Połączenie Centrum Międzynarodowej Współpracy Kulturalnej Instytutu Adama Mickiewicza i Narodowego Centrum Kultury.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKul.2005.2.11

Akt utracił moc
Wersja od: 5 maja 2005 r.

ZARZĄDZENIE NR 7
MINISTRA KULTURY
z dnia 5 maja 2005 r.
w sprawie połączenia Centrum Międzynarodowej Współpracy Kulturalnej Instytutu Adama Mickiewicza i Narodowego Centrum Kultury

Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z 2002 r. Nr 41, poz. 364, z 2003 r. Nr 96, poz. 874, Nr 162, poz. 1568 i Nr 213, poz. 2081 oraz z 2004 r. Nr 11, poz. 96 i Nr 261, poz. 2598) zarządza się, co następuje:
§  1.
Z dniem 6 maja 2005 r. następuje połączenie instytucji kultury: Centrum Międzynarodowej Współpracy Kulturalnej Instytutu Adama Mickiewicza z siedzibą w Warszawie przy ul. Wiejskiej 12a i Narodowego Centrum Kultury z siedzibą w Warszawie przy ul. Krakowskie Przedmieście 21/23.
§  2.
Powstała w wyniku połączenia, o którym mowa w § 1, państwowa instytucja kultury otrzymuje nazwę: Instytut im. Adama Mickiewicza, i jest zwana dalej "Instytutem".
§  3.
Siedzibą Instytutu jest Warszawa.
§  4.
1.
Instytut prowadzi działalność na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą.
2.
Przedmiotem działalności Instytutu jest:
1)
umocnienie i wspieranie polskiej twórczości kulturalnej na arenie międzynarodowej;
2)
krzewienie i wzmacnianie polskiej tożsamości kulturalnej;
3)
podnoszenie jakości edukacji i animacji kulturalnej świadczonych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami;
4)
współpraca nad wytworzeniem jednolitego oblicza polskiej tożsamości kulturalnej;
5)
intensyfikacja uczestnictwa Polaków w życiu i działalności kulturalnej;
6)
wspieranie awansu cywilizacyjnego gmin, miast i regionów poprzez tworzenie jednostek krzewiących działalność kulturalną.
§  5.
1.
Z chwilą połączenia Instytut wstępuje w ogół praw i obowiązków Centrum Międzynarodowej Współpracy Kulturalnej Instytutu Adama Mickiewicza i Narodowego Centrum Kultury oraz przejmuje wszelkie zobowiązania i wierzytelności łączonych instytucji kultury w pełnym zakresie. Przejęcie przez Instytut mienia łączonych instytucji kultury następuje z dniem połączenia na podstawie bilansów i protokołów zdawczo-odbiorczych.
2.
Pracownicy łączonych instytucji kultury stają się z dniem połączenia pracownikami Instytutu.
§  6.
Instytutowi nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  7.
Organizację wewnętrzną Instytutu określi regulamin organizacyjny nadany przez dyrektora Instytutu.
§  8.
Do momentu rozstrzygnięcia konkursu na stanowisko dyrektora Instytutu, osobę pełniącą obowiązki dyrektora wyznacza Minister.
§  9.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Nr 29 Ministra Kultury z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie połączenia instytucji kultury: Centrum Animacji Kultury, Instytutu Dziedzictwa Narodowego i Krajowego Ośrodka Dokumentacji Regionalnych Towarzystw Kultury w Ciechanowie oraz utworzenia Narodowego Centrum Kultury i nadania mu statutu (Dz. Urz. MK Nr 2, poz. 32) zm. zarządzeniem Nr 59 Ministra Kultury z dnia 16 grudnia 2002 r. (Dz. Urz. MK Nr 6, poz. 81) oraz zarządzeniem Nr 9 Ministra Kultury z dnia 24 marca 2004 r. (Dz. Urz. MK Nr 4, poz. 13),
2)
zarządzenie Nr 2 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 7 lutego 2000 r. w sprawie utworzenia Centrum Międzynarodowej Współpracy Kulturalnej "Instytutu Adama Mickiewicza" (Dz. Urz. MKiDN Nr 2, poz. 3), zarządzeniem Nr 15 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 5 grudnia 2000 r. (Dz. Urz. MKiDN Nr 12, poz. 30), zarządzeniem Nr 6 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 11 kwietnia 2001 r. (Dz. Urz. MKiDzN Nr 2, poz. 9), zarządzeniem Nr 20 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 15 października 2001 r. (Dz. Urz. MKiDN Nr 13, poz. 31), zarządzeniem Nr 52 Ministra Kultury z dnia 27 sierpnia 2002 r. (Dz. Urz. MK Nr 4, poz. 61) oraz zarządzeniem Nr 59a Ministra Kultury z dnia 24 grudnia 2002 r. (Dz. Urz. MK Nr 6, poz. 82).
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

STATUT

Instytutu im. Adama Mickiewicza

Rozdział  I.

