniu zadania lub czynności służbowej, z podaniem przyczyny wyłączenia. O wyłączeniu decyduje niezwłocznie dyrektor komórki organizacyjnej.
2. 
Jeżeli konflikt interesów dotyczy:
1)
sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego Ministerstwa lub Szefa Gabinetu Politycznego Ministra - o wyłączeniu decyduje Minister;
2)
dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa - o wyłączeniu decyduje dyrektor generalny Ministerstwa.
§  14. 
1. 
Osoby zatrudnione w Ministerstwie mające kontakt z klientami zewnętrznymi, w szczególności podczas realizacji zadań w obszarach wymienionych w § 11, są obowiązane do:
1)
traktowania wszystkich klientów zewnętrznych w sposób bezstronny;
2)
unikania sytuacji, które mogłyby wywoływać u nich poczucie wdzięczności wobec klientów zewnętrznych.
2. 
W przypadku powstania u osoby zatrudnionej w Ministerstwie wątpliwości co do wymaganego od niej zachowania, w tym w przypadku zaistnienia sytuacji mogących wywoływać u niej poczucie wdzięczności wobec klienta zewnętrznego, zwraca się ona o pomoc w ich wyjaśnieniu do dyrektora komórki organizacyjnej, w ramach której wykonuje zadania lub do Doradcy do Spraw Etyki, jeśli został powołany.

Rozdział  6

Zasady przeprowadzania analizy ryzyk korupcyjnych, prowadzenia wykazu stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym oraz prowadzenia profilaktyki antykorupcyjnej

§  15. 
1. 
W Ministerstwie przeprowadzana jest analiza ryzyka korupcyjnego na zasadach określonych w przepisach regulujących funkcjonowanie kontroli zarządczej w Ministerstwie.
2. 
Departament, na podstawie wyników analizy ryzyk korupcyjnych, sporządza diagnozę zagrożeń korupcyjnych w Ministerstwie.
3. 
Diagnoza zagrożeń korupcyjnych w Ministerstwie jest przekazywana do wiadomości dyrektora generalnego Ministerstwa oraz dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.
§  16. 
1. 
Biuro Dyrektora Generalnego prowadzi wykaz stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym, zwany dalej "wykazem".
2. 
Wykaz zawiera, odrębnie dla każdej komórki organizacyjnej Ministerstwa, następujące informacje:
1)
nazwę stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym;
2)
określenie podległości służbowej stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym;
3)
opis przykładowego zagrożenia korupcyjnego dla stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym.
3. 
Dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa zgłasza do Biura Dyrektora Generalnego informację o konieczności aktualizacji informacji zawartych w wykazie niezwłocznie po wystąpieniu okoliczności uzasadniających wprowadzenie zmiany.
4. 
Dyrektor Biura Dyrektora Generalnego, nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy, przekazuje dyrektorowi generalnemu Ministerstwa zestawienie informacji zawartych w wykazie.
§  17. 
Prowadzenie działań w zakresie profilaktyki antykorupcyjnej w Ministerstwie polegające na:
1)
organizowaniu dla pracowników Ministerstwa szkoleń dotyczących przeciwdziałania korupcji - jest zadaniem wykonywanym przez Biuro Dyrektora Generalnego;
2)
opracowywaniu i upowszechnianiu w Ministerstwie informacji dotyczących przeciwdziałania korupcji - jest zadaniem wykonywanym przez Departament.

Rozdział  7

Zadania związane z realizowaniem obowiązków dotyczących Rejestru Korzyści prowadzonego przez Państwową Komisję Wyborczą oraz zgłaszania korzyści uzyskiwanych przez osoby zatrudnione w Ministerstwie

§  18. 
Biuro Ministra zapewnia obsługę Ministra, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu w zakresie wykonywania przez nich obowiązków związanych z Rejestrem Korzyści, o którym mowa w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1110), prowadzonym przez Państwową Komisję Wyborczą.
§  19. 
Departament wykonuje zadania w zakresie monitorowania korzyści uzyskiwanych przez osoby zatrudnione w Ministerstwie w związku z wykonywaniem zadań lub obowiązków służbowych, z wyjątkiem Ministra, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu.
§  20. 
1. 
Osoba zatrudniona w Ministerstwie nie może w związku z wykonywaniem zadań lub obowiązków służbowych przyjmować jakichkolwiek korzyści, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
Osoba zatrudniona w Ministerstwie może przyjąć korzyść, jeżeli uzasadniają to szczególne okoliczności związane ze zwyczajem międzynarodowym, protokołem dyplomatycznym lub współpracą z innymi urzędami obsługującymi organy władzy publicznej.
3. 
Osoba zatrudniona w Ministerstwie zgłasza do Departamentu informację o przyjęciu korzyści, o której mowa w ust. 2, którą jest:
1)
przysporzenie materialne, którego wartość przekracza równowartość 50 euro, w szczególności środki pieniężne, przedmioty i świadczenia oferowane osobie zatrudnionej w Ministerstwie;
2)
zwolnienie ze zobowiązania, którego wartość przekracza równowartość 50 euro.
4. 
Osoba zatrudniona w Ministerstwie zgłasza informację, o której mowa w ust. 3, w terminie 7 dni od dnia przyjęcia korzyści, a w przypadku jej przyjęcia w związku z zagraniczną podróżą służbową - w terminie 7 dni od zakończenia tej podróży.
5. 
Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do osób, które są obowiązane do zgłaszania korzyści do Rejestru Korzyści, o którym mowa w § 18.
6. 
Wzór zgłoszenia informacji o przyjęciu korzyści określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
7. 
W przypadku przekazania osobie zatrudnionej w Ministerstwie korzyści, innej niż określona w ust. 2, za pośrednictwem operatora pocztowego lub kuriera lub w inny sposób uniemożliwiający odmówienie przyjęcia korzyści, osoba ta jest zobowiązana niezwłocznie przekazać korzyść dyrektorowi komórki organizacyjnej, w ramach której wykonuje zadania, który informuje o tym fakcie Dyrektora Departamentu. Dyrektor komórki organizacyjnej, po uprzednim porozumieniu z Dyrektorem Departamentu, podejmuje niezbędne czynności mające na celu zwrot przekazanej korzyści do nadawcy.
8. 
Departament prowadzi ewidencję informacji o korzyściach, o których mowa w ust. 7, zawierającą:
1)
datę przekazania korzyści;
2)
krótki opis korzyści oraz okoliczności związanych z jej przekazaniem;
3)
opis podjętych działań związanych ze zwróceniem korzyści do nadawcy.