Postanowienia ogólne

§  1.
Instytut im. Adama Mickiewicza, zwany dalej "Instytutem", jest państwową instytucją kultury działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z 2002 r. Nr 41, poz. 364, z 2003 r. Nr 96, poz. 874, Nr 162, poz. 1568 i Nr 213, poz. 2081 oraz z 2004 r. Nr 11, poz. 96 i Nr 261, poz. 2598), zarządzenia Nr 7 Ministra Kultury z dnia 5 maja 2005 r. oraz niniejszego Statutu.
§  2.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  3.
1.
Siedzibą Instytutu jest Warszawa, a terenem działalności Rzeczypospolita Polska i obszar poza jej granicami.
2.
Instytut może tworzyć w Polsce i za granicą filie, ośrodki i oddziały specjalistyczne.
3.
Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".
4.
Instytut jest wpisany do rejestru państwowych instytucji kultury prowadzonego przez Ministra.
5.
Instytut używa pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem "Instytut im. Adama Mickiewicza" w otoku.
6.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister.

Rozdział  II.

Zakres działalności Instytutu

§  4.
Przedmiotem działalności Instytutu jest:
1)
umocnienie i wspieranie polskiej twórczości kulturalnej na arenie międzynarodowej,
2)
krzewienie i wzmacnianie polskiej tożsamości kulturalnej,
3)
podnoszenie jakości edukacji i animacji kulturalnej świadczonych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami,
4)
współpraca nad wytworzeniem jednolitego oblicza polskiej tożsamości kulturalnej,
5)
intensyfikacja uczestnictwa Polaków w życiu i działalności kulturalnej,
6)
wspieranie awansu cywilizacyjnego gmin, miast i regionów poprzez tworzenie jednostek krzewiących działalność kulturalną.
§  5.
Instytut realizuje zadania określone w § 4, w szczególności poprzez:
1)
budowanie instytucjonalnej współpracy regionalnej w obszarze kultury;
2)
umacnianie instytucjonalnej współpracy ponadregionalnej w obszarze kultury;
3)
wspieranie instytucjonalnej współpracy międzynarodowej w obszarze kultury;
4)
promocję kultury polskiej, polskiego dziedzictwa kulturowego i języka polskiego;
5)
inicjowanie i koordynowanie strategicznych programów kultury;
6)
promowanie kultury, jako sfery i instrumentu rozwoju społeczno-gospodarczego oraz edukacji obywatelskiej;
7)
prowadzenie informacji kulturalnej;
8)
inspirowanie aktywnego uczestnictwa w kulturze;
9)
współpracę m.in. z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury, administracją państwową, związkami twórczymi, samorządami terytorialnymi, organizacjami pozarządowymi, instytucjami oświaty, uczelniami wyższymi, funduszami krajowymi i zagranicznymi, w tym Unii Europejskiej oraz mediami;
10)
przygotowywanie projektów i materiałów promocyjnych dla placówek zagranicznych Ministerstwa Spraw Zagranicznych, zwłaszcza Instytutów Polskich oraz ambasad, konsulatów lub ataszatów kulturalnych w innych przedstawicielstwach;
11)
doradztwo w zakresie prowadzenia działalności kulturalnej oraz kierowanie i zarządzanie projektami współfinansowanymi ze środków europejskich.

Rozdział  III.