Rozdział  8

Sposób prowadzenia działań związanych z osłoną antykorupcyjną

§  21. 
1. 
Departament zapewnia koordynację działań związanych z objęciem osłoną antykorupcyjną przedsięwzięć realizowanych przez Ministerstwo i organy oraz jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane.
2. 
Komórki organizacyjne Ministerstwa i organy oraz jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane zgłaszają Ministrowi przedsięwzięcia, które są istotne dla bezpieczeństwa lub interesów ekonomicznych państwa i powinny zostać objęte osłoną antykorupcyjną.
3. 
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2, niezwłocznie przekazuje się Dyrektorowi Departamentu.
4. 
Dyrektor Departamentu przekazuje zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2, pochodzące od organu oraz jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi lub przez niego nadzorowanej właściwej komórce organizacyjnej Ministerstwa, do zaopiniowania. Na podstawie opinii, Dyrektor Departamentu przedstawia Ministrowi stanowisko w sprawie zasadności objęcia przedsięwzięcia osłoną antykorupcyjną.
5. 
Dyrektor Departamentu opracowuje wniosek do Prezesa Rady Ministrów z rekomendacją Ministra w sprawie zasadności objęcia przedsięwzięcia osłoną antykorupcyjną i przedkłada go do podpisu Ministra.

Rozdział  9

Koordynacja działań związanych z realizacją rządowych przedsięwzięć mających na celu przeciwdziałanie korupcji

§  22. 
1. 
Koordynatorem działań związanych z realizacją rządowych przedsięwzięć mających na celu przeciwdziałanie korupcji w:
1)
organach oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych - jest członek kierownictwa Ministerstwa sprawujący nadzór nad Departamentem Jednostek Nadzorowanych i Podległych;
2)
Ministerstwie - jest Dyrektor Departamentu.
2. 
W zakresie realizacji działań związanych z realizacją rządowych przedsięwzięć mających na celu przeciwdziałanie korupcji:
1)
komórki organizacyjne Ministerstwa współpracują z koordynatorami, o których mowa w ust. 1;
2)
koordynatorzy, o których mowa w ust. 1, współpracują z organami oraz jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi.

Rozdział  10

Sposób postępowania w sytuacji wystąpienia podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego

§  23. 
1. 
Do postępowania w sytuacji podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego stosuje się odpowiednio przepisy rozdziałów 2-4, z tym że:
1)
informację, o której mowa w § 3 ust. 1 i 2 w odniesieniu do podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego można złożyć anonimowo za pomocą dedykowanej ścieżki udostępnionej w Intranecie w zakładce "Zgłoś nadużycie finansowe";
2)
obowiązek, o którym mowa w § 3 ust. 1 w odniesieniu do podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego, dotyczy informacji wpływających za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: naduzyciafinansowe@mrit.gov.pl;
3)
Departament gromadzi informacje, o których mowa w § 3 ust. 1-3 w odniesieniu do podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego poprzez prowadzenie ewidencji informacji o podejrzeniu popełnienia nadużycia finansowego, zwanej dalej "ewidencją o nadużyciach"; ewidencja o nadużyciach zawiera elementy określone w § 4 ust. 2 w odniesieniu do podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego.
2. 
Do obszarów lub czynności, w odniesieniu do których może powstać ryzyko popełnienia nadużycia finansowego w związku z realizowaniem zadań w Ministerstwie należą w szczególności:
1)
realizacja procesów związanych z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowywaniem,
2)
udzielanie zamówień publicznych i dokonywanie zakupów oraz nadzór nad ich prawidłową realizacją, w tym m.in. odbiory dostaw, usług, robót budowlanych i zleceń;
3)
proces legislacyjny;
4)
opracowywanie projektów dokumentów rządowych, w tym strategii, polityki programów;
5)
wybór projektów do dofinansowania;
6)
naliczanie i egzekwowanie należności;
7)
zbywanie aktywów Skarbu Państwa;
8)
udzielanie lub rozliczanie dotacji ze środków publicznych oraz środków Unii Europejskiej;
9)
wydawanie decyzji, postanowień lub zaświadczeń;
10)
sprawowanie nadzoru w imieniu Ministra;
11)
kontrola oraz audyt wewnętrzny;
12)
sporządzanie sprawozdań finansowych, analiz i wycen;
13)
zawieranie umów cywilnoprawnych.
3. 
W celu minimalizowania ryzyka popełnienia nadużycia finansowego oraz w celu podnoszenia świadomości osób zatrudnionych w Ministerstwie w tym zakresie, w Ministerstwie są realizowane w szczególności następujące działania:
1)
wdrożenie zasad, o których mowa w przepisach rozdziałów 2-4 w zakresie nadużyć finansowych;
2)
monitorowanie i nadzorowanie realizacji czynności służbowych z zachowaniem zasad przejrzystości, bezstronności i obiektywizmu;
3)
rejestracja wejść i wyjść klientów zewnętrznych;
4)
dokumentowanie spotkań z klientami zewnętrznymi;
5)
rejestracja korespondencji przychodzącej i wychodzącej z Ministerstwa;
6)
wykorzystywanie w kontaktach e-mailowych wyłącznie poczty służbowej;
7)
monitorowanie i analiza danych zawartych w oświadczeniach o stanie majątkowym;
8)
zapewnianie funkcjonalnego, przejrzystego i bezstronnego procesu decyzyjnego;
9)
organizacja i prowadzenie szkoleń obejmujących zagadnienia etyki i przeciwdziałania nadużyciom finansowym.
4. 
Dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa może określić i wdrożyć, w szczególności w zakresie obszarów i czynności, o których mowa w ust. 2, szczegółową procedurę określającą działania zaradcze minimalizujące ryzyko popełnienia nadużycia finansowego w kierowanej komórce. Departament opiniuje projekt procedury.
§  24. 
Prowadzenie działań w zakresie profilaktyki w zakresie przeciwdziałania nadużyciom finansowym w Ministerstwie polegających na:
1)
organizowaniu dla pracowników Ministerstwa szkoleń dotyczących przeciwdziałania nadużyciom finansowym - jest zadaniem wykonywanym przez Biuro Dyrektora Generalnego;
2)
opracowywaniu i upowszechnianiu w Ministerstwie informacji dotyczących przeciwdziałania nadużyciom finansowym - jest zadaniem wykonywanym przez Departament.

Rozdział  11

Przepisy końcowe

§  25. 
1. 
Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa zapewniają zapoznanie z zarządzeniem osób zatrudnionych w Ministerstwie, wykonujących zadania w kierowanych przez nich komórkach organizacyjnych.
2. 
W terminie miesiąca od dnia wejścia w życie zarządzenia dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa zbiorą i przekażą do Departamentu pisemne potwierdzenie zapoznania osób zatrudnionych w Ministerstwie z zarządzeniem.
3. 
W przypadku osób zatrudnionych w Ministerstwie po dniu wejścia w życie zarządzenia, dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa, wykonujących zadania w kierowanych przez nich komórkach organizacyjnych zbiorą i przekażą do Departamentu pisemne potwierdzenie zapoznania tych osób z zarządzeniem, w terminie miesiąca od dnia zatrudnienia tych osób w Ministerstwie.
4. 
W przypadku osób, które w dniu wejścia w życie zarządzenia przebywały:
1)
na urlopie macierzyńskim;
2)
na urlopie wychowawczym;
3)
na urlopie rodzicielskim;
4)
na urlopie ojcowskim;
5)
na urlopie wypoczynkowym albo
6)
na urlopie bezpłatnym

- dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa zbiorą i przekażą do Departamentu pisemne potwierdzenie zapoznania tych osób z zarządzeniem, w terminie miesiąca od dnia powrotu przez te osoby do pracy.

5. 
W przypadku osób, które w dniu wejścia w życie zarządzenia przebywały na zwolnieniu lekarskim dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa zbiorą i przekażą do Departamentu pisemne potwierdzenie zapoznania tych osób z zarządzeniem, w terminie miesiąca od dnia powrotu przez te osoby do pracy.
6. 
Wzór potwierdzenia, o którym mowa w ust. 2, określa załącznik nr 3 do zarządzenia.
§  26. 
Traci moc zarządzenie nr 9 Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 30 marca 2022 r. w sprawie polityki antykorupcyjnej w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.
§  27. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

OŚWIADCZENIE o braku lub istnieniu okoliczności wyłączających z udziału w kontroli

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Zgłoszenie informacji o przyjęciu korzyści

ZAŁĄCZNIK Nr  3

OŚWIADCZENIE O ZAPOZNANIU OSÓB ZATRUDNIONYCH

1 Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 838).
2 Zmiany zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 1692, 1079, 1725, 1747, 1768, 1964 i 2414.