Organizacja i zarządzanie

§  6.
Organami Instytutu są: Dyrektor i Rada Programowa.
§  7.
1.
Instytutem zarządza i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor.
2.
Do obowiązków Dyrektora Instytutu należy realizacja statutowych zadań, a w szczególności:
1)
odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu;
2)
przygotowywanie programów działania i planów finansowych Instytutu na każdy rok kalendarzowy;
3)
nadzór i koordynacja wykonania przygotowanych programów działania i planów finansowych Instytutu,
4)
sporządzanie sprawozdań merytorycznych i bilansów finansowych za każdy rok kalendarzowy i publikowanie ich.
3.
Dyrektora Instytutu powołuje i odwołuje Minister.
4.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy zastępców.
5.
Zastępców Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Ministra.
6.
Organizację wewnętrzną Instytutu, w tym podział kompetencji między Dyrektorem i Zastępcami Dyrektora, określa nadany przez Dyrektora Instytutu Regulamin Organizacyjny.
§  8.
1.
Rada Programowa, zwana dalej "Radą", jest organem doradczym Instytutu.
2.
Do zadań Rady należy w szczególności:
1)
opiniowanie programów i planów Instytutu oraz ocena ich realizacji;
2)
poszukiwanie nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu;
3)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora Instytutu we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu.
§  9.
1.
W skład Rady wchodzą osoby powoływane na okres 4 lat przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Ministra.
2.
Liczba członków Rady nie może przekroczyć piętnastu osób.
3.
Przewodniczącego Rady proponuje Rada spośród swoich członków na posiedzeniu, zwołanym przez Dyrektora.
4.
Przewodniczącego Rady powołuje Minister po pisemnym przedstawieniu kandydata lub kandydatów na Przewodniczącego.
5.
W przypadku, gdy Rada uzna za konieczne powołanie Wiceprzewodniczącego, powołuje go na pisemny wniosek Przewodniczącego spośród kandydatów przedstawionych przez Przewodniczącego.
§  10.
1.
Uchwały Rady są podejmowane na posiedzeniach.
2.
Głosowanie jest jawne. Tajne głosowanie zarządza się na wniosek jednego z członków Rady, jak również w przypadku głosowania w sprawie wyboru kandydata na Przewodniczącego lub głosowania nad wyborem Wiceprzewodniczącego, jak również w innych sprawach personalnych. O trybie i sposobie tajnego głosowania decyduje Przewodniczący Rady, a pod jego nieobecność - Wiceprzewodniczący Rady.
3.
Do ważności uchwał Rady konieczny jest udział w głosowaniu, co najmniej połowy jej członków. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów.
4.
Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący zwołuje posiedzenie Rady w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku, za pomocą listów poleconych wysłanych, co najmniej na 14 dni przed planowanym dniem posiedzenia, z podaniem jego godziny i miejsca, jak również planowanego porządku obrad.
5.
Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym na wniosek Ministra, Dyrektora Instytutu lub na wniosek co najmniej połowy ogólnej liczby członków. Postanowienie ust. 3 stosuje się odpowiednio.
6.
Szczegółowy tryb działania Rady określa uchwalony przez nią i zatwierdzony przez Dyrektora Instytutu regulamin.
7.
Członkostwo w Radzie wygasa przed upływem kadencji w razie:
1)
zrzeczenia się;
2)
śmierci, prawomocnego orzeczenia kary pozbawienia praw publicznych, ubezwłasnowolnienia lub choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków;
3)
odwołania z powodu niewykonywania obowiązków członka Rady wynikających z niniejszego Statutu lub regulaminu.
8.
Odwołanie Przewodniczącego Rady, Wiceprzewodniczącego oraz pozostałych członków Rady następuje odpowiednio na zasadach i w trybie ich powoływania.

Rozdział  IV.

Gospodarka finansowa

§  11.
1.
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie planu działalności obejmującego m.in. całokształt przychodów i kosztów.
2.
Przychodami Instytutu są:
1)
w zakresie utrzymania Instytutu i zapewnienia możliwości realizacji statutowej działalności - środki przekazywane przez Ministra w postaci dotacji budżetowej;
2)
przychody z tytułu wykonywania zadań na rzecz organizacji rządowych, samorządów terytorialnych, instytucji kultury, przedsiębiorców oraz innych jednostek;
3)
środki pochodzące z funduszy krajowych i zagranicznych, w tym Unii Europejskiej;
4)
środki z tytułu spadków, zapisów i darowizn otrzymywanych w postaci pieniężnej od osób fizycznych i prawnych;
5)
dochody z mienia, w szczególności z najmu oraz z dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze oraz dywidendy od wniesionego kapitału;
6)
dochody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw oraz dochody ze świadczenia usług.
3.
Dyrektor Instytutu zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez biegłego rewidenta i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi.
§  12.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych konieczne jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: Dyrektor i Zastępcy Dyrektora Instytutu, główny księgowy oraz upoważnieni pisemnie przez Dyrektora Instytutu pełnomocnicy.
3.
Dyrektor Instytutu może upoważnić określone osoby do dokonywania innych niż wymienione w ust. 1, czynności prawnych w imieniu Instytutu, określając każdorazowo zakres pełnomocnictwa.

Rozdział  V.

Działalność gospodarcza Instytutu

§  13.
Instytut może prowadzić działalność gospodarczą zbieżną z celami statutowymi.

Rozdział  VI.

Przepisy końcowe

§  14.
Wszelkie zmiany niniejszego statutu mogą być dokonane przez Ministra w trybie określonym dla jego nadania.
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.